Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Toivomuksien kera tämän uuden vuoden aloitamme varmaan jokainen ja niinpä minäkin toivon kaikkea hyvää maailmaan,( toivoa aina sopii )
    Ihanaa nähdä useampi tuttu kirjoittaja, ehdin jo huolestua, että yksin jätitte, ehkä kaikki pian palaa.

Kunpa talvi ei katoaisi, kun vettä satelee, kadut ja tiet peilikirkkaina, hiekotus ei taida päällä pysyä, varoen sitten ajelkaa, kun matkaa teette.
    Liekko ainakin paluuta suunnittelee kylille, ehkä keli jo viikon päästä on toinen.

Olipa mukava nähdä taas nimimerkkisi demeter, en ihmettele jos aikasi on kulunut muissa hommissa, kun tuon tyyppiset muutoksetkin kodissasi, no kaikki järjestyy.
    Tuo kirpputorille tavaroiden vienti helpotuksen antaa, tilaa minullakin nyt runsaasi, jopa tyhjiä tilojakin löytyy, olen laittanut muovikoreja hyllyihin, joihin voi tarvittavaa tavaraa laittaa ja näin hyllyt pysyvät järjestyksessä.
    Eipä nuo kommellukset haittaa, on paljon pahempaakin nähty ja luettu;)

Kiva oli nähdä Makriinakin ketjuun tulleena, jatka mukana oloa, emmehän ole sortuneet tähänkään asti, kestämme loppuun asti, vai mitä ?
    Kuohuviiniä minullakin useampi pullo, jäi runsaasti juhlistani, mutta ei yksin viitsi pulloa avata, punaviiniä maistelin ruuan kanssa, mutta minulle se ei sovi.
    Totta tuo on kuten sanoit Ukrainan tilanteesta, omat muistot laittavat kärsijät hyvinkin samaan tuskatilaan, mitä itse koimme.
    Toivomme rauhan palaavan ja järjen voittavan.

Katselin kuvaa noista polvisuojista mitä Eliaana käytät, meinasin jo tilata, mutta on vaan jäänyt, minulla on kahdenlaisia tukia, mutta en ole oikein tykästynyt, liian tiukkoja ovat.
    Sairauksien ja vaivojen kanssa ei helppoa ole, mutta omasta olostaan sitä tulee kerrottua, vaikka voikin pahalta tuntua tosi vaivojen kanssa elävälle.
    Olen sanonutkin, että onnellisten tähtien kanssa olen saanut elää, vailla suurempia vaivoja, myötäeläen toivon parempaa alkanutta vuotta kipujen kanssa eläville, ei se iloista ole, jos aina jotain paikkaa kivistää, voimia ja jaksamista.

Ilotulituksen katsoin sen minkä talojen kattojen yli näin, komiaa varmaan paikanpäällä, mutta minulle riitti hyvin tämäkin.
    Kello yhdeksän illalla tämä ilo lapsille järjestettiin, iloita sai myös aikuiset;)D
    Toivon tuon vesijuoksun edistävän kuntoutustasi korppis, aikaa voi mennä, mutta voittajana maaliin;)

Ramoona kertoili ystävien poistumisesta, näin minäkin, ikä on niillä kertomilla, että monellakin elämä loppuu, vuoro se tulee eteen kaikille, vaikka haikeus mielen valtaa.
    Muistoja kuitenkin jää ja niiden kanssa elämä sujuu ja ymmärrys kasvaa, käymässä täällä vain ollaan.
    Liian suuri pelon tunne ja ajatus kaiken loppumisesta ei elämää helpota, iloa pitää etsiä ja siitä nauttia mahdollisuuksien kanssa, pienikin hymy voi elämän sulostuttaa, siihen pyrkien jaksamme.
    Hyvää tätä vuotta Ramoona sinulle ja perheellesi, olen mukana kertomuksiesi välityksellä elänyt ja nauttinut;)

Olen ikionnellinen, että olen suomalainen, kaikki asiat eivät kaikkien toivomusten mukaan kulje, mutta silti elämme lintukodossa verrattuna muuhun maailmaan.
    Jokaiselle ei elämä ole suonut rikkautta ei valtaa, mutta olen tyytyväinen omiin oloihini, ahertaen ja työtä tehden ( saanut tehdä ) on katto pään päällä ja kaikkea riittävästi, ei luksusta, mutta elämän kelpoista.
    Toivon mielen hyvinvointia ja aina sopivammaksi muuttuvaa elämää, koko kansalle.
  2. Tämän vuoden viimeiseen aamuun on herätty, aamupala ja kahvit juotu, sää näyttää kivalta ikkunasta katsoen.
    Pakkasta ei ole, vesisadetta mahdollisesti tulossa, mutta hyvin tarkenevat ilotulitusta katsomaan mennä, minä katson ne korkealle lentävät, onhan noita jo nähty lähempääkin ja turhana rahan tuhlauksena pidän.
    Lapsillehan se on ilon aihe, joten puolustanee paikkaansa.
    Loppuun vaipuva vuosi on kohdallani sujunut hyvin, mitä nyt noiden muuttojeni voimalla hauskuutin ihmisiä ja mittasin voimiani, selvitty on siitäkin revohkasta kunnialla, ja nyt sitten nautin kodistani, olen tyytyväinen.
    Terveenä olen saanut olla, vaikka huomaan aina valittavani, kun kohtaan tuttuja, jalkani on kohteeksi löytänyt, ehkä tännekin olen valituksia niistä joku kerta kertonut.
    Yritän vaisuudessa vähemmälle jättää valittelut.

Ano 6,13 noinhan se on, eipä taida kukaan selvitä puhtain paperein, silti elämänhalua riittää, kunpa osaisikin olla kiitollinen jokaisesta päivästä mihin aamulla silmänsä avaa.
    Varmaan on n iin, että hymy ei irtoa kipujen kanssa ja paljot lääkkeet omat harminsa mukaan tuovat, silti olo voi huomenna olla toinen näin ajatellen ja toivoen päivät sujuvat.
    Voimia kipujen kanssa taisteleville, ihmeitäkin sattuu.

