Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+tähän+sunnuntai+aamun+hiljaisuuteen,+mistä+tykkään+ja+aina+kerronkin;)Omat+korvat+sirisee+ja+kaikki+muu+aivan+hiljaista,+en+radiotakaan+aukaise.Räntää+sataa,+mutta+eipä+väliä,+eikös+sekin+ole+sitä+lumen+surmaa.Hyvää+tarkoittavia+ne+neuvot+ja+ohjeet+kunnon+yllä+pitämisestä+on+meille+vanhoillekin,+mutta+kuitenkin+mielestäni+elämää+on+jo+niin+kauan+nähty,+että+lepoa+jo+kaipaa.Jos+siltä+tuntuu,+että+pitäisi+pakon+omaisesti+tehdä+kaikkea+sitä+mitä+tarjolla+on,+alkaisi+se+ahdistaa,+nyt+elän(elämme)+sitä+aikaa+jolloin+on+vapaus+valita+mikä+hyvältä+tuntuu,+useammalla+maailman+anti+on+todettu+siksi+miksi+kukin+sen+kokee.Toki+on+sekin+aivan+hienoa,+jos+halua+on+moneen+asiaan++ja+kiinnostus+riittää,+ehkä+minä+niin+vähään+olen+tyytynyt+aina,+että+tällä+hetkellä+näin+on+hyvä,+tulevaisuutta+ei+voi+tietää.Minulle+on+aina+ollut+hyvin+vastenmielistä+nostaa+tekemisiäni+esille,+olen+saanut++monen+taitajia+elämääni+ja+vertaillessa+heidän+tekemisiään,+on+ihan+rehellistä+sanoa+että+"vaatimattomia"+on+työni.Myös+olen+saanut+kasvatusta+siihenkin,+että+oma+kehu+ei+ole+tarpeellista,+jos+joku+tykkää,+niin+hän+tykkää,+itselläni+on+kritiikkiä+omien+tekeleiden+kohdalle.Pyrin+olemaan+rehellinen+myös+itseni+osalta+ja+jos+en+tyydytä+omaa+itseäni,+miten+se+voisikaan+muita+tyydyttää,+silti+yrittämistä+parempaan+tekemiseen+riittää+ja+hatun+nosto+teille+kaikille+jos+tyydytystä+omaan+tekemiseen++syntyy.++Muutamia+muistikuvia+lapsuudestani+silloin+tällöin+mieleen+tulee,+mutta+harmittavan+vähän,+ne+asiat+mitä+muistan+on+pääasiassa+hyvää+mieltä+tuovia,+lapsuuteni+ei+ollut+yltäkylläinen,+mutta+koin+olevani+tärkeä+ihminen.+Noita+vanhoja+sanontoja+joitakin+muistan+ja+harmitellut+olen,+että+en+niitä+ylös+kirjannut,+äidilläni+oli+melkein+joka+asiaan+joku+tokaisi,+mikä+asian+luonnetta+kuvasi;)Upeita+olisi+nuo+pullokasvit,+mahtaisiko+tässä+innostua+niiden+tekemiseen.,+no+hiiliä+ainakin+puuttuu,+kai+se+olisi+krilli+hiilipussi+ostettava.Minulla+on+jatkuva+mielikuva+sinun+kyvyistäsi+Ramoona++kaiken+kauniin+tekemiseen,+olet+niin+miellyttävästi+tekemisiäsi+kuvannut.Zumban+harjoituksista+olen+myös+kokemuksen+saanut+ja+liian+vauhdikkaaksi+totesin,+tanssiminen+on+jäänyt+muutenkin,+vaikka+niin+siitä+tykkään,+mutta+eipä+onnistu+enää.Jaksa,+jaksa++hurskainen,+kyllä+se+vielä+siitä+iloksi+muuttuu,+kesällä+sitten+muita+voimia+kysyviä+hommia++löytyy.Omakoti+talon+työt+vaativat+kuntoa+ja+heikoilla+voimilla,+kunnolla+niitä+vaikeuksia+syntyy,+toivoisi+jo+sinunkin+vähän+helpommalla+pääsevän.Jospa+yrittäisi+lähettää,+toivottavasti+tuo+hyrrä+nyt+tyytyy+olemaan+ihmisiksi+ja+antaa+viestin+lähteä.Puseron+hakija+tulee+tänään,+saa+nähdä+miten+lopputulos+hänelle+kelpaa.Kova+työ+oli+tekeleessä+ja+painava,+tytär+pyysi+miehelleen+tekemään,+lupasin,+mutta+lanka+on+oltava+toisenlaista.Oikein+mukavaa+päivää,+säästä+huolimatta.
