Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+tähän+pimeään+tiistai+päivään+ja+melkoisen+pimeänä+jatkuu+taas+ilta+pimeään,+valoitta+ei+taida+selvitä+päivälläkään.Mitäpä+tuota+suremaan,+nappulasta+painaen+valoa+saa,+rahalla+tietysti,+mutta+olisi+se+aika+ikävää+jos+tätä+mahdollisuutta+ei+olisi.Vettä+sataa+ja+neljä+astetta+on+lämmintä,,,,+ei+paha;)Ramoona+toi+terveisiä+lämpimästä,+hyvä+matka+oli,+mutta+ihana+varmaan+kotiin+tulla.Mukava+se+on+tutustua+muun+maailman+eloon+ja+tapoihin+ja+maisematkin+aivan+toista+mitä+meillä+täällä+pohjoisessa.Päiväkirjan+pitämisestä+sen+verran,+suunnittelussa+on+ollut,+mutta+tämä+kirjoittelu+joka+aamu+suuremmat+halut+on+vienyt,+olisikin+jo+aika+paksu+kirja,+jos+olisin+tämän+saman+kirjaan+kirjoittanut.Nuo+lasipurkit+joita+olen+tuunannut+on+ihastusta+saanut+ja+purkit+loppuu+minun+huushollista.Tuon+jääkristallin+voi+pestä+pois,+jos+tulee+tarvis+purkeista,+nehän+on+nyt+kovin+kysyttyjä+kirppareillakin.Noita+koriste+mahdollisuuksia+on+monia,+pihastakin+kaikkea+kivaa+löytyy,+nyt+sitten+vanhoista+kirjan+lehdistä+enkeleitä+taittelin,+haitariksi+viikkaan+ja+hopea+värisen+pään+laitan,+pelkistetty,+en+tiedä+onnistuuko.Lasipurkit+on+siitä+kivoja,+että+helppo+puhdistaa+käyttöön,+jos+sitä+haluaa.Minulla+tuolla++jääkaapin+päällä+useampi,+kai+kymmenen+eri+kokoista,+olen+säästänyt+äitini+peruja,+ja+nyt+olisivat+melko+hinnakkaita+kirppreille+viedä,+mutta+tämän+laisen+käytön+niille+keksin.Vesiliukoinen+liima+hyvin+sopii+kiinnitykseen.Toinen+myyjäisissä+myynti+valtti+oli+nuo+virkatut+valotähdet,+kymmenen+niitä+tein+ja+kaikki+meni,+omanikin+möin+ja+nyt+pitää+virkata+itselle,+nekin+kovetin+vesi-liima+seoksella.Enpä+karhun+paistia+ole+koskaan+syönyt,+en+haluakaan,+tuohon+viittaavaan+lääkettäkään+en+ole+tuntenut,+ole+hurskainen+varovainen,+ettet+polta+ihoasi.Joskus+nuo+hurskaisen+sanakäänteen+minultakin+suun+pyöreäksi+vetää+ja+sytytys+ei+heti+paikalleeen+satu,+en+tiedä+ymmärränkö+sittenkään+kaiken+oikein,+mutta+luuen+mukana+pysyväni,+hauskoja+sanontoja+hänellä+on.Et+siis+ole+ainoa+ynnämuu,+jolla+sytytys+tuppaa++hidastelemaan;)Onko+meri-kukalla+taas+matka+etelään+talveksi+suunnitteilla?Monena+talvena+siellä+"nappas+kengillä"+olettekin+asteleet,+jos+oikein+muistan.Eipä+ole+muuta+mahdollisuutta+kuin+itse+hoidella+nämä+tietokone+asiatkin,+kun+ei+sihteeriä+erikseen,+mutta+kohtalaisen+hyvin+olen+selvinnyt.Minullakin+