Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta,+nyt+hiukan+mukavamman+ja+lupaavimman+aamun+aluksi,+voi+olla+että+kaunis+päivä+tulee,,+vihdoinkin.Kasvusta+huomaa,+että+vettä+on+kasvillisuus+saanut,+niin+rehevää+on,+miten+sitten+lienee+sadon+kohdalla,+ainakin+myöhässä+on..Lehdestä+luin,+että+pitkä+kausi+tulee+mansikalle,+jos+näin+viileänä+jatkaa.Ilo+on+kuitenkin+taivaalle+tuijotella,+pääskyset+kauniisti+liitelevät,+näytti+niin+kuin+olisi+ollut+"räpiköijiä"+mukana,+poikasten+lento+ei+niin+sulavaa+ole,+mutta+olisiko+poikaset+jo+lentokykyisiä?Hyvin+olette+eduskunta+matkaa+suunnitelleet,+tuo+hattu+homma+minua+vähän+arveluttaa,+kun+en+hattu+ihmisiä+ole,+mutta+yhteisen+hyvän+nimissä+laitan+hatun+ja+voin+etunenässä+kuljeskella+ja+säikytellä+kaikki+vastaan+väittäjät+hiljaisiksi.Jos+Venlastiina+paljasjalkaisena,+kyllä+minäkin+hattu+päässä+voin+lähteä.Tuo+istumajärjestys+voisi+vaihtelua+kaipaavana+ihmisenä+mielestä+uusiksi+järjestää,+jospa+vasen+olisi+oikea+ja+oikea+väärä;)No+pitäkööt+vanhat+tutut+paikkansa,+saa+puhemieskin+selvää+paremmin.Keksisivät+jonkun++keinon+millä+tuo+TV:n+katselu+saataisiin+maksuttomaksi,+kun+aina+vaan+samoja+näytetään,+eihän+kulut+siitä+kasva,+kun+ei+uutta+kehään+laiteta,+voi+olla+että+aina+kuitenkin+joki+"välikäsi"+on+ottamassa.Neeassa+kohta+ruskea+kuin+papu,+kun+kävelee+(tai+ajaa)+nurmikkoa,+jos+on+iso+piha+siinä+saa+kauan++auringossa+olla,+kai+olet+huomioinut+kertoimet?Pitääkin+kokeilla,+että+heiluuko+lanne,+no+kädet+ainakin+melkoisen+siroja+väännätyksiä+pystyy+tekemään,+ken+mielestä+sitten+kaunista+tai+rumaa,+sitäpä+en+mieti.Rauhanmarssissa+minäkin+joskus+vuosia+sitten,+kun+täälläkin+marssittiin,+ei+vaan+ole+rauhaa+maailmaan+saatu+vielä+tänäkään+päivänä.Virhearvioita+on+paljon,+mitä+hallitus+joutuu+arvioimaan,+jos+nyt+jotakin+yleensä+pystyvät+edes+arvioimaan,+saati+korjaamaan.+Hiekkalaatikko+poikia+ja+tyttöjä+ovatkin,+kun+tarkemmin+ajattelee.Onko+"lypsytys"+aurinko+se+mikä+meinaa+paistaa?Mudan+makuiseksi+väittävät+särkikalojen+muuttuvan,+kun+vedet+lämpiää+ja+made+on+kaiketi+myös+kala+jota+ei+syödä+lämpimien+vesien+aikaan,+en+tiedä+käykö+edes+pyydyksiin,+menee+syvänteihin.Tässä+nyt+puhun+kuin+paraskin+kalamies;)Kamala+määrä+paitoja+silitettävänä,+on+siinä+pyykkikone+myös+saanut+ahertaa.Eikö+mankeli+noin+isoille+lakanoille+olisi+helpompi+työväline.Oletpa+sinä+urakan+tuosta+silitys+hommasta+ottanut+Kristiina23.Vielä+tuli+mieleen+tuo+Hurskaisen+kertoma+suola+särki.Äiti+ja+isä+istuivat+ongella+eläkeiällään+aina+kun+vain+ilma+salli+ja+kalaa,+särkiäkin+tuli.Äiti+siivosi+kaikki+ja+kuivasi+auringon+paisteessa+ja+sitten+kuivana+perunoiden+päälle+hautumaan+ja+maukkaina+söivät+perunoiden+kanssa,+en+koskaan+edes+maistanut.+Kyllä+se+pula+aika+opetti+kaiken+mahdollisen+ruuaksi+laittamaan.Noita+laina+tarjouksia+tulee+kymmenittäin+päivässä+ja+sitten+oikeat+laskut+menevät+roskapostiin,+saa+tarkkana+olla.Nyt+sitten+päivää+aloittamaan+ihan+oikean+puuhastelun+merkeissä,+ei+mitään+erionmaista+luvassa,+mutta+kyllä+se+iltaan+tämäkin+päivä+päättyy,+voikaa+hyvin.
  2. Huomenta+ja+tietenkin+harmaa+pilvipeite+taivaalla,+ei+kuitenkaan+sada,+mutta+tuulee,+lämmintä+neljätoista+astetta.Onhan+sillä+tuulella+tapana+noita+pilviä+liikutella,+jospa+veisi+tuonne+itäiseen+naapuriin,+siellä+olisi+tilaa+sateille+ja+paisteille,+pinta+alaa+reilummin.Kaupalla+kävin+eilen+ja+apteekista+niitä+allergia+pillereitä,+pitäähän+niiden+tehoon+uskoa,+kun+kutina+on+hävinnyt,+vaikka+kovin+herkkä+en+ole+noiden+pillereiden+tehoon+uskomaan.Nyt+sitten+lonkan+seutuvilla+alkaa+kipuilua,+olisi+polvien+kipu+riittänyt,+jokohan+on+leikkaus+pöydälle+aneltava?Jaa,+että+eduskunnan+pakeille,+kyllä+kannatettava+ajatus,+ei+asiat+meinaa+oikein+vauhdilla+kulkea,+yhtä+eipäs,+juupas+touhuilua+on.Ei+tämä+hallitus+aurinkoa+esiin+saa,+vesisateita+vaan,+koko+maa+suree+ja+kärsii,+olisi+tuo+taivaallinen+armollinen+ja+antaisi+lämpöä+ja+päivän+paistetta.Taitaa+nuo+kurkut+vielä+tippuakin+vähän+pelkään+riittääkö+voimaa,+kyllähän+lannoitan+niitä,+mutta+pieniä+vielä+ainakin+ovat,+se+siitä+kehumisista.Rehevinä+tomaatit+alkavat+hedelmää+muodostamaan,+niiden+suhteen+ole+toivo+rikas.Mukavaa+ajan+kulua+ainakin.Onhan+ynnämuulla+kuusikin+omasta+takaa;)Niin+nuo+hulat+ja+muut+ennätykset,+kaikkea+niillä+joutavilla+onkin+aikaa+puuhata,+onkos+se+saappaan+ja+lypsyjakkaran+heitto+jo+unohdettu?Samaa+komiteoiden+istumista+hallituskin+toteuttaa,+tuloksia+ei+synny,+palkka+juoksee+ja+tärkeinä+lausuntoja+antavat.Ei+mieltä+nostanut+todellakaan+tämä+hulahula+ja+vieläkin+kertausta+tapahtumista.Muutenkin+tuo+telkkari+ohjelma+anti+pelkkiä+uusintoja,+ja+siitäkin+maksetaan,+näkyy+veroilmoituksessa+seisovan+nämäkin+lukemat.Pankkiin+tilaan+ehkä+kerran+vuodessa+ajan,+eihän+täällä+taida+olla+aukikaan,+kuin+muutaman+tunnin+keskipäivällä.+niin+muuttuu+maailma,+ennen+palveltiin,+nyt+teemme+työn+itse.Sekin+liikunta+on+pois+meikä+mummolta,+kun+tässä+koneella+asioitani+setvin.Onpa+ihan+kateeksi+käypä+tuo+Hurskaisen+ongella+käynti,+ei+onnistu+sekään+minulla+ja+niin+kuin+siitä+touhusta+tykkäisin.Ei+se+saaliin+saanti,+kunhan+vaan+nykii;)Särjen+sanotaan+olevan+ihan+hyvä+ruokakala,+ei+vaan+ole+koskaan+mitään+siitä+ole+tullut+tehtyä.Säilykkeenäkin+ihan+herkuksi+mainitsevat.Mistähän+noita+uniakin+tulee,+painajaisiakin+usein+nään,+kai+ne+synnit+kiusaa.Mutta+olkoon+miten+on,+jos+päivä+ei+paista,+olkoon+niin,+ihme+on+jos+ei+jostakin+aikaa+taivaalle+ilmesty,+harmittaa+lomalaisten+ja+myös+maanviljelijöiden+suhteen,+kasvukaan+ei+vauhdilla+edisty.Eilen+istuin+parvekkeella+ja+tuli+niin+kuuma,+että+lasia+oli+aukaistava,+saa+nähdä+miten+tänään,+tarkenee+siellä+istua+vaikka+ei+aurinko+ilmaantuisikaan.Ilmoitelkaa+kun+lähtöä+alatte+tehdä,+minä+tietysti+mukaan,+siis+sinne+mielen+ilmaukseen;)Taidan+puhallella+noita+pilviä+tuonne+kaakon+suuntaan,+tuulen+kaveriksi+rupean,+mutta+toivon,+että+ylittävät+nopeasti+Hurskaisen+maisemat,+kivaa+päivää+kuitenkin+teille+kaikille,+mieli+iloisena+mennään;)