Korpikirjailija edelleen voimien kasvattamista ja elämän sujumista toivotan, kyllä terveys on se mitä kannattaa vaalia ja ylläpitää, aina ei täysin onnistu, mutta periksi ei saisi antaa, sillä huominen voi kaiken muuttaa.

Demeteriä kuin toisiakin kerallamme kirjoittajia olen kaivannut, ehkäpä pian ilmaantuvat seuraamme, härkäviikot edessä silloin uskon aikaa palstallekin riittävän.

Kristiina23 sinulla onkin ollut halpa joulun aika ja tarkkaan olet ruokavarasi käyttänyt.
    Hyvin selvisit ja nyt sitten voit aloittaa uuden vuoden juhla aterialla;)
    Kaikille juhlapäivien varalle on nimetty joku ruokalaji ja nakit ja perunasalaatti on uudenvuoden tabu, en pidä nakeista ja pienen perunasalaatin ostin, maistelun tulos, ei hyvää, sekin pitäisi tehdä itse.
    Minä olen ollut aamuvirkku myös, mutta nyt viipyilen unten mailla joskus luvattomankin kauan ja päivä meinaa pilalle mennä.

Liekko sinulla siellä mökillä todellinen joulu on ollut, en ihmettele yhtään, että viihdyt, minä myös joskus sellaista olotilaa kaipaan
    Viihdyn yksin, vieraitakaan en kaipaa, laiskaksi olen tullut, aina sitä jotain tarjoilua pitäisi olla jos vieraita tulee, sitä olen kyllästynyt keksimään.
    Nyt kyllä tarjottavaa pakkanen täynnä, mutta niin kiva kuin olisikin jutustella tuttujen kanssa, haluttomuus kestitsemiseen puuttuu, no jospa sekin taas aikanaan tulee.
    Minulla alakuloinen olo kestää yleensä päivän ja jostain intoa löytyy uudelleen ja suunnittelu pelaa.
    Varmaan myös sinulla Liekko elämänhalu lisääntyy, kun kylille palajat.

Samoin toiveiden rupattelun kera toivotan kaikille Hyvää alkavaa Vuotta 2023!
  3. Huomenta lumisateen keskeltä ja parin asteen pakkasesta, näin kivassa säässäkö uuden vuoden vastaanotamme?
    Keli on varmaan kamala tuolla liikenteen seassa, kolareita tiedossa, onneksi voi vain ikkunasta katsella, ei tarvetta sekaan mennä, oikea koiranilma nyt on.
    Eilen sain mielihalun lettuja kohtaan ja niinpä paistoin pienen taikinan ja sain haluni tyydytettyä,
    Valmista ruokaa pakkasessa, mutta on niin ihana toteuttaa ruokaan liittyviä haluja, yleensäkin välillä itseään helliä;)
    Juutuin lukemaan kahvia juodessani keskitysleirillä olleen kertomaa, hän harmitteli sitä, ettei kukaan usko hänen tarinoitaan, kädessä oleva vankinumero todisti sen, että leirillä oli ollut.
    Vasta 63 vuotiaana hän jaksoi asioista ruveta kertomaan, kiersi kouluilla ja tilaisuuksissa asiaa valotti, halusi historiaa kertoilla, toivoen, että ei asia unohtuisi.
    Nykymaailma aika satuiluna asian tunnistaa.
    Ei parasta aamulukemista, mutta vei mukanaan, historia kiehtoo ja totuuden tietäen ikäviä muistoja niistä ajoista.

Mukava kohdata ystävällisyyttä näinä päivinä, kun joka paikassa maksua käsi ojossa odotetaan, varmaan menet toistekin samaan korjaamoon jo ystävällisyydenkin johdosta Eliaana.
    Joskus pieni asia saa tuntemaan mielihyvää.
    En osaa itse edes arvioida miltä näytän, olen kyllä hämmästelyä saanut osakseni, kun ikäni kerron, mutta itse tunnen olevani sen ikäinen kuin olen, toivoisin vaan hyvän oloni jatkuvan, liikkumisen parantumista odotan, turhaa se on , tiedän, mutta toivossahan on oltava;)

Ano 12,46, Savossa voi noita "viännettyjä" sanontoja kuulla, luhnakka olo on vähän laiskuuteenkin viittaava, hyvällä mielellä laiskotella, lupsakalla mielellä;)
    Savolaisten ryhmässä luen joskus oikein viännettyä Savoa, joudun miettimään mitä tarkoittaneenkaan, minä olen sellainen sekamurteinen, huonosti osaan reilua Savoa puhua.
    Kuitenkin jos minne matkaan savolaiseksi tunnistetaan, ei se mikään huono asia olekaan savolainen olen syntyjäni.
    Joskus kuin vahingossa suusta tulee joku sana oikein paksulla Savolla, kuulosta itsestänikin suuhuni sopimattomalta;)
    Hyvää uuden vuoden toivotuksia sinullekin;)

Tulkaahan nyt vuoden lopun tuntumat kertomaan, pian ei ehdikään, vain pari päivää tähteellä, ensi vuoden toivomuksiin sitten käännytään;)D
  4. Huomenta, katselen aamuisin otsikoita mitä Suomi24 maailmalta näyttää ja luen sitten, jos mielenkiinto herää.
    Tänä aamuna piti katsoa tarkemmin miten "ihanaa" olikaan P.Laukan avantouinti ja ilmeistä päätellen ei minua avantoon houkuta.
    Olen kyllä kuullut uinnin verenkiertoa edistävän, mutta jääköön sekin, kuten niin monet kuntoa kohottavat asiat;)
    Tytär nyt kovasti kipeä, koronasta kaikki lähti ja jälkitauti tuskaisaa, harmittaa, kun hänellä selkäleikkaus edessä ja jos kunto heikoksi menee, miten onnistuukaan leikkaus.
    Voi leikkaus siirtyä muistakin syistä, potilaspaikkoja ei riitä, tämä flunssa koronan seurauksena täyttää hoitopaikat, hoitajiakaan ei riitä tarpeeksi.
    Kaikki ei hyvin hyvinvointi valtiossamme, silti onnea elää suomessa.