oli+mökkikirja,+vasta+mieheni+pois+menon+jälkeen+siihen+suruani+purin,+no+jotakin+siis+luettavaa+ja+muisteloa+kumminkin.Neeassa,+vaara+oli+kun+menin+simpukoita+etsimään+vähän+syvemmälle+ja+aalto+vei+"maan"+alta,+umpisukkeliin+menin+ja+oli+aika+orpo+olo.Jäi+simpukan+kuorien+etsintä+ranta+veteen+sen+jälkeen.Tänään+nuo+askartelut+vievät+aikaa+ja+laulu+harjoituksissa+on+käytävä,+into+on+kova+kokeiluun+kaiken+uuden+kohdalla+mitä+esille+tulee+ja+niitähän+löytyy+täältä+koneelta+hurumygen.Oikein+mukavaa+päivää+säästä+huolimatta,+tai+ehkä+juuri+siksi+on+etsittävä+jotakin+piristävää+tekemistä;)
  2. Lauantaiaamua,+niin+viikko+taas+vierähti,+harmaana+aloitellaan+tätäkin+päivää+sään+puolesta,+mutta+muuten+kohtuullisen+reipas+oloni+on.Myyjäiset+meni+hyvin,+taas+karttui+yhdistyksen+kassa+yhteisten+menojen+kustantamiseen+ja+onhan+niitä,+teatteri+ja+jouluruokailu+joita+yhdistys+jäsenistölleen+tarjoaa.Vielä+yhdet+myyjäiset+ennen+joulua+ja+sitten+olen+irti+tästä+hommasta.Kristiina23+epäili+ettei+pirttiin+uskalla+tulla,+kun+on+häiriköitä,+eikä+mitä+heidät+sivuutamme+olan+kohautuksella;)Korpikirjailija+kertoili+kivuistaan,+iskias+sillä+nimellä+minun+kohdalla+sitä+kutsuttiin+ja+olikin+ikävä+vaiva+aina+ilmaannuttuaan,+olihan+se+pullistuma+myös+todettu,+mutta+nyt+selkäni+on+melko+hyvä+kuntoinen,+koputan+puuta.Uskon+voimistelun+ja+viruttelun+sitkeään+yrittämiseen.Oikein+arvasit+ynnämuu,+hyrrä+taas+sitkeästi+pyörimistä+jatkoi+ja+väsyin+odottamiseen,+kun+kuvat+eivät+esiin+tulleet,+hankala+homma.Niin+nuo+taidot+puuttuu,+mistä+sini-sirkkukin+mainitsit,+vaikka+sinä+paljon+taitavampi+oletkin,+onneksi+on+nuo+korjaajat+olemassa.Olipa+mukava+huomata+meri-kukkan++kunnossa+olevan+ja+pitkän+ajan+perästä+viestiä+laittamassa.Kiireinen+on+elämäsi,+kun+et+muista+että+pirttikin+on+olemassa;)Peurunka+mielessä+joskus+käväisee+ja+mukavat+yhteiset+tutut,+joista+osa+jo+pirtissä+käynnin+lopettaneet,+lämmöllä+heitä+muistan.Aina+ei+tiedä+mitä+itse+kenenkin+elämään+kuuluu.Hurskainen+hyväksy+se,+että+väsymystä+tunnemme,+älä+odota+itseltäsi+liikaa,+hitaasti+on+meidän+opittava+tämä+elomme+ilta++kulkemaan+ja+aina+kiitollisena+päivä+lopettaa,+kun+iltaan+ehti.Kuitenkin+liikkuminen+onnistuu+ja+ruoka+maistuu,+kyllä+siihen+uni+kuuluu+ja+lepo,+sen+olemme+ansainneet.Matot+jo+roikkuu+ulkona,+nyt+jo+voi+imurin+käyntiin+laittaa,+elämä+ympärillä+on+alkanut+kiivaasti+sykkimään.Näin+tämä+päivä+aloitetaan+ja+kunnes+iltaan+päästään,+palkintona+sauna+ja+sen+rentouttavat+löylyt,+sitä+odottamaan+ja+viettäkää+mukava+päivä.Pitää+vielä+kertoa,+että+tuonne+oli+nostettu+vanha+hauska+ketju,+olikohan+vuosi+2005,+siellä+vilahti+nikki+ZoZ,+mitäpä+hänellekin+kuuluu+ja+monelle+muulle+kirjoittajalle?Mdk-Mdk+on+myös+ollut+kauan+näkymättömissä,+haloo;)