  3. Huomenta+jälleen,+kovin+harmaan+tapainen+tuo+taivas,+mutta+väliin+tuikahtaa+auringon+säde,+ikään+kuin+toivoa+paremmasta+antaen.Toivoa+paremmasta+on+oltava,+tämä+asia+on+niin+kuin+on,+ihminen+ei+säähän+vielä+ole+konstejaan+keksinyt,+ilmaston+suhteen+kyllä+huononnuksia+on+keksitty.Toivoisi+että+tahtoa+löytyisi+yhteisesti+asian+korjaamiseen+ja+sitä+odotellessa+me+elämme+kesää+semmoisena+kuin+se++meille+tulee.Olisin+sillä+kannalla+minä+myös,+että+Heinola+ei+Savoa+ole,+mutta+enpä+tuota+iloa+mene+kieltämäänkään;)Oikein+piti+miettiä+milloin+viimeksi+ulkona+olen+ollut+ja+monta+päivää+siitä+on,+ihan+kuten+Kristiinallakin,+tänään+sen+korjaan.Otan+särkypillerin+ja+ulos+lähden+käyn+apteekissa+samalla+reissulla,+allergia+pillereitä+tarvitsen,+olen+huomannut+apua+tulevan+niistä.Jollekin+olen+allerginen,+tässä+yritän+oma+lääkärinä+olla+ja+saada+selville+alkulähdettä.Niin+kauan+kun+on+hoitaja+omasta+takaa,+siitä+on+nautittava,+varmasti+Ramoonan+hoitaja+rakkaudella+potilastaan+hoitaa+ja+hoivaa,+eiköhän+pöydän+pyyhkiminenkin+suju+tältä+hoiturilta;)Kaikki+yhteiset+kokoontumiset+ovat+mukavia,+niin+kauan+kun+siltä+tuntuu,+kyllä+minä+myös+näistä+porukoiden+yhdessä+olosta+olen+tykännyt,+nyt+sitten+mielenkiinto+alkaa+hiipua,+en+nyt+vielä+ihan+rukkasia+lattiaan+viskaa,+mutta+aika+aikaa+kutakin.Tyhjäksi+menee+minunkin+viinirypäle+rasia,+niitä+vaan+mättää+ja+mättää,+jos+ei+vielä+siemenisiä+ole+niin+helpolla+alas+menee.En+tiedä+mitä+hyvää+tekevät,+mutta+kyllä+silloin+tällöin+maistuvat,+on+vaan+hyvin+muistettava+pestä.Pitkäksi+on+sini-sirkulla+tuo+ruokailuväli+mennyt,+eikös+ne+sano,+että+joka+neljäs+tunti+olisi+jotakin+syötävä?Hyvänen+aika+Venlastiina+nauti,+kun+joku+huolehtii+ja+passaa,+yksin+eläen+saa+kaiken+itse+tehdä+ja+hoitaa+ja+joskus+vaikeuksia+ihan+tuottaa+pienikin+vaiva,Nyt+en+valoilmiötä+voi+lähettää,+vaikka+mielelläni+noitana+olisinkin,+pilvessä+on.Vai+on+Kristiinalla+salaisia+ihailijoita,+no+pidä+kiinni,+kyllähän+niitä+joillekin+löytyy.Kerroit+siitä+mummosta,+kyllä+mummot+on+suosittuja,+jos+rahapussi+on+todettu+riittävän+paksuksi,+hien+pyyhkijöitä+löytyy.Varansa+on++mummojen+pidettävä,+jos+kunnialla+halutaan+loppuun+asti+mennä,+olisihan+se+nolo+jos+yhteiskunnan+varoin+sitten+loppujen+lopuksi+arkun+joutuisivat+hommaamaan.No+huolistapa+nyt+kertoilen,+eiköhän+se+kaikki+ajallaan+selviä,+mutta+kun+on+pinttynyt+sellainen+ajatus,+että+omillaan+on+pystyttävä+se+viimeinenkin+homma+hoitumaan.+Minulla+vaan+tämä+yksi+puhelin+ja+se+riittää,+jos+häviää+saan+uuden+jos+muistan+heti+katoamisen+ilmoittaa,+passi,+avaimet,+pankkikortti+ja+puhelin+korvataan+vakuutuksesta+minkä+otin.Nyt+sitten+pilleri+suuhun+ja+ulkoilemaan,+meinaan+urheilla+vielä+omin+jaloin,+ilman+apuvälineitä,+no+ei+minulla+olekaan+muuta+kuin+sauvat,+enkä++niitäkään++ole+oppinut+käyttämään+vielä.Menkää+lenkille+nyt+kaikki,+tehdään+yhteinen+hula+kävely;)
  4. Huomenta,+arki+koitti,+hyvä+niin+tuntuu+kuin+maailma+heräisi+näinkin+pienessä+kaupungissa,+kun+mökillä+olleet+kotiutuu.Eli+elämässä+olemme+mukana,+vaikka+vaan+seuraten+ohi+ajavia+autoja;)Sadellut+on+yöllä+ja+pilviä+vieläkin+seilaa+taivaalla,+mutta+myös+vanhaa+taivasta+näkyy,+lämpöä+kaksitoista+astetta.Rehevää+on,+tein+sellaisen+huomion,+että+puut+tuossa+puistossa+jopa+aurinkoni+peittää+pieneltä+osin+,+pimentää+myös+huoneeni+valoisuutta.Vähän+liian+kuumana+onkin+parveke+ollut,+hyvä+että+pahemman+paisteen+siivilöi.Pieniä+kurkun+alkuja,+samoin+tomaatin+hedelmät+alkaa+muodostua,+kukkia+aika+paljon.Kurpitsa+vaan+poika+kukkia+työntää,+jos+ei+yhtään+kurpitsaa+tee,+jää+tämä+kokeilu+tähän+kesään.Pulla+sudin+kansako+pitäisi+touhuta;)Kaikenlaisia+uhkia+niitä+maailmalta+tulee,+ei+minulle+mitään+vielä+ole+tullut,+mutta+hyvä+että+osaa+varautua,+en+yleensä+sähköpostissakaan+avaa+niitä+ulkomailta+tulevia,+en+muuten+laina+tarjouksiinkaan+sorru,+onnekseni+olen+selvinnyt+ilman+lainoja.Hyvä+että+vaivasi+meni+ohi+ynnämuu,+mutta+voihan+se+vielä+tulla+mietintä+myssyyn+se+korpivaellus,+jos+kesä+tästä+tulee.Niin,+onhan+se+aika+ihmeellistä+ajatella,+että+tämä+80:nen+tässä+puolen+vuoden+päästä+tavoitetaan,+tai+muutaman+päivän+jo+ohitettukin.Tätä+kuntoani+olen+joskus+miettinyt+ja+ajatellut,+että+ei+ihme+tuo+jalkojen+pettäminen(+melkein)+melkein+suurimman+ajan+elämääni+jalkojen+varassa+olen+työni+tehnyt,+ihme+että+vielä+tässäkin+kunnossa+olen.Nyt+tämä+istuminen+meinaa+voiton+viedä+ja+kun+aina+puhutaan,+että+liiku+ja+liiku,+huono+omatunto+jatkuvasti.Tulee+ne+kuolin+ilmoitukset+katsottua+aina+sunnuntain+lehdestä,+kai+sitä+seuraa+ikätovereiden+katoamista,+vaikka+aika+paljon+nuorempiakin+rajan+taakse+siirtyy.Facebook+meinaa+minullakin+luvattoman+paljon+aikaa+viedä,+siellä+kaikenlaista+visailua+ja+ohjeita+joiden+selailu+nopsaan+ajan+kuluttaa.Ystävien+kirjoitukset+ja+viestit,+niihin+vastaukset+ja+onhan+siellä+tämä+nuoremi+jälkikasvukin+seurattavissa,+vähän+mitään+kirjoittelen.Auton+pito+on+kallista,+niin+kiva+kun+olisikin+lähteä+pihasta+ajelemaan,+minä+heti+ennen+70:siä+kortista+luovuin+ja+autosta+jo+aiemmin,+hyvin+vähän+ajoinkaan,+kun+oli+kuski+omasta+takaa.Voihan+se+olla+hyväkin,+että+arvion+ajokunnosta+tekee+joku+muu+kuin+itse,+sitä+luulee+kaiken++taidon+omaavansa,+toisten+silmissä+törppöilee;)Nyt+tuli+taivaalle+upea+valoisuus,+ihan+kuin+kesää+eläisimme,+aurinko+loistaa+täydellä+teholla,+toivottavasti+tästä+nyt+kesä+alkaisi.Sitä+jännäämään+ja+odottamaan,+viikko+alkuun+valoisin+mielin,+toivon+samaa+fiilistä+kaikille+toisillekin,+heippa!
  5. Huomenta+sateisesta+Savosta,+ei+ollut+juhannus+sää+se+minkä+toivoisi+olevan+kesän+koho+kohdan+kohdalla,+mutta+näin+se+vaan+on+ohitettu+juhannuskin.Eipä+nyt+puhuta+päivien+lyhenemistä,+kyllää+sitä+kesää+vielä+on+ja+lämmintäkin+tulee,+vielä+kaksi+kokonaista+kuukautta+kesäkuukausiksi+laskettavia.Saunassa+sitä+kävin+minäkin,+meillä+ei+nuo+saunavuorot+vaihdu,+sattuneepa+vaikka+juhlapyhäksi+ja+miksipä+vaihtuisi+kyllä+saunassa+voi+käydä+päivänä+kuin+päivänä.+Hyvin+puhuit+ynnämuu+Hurskaisen++hankaluuksista,+noin+minä+myös+ajattelen,.Hyvä+olisi+aina+väliin+kysellä+vakuutus+yhtiöltä+missä+mennään,+helpolla+ne+asiat+unohtuvat.Noin+se+taitaa+olla,+että+ne+hoidot+vähenevät+kun+ikää+tulee,+näinköhän+minullekaan+mitään+polvileikkausta+enää+tehdään,+jos+se+asia+todelliseksi+tulee.Tietämättömänä+kysyn,+eikö+sen+talon+toisen+puolen+omistajat+voisi+apua+puuhiisi+antaa,+kun+tuo+kuntosi+noinkin+huono.Harmillista+on,+kun+aina+vaan+noita+vaikeuksia+joutuu+selvittämään.Paulamaria+nauttii+siellä+pihapiirinsä+loistosta+ja+uskon+näkemättä,+että+kaunista+on.Katselen+aina+kauppaan+mennessä+ensimmäisen+yhteisen+oman+kodin+pihaa,+osake+huoneen+siitä+ostimme+ja+toista+kymmentä+vuotta+siinä+asustimme.Pihaan+istutin+naapureiden+kanssa+pihlajia,+koivuja,+kurtturuusua+ja+juhannusruusun.Mökiltäni+taimet+toin+ja+nyt+ovat+jo+isoja+puita+ja+ruusut+kukkivat,+pihlajissakin+paljon+kukkia,+hyvin+vehreä+on+pihapiiri.Tunnen+pientä+ylpeyttä+kätteni+jäljistä,+hanttiin+silloin+mieheni+kuin+myös+kaikki+talon+miehet++pistivät,+mutta+eivät+saaneet+intoa+sammumaan+ja+nyt+sitten+nykyiset+asukkaat+saavat+nauttia+pihan+kauneudesta+ja+kai+myös+huolehtimisista;)Ehkä+joutuvat+pihan+hoidosta+enemmän+maksamaan,+mutta+kaunis+on+ohi+kulkijoidenkin+ihasteltavaksi.Olen+vähän+kaivannut+talossamme+myös+tätä+yhdessä+tekemisen+iloa,+talkoita+ja+pieniä+piha+tapahtumia,+mutta+eipä+ole+sellaisia+ollut,+kai+johtuu+siitä,+että+aika+suuri+määrä+on++asunnoista+vuokrattu+ja+se+yhdessä+olo+ei+ole+näin+onnistunut.Kiva+se+on+jotakin+yhteisiä+toimia+vaikka+talossa+viihtyvyyden+aikaan+saamiseksi+puuhastella.Vai+noin+ikävästi+kävi+Kristiina23+rieskalle,+mutta+ajattelepa,+miten+tyytyväisiä+olivat+naakat;)Jäihän+kumminkin+maistiaisia,+tuosta+ruuan+heittämisestä+roskiin,+kohdallani+ei+niin+käy+juuri+koskaan.Nykyään+on+pakkaset,+hiukan+vaivaa+ja+kaiken+voi+valmistaa+ja+laittaa+pakkaseen,+jopa+ne+päivän+vanhatkin.Kovasti+on+herätty+puhumaan+tuosta+ruuan+häviöstä,+varmaan+taas+juhannuksen+juhliin+hankitut+tähteelle+jääneet+monessa+paikassa+kaatopaikalle+joutuu,+no+onhan+siellä+juhlaa+lokeille+ja+rotille;(Älä+melua+ja+pauhaa,+älä+riko+luonnon+rauhaa,+kai+tämä+ohje+on+hyvä+kuitenkin+pitää+mielessä+vaikka+en+tiedä+pelkääkö+kalat+melua,+mutta+kyllä+sitä+hiljemmin+veneessä+aina+ollaan.Nykyään+kehotetaan+metsässä+ollessa+ääntä+pitää,+ettei+karhu+yllätä.Ai+niin,+muorilla+pieni+haaveri+ja+kertoi+ettei+kirjoittaminen+oikein+onnistu,+terveisiä+laittoi,+ei+ehkä+yritä+rasittaa+kipsikättään.Paranemisia+vaan+muorille+ja+niin+kävi+hänellekin,+että+toisen+kerran+joutui+lääkäriä+hakemaan,+eka+kerralla+eivät+kuvaukseen+laittaneet.Tuuli+näkyy+yltyvän+ja+taivas+harmaa,+ehkä+aikaistaa+kotimatkaa+juhannuksen+juhlijoilla,+toivottavasti+kuitenkin+turvallisesti+kaikki+kotiin+pääsevät.Nyt+sitten+meneekin+aikaa,+ennen+kuin+seuraavat+kaksi+päiväiset+pyhät+joutuu,+taitaa+marraskuussa+vasta+olla.Hyvää+päivän+jatkoa+ja+pikkuhiljaa+arkeen+siirtymistä.