Joulu on ohi, mutta joulunaikaa vielä vietämme, uusi vuosi paukutteluineen edessä ja ne lupausten tekemiset pitäisi pohtia, no osaltani ei mikään muutu , toivon kuitenkin mukavaa vuotta kaikille ja sitäkin, että tämä korona seurauksineen saataisiin pois kokonaan.
    Sotimisen loppuminen iso toivomus sekin.
    Jos elämä sujuu tätä rataa miten on kulunut tähän asti, hyvä niin, onnellisten tähtien alla olen saanut elää, jatkoa toivon.
    Ennen Loppiainen se joulun lopetti, vai oliko se Nuutin päivä, sanonta jotenkin näin, hyvä Tuomas joulun tuo, paha Nuutti sen pois vie ?
    Loppiaisena meillä oli miehen eläessä kinkun tähteistä tehty hernekeitto ateria, nyt ei ole miestä, ei kinkkua, no voi se onnistua paistin tähteistäkin.
    Rauhallinen oli minunkin joulu, enpä neulomistakaan jättänyt, hyvä, koska eilen naapuri kysyi miesten sukkia ja minulta ne löytyi;)
    Katselen usein kissa videoita ja on ne niin lutusia, että mieliteko aina syntyy, voiko yleensä olla mitään ihanampaa kuin eläinlapset, no tietysti pienet ihanat vauvat tasaveroisi kisaa.
    Mukavaa kuulla, että tyytyväinen olet elämääsi Liekko ja ne tulevat vuodet ei niissäkään mitään pelättävää, ei niitä aina edes huomaa;)

Jopa sait hymyn naamaan tuolla "söpö" sanalla, ano 15,37, voihan sitä mielikuvien kanssa noinkin ajatella, totuus sitten toinen;)
    Muuten täällä on susi laitakaupungilla nähty jolkottelevan, olisipa makupalaa sudelle minua pureskella;)

Ano 14,26 eihän se liika lumi kaiketi ole kestään mukavaa ja kalliiksi tulee sekin, kun joutuu kärräämään kaatopaikoille.
    Luminen maisema, hiljainen ja rauhaisa, se kuitenkin saa ihastusta mieleen, olen kaikkia vuodenaikoja rakastava ja talvella syntyneenä en luntakaan vihaa.
    Omia mielipiteitähän näissä viesteissä kaikki kertoilevat, mitä muuta omana itsenään voisikaan kertoa;)
    Olen samaa mieltä, että pari kuukautta ja kevään tuntuun saamme totutella, aina se sieltä tulee;)

Uudet housuni kiikutin eilen ompelijalle lyhennettäväksi, vaikka vaan pienestä korjauksesta on kyse.
    Vähän paremmiksi housuiksi on tarkoitus, siksi en edes yritä itse asiaa hoitaa, voi haluttomuus johtua myös siitä, että inhoan koneella tekemistä, no nyt voin hakea siististi korjatut housut kotiin;)
    Viettäkää mukavan luhnakka päivä, vaikka vaan mitään suurempaa tekemättä;)
  5. Huomenta koko vuoden viimeiseen keskiviikkoon, vähiin menee päivät tältä vuodelta, pian uusi allakka käyttöön otetaan.
    Aamun lehdestä sain lukea ikävän jutun isosta kolarista, missä oli kahdeksan auton rypäs, kolme henkeä loukkaantui vakavasti.
    Keli on ollut liukas ympäri maakuntaa ja itsekin huomasin miten vaikeaa oli kävellä kadulla, kun muhkuraiseksi oli jäänyt.
    Ikäviin tapahtumiin nämä vuoden viimeiset tapahtumat mietteet saa, kirkon palo, tuo kolari, mitä vielä ehtiikään vuoden loppuun.
    Jotain iloista kerrottavaa täältä meiltä, yksi nainen keräsi viidessä päivässä 6000 euroa paikallisilta yrityksiltä, 300 ruokakassia sai aikaan hyvä joulun monelle ja joulupuu keräyskin sai hyvän tuloksen.
    Auttamisen halu on syttynyt, myös Ukrainan pakolaiset ovat tyytyväisiä saamastaan avusta, kodit on löytynyt kaikille tänne tulleille.
    Myyjäisiä ovat järjestäneet itsekin ja sillä tapaa osallistuneet omatoimisestikin oloaan kohentamaan.

Ramoonakin tuota auttamisen asiaa kertoili, niin monella tapaa siihen voikin osallistua, monet naisjärjestöt juurikin omin tavoin voi apua valmistaa, nuo lämpimät kudonnaiset yksi tapa, ei niin kamalan kaukana ole aika, jolloin oma armeija apua tarvitsi, miten monet kädet sukkia kutoi silloinkin.
    Jospa tuo auttamisen halu vain kasvaisi kaikilla.
    Ramoona sinulla noita mahdollisuuksia siellä asuinpaikkasi lähistöllä paljon, missä voitte käydä ihastelemassa, autoon vaan ja paikasta toiseen.
    Minulla mahdollisuuksia ilman autoa on vähän ja muutenkin liikkuminen rajoja laittaa, katselen telkkarin välityksellä kauniita paikkoja ja sekin mieltä ilahduttaa.
    Kaunista joulumusiikkia olemme monelta kanavalta nähneet, sydämeen asti on tulkinnat osuneet.

Tuo pukeutuminen tyylikkäästi onkin sitten todella makukysymys, omasta mielestäni värimaailma on halussa ja sitä tyylikkyyttä en osaa edes ajatella, hyvin tavanomainen taidan olla
    Joskus olen kuullut muiden suulla, että tuo vaate sopii sinulle, mutta harvakseen näitä kuulee, kai sitten se harmaa varpunen olen;)
    Nyt taisin tuon punaisen värin suhteen ampua yli, takki on punamusta ja kun siihen vielä neuleet liitän taidan punahilkaksi muuttua, mietin jo lankojen vaihtoa mustaan.
    Kauluri on melkein valmis, taitaa olla paras muutkin aiotut neuloa, jos tuntuu pahalta itse pitää, jospa joku haluaisi
    Tuo muistisairaus ei yhtään mieltä nosta, havaintoja jo on,. mutta niin kauan, kun tänne jaksan kirjoitella, ei huoli kai aiheellinen ole.
    Terveenä olen saanut olla koko ikäni ja siitä olen onnellinen, nuo jalatkin vielä kantaa jotenkuten, tanssimiset on jäänyt.
    Ikäni olen koko sen lisäännyttyä pitänyt luonnollisena, aina olen tuntenut oikeassa iässä olleeni;)
    Ainahan niitä pelkojakin mieleen tulee, kuten ano16,24 sanot, mutta ne pitää vaan työntää taka-alalle.

