Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenet+torstai+aamuun,+pakkasta+kahdeksan+astetta,+näyttää+hyvin+talviselta,+niin+kuin+pitääkin+tammikuussa.Ensimmäinen+kerho+eilen+ja+väkeä+oli+ennätys+määrä.Ilmoittautuminen+juhlavuotemme+laivaristeilylle+sai+suosiota.Savonlinna+on+kohde+ja+kaunista+Saimaata+seilataan,+hetkessä+täyttyi+kaksi+laivaa+ja+kolmas+laiva+on+puolillaan,+eri+päiville+nämä+järjestetään,+laivaan+mahtuu+80+henkilöä,+ruokailu+ja+kahvit+laivalla,+mutta+kaikki+tämä+vasta+kun++järvet+liplattelee,+eli+kesäkuussa.Pitkälle+jo+suunnitelmat+lentää.Ikävää+on+tuo+lintujenkin+ruokapaikkojen+salmonella,+mihin+sitten+linnut+kuolevat,+vaikka+yritetään+paikkaa+puhtaana+pitää+siltikin+tauti+leviää.+Olisi+se+aika+hyvää+aivovoimistelua,+kun+salasanoja+muistelisi,+kyllä+minä+muistan+myös+kymmen+kunta,+joskus+pitää+vähän+keskittyä,+ottaa+uusiksi;)Minulla+hieman+nopeutui+tämä+sivujen+siirtely,+kun+langattomaan+siirrettiin,+se+sen+Wi-wi+mahdollisuuden+teki+ja+nyt+sitten+voin+katsella+enemmän+kanavia+en+kylläkään+maksullisia,+en+aio+niitä+ostaakaan.Poikani+siirsi+jonkun+elokuva+jutun+omalta+koneeltaan,+miten,+en+edes+rupea+pohtimaan,+on+se+niin+ymmärrystä+vaativa+maailma.Ihmettelin+sitäkin,+kun+yritin+Ruutua+katsella,+mutta+tietokone+oli+kiinni+ja+eipä+siis+onnistunut,+ihan+tuskaannuttaa+tämä+taitojen+määrä,+mitä+pitäisi+vanhankin+ihmisen+taitaa.Täällä+on+harsot+hävinneet+puista,+mutta+on+siihenkin+ihasteluun+ollut+tilaisuuksia+ja+varmaan+vielä+uusia+tulee.Minun+piti+postiin+eilen+tallata,+kun+Et-lehden+kalenteri+ei+mahtunut+postiluukusta,+ja+sitä+hakemaan+vartta+vasten,+kiersin+kaupankin,+mutta+en+mitään+muuta+ostanut+kuin+perunoita+ja+Eugamentoli+pussin,+tarvetta+ei+muuhun,++ei+varmaan+noin+pieni+ostoslasku+minulla+ole+ollut;)Harmittelin+postissa,+että+miksi+ei+posteljooni+soittanut+ovikelloa+kirjoitti+vaan+kortin+,+olisin+säästynyt+jalkavaivoilta,+mutta+toisaalta+olihan+se+pakollinen+liikkuminen.Pitäisi+jakeluun+soittaa,+mutta+siihenpä+valitukseni+jääkin,Monta+kertaa+pienet+ärtymykset+jää,+kun+pitäisi+uutta+yritystä+tehdä,+tämä+ihan+hyvä+homma,+ei+kaikesta+pitäisikään+valittaa,+elämässä+on+suuriakin+asioita,+jotka+vaatisivat+korjausta.Tänään+taitaa+jäädä+hommat+roskapussin+viemiseen+ja+sukan+neulontaan,+eilen+kerhossa+yksi+ystävä+pyysi+neulomaan+vieras+sukat,+kun+hänellä+on+kylmät+lattiat,+villasukat+jalassa+minäkin+kotona+ole,+aina+sen+verran+vetoa+syntyy.Katsotaanpa+nyt+miten+lähetys+toimii,+varma+ei+voi+olla+tämän+Suomi24+:jän+toimimisesta,+mukavaa+päivää+toivotan!
  2. Huomenta,+elämä+jatkuu,+vaikka+pysäyttävä+uutinen+eilen+saatiin,+unissanikin+sitä+pohdin.Pitkä+yhteinen+taival,+suru+on+mittava,+lohdutuksen+sanoina+kerron,+että+aika+hälventää+surua,+ei+poista+,+mutta+helpottaa,+siitä+omakohtainen+kokemus.Jaksamista+sinulle+Venlastiina+ja+lapset+perheineen,+muistoissa+Lauri+säilyy.Eilen+tuotti+hankaluuksia+lähettäminen,+ensin+kirjauduin,+mutta+lähetyksen+ajankohdan+tullen+kirjautuminen+oli+hävinnyt+ja+sitten+ropotin+vaatimat+kuva+taulut+selvitin+ja+vakuutus,+että+en+ole+ropotti,+mutta+lähettäminen+ei+onnistunut.Yritän+olla+lyhyt+sanaisempi+tänään+jospa+onnistuisi+lähetys.Hienoa,+että+lapselle+puhutaan+ja+opetetaan+suomen+kieli,+vaikka+ei+kotimaassa+asukkaan,+usein+kuulee+lapsien+vaan+asumispaikkansa+kieltä+puhuvan,+vaikka+vanhemmat+suomesta.Tuo+mökillä+kulkeminen+ajan+oloon+rasittavaksi+käy,+voimia+kysyy,+mutta+voit+kuitenkin+olla+pitempiä+rupeamia+siellä+ja+näin+ei+joka+päiväistä+matkan+teko+ole+mielikki.mummo.Kaikesta+on+pikku+hiljaa+luovuttava,+ikä+tekee+rajoituksia+ja+kysyy+kuntoa.Minä+en+vielä+kovin+pahoja+unohteluja+tavaroiden+suhteen+ole+kokenut,+mutta+muisti+kyllä+tekee+kepposia+enenemissä+määrin+ja+sekös+suututtaa,+kun+ei+selkeä+asia+mieleen+tule.Eilen+kävin+silmälasi+liikkeessä+ja+hieman+kitkerä+olin,+jo+kerran+irti+lähtenyt+ja+hävinnyt+linssi++uudistettuna+taas+irtosi,+Nyt+lupasivat+takuuseen+kokonaan+uudet+lasit+ja+vielä+optikon+tarkastuksen,+josko+näkökyky+on+muuttunut+voi+samalla+linssien+tehoa+muuttaa.Edellisestä+hävinneestä+linssistä+maksoin+100+euroa+ja+nyt+heti+liikkeeseen+mennessäni+sanoin,+että+nyt+en+maksa+mitään+ja+hyvin+meni.Minäkin+olen+joulun+saanut+pois+vietyä,+kuusi+pilkkomista+odottaa+parvekkeella,+ehkä+vasta+huomenna+siihen+hommaan+ryhdyn,+tänään+ensimmäinen+kerho+tänä+vuona.Nyt+jätän+tähän,+jospa+saisin+lähtemään+oikea+oppisesti,+hyvää+talvipäivää,+hyvin+on+lunta+tullut+ja+pakkasta+vähän.