  2. Huomenta+lauantai+aamuun+ja+kohta+valkenevaan+päivään,+mittari+nollassa+ja+vettä+kaiketi+on+jos+jotain+sataa,+ei+saa+selvää+näin+ikkunasta+katsoen.Olipa+melkoisen+raskas+eilen+kärri+vetää,+kun+uutta+lunta+kadulla+aurauksen+jäljiltä+ja+se+sohjoutui.Kotiin+selvisin+ja+lankojakin+ostin+ison+määrän,+kyllä+ne+on+hinnakkaita,+mikäpä+nyt+halpaa+olisikaan.Olen+tarkkaillut+noiden+hintojen+nousua,+ihan+omaksi++pitänee+sanoa+surukseni,+sillä+nousu+ei+ole+ollenkaan+pientä.Piilo+nousua,+ehkä+sellaiset+vähemmän+ostetut+huimempia+nousuja+kokevat.Välikysymys++ei+mennyt+läpi,+ihmettelen+kovasti+kun+kuitenkin+niin+moni+tämän+asian+epäkohdaksi+tunnisti,+no+joka+tapauksessa+asia+sai+julkisuutta+ja+nyt+tarkemmalla+silmällä+tarkastellaan+ja+ehkä+nämä+kyseisten+laitosten+omistajatkin+pienen+varoituksen+sai,+vähän+aikaa+voi+paremmin+hoitua.Saunamatkat+oli++ennen+pitkiäkin,+minulla+muistikuva+siitä,+kun+talvella+äiti+potkurilla+minua+saunaan+työnsi,+oli+ehkä+noin+kilometri+matkaa+yleiseen+saunaan.Siellä+olikin+monen+sortin+kylpijää+ja+korvat+hörössä+sitä+puheen+sorinaa+kuuntelin.Olen+vähän+harmistunut+itseeni+kun+tuo+neulominen+on+vienyt+niin+tarkkaan+mielenkiintoni,+että+lukeminen+loppui+kokonaan.Olen+nyt+aikakausi+lehtien+avulla+lukuharrastustani+yrittänyt+nostaa,+toivottavasti+pääsen+lähes+entiseen+tapaani,+että+kirjoja+luin+ja+paljonkin.Telkkaria+katson+paljon+siinä+samalla+sujuu+neulominenkin,+onhan+se+joskus+portti+maailmaan+sekin.Kamalan+huonoa+lankaa+oli+pusero+langat,+siis+epätasaista,+väliin+oheni+ja+taas+paksuni,+tasaista+en+saanut.Puseron+kasteltuani,+oli+se+niin+raskas,+että+en+meinannut+saada+kuivumaan++laitettua,+lattialla+se+piti+kuivata.Pitää+häveten+kertoa,+että+museot+on+jäänyt,++kuten+moni+muukin+sivistävä+ja+tietoa+antava+juttu,+nykyään+vaan+vähenemissä+määrin.Olen+tällä+hetkellä+niin+valtavan+tyytyväinen+kodissa+olemiseen,+en+edes+vieraita+kaipaa,+ehkä+ei+hyvä+asia+olekaan.Menneet+elämäni+vaiheet+on+ollut+yhtä+menemistä,+joka+kissan+ristiäiset+kävin,+ehkä+nyt+on+tämä+itselle+omistettu+laiska+elämä++vuorossa.Niin+sitä+sanotaan,+että+vierivät+kivet+ei+sammaloidu,++kai+minä+nyt+sitten+todistan++pienen+ajan+perästä,+sammaloitumalla;)Voi+se+tulla+aika+teille+nuoremmillekin,+että+veto+loppuu+pikku+hiljaa+kaikkeen.Olen+onnellinen+kuitenkin,+että+pystyn+näitä+omia+mitättömän+tuntuisia+tekojani+tekemään+ja+aika+kuluu,+ei+meinaa+perässä+ehtiä,+loppukirikö+lienee;)Pientä+siistimistä+kaipaa+kotini+ja+sitten+taas+telkkarin+ääreen+ammentamaan+sen+tarjoamaa+antia,+hypin+kanavalta+toiselle,+että+löydän+jotakin+minun+mieltäni+kiehtovaa,+joskus+onnistunkin.On+vähän+samaa+kuin+äänikirjoja+lukisi,+se+homma+on+kokeilun+suunnitelmissa.Jospa+tässä+taas+tuli+jotakin+jutustelua+johon+voisitte+kantaa+ottaa,+kivaa+päivää+teille+jokaiselle.
  3. Huomenta+viikonlopun+odotukseen,+onhan+"+taas"+perjantai,+aina+on++samat+edessä+ja+nopsaan+vaihtuvat,+maanantai+heti+kohta;)Miinusta+mittarissa+yksi+aste+ja+sataa,+taitaa+olla+hyvin+kosteaa+tuo+nyt+satava+sade.Minusta+kuulosti+siltä,+että+aurat+jyräsivät+koko+yön,+kai+unet+aura+auton+kuljettajiltakin+unohtuu,+kun+tuota+lunta+vaan+tulee+ja+tulee.Omaiset+päättivät+Matin+kohdalta+hautajaisten++pidon+ja+paikan,+sitä+kunnioitan.Kyllä+se+matkan+teko+minulla+melkoisen+hidasta+on+myös,+en+varmaan+voi+puhua+edes+samasta+kunnosta+mikä+++ynnämuulla+on,+mutta++ei+suju+kulkeminen+kuten+joskus+aiemmin,+välillä+on+henkeä+vedettävä.Kaupalle+on+mentävä,+mitä+sieltä+mukaan+lähtee+on+tietymätön,+no+tarjous+kahvit+kuitenkin.Sini-sirkku+jo+kukkasten+parissa+touhuaa,+minulla+on+niin+huonot++kukat,+että+ei+ne+hoitoa+kaipaa,+tunkiolle+joutavat,+uusia+oksia+tai+kaupan+kukka+tarjouksia+on+hankittava.Miten+voikaan+tuokin+taito+kadota,+en+osaa+enää+edes+kukkia+hoitaa,+voi+minua.Meillä+kulkee+Pali+niminen+pikku+bussi,+jota+voi+tilata,+hakee+rapun+edestä,+minulla+ei+sen+aika+tauluja+edes+ole,+en+ole+kertaakaan+käyttänyt,+aina+olen+kyydin+tarvittaissa+saanut+vävyltäni.Eihän+se+kaikille+ole+mahdollista+löylyssä+olla,+esteitä+aina+vaan+lisää+tulee,+tiedä+sitten+onko+se+niin+terveellistäkään,+mutta+kun+on+siihen+tottunut,+niin+kova+löyly+pitäisi+saada;)Oletkos+koskaan+kokeillutkaan+saunassa+käyntiä+hurskainen,+kyllä+se+lämmin+niin+ihanasti+rentouttaa+päivän+uurrastuksen+jälkeen.No+jokainen+omat+ihanuutensa+tuntee+ja+valitsee,+minä+olen+kahvin+juontia+vähentänyt,+mutta+päivä+ei+ala,+jos+ei+paria+mukillista+kahvia+saa;)Vetoketjun+ompelu+onkin+niitä+vaikeita+ompelun+lajeja,+nostan+olematonta+hattua+ompelu+taidoistasi,+hyvä+olla+omavarainen,+kallista+on+ulkopuolisen+apu.Pusero+on+valmis+ja+uusia+lankoja+pitkiä+sukkia+varten+menen+ostamaan,+kahdet+kirjosukat+tilauksessa.Lupaan+aina+yrittää,+lopputulos+ei+aina+tyydytä,+mutta+kelvanneet+on+pyytäjille.Olenkohan+liian+vaativainen+itselleni,+no+eikös+se+niin+ole,+että+aina+on+parantamisen+varaa.Nyt+tuonne+ulos+menoa+suunnittelemaan+ja+ostoskärriä+esiin+ottamaan,+oiva+kapistus+mukaan+kauppaan,+koetetaan+kahlata+itsekukin+vaikka+ei+niin+hyvin+aina+sujuisikaan.