Hyvin myönteistä kirjoittelua vanhuuden ja nuoreksi näyttämisen tasolla, ollaan mitä ollaan, kaikille oma aikansa.
    Tilityksen hetkiä kuluvasta vuodesta , suunnitelmia tulevalle, siinäpä sitten mietintää, ehkä ihanaa olisi jos toivorikkaana uuden vuoden voisi vastaan ottaa.
  6. Tapaninpäivä valkenemassa, nukuin yllättäen pitkään ja nyt vähän myöhässä hyvää Tapania toivotan.
    Pieni pakkanen, hyvä ulkoiluilma jospa saisi aikaiseksi pienen lenkin, häveten totean, että saamattomaksi olen tämän asian kanssa tullut, pitäisikö uudenvuoden lupauksiin liittää?
    En yleensä mitään lupauksia tee tai ainakaan ne ei toteudu, en ole pitkäjänteinen ihminen, lupaukset unohtuvat, ehkä takavuosina jotain lupailuja teinkin.
    Voisihan sitä jotain luvata ja yrittää, ainakin sen, että yritän olla parempi ihminen.

Korppiksen punaisesta yöasusta tuli värien antama iloisen mielen saaminen, kälyni pukeutuu paljon mustaan ja mielestäni madame tyyppisesti, eilen piipahti luonani, punainen neulepuku päällä ja nuortui silmissä.
    Yllätyin todella väri sopi hänelle ja nuorentui huomattavasti, sanoinkin, että farkut jalkaan ja kymmenen vuotta iästä on pois.
    Itse haluaisin pukeutua kaavoihin ja ikään johtuvasta tyylistä poiketen, värit antavat ilmettä meille vanhoillekin.

Aina noita tuhoisia paloja syttyy vaikka varoituksia kuinka paljon kerrotaan, saapa nähdä oliko tahallaan sytytetty ja minkä ihmeen takia näin tehdään, jos todeksi todetaan.
    Arvokas vanha historia katoaa,

Ano 00114, kyllä se tuntui minullakin se majan muutto, kuukauden muuton jälkeen oli kylkeni kipeät, en vaan siinä sisukkuuden keskellä tajunnut, että oman heikkouden joudun jälkeenpäin toteamaan.
    Ajattelin ja säälittelin lapsia, jotka mummon oikkuilun tähden joutuvat uurastamaan ja onneksi sitten kuitenkin jaksoin itsepäisyyteni loppuun viedä.
    Nyt taistelen vaivojen kanssa ja yritän palata entiseen omaan malliini;)
    Onhan se niin, kun jaksaa kattaa ja laittaa, vieraitten viihtymiseen itsensä valjastaa, nauttii siitä itsekin, onnistumisen tunne on kiitos.
    Näin koin juhlieni jälkeen, onnistumisen tunne maksaa vaivan, kiitoskortteja en laittanut, paikallisessa lehdessä kiitin.

Nyt muutama päivä arkea väliin ja sitten riemukas uudenvuoden tervetulojuhlinta, uusi vuosi tuo tullessaan muutoksia monen asian suhteen, miten onnistuu, se voidaan vuoden päästä kirjata voitoksi tai tappioksi, toivotaan kuitenkin kaiken paremmaksi muuttuvan.
    Tapani-ajelua en saa, mutta ulos voin lähteä omin jalkoineni ja yrittää pieni lenkki tehdä, siitä tyytyväisen mielen saada.
    Ulkoilemaan vaan kaikki kykyjenne mukaisesti, siitä nauttien. ( kehotus ei käsky)
  7. Lämpöinen jouluaaton tervehdys teille jokaiselle ja rauhoitutaan joulun viettoon.
    Oma jouluni on hyvinkin rauhallinen, edes haudoille en mene, tytär perheineen sairaana ja kummi-tyttöni vie kynttilät omaisteni haudalle.
    Itsekin olen väsähtänyt ja liukkautta pelkään, näin menee tämä joulu yksin olen, omasta tahdostani.
    Kaikki tarvittava on tehty, joskus on hyvä tulla toimeen itsensäkin kanssa;)D

Kiitos Ramoona taas tuosta ihanasta punarinta elämyksestä, niin kaunista ja hellyttävää.
    Toivoisin kovin, että kaikilla olisi hyvä ja rauhaisa joulu, kunpa jaksaisimme iloita siitä, että meillä on rauha ja jaksaisimme myös toivoa jakaa heille, joilla koti on kaukana, sotatilan ympyröissä.

Uskon joulun viettoni tuovan hyvän olon, vaikka yksin olenkin, ehkä pieni haikeus mieleen vilahtaa muistaen edelliset joulut, mutta uusi kokemus tämä joten siitä kaiken pyrin irti saamaan.
    Kaikki elämäni joulut olen perhepiirissä viettänyt, viime joulu ensimmäinen kylpyläjoulu ja siitä en pitänyt, nyt sitten tämä tilaisuus kokea myös yksinolo.
    Joulutervehdykset olen kaikille jakanut, kieltäytymiseni perustellut ja luulen kaikkien ymmärtävän tämän toiveeni.
    Jotenkin mieleni on valmis tämän kaltaisen joulun viettoon, katselen ohjelmia telkkarista ja sauna kruunaa päiväni.

Lyhyt on tämän vuoden joulu-aika, viikon päästä jo toivottelemme uuden vuoden tervetulleeksi, toivoen tulevaltakin kaikkea hyvää.
    Toivotan nyt kaikille kirjoittajille hyvää mieltä ja rauhaisia ajatuksia, sen joulun tarkoituksen aistien.
  8. Huomenta aatonaaton aamuun, nollakeliin ja liukkauteen, hyvin on kyllä kadut hiekoitettu, ehkä pystyssä kestää.
    Minulta unohtui rosollin teko kokonaan, vielähän ehtisin, mutta taidan jättää väliin, kun noita syötäviä on niin paljon,
    Yhden täytekakun laitoin miniän mukaan ja voileipäkakun vävylle, arvioin niin suureksi nuo tarjoilut.
    Flunssat häiritsee tämän joulun touhuja, mutta eiköhän tästäkin selvitä, olen ihan tyytyväinen joulun vietosta yksinkin.
    Sain lahjakortin vaateliikkeeseen, jossa jo alennuksia lupailivat, joudan hyvin katselemaan löytyisikö jotain käypäistä.