  6. Huomenta,+niin+se+on+"aatto"+juhlista+jaloin+sivuutettu,+ei+kovin+levotonta+ollutkaan,+kai+kaikki+keskittyivät+hulahula+tapahtumaan.Onhan+muutama+hukkumis+tapaus+tullut+tietoon,+mutta+sää+siltä+osin+varjelee.Huomaa+hyvin,+että+vanhaakin+vanhempi+olen,+mikään+tuon+tapainen+ei+intoa+nosta+ja++aika+mitättömältä+tuntuitämä+hulahula+anti+olevan.Katsoin+uusintoina+tulevia+miljonääri+jaksoja+ja+ihmettelin+miten+vähän+nuorilla,+kouluilla+käyneilläkin+on+historian+tuntemusta.Puhutaan+tai+puhuttiin+yleissivistyksestä,+mutta+jo+eka+kysymyksillä+ei+maailman+tuntemusta+löytynyt.Tässä+nostattelee+omaa+tietämystään,+kun+vielä+Facebookissa+osaa+täydet+pisteet+kysymys+kisoissa;)No+mutta+mitäs+minä+tälläisiä+nyt,+piti+puhua+juhannuksesta+ja+sen++tuomista+ilosta+ja+nautinnoista.Niin+se+meni+tämä+aatto+ihan+vaan+kotona+istuen++ja+hyvin+menikin+,+parvekkeella+ei+kylmästä+säästä+mitään+tietänyt.Ystävätär+soitti+mökiltään+ja+kertoi+takkia+niskaan+vetävänsä,+niin+kylmää+oli.Pilvisenä+alkaa+tämä+varsinainen+juhannus+päivälin,+mittarissa+viisitoista+astetta.Nyt+tunnustan,+että+minäkin+konjakki+amaretto++sekoituksen+otin,+mutta+siihen+jäi,+vaikka+hyvää+olikin.Kuuntelin+minäkin+tuon+Nuoruusvalssin,+Junkkarinen+ei+lempilaulajani+ole,+mutta+muistoja+herätteli.+Onpa+ikävää,+käsi+paketissa+muorilla,+kaaduitko?Kyllä+niitä+yllättäviä+estoja+tämän+terveyden+kanssa+tulee+ja+mukavatkin+tapaamiset+joutuu+perumaan,+toivotaan+että+uusia+mahdollisuuksia+tulee.Hernekeitto+on+hyvää+ruokaa+ja+ainakin+isomman+porukan+kyseessä+ollessa+helppoa+ja+halpaa+tarjottavaa.Taitaa+tuo+grillaus+viedä+hernekeitostakin+voiton+näin+juhannuksen+aikaan.Minä+tuota+rieskaa+olen+ahminut,+se+minun+juhannus+erikoisuus,+kehno+vaan+vaikeasti+sulavaa+tämä+herkku.Tänään+nautiskelen+vähän+harvemmin+tekemääni+ruokaa,+leikkasin+ison+sipulin+puoliksi+ja+ulommaiset+kuoret+siitä+otin+ja+tein+jauhelihasta+siihen+sisuksen,+maustaen+oman+mieltymyksen+mukaan.Sipulin+kuoret+vastakkain+ja+pekonilla+sidoin+yhteen,+hammastikkuja+apuna+käyttäen,+sitten+haudutin+vesikattila+kannen+alla++kypsäksi,+saapa+nähdä+maistuuko?Tämä+kattila+on+sellainen,+jossa+kannessa+syvennys+vettä+varten+ja+pienellä+lämmöllä+sillä+saa+onnistuneita+tuotoksia.Hyvinkin+ne+vesitipat+sieltä+koneen+jättämästä+höyry+vanasta+voisi+tulla,+kirkkaalla+ilmalla+pitkä+vana+niiden+perässä,+mieheni+ennusti+kauniin+päivän+tuloa+vanojen+mukaan.Meri-kukan+tanssijalkaa+vaan+kutkuttaa,+muistelen+silloin+tapaamisessa,+teille+tanssin+sujuneenkin+hyvin,+en+muista+tanssinko+minä+miehesi+kanssa,+kaiketi.Vanhoja+ollaan+Kristiina23,+vähän+jäät+jälkeen,+mutta+perästä+tulet+ja+tämä+kuuden+vuoden+ero+voi+elämän+muuttaa+uusille+urille.En+vielä+sinun+ikäisenä+kokenut+mitään+jäykkyys+oireita,+mutta+nyt+kyllä.Nuo+sanojen+lyhennykset+kuuluvat+murre+sanastoon,+minusta+täällä+minun+murre+kielessä+sanoja+lyhennetään+paljonkin.Yksi+sana+mikä+kirjakielessä+on+katso,+minun+suussani+muuttuu+"kaho"+ja+se+saa+aikaan+hymyä+ympärillä.Vieraita+useinkin+näinä+juhlapyhinä+tulee+ja+kestitys+sitten+parhaasta+päästä,+ruokaa+tarvitaan+paljon+ja+euroja+menee,+mutta+onhan+se+mukava+kun+ympärillä+huisketta,+en+kyllä+yhtään+harmittele,+että+sivuutin+maalle+menon.Kokemus+tämäkin+oli+ja+nyt+sitten+juhannuspäivän+viettoon,+samaa+tahtia+menen.Oikein+hyvää+ja+riemukasta+yhdessä+oloa+kaikille+joilla+väkeä+enemmän+koolla+ja+iloa+myös+yksin+aikaansa+viettäville.Kesä+kauneimmillaan+siitä+riittää++ihastelua+kaikille.
  7. Hyvää+Juhannuksen+juhlaa+ystävät,+nyt+sitten+keskikesän+juhlimisen+aika.On+juhla+ja+juhannus+ilta+ja+koivut+ja+seppeleet,,,,ei+mitään+juhannukseen+viittaavaa+minun+huushollissani,+mutta+siivottu+on.+Jos+jaksaisin+lähtisin+Laten+tapaan+jonkun+oksan+tuolta+jostakin+taittamaan,+mutta+pitäisi+mennä+melko+kauas+ennen+kuin+löytäisin+ja+se+ei+onnistu.Parvekkeella+kukkasia+riittää+ihailtavaksi+asti,+kaksi+laatikollista+on+samettiruusua,+maljaköynnös,+äitienpäivä+mini+ruusu+innostui+kukkimaan,+ainakin+kymmenen+kukkaa+siinä,+on+hortenssia+ja+kolme+amppelia+miljoonatähteä+röyhistelee+komeasti.Eipä+passaa+jättää+tomaatin,+kurkun+ja+kurpitsan+kukkia+mainitsematta,+niistä+kohta+satoa+alan+odottamaan.Kivasti+kiipeää+kurkut+tikkaita+taivasta+kohti+ja+pieniä+kurkun+alkuja+paljon,+kurpitsa+kukkii,+mutta+ei++mitään+kurpitsaksi+alkavaa+vielä+ainakaan+näy,+tomaatit+kukkivat+hyvin+myös.Siinäpä++minun+kesäiloni+ja+sato+toiveeni;)Yhdeksän+astetta+lämmintä+ja+tuuli+villinä+puun+oksia+kiikuttaa,+ei+oikein+juhannus+sää+meitä+helli.Hyvin+sisällä+tarkenee,+juuri+koetin,+patterit+lämpimät.+Miten+tuollainen+naapuri+onkaan+Hurskaiselle+sattunut,+sanoisin+että+kova+sana+olisi+sanottava+moisesta,+mutta+jos+sairas+on,+jätä+sanomatta.Kaupassa+kävin+jo+keskiviikkona+ja+kaikki+tarvittavat+sattui+mukaan,+paljonkos+sitä+yksi+ihminen+tarvitsee,+ostin+palan+sianniskaa+ja+sen+uuniin+laitan+saanpa+leikata+monta+kertaa+siitä+ateriaksi.Eipä+noista+juhannus+menoista+ole+tullut+otettua+selvää,+mutta+ei+edes+mielitekoa+mihinkään,+katselen+ikkunasta+jos+jotain+näkyy.Hiljaiseksi+tämä+kaupunki+menee,+rannoille+ja+mökeille+väki+menee+ja+niin+tehtiin+mekin,+kun+aikaa+entistä+eleltiin.Nyt+vaan+muistoissa+siellä+mökillä+oleilen,+kuvia+katselen+menneistä+ajoista,+kissoista+ja+koirista,+miehen+muistokin+aina+vaan+useammin+mieleen+tulee,+tämä+on+nyt+tätä+aikaa+elämässä.Alkossa+en+käynyt,+voipa+melkein+kymmeneen+sormeen+sen+liikkeen+oven+aukaisun+laskea+elämässäni.No+ainahan+sitä+Tallinnan+tuliaisia+on+tullut+tuotu+ja+on+tuolla+kaapissa+seisseet.+lienevät+jo+happamoituneet;)Nuorilla+on+tapa+nukkua+pitkään+aamulla+ja+sitten+yöhön+asti+valvovat,+ei+oikein+sovi+minunkaan+elämän+muotoon+moinen.Ehkä+se+heilläkin+muuttuu,+kun+vanhenevat,+tai+sitten+ei.Kyllähän+kaupan+hyllyjä+ovat++myyjät+saaneet+täyttää,+kyllä+se+grillaus+tarpeita+tarvitsee+ja+jos+väkeä+kokoontuu,+ruokaa+menee+paljon,+ehkä+vähän+mässäilyn+puolellekin.Nyt+minä+laitan+rieskan+uuniin+ja+sen+kanssa+sosesoppaa+syön,+siinä+minun+juhannus+ateriani+tänään.Herkkuni+muuttuvat+aina+vaan+vaatimattomiksi,+ei+oikein+tiedä+mitä+milloinkin+mieleistä+löytää.Menua+ei+voi+hienoksi+nimittää,+mutta+suussa+maistuvaksi+kumminkin.Toivotan+kaikille+oikein+hyvää+aatto+juhlintaa,+rauhallisuutta+ei+tarvitse+tämän+ikäisille+toivottaa,+kunhan+vain+rauhaa+riittäisi+ympäristössä.Voikaa+hyvin+ja+iloitkaa+kesän+riemuista.
