Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+toukokuun+viimeisen+täyden+viikon+alkuun.Ilma+on+kirkas+ja+aurinko+lämmittää,+puissa+jo+selvästi+vihreä+sävy,+ehkä+se+kesäksi+vielä+muuttuu.Luvattu+on+taas+kylmenevää,+mutta+sitähän+se+aina+on+ollut+kesän+tulo,+vasta+kesäkuun+eka+viikon+jälkeen+pakkaset+ohi+menneet.Kustaan+päivän+aikoihin+piti+perunat+maassa+olla,+kuudes++päivä+se+Kustaan+päivä+on.Näitä+vanhoja+tapoja+ja+sanontoja+paljonkin+juuri+säähän+liittyen.Ikävää+tuo+tuollainen+viestin+katoaminen,+kyllä+siinä+into+vähenee+kirjoitteluun,+kumma+että+eivät+saa+kuntoon+laitettua,+vika+lienee+Suomi24:n?Tuota+kopiointia+työpöydälle+en+ole+onnistunut+tekemään,+tumpelo+mikä+tumpelo.Kyllä+on+todettu+tuo+kävely+matkan+lyhentyminen,+mutta+hyvä+että+edes+vielä+pystyy+ilman+apua+liikkumaan.Voisi+olla+niinkin,+että+sängyn+pohjalla+lojuisi,+kaikesta+voi+iloita,+pienestäkin+hyvästä,+vaikka+iso+aisia+tämä+liikkuminen+on,+sen+mahdollisuus.Enpä+voi+Laten+tavoin+sukuni+suuruutta+mainita,+hyvin+pieneksi+jää+sukulaisten+määrä+ja+heidänkin+tapaamiset++minimissä.Nuorempana+vielä+siskoni+eläessä+olimme+paljon+yhteyksissä,+mutta+nyt+jälkeläiset+ovat+kaikonneet.Kiirekö+sen+tekee,+vai+emmekö+tunne+vetovoimaa,+harmi+sinänsä,+varsinkin+kun+minimissä+tuo+suvun+määrä.Mieheni+nimi+oli+Erkki+ja+siitä+nimestä+kesää+ennustettiin,+jos+Erkkinä+kylmä,+Urponakin+kylmää.Erkki+einettä+annoo,+vielä+Urpoki+uikuttaa,+kaiketi+liittyi+myös+eläinten+ruuan+loppumiseen.Ei+ole+noita+sanontoja+tullut+paljonkaan+mieleen+pantua,+mutta+runsasta+se+oli+ennen+ja+mukava+niitä+on+kuulla,+milloin+minkin+tapahtuman+jäljiltä+ennustelua+löytyi.Totta+tuo+mitä+Hurskainen+noista+kukista+mainitsit,+harmillista+kun+leviävät+nurmikoille+ja+sitten+ovat+tuhon+omat.Näin+tahtoo+olla+valko+ja+sinivuokkojen+kanssa,+jos+penkistä+pois+lähtevät+pihapiiriin,+leikkuriin+joutuvat.Onnea+vaan+noihin++toimintoihin+mitä+tämä+viikko+tuo+tullessaan+Hurskainen.Nousviikko+myös+vanhaa+sanastoa.Nyt+yritän+ruveta+katselemaan+mitä+päivä+toisikaan+tullessaan,+ehkä+voisi+käydä+noita+komeroita+läpi,+pyyhkiä+ja+luututa,+turhaa+on,+mutta+jos+en+keksi+tähdellisempää,+aika+se+menee+niinkin.Toivon+että+teillä+kaikilla+jotakin+mielekkäämpää+puuhaa+löytyy.