  3. Niin+se+vaihtui+uusi+vuosi,+räntäsateessa+ja+tuulessa.+mutta+vaihtui+kumminkin+ja+nyt+sitten+kirjoitetaan+2019+ja++siihen+oppiminen+voi+tovin+kestää.Vuoteesta+katsoin+rakettien+räiskettä,+unessa+jo+olin,+kun+alkoi+pauke+käymään+ja+sitten+ne+isommat+korkealle+lentävät+raketit+näin+nukkumapaikkaani,+komeita+olivat.Olohuoneen+puolella+istuessani+katselin+rakettien+ilotulitusta+pitkin+iltaa,+melko+rauhallista+kaiken+kaikkiaan.Tuhoja+on+jo+tietoon+tullut+ja+sähköjä+ilman+on+osa+kansalaisista+uuden+vuoden+vastaanottaneet.Mietin+tässä+olisiko+lupaus+jonkun+asian+suhteen+tehdä,+mutta+hylkään+ajatuksen.+Toivomus+jonnekin+kuitenkin+lentää,+terveyttä+itselleni,+perheelleni+ja+koko+kansalle+rauhaa+ja+työtä+kotimaassamme,+päätösten+tekijöille+viisautta+saattaa+asiat+kuntoon.Vuoden+2018+ei+mitään+ikävää+kohdallani+ollut+ja+samaa+jatkumoa+toivon+edelleen+uutena+vuotenakin.Toivon+myös+pirtissä+käyville+kaikkea+hyvää,+ei+mitään+kateutta,+vihaa+ketään+kohtaan,+samaa+latua+kuin+on+monet+vuodet+ennenkin+menty,+olkoon+viestimme+iloa+tuottavia,+aitoja+arkisiakin+asioita,+sen+kummempaa+ei+kuin+omaa+rehellistä+eloa,+siitäpä+viestimme+on+aina+koostuneet.Minun+kykyni+muuttua+muuksi+kuin+mitä+olen,+on+aivan+olematon+ja+hyvin+olette+viestit+ymmärtäneet,+kiitos+siitä;)Näin+se+on+meri-kukka,+nuoruus+on+jäänyt+hyvin+kauaksi,+mutta+elämä+vanhanakin+voi++onnellista+olla,+juurikin+jos+terveys+on+hyvällä+mallilla.Elämän+koulun+käyneinä+on+ymmärrystä+monen+hankalankin+asian+selvitykseen+tullut+ja+voi+jo+hymyillä+pienille+harmeille+ja+kompasteluille,+niitä+saattaa+mukaan+joskus+tulla.Jos+elinpäivät+jatkuu,+vuosia+eittämättä+lisää+tulee,+haitanneeko+tuokaan,+vuosi+sinne+tai+tänne+ei+tässä+iässä+enää+mitään+merkkaa,+ehkä+kolotuksia+lisää+tulee,+mutta+onhan+niihinkin+jo+totuttu;)+Voihan+noita+aivokasvaimia+olla+suomessa,+mutta+varmaan+muuallakin,+toivoisi+lääketieteen+löytävän+aina+vaan+uusia+paranemiskeinoja+kaikkiin+vaivoihin.Hiljaiseksi+vetää+nuo+vaikeutesi+mitä+olet+joutunut+kokemaan+mielikki.mummo+ja+joudut+edelleen,+sillä+nuo+kertomasi+vaivat+pelkoa+aiheuttaa+uusimisensa+vuoksi.Tulee+mieleen+miten+vähästä+ihmiset+valittaakin,+monellakin+niin+pieniä+vaivoja,+kun+vertaa+sinunkin+kertomaan.Ihailen+mieltäsi,+miten+jaksatkaan+olla+myönteinen,+et++anna+katkeruuden+tarttua+ja+varmasti+tytär+sinulta+kaiken+avun+ja+rohkaisun+saa,+mitä+ihminen+voi+antaa.Ihminen+on+voimaton+näiden+tosiasioiden+eteen+tullen,+sivusta+seuraajan+osa+ei+todellakaan+helppo+ole.Toivon,+että+elämä+jakaisi+nyt+vain+hyviä+asioita+elämääsi,+olet+kuormaa+jo+paljon+kantanut,+onnea+tälle+vuodelle+ja+tulevillekin,+koko+perheellesi.Sini-+sirkku+sinulle+myös+kiitos+iloisesta+ja+myönteisestä+elämän+asenteesta,+mitä+jaksat+pirttiin+ja+koko+palstalle+jakaa,+mukava+on+aina+niin+iloisia+tekemisiäsi+lukea+ja+hymystä+joka+aina+vaan+kertomasi+rivien+välistä+tuikkii.Osaisipa+useampi+ihminen+tuon+myönteisen+elämän+kuvan+saada,+mistä+sinä+osaat+viestejä+laittaa+iloksemme.Varovaisuus+on+viisautta+nurkkakaapinkin+suhteen+hurskainen,+oikein+sen+olet+oivaltanut.Tuo+liikkuminen+on+sinulle+joka+päiväistä+ilman+lenkille+lähtemistä,+kun+milloin+mitäkin+puuhaa+pihalla+keksit,+kuten+tuo+lämmitys+puiden+kantokin.Sinähän+sitä+uunin+edessä+istuen,+tulta+tuijotellen+voi+pysähtyä+syntyjä+syviä+miettimään,+suunnitelmia+tekemään+ja+talven+jälkeen+pihatyöt+lisääntyy.Ramoonan+vuoden+vaihtuminen+rauhaisasti+sujuu,+mikä+sen+ihanampaa+onkaan,+kuin+hautoa+lämmössa+kehoaan,+pienet+kolotukset+siinä+kaikkoaa+ja+ajatus+selkenee.Oma+pitkäaikainen+kumppani+varmaan+pitkän+yhteisen+elämän+saman+kaltaisin+ajatuksin+on+mukavaa+seuraa,+eipä+muuta+hyvään+oloon+kaipaakaan.Kun+lukee+viestejäsi++voi+nähdä+rauhallisen+ja+hyvin+harmonisen+elämän,+jota+perheesi+viettää,+perinteitä+rakastaen.Minäkin+kutsuin+molemmat+lapset+ja+puolisot+Loppiaisena+hernerokka+ruokailuun,+lapsenlapset+perheineen+asuvat+kuka+missäkin+joten+nyt+me+"vanhukset+"+perinnettä+yritämme+yllä+pitää.Mieheni+eläessä+suurella+porukalla,+kun++ei+vävyjä+ja+miniöitä+lapsillani+ollut,+kokoonnuimme+aina+tätä+herkkua+nauttimaan+ja+joulua+lopettamaan.Aika+aikaa+kutakin,+jospa+jotakin++voisi+jättää+muistoina+jälkeläisilleen,+sillä+ne++osaltaan+rakentaa++tulevaa+ja+säilyttää+mennyttä.Hyvänen+aika,+nyt+loppuu+kirjaimet,+aika+toivotta+Oikein+Hyvää+Vuotta+2019+pirttiin,+kuin+koko+palstan+yhteisölle.
  4. Hyvän++joulun+toivotuksin+aloitan+tämän+aamun,+pian+se+tärkeimmäksi+monellekin+muodostunut+aatto+ilta+on+käsillä.Kaupoissa+vielä+varmaan+tungosta,+viimeisiä+ostoksia+tehdään,+minulla+ei+mitään+asiaa+ole+enää+kauppaan.Kaksi+päivää+menikin+sujuvasti,+koko+jälkipolvea+kävi+luonani,+hyvän+joulun+tervehdyksin+ja+juhlittiin+siinä+minun+ikäni+karttumista.Yllättivät+uudella+ja+suurella+televisiolla,+nyt+aika+menee+entistä+enemmän+sen+ääressä,+kun+Areena+ja+moni+muu+ajankulu+käytössä.Kylläpä+siinä+onkin+puuroa+syötäväksi+Huuliveikolla,+muista+hämmentää+ettei+riisit+pohjaan+tartu;)Hyvää+Joulua+sinulle+myös!+Taitaa+hurskaisen+juhlinta+olla+edessä+päin,+perästä+tulet,+kiinni+et+saa.Meillä+20+astetta+pakkasta,+voi+vilu+haudoille+mentäessä+ja+siellä+kynttilöitä+sytyttäessä+tulla.Sini-sirkku+herkkuja+laittaa,+luulen+että+ihan+tarpeeseen+meni+viinisi,+voimia+sitä+tarvitsee+kestittelyä+laittaessaan.Mukava+sukua+on+tavata+ja+yhdessä+olosta+nauttia,+runsaiden+herkkujen+seurassa,+oikein+ihanaa+joulun+aikaa+sinulle+sini-sirkku.Rauhaisaa+joulua+ullamirjamille+sinne+meren+taakse,+hyvää+vointia+sitä+myös+näin+joulunakin+voi+toivottaa,+voin+iloisin+mielin+yhtyä+toivotuksiisi+rauhallista+joulua+koko+maailmalle,+kunpa+sitä+olisikin.Mielikki.mummo+on+varmaan+vieraansa+saanut+ja+nyt+iloisina+hoo+hetkeä+odotatte,+kiva++on+kun+pirttiin+rauhaa+rakastavia+kirjoittajia+ilmaantuu,+siis+iloa+meille+kaikille.Oikein++Hyvää+Joulua+sinulle+ja+perheellesi,+käy+tunnelmia+pirissä+kertomassa;)Kiitos+Ramoona+upeasta+kukkakimpusta+ja+juhlittavalle+12-vuotiaalle+ajatuksen+voimalla+onnittelut+laitan,+kohtalo+toveri+onhan,+meinaa+syntymäpäivä+joulun+humuun+sotkeutua.Aina+on+kyllä+jollakin+tapaa+minuakin+muistettu,+mutta+kyllä+se+tuo+joulu+kuitenkin+huomion+isommin+vie.Yhtä+juhlaahan+se+kuitenkin+tämä+aika+on.Hyvää+Joulua+sinulle+ja+perheellesi,+varmaan+tunnelma++tiivistyy+yhteisten+laulujen+ja+lahjojen+parissa.Hyvää+Joulua+kaikille+pirtin+kirjoittajille,+vanhoille+ja+uusille,+mukavaa+on+aina+uusia+mukaan+saada,+joukosta+monta+on+jo+pirtin+jättänyt,+kauniita+muistoja+ja+ystävyyttä+kaipaan+ja+toivonkin,+että+vielä+heistä+kuullaan.Kohta+haudoille+lähdemme+tyttären+ja+vävyn+kanssa+ja+sitten+iltapäivällä+poikani+kotiin+hakevat,+siellä+aattoa+juhlimme.