  4. Huomenta+nolla+keliin+ja+lunta+sitä+tiedossa,+jäällä+on+sellainen+keli,+että+jalkamiehenkin+on+varottava,+talvetkaan+ei+ole+veljeksiä.Nykäsestä+on+puhetta+liian+kanssa,+minä+toivoisin,+että+nyt+jo+hellitettäisiin+ja+annettaisiin+omaisille+rauha+hoitaa++hautajaiset+tahtomallaan+tavalla,+ja+samaa+mieltä+ynnämuun+kanssa,+ei+sitä+palstalta+kysellä.Noita+sankareita+löytyy+ja+jos+kaikki+taiteen++tekijät+valtionkustannuksella++haudattaisiin,+voisi+tulla+iso+lasku,+sillä+aika+moni+sen+olisi+ansainnut.Neeassa+mainitsit+uinnin+hyväksi+ja+varmaan+onkin,+minä+vaan+en+sitä+uimahalli+vettä+kestä,+siis+ihoni.'Kipakat+löylyt+tahtoisin+ottaa,+mutta+nämä+kellari+saunat+on+siihen+80+asteeseen+merkattu+ja+tahtoo+seinät+sen+kuumuuden+kerätä,+mutta+hyvä+kyllä+näinkin.Mielikki.mummolla+vielä+melko+lyhyt+aika+miehen+kuolemasta,+minulla+vasta+kahden+vuoden+jälkeen+alkoi+elämä+sujumaan,+ei+toki+mikään+aika+surua+pois+vie.Tuon+kuvan+Matista+olen+minä+myös+saanut,+kuin+Makriina,++huolellinen+askareissaan++ja+tarmokas+harjoittelija.Luin+juuri+lehdestä+Marja-Liisa+Kirvesniemen+jutun,+missä+hän+muisteli+Mattia+hyvänä+ystävänä.Noita+vaikeuksia+liikkumisen+kanssa+tämä+lumen+tulo+monellakin+tapaa+huonontaa,+mutta+täällä+päin+ei+onneksi+kovin+liukasta+ole+ollut,+raskasta+on+pyörien+kanssa+kulkea,+olipa+pyörät+minkä+laitteen+alla+tahansa,+ehkä+autolla+ajaminen+ei+niin+raskaaksi+käy,+onhan+siinä+ne+tehot+käytössä.Hurskaisella+huolia+riittää,+no+on+niitä+muillakin,+eilinen+päivä+olikin+melkoisen+sekava+minullakin,+jotenkin+osasin+sohlata+kaikkien+asioiden+kohdalla.Etsin+jokaista+asiaa+mitä+nyt+yleensä+tarvitsen,+rahapussinikin+unohdin+Rautakirjan+hyllyyn,+no+onneksi+muistin+oikeasta+paikasta+etsiä.Vähän+kauhistuttaa+nämä+sekoilut+joko+se+alkaa+mennä+tämä+huonous+tuonne+muistin+pahenemiseen?Tätäpä+nyt+tarkkailen+ja+lopettelen+sen+puseron,+saa+nähdä+onnistuiko,+työtä+tehdessä+ei+kokonaisuutta+oikein+näe,+kun+on+niin+iso+käsitellä.Koetetaan+nyt+vaan+hyvällä+mielin+tulevat+lumet+vastaan+ottaa,+muutama+kuukausi+ja+sitten+helpottaa,+heippa!
  5. Huomenta+kuudentoista+asteen+pakkasesta+ja+lumi+sateesta,+kuinkas+muuten;)Kovasti+tuhoa+tuo+lumen+tulo+sähkölinjoille+tuottaa+ja+kukas+tästä+maksamaan+joutuu,+kuluttajat+tietysti,+mutta+eipä+taida+kukaan+tätä+lumentuloa+pystyä+estämään.Luonnonvoimat+jyllää+omilla+taidoillaan.Nykäsen+Matin+valtion+kustantamat+hautajaiset+nyt+puheenaiheena,+ja+taitaaa+kehittyä+aika+suuri+eipäs,+juupas+keskustelu,+näin+uskon.Onhan+muutamia+urheilijoita+aiemmin+haudattu+valtion+kustannuksella,+miksi+ei+siis++ei+Mattiakin,++mutta,+mutta+harkintaa+tarvitaan,+vaikka+ei+voi+kieltää+hänen+tekojaan+urheilun+alalla+ja+suomen+tunnetuksi+tekemisessä.Pelkään+että+tulee+kova+kohu+asiasta+ja+kuitenkin+on+omaisten+surukin+otettava+huomioon.Minulla+on+sellainen+lukutesti+koneessa,+en++ole++käyttänyt+kylläkään,+lieneekö+sama+mistä+mielikki.mummo+kerrot.Kyllä+se+säikäyttää+jos+kone+rupeaa+jutustamaan.Neeassa+kerroit+tuota+Matin+elämän+historiaa,+uskon+minäkin,+että+jotakin+ikävää+siihen+mahtuu,+joskin+suurimmat+harminsa+itse+järjesti.Ei+varmaan+aina+ollut+ihan+helppoa+kilpailu+tilanteissa,+odotukset+kaikilla+mittavat.Taitaa+sama+olla+nykyisten+urheilijoiden++kanssa,+tuloksia+on+saatava,+tai+media+ryöpyttää.Jotenkin+kaipaa+sitä+Hakulisen+Veikon+aikaa,+silloin+mies+teki+mitä+pystyi,+ei+välineillä+urheilua+ollut..Kamala+miten+paljon+maksat+lehdistä+hurskaine,+ehditkö+noiden+lukuisten+töittesi+jälkeen+ne+lukemaankaan,+rupesin+oikein+laskemaan+omaa+lehtilaskuani,+kyllä+se+alle+kolmensadan+jää+vuodessa.Paikallinen+lehti+ja+joku+aikakausilehti+lisänä+ja+en+ehdi+kovin+tarkkaan+edes+niitä+lukemaan.Niin+erilaisista+asioista+tämä+elämä+meille+muodostuu+ja+euromme+kulutamme+kukin+tahtomme+mukaisesti.