  3. Huomenta+viikonloppuun+ja+sauna+päivään.Siivousta+olen+aloittanut,+tulee+niin+kaunis+päivä,+että+voi+riiputtaa+mattoja+parvekkeen+kaiteella+ja+vuode+vaatteetkin+saa+henkäistä++syksyistä+ilmaa.Siivouksen+jälkeen+pesukone+jyrräämään+ja+onpa+mukava+puhtaisiin+lakanoihin+illalla+saunan+jälkeen+kömpiä,+pienet+ne+on+nautinnot+tällä+iällä;)Uskon+että+aika+suuri+enemmistä+kuului+johonkin+ammattiliitoon+minun+työrupeaman+aikoihin,+silloin+alkuaikoja+jolloin+toiminta+vilkastui,Miten+lienee+nyt?Monia+parannuksia+esimerkiksi+työaikoihin+silloin+saatiin.Jospa+puolukkaa+olisi+siellä+ynnmuun+markkina+torilla,+täällläkin+autosta++suoraan+myyntiä+ilmoittivat.Eipä+noita+"lätkijöitä"+auta+vakavasti+ottaakaan+sini-sirkku,+rauhattomaksi+menisi+pirtin+henki.Leipää+olen+tehnyt,+mutta+en+leipäkoneella+ja+paikkaanpa+olet+koneesi+piilottanut,+nyt+ei+muuta+kuin+leivän+tekoon.Reseptini+uusin+kanta.fi+:n+kautta+ja+sieltä+tilaan+myös+ajat+tyarvittaessa.Pankkitunnuksin+sinne+menen.Kanervat+on+minunkin+vanhempien+ja+mieheni+haudalle+viety,+saattaa+olla,+että+kauan+saavatkin+olla,+ennen+kuin+lumi+ne+peittää.Kyllä+tuo+evakoiden+tie+tänne+sisemmälle+suomeen+oli+joillekin+hyvin+katkeruutta+herättävä.Mieheni+muisti+kaiken+kokemansa,+olihan+hän+viisi+vuotias+niihin+aikoihin+ja+muistot+ei+mieltä+ylentänyt.Juuriltaan+oli+pakko+lähteä,+kuten+monen+toisenkin,+sisarensa+sopeutui+hyvin+näihin+olosuhteisiin,+oli+muutaman+vuoden+nuorempi.Järjestys+se+olla+pitää,+kuka+muuten+minullakin+noita+hyllyjä+sotkee?Nyt+vielä+voimissa+olen+on+siivousta+jatkettava,+iltapäivällä+ei+jalka+helposti+enää+nouse.Oikein+kivaa+viikonlopun+alkua,+ilma+ainakin+hymyilee,+minä+myös+tässä+vaiheessa;)