  5. Huomenta,+niin+se+tämäkin+viikko+hupenee,+enää+yksi+täysi+viikko+ja+sitten++alkaa+juhlamieli+nousta,+tai+ainakin+hoo+hetki+on+lähellä+ja+jos+pienten+lasten+kanssa+voi+joulua+viettää,+se+olotila++on+odottava+ja+iloinen.Eilen+oli+käsityö+kerholaisten+jouluruoka+ja+vähän+haikeina+siinä+oltiin+ja+menneitä+muisteltiin,+ehkä+muissa+merkeissä+vielä+kokoonnutaan,+ainakin+yhteisissä+kerhoissa.Makriina+mainitsit+tuon+virtuaallisen,+totta+on,+mielikuvitus+on+laitettu+liikkeelle+jo+pitkän+ajan+ja+hyvin+on+osattu+leikkiin+yhtyä,+vaikka+ihan+tavallista+arkea+ja+elämää+on++kirjoituksissa+myös+eletty+ja+kerrottu.Vieläkin+hymyilyttää+tuo+Kristiina23++arvailu+Kahvipirtistä,+minkä+olet+nähnyt,+minulla+ei+ole+tietoa+siitä+ollut,+kun+tämän+pirtin+alkuun+laitoin.Lipeäkala+on+jäänyt+laittamatta,+vaikka+lapsuuden+kodissa+sitä+aina+oli,+maitokastike+on+hyvää,+sitä+kyllä+tykkään+syödä.Tuo+yhdistysten+"lahjominen"+on+erilaista,+meillä+se+on+puolen+hinnan+jouluruoka+ja+samoin+teatteri+kaksi+kertaa+vuodessa+puolella+hinnalla+jäsenille.Piirin+matkat+myös+yhdistys+maksaa+niitä+pari+kertaa+vuodessa.Sini-sirkku+uskon+todella,+että+sinulla+mielikuvitus+lentää+ja+palstankin+kerroksina+osaat+ajatella;)Taiteilija+sielu+näkyy+myös+kaikessa+kertomassasi,+joku+voi+sanoa+tätä+kehumiseksi,+mutta+mepä+tiedämme,+että+pirtissä+ei+kehuta+tunnustetaan+tosi+asiat;)Ihana+lämpö+tulee+puilla+lämmitetäissä+mielikki.mummo,+ihan+erilainen+on+olotila+huoneessa,+sama+pätee+saunaan,+kyllä+puilla+lämmitetty+kiuas+antaa+nautittavan+löylyn.Kaikki+sen+tietää,+että+ei+salaisuutena+voi+mitään+kertomaansa+pitää+palstalla,+mutta+eihän+tässä+mitään+salattavaa+olekaan,+ihmisten+elämää+eri+ympyröissä.Ei++myöskään+kellään+ole+syytä+ruveta+näistä+kertomisista+ilkeilyä+aikaan+saamaan.Miaelina+tuohon+laulu+harrastukseen+tunnen+minä+myös+vetoa,+ei+ääneni+mikään+ihmeellinen+ole,+mutta+mukana+laulan+sujuvasti+ja+onhan+se+sanottu,+että+äänellään+lintukin+laulaa;)Juriltaan+on+ihmiset+joutuneet+lähtemään,+työn+saanti+ja+elämän+jatkuminen+synnyin+seuduilla+ei+kaikilla+ole+ollut+mahdollista.Tämä+Itä+ja+Pohjois-Suomi+varmaan+suurimmat+muutto+tappiot+kokenut.Kyllähän+ihminen+sopeutuu+sinne+mihin+kotinsa+laittaa,+mutta+voi+olla+että+juuriaan+joskus+haikeana+muistelee.Minä+olen+syntynyt+täällä+ja+elämän+saanut+myös+näissä+puitteissa+elää,+mihinkään+en+ole+kaivannut.Joulukortit+ajallaan+postiin+vein+ja+olen+jo+saanut+jouluisia+tervehdyksiä+joten+on+toisetkin+lähetys+päivän+muistaneet;)Nyt+pitää+lopettaa,+jospa+onnistuisi+kirjautuneena+lähettämään,+usein+on++aikaa+mennyt+niin+paljon,+että+kirjautuminen+katoaa,+miksikähän+?Hyvää+viikonlopun+alkua+ja+jaksakaa+kaupan+kassoilla+seista+,+sillä+jonot+viruvat;)