Kuusen kuitenkin sait mukaasi Eliaana ylimääräisen vaivan jälkeen, minulla kuusi ollut jo monta päivää, siinäkin jouluvaloja poltan, pattereilla on ketjut, ei sähköä kulu.
    Varoen on matkaa nyt tehtävä, keli saattaa yllättää, vaikka sattuu noita vahinkoja muutenkin, tänään radiosta kuulin, miten halkopino oli kaatunut puita hakeneen päälle, apuja tarvitse, että alta pois pääsi, ei onneksi pahoin loukkaantunut.
    Taitolaji se on pinontekokin, että pystyssä pysyy;)

Aika harvoin pizzaa teenkään, jouluna en koskaan, kyllä ne jouluiset ruuat joulun aikaan pöytään laitan.
    Laatikot jouluksi, ei niitäkään muuna aikana, paistiakin harvoin teen, jouluksi kyllä.
    Mielestäni melko hyvän makuisena vielä pakkasesta otettuna maistuvat.
    Parvekkeella hyvin tällä kertaa säilyy jää sulattamisen vaiva pois, kun nollantietämillä lämpö siellä seilaa.

Kyllä se tämä pimeä aika mielialaan vaikuttaa, mutta pian alkaa aurinko ilmaantumaan ja pyyhkäisee aurinkoisen olotilan mieleen, siitä sitten kevään seuranta antaa uutta intoa elämiseen.
    Onhan se kiva, kun edes piipahtavat lapset pienenkin hetken, vaikka aina heitä kaipaisi jatkuvasti lähelleen.
    Pojan tytär myös sanoi, että kiirettä pitää, että ehtii kaikki tarvittavat paikat kiertää, lähtevät isänsä kanssa Ylläkselle kolmeksi yöksi perheensä kanssa ja appiukko on Englannista vieraana, haluavat hänelle pohjoisen näyttää.
    Voi olla, että tänä päivänä mummon luokse ehtii piipahtamaan,

Hyvän joulun toivotuksista kiittelen ja samaa toivotan kaikille ystäville täällä palstalla.
    Yksi yö ja joulu luoksemme saapuu;)
  9. Huomenta vuoden lyhimpään päivään, viikko tällä jolkotellaan ja siitä se päivänpituus alkaa kasvaa, ihan huomaamatta keväässä ollaan.
    Eteenpäin elävän mieli, hyvä sanonta, uutta ja tuntematonta odotamme.
    Eilen sain puhelun lapsuudenystävältä siinä sitten vanhoja muistelimme ja halua tapaamiseenkin olisi, jos vain kunto kestäisi.
    Muistelimme lapsuuden ystäviä, yhteydenottoja ei suuremmin ole ollut, jokainen omille teilleen suuntasi, nyt niitä yhteyksiä kaipaisi.
    Elämä kuljettaa !

Taitaa tuo korttien lähettäminen hiipua, ihmisillä ei aikaa vaikka kiva perinne olisikin.
    Kuulin, että kampaajani on eläkkeelle siirtynyt, nyt sitten uutta tämän homman hoitajaa pitää kuulostella.
    Joskus sekin vaikea homma, ei kaikkien kanssa suju yhteishomma, siinäkin vaaditaan tutuksi tulemista, aivan kuin täällä palstallakin
    Minulla helppoa nyt joulun tulo, kaikki jo valmiina, tänään laatikot vaan paistan.

Ano 00074, mistäs tuonkaltainen ajatus päähäsi pälkähti, onko rikkauksilla joku hehkutellut?
    En ole huomannut minä ainakaan, ruuan kanssakin rellestäminen on aivan utopiaa, päinvastoin tarkkuudesta useinkin puhutaan.
    Monellakin tuo mökki on vanha kotipaikka josta on maailmalle lähdetty ja siksi rakaskin ja kutsuva.
    Tuo "someketjukin" hymyn suupieliin nostatti, mikäs siinä jos noin ollaan tähtinäkin joskus;)

Takavuosina, kun kinkun minäkin paistoi, sen nesteen talteen otin ja kastikeihin lisäilin.
    Kyllähän sitä jouluksi paljon liikaa ruokaa laitetaan, mutta pakkaset auttavat, hukkaan ei kuitenkaan joudu, jos maha ei vedä;)
    Kerran vuoteen tämän kestää ja tietäen, että tulee pitkät härkäviikot, helpolla sitten pääsee, kun vain pakkasta voi velottaa.

Onhan meidän joka päivä syötävä ja kinkku oiva nälän poistajana, ei sitä voi kaupalliseksi hössötykseksi laskea ynnämuu, hyvillä mielin vain "rellestä".

Liekko kerroit lintujenin herkuille, kuten kissankin tottuneen, no niin me ihmisetkin, joillakin ihan mässäilyksi todella menee.
    Oli aivan outoa kävellä kaupassa, kun ei mitään ruokapuolta tarvinnut ostaa, lähtihän sieltä sitten mukaan kinkkuleikkeet, kun kinkkua en laittanut,400 grammaa riittää tälle joululle.
    Noita isoäidinneliötossuja tein takavuosina paljonkin myyntiin asti, tykättyjä olivat, pitäisiä yhdet tehdä itselleni.
    Lumi kuuluu jouluun toivon ettei se kaikkoa sieltä etelästäkään, maisema valoisana ja kauniina pysyisi.

