Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta,+kauniilta+näyttää+näin+aamulla,+mitä+tuoneen+päivä+tullessaan,+viileää+on,+yksitoista+astetta+mittarissa.Teen+lähtöä+katsastamaan+maalla+olevaa+kohdetta,+miten+siellä+on++metsämansikka+kehittynyt,+olihan+kukkia+paljon+saattaa+vaikka+marjamaitoon+asti+löytyä.Vanha+mansikka+penkkikin+on,+oli+sielläkin+paljon+marjoja+tulossa,+onko+kypsiä+jo,+vai+onko+ehtineet+kadota+muiden+suihin.Kolme+päivää+siellä+viihdyn,+parveke+kasvini+jo+sitten+vettä+huutaa.Kallis+on+Paulamarin+mansikka+laatikko,+täällä+kertoivat+jo+litra+hinnan+pudonneen+neljään+euroon,+onhan+se+laatikoittainkin+halventunut.Ensi+viikolla+minun+pitää+myös+marjoja+laittaa,+miniä+lupasi+tuoda+heidän+lähellä+olevalta+viljelykseltä,+aina+parempia+kun+ei+tarvitse+torilta+ostaa.Tuo+vuositarkastus+minullakin+syys+puolella,+kai+vähän+perusteellisempi,+kun+tuo+kahdeksas+vuosi+kymmen+täyttyy.Kuulemma+käyvät+myös+kotona+katsomassa,+millä+mallilla+elämä+on.Nämä+koneet+on+vaikeampi+juttu,+minä+tilasin+tabletin+ja+tulin+siihen+tulokseen,+että+en+vielä+vaihda,+hankaluuksia+olisi+tullut+sen+myötä,+tuo+älypuhelin+antanut+jo+niistä+tarpeeksi+tietoa.Läppäri+on+hyvä+ja+jos+kuljettamaan+joutuu+ei+kovin+painava+ole+ja+mokkulan+kanssa+toimii.En+viitsi+mukana+kuljettaa,+ehtii+tätä+kirjoittelua+tässä+oman+pöydän+ääressä+tehdä.Jatkuvasti+sotkevat+mummon+päätä,+houkuttavat+vaikka+mitä+tuohon+puhelimeenkin+lataamaan,+vielä+en+ole+muuta+kuin+tunnus+luvut+pankkiin+siihen+ottanut.Tabletilla+ei+tulostuskaan+olisi+onnistunut.Kaikenlaisia+uhkia+sitä+maailmalta+kuuluu,+kohta+ei+kai+uskalla+mitään+syödä+ja+kuitenkin+elinehto+tuo+ruokailu+on.Hyvähän+se+on+että+tutkitaan+ja+tiedotetaan,+mutta+joskus+tuntuu+että+tieto+tuskaa+lisää.Ehkä+kuitenkin+marjat+täällä+kotimaassa+voimme+huoletta+kerätä,+noista+ulkomailta+tulleita+hieman+kyseenalaiseksi+luokitan.Ynnämuu+pohdit+sitä,+että+miten+sitä+osaakaan+vanheta,+kun+ei+ole+mallia+siihen+hommaan;)Älä+ole+moksiskaan,+kyllä+se+onnistuu,+kun+huomaat+joka+aamu+kankeampana+herääväsi,+hyvällä+alulla+jo+olet.Tosissaan+puhuen,+viimeinen+vuosi+on+omaa+kuntoani+heikentänyt,+ja+viisi+vuotta+sitten+olisin+tansseihin+lähtenyt,+nyt+ei+houkuta.Tätä+vauhtia+kun+pitää+ja+elin+päiviä+riittää,,,+hirvittää+ajatellakaan.Ei+noista+puheistasi+pahastua+voi,+totuus+on+karua.Sini-sirkku+herkuttelee+milloin+milläkin+tapaa,+kantarelli+kyllä+minun+herkkuihin+myös+kuuluu,+lorautan+vähän+kermaa+noiden+sini-sirkun+mainitsemien+aineiden+lisäksi.Hurskainen+painii+unohtelun+ja+lukkojen+rikkomisen+kanssa,+voi+sentään,+onneksi+kerrankin+hyvä+mieli+tuli,+kun+auto+kiltisti+käyntiin+lähti.Vaikeudet+on+voittamista+varten,+jaksa+vaan+yrittää,+lopussa+se+kiitos+aina+odottaa.Nyt+kiittelen+rallattavaa+Venlastiinaa+ja+onnea+myös+koneen+kuntoon+saamisesta,+kirjoitelkaa+nyt+korjatuilla+koneilla,+asiaa+aina+löytyy.Jos+nyt+ei+niin+asiaakaan,+höpöttelyä+kumminkin.Mukavaa+viikon+vaihdetta,+kyllä+se+aurinko+jossakin+paistaa.
  2. Huomenta+sateisen+näköiseen+ja+näkyy+jo+sadetta+tulevankin,+välillä+aurinko+ilmestyy,+lämmittää,++sietääkin+vain+kaksitoista+astetta+mittarissa.Outo+kesä,+mutta+eipä+muuksi+muuta,+ukkosista+varottavat,+mutta+vilä+ei+yhtään+ukonilmaa+ole+korviini+kantautunut.Koneeni+teki+päivityksen+ja+kaksi+tuntia+se+kesti+aukaisun+jälkeen,+en+tiedä+taisi+jotain+uuttakin+tulla.Ainainen+uuden+oppiminen+tahtoo+rassata,+mutta+eipä+auta,+yritän+saada+nämä+tavanomaiset+toiminnot+pelaamaan.Noista+kirjautumisista+usein+harmia+ja+siksi+pidänkin+nikkini+aina+päällä,+joskus+kone+on+vaatinut+tai+hylännyt+jostakin+syystä+kirjatiun+nikin+ja+sitten+on+ollut+vaikeuksia+löytyä+kelpaava+nikki.Aina+on+pitänyt+joku+merkki+lisätä,+että+sai+kelpaamaan.Tuo+kirjoitusten+kohdistuminen+oikealle+henkilölle+olisi+myös+hyvä,+usein+tulee+väärin+käsityksiä+kenelle+kyseinen+viesti+on+tarkoitettu.Ennen+vanhaan+oli+se+oksapuu+ja+siitä+sai+osoitetuksi+viestin+haluamalleen+kirjoittajalle,+olen+pyydellyt+sitä+takaisin,+ei+käy,+olisi+kaiketi+liian+selvää+viestit+laittaa.Noista+sienistä,+naimisiin+mentyäni+opin+enemmän+sieniä+käyttämään,+kun+mieheni+niitä+itselleen+laittoi,+maistoin+ja+ihastuin.Herkkutatti,+jos+sen+pienenä+maasta+saa,+on+herkkua,+mutta+madotkin+siitä+tykkää.Punikkitatti+on+kova,+mutta+kun+antaa+kauemmin+hautua,+on+sekin+hyvä+syötävä,+tateista+en+sitten+muuta+ole+ottanutkaan.Lampaankääpä+myös+helppo+ja+herkullinen,+mutta+siihenkin+mato+pian+sen+vanhetessa+tulee,+helposti+kerää+sappikääpää+se+on+kitkerä,+ei+hyvä+syötävä.Väristä+erottaa+oranssi+neste+on+lampaankääpää+ja++keltainen+sappikääpä.Kaupan+herkkusienet+myös+herkkua.Minäkin+katsoin,+Pala+taivasta+ja+surullinen+loppu+oli,+vaikka+muuten+hauska+ja+pirteä.Noin+kun+osaisi+suhtautua+sairauksiinkin+ja+elää+täysillä.On+se+tuo+ilkeyksien+teko+nyt+saanut+vallan,+kuten+Hurskainen+epäili+kohdallaan,+kuuntelin+eilen+radiosta+miten+Kuopiossa+särjetty+kaksitoista+koulun+ikkunaa+ja+sotattu+seiniä,+yksi+ikkuna+maksaa+noin+300+euroa,+ei+ihan+pieni+maksettava,+toivottavasti+syyllinen+löytyy.Hurskaisella+noita+vaikeuksia+vaan+eteen+tulee+milloin+missäkin+muodossa,+harmillista.Seuran+vaikutus+on++monen+elämän++saanut+pois+raiteiltaan,+ainakin+heikolla+itsetunnolla+olevan+saa+pian+ja+vähällä+vaivalla++mukaan+kaikkeen+ikävään.Miten+sitä+itsetuntoa+sitten+nostaa,+onkin+jo+kysymys,+mihin+ei+helppoa+vastausta+taida+löytyä.Kotoahan+ne+ensimmäiset+oman+arvon+tunteet+synnytellään,+mutta+hyväkin+kotikasvatus+voi+olla+epäonnistunutta,+jos+houkutukset+ja+idolit+muualta+löytyy.Varmasti+kysymys+merkkinä+on+monet+vanhemmat+ja+muut+kasvattajat,+alan+oppiakin+saaneet+epäonnistumisen+kokevat.Tässä+sitä+vielä+näinkin+vanhana+yrittää+tätä+elämisen+taitoa+opetella,+miten+sitten+pystyykään+neuvoja+jakamaan,+kun+oppisi+hyväksymään+toisenlaiset+ihmiset+ja+antamaan+sitä+arvoa+mitä+jokainen+tarvitsee.Tuo+toisenlaisuuden+hyväksyminen+vaatii+kanttia+ja+aika+on+muuttuvaa,+tulee+kaikenlaista+uutta+mihin+ei+oikein+sopeudu.+Jospa+oppisi+olemaan+neuvoja+jakamatta+joka+tilanteessa,+kun+toisin+menee+mikä+mielestä+olisi+oikein,+olisi+otettava++huomioon+ajan+muuttuminen+ja+sen+tuomat+ilmiöt.Joka+aika++tekee+omat+virheensä,+harmi+vaan+että+aina+niistä+tahtoo+kärsiä+syyttömät.Luulisi+uupuvan+tuo+massa+postittajan,+kun+kukaan+ei+jaksa+viestejään+avata.Tuuli+puita+tuivertaa,+ja+pilviä+seilaa,+voipa+olla+sateinen+päivä,+mutta+kyllä+se+lämmin+vielä+tulee,+elokuusta+on+jossakin+povattu+lämmintä,+saa+sitten+nähdä.Mustikoita+jo+jossakin+näin+kerättynä,+kai+se+alkaa+kohta+se+marjastus+aika,+kykeneekö+metsään+se+on+sitten+kysymys,+no+jos+pellon+tapainen+löytyy,+missä+paljon+marjoja+täynnä+olevia+mättäitä,+niin+ehkä+onnistuu:)Sitäpä+odottelemaan+ja+päivän+tuhoamiseen,+heippa!