  2. Sunnuntaiaamun+rauhaa,+kelpaa+ikkunasta+katsella,+taivas+pilvetön+ja+aurinko+hellii.Kaatuneiden+muistopäivälle+liputetaan,+tässä+kuussa+liputuksia+onkin+runsaasti.Miniäni+soitti+eilen+aamulla,+josko+lähtisit+puutarhalle,+no+totta+kai+ja+niin+mentiin+ja+kukkia+tarttui+mukaan.Nyt+on+parveke+valmis,+enää+ei+mitään+tarvitse+ei+liioin+sovikaan,+jos+itsesekin+siellä+meinaan+oleskella;)Maljaköynnöksen+ostin,+en+ole+saanut+sitä+talvehdittua,+jospa+nyt+sekin+onnistuisi.Kesäkurpitsan+taimen+otin+kokeiluun,+sieluni+silmin+nään+sen+kiertelevän+parvekkeen+lattialla+ja+kurpitsoja+poimin+herkutteluun,+kuinka+käy+onkin+sitten+toinen+juttu.On+nyt+kaikenlaista+ongelmaa+ollut+näissä+koneissa,+ei+kai+vaan+ne+paljon+varotetut+virukset+ole+päässeet+myös+näihin+kotikoneisiin?Juuri+tuota+pohdin+minäkin,+kun+autosta+en+meinannut+ulos+päästä,+että+ei+enää+samoilla+voimilla+ole,+heikkous+tavoittaa.Samoin++myös+ajattelen+kuten+Mdk-Mdk,+että+kyllähän+tuon+nyt+pystyn+tekemään,+totuus+onkin+sitten+toista.Kyllä+se+alkaa+olla+aika,+että+apua+on+pyydettävä,+usko+omista+voimistaan+on+pakko+unohtaa.Onpa+sinulla+ollutkin+mukava+seuralainen+ja+"kissaa"+osasit+hänelle+puhua,+minä+tuon+kissa+kuumeen+kanssa+pyörin,+olisi+niin+mukava+seuralainen+häntä+pystyssä+vastaan+tulisi+kotiin+tulessani.Paranemisia+sinulle+ja+malta+ottaa++asioita+rauhallisesti.Kyllä+noita+kesätapahtumia+taitaa+joka+puolella+maata+olla,+minne+sitä+sitten+tulee+mentyä.Luulen+että+tori+on+se+paikka+missä+tulee+kesällä+käytyä,+siellä+tuttavia+tapaa+ja+voi+suuremmat+puhe+taudit+purkaa;)Kevyeen+pukeutumiseen+on+osa+ihmisistä+jo+siirtynyt,+nyt+viileämpää+säätä+luvassa,+kai+nuttu+niskaan+vielä+heillekin+jotka+tee+paitaan+kiirehtivät.Tasaantuisi+nyt+nämä+säät,+tulisi+oikea+kesä+ja+kestäisi+syksyyn+asti,+lomatkin+jo+osalla+väkeä,+silloin+ainakin+toivoisi+lämmintä.Hurskainen+sinä,+ihan+punastun+kun+tuollaiset+halit+sain,+vaikka+virtuaalisissa+ei+mitään+vaara+ole,+mutta+lämmitti+mieltä+kumminkin,+siis+kiitos.Jaksamista+sinulle+myös+niiden+puuhiesi+kanssa,+et+varmaan+keinuun+monesti+istahda?Nyt+edessä+sellainen+päivä,+ei+suunniteltua,+mutta+uskon+jotain+aikaan+saavani,+ainakin+ruuan+valmistus+tulevaa+viikkoa+silmällä+pitäen.Näitä+päiviä+edessä+monia,+monia,+ettei+ole+aikataulua+katsottava,+se+on+kivaa.Aurinkoista+päivää+ja+sen+tuomaa+hyvää+mieltä+pirttiläiset+ja+koko+kansa.