  8. Huomenta+pilviseen+ja+melko+viileän+tuntuiseen+torstai+päivään,+yksitoista+astetta+mittarissa.Aika+usein+se+tämä+sää+on+juhannuksen+aikoihin+epävakaiselta+näyttänyt,+mutta+nyt+jo+koko+kevät+ja+kesän+alku+tätä+samaa+epävakaata.Liikenne+kuitenkin+tänä+päivänä+vilkastuu,+sillä+kokoille+sitä+on+päästävä+satoi+tai+paistoi.Järvellä+tapahtuvat+tapahtumat+voi+tämän+viileän+ilman+säästää+ihmishenkiä,+toivottavasti+näin+myös+liikenteessä.+Kyllä+se+tuo+grillaus+on+nyt+pop++ja++helpottaahan+se+ainakin+tiski+määrää,+kun+sormilla+syödään+ja+näin+sitä+on+tehty+ennen+vanhaankin,+tosin+sivistys+on+tuonut+mukanaan+kaikenlaisia+tapoja.En+ole+ottanut+selvää+miten+parvekkeella+minun+talossa+onnistuisi,+muistelen+että+joskus+on+ollut+sellaista+viestiä,+sähköiset+grillit+ja+savustus+pöntöt+olisi+mahdollisia,+en+kuitenkaan+grillauksen+tuoksuja+ole++tunnistanut.Hyvähän+se+on+lupa+kysyä+sinne+taivaallisiinkin+oloihin,+varmuus+kaikessa;)Haudalla+käyntiä+olen+minäkin+miettinyt+,+katurilla+sinne+pääsee+arki+päivinä,+aikaa+jäisi+kuljeskella+ja+katsella,+toista+tuntia+menisi+ennen+kuin+pääsisi+pois,+tytär+on+tavallisesti+käyttänyt,+mutta+nyt+ovat+tiiviisti+lomansa+mökillä.Hauta+on+hoidossa+ja+olisi+käytävä+katsomassa,+miten+hyvin+ovat+kuntoon+saaneet.No+eiköhän+tässä+vielä+kesän+mittaan+sinnekin+pääse.Ei+todella+taida+Lapissa+lämmintä+olla,+keskiyön+taivaskin+voi+pilveen+vetää,+olisihan+se+elämys+etelän+matkaajille,+jos+taivas+auringon+näyttäisi.Sellainen+takan+olemassa+olo+on+varmaan+ihanuus,+kun+voi+istua+ja+katsella+liekkien+leikkiä,+siinäpä+kokon+tuntua+Hurskaisella;)En+usko+ryppyjen+vaikuttavan+tuntemiseen,+mutta+aikaa+on+kulunut+jo+niin+paljon,+että+muistikuvat+häipyneet,+mutta+kyllä+se+tunnistaminen+onnistuu,+kokeillaan+meri-kukka;)Vesi+kielelle+tulee,+kun+Mdk-Mdk+lohisoppaa+lueskelee,+siis+ohjetta,+jos+tuo+ei+maistu+kaikille,+ei+sitten+mikään.Minä+ohrarieskan+sen+savolaisen+tapaan+tehdyn+aion+tehdä,+ryynit+piimään+likoamaan+ja+huomenissa+sitä+sitten+nautiskelen.Konstailematon+ruoka,+piimää,+ohraryynejä,+pari+munaa,+suolaa+ja+vähän+vehnäjauhoa++siteeksi+ja+jopa+maistuu.Lämpimänä+voita+vaan+päälle+ja+nauttimaan+maku+elämyksestä,+juhannuksen+aikaan+tulee+tätä+herkkua+tehtyä.Kiva+että+muorilla+kävi+vieras+joka+osasi+apua+antaa+koneenkin+kanssa.Nyt+sitten+taas+tämä+tavaksi+tullut+jännitys+juttu,+lähteekö+ja+miten+monta+kertaa;)Jussin+odotuksiin+ja+terveiset+Savon+suunnasta;)
  9. Huomenta,+jospa+yrittäisi.Eilen+sainkin+melkein+koko+sivun+viestejä+aikaiseksi,+kun+ei+lähtenyt+,uusin+ja+ei+lähtenyt,+kuinka+monta+kertaa+yritinkään+ja+aina+vaan+palveluvirhe,+lopuksi+kuitenkin+kaikki+yritykset+palstalle+oli+ilmestynyt.Pyysin+jo+poistojakin,+ettei+koko+ketju+minun+toimestani+täyty,+katsotaan+miten+käy+tänään.Elämme+päivää+jolloin+saloisuuden+lisääntyminen+pysähtyy+ja+sitten+pikku+hiljaa+huomaamme,+että+hämärtyy+ja+kohta+elokuun+illat+käsillä.Mdk-Mdk+kerroit+tuosta+sairaalassa+olevasta+miehestä,+ikävää,+kovin+ikävää+ja+kuinka+paljon+heitä+saattaakaan+olla,+ei+sitä+aina+ymmärrä+edes+ajatella+mitä+kaikkea+surua+ihmis+elämään+mahtuu.Voimattomana+saa+sitten+vierailla+omaisen+luona+ja+vähäisiksi+jää+avun+antaminen.Kohtahan+ne+kesä+vaatteet+alennukseen+tulevat,+tuskin+hankintoja+teen,+ellei+nyt+kohdalle+satu+joku+ihanuus,+aika+järkeväksi+olen+tullut,+tuon+kulutuksen+suhteen.Kyllähän+ne+jalkineet+on+hyvät+oltava+jos+lenkkeilyä+harrastaa,+aina+muulloinkin,+mutta+epämukava+kenkä+lopettaa+lenkit+hyvin+nopeaan.Kauan+olet+samoissa+maisemissa+asustanut+ynnämuu,+minulla+nyt+viisitoista+vuotta+täyttyy+tässä+asunnossa.Samoilla+kulmilla+kuitenkin+naimisiin+mentyä.Noin+arvelinkin+sinun+tekevän+sini-sirkku,+yritin+onkia+jotakin+sinun+oma+kehittämää+makunautintoa,+ruuastahan+saa+eri+tavoin+laittaen+aina+erilaisia+koostumuksia.Paljon+tunnut+"säveltävän"+sinäkin+ruuan+kanssa+ja+täältä+sitten+lueskellaan+ne+itse+kunkin+onnistuneet+elämykset.Etpä+ole+meri-kukka+tänne+minun+kotiin+eksynyt,+kun+ja+jos+lapsenlapsen+luona+piipahdat.Melkein+kaiken+keskellä+asun,+joten+helppo+olisi+auton+nokka+tänne+suunnata,+tuntisinko+teitä+kumpaakaan+enää?Tietokoneella+minäkin+matkaliput+hankin,+muuten+tuntuu,+että+toimiminen+tämän+koneen+kanssa+vai+huonontuu,+kun+tarvetta+niin+harvoin+mihinkään+on.Onhan+apua+annettava,+jos+sitä+pyydetään+ja+siihen+pystyy+Hurskainen.No+varmaan+joitakin+rajoituksia+voi+olla,+mutta+saattaahan+sitä+joskus+sitä+apua+saadakin,+hyvä+soi+voi+hyvinkin+pyytää+kaveria+jelppimään.Saman+kehoituksen+minäkin+annan+Kristiia23+tapaan,+ei+anneta+periksi,+viestejä+vaan+tulemaan.En+tiedä+olisiko+lakkoilusta+apua,+mutta+kyllä+noita+mainoksia+paljon+on,+kai+sitten+viestien+anti+houkuttaa,+voisihan+ne+vähentyä,+jos+kirjoittelu+ei+houkuttaisi.Nyt+sitten+yrittämään+miten+käy,+päivän+jatkoja+teille+kaikille.