  3. Huomenta+kauniiseen+auringon+paisteeseen,+tuuli+käy+pohjoisesta,+viileäksi+sään+vetää.Satoi+se+meilläkin+eilen+illalla+ja+ehkä+sadetta+tulee+tänäänkin,+vaikka+taivas+aivan+kirkas,+näin+on+luvattu+ja+uskoa+pitää;)Aamukahvilla+katselin+miestä+joka+odotti+ilmeisesti+hakijaa+ja+sitä+vaan+ei+kuulunut,+kännykkää+räpläili+ja+en+malttanut+sitten+seurata+miten+siinä+kävi,+ainakin+kaksikymmentä+minuuttia+sitä+hommaa+katsoin,+kaksi+mukillista+kahvia+siinä+kului+minultakin;)Hehku+ohjelmassa+eilen+kehottivat+tuijottamaan+ja+minä+niin+tein,+en+mitään+hyötyä+huomannut.Miten+lie+miehen+lopulta+käynyt,+että+kaikkea+sitä+joutava+touhuaa,+kuten+nyt+minäkin,+en+edes+miestä+tunnistanut.Katleija+muisteloihin+eksyi,+niin+se+monesti+käy,+minä+vaan+niin+pieniä+pätkiä+muistan,+että+en+voisi+muistelmiakaan+kirjoittaa.Oli+se+elämä+niin+toisenlaista+lapsuudessa,+että+ei+enää+meinaa+uskoa+itsekkään,+unen+näöksi+voisi+kuvitella,+miten+sitten+nuorien+on+vaikea+todeksi+uskoa+meidän+lapsuutta.Sinulla+muisti+pelaa+Katleija+ja+hyvin+kuvasit+sen+hetkisen+halkojen+kuljetuksen.Pitkä+on+kylä+matka+Paulamarian+porukalla,+en+oikein+osaa+paikallistaa+Kaustista+mutta+lieneekö+väliäkään,+en+sinne+aio+mennä,+vaikka+olisihan+siellä+näkemistä+ja+kuulemista.Laiska+kun+olen+en+viitsi+edes+googlettaa;)Reheviksi+ne+vanhat+omakoti+tontit+kasvavat,+jos+ei+väliin+metsurin+hommia+tee,+mutta+hyvähän+se+on,+kun+saa+katseilta+piilossa+olla+ja+vaikka+vähin+vaattein+kulkea,+kenenkään+silmää+häiritsemättä.Kesä+on+nyt+valmis+kaikilta+osin,+kasvu+vaan+pari+viikkoa+myöhässä,+ei+heinäkuun+lopun+aikaan+marjasato+vielä+lopu.Mansikan+pääsatokin+vasta+ensi+viikolla.Kalliiksi+tulee+mansikan+hinta+olemaan,+eilen+neljäkymmentä+euroa+laatikollisesta+pyytivät,+siis+viidestä+kilosta.Muistelen+että+muutama+vuosi+sitten+viisitoista+euroa+oli+hinta,+unen+näköäkö+tuokin.Terasseja+ja+kaikenlaisia+katoksia+ja+patioita+ne+tekee+tämänkin+päivän+asujat,+toinen+toistaan+upeampia,+kyllä+siinä+minunkin+mökkini+ympäristöineen+hyvin+vaatimattomaksi+jäisi.Silloin+siellä+eläessä+ja+asuissa+oli+hienoa,+kun+sähköhellan+sai,+no+olihan+se+sähköllä+toimiva+grillikin+ja+hyvä+olikin.Sillä+letut+ja+muutkin+syötävät+hyvin+onnistui.Nyt+ei+ole+grilliä+ei+mökkiäkään+ja+tyydyttävä+on,+mutta+onhan+ihana+parveke,+siellä+voi+nautiskella+elostaan+ja+mukavaa+sekin+on;)Mitäpä+sitä+murehtii+entisiä,+kun+ei+ole+voimia+niitä+pitää+ja+hoitaa.Peesisko+muisteli+koulutovereitaan,+kyllä+minullakin+melkein+kaikki+muistissa+on,+vaikka+yhteyksiä+ei+ole+paljonkaan.Kyllä+siinä+muistot+virkistyisi,+kun+jonkun+kanssa+yhteyksiä+lämmittelisi.Raittiuskilpakirjoitukset+on+muistissa+ja+taisin+jonkin+palkinnon+minäkin+saada+ja+eipä+vaikea+ole+arvata+tuota+kysymystä,+kuka+voiton+vei,+MummeliMiiahan+sen+voiton+nappasi.Onhan+se+alkoholi+yksi+syy+väärin+käytettynä+moneen+murheeseen,+ilmankin+voi+aivan+hyvin+elää.Nyt+on+tullut+muodiksi+viiniä+joka+aterialla+nauttia,+en+tiedä+kuinka+sillä+on+vaikutusta+houkutuksiin+muunkin+alkoholin+käyttöön,+itse+joskus+seurassa+muiden+mukana+lasin+otan.onnekseni+siihen+ei+himoa+ole.Kyllä+ne+serkut+on+melkein+unohtuneet+minulta+myös,+sisaren+ja+veljen+lapsiinkin+yhteydet+typistyy+suurempiin+juhliin+ja+niitä+harvoin+on,+kun+suku+kovasti+pieni.Mieheni+suvusta+vain+sisarensa+perheineen+on+yhteydessä+minuun.Kai+se+vielä+harvenemassa+on,+kun+itse+ei+liikkumaan+pääse.Pitänee+sanoa,+että+hyvä+kun+nämä+tietokoneet+ja+kännykät+apuna+voi+joitakin+yhteyksiä+yllä+pitää,+vaikka+harminsa+näissäkin.Sitkeä+kaveri+tuo+Kalevi+on,+mutta+kaipa+ylläpito+huolehtii,+luulisi+että+saavat+selville+mistä+lähtevät+nämä+viestit+ja+kieltoon+laittavat.Tuuli+näkyy+melko+voimakkaana+riehuvan,+pitänee+ulos+uskaltaa,+ei+tätä+painoa+nurin+saa,+vaikka+myrskyksi+yltyisi;)Kauppaan+on+mentävä,+muisteloiden+päivää+tänäänkin,+muun+elämän+kuluksi+toivotan.
  4. Huomenta+uuden+viikon+alkuun,+pilviä+taivaalle+keräilee,+iltapäiväksi+sadetta+jo+lupaili.Johan+tuohon+reilu+vuorokausi+kaunista+ehtikin+olla,+nyt+jo+sadetta+kaipaa;)Pitäisi+ehtiä+ennen+sadetta+torilla+pistäytyä,+mansikan+hintoja+kyselemässä+ja+jotakin+kukka+tarvettakin+tuli,+kun+samettikukat+nuukahtivat.Omista+siemenistä+ne+laitoin+ja+hyvään+kukkaan+sain,+nyt+joku+vaiva+ilmaantui+ja+tuhosi+tavallaan+hyvin+sitkeän+kukan.Tätä+se+on+viljelijän+homma,+huomasin+muuten+Faceboogissa+miten+Late+esitteli+jo+syötäviä+tomaatteja+omasta+takaa,+onnittelut,+minulla+aivan+raakoja+vielä.Voi+harmi+tuota+muorin+vaivaa,+ne+luutumiset+saattavat+olla+hankalia,+tuo+ikä+siihenkin+vaikuttaa.Kiva+että+jaksoit+viestin+laittaa,+vähän+jo+hätäilin,+jospa+kerralla+nyt+kuntoon+ranteesi+tulisi.En+minä+kokenut+miksikään+tuota"+moralisointiasi"+ynnämuu,+jokainen+meistä+tapamme+ja+taitomme+tiedämme+ja+niistä+vastuussa+olemme.Viisautta+se+on,+jos+näitä+peli+hommia+laistaa,+olen+minäkin+kuullut,+että+talonsakin+on+pelannut+ja+suuriakin+omaisuuksia.Pienillä+panoksilla+aikaani+joskus+kulutan+ja+kirjanpito+seuraa;)Ehkä+usko+siihen,+että+pelaamalla+rikastuu+on+mennyt,+onnea+tarvitaan+ja+joillakin+sitäkin+on.Olen+joskus+ajatellut+mitä+sitä+tekisikään+isoilla+voitoilla,+elämä+hyvin+pienestä+nykyään+hyvän+mielen+antaa,+jos+ei+sitten+Hurskaisen+tapaa+ökytaloja+rupeaisi+rakennuttamaan.Bisnes+ei+ole+minun+taitoihini+kuuluvaa,+huolta+se+vaan+aikaan+saisi.Noinhan+se+pitää+ollakin,+tyytyväinen+mieli,+vaikka+uupumus+palkkana,+tehty+kuitenkin+on+ja+voi+keskittyä+seuraavaan+hommaan.Hurskaisella+niitä+töitä+tuntuu+riittävän,+mutta+vierivät+kivet+ei+sammaloidu,+voimia+vaan+jatkoonkin.Eri+paikkakunnilla+on+tuo+ruuan+jakelu+eri+tasolla+ja+ehkä+ruuan+laatu+ja+riittävyyskin+eroaa+tosistaan.Minulla+on+sellainen+mielikuva,+että+kauppiaiden+ylijäämistä+tarjonta+pääasiassa+on,+joku+taho+niistä+valmistaa+ruokaa+koulun+tiloissa+ja+sitä+voi+halvalla+käydä+syömässä.Minun+kadulla+on+Vapaakirkon+kuiva+muonan+tarjontaa,+jonot+on+kuulemma+pitkät,+en+tiedä+onko+joka+viikko,+en+ole+sattunut+koskaan+paikalle,+vaikka+muutaman+korttelin+päässä+jakelu+tapahtuu.Hyvä+että+tämäkin+toiminta+pelaa+ja+apua+näin+annetaan.Tuo+Ruunemanin+kauna+pirttiä+kohtaan+on+jatkuvaa,+onko+se+keskustelua,+jos+hän+arvostelee+henkilöön+menevää,+vihjailevaa+ainakin,+samaa+jauhamista+se+on+väittelyä+paremmin,+kuin+keskustelua.En+pidä+sitäkään+hyvänä,+että+hän+yrittää+sanella+kuka+ja+minkälaisin+viestein+tänne+saisi+kirjoittaa,+oppinut+vai+tyhmä.Tuntemattomia+ollaan,+varmaan+aika+harva+taustojamme+tietää,+jos+rajattaisi+näillä+perustein+keskustelut,+voisi+aika+pieneksi+(köyhäksikin)+jäädä+anti.Ainahan+virkeämpää+on+lukea+erilaisia+viestejä+ja+myös+hyvin+erilaisten+ihmisten+eloa+ja+oloa,+viisaudet+saamme+tietoon+mediasta.Ruunemanin+vaatimaa+keskustelua+tuskin+saadaan+aikaan,+ennen+kuin+karsitaan+tämä+"tavan+"väki+pois+ja+jäljelle+jäävät+oppineet+sitten+keskustelevat.Laiska+töitään+luettelee+sanonta,+ehkä+siksi+koetaan,+kun+näistä+oman+elämän+jaksamisista+kertoilee,+mutta+onko+se+joltakin+pois,+voi+aivan++hyvin+jättää+väliin.Senora+Lyylin+kirjoituksiin+vertailu+ontuu+pahasti,+siihen+en+pyri+ja+samaa+mieltä+kanssasi+ruune,+en+pysty,+hänen+kertomansa+oli+elävää+elämästä+viestivää.Tulipa+nyt+pohdintaa,+ehkä+ei+tarpeellista,+mutta+jotenkin+tuntui+siihen+olevan+tarvetta.Nyt+torille+ja+tämän+arjen+elämään,+mukavaa+päivää+teille+jokaiselle.