  3. Huomenta+kirkastuvaan+perjantai+päivään,+yöllä+tuli+vettä,+mutta+aika+vähäisesti,+hyvä+niinkin.Luonto+saa+janoonsa+kostuketta+ja+alkaa+kasvunsa+kunnolla,+lämmintä+oli+aamulla+kolmetoista+astetta.Hyvä+että+tulee+todistettua,+että+ei+yksin+minun+koneeni+vika,+ettei+viestit+lähde.Tänä+aamuna+en+saanut+sähköpostia+auki,+ei+sinne+mitään+tärkeää+tule,+täyttyy+vaan+roskapostista.Kiva+lopputulos+ynnämuulle+tuo+auton+kanssa,+nyt+sitten+korpimaisemiin+vaan+suunnittelut+viriämään,+auto+ainakin+matkaan+vie.Ehkä+näitä+vaarallisia+koneen+sottaajia+liikkeellä+enemmänkin,+haluavat+todistaa+että+on+oikea+ihminen+viestin+lähetyksen+takana.Meitä+"sinisilmäisiä"+on+ehkä+muitakin+kuin+minä,+mutta+en+usko+että+luotsit+estämään+viestejä+rupeavat,+en+tiedä+kuka+on+70++luotsi?Noin+luki+minullakin+Late,+mutta+en+uskaltanut+painaa+peruuta,+epäilin+että+sitten+ainakin+häviää.Muori+on+saanut+perillisensä+kestittyä+ja+kaikki+onnellisesti;)Kiva+se+on+nähdä+jälkeläisiään,+harvoin+minunkaan+luona+käyvät,+puhelin+on+oiva+kohtaus+paikka;)Nyt+aion+lähteä+torille+katsomaan+löytyisikö+miljoona+kelloin+taimia,+istuttaisin+itse+roikkuamppeliin.Kertaalleen+sen+olen+jo+tehnytkin,+mutta+eivät+suostuneet+yhteistoimintaan,+kituvat+vaan+henkihieverissä.On+se+niin+arvoituksellista+tuo+kukkien+kasvatuskin.Kerrankin+lyhyt+viesti+minulta,+tehkää+pidempiä+te+toiset;)Päivän+jatkoja+vaan+kaikille,+kaikkea+mukavaa+tapahtumaa++mistä+mieli+ilahtuu+toivottelen;)
  4. Huomenta,+taas+keskelle+viikkoa,+loppu+kuullekin+jo+siirrytty,+näin+se+aika+hujahtaa,+kesää+odotellessa.Hyvältä+näyttää+sää+ikkunasta+katsellen+ja+niin+on+luvattu,+että+lämmintä+saadaan.Nyt+ei+kaipaa+kuin+lämpimän+sateen,+niin+hokkuspokkus,+luonto+viherjöiMeillä+on+putsattu+joka+päivä+noita+katuja,+kyllä+kelpaa+tallustella,+ei+tunnu+sora+jalkojen+alla.Älykäs+puhelin+mulla+on,+kunpa+omistaja+olisi+edes+himpun+verran+samanlainen;)Liikkeessä+käytin+ja+päivitykset+oli+tekemättä,+viisi+päivitystä+ja+30+euroa,+ehdin+jo+ajatella+uuden+puhelimen+ostoa.Sanoivat,+että+kyllä+tämä+pelaa+ja+nyt+pitäisi+päivitysten+tapahtua+automaattisesti,+en+ymmärtänyt+koko+päivityksen+tekoa,+luulin+että+kone+hoitaa+itsensä+huollot.