  6. Huomenta,+uusi+päivä+alkamassa,+vielä+kovasti+pimeää+on+kun+ulos+vilkaisee,+mutta+reilun+viikon+päästä+suunta+kohti+valoa+alkaa;)+Jouluruokailu+suuressa+joukossa+onnistui,+ruoka+oli+hyvää+ja+tunnelma+jouluinen.Tänään+käsityökerhon+mukana+olevien+kanssa+herkuttelemme+jouluruuilla+ja+sitten+laitamme+pisteen+tälle+harrastukselle.Tuleeko+mitään+tilalle,+tuskin,+ehkä+vaan+elelen+hiljaista+ikäni+mukaista+elämää,+yritän+toteuttaa+niitä+haaveita+mitä+vielä+mieleen+tulee.Kai+minulla+jo+yli+viisitoista+vuotta+on+ohitettu+tämän+Suomi24:n+sivuilla,+en+ole+aikaa+seurannut,+mutta+kauan+kuitenkin.Pitkään+olet+mukavia+viestejä+laittanut+sinäkin+ynnämuu+ja+niitä+vaan+jatkossakin+kaivataan.Ehkä+on+jo+kirjoitusten+mukana+opittu++jonkun+moista+tuntemusta+tavoista+ja+uskollisuudesta+pirtin++kirjoittajilta+ja+niin+on+totuttu,+että+ikävä+heti+kohta+tulee+jos+ei+viestiä+muutamaan+päivään+ilmaannu.Voi+hyvänen+aika,+miten+tuon+hurskaisen+vahinko+alttiuden+saisi+korjattua,+mutta+on+joku+sanonut+niinkin,+että+pää+vaan+vahvenee+kolauksista,+mutta+ei+varmaan+tahallaan+tätäkään+tarvitse+kokeilla;)Tuo+on+niin+totta,+kun+hyvin+yön+nukkuu,+vaivat+kaikkoaa.Hauskoja+muistoja+pelkästään+pirtin+elosta+on+ja+ne+tapaamiset+sinne+alkupuolelle+sijoittuu,+niin+kiva+kun+tapaamisia+olisikin+tehdä,+tuo+ikä+rajoitukset+laittaa.Meri-kukka+kai+sitä+niitä+Kyöpelinlentoja+kuitenkin,,,Ikävä+on+Venlastiina/Puskasuleimaa,+Latea,+muoria,+Paulamariaa,+Ylikypsää,+Iiristä+muutamia+muistamiani,+jospa+heistäkin+vielä+kuullaan.Sini-sirkun+mainitsemaa+piilopirttiä+joskus+kaipaisi,+voisi+sinne+piiloutu+maailman+myrskyiltä.Mielikki.mummolla+tämä+piilopirtti+onkin,+mihin+voi+kissansa+kanssa+linnoittua;)Tuo+unen+saanti+on+joillakin+tiukassa,+minä+pääni+tyynylle+juuri+saan,+unta+rupean+näkemään;)Heräilen+kyllä+yöllä+monastikin,+mutta+uni+helposti+jatkuu.Olen+yhden+kerran+unitabletin+ottanut+ja+ei+se+minulle+unta+sillä+hetkellä+antanut,+kai+oli+niin+ihana+olotila+poika+vauvastani,+minkä+olin+aikaan+saanut.Hyvin+olet+sopeutunut+sinne+karjalaisten+seuduille+vaikka+niin+eri+ympyröistä+lähtöisin+olet.Ramoona+yksi+kantava+voima+olet+pirtissä+ollut,+joskus+harvakseen+kylläkin,+mutta+sitä+antoisampaa+lukemista+olemme+saaneet+yleensä+omasta+elämästä,+kuvauksista+matkoiltasi+ja+hyvin+on+savolaistyttö+sinne+rannikon+maisemiin+sopeutunut.Näin+jokainen+omalla+tavallaan+pirttiä+on+rikastuttanut+ja+arjen+elämä+on+saanut+laajat+ystävä+piirit,+muistelen+joskus+"hajupojan"+kana+mainintoja,+niistäkin+selvittiin;)Korpikirjailija,+sinulle+vastasin+kysymykseesi+tuolla+toisaalla,+ehkä+se+nyt+asioita+korjaa.Nyt+taas+liian+pitkän+vietin+kirjoitin+ja+kirjautuminen+varmaan+katosi+minun+sitä+tahtomatta+ja+siksi+sitten+vara+nikkiin+turvaudun.Oikein+onnistunutta+torstai+päivää+teille+ystävät!