  6. Huomenia+jälleen+,uusi+päivä+uudet+touhut,+vaikka+samankaltaisina+kai+menevät.Nollassa+mittari,+mutta+vielä+ei+lumisade+ole+tullut.Matin+liito+loppui++ja+hän+siirtyi+rajan+taa,+kovin+aikaisessa+iässä,+mutta+kaiketi+elämänsä+oli+sen+verran+rajua+ja+tapahtuma+rikasta,+että+kaiken+ehti,+sai+kiitosta+ja+kunniaa,+ja+toiseltakin+laidalta+kaikkea+koki.Matti+oli+Matti,+hyvässä+ja+pahassa.Ismo+Kallio+päätti+myös+maallisen+elämänsä,+vara+Manu+jätti+taiteilunsa,+kevyet+mulla+kummallekin.Noita+olka/+hartia+vaivoja+en+ole+tarvinnut+kokea,+mistä+mielikki.mummo+ja+Miaelina+kerroitte,+muutamia+kaatumisia+onnekkaasti+olen+tehnyt,+mutta+kaiketi+pehmusteet+on+turvan+antaneet;)Noita+koulun+käymisiä+on+pohdittu+ja+kyllä+se+on+jäänyt+ynnämuun+ja+hurskaisen++tapaan+vähäiseksi,+mutta+elämän+koulua+on+pitkään+opiskeltu,+luokalleni+en+siinä+koulussa+koe+jääneeni,+kaikki+on+sujuvasti+opittu,+mikä+tarpeen+on+ollut.En+ole+koskaan+mitään+suuria+itsestäni+luullut,+en+odottanut,+tyytyväinen+olen+edelleen+olotilaani.Olen+aina+vierastanut+tittelin+perään+kulkevia+ja+onnekseni+olen+saanut+tuntea+sydämen+sivistystä+saaneita+ihmisiä,+heillä+on+ollut+paljon+annettavaa+ja+siinä+sitä+kasvua+on+tapahtunut+mitä+nyt+sitten+elelen.Samasta+asiasta+demeterkin+jutusti+ja+kyllä+olen+paljolti+samaa+mieltä,+itse+opisketu+on+sisäistetty.Noin+kävisi+tämänkin+puseron+mitä+nyt+työstän,+pikkumiehelle+tulisi,+jos+koneeseen+pistäisin,+lanka+on+hyvin+huopuvaa.Tässä+tätä+oppimista+kirjoittamisen+taitoihin+yritän,+saada+siis+lyhyempiä+viestejä+aikaan,+ehkä+tulos+ei+itseänikään+tyydytä,+mutta+näin+nyt+tällä+kertaa.Laulelemaan+lähden+ja+sitten+taas+puikot+kilisee,+mukavaa+päivää+teille+pirttiin+kurkkaajat;)
  7. Huomenta+viikon+alkuun,+auramiehet+tekevät+hommia,+onneksi+lunta+ei+lisää+tällä+hetkellä+tule,+neljä+astetta+pakkasen+puolella,+puhdasta++on+näkymä+ulos.Niin+se+meni+sunnuntai+lumen+tulon+kanssa,+tosin+ei+mitään+myräkkää+sitten+kehittynytkään,+tavanomainen+lumi+sade.Hyvällä+alulla+on+helmikuu+ja+sittenpä+seuraava+kuukausi+jo+kevään+tuoksuja+antaa,+kenties+hankiaisiakin.Jää+tilanne+on+kehno,+ei+tytärkään+mökilleen+pääse+ja+kiva+olisi+verkot+veteen+saada+heidänkin.Eipä+ne+koulut+monellekaan+elämän+alkuun+sattuneet+ja+ei+sitä+osattu+edes+odottaa,+töihin+vaan+heti+kun+se+pakollinen+koulu+tuli+käytyä+ja+onhan+tuota+jotensakin+selvinnyt.+Ympärille+kehittynyt+ymmärtävä+joukko+ihmisiä,+joiden+kanssa+kansa+käyminen+sujunut+hyvin+ja+koulun+käymättömyydestä+ei+suuria+esteitä+ole+tullut.Pitää+hyväksyä+sekin,+että+kaikille+se+kouluviisaus+tai+sen+hankkiminen+ei+ollut++suotu,+tavan+työtäkin+on+joidenkin+ollut+tehtävä.Kyllä+minunkin+matkaaminen+aina++tarjolla+olevaan+kyydityksen+sopii+ja+aina+nöyrästi+on+kyytiä+annettu+ihan+pyytämättä,+vieraiden+kuljetuksista+jotakin+korvausta+olen+pyrkinyt+antamaan,+kahvipaketti+tai+jotain+vastaavaa.Tytär+sanoikin,+että+pyytäisit+kuljetusta+kauppaankin,+mutta+olen+yrittänyt+tuota+liikkumista+sen+verran+pitää,+että+en+ihan++liikunta+kyvyttömäksi+joudu.Rappujen+alas+meno+kaikkein+vaikein,+mutta+kun+ei+kiirettä+ole,+sekin+onnistuu.Onpa+lohdullista+nähdä,+että+ynnämuukin++joutuu+noiden+ongelmien+pariin,+ei+vaan+aina+minun+soheltamista+ole.Ihan+samantapaiset+aatokset+minulla+myös+raakile.vielä++tuolla+Fasen+puolella,+se+tykkääminen+on++todella+hullu+tapa,+ja+sitten+kun+pitäisi+huomioida+takaisin+kaikki+tykkäyksetkin,+niin+turhaa+jos+mikä.Onhan+niitä+yhteyden+pito+tapoja+useitakin+Skype+minulla+jokapäiväinen+yhteyden++pito+tapa.Kai+se+on+jo+vanhuus+ikä+75-+vuotiaana+saavutettu,+mutta+mitä+näitä+vuosia+miettimään,+mennään+niin+kuin+kunto+päättää+ja+mieli+voi+kunnosta+huolimattakin+olla+hyvin+nuori;)Kyllä+sitä+apua+on+hyvässä+tarkoituksessa+tarjottu+minulle+myös,+mutta+katson+aina+itselleni+hyväksi,+kun+jaksan+ja+selviän+töistäni.Nyt+sitten+puseron+teon+pariin,+hihat+jo+odottavat+vuoroaan,+kaikkein+suuritöisin+on+se+kaikkien+kappaleiden+yhdistäminen+kaarokkeen+kera,+siinä+jo+painoa+puserossa,+silmiä+liki+kolmesataa.No+haastetta+on+ja+siitä+selviäminen+nostattaa+onnistumisen+tunnetta.Hauskaa+ja+mielenkiintoista+päivää+kaikille.