  5. Kaunista+sunnuntai+päivän+alkua,+luvassa+on+aurinkoa+melkein+koko+maahan,+siitä+iloitkaamme.Taivas+on+niin+kauniin+sininen,+että+ei+millään+uskoisi,+että+huomiseksi+sade+tulisi,+eipä+anneta+sen+häiritä;)Niinhän+se+näkyy+olevan,+että+arvostelua+saamme,+vaikka+ei+suuremmin+aihetta+annetakkaan,+mutta+onhan+siihen+jo+totuttu.Myös+nuo+ikävän+vastenmieliset+viestit+joudumme+ohittamaan,+soisi+kuitenkin+ylläpidon+poistoja+tekevän.Sotkuja+tuntuu+olevan,+en+vaan+oikein+päässyt+jyvälle,+mistä+oli+kyse.?Elämää+on+hyvä+apina+viestin+kirjoittaja,+onko+sinulla?Onhan+se+hyvä+ettei+ruokaa+ainakaan+hukkaan+heitetä,+itse+en+ole+koskaan+mitään+ilmaista+ruokaa+saanut,,+en+kyllä+hakenutkaan,+toivoisi,+että+tarjontaa+olisi+sitä+tarvitseville.Auttamista+olen+yrittänyt+tehdä+pienissä+määrin+minä+myös,+ei+sitä+pyyntö+lappua+luukusta+tule,+että+en+pieniä+roposia++ole+laittanut,+meneekö+sitten+oikeisiin+kohteisiin,+ei+ole+minun+murheeni,+hyvässä+uskossa+toimin.Olen+kuullut,+että+työttömien+ruokailussa+käy+paljon+sellaista+väkeä,+joilla+ei+varsinaista+puutetta+ole,+mutta+ei+kuulemma+kysellä+pankkitiliä.Minuakin+on+kehotettu+sinne+ruokailuun,+mutta+en+ole+tuntenut+sen+puutteessa+olevani+ja+perinnöksi+en+säästä+mitään,+jää+mitä+on+ja+se+riittää.Lapsillani+onnekseni+on+kaikilla+toimeentuloa+sen+verran,+että+ei+minun+enää+tarvitse+heitä+ajatella.Tulihan+sitä+autettua+alkuun+pääsyyn+ja+varmasti+jos+hätä+tulee,+niin+yritän+tietysti+olla+apuna+sen+minkä+kykenen.Olisitpa+lähempänä+Hurskainen,+tarjoaisin+keittolautasen+jos+tiukka+eteen+tulisi+,+apua+on+haettava,+jos+sitä+tarvitsee,+vaikka+tavaksi+tulisikin,+on+sitä+verojakin+maksettu.Kaveria+ei+jätetä,+se+henki+ei+saisi+unohtua.Kotitöihin+se+pitkälti+menee+päivät+meillä+eläkeläisillä,+hyvä+jos+niistä+selvitään,+apuakin+saa+jos+tarvitsee.Tilaajan+ehdoilla+kaiketi+sitä+kauppaa+käydään,+harmi+tietysti+jos+taiteilija+ei+saa+näkemyksiään+esille+haluamallaan+tavalla.Tuo+ihmettely+ynnämuulta+on+aiheellinen,+peli+harrastus+on+saanut+mittavat+suhteet,+minä+yksi+peluri+muiden+mukana.Puolustan+itseäni,+ei+paljon+muita+paheita,+joku+sitä+pitää+minullakin+olla+ja+kun+omillani+selviän,+laskut+maksan,+en+tee+velkaa+pelien+tähden,+kaikki+ok.Lotosta+en+voita+koskaan,+mutta+jo+mieheni+eläessä+rivit+tehtiin+ja+niitä+olen+sinnikkäästi+mukana+pitänyt.Joskus+(harvoin)+tulee+ajatus,+että+voisi+ne+rahat+muuhunkin+käyttää,+mutta+kun+tarvetta+ole,+tai+halua+haalia+mitään+uutta,+niin+näin+sitten+on.Järkeä+ei+tässäkään+ole,+mutta+onkos+monessa+muussakaan;)Nyt+tuli+turinaa,+mutta+Venlastiina+pyysi+luettavaa,+tässäpä+tätä,+jos+jaksat+kiinnostua;)Tulkaa+nyt+toisetkin+Venlastiinan+lukutoiveita+täyttämään,+mutta+viestejä+on+tulta+sinulatakin.Oikein+ihanaa,+nautittavaa+ja+rentouttavaa+aurinkoista+sunnuntai+päivää+ihan+jokaiselle.