  10. Huomenia+taas+uuteen+päivään,+elossa+ollaan+ja+kohtalaisesti+elämältä+tuntuukin;)Tuolla+jossakin+ketjussa+mainittiin,+että+pirtissä+hyvin+arkisista+asioista++kertoillaan,+niin+se+onkin,+mistään+paremmasta+ja+laadukkaasta+en+minä+ainakaan+osaa.Tämä+elämä+kun+menee+sitä+rataa,+että+arkea,+arkea+vain,+mutta+hyvä+näin,+mitä+muuta+pitäisi+olla.Joka+päivä+iltaan+jollakin+tapaa,+tuota+oman+elämän+ulkopuolista+tulee+seurattua+median+välityksellä+ja+ei+siitä+enää+jaksa+pelkästään+uusintoina+täällä+elää+ja+kertoa.Omia+mielen+ajatuksia+tulee+joskus+mainittuja,+onko+ne+oikeita+vai+vääriä,+jokainen+sen+voi+lukiessaan+nähdä+ja+korjata.Onko+Paulalla+syntymäpäivä,+onnea+kovasti,+nimipäivä+ainakin+torstaina+onnea+myös+nimipäivällesi.Hienon+kulkupelin+Venlastiina+onkin+hankkinut,+nyt+kelpaa+hurruutella.Ei+ennen+noita+mökkejä+joka+paikasta+löytynyt,+teltassa+oli+yövyttävä.Nuo+vaahterat+meilläkin+pensasaidassa+näkyvät+viihtyvän,+vaikka+paikka+ei+niille+olisikaan+sallittu.Kaunis+se+vaahtera+on,+isona+puuna,+mutta+paikassaan+kuuluisi+pysyä.Kyllä+se+aina+kannattaa+tontilta+kaikki+joutava+pois+viedä+ja+pulloista+vähän+hyötyykin,+ei+kannata+muuten+hävittää.Nopeasti+on+minunkin+kuntoni+kadonnut,+muistelin+juuri,+että+vielä+edellisen+juhlinnan+aikaan(75)++olisi+tanssiminenkin+sujunut,+mutta+nyt+ei+meinaa+jalka+nousta,+jo+maton+reuna+meinaa+nurin+viedä.Todellakin+oikein+hämmästyttävä+huomio,+mutta+eikös+se+niin+ole+sanontakin,+vuosi+lapsen+kasvattaa,+vanhan+kaksi+vanhentaa,+oliko+se+noin?Tytär+esitti+minullekin+rollaattoria+avuksi,.+mutta+vielä+ainakin+aion+pärjätä+ilman,+eihän+kulkeminen+pitkiä+matkoja+käsitä,+vain+kauppa+reissut.Polvileikkausta+myös+suositti,+mutta+sekin+niin+vasten+mielinen+asia,+mutta+kai+se+saattaisi+kulkua+parantaa,+se+on+sitten+eri+asia,+leikkaavatko,+kun+ikää+jo+paljon,+hukkaan+voisi+nekin+varat+mennä.Laitatko+kaalipataasi+muista+vihanneksia+sini-sirkku?Tuota+istuskelua+tulee+liian+kanssa,+pitäisi+pientä+liikettä+yrittää+pitää,+pitäisikö+askel+mittari+ostaa+ja+siitä+seurata+tätä+sisäliikuntaa,+innostaisiko+enemmän+myös+ulkona+liikkumaan.Hellan+ääressä+ja+ruuan+valmistamisessa+suurempia+määriä,+seisominen+ottaa+voimille.Tuo+lierihattu+olisi+hieno,+minullakin+muutama+ostettu,+mutta+kun+en+hattu+ihminen+ole,+jäävät+käyttämättä.Auriko+suojana+kyllä+ulkomaan+matkoilla+suositeltava.Niitä+pieniä+muistoja+kumpuaa+aika+usein+mieleen,+kun+taas+nämä+elettävät+asiat+katoaa.Olen+nytkin+miettinyt+yhtä+nimeä,+Anu+Hälvä+on+toinen,+mutta+toista+Anua+tai+hänen+sukunimeään+en+saa+mieleen,+kyllä+se+sieltä+joskus+esiin+putkahtaa.Nyt+sitten+katsomaan+onko+onneni+pysyvästi+muuttunut+näiden+lähettämisien+kanssa,+muutaman+kerran+on+onnistanut.Vähän+vilpoisempaa+päivää,+mutta+auringon+paisteella+päivä+aloitetaan.
  11. Huomenta+kauniina,+mutta+tuulisena+ja+viileänä+alkavaan+juhannus+viikkoon,+mitä+sitten+lienee+itse+juhannuksena.Tuli+piipahdettua+maalla+ja+siellä+sai+ihastella+omena,+pihlaja+ja+sireenien+kukinnasta+ja+helteisestä+säästä,+kunnes+eilen+kotiin+lähtiessä+vettä+satoi+rankanlaisesti,+mutta+kuivana+kumminkin+kotiin+pääsin.Sauna+tuli+pestyä+ja+uusilla+vastoilla+itseään+piiskattua,+melko+hyvin+jo+lehti+hakkaamista+kesti+ja+minäkin;)Muuhunpa+ei+sitten+voimat+riittäneetkään,+kyllä+huonous+on+tavannut.Hitaasti+ja+vähän+erin+pitää+yrittää,+jos+ei+joku+ehdi+edestä+pois+tehdä+tarvittavat.Kukkapenkit+kaipaisi+siistimistä,+mutta+rehottakoot,+kyllä+sieltä+ainakin+pionit+kukkivina+näkyy.+Venlastiina+on+jaksanut+sitkeästi+taistella+noita+kiusan+tekijöitä+vastaan,+joilla+nautintoa+sotkea+ikäihmisten++kirjoittelu+mahdollisuudet.Kiitos+vaan+ohjeesta+"alkeksi.t",+jospa+tuo+auttaisi+meitä+kaikkia,+minulla+on+kiusa+jäänyt,+mutta+kun+nyt+ääneen+sanon,+kai+takaisin+tulee.Sini-sirkku+hemmottelee+itseään+mansikoilla,+vaikka+melkoinen+kiisseli+taisi+tulla+perunajauholla+maustamisesta.Pieniä+on+ilot+mistä+jo+osaamme+nautiskella,+kuten++vaikka+ihastellen+luonnon+ihmeitä.Kurki+pariskunta+siellä+maalla+meitäkin+kuistilla+istuessa+ihastutti,+ylväinä+ja+arvokkaina+siellä+pellolla+ruokailivat.Mdk-Mdk+muistelit++ulkona+yöpymisiä,+kyllä+sitä+veneen+alla+nukuttiin,+kun+vanhempien+kanssa+saaressa+käytiin,+ei+telttoja+silloin+ollut,+mutta+myös++teltta+yöpymiset+on+koettu,+nyt+ei+onnistuisi.Mitenhän+onnistui+se+iso+yöpyminen+ulkosalla,+kunhan+ei+olisi+vettä+niskaan+tullut.Hurskaisella+varmaan+malli+piha,+kun+aina+jaksat+sitä+siivota.Tuo+kännykkä+minullakin+harmia+tuottaa,+poistan+ja+lisään,+vaikka+en+ole+mitään+tekevinäni,+hipaisusta+kaikki+katoaa.Yksinkertaisempi+pitäisi+puhelimen+oltava,+ei+sormet+enää+tottele+joka+käskyä.Ynnämuu+jaksaa+lenkkeillä+ja+jutustaa+kanssa+ihmisiä,+siinä+sitä+ajan+hermolla+pysyy+ja+hyöty+itselle+koituu.Aikamoista+sekoilu+tuo+politiikan+touhu+on,+siellä+taitaa+olla+tutkiskeltavaa+aika+monella.Vihreidenkin+ääntenlasku+sekoitti+pakkaa,+mutta+lopputulos+kaiketi+sitten+monelle+mieleinen,+ei+ainakaan+eroa+kukaan+ehdottanut;)Paulamaria+raparperien+kanssa+touhuaa,+hyvää+tulisi+mehu+niistäkin,+viimevuoden+satoa+olen+juonut+jano+juomana+ja+uudesta+raparperistä+kiisseliä+tein.+kälylläni+sitä+lajia+runsaasti,+mehua+varmaan+saan+ensi+talvea+varten+häneltä+saan.Viruu+taas+viesti+pitkänlaiseksi,+miten+lähteminen+onnistuu.Oikein+hyvää+viikon+alkua+kaikille+ja+koetetaan+tareta+vaikka+sää+viileneekin.