  4. Huomenet+viikonlopun+alkuun+ja+kauniina+päivä+alkaakin,+kelpaa+auton+ikkunasta+maisemia+katsella,+matkalla+Kuopioon.Kädentaito+messuille+siis+matkaan+ja+toivon+uusia+ideoita+matkaani+tarttuvan.Tänä+aamuna+ihmettelin+käsien+pakotusta,+kai+on+liikaa+tullut+näperrettyä+pieniä+puuhia+ja+nivelet+tekee+lakon,+no+malli+ainakin+on+aikaan+saatu,+jospa+toiset+jatkavat.Nyt+olen+vakaasti+harkinnut+rotanloukkujen+pirttiin+laittoa,+kun+noita+pitkähäntiä+niin+kovasti+tuntuu+siunaantuvan,+ehkä+kissat+ei+niitä+jaksa+kurissa+pitää.Oikeassa+elämässä+pelkään+rotan,+kuin+käärmeenkin+kohtaamista,+on+ne+in+inhoja+otuksia.Toivotaan+todella,+että+katsovat+liian+"hienoksi"+pirttimme,+mitä+se+ei+todellakaan+ole.Neeassa+jätä+joku+kukka+talven+törröttäjäksi,+näin+olen+kuullut+kerrottavan,+en+tiedä+olisi+jollekin+elolliselle+niistä+ruokaa+löytyvän,+ehkä+siemeniä+säilyy.Kyllä+se+on+pakkasen+jäljiltä+apean+näköinen+se+kesäinen+kukkapenkki+ja+myrskyä+lisää+touhua+aiheuttanut.Parta+ei+pahoille+kasva,+ehkä+Sipilä+todistelee,+että+hyvä+ihminen+hän+on,+saattaa+ollakin,+vaikka+nyt+näyttää+vähän+heikolta,+ei+edes+parta+pelasta.Laitoin+minäkin+valmista+ruokaa+jääkaappiin,+kun+into++iski,+kokeilin+myskikurpitsaa,+kuorin+ja+uuniin+laitoin+viipaleina,++suolaa+ja+vähän+pippurisekoitusta+ja+tulipa+makoisa+lisuke.Minusta+on+kiva+tehdä+kokeiluja+eri+uutuuksista,+mitä+telkkarin+kokit+neuvovat.Rollaattori+on+yleistynyt+kovasti+ja+hyvä+keksintö+onkin,+sillä+saa+kivasti+ostoksetkin+kaupasta+tuotua,+en+ole+vielä+sitä+laitetta+tarvinnut.Kaunis+sää+houkuttaa+ulos+meitä+vaivaisiakin,+no+hitaasti+nauttien+näkemästään,+matka+jatkuu.Lokakuu+saattaa+kuran+seuraksemme+tuoda,+siihenkin+on+totuttu,+sää+ei+lenkkeilyä+estä+ja+todella+harvemmin+hiki+tulee,+jos+ei+liian+kovaa+vauhtia+pidä,+se+saattaa+jo+olla+vanhaa+ja+mennyttä+aikaa+vauhdin+pito+moneltakin.+Kyllä+Puupponen+tuttu+kirjailija+on+ja+hyvä+on+tuo+Meidän+Herramme+esitys,+katsottu+on.Kai+sitä+vaatetta+on+lisättävä+minunkin+päälleni+ainakin+käsineet+käteen,+olen+avokäsin+kulkenut+ja+voi+olla++reumaattista+tuo+pakotus,+kun+lämmin+hyvää+tekee.Sitä+ei+meinaa+muistaa,+että+lämmintä+vanha+ihminen+päälleen+tarvitsee.Kiitos+korpikirjailija+neuvoista,+olen+vaan+sellainen+tunari,+että+kun+tarvis+olisi,+en+löydä+mitään+ja+lopulta+sitten+opit+unohdan,+no+sitten+mennään+harmien+kautta.Hyviä+kävelyretkiä+sinne+kohteesesi,+nauti+ja+lenkkeile,+kun+nyt+on+aikaa+siihen.Nyt+on+piste+laitettava+viestiin++ja+ruvettava+lähtöä+tekemään,+auto+ei+odota.Kaikkea+mukavaa+ja+rikasta+antia+niihin+puuhiin,+mitä+itsekukin+meinaatte+saada+aikaan.Mikan+päivä,+pitääkin+tyttären+pojalle+onnittelut+laittaa+nimipäivän+ja+ensimäisen+päivän+syntymäpäivä+onnittelut+tuonne+naapuri+maahan,+onnea+kaikille+Mika+nimisille;)