  6. Huomenta+ja+nyt+lauantai+aamuun,+siivous+päivään,+tänään+taas+kaikki+pölyt+matkoihinsa,+pyykit+koneeseen,+jos+voimia+riittää+pulan+tekokin+mielessä+kummittelee.Tästä+lauantaista+on+muodostunut+kaikkien+töiden+teko+päivä,+siksi,+kun+saunaan+pääsen+illalla+ja+sen+jälkeen+nautinto+puhdas+koti+ja+kaikki+lakkarissa.Ilma+on+sellainen+ettei+oikein+tiedä+paistaisiko+vai+sadettako+alkaisi,+olen+nyt+varmaan+sillä+idän+rajalla,+johon+sadetta+lupailivat,+mutta+voipa+vielä+iloksi+muuttua.Puolta+kuuta+elämme+ja+alkaa+kääntyä+syksyiseen+suuntaan,+kohta+illat+viilenee,+kosteus+lisääntyy+ja+voipa+melkein+sanoa,+että+kesää+ei+kunnolla+tullutkaan.Syksy+voi+usein+olla+kaunis,+jospa+tänä+kesänäkin,+joten+toivossa+elellään.Ikävää+tuo+viestien+häviäminen,+muutaman+kerran+(aika+useinkin)+olen+sen+kokenut+minäkin,+kun+pitkän+viestin+kadottaa+ja+uudestaan+alkaa,+voi+siinä+joitakin+harmin+sanoja+kertyä.Paino+virheistä+viis,+hyvin+nuo+ymmärtää+vaikka+joku+kirjain+jää+uupumaan.Onpa+kiva,+kun+Hurskaisella+siili+ystäviäkin,+me+veimme+joskus+mökille,+mutta+ei+sinne+kotiutunut,+en+muista+miten+se+vieminen+onnistui,+kai+laatikkoon+se+saatiin.En+usko,+että+yliprameaa+tarvitsee+rakentaa,+löytyy+varmaan+topakoita+talouden+hoitajia+vaatimattomaankin+talouteen,+jos+todella+hakee.Luopuisiko+Hurskainen+itsenäisyydestään+ja+taloudenhoitajan+palkkaisi,+kannattaisi+ehkä+miettiä;)Siihen+oli+tyydyttävä+meidänkin,+mihin+kynnet+kesti,+eli+pankkilainalla+kerrostalo+asuntoon,+sitten+lainaa+lisää,+auto+ja+kesämökki,+kaikki+velvoitteet+tuli+maksettua+ja+nyt+sitten+elelen+yksin+ja+yritän+pärjäillä.Hyvä+kerrostalossa+on+elää,+naapurit+lähellä,+jos+heitä+kaipaa,+mutta+jos+yksin+viihtyy,+ei+kukaan+häiritse.Luulen+että+ynnämuulla+mieli+halaa+sinne+korpeen,+toteuta+ajatus,+eihän+se+matka+levon+kanssa+tehden+niin+raskas+ole+ja+siellä+ne+lakkasuot+odottaa+ja+muukin+maisema+luokseen+kutsuu.Termari+mukaan+ja+taukopaikoilla+retkeilyn+merkeissä+ajo+sujuu,+siitä+lähtemisestä+se+kiinni+vaan+on.Omiksi+jutuiksi+sanoit,+mistä+sitä+muuta+keksisikään+ja+näitähän+sitä+on+mukava+lueskella,+vaikka+usein+kertaukseksi+minulla+menee.Kiva+ja+sopiva+ajan+kulu+on+lukea+ja+näin+tietää+miten+kilometrien+päässä+toisilla+menee,+on+sitä+tavallaan+tutuiksi+tultu,+vaikka+naamatusten+ei+ole+nähtykään;)Nyt+ilmestyi+taivaalle+valoilmiö,+jota+voisi+auringoksi+,+merkki+siitäkin,+että+päivä+on+jo+melko+hyvällä+alulla+ja+siivous+odottaa.Touhuillaan+nyt+mitä+touhutaan+ja+nautitaan+saunan+iloista,+kellä+sellainen+on+tiedossa,+onkin+jo+riittävä+hyvän+olon+tuoja.Päivän+paistetta+melko+isoon+osaan+suomea+on+luvattu+ja+se+on+todella+mukava+homma,+joten+siitä+nauttimaan
  7. Sateisesta+säästä+huomenet+tänä+aamuna,+perjantai+ja+viikonlopun+alku,+ehkä+huomenna+jo+aurinkoa+saadaan,+näin+on+luvattu.Miten+tuo+sää+tuntuukin+tänä+kesänä+vaihtuvan,+ei+pitempiä+pouta+jaksoja+ole+ollut.Alisan+nimipäivä,+kaunis+nimi,+ei+kuitenkaan+suosiota+ole+kovasti+saanut,+muiden+vanhojen+nimien+uusio+käytössä.Luonto+on+hyvin+alistuneen+näköinen,+puiden+oksat+roikkuvan+kuin+kaikkensa+antaneina,+ehkä+pienoinen+tuuli+saisi+nekin+elämään.Kyllä+se+niin+on,+että+nämä+pienet+joka+päiväiset+kodin+hoidot+voimat+vie,+ei+sitä+enää+kannata+kovin+suuria+tekemisiä+suunnitella+päivän+kuluksi.Miten+sitä+jaksoikaan+ennen+tehdä+työn+ohessa+niin+mittavasti,+hoitaa+kodin+ja+lapset,+voimia+riitti+ilta+myöhään.Nykyään+on+parasta+jakaa+töitä+monelle+päivälle,+kun+jo+puolilta+päivin+uupumus+koittaa.Mieli+on+kuin+parikymppisellä,+mutta+tämä+keho+ei+meinaa+siinä+tahdissa+pärjätä,+ei+muista+olla+armollinen+itselleen++hyväksyä+se,+että+ei+kahdeksan+kymppisen+tarvitsekaan+jaksaa.Hyvä+on+se,+että+suunnittelua+jaksaa+tehdä,+mutta+myös+se+tulisi+uskoa,+että++voi+vaatia+lopputuloksen++pääsy+aikaa.Joka+aamu+on+armo+uus,+uskotaan+ja+tehdään+voinnin+mukaan.Minulla+on+sellainen+usko,+että+ynnmuu+tekisi+samalla+tapaa+puuhia+kuin+Hurskainenkin,+jos+valinta+olisi+omakoti+talo+ollut.Kerrostalossa+nämä+puuhastelut+niin+vähiin++jää,+mutta+jo+joka+päiväiset+lenkkisi+osoittaa,+että+kuntoa+sinulla+on+ja+selviäisit+puuhistasi.Valintoja+tehdään+jokainen+ja+siihen+on+tyytyminen,+minkä+on+valinnut+se+hyvältä+tuntukoon+ja+joka+aamu+silmät+auki+saatuaan,+ne+päivän+tavoitteet+eteen+tulee,+milloin+missäkin+muodossa.Nämä+kymmenet+osansa+vaatii+kaikilta.Hurskaisella+nuo+työt+ja+tekemiset+hyvinkin+mieleisiä+ja+voimatkin+riittää+siihen+mitä+pitääkin,+pikkuhiljaa+toden+näköisesti+kaikki+tulee+hoidettua.Sinulle+sopiva+elämän+muoto,+et+varmaan+saisi+aikaa+kulumaan+muulla+tapaa.Tuo+sadon+saaminen+todella+vie+tarmoa,+mutta+jos+meinaa+saada+itselleen+työnsä+tuloksia,+on+suojauduttava+verkoin+ja+harsoin.Kai+sinulla+on+sellaiset+lintu+ystävälliset+verkot,+että+ei+linnut+niihin+juutu.Siilejäkin+on+verkkoihin+tarttunut,+ei+maahan+asti+pitäisi+verkkoa+laittaa,+rakoa+sen+verran,+että+siili+pääsee+turvallisesti+taapertaen+minne+nyt+sitten+matka+viekään.Et+kai+sinä+lakkasoille+kipeine+jalkoinesi+yritäkkään?Mitähän+sitä+minä++täksi+päiväksi+olenkaan+suunnitellut,,,+en+mitään,+tuli+mieleen,+että+mitenkähän+muori+on+selvinnyt+siitä+käden+murtumasta,+lähetti+terveisä+ajat+sitten,+kun+soitteli,+en+muista+kerroinko?No+joka+tapauksessa+oli+oikean+kätensä+rusikoinut+ja+kirjoittelu+ei+luonnistanut,+jokohan+on+parempi?Näin+niitä+haavereita+sattuu+ja+toisilla+luutkin+hauraampia+kuin+toisilla,+minä+aikoinaan+lenkillä+käydessä+kaaduin+monet+kerrat,+mustelmilla+selvisin,+nyt+voisi+käydä+huonostikin.Näyttää+siltä,+että+tuuli+on+herännyt+ja+siitä+ilahtuneena+puun+oksat+liikettä+on+saanut,+jospa+pilvetkin+matkoihinsa+menee;)Nautittavaa+päivää+ja+hellikää+itseänne+,+sen+olette+ja+olen+minäkin+ansainnut,+jo+ikähyvityksenä;)
  8. Huomenta+jälleen+ja+nyt+jo+loppuviikon+odotuksiin.Sitä+aina+vaan+tuota+sunnuntaita+odottelee,+vaikka+samaa+pyhää+on+arjetkin.Eilisen+päivää+satoi,+nyt+ei+oikein+paista,+ei+sadakaan,+meille+tänne+kyllä+hellettä+on+luvassa+ja+aurinkoakin.Yhdeksäntoista+tällä+hetkellä+mittarissa.Voi+että+olette+viisaita+näiden+koneiden+kanssa,+++Fireboxsista+en+tiedä+mitään,+oikein+hävettää,+kun+en+enempää+tiedä,+kuin+että+se+Windows+10+on+tällä+hetkellä+ja+se+toimii+kohtaisen+hyvin.Microsof+aina+väliin+jotakin+tenttaa+ja+pilvi+asioista+puhuu,+muusta+en+sitten+tiedäkään,+ihmettelenkin+aina+miten+olen+voinut+näinkin+kauan+selvitä+tämän+koneen+kanssa+näillä+osaamisilla.En+minäkään+paljon++koneen+kanssa+toimi,+laskut+maksan+ja+pirtin+ja+Facebokin+kurkkaan.Silti+aikaa+menee+turhan+paljon.Ynnämuu,+puhut+asiaa,+miksi+pitääkään+aina+olla+ja+harmitella,+kyllä+ne+työ+ajat+muistissa+on+ja+se+viikonlopun+odotus+melkein+päälimäisenä.Ihminen+(ainakin+minä)+on+sellanen+haihattelija,+että+milloinkaan+ei+muista+olla+tyytyväinen+siihen+olotilaan+mikä+vallitsee,+aina+vaan+muuta+halajaa.Toisella+menee+hyvin+aina+ja+kaiken+järjen+mukaan+minullakin,+mutta+aina+muutoksia+odottaa,+ei+kai+se+enää+paremmaksi+voi+muuttua.+Taitaa+suvut+pienentyä+kaikilla+ja+hautajaiset+melkein+ainoita+tapaamisia+etempänä+olevien+sukulaisten+kanssa.Ennen+käytiin+kylässä+serkkujenkin+luona,+nyt+tuskin+heitä+tunteekaan,+elämä+on+muuttunut+tämän+tieto+yhteiskunnan+myötä.En+ole+laittanut+lohikeittooni+porkkanoita,+en+lanttua,+pitäisi+kokeilla,+kermaa+kylläkin,+siinä+on+monen+mieleinen+ruoka+tuo+lohisoppa,+tekipä+sen+miten+vaan.Voi+sentään+Hurskainen,+et+kai+hellan+pintaa+rikki+raaputellut,+olisiko+tarpeen+tuo+pesu+suorittaa+useimmin,+helpommalla+voisi+päästä;)Tässä+sitä+huomataan,+miten+hyvä+on,+että+väliin+sadepäiviä+on,+tulee+sisätyötkin+tehtyä;)Onko+sitä+todella+tullut+niin+hitaaksi,+että+tämä+kodin+hoito+vie+koko+päivän,+aina+vaan+jotakin+tekemistä+löytyy.Olen+kyllä+yrittänyt+korjailla+sellaisia+tekeleitä+jotka+jo+kauan+ovat+odottaneet,+siis+rästi+hommia+ja+joka+päivälle+olen+jonkun+urakan+valmiiksi+saanut.Pitää+joku+projekti+talvea+varten+suunnitella,+kutominen+voisi+sellainen+olla,+mutta+kun+polvet+ei+siitä+hommasta+tykkää.No+eipäs+nyt+tulevia+tauteja+sairasteta,+eiköhän+tuo+aika+kulu+ja+miksi+pitäisi+niin+valtavan+nopsaan+kulua,+sehän+loppuu+ehkä+piankin.Nyt+sitten+kauppa+reissulle+ja+siinäkin+sitä+aikaa+tärvääntyy,+kun+ei+juoksemaan+enää+pysty;)Oikein+mukavaa+päivää+kaikille+ja+Venlastiinakin,+tottahan+pian+pirttiin+taas+tullet.