Nyt laatikot uuniin ja kälyn luona piipahdan tekemässä pari lusikkalyhtyä, hän haluaa vielä ystävilleen sellaisia pieninä muistamisina.
    Jaksamista päivään.
  10. Kiitos Paloma, et myöhässä ole, juhlimme etukäteen, joten vielä olen 84- vuotias muutaman päivän;)
    Minä en pidä konjakista (oikeastaan en mistään)ja unen saan melkoisen hyvin.
    Onnittelut miehellesi, aina on aihetta juhlaan;)

Oikein teet Makriina, kyllä tämä näpyttely hyvää tekee muistin hoidossa, vieraanani oli muistiaan menettämässä oleva ystävä, hän istui hiljaa kuin seuraten toisia puhujia, yhtään sanaa ei virkkanut kolmeen tuntiin, olisi pitänyt ehtiä puhelemaan.
    Hänellä oli katsekin hyvin seisahtanut, pitäisi ja pitäisi, mutta en oikein tiedä voiko sivullisena puuttua asiaan?
    Jäi vähän mieltä vaivaamaan, pitänee kutsua uudelleen ja yksin.
  11. Nytpä juhlat on juhlittu ja ihmettely päällimmäiseksi jäi ja pieni uupumuskin.
    Ihmettelyä siitä, että voin ystäviksi lukea näin suuren määrän ihmisiä (yli 40) läheiseksi tulleita, halauksia sain kaikilta, ei kukaan miettinyt koronoita ei flunssaa, käsidesikin unohtui käyttämättä.
    Kukkia, lauluja, lahjoja ja vielä ylistyksiä tarjoilusta, olinhan panostanut aika lailla.
    Nyt sitten pakastinta täytän, kun jäi niin paljon syömättä, yhden täytekakun laitoin miniän mukana heidän jouluunsa, pakkaseen joutuu laittamaan.
    Pullaa ja voileipäkakkua sai tytär, piirakoita sitten kälylleni ja kummi-tyttärelle evääksi, munavoitakin piti jakaa.
    Epäilen vielä joitakin sukulaisia tulevan, jos muistavat jouluntouhuissa oikean syntymäpäiväni.
    Nyt voinkin omaa jouluruokaa ruveta rakentamaan, vaikka mietintämyssyyn jätettiin aaton vierailu tyttärenpojan luo, he tulivat Ruotsista joulua tänne viettämään, varasivat mökin ja sinne sitten tyttären perikunta kokoontuu.
    Keräilen voimia ja katson sitten mikä mieli on päällä, aattosaunaan lupasivat kyllä tuoda;)

Minun tehdessä töitä elokuvateatterissa tuli katsottua sen aikaisia kuvia paljonkin, nyt jo klassikoita ovat.
    Paljon historiallisia kuviakin, siihen aikaa laajakangas näytöltä aivan mahtavia, musiikki oli kovaa ja se täydensi joukkokohtauksia, nykyiset suurella rahallakin tehdyt ei tätä tunnelmaa voita.
    Minulta nuo kaihit leikattiin jo liki 30 vuotta sitten ja silmät hyvin näkökykynsä säilyttäneet, kerran vuoteen käyn lääkärissä, lasejakaan ei ole uusittu moneen vuoteen.
    Kyllä maailma kirkastuu, kunhan nyt se kaihi aikanaan leikataan brinkkala.
    Kiitos onnittelusta, pitäisi kai harmissaan olla tuon suuren ikäni takia, mutta muistini pettää niin usein, että unohtuu ikäkin, peiliin en usein vilkuile;)

Ikävä tuo flunssatauti, minunkin pojan tyttäret koko perheen voimalla sairastavat ja kerroin jo senkin, että nämä "tarjoilijani" myös sairastuivat, hyvin kuitenkin tarjoilu sujui.
    Noista sairaskertomuksista mistä demeter mainitsit on hyvä kertoilla, kyllä niissä piipahdettiin eilenkin, mutta kohtuudella, enemmän vanhojen asioiden muisteloissa.
    Oli merkille pantavaa sekin, miten eriasioita voikin muistaa ja myös unohtaa, eilen tarkentui hyvinkin joku muisto, kun yhdessä pohdittiin.
    Tuo tuen pyytäminen ja vastaanottaminen on minulle korkean kynnyksen takana, tähän päivään olen selvinnyt ja voi olla nöyryyttävää turvata toisen apuun.
    Kuitenkin on selviö, että apua mitä suurenevissa oloin joudumme pyytämään, minulla syytä jo opetella ylpeyttäni hillitsemään ja kasvamaan viisaaksi vanhukseksi.
    Olenkin oppinut jo vävyäni monen asian kanssa hyväksi käyttämään, tosin hyvin pieniä on avun pyyntöni olleet.
    Katsoin eilen, kun kummi-tyttöni äitiään auttoi laittamaan kenkiä jalkaan, muutenkin hän hoitaa äitiään monin tavoin, näytti ihan luonnolliselta.
    Nauroi, että joskus on ihan komennettava äitiä, kun vastaan meinaa ängetä;)

Kiitos korpikirjailija onnitteluista, onnea sitä tulevaan tarvitaan suuremmissa määrin.
    Tuo paljasjalka onnistuu minuun kohdentuvana, kreivitär jätetään pois;)

Ano 00061 noin minäkin haluan kutsua kirjoittelemaan, mitä useampia meitä samanhenkisiä löytyy, sen mukavampaa luettavaa kertyy. koskaan ei täydellistä löydy, mutta siitä viis;)

Nyt kaikki mielikuvitus mukana kakkukahveille, konjakin tarjoan, maistuu se vanhemmankin suussa, se todistettiin eilen.
    Sanovat, että konjakkilusikallinen olisi hyvä unen antaja, en ole kokeillut.
  12. Huomenta sunnuntaiaamuun ja juhlapäiväni juhlintaan, näin pakosti vain mielikuvituksien avulla.
    Oikea syntymäpäivä on sitten aaton tuntumassa, mutta nämä aina niin kiireiset lapseni halusivat juhlia aiemmin.
    Kaikki on valmiina , käykää nauttimaan antimista, puolilta päivin eka vieraat tulevat ja tietysti toivon, että runsaslukuisina kutsutut tulee;) myös yllätykset mieltä piristävät.