  12. Huomenta+tähän+ihanaan+aurinkoiseen+loppuviikon+alkuun.Jos+jollakin+on+säästä+jotakin+kielteistä+sanottavaa,+on+kyllä+mietteensä+vaikea+perustella;)Minä+tässä+valmistaudun+viikonlopun+matkaan,+pitää+käydä+tarkastamassa+joko+peruna+on+noussut+pintaa,+tiedän+että+ei,+mutta+onpahan+joku+syy+lähteä;)Niin+nuo+ulkomaan+hedelmät,+niitä+on+tullut+niin+paljon+uusia+lajikkeita,+ei+ehdi+totuttautua+tälläinen+ennakko+luuloinen+mummo,+varmaan+maku+elämyksiä+ovat.Toista+oli+minun+lapsuudessa,+appelsiini+ulkomaan+hedelmistä+ensimmäinen+tuttavuus+ja+oli+se+hyvää,+harvoin+ja+hyvin+nautiskellen+se+syötiin.Usein+sattui+leikki+kaveri+meille+ja+puoliksi+se+oli+herkku+pantava.Kärreistä+myös+olette+jutelleet,+kyllä+sitä+minäkin+vedän+perässä+ja+oiva+apu+onkin,+olisikin+apua+vailla,+jos+ei+tuota+keksintöä+olisi,+ei+sitä+suurempia+ostoksia+jaksaisi+kantaa.Tietysti+voisi+ynnämuun+tapaan+käydä+useammin+ja+tuoda+jaksamisen+rajoissa+ostoksia,+mutta+tuo+kävelykin+väliin+niin+vaivaloista,+niin+hyvää+kuin+tekisikin.Hyvä+on,+että+kuitti+löytyy+verkkopankista,+minkälainen+pankki+tai+henkilö+ei+tuota+huomaa+itsekin.Tarkkana+on+oltava+laskujen+kanssa,+kauppalaskutkin+syytä+tarkastaa.Luin+juurilehdestä,+että+kolme+kertaa+oli+laskuista+löytynyt+kaksi+kertaa+samat+summat+maksatettuna.Tuo+naapuri+apu+onkin+oiva+hyöty+kummallekin+mistä+Mdk-Mdk+mainitsit,+autetaan+siinä+missä+kukin+voi.Pyörällä+en+uskalla+enää+yrittää,+se+pyörän+selästä+poistuminen+voisi+aikaan+saada+seuraamuksia.Niin+se+on,+että+elämään+on+sopeuduttava+olemassa+olevin+kyvyin,+se+on+sitä+elämää.Nyt+enimmät+turina+jää+ensi+viikon+puolelle,+mikäli+mokkula+edelleen+kieltäytyy+yhteistominnasta,+näin+ainakin+kävi+viime+kerralla.Oikein+mukavaa+viikon+loppua,+aletaan+valmistautumaan+kesän+koho+kohtaan.+juhannukseen.
  13. Huomenta+aivan+ihanaan+torstai+aamuun,+taivas+aivan+pilvetön,+aurinko+lämpöä+jakaa+hyville+kuin+pahoillekin.Onko+niin+pahaa+ihmistä,+että+ei+aurinko+häntä+lämmittäisi+ja+mielen+hellyttäisi;)Vettä+on+nyt+luonto+saanut+ja+puut+tuolla+puistossa,+tietenkin+joka+paikassa+ovat+täyteen+kasvuun+päässeet+ja+näkösuoja+on+täydellinen,+vilkas+liikenteinen+katu+näkymättömissä,ääntäkin+hiljentää.Nyt+olisi+se+lahnan+saanti+kai+hyvällä+mallilla,+joku+kertoi+saaneensa+kolmen+kilon+lahnan,+siinäpä++jo+paljon+syötävääkin,+ruotiminen+helposti+onnistuu.Savustettuna+ja+uunikalana+hyvää,+rasvainen+se+lahna+on.Mesimarja+on+jäänyt+minulta+hyvin+heikolle+maistelulle,+joskus+yritin+siirtää+tie+puolesta+penkkiin,+ei+onnistunut.Jossakin+kertovat+ojan+penkoilla+kasvavan.Kyllä+sitä+kaikkea+syötiin+lapsena,+ihme+että+tänne+asti+on+päässyt,+ettei+kuolettavaa+suuhunsa+pistänyt.Tuo+perusuomalaisten++elämä+nyt+sekaisin,+kuka+tietänee+mikä+on+oikein,+mikä+väärin,+mutta+kun+aikansa+setvivät,+kai+siitä+joku+selvyys+tulee,+vaikeaa+tuo+hallituksen+taival+on+ollut+tähänkin+asti,+miten+jatkossa.Yhden+miehen+valinta+sekoitti+koko+paketin.Pitkä+olisi+matka+jo+ajatuksena+käydä+katiskat+katsomassa+ynnämuulla,+varmaan+kalaa+katiskoissa+olisi,+kun+pyytäjiä+ei+kaiketi+tungulle+asti?Kalaisa+järvi+myös+hetan+maisemissa,+ilohan+se+olisi+pyytää,+jos+kalaa+tulee,+minäkin+istuisin+vaikka+kuinka+kauan+onki+kädessä,+nyt+vaan+on+nuo+mahdollisuudet+lopussa.Kyllä+erilainen+kalan+tarjonta+vaihtelua+ruokailuun+antaa,+joskin+liika+siinäkin+on+liikaa.Kalakukkoa+rupesi+mieli+tekemään.Onnittelen+Hurskaista+tuosta+oman+käden+työ+panoksesta,+josta+hyvän+mielen+sait,+se+palkitsee+vaivan,+kun+lopputulos+tyydyttää.Minullakin+melkoisen+hyvin+hommat+on+mallissaan,+kesken+eräisiä+ei+mitään,+sukkaa+aloittelin+taas+välityöksi,+kunnes+uutta+keksin.Jouten+oloa+en+ole+oppinut,+hieman+sitäkin+olen+harjoitellut,+en+tosin+kovin+vakavasti+sitä+edes+suunnittele.Voihan+se+tulla+eteen+sekin+päivä,+että+ei+pysty+mitään+harrastamaan,+sitten+sen+surun+aika,+en+vielä+rupea+sitä+pohtimaan.Nyt+sitten+parvekkeelle+tarkastamaan+puutarhaani+ja+sitten+siitä+päivää+kuluttamaan+ja+elosta+nauttimaan,+samaa+ajattelen+teidän+toistenkin+tekevän;)
  14. Huomenta+muutaman+päivän+loman+jälkeen+näistä+ympyröistä.Maalla+piipahdin+ja+nautiskelin+kauniista+kesästä+siellä++hiljaisuudessa.Kuistilla+istuin+ja+kuuntelin+lintujen+laulua,+seurasin+pesäpönttö+touhua+ja+räkättien+ruuan+etsintää.Vaihtelua+se+oli,+eilen+illalla+kotiin+palasin+ja+oli+mukava+seurata+luonnon+vaihtumista+auton+ikkunasta.Nyt+perunat+maassa,+muutama+rivi+tehtiin,+taisi+olla+viimeinen+sitä+lajia,+niin+vaikealta+tuntui,+niin+hyvää+kun+se+juuri+maasta+otettu+onkin.Hyväksyttävä+on,+että+voimat+huvenneet.Niin+on,+kuten+Hurskainen+sanot,+ensi+viikolla+kesäpäivän+tasaus+ja+siitä+sitten,+voi+sentään,+hämärtämään+rupeaa.Kesää+vielä+kuitenkin+jäljellä,+tuntuu+kuin+ei+olisi+vauhtiin+päästykään,+vielä+kesken+eräinen+koko+kesä.Sadetta+ja+viileää+taas+tänäkin+päivänä,+melkein+yhden+lämpimän+päivän+vauhdilla+mennään,+mutta+vielä+se+lämmin+aika+on+edessä.Niin+tuntuvat+hyvin+kukalla+olevan+marjat+metsässä,+toivottavasti+riittää+pölyttäjiä.Perussuomalaiset+on+olleet+esillä+viikonlopun+ajan+ja+ihmettelyä+ja+päivittelyä+on+riittänyt+ja+riittää.Ei+ehkä+mennyt+kaikkien+mielen+mukaan+läheskään+ja+uhkakuvia+monenlaisesta+suunnasta+nähdään,+jopa+presidentti+ihmetteli+asioita.Tuo+olut+ei+minulle+janojuomana+onneksi+maista,+joskus+lasillisen+olen+ottanut+ja+ei+vetoa+syntynyt.Minä+päätin,+että+en+permanenttia+ota+ihan+kohta,+hiukseni+on+niin+huonokuntoiset,+että+lepoa+kaipaavat,+leikkaus+nyt+hoiti+keinona.Pitäisi+kai+kokeilla+jotakin+ihmeainetta+mikä+saisi+myös+ihmeitä+aikaan;)Tällä+kertaa+tervehdys+jääköön+tähän,+kivasti+olette+pirttiä+nostelleet,+ihan+etu+sivulta+löytyi.Katsellaan+nyt+mihin+tämä+sää+kääntyy+ja+toivotaan+kauniimpaan+suuntaan+matkaavan,+onhan+kohta+jo+juhannus,+hyvää+päivää,+jossakin+voi+vaikka+päivä+paistaa+meillä+Savossa+sataa.