  9. Huomenta,+nyt+pilviseen+ja+sade+voittoiseen+päivään.Keskiviikko+ja+lenkkisauna+päivä,+jotakin+mukavaa+tällekin+päivälle);Tuo+sade+taisi+olla+moneen+paikkaan+tervetullut,+kastelua+on+joutuneet+jossain+paikoin+tekemään,+vaikka+tuntuu+kuin+vettä+olisi+koko+kevään+satanut.Tuulikin+nyt+hiljaa,+kun+saisi+puhallella+taivaan+kirkkaaksi,+sitäkin+lajia+on+koko+kevään+ja+alkukesä+saatu.Eipä+nyt+tämän+enempää+purnausta,+hyvä+loppukesä+on+vielä+koskematon.Ynnämuu+ihmettelit+mansikoiden+joutumista,+niin+minäkin,+kun+kukassa+joka+puolen+muuta+maastoa+ovat,+entinen+lannoitettu+tomaatti+penkki+ja+aina+auringon+paisteessa,+se+lienee+selitys,+tähän+pienen+sadon+saantiin.Kahvikupillisen+verran+niitä+siinä+oli.Etelässä+tuo+veden+tulo+melkoisen+reipasta,+meillä+enemmän+tihkuamalla+sataa,+vielä+ainakin.Aivan+kuin+olisi+pyyntöni+tuulesta+johonkin+kuulunut,+nyt+oikein+reippaasti+alkoi+tuulemaan.Sellaista+se+väliin+tuppaa+olemaan,+että+kirjoitus+ei+lähde+millään,+vaikka+mietintä+myssy+päässä+olisikin,+tuota+Laten+viestiä+ajattelen.Minulla+soljuu+asioita+päähän+ja+siirtyvät+tänne+luettavaksi+yleensä+helpolla,+tyhjää+ja+toistoa+useinkin,+mutta+sitä+vaan+syntyy,+vaikka+ulos+vilkaisten;)Eipähän+tässä+koskaan+ole+itsestään+mitään+kirjailijan+kuvaa+antanut,+arkea+ja+tätä+melko+mitään+sanomatonta+elämän+kulkua+vaan.Enpä+ole+tuollaista+sarjakuvaa+nähnytkään+mistä+MummeliMia+ja+Kullasvaara+kerroitte.Terävät+oivallukset+ne+useinkin+parhainta+huumoria,+kuten+tuokin+MummeliMian+laittama,+ihan+totuudellinen+vastaus;)Milloinkahan+Hurskaisella+se+loma+alkaa,+kun+aina+vaan+nuo+tekemiset+päälle+painaa+ja+lakki+päähän,+kun+aurinko+täydellä+teholla+paistaa;)Uusintoja+on+telkkari+ohjelmat,+niitä+sitä+tulee+katsottua,+kun+ei+muuta+tarjolla.Joskus+huomaa+jonkun+uuden+tuntuisen,+on+jäänyt+katsomatta,+Huvila+ja+Huussi+on+tullut+tarkkaan+katsottua.Niinpä+sitä+tuli+luettua++melkoisesti+aina++vuosia+naimisissa+ollessakin,+mutta+nyt+se+taito+on+kateissa.Aikakausi+lehtiä+yritän+lueskella,+ettei+taito+kokonaan+katoa.Aina+on+olevinaan+jotakin+tärkeämpää,+voisihan+sitä+uudelleen+lukemisen+taidon+löytää,+jos+oikein+mukaansa+tempaava+kirja+kohdalle+sattuisi.Noita+äänikirjojakin+olen+ajatellut,+mutta+ajatteluksi+sekin+jäänyt.Päivät+menevät,+vaikka+mitään+ihmeitä+ei+jälkeen+jää,+no+onhan+nuo+sukka+ja+muukin+käsityö+läjä+lisääntynyt,+maalaismarkkinoita+silmällä+pitäen+ne+houkuttaa++aina+istahtamaan+ja+työn+käsiin+ottamaan.Alan+nyt+taas+lopettamaan+tämän+koneen+ääressä+istumisen+ja+siirryn+tuonne+nojatuoliin+jatkamaan+kesken+jäänyttä+hommaa.Jossain+välissä+teen+ruuan+ja+kurkkaan+tomaattien+kehitystä+ja+muuten+vaan+edes+takaisin+liikuskelen,+siitä+se+iltaan+tämäkin+päivä+menee.Kotimainen+elokuva+aina+päivällä,+vaikka+niistäkin+suurin+osa+aiemmin+nähtyjä,+aika+tyhmiltäkin+usein+tuntuvat.Ei+liioin+passaa+ajatusta+uhrata+miten+tyhjän+päiväiseksi+tämä+elo+muuttuukaan,+entiseen+menoon+verraten,+päivä+vaan+iltaan+ja+yö+väliin+ja+sama+jatkuu,+hohhoijaa.Mukavuutta+teidän+päiväänne+toivotan+ja+en+sure+minäkään+omaa+turhautumistani,+itse+olen+oloni+tehnyt+ja+mikäpä+tässä+elellessä.
  10. Huomenet,+edelleen+vaan+viileään+säähän,+lämpöä+kymmenen+astetta.Teen+lähtöä+muutaman+päivän+reissuun+ja++toivoisi+tuon+sään+vähän+edes+lämpenevän.Luvattu+on,+saa+nyt+siten+taas+nähdä+pitääkö+ennusteet.Yksinäisyys+tavoittaa+monen+ihmisen+jopa+hautaan+mennessäkin,+suvut+,+pienenee,+juuri+eilen+kuulin+radiosta+syntyvyyden+laskeneen,+mistäpä+niitä+saattojoukkoja+tulisi++viimeisellekään+matkalle.Paikka+on+varattu+miehen+viereen,+kaksi+ristiä+hautakivessä,+kun+eri+kirkkoihin+kuulumme,+valtion+kirkkoja+molemmat.Jospa+hieman+eläväisempiä+asioita+nyt+kuitenkin,+vaikka+onhan+luonnollista+kuoleminenkin.Viides+koti+minullakin+tämä+nykyinen,+omakotitalon+yläkerrassa+se+ensimmäinen+pesä+oli,+siitä+kerrostaloon+firman+huoneistoon+ja+siten+jo+ostettiin+oma+osake+ja+sitä+tehden+on+omia+vaihdeltu.Tämän+viimeisen+ostin+mieheni+kuoleman+jälkeen,+asuimme+silloin+rivitalossa+ja+pihatyöt+oli+vuoro+viikoin,+katsoin+helpommalla+pääseväni+tässä+nykyisessä+ja+näin+on+ollutkin.Hyvä+on+asua,+tämä+varmaan+viimeinen+koti+maan+päällä.Helpottunut+olen,+kun+sain+kauppani+purettua,+nyt+kirjoitan+tällä+niin+kauan+kuin+kestää,+mikä+sitten+enpä+sitä+murehdi.Tuo+puhelin+olisi+vaihdettava+on+jo+vanha,+kun+tytär+sen+minulle+antoi,+helpompi+olisi+sen+vanhan+Nokian+kanssa+toimia,+mutta+kun+nuo+pankin+tunnusluvut+oli+käyttöön+otettava+ja+se+vaatii+sen+älypuhelimen.Vasta+ne+tunnukset+ensi+vuonna+pakolliseksi+muuttuu,+mutta+harjoittelen+niiden+kanssa,+muuten+puhelin+ei+minun+puhelimelta+tunnu.Olisi+varmaan+alkuun+outoa+kerrostalossa+asua+Hurskainen,+mutta+pian+siihen+tottuu+ja+helppoa+on.Minulla+ei+vaikeuksia+vaikka+kadun+vieressä+asunkin,+joskus+mopo+pojat+kaasuttelee+ja+se+pientä+häiriötä+tuottaa,+mutta+sekin+näin+kesäisin.Elämän+äänet+kuuluu+ja+huomaa+ettei+ihan+yksin+elele.Istu+autoon+ja+ajele+johonkin+tapahtumaan,+unohda+huolet,+vaikka+kyllä+ne+mukana+taitaa+vaan+kulkea.Toivon+kovin,+että+pienillä+vaurioilla+pääset+tuon+vuodon+suhteen,+kuivattaminen+vie+aikaa+ja+rahaa.Parempaa+tulevaisuutta,+kyllä+ne+asiat+tuppaa+järjestymään.Nyt+on+sanottava+näkemiin+muutamaksi+päiväksi,+sillä+koneen+käyttö+tuskin+onnistuu+siellä+minne+menen.Pitäkää+komentoa+pirtissä,+että+ei+kaikki+herjalaiset+pääse+valloittamaan;)Lämmintä+ja+aurinkoa+toivon+meille+kaikille+ja+nyt+rupesikin+paistamaan+kirkkaalta+taivaalta.