Kristiina23 kiitos onnitteluista, ja myös tuota jaksamistani mainitsit, kuten 00059 myös, on niin helppoa olla tekevä, kun voimat riittää.
    Lieneekö myös syynä "minä itse" haluni, aina olen tykännyt kutsuja laittaa, nyt kokeilin vieläkö onnistuu.
    Apuna tänä päivänä lapset puolisoineen, nuorempaa väkeä korona tai flunssa vaivaa, joten niillä voimavaroin millä terveys kestää.
    Olen toki kakut ja voileipäkakut teettänyt ammattilaisilla.
    Poikani toi suuren konjakkipullon, heille tarjota, joita kahvin maku suussa ei miellytä.
    No nyt saa loppua tältä kertaa nämä omat touhuiluni kertomiset;)

Eliaana puhut melkein minun suulla tuon joulun tulosta, kiirettä en minäkään tunne, aikaa on valmistella rauhassa, pätee taas sanonta, hyvin suunnitellen kaikki onnistuu.
    Ihmettelenkin mielessäni, että monella tuo kiire on kuin asiaan kuuluva, tehdään kiire, vaikka pienin suunnittelujen ja aikataulujen mukaisena sitä ei tulisi.
    Työssäkäyviltä tuon kiireen ymmärtää, mutta niin tekee eläkkeellä olevatkin, se on ihme?

Minäkin ilostuin kun näin Makriinan piipahtaneen, kyllä olen sitä toivonutkin, älä anna pois olosi jatkua.
    Olemmehan jo karaistuneet noihin vähemmän mukaviin viesteihin, ohitse vaan ja omaa sanomaa jakamaan, siihen meillä jos kellä on siihen lupa, olemmehan tämän 80+ raameihin sisäistyneet.
    Monta kirjoittajaa kaipailen, kiva kun jaksaisivat edes joskus viestiä laittaa, onhan se tavallaan kanava päästä pois omasta joskus ankeastakin elämästä, piristää vastailla ja odottaa kanssakäymistä.
    Olkoon viestit antoisia tai vaan tätä omaa meininkiä, siitä voi joillekin iloakin koitua;)

Nyt etsimään jotain tavallisesta poikkeavaa vaatetta päälleen, kenkiä tuskin jaksan jaloissani koko päivää kestää, mutta olen sitten sukkasillani lopun ajan, muistuu mieleen elokuva nimeltä Paljasjalka kreivitär, samaistun häneen;)
    Sophia Loren esitti tätä kreivitärtä. oli mieleiseni elokuva, yksi niistä hyvistä joita ennen tuotettiin.
    Nuo vanhat hyvät elokuvat on monikin minulla kasetteina, mm. Tuulen viemää, Sumujen silta, Jättiläinen mainitakseni, jospa niihin paneutuisikin joulun pyhinä.
    Rauhaa ja rakkautta ystävät;)
  13. Huomenet jälleen, näin se kohtaaminen aina aamuisin aloitetaan livessäkin;)
    Pakkanen tipahti kohtuu lukemiin, eli 7 astetta, sähköäkin säästyy lämmityksessä.
    Olen jo melko kypsä näille sähkönsäästö puhumisille, eiköhän suurin osa jo laskun suuruuden vuoksi yritä säästää, ainakin näin pienillä toimeen tulevat.
    Muutenkin mesotaan ja varoitellaan joistakin asioista, tautikierteet lisääntyneet ja varoituksia satelee.

Minä en jaksa innostua enää kaikenlaisten varoittelun suhteen, näin kauan elänyt on jo asioita kokenut, oman elämänsä syömiset tiedostanut.
    Kohtuudella, näin ajattelen kaikesta selviää, liika vouhottaminen ei muuta kuin paineita lisää.
    Itse olen siirtynyt öljyn käyttöön, leipominen kuitenkin voilla, sillä hyvää mieltä voi lisätä pienesti maistuvilla leivonnaisilla, harkiten niitäkin.
    Monipuolista ruokaa tarvitaan ja onhan nykyisen rasvalukemat kääreen päällä, on vähärasvaisiakin..
    Itse tarpeensa tietää jokainen, valta valita mitä syö, kohdallani olen tyytyväinen, en lääkäreitä useinkaan tarvitse vaivata, sairaalassa olen ollut lasten syntymän ajan, kiitän hyvistä geeneistä.
    Yksi vakilääke kaapissa ja siitäkin olen kiitollinen, syönyt olen sitä mikä on maistunut ja mihin varaa on.

"Hymyilyttää tuo järkevästi ajattelu", no hyvähän se on hymyilyä katsella , lukea tällä kertaa.
    Sitä järkeä on monenlaista, joskus todistetaan ettei ole ollenkaan, millä se mitataan.
    Ystävien parissa on monta koulutuksen huipulta ja heidän kanssaan keskustelu sujuu, eivät anna mitenkään ilmi, että olisivat "parempia" ja siinä sen sydämen sivistyksen huomaa, ihmisiä arvostetaan omilla olemisillaan.
    Kaikilla on oikeus elämään tällä telluksella.

En minäkään anoksi aio, miksi niin tekisinkään, hyvin olen nimimerkilläni pärjännyt, hyvin olen myös saanut kuulla mikä ja minkälainen olen, sekin on selvinnyt;)
    Olen ajatellut, että jos en näine hyvineni kelpaa, on lupa poistaa, en kuitenkaan loukata halua minua loukanneita,
    Demeter kiva että ilmaannuit, on aina varmaa, että viestisi kannustaa ja sitähän jokainen kaipaa.
    Varmaan tulette kuulemaan "juhlinnastani" harmittelen kun en voi kahvia voi tarjota kirjoittaja ystäville.
    Joku sanoi, 85 vuotta on jo saavutus, sitä kannattaa juhlia, kun vielä sen verran tätä koneella olemista pystyn hallitsemaan, siitäpä kuulette kaikki;)D

Nyt talkoisiin ja sitten pullan tekoon, viimeinen leipomus näihin juhliin.
    Voikaa hyvin, kulkekaa varoen, että ei mitään ikävää silläkään osin tapahtuisi.
  14. Huomenta , pakkasta 18 astetta, ihan talvinen keli.
    Ihastelin taas tuota puistikon kauneutta heti aamusta, huurteiset koivut saavat henkäisemään sieluun asti, talven kukkasina.
    Katselin taivastakin sillä silmällä, että tähtiä näkisin, yksi vilkutti pimeydessä, valot vievät niiden näkyvyyden kaupungeissa.