  7. Pimeästä+huutelen+huomenia,+pakkasta+pari+astetta,+saattaa+se+aurinko+tänään+pilkistellä,+kuten+eilenkin.Tuuli+puhureina+lunta+lennättää,+ihmiset+tiukemmin+huppuja+päähän+kiristävät+saattaa+pienoinen+veto+käydä.Miksi+selkä+ovelle+päin+pirtissä+istut+hurskainen,+tuttuja+tulevia+kädestä+pitäen+ruukataan+tervehtiä+ja+tuttujahan+ollaan;)Sinulla+noita+yllätyksiä+aina+löytyy,+harmi,+ettei+isompia+raha+kätköjä+kumminkaan;)Kuusipuu+uunissa+räiskää,+on+syytä+luukut+pitää+kiinni,+ettei+kipinät+lennä.Kai+tuosta+syystä+tätä+kirjoittelua+on+niin+kauan+kestänyt,+kun+niin+mukavia+kirjoittajia+on+pirttiin+sattunut,+mukava+jos+sinäkin+viihdyt+mielikki.mummo.Onpa+jännä+ettei+kissasi+karkaa.Sini-sirkun+tapaan+on+minullakin+kaksi+kissaa+ollut,+samoin+kaksi+koiraa,+kovasti+tykkäisin+edelleen,+mutta+ikä+jo+esteitä+laittaa,+on+mietittävä+tulevaisuutta+eläinten+kohdalta,+jos+vaikka+minun+elämä+loppuisi,+ennen+niiden++poistumista.Mielikuvitus+ja+lapsenmieli+pitäisi+yrittää+säilyttää+koko+ikänsä+ja+kun+näille+kymmenille+kun+tullaan+lapsen+mieli+uusiutuu+ja+jos+vielä+mielikuvitus+toimii,,+voi+elämä+hymyillä+tai+voimme+elämälle+hymyillä;)Mitenkä+tuo+maalaus+harrastuskin+loppuu,+ynnämuulla+taitojakin+olisi,+onko+sekin+joku+jakso+elämässä,+hyvä+olisi+ajan+kulutuksen+suhteen+jatkuvanakin.Tyystin+on+minulla+myös+nuo+maalin+sekoittelut+jääneet.Ollappa+taas+mies+huushollissa,+roskapussit+odottavat+tyhjentelyä,+en+yhtään+siitä+hommasta+tykkää.Imurointi+ja+roskapussin+homma+olisi+minun+huushollini+miesten+töitä;)Samana+vuonna+kuoli+minun+mieheni,+marraskuun+yhdeksäs+tuli+kahdeksantoista+vuotta+siitä+illasta,+kun+hän+silmänsä+sulki.Millään+ei+jaksa+uskoa,+että+siitä+jo+niin+kauan+on.Tytär+ja+poika,+heidän+jälkeläisensä+neljä+ja++heidän+lapsiaan++kuusi,+siinä+minun+lähisuku.Tänään+taas+sellainen+päivä,+että+suunnittelua+ei+ole+tehty,+pitäisi+kyllä+tarkastaa+kynttelikköjen+valot,+että+palavat,+huomenna+ne+ikkunoille+laitan.Kyllä+ne+nuo+roskapussit+on+vietävä,+halusipa+tai+ei.Vielä+ei+näy+päivän+valoa,+mutta+lumi+maassa+tummaa+taivasta+valaisee,+hyvää+päivää+teille+pirtin+ystävät.
  8. Huomenta+jälleen,+nyt+sitten+vesisateesta+ainakin+parvekelasit+märiltä+näyttää.Tarkemmin+mittaria+katsoin,+kyllä+pakkasen+puolella+vielä+näkyy+olevan.Joulun+ilme+alkaa+näkyä+ja+kuulua,+kaupassa+voi+kuulla++jouluista+musiikkia,+vaikka+ei+tahtoisikaan,+kovin+aikaisin+aloittavat,+mutta+onhan+pikku-joulujen+aikakin+käsillä,+kai+kuuluu+asiaan+tuo+kaikenlainen+joulun+tulon+muistutus.Mielikki.mummo+jos+lyhyt+kauppa+matkasi+on,+osta+kärri+millä+tavarat+kätevästi+mukana+tulee.Ymmärrän+kissasi+mielipahan,+kun+sieltä+mökiltä+piti+tulla+kahlitsevampaan+elämään,+kai+ulkona+olo+hankaloituu?Tulisi+jäät+vesistöihin+nopsaan,+säätyisi+moni+henkilö+kuolemalta,+kun+se+kiire+sinne+seikkailemaan+vetää,+vaikka+varoitukset+kuuluu.Valintoja+ne+on+nämä+kirjoittamishommatkin,+usein+olen+harkinnut+lopettamista,+en+minkään,+en+kenenkään+vuoksi,+vaan+oman+väsymisen++takia.Aika+vähillä+ilkeilyn+kohteeksi+joutumisilla+olen+säästynyt,+joskus+kuitenkin+jotakin,+mutta+en+ole+niihin+kantaa+pahemmin+ottanut.Taasko+vahinko+tullut++hurskainen,+no+onni+kuitenkin,+että+et+itse+pudonnut,+voisi+olla+vaikka+sairaala+joulu,+aina+niitä+uusia+laitteita+saa+tosin+vähän+lohkaisee+budjettia.Tosi+ystäviä+on+harvassa,+niin+sanottuja+ystäviä+kylläkin,+mutta+sydän+ystäviä+voi+olla+vaan+yksi,+ihminen+jolle+voi+kertoa+ja+apua+saada+ajassa+missä+tahansa.Minun+ystäväni+kuoli+ja+tilalle+ei+ole+löytynyt+yhtään+saman+veroista.Tuo+kirjoittamisen+alkaminen+on+mielessä+ollut,+mutta+kun+keskittymiskykyni+on+mikä+on,+ei+alkuun+ole+päässyt+ja+jatkumo+vielä+epävarmempaa,+unohdan+koko+homman;)Meillä+on+kokoontumistilana+pommisuoja,+vai+millä+nimellä+se+nyt+kulkeekaan,+sitä+on+vähän+kalustettu+viihtyisemmäksi,+hyvin+kokoukset+siellä+sujuu.Ymmärrän+hyvin+ynnämuu+tuon+harkitsemisesi,+se+on+viisautta,+hiljaa+ollen+ei+riitaa+aikaan+saa+ja+vahvat+kannan+ototkin+voivat++lisätä+harmia.Tuo+pitkä+ikäisyys+kulkee+suvuissa+ja+ehkä+tämä+nykyinen+terveyden+hoito+apuna+vielä+lisää+vuosien+määrää.Tänään+on+mukava,+kun+saa+olla+vaan+kotona,+mihinkään+ei+menoa+ole,+viimeinen+kerho+oli+eilen+ja+seuraava+vasta+ensi+vuonna.Pikkujoulun+merkeissä+vielä+ruokaillaan+isolla+porukalla.Päivä+alkaa+valeta,+sen+minkä+nyt+valkeneekaan,+näillä+näkymillä.Mukavaa+ja+touhukasta+päivää+kaikille.