  11. Huomenta+koleaan+aamuun,+kymmenen+astetta+mittarissa+ja+tuuli+jatkaa+villinä,+kovasti+onkin+ahkeroinut+tähän+astisessa+kesässä.Sää+on+mikä+on+ja+sen+mukaan+tässä+elellään,+ei+muutakaan+voi.Niinpä+se+taas+viivästyi+tuo+Sote+asia,+tuleneenko+koskaan+valmiiksi,+eihän+se+ilman+kuluja+tuokaan+pohtiminen+ole++onnistunut.Miten+paljon+onkaan+jo+palavereja+pidetty,+istuttu+ja+kulutettu+veroeuroja,+kuitenkaan+mitään+tuloksia+aikaan+saamatta.Ehkä+nautittu+illallisia+ja+ajeltu+paikasta+A,+paikkaan+B,+tuskin+verottajakaan+näihin+kuluihin+puuttuu.Tuo+verotus+tuli+mieleeni,+kun+olen+kuullut+semmoista,+että+jos+eläkeläisten+talkoissa+saa+aterian+ilmaiseksi,+siitä+vero+peritään.Onko+näin,+en+tiedä+ja+kyllähän+korvaus+kokouksista+istumisista+pitää+saada,+mutta+kuka+valvoo+miten+oikeuden+mukaisesti+kaikki+menee.Kunpa+nyt+nämä+asiat+rupeaisi+sujumaan,+ettei+aina+näitä+ylilyöntejä+tulisi+ja+luotto+varmistuisi+päättäjiin.Ihan+harmissani+ole+Hurskaisen+puolesta,+kun+aina+hänenkin+elämään+näitä+vastoin+käymisiä+vaan+tulee.Nuo+vesivahingot+ei+ihan+köykäisiä+vaivoja+olekaan,+tekevät+isot+laskut++kuntoon+laitettaessa.Minä+otin+myös+tiskikoneen+alle+levyn,+mistä+ilmenee+mahdollinen+vesirikko,+valuu+vedet+lattialle+näkyviin.Paikallinen+lehti+kommentoi+,+että+Sote+viivästymisestä+henkilökunta+on+hyvillään,+kai+se+niin+keskeneräinen+olisi+ollut,+jos+ei+tähän+nykytilanteeseen+ei+olisi+puututtu.Onhan+tässä+aikaa+ja+euroja+tuhottu,+joskus+tuntuu,+että+vaan+hallituksen+itsepäisyyden+vuoksi.Minä+en+pelaa+Facebookissa,+mutta+aikaa+menee+muuten+selatessa+turhan+paljon.Tablettini+lähti+eilen+takaisin+ja+pitkä+puhelu,+että+saatiin+kaikki+sopimus+ehdot+purettua+ja+tarkistettua,+pojan+tytär+oli+asiamiehenä+ja+näppärästi+häneltä+se+sujuikin.Kyllä+se+nuorilla+on+tuo+tieto+hallussaan,+mitä+mummo+olisi+osannut+vastatakkaan+kaikkiin+kysymyksiin,+tai+ainakin+olisi+laajemmin+asian+tullut+selvitettyä,+asiallisuus+kadonnut.Päätin+että+en+mitään+laitetta+enää+netistä+tai+puhelimella+tilaa,+on+se+niin+hankala+sitten+perua,+minulle+ainakin.Nyt+näyttää,+että+aurinko+valoisuutta+lisää+ja+tuuli+pilviä+tuonne+idän+suuntaan+työntää,+jospa+se+taas+tästä+alkaa+lämpenemään,+siinä+toivossa,+elämisen+iloja+mahdollisimman+paljon+kaikille,+huominen+kaiken+voittaa.
  12. Huomenta+jälleen,+nyt+uhkaavan+näköiseen+taivas+näkymään,+pilvessä+tasaisen+harmaa+ja+tuuli+reippaasti+puita+tuudittaa.Idän+taivas+kyllä+lupailee+kirkkautta,+mutta+sepä+sitten+nähdään,+miten+tuuli+pilvet+kuljettaa.Lämmintä+viitisentoista+astetta,+ei+oikein+tämän+kesän+säät+pitempi+aikaisia+varmoja+kesäpäiviä+ole+suonut.Minulla+on+seitsemän+litraa+raparperi+mehua,+kelpaa+siitä+talven+mittaan+juomistaan+höystää.Kyllähän+se+vanhan+korjaaminen+hintoihin++nousee+ja+kun+aina+uusia+kohteita+tulossa,+eläppä+siinä+sitten,+aina+euroja+katoaa.Olisihan+sitä+minullakin+pientä+korjausta+asunto+vailla,+tapetit+pitäisi+uusia+ja+huonekalut+verhoilla,+jälkimäinen+vielä+hyvin+kallis+remontti.Tällä+iällä+sitä+jo+ajattelee,+että+kelpaisiko+nuo+vielä;)Kun+mukaansa+ei+niitä+saa,+niin+kelpaavat+kaatopaikalle+tuollaisinakin,,+höpsistä+taas+pussiin:)Tuota+roskapostia+tulee+tuutin+täydeltä+sähköpostiin,+milloinkahan+keksivät+keinon,+että+pysyvästi+pois+pysyisivät.Kaikenkarvaista+yrittäjää+sitä+maailmassa+pitää+olla.Uunipuuro+on+hyvää,+teen+sitä+useinkin,+kun+uunia+lämmitän,+kylmänäkin+marja+sopan+kanssa+maistuu.Kohtahan+se+alkaa+mansikoiden+haaliminen+pakkaseen,+en+ole+vielä+hintatasostakaan+tietoinen.Toisen+pakkasen+jo+laitoin+päälle.Mikäs+sen+mukavampaa+kuin+istuskella+tuttujen+kanssa+ja+kuulumisia+vaihtaa,+jos+sää+vielä+suosii,+jopa+kelpaa.Pitäisi+sen+verran+mennä+torilla+käymään,+että+vähän+saisi+hinnoista+tietoa+ja+ehkä+tapaisi+tuttujakin.Vielä+minäkin+vähän+mielessäni+marjan+poimintaa+haaveilen,+jospa+löytyisi+sellainen+paikka,+että+helposti+saisi+noukkia+ja+marjoja+oli+paljon,+ettei+tarvitsisi+kävellä+maastossa,+se+siinä+raskainta+on.Puolukkaa+ainakin+sanovat+tulevan+reilusti.Ymmärrän+hyvin+ynnämuun+kaipuun+kohteeseen,+mikä+on+joskus+tärkeä+ollut+ja+sieltä+on+"mualimalle"+lähdetty.Eilen+kerroinkin,+että+lähellä+olisi+kesäteatteri+paikka,+tuleeko+mentyä+se+nähdään.Onpa+aikaa+siitäkin,+kun+kahvilassa+olen+käynyt,+sitä+vaan+aina+kotiin+kiirehtii+kahvinsa+nauttimaan.Kyllä+se+maisemien+katselukin+avartaa,+matkatessa+junalla+tai+linja-autossa,+minäkin+havaintoja+teen.Myös+pihojen+katselu+mukavaa,+aina+erilaisessa+hoidossa+olevia+ja+sieltä+erottuvat+ne+hyvin+hoidetut,+antavat+kuvan+omistajistakin.Olisiko+se++aurinko+nyt+matkannut+sinne+Venlastiinan+ja+A,Kiven+maisemiin.Nyt+palauttamaan+sitä+tablettia,+kaikkeen+sitä+sortuu,+kun+puhelimen+päässä+on+hyvä+jututtaja.Paljon+lisää+muistettavaa+ja+harmia+siitä+saisin+ja+kun+kone+nykyisellään+pelaa,+miksi+lähtisin+tieten+tahtoen+itseäni+rasittamaan.Höyryä+välistä++liikaa+ja+niin+sitä+sortuu.Tehkää+te+toisetkin+vain+järkeviä+ja+tarvittavia+ostoja;)
  13. Huomenta+nyt+sellaiseen+aamuun,+että+taivas+miettii,+pitäisikö+sadepilvet,+vai+antaisiko+auringon+paistaa,+lämmintä+kuusitoista+astetta.Minulla+olisi+tänään+ihan+oikeaa+tekemistä,+raparperi+mehun+keittoa+ja+postissa+käyntiä.Käly+lähetti+tyttärensä+mukana+sankollisen+pestyjä+ja+pilkottuja+raparpereja,+onpa+helppo+laittaa+mehustamaan.Tämmöisiä+ystävällisiä+ihmisiä+vielä+löytyy;)Haksahdin+ostamaan+tabletin,+oli+niin+hyvä+nuorukainen+puhumassa,+että+sorruin.Siinä+sitä+taas+tuskailun+aihetta+tuleekin,+kun+opettelen+sen+kanssa+toimimaan,+jos+yleensä+opin.Meri-kukka+tiedän+Toukolan,+se+on+lähellä+Tappuvirran+lossia+ja+Harjuranta+noin+viidentoista+kilometrin+päässä+kaupungista.Joskus+olen+käynyt+Harjurannan+kesäteatterissa,+saa+nähdä+tuleeko+nyt+käytyä+Opria+katsomassa,+nyt+tulette+jo+melko+lähelle+minua,+miten+onnistuisi+kyläily?Noissa+Ramoonan+kulttuuri+riennoissa+en+kummassakaan+ole+käynyt,+en+ole+oppinut+niistä+niin+sanotuista+paremmista+kulttuuri++harrastuksista+nauttimaan,+kovasti+ihailen+teitä+joille+nautinto+niistä+onnistuu.Operetti+tasolle+jää+minun+nauttiminen,+no+musiikkia+sekin;)Samoin+käy+minullekin+Hurskainen,+nukahdan+tuoliin,+vaikka+hyväkin+kuva+olisi+houkutteena,+se+on+kai+tämä+itsesuojelu+vaisto+meillä+iäkkäillä,+lepoa+tulee+vaikka+kuinka+pinnistelisi+vastaan.Ehkä+ei+aukkoa+sivistykseen+tule,+jos+illalla+jää+myöhäisimmät+ohjelmat+katsomatta.Unen+lahjani+on+hyvät+,+puoli+kymmenen+illalla+sänkyyn+menen+ja+aamu+puoli+kuuteen+nukun,+muutaman+kerran+saatan+herätä,+mutta+kun+silmät+kiinni+panen+Nukku-matti+vie+mennessään;)Kunhan+marja+aika+lähestyy,+voi+olla+että+korpeen+meno+alkaa+houkuttaa+ynnämuutakin,+ehkä+halu+nähdä+kotimaisemat+voittaa+ja+onhan+kesä+kuitenkin+vasta+alku+puolella.Totta+tuo,+että+lähtemiseen+mielenkiinto+on+hupenemassa+itse+kullakin,+sitä+pohtii+monelta+suunnalta,+pähkäilee+olisiko+mitään+hohtoa+rasittaa+itseään,+mutta+sanovat+aina+sitäkin,+että+vierivä+kivi+ei+sammaloidu.Jotenkin+elämässä+olisi+mukana+oltava,+vaikka+pakosta+ei+kuitenkaan+mitään+pidä+tehdä,+jos+halua+ei+ole+ja+on+hyvä+olla,+niin+miksi+ei+tekisi+sitä+mikä+hyvältä+tuntuu.On+kai+se+jo+sallittua+näinkin+kauan+elämän+taivalta+taivaltaneena.Haaveile+vaan+ja+toteuta+myös+Kristiina23+,+vaikka+auton+osto,+sillä+sitten+körryytät+sinne+kaipaamaasi+paikkaan,+niin+helppoa+se+on;)Ikävä+ajatus,+jos+haaveet+ja+unelmat+häipyy,+voihan+niistä+nauttia+päiväunen+tavoin,+toteuttaako+tai+ei,+haaveet+pitää+loppuun+asti+elää.Minulle+on+tämä+kodin+sisustaminen+antanut+monenlaista+haavetta,+toteutuuko+mikään,+verhon+virkkasin+keittiön+ikkunaan+ja+yksi+virkattu+liina+sopivan+värinen+odottaa+talveen+muuttumista.Värit+olen+sieluni+silmin+saanut+valmiiksi,+osaanko+sitten+toteuttaa.Voisiko+sitä+taas+sanoa,+että+pieniksi+on+haaveiden+ympyrät+menneet.Poistoa+olen+jo+parikin+kertaa+pyytänyt+minä+myös.Siellä+Laten+maisemissa+on+tarjolla+pysyvästi+sitä+Kiven+tuotantoa,+siitä+täällä+näemme+telkkarista,+tosin+aika+harvoin.Ei+aina+muistakaan,+miten+monenlaista+säätä+maamme+sisälle+mahtuu,+sitä+vaan+katsellessa+ikkunasta+auringon+paistetta,+kuvittelee+kaikilla+sama+ihanuus.Kauniiksi+taitaa+seljetä+tämäkin+päivä,+hyvä+on+liikenteeseen+lähteä,+oikein+onnistunutta+päivää+kaikille+ja+aurinkoa+sinne+etelämmässä+asuvillekin.