  15. Huomenta+aika+tavalla+aikaisin,+pikkumatkalle+lähden,+siksi+ennen+kukon+laulua+kiirehdin.Taivas+pilviä+kerää,+lämpöä+neljätoista+astetta,+ehkä+pieni+sadekkaan+ei+haittaa.Kyllä+luonto+on+nyt+kukoistuksessaan,+koivut+ikkunani+edessä+niin+tuuheina,+että+läpi+ei+näkymää.Kaksi+viikkoa+juhannukseen,+aivan+kuin+salaa+lähestyy,+tässä+kesän+odotuksen+kera,+mutta+keskikesää+kohta+juhlitaan.Tuo+kolari+suma+oli+todella+kauhea,+luulisi+että+ei+kukaan+moisesta+selviä,+mutta+kyllä++vaan+järvestäkin+auton+sisältä+pääsivät,+saa+nähdä+miten+käy+Aaronin?Ei+voi+ajatella+miten+sairas+Emma+onkaan+ja+mihin+kaikkeen+pystyy,+kyllä+seurattava+on+miten+taas+kaikki+ongelmat+selviää.Tässä+sarjassa+on+kaikki+mahdollista,+hyvässä+kuin+pahassakin.Kyllä+kesä+ja+kaunis+sää+kirjoittajia+verottaa,+mutta+ei+surra,++ei+palsta+kokonaan+häviä,+yritetään+pirtin+voimin+ainakin;)Näin+tavallisena+eläjänä+kaikki+tuollainen,+mistä+Mdk-Mdk+kirjoitit+tuntuu+ihan+luontevalta,+mutta+kun+näihin+turvallisuus+säädökset+ja+muut+pykälät+liitetään,+mahdottomaksi+menee.Miten+silloin,+kun+asuntovaunu+matkan+edetessä+vaikka+sellaiseen+paikkaan+asettuu,+mikä+ei+ole+valvottu,+onko+silloin+joku+vakuutus+turvana?Vähän+turhan+päiväisiltä+tuntuu+tuo+byrokratian+ohjeistus,+mutta+kai+viisaat+turvaksi+meille+ovat+pykälä+viidakon+aikaan+saanut.Monesti+kaikki+selkeä+ja+hyvä+katuu+juuri+noihin+ympyröihin.Kaikesta+huolimatta+se+paikka+siellä+on+olisi+ollut+hyvä+parkkeerata,+mutta+virkamiehet+eivät+riskeeraa,+jos+jotakin+sattuu+vastuu+saattaa+heille+koitua+näiden+laki+pykälien+myötä+virka+virheeksi.Vaikeaksi+menee+elämä,+parasta+olla+vaan,+ei+ymmärtää+mitään+lupia+kysellä.Eipä+tuota+ole+tarvinnut+kiirehtiä+puutarhoille,+vieläkin+voi+hallaa+ilmetä.Torilla+pistäydyin,+kahvilla+meinasin+käydä,+jäi+juomatta,+kun+kahvileipä+oli+loppunut,+yllätys+oli+ollut+kahvilan+pitäjälle+suuri+kansan+ryntäys.Kukkia+oli+paljon+ja+niistä+sopi+valintaa+tehdä.Liekö+kone+syönyt+muorin+tuoman+rinkelin,+en+löytänyt+mistään.Kohtahan+saat+taas+uuden+haettua,+sitä+odotellaan.Hyvää+päivän+jatkoa+vaan+kaikille,+jos+sataa,+satakoon,+lämmintä+kuitenkin+on.
  16. Kaunista+kesäistä+aamua,+aurinko+heloittaa+pilvettömältä+taivaalta,+tuuli+hiljaa+henkäilee;)Onnistui+eilinen+mökki+vierailu+kaikilta+osin,+upea+paikka+oli+ja+rannassa+saimme+katsella+kuikan+haudonta+puuhia,+tosin+vähän+kauempaa,+ettei+häiriintynyt.Siinä+saimme+todeta+miten+vanhemmat+vaihtoivat+paikkaa+ruokailun+tiimoilta,+vuoroin+syömässä+kävivät.Melkoista+korven+tuntumaa+matkalla+mökille+saimme+nähdä,+vaikka+vain+kymmenisen+kilometriä+kaupungista+mentiin,+oli+ehken+korvasieniäkin+löytynyt.Naapurimökki+sijaitsi+korkean++kallion+päällä+ja+melkoiset+rappuset+ovat+joutuneet+tekemään,+että+järveen+pääsivät,+niillä+ei+liioin+sivuun,+ei+horjuen+auttanut+kulkea,+upea+oli+paikka.Nyt+on+kaikki+siirtyneet+luonnon+palvojiksi,+kun+niin+hiljaista+on+oven+käynti+pirtissä+ollut,+kyllähän+nyt+on+nautittava,+kun+kesä+viimein+tuli,+no+ei+kuitenkaan+auta+niin+itseään+uuvuttaa,+että+ei+pirttiin+jaksa+kurkistaa;)Harvakseltaan+ja+hartaasti+kun+kohtaamisia+suunnittelee,+voi+olla+että+anti+onkin+parempi,+kuten+ynnämuu+kerroit.Kihti+on+varmasti+ikävä+seuralainen+sekin+ja+paljon+sitä+tuntuu+olevakin,+eilenkin+naiset+kertoivat+kyseisen+vaivan+olevan+ja+rajoittaa+kovasti+myös+kalan+syömisiä.Tuon+muistikullan+toivoisi+toimivan+edes+kohtuullisesti+elämän+loppuun+asti,+ikävä+seurata+näitä+pahastikin++muistinsa+kadottaneita.Maton+pesu,+ainakin+ennen,+kun+laiturilta+aurinkoisena+päivänä+niitä+pestiin,+oli+todella+ihan+kivaa+hommaa.No+nyt+ei+sitten+pitäisi+sitä+laiturilta+pesua++suorittaa,+järviä+pitää+säästää,+mutta+en+edelleenkään+kovin+rasittavana+hommana+sitä+pidä,+kun+seisailta+käsin+voi+pesutuvan+lattialla+matot+pestä,+ainut+raskas+siinä+hommassa+on+nostelu+huuhtelu+altaaseen.Ennen+vanhaan+ne+järvessä+pestyt+tuoksuivat+kauan+mäntysuovalle+ja+olivat+mukavat+lattialle+levitellä.Nyt+sitten+yrittämään+tätä+lähettämistä,+onnistuuko,+aurinkoa+teille+kaikille+oikein+runsain+mitoin+toivotan;)
  17. Huomenta,+nyt+kesäiseen+kauniiseen+ja+kahdentoista+asteen+lämpöön,+siitä+vaan+paranee.Niin+se+vaan+on,+kun+oikein+kovasti+jaksaa+uskoa,+kesän+tulo+ihan+oikeaan+päivään+sattui,+menemme+käsityökerhon+yhteiseen+talven+lopettamis+tapaamiseen+yhden+jäsenen+mökille.Johan+kerhot+loppuivat+toukokuussa,+mutta+näitä+ilmoja+yritimme+satuttaa+ja+niin+se+onnistui+kuin+tilauksesta.Hiusten+leikkaus+sattui+samalle+päivälle,+mutta+kun+pistää+vauhtia+niin+kaiken+ehtii,+toriltakin+pitää+kukka+käydä+viemiseksi,+muuta+olenkin+jo+hankkinut.Hurskaiselle+nyt+korjaan+erehdystäsi,+Kristiina23+siellä+sairaalassa+pötkötti,+syytä+en+tiedä.Minun+sairaalassa+olosta+yli+kuusikymmentä+vuotta,+eli+-52+vuonna+olin+kuukauden+silmäsairaalassa,+siihen+on+jäänyt+sairaala+reissut.+Kaksi+kertaa+vauvan+olen+hakenut;)Sitkeys+palkitaan,+että+kun+jaksaa+ja+jaksaa+,+kuten+marjapehkojen+alusten+putsauskin+onnistuu.Samoin+uusinnassa+silityskin+tulee+tehtyä,+eihän+ne+pyykit+mihinkään+katoa+Kristiina23.Äläpä+muuta+sano+ynnämuu,+olen+sitä+minäkin+tuota+kalenteria+katsonut+ja+todennut+saman+kaksi+ja+puoli+viikkoa+juhannukseen+ja+siitä+viikon+päivät,+alkaa+illat+hämärtymään.Kaikkea+kivaa+saattaa+vielä+tapahtua,+ja+omat+riemut+niistä+hämäristä+öistäkin,+sato+kasvaa+ja+kypsyy.Kohta+marja+ja+sieni+metsään+päästään,+päästään+jos+kyetään,+mutta+eipä+surra+sitä,+ei+kesän+ohi+menemistä,+eletään+ja+nautitaan+päivä+kerrallaan.Nyt+kuitenkin+on+kesä+ja+kaikki+kukoistaa,+jopa+vanhat+mummotkin;)Onhan+niitä+ihmisiä+joka+lähtöön,+mutta+haluan+uskoa+enemmän+niitä+hyviä+riittää.Kaikkea+mukavaa+tällekin+päivälle+teille+jokaiselle,+nautitaan+auringosta+ja+kauniista+luonnosta,+sillä+nyt+sitä+herkkua+on+tarjolla,+heippa!