  9. Toivoisin+palstan+rauhoittamista,+siksi+pyydän+poistoa+tälle+ketjulle.
  10. Huomenta,+nyt+talvisista+maisemista,+pakkasta+viisi+astetta+ja+lunta+sen+verran+että+maa+peittyy.Lämmintä+luvattiin+jatkossa,+voi+vielä+musta+maa+näkyviin+tulla,+mutta+varmasti+myös+pysyvä+talvi+tänäkin+vuonna+saapuu.Jouluvaloja+alkaa+näkyä+aina+vaan+enemmän+ja+adventista+se+virallinen+joulun+odotus+alkaa,+vaikkakin+joululaulut+kaupoissa+on+jo+alkaneet+kuulua.Mielikki.mummolla+varmaan+hyvinkin+jouluiset+maisemat;)Mitä+tulee+tuohon+korpikirjailijan+pyyntöön+voin+toki+yhtyä,+en+ole+koskaan+mitään+poistoon+pyytänyt,+palsta+on+saanut+elää+omaa+elämäänsä,+lähinnä+pirtin+ilmapiiristä+olen+sanani+sanonut.En+juurikaan+lue+edes+muita+ketjuja,+joskus+aloituksen+kurkkaan+ja+ei+sitten+muu+houkutakaan,+henkilö+kohtaisia+loukkauksia+en+hyväksy+ja+ehkä+juuri+siksi+on+palsta+saanut+olla++rauhassa+puolestani.Pirtissä+olemme+liki+viisitoista+vuotta+olleet+toisia+kunnioittavia+kirjoittajia.Hymyssä+suin+olemme+ilkeydet+väistäneet+ja+kaikenlainen+henkilöön+menevä+arvostelu+on++poissa+viesteistämme,+hyvin+on+onnistunut+tähän+asti,+sopu+on+ollut+hyvä,+hyväksymällä+kaikenlaiset+viestit,+virheisiin+ei+kukaan+ole+tarttunut.Poistoon+voin+myös+ryhtyä,+kaikenlainen+ilkeily+ei+innosta+kirjoittamaan+ja+kohdaltani+kirjoittelu+myös+loppuu,+jos+pirtin++ilmapiiri+rauhattomaksi+muuttuu.Pyydän+siis+poistoa+ja+toivon+koko+palstalle+asiallista+viestittelyä,+ei+vähättelyä,+arvostelua,+vaan+jokaiselle+mahdollisuus+osallistua+omin+taitoinensa.+ja+osaamisiensa+kanssa.Pahan+olonsa+voisi+purkaa+muuallekin,+kuin+tuntemattomiin+kanssa+kirjoittajiin.Toivon+näiden+ikävien+ketjujen+poistoa+ja+rauhallista+ilmapiiriä+koko+palstalle,+erimieltäkin+voi+olla+sovinnollisessa+hengessä.
  11. Huomenta,+taas+hankaluuksia+koneeni+kanssa,+pitkä+kirjoitus+valmistui,+mutta+en+lähtemään+saanut+ja+vaikka+mitä+yritin+tumpelo+kun+olen+ei+onnistunut.Kuitenkin+kaikki+kohdallani+hyvin,+päivä+kirkastuu+kauniiksi,+pakkasta+viisi+astetta,+talven+pohja+rakentuu,+routa+syvenee,+näinköhän+selvitään+ilman+sohjo+kelejä?Onneksi+onnistui+keikkumisesi+hurskainen,+voisi+sattua,+että+huimaa+tai+astuu+vaikka+harhaan+tikkailta+se+vaara+aina+on++ja+seuraukset+ei+hyvältä+saataisi+näyttää.Eipä+tuo+pelionni+minuakaan+seuraa,+raha+menee+rahan+luo.Halvalla+sait+lohen+kannatti+jonottaa+ynnämuu.Kaikille+ei+tuo+vanheneminen+tuo+mukanaan+sopeutumistaitoa,++vaikkakin+pitkä+elämä+on+kokemuksia+antanutkin.Ei+ymmärrä,+että+viive+lisääntyy,+on+opittava+hyväksymään+hitaus,+mikä+eittämättä+eteen+tulee,+muisti+katoaa,+samaa+mitä+nuorempana+ehti+tekemään+ei+enää+saavuta.Alistumista+se+ei+ole,+oppii+vaan+hyväksymään+elämän+kulun+vaatimukset,+toisille+nopeammin+ja+hitaammin+nämä+päähän+menee.Ehkä+kuitenkin+kaikista++vaivoista+ja+luopumisista+huolimatta+elämä+on+elämisen+arvoista,+tämä+vanheneminen+tavalla+tai+toisella+eteen+tulee,+parempi+yrittää+se+hyväksyä+ja+tehdä+itselleen+selväksi.Jodlaamisen+taitoa+en+hallitse+yrityksistä+huolimatta,+kai+tämän+taidon+omaavilla+on+erikoinen+kurkku.Toivon+että+nyt+nuo+vaivasi+pysyvästi+poistuvat+tikkien+oton+jälkeen+ja+saat+keittiöön+kaveriksi+mennä+meri-kukka;)Ihana+kuulla,+että+on+apua+kaiken+suhteen+elämän+toverilta.Tuota+sopua+sitä+kaipaa+tänne+palstoillekin,+mutta+jatkuvasti+sitä+ilkeyttä+jaetaan.Muistan+henkilön+jolle+yritin+sopuisasti+asioita+tarjota,+mutta+ei+onnistunut+,+pirtistä+pysyi+poissa+lupaustensa+mukaisesti,+mutta+muualla+sai+huutia+pirtti+ja+aloittaja.Laulupäivä+tänään+ja+sitten+onkin+loppu+viikko+omaa+aikaa.Suunnitelmia+joka+kerran,++kun+lehden+tai+käsityö+palstan+avaan+Fasessa,+tulee+hirveä+halu+kaikkea+toteuttaa.Tarvettakaan+ei+aina+ole,+mutta+into+kokeiluun+vaan+syttyy,+vähän+pelottaa+mihin+joudunkaan+näiden+innostuksieni++kanssa.Näyttäisi+kirkastuvan+hyvä+ulkoilupäivä+ja+kaikenlainen+meno+varmaan+onnistuu,+eikun+elämään;)