  14. Huomenta+kesäiseen+aamuun+ja+päivään,+niin+se+heinäkuu+jatkuu+lämpimänä,+sitä+varmaan+kaikki+toivoo.Viikko+alkamassa+ja+arki+tuntuu+niin+hyvältä,+vaikka+samanlaisia+nämä+päivät+eläkeläisellä+yleensä+on,+arkena+vaan+liikettä+enemmän+ympärillä.Katsoin+Stadit+ja+landet+ohjelman+ja+niinhän+siellä+Hesalaisten+eläkeläisporukka+hankki+kolmen+päivän+matkan+Kolille.Olen+monta+kertaa+seurannut+monenlaisia+visailuja+ja+ihmetellyt+nuorten+tietämättömyyttä,+meikäläisen+itsestään+selviä+asioita.++Taitaa+olla+myös+toisin+päin,+ei+näistä+nuorten++nykyisistä+juurikaan+mitään+tiedä.Siitähän+sitä+puhutaan+mikä+herättää+uteliaisuutta+jossain+määrin+ihmettelyäkin,+kuten+tämä+uinti+nyt.Ei+kiinnosta+niin+paljon,+että+katsomaan+lähtisin+vaikka+lähellä+olisi,+sitä+jo+on+kaiken+näköistä+elämässään+nähnyt.Uskon+ynnämuun+myös+tämän+sivuuttavan+pelkällä+kirjoituksella,+vaikka+eipä+toivoisi+yleisön+puutetta+kisalla+olevan,+kai+ennätys+ja+sen+tavoittelu+yleisöä+vaatii.Taitaa+ne+kesäisin+ainakin+jokaisen+silmät+tavoittaa+heleän+nuoren+neitosen+tai+nuorukaisen,+eihän+silmä+osaa+ota,+sanoo+vanha+viisaus.+Ynnämuu+kyllä+sinua+ja+toisiakin+seurataan+ja+miksipä+ei,+fiksuja+olette+kaikki.Olen+hieman+jopa+ylpeä+pirttimme+suosiosta,+kun+tiedän+minkä+ikäistä+porukkaa+tänne+kirjoittelee+ja+miten+pirteinä+jaksavat+vielä.Hymysuin+"tuomarina"+ollut+viestin+laittoi++taisi+olla+samanlaiset+aatokset+kuin+puheetkin;)Taasko+meri-kukka+meinaa+häippästä,+kun+tuolla+uhkailit,+älä+nyt+pitkää+taukoa+ainakaan+pidä;)Milloinkahan+Hurskainen+nuo+loppumattomilta+tuntuvat+työt+saa+päätökseen,+toivoisi+jo+lomailu+alkavan.Ei+sitä+tarvitse+aina+olla+jotakin+tekemässä,+jos+nyt+ei+talo+päälle+ihan+kaadu.Varmasti+raskas+on+pyörä+ylämäkeen+polkea,+minulle+jo+kävely+tappavaa,+ihme+että+jaksatkin.Eihän+se+tuotto+noilla+kasveilla+olekaan+tärkein,+vaan+se+onnistumisen+tuntu;)Olin+eilen+parvekkeella+ja+nukahdin+tuoliin,+heräsin+kun+oli+niin+kuuma,+että+hiki+valui.En+kai+pitkään+nukkunut,+mutta+piristi+se+kummasti.Yritin+neuloa,+mutta+pakko+oli+sisätilaan+tulla,+on+siellä+niin+kuuma.Yritin+lukea+noista+evästyksistä++lisätiedoista,+mutta+enhän+jaksanut+keskittyä,+löytyy+sieltä+osoite+mihin+voi+ottaa+yhteyttä.Selityksiä+oli+paljon,+mutta+yhtä+ohjetta+en+sieltä+osannut+ottaa,+jospa+joku+toinen+huomaisi+kysymyksen+ja+auttaisi.Nyt+sitten+päivän+puuhiin+ja+kesän+lämpöön,+heippa+teille+kaikille+pirtissä+pistäytyville.
  15. Sunnuntaiaamun+rauhaa+ja+hiljaisuutta.Taivas+kauniin+sininen,+tuuli+alkaa+heräillä,+pääskyset+korkealla+liitelee,+se+tietää+jatkossakin+kauniita+ilmoja.Onhan+tämä+suomi+pitkä+maa,+kaikenlaista+säätä+mahtuu,+kuten+Late+sanoit+pilvessä+olevan.Terävät+välineet+kalan+siivous+tarvitsee,+ei+kovin+hyvin+luista+tylsillä+puukoilla.Heinäkuu+alkoi+meillä+oikein+kesäisenä,+jos+tuuli+ei+kävisi,+olisikin+ihan+liian+kuumaa,+en+nyt+valitukseksi+tarkoita,+on+tätä+odotettukin.Paljon+jaksatte+reissata+meri-kukka,+mutta+niin+pitääkin,+kun+voimia+riittää+ja+eurojen+puute+ei+vaivaa.Omilla+kulkuneuvoilla+niin+maalla+kuin+merillä+on+ehkä+halvempaa+matkailu,+vaikka+maksaahan+sekin,+ei+autot+ei+veneet+ilman+kulje,+jos+nyt+ei+purjeveneellä+liikkeellä+ole,+soutuvenekin+melko+halpa+kulkuneuvo;)Näkeehän+näissä+tapahtumissa+paljon+väkeä,+tuttujakin,+vaikka+tuntuu+välillä+siten,+että+kaikki+vanhat+tutut+on+poistuneet.Saunassa+olin+minäkin+ja+melkoisen+kuiva+sauna+olikin,+kaikki+kynnelle+kykenevät+rannoille+menneet.Ihmettelen+kun+saunassa+kävijöitä+meillä+vähän,+29+asuntoa+ja+vain+7++kylpyvuoroa.Kaikki+ei+ymmärrä+hyvän+päälle,+tyytyvät+vain+suihkuun;)Maalla+on+puilla+lämmitettävä+sauna+ja+se+on+ihan+toista+kuin+nämä+kellarisaunat.Vai+meinaa+laiskuus+Hurskaista+vaivata+siivouksen+suhteen,+tartu+hommaan+ja+huomaat+hyvän+olon,+kun+urakka+tehty.Se+kupin+tekoko+miehen+mitta+on,+tahtoo+joillakin+riistäytyä+yli+ja+silloin+miehisyys+on+kaukana.Onhan+siinä+mullan+kannossa+oma+puuhansa,+ensin+sisään+ja+sitten+ulos,+mutta+kyllä+sen+vaivan+jaksaa,+palkitseehan+kukat+ihanuudellaan+sen+vaivan.Monta+kuukautta+saa+niiden+kauneudesta+nauttia,+aina+ei+kuitenkaan+samalla+tapaa+kasvu+onnistu,+mutta+yritystä+joka+kevät.Ei+nuo+tomaatin+ja+kurkunkaan+viljely+tuottoisaa+ole,+mutta+se+ihme+minkä+aina+vaan+uudelleen+kokee,+kun+satoa+vähänkin+tulee.Veden+kulutus+kasvaa+kovinkin,+kun+paljon+kuumalla+parvekkeella+vettä+tarvitsee,+ilmaista+ei+sekään+ole.Pitäisikö+laittaa+pönttö+rännin+alle+ja+sitten+sitä+vettä+sisälle+kantaa,+ei+taida+olla+sallittua+ja+voimiakaan+ei+siihen+hommaan+ole.Nyt+tätä+kaunista+pyhä+päivää+livenä+kuluttamaan,+kone+kiinni+ja+sitten+illalla+kurkkaan+päivän+saldon;)Oikein+ihanaa+kesäistä+päivää,+toivottavasti+nyt+joka+maan+kolkkaan+aurinko+löytää.