  8. Huomenta,+kolmetoista++astetta++pakkasta,+pientä+lumisadetta+vielä,+ehkä+se+siitä++myräkäksi+muuttuu,+näin+ainakin+ennustettiin.Hiljainen+on+tienoo+kuten+aina+näin+sunnuntai+aamuisin,+mieltä+rauhoittava+se+on++tämä++omien+ajatustenkin+kuuleminen;)Onhan+se+jonkunmoista+taitorointia+tämän+älypuhelimen+kanssa,+hyvä+kuitenkin+että+jotenkin+selviää,+ja+niitä+kaikkia+palveluja+ei+tarvitsekaan.Laskuni+ja+kaikki+muutkin+mitä+tietokoneella+teen+osaan+myös+kännykällä,+no+ei+ne+kovin+paljon+taitoja+tarvitsekaan,+nämä+minun+tarpeeni.Saunajuhlat+tuli+juhlittua,+niin+kuin+ynnämuukin+ja+Kuopio+oli+paikallaan+ja+juhlat+hyvin+laitettuna,+yhteistuumin+oli+leivottu+perheen+isäkin+talkoisiin+liittyi.Mukava+oli+kuulla+lasten+koulunkäynnin+sujuvan+hyvin,+kirjoitus+lomalla+oli+vanhin,+ja+kirjoitukset+alkavat+kahdestoista+päivä+ja+sitten+kesäkuussa+on+mahdolliset+päästötyöt+tehty.,+tällä+kertaa+ammati+ja+ylioppilas+paperit+samaan+syssyyn.Facebook+alkaa+kyllästyttää,+se+on+niin+levoton+kaikkine+viesteineen,+kun+jonkun+hukkaat+vaikea+on+takaisin+saada+ja+se"+tykkääminen"+kyllästyttää,+eihän+se+pakollista+olekaan.Mielikki.mummo+olen+ajatellut+myös++tuota+hoitajien+inhimillisyyttä+ja+sopivuutta+näinkin+vaikeaan+hommaan,+mielestäni+sopivuustesti+olisi+hyvin+tarkkaan+tehtävä.Ehkä+kaikki+vanhukset+eivät+kaikkein+herttaisempia+aina+ole+ja+se+vaatii+hyvää+tahtoa+ja+kärsivällistä+luonnetta+hoitajilta.Nämä+arkiset+ja+aina+vaan+toistuvat++elämästämme+kertovat+jutut+on+mielestäni+oikein+ymmärretty,+ainakin+suurilta+osin+ja+rauhassa+näitä+olemme+saaneet+rupatella.Se+on+niin+valtavan+laaja+käsite+koko+tietomaailma+ja+en+minäkään+ohjekirjoista+jaksa+apua+hakea,+joskus+joku+jaksaa+rautalangasta+vääntää,+saattaa+jotain+muistiin+jäädä.Kävin+minä++kursseilla+jonkun+kerran+silloin+alussa,+mutta+eihän+sitä+ehtinyt+kuin+hipaista+tätä++tarjontaa.Ei+mitään,+joskus+kyselen+viisaammilta,+ja+vastaus+on,+että+aika+vaikea+neuvoa,+kun+olisi+istuttavaa+koneen+ääreen+ja+selattava+sitä+löytääkseen+kohteen,+joten++aika+monella+nämä+taidot+on+hakemisen+päässä.Nyt+sitten+pyhä+päivän+viettoon+ja+se+menee+aika+paljolti+käsillä+tekemisen+kanssa,+eilen+sain+langat+Irlantilaisen+puseron+tekoon+ja+se+houkuttaa+tekemään+ja+kokeilemaan,+tuleeko+mitään.Oikein+hyvää+lumisateista+päivää+(ehkä)+täällä+ei+vielä+kovin+kovaa+myräkkää+ole.
  9. Huomenta+ja+pakkasessa+vielä+mennään,+huomenna+sitten+lunta+entisen+surmaksi.Noista+minun+ongelmista+vielä,+ehkä+turhaa+höpötän,+tyytyväinen+pitää+olla+näihin+taitoihin,+olenhan+jo+sen+ikäinen,+että+voisin+olla+noiden+huonosti+hoidettujen+vanhusten+joukossa.Maksan+laskuni+ja+selaan+älypuhelinta+ja+telkkaria,+joka+myös+tietokoneen+käytön+tarvitsee,+siis+aika+paljon,+kun+ajattelee,+että+vähän+toista+kymmentä+vuotta+sitten+olen+näihin+tutustunut+ja+sen+vähän+sisäistänyt+mihin+kiinnostus+on+riittänyt.Neeassa+kyseli+noista+pankin+maksu++tavoista,+kännykkään+on+tunnukset+muuttuneet+minulla+jo+reilu+vuosi+sitten+ja+hyvin+toimii.Ystävällisiä+neuvoja+olette+antaneet,+Makriinan+kysymykseen,+on+minulla+osaavia+läheisiä,+mutta+en+viitsisi+aina+apua+pyytää.Koneeni+tarkastuskin+on+suoritettu+ja+kaikki+pitäisi+olla+kunnossa.Demeter+kerroit+miten+hinnakas+onkaan+tuo+kaihileikkaus+yksityisellä,+onnekseni+sain+sen+terveys++keskus+maksulla.Lumitöitä+on+riittänyt+ja+sen+pois+kuljetus+myös+kustannuksia+kiinteistöille+tuottaa,+mutta+onhan+maksun+jakajia+useampia.Hurskainenkin+talonsa+huolia+kertoili+ja+jotenkin+pahalta+tuntuu,+kun+yksin+kaiken+joudut+kustantamaan,+mutta+toisaalta+onhan+sekin+elämää,+tehdä+ehkä+toisille+valmista.Raakile.vielä+,+historian+muistit+automaattisesti+tyhjentää+kone,+mutta+käyn+vielä+lisää+poistamassa,+henkimaailman++asioita+ovat,+kun+en+näitä+tietomaailman+hienouksia+ymmärrä,+toista+se+on+nuorten,+kun+jo+alakoulussa+näiden+käytön+oppivat.Kyllä+se+auringon+esiin+tulo+varmaan+pirteäksi+saa,+odota+sitä+rauhassa,+kyllä+se+siitä.Tuota+kuvan+vaihtamista+olen+minäkin+yrittänyt,+mutta+eipä+onnistu+sekään,+hyvä+kuulla+että+ei+yksin+minun+ongelma+ole.Samat+tuskailut+verhojen+kanssa+minulla+myös,+mistä+mielikki.mummo+mainitsit.Netistä+minä+myös+vaatteita+tilaan,+inhoan+sitä+sovittamista+kaupan+puolella,+kotona+voi+rauhassa+kokeilla++ja+jos+joutuu+palauttamaan+sekin+melko+helpolla+sujuu,+yleensä+olen+saanut+sopivia,+kun+on+kokoni+löytynyt.Nuo+ynnämuun+opit+pitäisi+opetella,+josko+sitten+onnistuisi.Tänään+matkaan+Kuopioon+syntymäpäiville,+nuorin++lapsenlapsen+lapsi+täyttää+kolmetoista+vuotta.Nyt+sitten+jännään+miten+käykään,+mukavaa+päivää+teille+kaikille.