Kalkkunaa en ole koskaan laittanut, jostakin syystä ei haluta sitä yrittääkään, kyllä se perinteinen kinkku on mieleiseni, itse suolattuna ja paistettuna.
    Avioliiton alkuaikoina sen itse suolasin, itsenäisyyspäivänä laitoin suolaveteen, missä keskikokoinen peruna kellui pinnalla, silloin oli sopiva suola vedessä, useinkin aatonaattona sen paistoin, se oli silloin se;)

E-laskuna on minunkin suurin osa laskuista ja hyvin toimii, nyt näitä sähkölaskuja tippuu vähän väliä ja on montakin E-laskulla olevaa, niitä poistaisin, mutta en ole saanut onnistumaan, vahvistus jää puuttumaan.
    Vaatii asiaan paneutumista, että kaiken selville saa, kaikista ei löydy edes laskuselvitystä.
    Keskittymistä näihin asioihin tarvitaan, mielestäni kaikki oli hyvin, kai tuo minun muutto laittoi sekavaksi maksamiseni.
    5 euroa on sakkomaksu, en ole joutunut maksamaan, mutta näin laskuissa lukee.
    Yhteinen ilo meillä tuo aatonsauna Eliaana;)

Samoin itseopiskelua minunkin koneen käyttäminen on ja hyvin olen pärjännyt, kun vertaa heihin, jotka ei edes uskalla yrittää, joten peukut sinulle ynnämuu;)
    Salasanojen jatkuva uusiminen eri kohteisiin kysyy kärsivällisyyttä, poikani käykin telkkarin salasanat uusimassa, kun siellä on niin hankalat kirjoitusnäppäimet.
    Älypuhelinkin joskus jotain herjaa heittää, vielä silläkin pankkiin osaan ja soitot ainakin onnistuu, kuviakin saan lähtemään;)
    Keskittymisenkyky on minulla tosi huono, ja kun kaiken on tapahduttava heti, ei aina vaan onnistu.(oma hätäinen luonne)

Mihin on demeter hukkunut, brinkkala ja Neeassa, ovatko anoina kirjoittamassa?
    Torttuja hieman uudemmassa mallissa aion tänään paistaa, saa nähdä kelpaavatko vieraille tarjota?
    Kaupalle myös menen ja hoidan sen viimeisen nostoni kirjekuoriin tarvittavia euroja, sitten on siltä osin joulu valmis.
    Muistakaa lepäillä kiireiden keskellä, ei neuvo, vaan muistutus;)
  15. Tervehdys täältä savolaisten maasta, lunta tuli, pakkasta 13 astetta, siinä kun pysyisi joulun ajan, olisi rapsakka keli tallustella.
    Lauhtuvaa kumminkin on luvattu, jopa vesisadetta, se ei hyvä asia, liukkaus voi lisääntyä.
    Viikon perästä se alkaa oli menojen vilkkaus täysillä, aina niitä matkaajia löytyy, vaikka korona jyllää.
    Minullekin tuli yllätys, tyttärentytär ja hänen tytär sairastui koronaan,, nyt sitten jännään, säilyykö tytär ja miniä terveenä.
    Varasuunnitelmaa ei ole laadittu, nyt sitten mietin olenko itse kahvipannun kahvassa, kahvia kaatamassa.
    Hieman jo ehdin harmitella, että moiseen hommaan rupesin, mutta nyt ei päivittely auta, menee miten menee, vieraista joku saa apuun tulla;)

En ole tuohon jouluruokailuun paljonkaan ehtinyt puuttua, mutta onhan jouluviikko vapaa suunnitelmista, ehdin kyllä tarvittavan tehdä,
    Olen ajatellut ostaa kinkkuleikettä, jos löydän perinteisellä tavalla tehtyä, tuo Lidlin kinkku olisi hyvä kooltaan ja hinnaltaan.
    Graavilohi on pakkasessa saa riittää kalapuolesta.

Minulle Väre ilmoitti kulutuksen olevan suurena 14-16. 12 ja sähköä olisi pyrittävä säästämään, no eipä minulla tuona aikana ole mitään suurempaa tiedossa, lauantaina paistan pullan, jouluherkut valmiina, vain ruokapuolen sitten tarkistan jouluviikolla.
    Aattona lämpiää sauna, oma vuoroni viimeisenä 20-21 ja sitten joutaakin unten maille.

En noita sähkön loppumisuhkia omalla kohdallani harmittele, kun kaikessa on oppinut säästämään, onnistuu tässäkin asiassa, minimiin laitan sähkön kulutuksen, patterivaloihin turvaan.

En ole tuota mahdollisuutta tiennytkään, mistä kerroitte pankin suhteen ja summan muuttamisesta, aina oppii.
    Ano00031, en uskaltaudu kokeilemaan, joku uusi aisa pankin verkossa useinkin minulla teettä töitä ja sitten sekaisin saan uusien asioiden kanssa kaiken..
    Olen kirjautumiset uusinakin oppinut, mutta kaikki ei suju, monta asiaa en osaa, esimerkiksi E-laskujen kanssa teettä töitä, kun poistoja haluan, kai ne vaatii vahvistuksia sun muita ja siinä vaiheessa jo alan sekoilla, kärsivällisyys loppuu.
    Toivonkin, että ei muutoksia kovin usein tehdä.

Asialliset neuvot on tervetulleita, mutta kaikenlainen mitätöinti ei tunnu hyvältä, itse varmaan tietää omat kykynsä, ei siihen varmistamista tarvitse.
    Varmuudeksi laitoin ko sinne perään, kun aina korjauksia tulee ja pakottamisestakin kirjoitetaan, jospa tämä kysymyksenä ymmärrettiin, vapautuksena tehdä sitä mikä hyvältä tuntuu;)

Eilinen pikku-joulu ei antanut mitään mahtavaa tunnetta, kaikki latistuu, vai kultaantuuko muistot, ennen oli kaikki toisin pikku-jouluistakin lähti vatsa täynnä hyvillä mielin, nyt kyllä vatsa oli täysi mieli tyhjä, harmillista.

Nyt viimeiset siistimiset ennen sunnuntain koettelemusta, jospa siltä osin olisi asiat reilassa.
    Rauhallista tahtia, väliin leväten joulun aikakin hyvin menee, ajatukset hyvän tahdon ja olon juhlintaan.