+luulo+ei+ole+tietoa.Kysyin+saako+tähän+puhelimeen+myös+sen+maksun+puhelimella,+mitä+nyt+mainostetaan,+kyllä+saa,+mutta+myyjä+katsoi+minua+ja+sanoi+odotetaan,+kai+ajatteli+että+siinä+se+mummo+vasta+sotkuja+aikaan+saa.Hyvät+arvot+sinulla+MummeliMia,+kyllä+noilla+kelpaa.Uskaltaudu+vaan+leikkaukseen,+ei+aina+huono+tuuri+voi+olla+Hurskainen,+näkösi+saattaa+parantua+paljonkin.Olen+pitkälti+sitä+mieltä,+että+onni+ja+epäonni+kulkee+kyselemättä,+luottamus+siihen+että+se+onni+useimmin+mukana+on.Kalliin+puhelimen+ostit+toiseksi+puhelimeksi,+puolta+halvempaa+minulle+eilen+tarjosivat.Kukahan+niitä+sinun+tavaroita+oikein+hävittelee,+onhan+tämä+muisti+huonontunut+varmaan+meillä+kaikilla,+mutta+varmistaminen+varmistamisen+päälle+on+auttanut.Usein+sitä+lähtee+jotakin+hakemaan+ja+ei+muista+mitä+piti+löytyä,+takaisin+lähtökohtaan+ja+jopa+muisti+palautuu;)Huono+muistisuuskin+on+otettava+vaan+vastaan,+ei+pulinat+auta.Ynnämuun+silmäsairaus+on+todella+hoidettava+vaiva,+ei+auta+tippoja+unohtaa,+kälylläni+sama+vaiva+ja+toinen+silmä+on+jo+hämärtynyt,+en+pelottele,+voihan+syy+olla+joku+muu,+muistelen+rappeutumista+kertoneen,+liittyykö+sitten+tuohon+tautiin,+sitä+en+tiedä.Kyllähän+se+silmä+kulta+viimeiseksi,+sanotaan,+mutta+onhan+onneksi+nykyään+nuo+hoidot+kehittyneet.Verkkokalvoakin+nykyään+jo+korjataan.+Näin++hidastuu+kaikki+tekeminen,+kävelyn+ohella,+ennen+jaksoi+siivota,+pestä+pyykit+ja+laittaa+ruuat,+käydä+ostokset+samana+päivänä,+nyt+on+jaettava+töitä+eri+päiville.Onneksi+ei+kiire+ole+lisääntymään+päin,+aikaa+riittää+vielä+istuskeluunkin;)Aamupäivän+puuhastelen+ja+iltapäivän+lepäilen,+näin+sitä+päivät+iltaan+saa;)Auton+möin+ja+kortin+annoin+minäkin+mennä+vanhaksi,+ei+minulla+noita+menoja+paljon+ole,+missä+autoa+tarvitsisi,+mutta+olisihan+se+mukava+ajella+huviakin,+no+ei+kuitenkaan,+auton+pito+on+kallista+lystiä.On+se+ilo+seurata+lasten+kiireitä,+vaikka+joskus+kaipaisi+heitä+useammin+luonaan+pistäytyvän,+elämän+rytmi+on+kiivas,+joka+paikkaan+ei+ehdi,+mutta+hiljenee+vauhti+heilläkin,+näin+veikkaan.Nyt+on+heillä+aika+elää+kiireistä+ja+antoisaa+aikaa,+kai+näin+oli+ennen+meilläkin.Olen+saanut+sellaisen+kutinan+sormiini,+on+kuin+tulessa+ja+raavittava+on,+kai+se+joku+allerginen+juttu+on,+pitää+katsoa+onko+tohtoriin+aika+tilattava.Kutinaa+on+lisääntynyt+muuallakin,+rasvaa+iho+huutaa,+mutta+nämä+sormien+kutina+jotakin+muuta,+pitäähän+kaiketi+jotakin+harmia+aina+olla,+vähällä+olen+päässyt.Tänään+viimeinen+kerho,+alkaa+ihan+oma+aika,,+voihan+olla+että+stressaan+itseäni+näillä+menoillakin+ja+sitten+noita+oireita+ilmaantuu.Vähentänyt+olen+menoja+paljon+ja+hissukseen+ajatus+kulkee+siihen+malliin,+että+jätän+kaikki,+ehkä+tulevat+toimeen+ilman+minun+panosta;DDYritetään+selvitä+tämäkin+päivä+iltaan+hyvillä+mielin,+aurinko+siihen+lupaa+lisä+mahdollisuuksia,+heippa!