  10. Huomenta+ja+huh,huh,+nyt+on+talvi+todella,+pakkasta+26+astetta,+varmaan+auton+käyntiin+lähtö+joillakin++kiukuttaa.Sanoisin+minäkin+jo+että+nyt+riittäisi+pakkanen+ja+lumi,+ihan+on+talvi+kerrassaan.Hyvähän+tässä+on+istua+ja+katsella+toisten+työhön+ja+kouluun+menemistä,+kaikilla+ei+mukavat+ajatukset+näin+kylmästä,+no+toivoa+sopii,+että+hieman+hellittää+pakkanen.Taitoa+se+vaatii+tuo+uunien+lämmitys,+peltien+laitto+varmasti+kiinni+vasta+kun+hiillos+on+hiipunut,+mieluummin+vähän+vaikka+harakoille+lämpöä+menisi.Eikös+nykyuunissa+olekin+joku+häkärako,+vai+olenko+ymmärtänyt+väärin?Luntahan+sitä+on+luvassa,+ehkä+sinne+etelämmäksi+vähän+enemmänkin.Kyllä+narskahteli+kengän+alla+lumi,+kun+eilen+pienen+lenkin+tein;)Minulla+on+parveke+toiminut+osin+myös+pakkasena+aiempina+vuosina,+mutta+nyt+nuo+pakkaslukemat+heittää,+ei+varmuudella+jäässä+pysy+pakastettavat,+vähemmän+kyllä+apuja+tarvitsenkaan,+olen+vähentänyt+pakastamista.Hävitin+yhden+pakkasen+kokonaan,+joka+vuosi+jäi+paljon+talven+jäljiltä,+siksi+päädyin+turhan+sähkön+polttamiselta.Konstikas+on+tuo+kännykkä+joskus+minullakin+ja++usein+kun+hiljaiselle+laitan,+en+muista+palauttaa+ja+silloin+alkaa+soittelut,Virkeänä+on+kännykän+kanssa+oltava+ja+minä+en+osaa+edes+kaikkia+hienouksia+mitä+sillä+voi+toteuttaa,+vähemmän+niitä+tarvitsen,+soittaminen+pääasia+ja+pankin+asiat.Tuli+vielä+tuo+langaton+++telkkari+oheistoimintoineen,+siinäkin+mahdollisuuksia+katseluun+ja+samoja+tietokone+ja+kännykkä+ongelmia+löytyy,+näin+tumpelolle+mitä+minä+olen,+no+onhan+aikaa+etsiä+ja+manata.Kunhan+reilu+kuukausi+eletään+päivällä+jo+voi+auringon+lämmön+kokea,+vaikka+tiedäppä+mikä+on+tilanne,+kun+heittelee+tuo+sää+niin+jyrkillä+muutoksilla.Uskoisi+kyllä+auringon+mahdin+voittavan+ja+lämpimämpään+olemme+menossa,+kunhan+nyt+jaksamme+vähän+odottaa;)Eihän+kaikkea+ole+tarvis+osatakkaan,+vaikka+en+yhtään+epäile,+että+jos+mielenkiinto+heräisi,+etteikö+ynnämuu+kuin+muutkin+miehet+aikaan+saisi+jos++vaikka+mitä,+onhan+siitä+todisteitakin,+miehet+kokkeina,+kankureina+ja+ties+missä+taitojaan+näyttävätkään.Myös+toisin+puolinkin+on,+luin+juuri+lehdestä+miten+nuori+tyttö+kouluttautuu+hitsariksi+ja+onhan+armeijan+leivissä+hyvinkin+korkealle+meneviä+taidon+näyttäjiä.Mielenkiinnosta+on+varmaan+suurin+kysymys.Jospa+tuota+alkaisi+puikkoja+heiluttamaan,+vaikka+kyllä+huomaa+kömpelöksi+tulleensa,+kun+noin+pieniä+tekeleitä+yrittää+tehdä,+aikaa+menee+yhtä+paljon+,kuin+jonkun+isomman+työn+kanssaTaitaa+näissä+kuten+muissakin+asioissa+ikä+tehdä+tehtävänsä,+sukkaa+vielä+kudon/neulon+laadukkaasti;)Koettakaa+nyt+kestää+tämä+kylmä+rintama,+kyllä+kohta+helpottaa,+eletäänhän+jo+tammikuun+viimeisiä+päiviä,+yksi+talvikuukausi+ja+sitten+alkaa+kevät;)
  11. Rauhaisaa+sunnuntai+aamua,+kuudentoista+asteen+pakkasessa+sen+voimme+täällä+Savossa+aloittaa.Luulen+että+yhtä+hiljaista+on+kuin+mielikki.mummon+maisemissa,+näkymät+ei+varmaan+läheskään+niin+kauniit.Eilen+kaksi+kertaa+yritin,+mutta+aina+vaan+hyrrä+pyöri,+aika+kummaa,+että+kaikilla+muilla+sivuilla+asiat+hyvin+sujuvat.Tuota+kaappien+järjestämistä+saa+tehdä+aina,+vuoden+kuitit+laitan+aina+kirjekuoreen,+päälle+vuosi+merkintä+ja+sitten+niille+varatuille+paikalle,+usean+vuoden+kuitit+säästössä,+vaikka+ei+kai+niitä+tarvitsisi+säilyttää.Olen+ostanut+muutaman+läpinäkyvän+muovilaatikon+ja+niihin+olen+laittanut+harvemmin+tarvittavat+tavarat,+löytyy+helposti+tarvittaissa.Tavaraa+varmasti+on+paljon,+jos+koko+suku+niitä+talletukseen+tuo+Makriina,+enpä+kadehdi+siivous+urakkaasi;)Tuo+pakastimen+sulattaminen+mistä++Miaelina+kerroit+tehty+jo+joulun+alla+eka