  5. Huomenta+viikonalkuun+ja+lempeän+tuntuiseen+syyskuun+aamuun,+sumua+on+ja+se+kuuluu+syksyyn.Näyttäisi+siltä,+että+kaunis+päivä+olisi+alkamassa,+toistoa+eiliselle,+oli+todella+ihana+päivä,+kun+pilvet+häipyivät.Oli+todellinen+lepopäivä,+en+edes+puikoilla+mitään+aikaan+saanut,+hieman+on+kädet+kipuilleeet,+ehkä+tuo+viikon+heiluminen+siivouksen+kanssa+jotenkin+vaikutti,+mutta+eiköhän+tästä+elolle+selvitä;)Kynnys+on+matala++astua+sisään,korpikirjailija,+koskaan+ei+voi+sanoa+niistä+seuraajista,+mutta+eihän+se+voi+olla+syy+omaan+poissa+oloon.Onhan+pirtissä+silloin+tällöin+ollut+sellaisiakin,+joille+ei+pirtti+ole+oikein+mieleinen+ja+happamesti+ovat+suhtautuneet.Omasta+puolestani+toivotan+tervetulleeksi+sinut+ja+kaikki+toisetkin,+joilla+ei+ilkeily+ole+mielessä+ja+kohta+viisitoista+vuotta+olemme+näitä+viestejä+lähetelleet+ja+eiköhän+tästä+vaan+mennä+eteenpäinkin.Mahdolliset+ilkeily+viestit+olemme+jättäneet+omaan+arvoonsa.On+hienoa+että+päiväkirjaa+olette+pitäneet+Late+jaVenlastiina+noista+matkoistanne+ja+nyt+sitten+kun+liikkuminen+vaikeampaa,+voitte+samat+reitit+kulkea++muistojen+kera.Minulla+vain+hataria+muistoja+menneistä,+olisinpa+minäkin+laittanut+jotain+muistiin,+siis+paperille,+tuo+kiintolevy+päällä+pätkiä+vaan+ulos+antaa;)Ehkä+tuo+kaupan+auki+olo+mahdollistaa+työssä+käyvien+rauhallisen+ostos+rupeaman,+illat+ovat+koin+lyhyet,+ainakin+harkinta+aikaa+vähemmän..Kyllä+nykyisin+on+niin+hyvät+mahdollisuudet+kotiin+isotkin+varastot+ostaa,+mutta+kai+on+mukava+rauhassa+kaupan+hyllyjä+tutkia,+työssä+olevien+ja+voihan+siellä+tavata+tuttuja.Kyllä+sitä+niin+tähän+rytmiinsä++on+tottunut,+että+ei+meinaa+niitä+poikkeuksia+kestää,+niin+mukava+kuin++onkin,+että+vieraita+käy.Seurustelukin+meille+jo+työstä+käy+ynnämuu;)Kulutus+yhteiskunnassa+eletään+Hurskainen,+ennen+korjattiin,+parsittiin+sukatkin,+nyt+reiän+ilmaantuessa+roskiin+vaanVäitetään+ettei+kannata+mitään+korjata,+osat+on+niin+hintaviksi+laitettu+ja+korjaus+maksaa+enemmän+kuin+uuden+osto+ja+sitten+ihmetellään,+kun+jätekasat+kasvaa,+voi,voi+tätä+elämän+menoa.Onnea+painon+pudotukselle,+kuusi+kiloa+on+jo+hyvä+saavutus.Kirjauduin+taas,+jospa+se+sotkisi+tämän+lähettämisen+niin,+että+sitten+kuitenkin+pääsen+lähettämään,+niin+teki+eilen,+kuvat+tuli+ja+hyväksyi+todisteen,+että+en+ole+potti.+saapa+taas+nähdä,+sydän+tässä+rasittuu+ainaisesta+jännittämisestä:Iloista+päivää!