  16. Huomenta+niin+kirkkaan+vaalean++sinisen+taivaan+alta+ja+suunta+Savo;)Nyt+pitäisi+kaiken+olla+kohdallaan,+sää+ei+paremmaksi+voi+tulla,+no+tietysti+tuo+tuulisi+saisi+hieman+voimattomampi+olla,+mutta+kivasti+viilentää+ja+pitää+itikat+kaukana.Voihan+olla+että+myrskyävä+kesätuuli+on+tehnyt+tuhojakin.Minulla+hyvä+mieli+siitäkin,+että+avaimet+löytyi,+rupesin+vielä+kertaalleen+tarkastamaan+farku+pinoani+ja+niinhän+oli+yksi+tasku+jäänyt+kokeilematta.Huolimaton+olen+ja+turhaa+työtä+etsinnässä,+kävinpä+kaikki+mahdolliset+ja+mahdottomat+paikat,+jopa+kengät+kopistelin.Ehdin+jo+soittaa+poliisillekin,+sinne+olisi+pitänyt+mennä+laatikkoa+kaivelemaan,+eihän+he+kirjaa+niitä+sen+paremmin.Ehkä+tarkkuutta+ja+varmentamista+tästä+eteen+päin.Minusta+on+tänä+keväänä+melkein+joka+päivä+tuullut,+nyt+kuitenkin+voikukan,+horsman+ja+lupiinin+siemenet+leviää.Varmaan+paikkakunta+kohtaista+tuo+tuuleminenkin,+kuin+myös+sateet.Kälyni+kertoi,+että+joutuvat+kasvinmaata+kastelemaan+ja+täällä+parin+kymmenen+kilomerin+päässä+sadetta+piisannut.Ihmetyttää+miksi+tuollaisia+naku+uinteja+järjestellään,+eikös+suomessa+ole+laki+joka+alastomana+liikkumisen+kieltää+ja+mikä+ilo+siinä+nyt+onkaan.Taitaahan+ne+alastomina+juoksujakin++järjestää,+no+kaikenlaista+hulluutta+maailma+sisällään+pitää,+mikään+vanha+sääntö+ei+paikkaansa+pidä.Joutavilla+jotakin,+mieheni+sanoin+joutavaa+"kuotoilua",+liekö+murretta+tuokin.Suomessa+ei+ennen+saanut+naamioituna+kulkea,+nyt+sekin+sallittua.Onhan+se+oma+jännitys+mennä+teatteriin,+kun+myrskyävällä+merellä+seilaa;)Nauttiiko+sitä+edes+esityksestä+mitä+esitetään,+kun+pelko+takaisin+pääsystä.Teillä+onkin+ollut+melkoista+myrskyä+siellä+etelässä+sini-sirkku,+en+täällä+huomannut+mitään+lentelemässä.Niin+se+on,+että+vastatuuleen+voimia+koetellaan,+mutta+helpolla+sitten+myötätuulessa+mennään,+kaikessa+useinkin+hyvätkin+puolet.Kaupungeissa+harvemmin+sähkövikoja+ilmenee.Onkohan+meri-kukka+jäänyt+mökille+menemättä,+kun+tuollaiset+kisat+tiedossa;)Nyt+on+aika+siirtyä+tähän+oikeaan+elämään,+jotakin+puuhastelua+sitä+joka+päivä+keksii,+niin+kuin+tuo+avainten+etsintä,+toivottavasti+tänään+vähän+järkevämpää+puuha+kuitenkin.Iloitaan+kesästä,+kun+se+vihdoin+on+meille+tullut,+ulos+ja+aurinkoon,+D-vitamiiniä+varastoimaan.
  17. Huomenta+todella+ihanasti+alkavaan+päivään+ja+viikonloppuun,+koittaa+taas+parin+päivän+huili+työssä+kävijöille,+varmasti+mieleinen.Jokohan+se+kesä+tuli+tänne+pohjoisen+väelle,+loma+aika+ja+soisi+jokaiselle+lomalaiselle+aurinkoa+ja+kesän+ihanuutta,+myös+maata+viljelevät+satoaan+saisi++kasvuun,+siitä+sitä+riittäisi+hyvää+meille+kuluttajillekin.Olen+tuon+tomaatin+halpuutta+ihmetellyt,+mutta+kuitenkaan+ei+laatu+ole+kovinkaan+hyvää,+kovia+ovat+ehkä+kesken+kasvun+otettuja.Ramoona+mainitsit,+että+sinulla+kaikkea+mitä+tarvitset,+niin+minullakin,+mutta+eipä+suurta+mullistusta+tarvitse,+kun+hyvä+olo+muuttuu,+esimerkiksi+sairauden+myötä.Ei+tämä+eläkeläisen+toimeentulo+hurrattavaa+ole,+jos+lääkkeitä+joutuu+ostamaan,+on+heitäkin+joilla+ei+kerta+kaikkiaan+riitä+raha+ruokaan+ja+lääkkeisiin+ja+kun+asumisestakin+joutuu+maksamaan.Naispuolisilla+ei+tuo+tienesti+ole+suurta+ollut+ja+kun+siitä+eläke+muodostuu,+pieneksi+jää.Mitä+tuosta+pukeutumisesta+jotakin,+niin+ei+saa+siihen+sortua+hyvä+suunnitelma+ja+totta+myös+tuo,+että+pääkuoren+sisällä+pitäisi+olla+pontta+toteuttaa+tämä+mielen+ilmaus.Katselin+ja+kuuntelin+eilen+kyselytunnin,+ja+voi+poloiset+miten+sekaisin+ajatukset+onkaan+porukalla,+ei+niistä+selvää+ota+Erkkikään,+saati+kansanedustajat.Ministereillä+kuitenkin+tuntuu+asioiden+oikeus+ja+aikataulu+pitävän,+väittäkööt+lautakunnat+ja+muu+tietävä+taso+mitä+tahansa.Et+ole+"loikkari"+hyppää+vaan+rauhassa+veteen+ja+nouse+kanssamme+barrikaadeille+meri-kukka.Nautippa+vielä+siitäkin,+että+voit+veteen+loikkia,+tässä+toiset+vaan+auringon+kylvyistä+voi+nauttia,+hyvää+tekisi+veteen+väliin+hypätä.En+kuitenkaan+valita;)Osta+allergia+pillereitä+Hurskainen,+minulla+ne+tehosivat,+ei+edes+itikat+tykkää,+no+ei+niitä+kyllä+täällä+sisätiloissa+näekkään;)Minusta+silli+on+kallista,+mutta+uusien+perunoiden+kanssa+niiiin+hyvää,+hilitsemistä+tarvitaan+tämän+herkun+kanssa,+on+se+niin+suolapitoista.Aika+kankeaa+on+joskus+tämä+kirjoitusten+ymmärrettäväksi+saaminen,+ja+se+minä+minä+tahtoo+aina+vaan+reilunlaisesti+mukaan+tulla.Eiköhän+ymmärrytä+riitä+kaikenlaiseen+viestintään+ainakin+pirtissä.Kyllä+sodan+aikaan+ja+jälkeenkin+eläneet+ruokataloutta+osasivat+taidokkaasti+toteuttaa+kuten+kerroit+ynnämuu,+hukkaan+ei+mitään+mennyt+ja+kai+se+on+tuonne+pääkoppaan+tallentunut,+kun+en+minäkään+ruokaa+haaskiin+laita.Ostan+taiten,+että+ei+hukka+tarvetta+tule+ja+itse+valmistaen+tehokkuus+lisääntyy.Nuo+harrastukset+kirjoittaja+piireissä+on+huomattu+Venlastiina,+voi+olla,+että+laatikot+pullottaa+painoon+meneviä+teoksia;)Kiva+kun+jollakin+on+myönteinen+asenne+myös+alkukesän+säihin+ja+nyt+jo+loman+viettävien++vuoksi+toivottaa+lämpimiä+ilmoja.Tomaatit+on+komeita+ja+halpoja+se+on+totta,+mutta+minusta+mauttomia+ja+kovia,+tietenkin+se+taas+makuasia.+Noita+samoja+kaipauksen+huokaisua+minultakin+väliin+tulee,+oi+jospa+olisi+kuin+ennen,++kun+näin+ei+ole+ja+tähän+on+tyydyttävä.Sinulla+sini-sirkku+kyky+eläytyä+ja+nauttia+elämästä+täydellä,+siitä+kyvystä+olen+vähän+kade,+vaikkakin+yritän+sanoa+itselleni,+että+katso+ja+nauti.Kristiina23,+älä+harmittele+kyllä+täällä+toinen+melkein+liikunnasta+tarpeensa+saanut,+pakotan+itseni+kauppa+reissuille+ja+muihin+ihan+pakollisiin+tapahtumiin.Kiltti+olet,+kun+silitys+urakan+teet,+vaikka+mukavaa+silittäminen+on+minusta+myös,+komerot+pysyy+paremmin+kauniin+näköisenä.Pienistä+asioista+ilot+on+kerättävä.Nyt+minä+homepää+alan+soittamaan+poliisi+laitoksen+löytötavaran+puolelle,+olisi+avain+nippuni++mahdollisesti+löytänyt+tiensä+sinne.Olen+myllännyt+koko+huushollin+ja+ei+vaan+löydy,+ne+ovat+sen+vuoksi+tärkeitä,+että+yhteiset+kerhotilat+on+kysymyksessä+ja+sinne+en+pääse,+jos+avaimia+ei+löydy,+viisitoista+vuotta+on+matkassa+kulkeneet+ja+nyt,+olisiko+merkki+lopettaa+koko+harrastaminen.Harmittaa+niin+vietävästi,+avaimet+varmaan+saa+uusittua,+mutta+että+minulle+näin+kävi;(((Kaikesta+huolimatta+iloa+päiväänne.