+kerran,+kohta+olisi+uusittava.Helposti+onnistuu+tällä+pakkasella.Minulla+myös+kirjopaidat+norjalaiset,++on+tullut+neulottua+seitsemän+veljeksen+langasta,+mutta+nyt+tilaaja+ostaa+aidot++irlantilaisen+puseroiden+langat.Vähän+kauhistuttaa+ajatus,+että+miten+jaksan+neuloa+niin+isona+neulottavan,++saumoja+ei+lainkaan.No+ehkä+onnistuu+tai+sitten+ei,+melkein+huovutus+lankaa+se+on,+kun+katsoin+mallia.Koneet+tuppaa+perän+jälkeen+rikkoutumaan,+yhden+uuden+ostat,+heti+toinen+särkyy.Hyvin+on+kestäneet+koneesi+Ramoona,+kun+noin+kauan+ovat+olleet.Neeassa+aivan+oikein+ajattelet+tuosta+kierrättämisestä,+tulee+vielä+aivan+hyviä+tyynyliinoja+ja+sitten+lopuksi+maton+kuteiksi,+vaikka+virkkaukseen+pyöreään+mattoon.Ohuita+suikaleita+letille+ja+sitten+niistä+kalalangan+kanssa+virkaten.Enpä+viitsi+tuohon+painon+tarkasteluun+ruveta,+sen+sanon+että+keijukaisia+olette+hurskainen+ja+Neeassa;)Minä+en+jaksa+painoa+vahtia,+saamattomuutta+sitä+se+on,++ehkä+loppuun+asti+näin+menen.Arvostettava+ikä+ystävilläsi+sini-sirkku+ja+niin+omatoimisia++vielä,+kunpa+loppuun+asti+jaksamista+olisi,+sitä+itsellenikin+toivon.Sauna+iltahan+se+oli+ja+viikon+kohokohta,+voisi+näinkin+sanoa.Madekeitto+on+minulle+vähän+niin+ja+näin,+joskus+aikojen+alussa,+keväällä+mateita+sain+äidin+siivoamina+ja+tarkastelun+jälkeen+jäi+keitto+keittämättä,+äitini+oli+samaa+mieltä.Taisi+olla+jo+liian+lämmintä+järvessä+niihin+aikoihin.Olen+toki+syönyt+keittoa+senkin+jälkeen,+mutta+en+itse+ole+keittänyt.Nyt+sitten+taas+jännittämään+onnistuuko+lähetys,+voi+jokunen+ärräpää+tyssätessä+tulla.Raikasta+pakkaspäivää+joka+suunnalle,+pohjoisessa+kai+ennätyksiä+tehdään?
  12. Huomenta,+hankala+aamu+tänään,+mikään+ei+toimi,+pitkä+kirjoitus+ei+lähde+millään,+yritän+uusiksi.Lumisade+ja+pakkasen+lauhtuminen+voi+olla+vaikka+osa+syyllinen+hommaan.Skypekin+teki+topin.Yritän+muutaman+tervehdyksen+kirjoittaa+ja+totean+Ramoonan+viestiin,+että+kettuhattu+on+laatikossa+vintillä+minullakin,+joskus+kokeilin+ja+aika+hassulta+näytti,+kun+on+opittu+tähän+pipo+kulttuuriin.Ennen+eläimistä+teurastuksen+yhteydessä+nahat+käytettiin+lämpimän+pitämiseen+ja+se+oli+ja+on+vieläkin+aivan+järkevää.Tarhaukset+vaan+jonkun+hienostelun++käyttöön+ei+mielestäni+kuulu+enää+tähän+päivään.Ei+eläinten+kiusaaminenkaan.Muistelen,+että+60-luvun+vaiheilla+olisi+ollut+ainakin+osittainen+auringon+pimennys,+kun+sitä+mustin+lasein+katseltiin.Asuimme+silloin+rivitalossa+puustoa+ympärillä+paljon+ja+linnunlaulua,+kaikki+hiljeni+hoo+hetken+tullen.En+minäkään+tuonne+palstalle+kirjoittele,+joskus+lukaisen+ja+siihen+jää,+aiemmin+sain+tuta+minä+myös+ja+se+riitti,+nyt+sopuisa+pirtti+elää+samanhenkisten+kanssa.Ehkä+en+niin+arvokasta+viestiä+osaisikaan+laittaa,+että+se+vastakaikua+saisi,+siksi+pirtti+on+hyvä,+kirjoitellaan+vaan+tänne+raakile.vielä;)Kohta+se+mullan+vaihto+alkaa+ja+siemenien+piilotus+käynnistyy,+uutta+elämisen+alkua,+näinhän+se+joka+kevät+on.Kyllä+pakkasen+puremat+vuodevaatteet+raikkaiksi+tulee+ja+pölypunkit+tuhoutuu.Tuo+suolaisuus+on+todettu+Neeassa,+jopa+leivässä,+puhumattakaan+makkaroista.Latevaan+useinkin+mieleen+tulee,+hänen+rauhaisat+viestit+kirjoittelun+mukavuutta+lisäsi+ja+hyvää+henkeä+samoin+ajatteleville+lisäsi.Venlastiina+/Puskasuleima+rikas+lisä+pirtin+viestittelyyn,+toivoisi+hänen+jaksavan+mukaan+vielä+tulla.Noin+voi+käydä+noiden+pyydysten+kanssa,+ei+tarkoitettu,+voi+tuhon+saada.Hyvä+tarkoitus+ei+aina+onnistu.Nyt+lunta+lisää+katoille+tulee,+ei+lopu+puhdistus+hommat+hurskaiselta;)Yritänpä+nyt+saada+tämän+lähtemään+kolmatta+yritystä+en+jaksa,+mukavaa+lumisateista+päivää+kaikille.