  6. Huomenta,+kyllä+on+hankalaa+taas+tänä+aamuna+tämän+viestin+lähetyksessä,+yksi+tavanomainen+ja+muutama+muu+yritysMustikat+pakkasessa,+40+euroa+sankollinen,+eka+kerran+mustikoita+ostin,+toivottavasti+puolukat+itse+löydän.Kivoja+tapaamisia+oli,+voimat+ei+vaan+riitä+uusimiseen,+mutta+mukava+näin+pirtin+avulla+saada+kuulumisia+edelleen.Porukka+vaan+on+pienentynyt.,+mutta+uusia+mukavia+kirjoittajia+on+pirtin+vahvuuteen+tullut.Mielialat+heittää+näin+vanhoillakin+Hurskainen,+kiva+että+välillä+kuitenkin+niitä+iloisia+hetkiä+löytyy,+ihan+sitä+muuten+maata+kyntäisi.Muka+varmaan+oli+tämän+juttukaverin+kohdalla,+kun+ynnämuu+jaksoit+häntä+kuunnella.Sitä+ei+tiedä+aina+mitä+hyvää+tekee+vaikka+vaan+kuunnellen,+kun+uuden+ihmisen+tapaa.Yksinäisyyttä+on+paljon+ja+tämän+tapainen+juttutuokio+saattaa+päivän+piristää+mahdollisesti+yksinäisyyttä+potevalle.Olipa+todenperäinen+uni+sinulla+sini-sirkku.Oikeasti+liotan+saunassa+jalkojani,+kun+kynnet+meinaa+olla+kovat+leikatessa,+liotus+auttaa.Varmaan+mielekäs+juttutuokio+meille+syntyisi,+jos+tapaisimme.Nyt+yritän+jouduttaa+tämän+lähtemään,+ettei+taas+ala+suoltamaan,+et+ole+kirjautunut.Torille+yritän+kävellä+ja+katsella+sitä+tarjontaa+mitä+tori+alkaa+olla+pullolaan,+aina+sieltä+jotakin+mukaan+tarttuu,+vaikka+kurpitsoita.Eilen+tein+keiton+kurpitsoista+kerman+kanssa,+nyt+voisi+juustolla+maustaa+uuden+keiton,+on+se+niin+hyvää+syötävää+ja+kesäkeittokin+maistuisi.Onnellista+päivää+toivotan+teille+kaikille,+jos+ei+aurinkoa+näy,+nautitaan+muuten+vaan;)
  7. Sunnuntaiaamua,+uusi+yritys+nyt+kirjautuneena,+jospa+onnistuisi.Kaunis+aamu,+taivas+puhdistunut+melko+selkeäksi,+voisi+vaikka+mummolaan+ajella;)Viikon+säätiedotus+melko+mukavaa+säätä+lupailee,+kyllä+kelpaa+syksyä+odottaa.En+ihmettele+jos+tuohon+aikaa+jo+uni+kutsuu+Latea,+minä+kohta+yhdeksän+jälkeen+alan+haukottelemaan+ja+hereillä+pitää+ainoastaan+joku+hyvin+mielenkiintoinen+ohjelma,+usein+elokuva,+missä+juoni+vie+mennessään.Tulihan+niitä+sijoituksia+jokunen+ja+mitalikin,+mutta+kun+on+tottunut+parempiin++saavutuksiin,+ei+huomio+näin+vaatimattomia+tuloksia,+onnittelut+kyllä+paikallaan+näille+urheilijoille.Minun+saunassa+vakiona+tuo+80+astetta+ja+aina+vaan+ihmetyttää+miten+se+virkistääkin,+vaikka+koko+päivän+olisi+hikoillut.Lottoan+kymmenen+viikon+jaksoissa,+mutta+tuuria+vaan+ei+ole,+muutama+rivi+ja+jokeri,+joskus+Kenoakin+kokeilen.Kyllä+siinä+hommaa+on+naisen+puolisillekin+tuossa+mehujen+keitossa,+minua+suututtaa+tämä+tilojen+puutos,+aina+sotkeutuu+paikat,+kun+joutuu+ahtamaan+samaan+kasaan+kaikki+tarvittavat+astiat.Pesukin+isojen+astioiden+kanssa+tahtoo++pienissä+altaissa+ärsyttää.Onneksi+tätä+puuhaa+ei+ole+kovin+usein.Kyllä+se+lääkäri+on+otettava+silloin,+kun+sen+saa,joskus+viikkojenkin+odotus.Viisautta+on+kerätä+marjat+eri+päivinä,+kuin+mehustaminen,+on+ne+niin+pitkiä+hommia+molemmat.Minulla+on+teräksinen+Mehu-Maija+ja+hyvä+on.Nyt+on+sitten+toistamiseen+niitä+autojen+ja+teiden+kuvia+yritettävä,+jos+ei+onnistu+muuten.Oikein+mielekästä+ja+iloista+sunnuntai+päivää.