  12. Sunnuntaiaamun+hämärää+ja+tuulista++huomenta,+jos+eilisen+tapaan+kirkastuu,+on+odotettavissa+hyvin+kaunis+päivä.Sää+kylmenee,+tekee+pohjaa+lumen+tulla,+saapa+nähdä+joko+piankin+maa+valkenee.Kotona+jälleen+ja+ei+heti+kohta+matkaa+mihinkään.Ikäväkseni+olen+taas+saanut+nähdä+pirttiin+tulleet+ikävät+viestit,+niitä+ei+kaivata.Kävin+lukemassa+60++kirjoituksia+ja+totesin+tuon+kymmenen+vuoden+eron+tekevän+heistä,+(minulla+jo+kahden+kymmenen)+aika+lailla+höpsöjä+viestittelijöitä.Ikä+siellä+oli+kysymyksessä+ja++tällä+palstalla+kirjottajia+ikälopuiksi+mainitsevat,+no+mikäpä+siinä,+edessä+on+kaikilla+tämäkin+ikä,+jos+se+on+ongelma+,+edestään+jokainen+sen+kumminkin+löytää+ja+sen+kokee+jokainen+omalla+tavallaan.Tälle+ei+pirtissä+suurtakaan+huomiota+anneta,+mutta+korpikirjailijalle+sen+verran,+että+en+ole+kenenkään++huomannut+sinun+olemassa+oloon+kielteisesti+huomioineen.Vapaa+sana+on+ollut+ohjenuora,+kaikki+käy,+paitsi+ei+toisten+moittiminen+ja+hyvin+olemme+sen+välttäneet.Kivasti+on+kirjoittajia+poissa+ollessani+ollut,+jälleen+kiitoksen+väärti+ja+tuo+aamu+aloituskin+on+jokaisella+mahdollista+tehdä;)On+laitettu+ruokaa,+silitetty,+saunottu+ja+nyt+ynnämuukin+oikein+löylyn+kanssa+saunoi,+joulun+tuloakin+on+jo+aprikoitu,+hurskainen+iloinnut+samoin+vähän+nurjasti+ajattelevan+ynnämuun,++kyllä+se+joulu+tulee+ja+sekin+asia+sopii+jokaiselle+oman+tapansa+mukaisena.Minä+hössötän;)+Kortit+on+jo+valmiina+postiin+vietäviksi+ja+eilen+toin+matkaltani+kuusen,+parvekkeelle+sen+adventin+aattona+laitan,+valoja+sinne+ja+tänne,+siitä+se+sitten+alkaa,,,+se+hössötys;)Ramoona+kertoili+juhlistavansa+kotiaan+sunnuntaiksi,+niin+se+pitääkin,+kaikki+hyvin+pienetkin++asiat+piristää,+toivoisi+vaivan+näkö+myös+huomattavan,+jos+ei+niin+mene,+itse+ainakin+kaiken+mukavan+tuntee+ja+näkee.Silmissäni+nään+kaiken+sieltä+sinun+ympyröistä;)Samaa+mieltä+meri-kukan+ja+monen+toisenkin+kanssa+olen,+että+perinneruokia+pitäisi+aina+vireessä+pitää,+useimmiten+hyvin+ravitsevia+ja+vahvoja++voimia+antavia.+Yritys+hyvän+tekemisestä+minunkin+päämäärä.tKristtia23,+nyt+auto+täyteen+roskia+ja+tyhjennykseen+ja+sitten+silitys+hommat+loppuun,+tekemällä+niistä+töistäkin+eroon+pääsee.Taitaa+olla+loputon+suo+sinulla,+kun+aina+vaan+uutta+kertyy;)Kalenteriin+joutuu+useinkin+vilkaisemaan,+varmistaakseen+mikä+päivä+onkaan,+siis+ei+mitään+outoa+siinäkään,+jos+erehtyy+sini-sirkku.Demeter1+huolissaan+Kristiinan+silmistä,+kun+hän+niin+paljon+lukee,+aiheellinen+juttu,+sanotaanhan,+että+silmäkulta+viimeiseksi.Onnekseni+näkö+on+säilynyt+kohtalaisen+hyvänä,+vaikka+aika+paljon+silmiäni+rasitan.Aina+ne+pienempien+juhlat+hellyttää,+minulla+ei+niin+pieniä+olekaan.Kameliat+kukkii+ja+kaikki+hyvin+muutenkin,+niin+on+täällä+minunkin+ympyröissä,+kiitollisin+mielin+taas+tätäkin+päivää+aloitan+ja+toivotan+samaa+iloa+myös+teille+ystävät,+ja+toivon+sovun+säilyvän+ja+säilyyhän+se,+kun+jokainen+oman+sanomansa+sopuisasti+esiin+tuo.Rivien+välejä+on+turha+lukea,+arvailuksi+kuitenkin+menee,+suoraa+puhetta,+sehän+on+pirtin+motto,+pois+kaikki+jonnin+joutava;)