  13. Huomenta,+23+astetta+mittarissa,+nyt+jo+talvinen+sää,+lunta+ja+pakkasta.Katselin+kuun+pimennystä,+kun+heräsin+oli+sirppi+näkyvissä,+kahvin+juonnin+aikaan+pimeni+kokonaan+ja+nyt+alkoi+kirkastua+ja+katoaa+naapuritalon+taakse,+kunnes+pienen+hetken+pääst+esiin+tulee,+onko+sitten+verinen,+se+pitää+katsoa.Vuosi+2025+on+seuraava+vastaava+pimennys,+näin+kerrottiin,+sitä+tuskin+enää+olen+katsomassa.Täällä+meillä+lehden+palstoilta+voi+lukea,+miten+ihmiset+valittavat+juuri+noista+lumikasoista,+mitkä+auraajat+jättää+sisään+ajo+kohdille,+ennen+nostivat+auran+ylös,+kun+ohittivat+portin+kohdan.Ajattelevatko+nykyiset+auraajat,+että+töitä+talon+omistajillekin+pitää+tulla;)Ei+täälläkään+ole+vielä+se+flunssa+aalto+pahaksi+äitynyt,+ei+ainakaan+lehtiin+asti+ole+tullut.Hyvin+onnistui+ruokani+eilen,+mitä+kertoilin+tekeväni,+mutta+pulla+meni+aivan+pieleen,+tyhmä+olin,+kun+kuivasta+hiivasta+sitä+aloin+tekemäänkin.Yritin+sokerissa+pehmitellä+hiiva,+mutta+eipä+ollut+kohotetta+,+ei+noussut+pullani.Tekevälle+sattuu.Teet+ilmeisesti+ohrarieskan+savolaiseen+tapaan,+kun+piimä+ostit,+se+on+kyllä+niin+hyvää,+että+mieliteko+tuli+heti.Jännä+miten+nuo+nimikkeet+eri+asioita+tarkoittaakaan,+ohrarieska+on+Konneveden+suunnalla+leipä,+vaikka+ihan+Savon+naapuri+onkin,+rajamailla+Rautalammin+kanssa,+Hyvä+pakkaspäivän+ruoka+sinulla,+on+lämmitettynäkin+maukasta.Puolissa+talvi+on,+mutta+kyllä+helmikuu+voi+vielä+heilauttaa,+tuiskuineen+ja+pakkasineen+ja+maaliskuussa+usein+kovia+yö+pakkasia,+sitten+hanki+kestää+juostakin;)Kyllä+tuossa+ruuan+laitossa+ja+tarpeissa+on+valinnan+varaa,+jokainen+voi+tehdä+mielensä+ja+makunsa+mukaan.Melkein+kaikki+ruokainen+olen+minä+myös+ja+vatsanikin+kestää+hyvin+kaiken+lajin+ruokia.Kummasti+se+tuo+roskapussin+vienti+on+suuntautunut+miesten+tehtäväksi,+minä+vaan+joudun+senkin+itse+viemään;)Pitää+mennä+katsomaan+sitä+kuuta,+josko+vielä+näkisin+tuon+suoran+kadun+päässä,+sitten+häviää+näköpiiristä.Ääriviivat+sieltä+näkyy,+mutta+ei+niin+hyvin+kuin+eilen+aamulla,+oli+täyteinen+kuu.No+pimeä+kuu+on+ainakin+nähty+ja+nyt+alkaa+toiselta+puolen+taloa+aurinko+kuumottaa,+näissä+merkeissä+toivotan+oikein+kivaa+pakkaspäivää!
  14. Huomenta,+jospa+taas+yrittäisi,+nyt+kirjautuneena+ja+kun+kirjoitus+on+valmis+tulee+tieto,+et+ole+kirjautunut,+sitten+joko+hyrrä+pyörii+tai+ei+lähetys+lähde.Kenkuttaa,+päivitykset+oli+eilen+ja+kun++ajattelin,+että+nyt+selviää,+eipä+lähettäminen+onnistunut.Nämä+vaivat+vain+Suomi24:ssä.Hyvin+ohutta+lumisadetta+edelleen,+sitä+nyt+jo+riittävästi+täällä,+etelään+kai+reilummin+tänään+sataakin,+pääsette+lumitöihin+sielläkin.Saunassa+minä+eilen+suihkuttelin+ja+olipa+se+taas+kerran+raukaiseva+asia.Kiva+että+on+ilmainen+lenkkisauna+keskellä+viikkoa+ja+lenkin+tein+minäkin+kauppaan,+joten+oikeutettu+olin+saunomiseen,+ei+tosin+kukaan+sitä+kysele;)Vanha+sanonta+minkä+taakse+jättää,+sen+eestään+löytää,+näin+se+on+hurskaisen+rakennushommienkin+kanssa;)Mukava+on+että+hommia+riittää,+toimettomuus+saa+kaikenlaisten+ikävien+asioiden+mieleen+tuloa.Ikävää,+että+nuo+vaivasi+tekemisiäsi+paljonkin+rasittaa,+yritystä+kuitenkin+sinulla+riittää+ja+onhan+niinkin+sanottu,+että+vaikeuksien+kautta+voittoon.Vara+on+viisautta+ynnämuu+ja+tulevan+sään+hyvä+ennakointi+helpottaa+elämää,+en+minäkään+lähde+kauppaan+kärrineni,+jos+ei+tiet+ole+aurattu.Näin+eläkeläisenä+ei+ole+pakko+päivän+tarkkuudella+hommia+tehdä,+päivä+se+on+aina+huomenakin.+Aamuisin+minä+yleensä+pari+tuntia+vietä+koneella+ja+sitten+illan+suussa+kurkkaan.Silmiä+tämä+jonkun+telkkarin+tai+tietokoneen+tuijottelu+jatkuvasti+rasittaa+ja+kun+siihen+lisää+vielä+nuo+käsityöt,+ei+ihme,+että+pieni+näön+huonontuminen+on+minulla+todettavissa.Tämä+sähköisen+laitteen+tuijotus+kai+pahin,+näin+on+todettu+nuorienkin+kohdalla.+Kännykkä+korvalla+sitten+kuuloon+vaikuttaa,+jos+sitäkin+paljon+käytetään.Minulla+tuo+siivoamisvimma+aina+viikon+lopulla+iskee,+kai+se+on+sitä+vanhaa+ajattelua,+että+pyhänä+pitää+olla+siistiä+ja+entiseen+työelämä+aikaan+viikonloppu+aika+oli+sitä+omaa+aikaa,+jolloin+kotityöt+yleensä+tehtiin.Miten+kerittiinkin?Nyt+yritän+lähetystä+saada+lähtemään,+saapa+nähdä+tuliko+liian+pitkä+viesti,+mikä+ei+Suomi24:lle+kelpaa.Koettakaa+selvitä+lumimyräkästä+siellä+etelämpänä,+kivahan+se+on+kun+luonto+valaistuu.Ei+kai+nyt+kumminkaan+viimeiset+sanasi+e.lä.mä?