  8. Lauantaiaamuun+heräsin,+taivas+tasaisen+harmaa+ja+ilma+kostea+ukkosen+jäljiltä,+näyttää+siltä,+että+poutainen+sää+alkamassa.Kovasti+jyrähti+ukkonen+tässä+ihan+päällä+ja+sähköjä+on+vioittanut+jonkun+verran,+vettä+tuli+aika+railakkaasti,+mutta+eipä+enää+tämä+sade+satotoiveita+nosta.Kovasti+on+huonosti+asiat+viljan+kasvattajilla+ja+kaikilla+tuottajilla,+kauppaa+jo+pyydettiin+talkoisiin,+tuottaja+hintojen+nostamiseen.Voisi+olla+tarkastuksen+paikka+tuolla+kaupan+puolella,+hinnat+on+nousseet+ei+enää+niitä+vara+nostaa.Olen+samoilla+linjoilla+ynnämuun+kanssa,+että+jotakin+on+e.lä.män+hampaan+koloon+jäänyt,+kun+suomea+niin+kovin+moittii.Minusta+suomi+on+hyvä+maa+asua,+luonto+on+kaunis+ja+turvallista+on+vielä+ainakin,,+en+vaihtaisi+kotimaatani+mihinkään.Niinhän+se+on,+että+koti+on+siellä+missä+viihtyy,+voihan+se+näyttää+noinkin+asioiden+olevan,+kun+sivusta+katsoo.Nuoresta+sitä+on+"politiikka"+aloitettu,+jos+voi+mitään+tuohon+viittaavaan+edes+ajatella,+minun+poliittinen+elämä+on+aika+näkymätöntä,+mutta+kouluikäisenä+sitä+jo+nuorissa+kotkissa+viihdyttiin.Sitä+tehden+asteittain+aina+siirrytty+iän+myötä,+nyt+sinusta+seurantaan.Hyvä+sarja+se+Heikki+ja+Kaija+oli,+sitä+tuli+seurattua,+Vili+Auvinen+oli+täällä+meidän+teatterissa+aikoinaan,+kun+äitinsä+oli+teatterin+johtajana.Kirjailijoita+taidatte+olla+koko+suku+Venlastiina.Olipa+melkoisen+paljastava+näky+sini-sirkulla,+mutta+eipä+tuo+tainnut+säikäyttää;)Koulut+alkavat+ensi+viikolla,+harmi,+kun+lämmintä+olisi+vielä+tarjolla,+jaksaako+koulukkaat+keskittyä+oppimaankaan.Minä+tei+päätöksen,+että+ensi+keväänä+laitan+muovikukat+parvekkeelle,+on+tämä+kesä+hermoja+noiden+kasvun+vuoksi+kysynyneet.Vaikka+kuinka+on+vettä+antanur+ravinteineen,+kuivuvat+kuivumistaan,+on+se+niin+paahtein+tuo+minun+parveke,+tomaatit+kyllä+kypsyvät+mukavasti.Kyllä+ne+kasvavat+säkeissä+tomaatit+suojaisessa+paikassa+sen+ole+nähnyt,+parvekkeella+ei+onnistu,+kun+tukeminen+on+hankalaa.Nyt+näihin+tavanomaisiin+viikonlopun+hommiin,+siivousta+ja+pyykin+pesua,+mutta+rauhaisasti+voi+työt+tehdä,+ei+kiirettä+mihinkään.Mukavaa+lauantai+päivää+voisi+vaikka+torillemennä+ihastelemaan+sato+näkymiä.
  9. Sunnuntaiaamun+rauhaa,+tänä+aamuna+ei+kylläkään+niin+rauhaisaa+ole+ollut+kuin+yleensä,+johtuneeko+siitä,+että+katujen+ääniä+kuuluu+laajemmalta,+kun+kaikki+mahdolliset+ikkunat+ja+ovet+auki.Eilinen+päivä+meni+vähän+pienemmissä+lukemissa+lämmön+suhteen+ja+tuntui+jo+ihan+siedettävältä,+ukkospilvet+kiersivät+ja+kaarsivat,+päälle+ei+kumminkaan+yhtään+pysähtynyt.Ei+oikein+uskokaan,+miten+kovasti+sadetta+kaipaa;)Sauna+se+illan+päätteeksi+pois+vaivat+vei+ja+ihana+raukea+olo+oli+sänkyyn+mennessä.Minulla+on+saunavuoro+sen+verran+myöhään,+että+mitään+puuhasteluja+ei+sen+jälkeen.Ollaan+me+ikäihmisetkin+niin+erilaisia,+minä+tykkään+kauppaan+mennä+vilvoittelemaan,+Hurskainen+pelkää+vilustumista.Tuuli+kyllä+pyykkien+pesijöitä+auttaa,+pian+on+silitys+kuntoisina+narulta+kerättävissä.Varmaan+saattaa+yllättääkin+tuo+arvuuttelu,+minkä++AA.kuka+pirttiin+laittoi,+Latelle+oli+varmaan+tarkoitettu.Haikeaksi+se+vetää+vieraiden+lähtö,+mutta+kiva+on+taas+uutta+käyntiä+odotella.Niin+jäi+punainen+kuu+näkemättä,+vaikka+aamulla+aikaisin+sen+pohjoisen+taivaalta+tavoitin,+koko+taivas+oli+punavärinen.Jostakin+syystä+on+minun+jääkaappi+myös+tyhjä,+parin+päivän+eväät+saan+laitettua,+sitten+varaston+täydennykseen.Kyllä+tuo+kuumuus+voimat+vie,+onneksi+oli+eilen+viileämpää+sain+siivouksen+ja+pyykin+tehtyä,+nyt+kiirehdin+silityksen+pariin,+ennen+kuin+helle+voimistuu.Eilen+sain+tiedon,+että+rapakon+takana+Lokari+on+siirtynyt+rajan+taa,+monet+ehkä+muistavat+hänet,+aikoinaan+paljonkin+hauskaa+pirtissä+pidettiin.Näin+niitä+ilmoituksia+tulee,+vuoroaan+tässä+odotetaan.Kaunista+säätä,+ei+vielä+lupauksia+helteen+loppumisesta,+mutta+kyllä+se+vielä+varmasti+viilenee,+siihen+ajatukseen+uskon,+jopa+toivon.Voi+olla+kun+taas+pidempi+sadekausi+tulee,+sitä+sitten+taas+marpattaa+siitä,+hyvä+ei+milloinkaan.Koetetaan+jaksaa+ja+viettäkäätte+mukava+sunnuntai+päivä.