  5. Huomenta,+pilvetön+taivas+ja+aurinko+helottaa+tuulikin+tyyntynyt,+eilen+puhalteli+voimallisesti.Hellettä+etelään+lupailevat,+ehkä+riittää+hiukkasen+tännekin.Tiukassa+on+lämmön+saanti.Jopas+outoa+porukkaa+Hurskainen+uniinsa+ottaa,+no+helpotus+oli+herätä+ja+todeta,+untahan+tuo+oli.Hyvä+mieli+siitä+tulee,+kun+huomaa+onnistuneensa,+hyttysistä+puhuttaissa+saan+kanalihalle+ihoni,+jospa+minut+tulevana+kesänä+kiertäisivät.Korvasienien+aikaa+kai+eletään.Minulla+puhelimen+kanssa+ongelmia,+soitin+Telialle,+samoin+neuvoivat+maksulliseen+soittamaan,+tänään+menen+liikkeeseen+kyselemään+apua,+saa+nähdä+lähdenkö+uuden+laitteen+kanssa+ulos.Pankki+tunnusten+päällä+joku+data+kielto,+voi+että+nämä+koneet+ovat+kenkkuja,+kun+aina+jotakin+harmia+keksivät.Harvoin+ne+uudet+sovitukset+korvaan+tarttuu,+alkuperäisinä+saisivat+esittää.Olen+kuunnellut+konserteissa+käyneiltä,+että+juuri+nuo+uudet+sovituksen+ohjelman+pilaa,+nautinto+tipotiessään.Kärrin+olen+hyväksi+todennut+myös+minä+ja+aina+täydennystä+hakiessa+sen+perässäni+vedän.Noita+penkkejä+kaipaan+kaduille+myöskin,+mukava+olisi+huilata+ja+katsella+ohi+kulkevaa+liikettä+vaikka+kauppa+reissulla.Meillä+hyvin+vähän+katoksia+pysäkeillä+ja+juuri+tänä+aamuna+oli+lehdessä+yleisön+osastolla+näistä+puutteista.Katselen+ikkunasta,+kun+matkaajat+liikenne+asemalta+tulevat+ikkunani+edessä+olevalle+pysäkille+ja+siinä+joutuvat+seisomaan+kauankin+autoa+odotellessa,+satoi+tai+paistoi.Huonoa+tervetuloa+toivottaa+kaupunki+näin+tänne+matkaaville,+jospa+nyt+alkaisi+tapahtumaan+jotakin.Tuota+apua+saan+minä+myös,+jos+ilkeän+pyytää,+kun+ei+mitään+korvausta+meinaa+huolia,+aina+jotakin+yritän+jossakin+tavaran+muodossa+antaa.Telialla+on+tuo+Helps+apu,+mutta+siellä+taas+maksetaan+minuutti+taksalla+ja+aikaa+menee+minun+taidoillani+ymmärtää+ohjeet.Sitä+vaan+kovin+toivoisi+laitteiden+pelaavan.Nyt+yritän+sinne+puhelin+kauppaan+eestyä+ja+jospa+laite+saadaan+kaikilta+osin+toimivaksi.Mukavaa+aurinkoista+päivää,+kyllä+se+tuota+lämpöä+aina+lisää.
  6. Huomenet+taas+uuden+viikon+alkuun.Äitienpäivä+ohitettu+ja+nyt+mennään+loppukuulle,+kun+seuraava+juhlapyhä+edessä,+Helatorstai,+toivottavasti+silloin+jo+on+kesä+tullut.Tänään+on+taivas+pilvessä,+sadetta+odotetaan,+lämpöä+on+nelisen+astetta.Tuo+jääkiekko,+kuin+muukin+urheilu+suurilta+osin+jää+väliin,+ei+jaksa+kiinnostaa.On+se+onni+tuokin,+kun+voi+seurata+jälkeläisten+onnistumisia+elämässä.Kokiksi+on+minunkin+tyttären+tyttö+lukemassa,+siinä+rinnalla+lukee+myös+lukiota+ja+hyvin+on+mennyt,+ensi+vuosi+ennusteissa+vaikeampaa,Perheen+vanhempi+poika+myös+hakee+samaan+kouluun+siskonsa+kanssa,+nuorin+vielä+pitemmän+matkan+päässä+näistä+valinnoista.Tyttären+pojan+poika+pänttää+yliopiston+pääsykokeisiin,+paljon+on+luettavaa.Tiukkaa+on+opiskelemaan+pääsykin.Minusta+se+ensimmäinen+versio+parempi+tuosta+Täällä+pojan+tähden+alla,+katson+kyllä+tämänkin,+oiva+katsaus+historiaan,+soisi+nuortenkin+sen+katsovan.Hyvät+oli+tarjoukset+minullekin+pojan+luona,+aivan+ihana+miniä+minullakin+on.Eipähän+siellä+markkinoilla+taida+houkutuksia+liioin+olla,+jos+joskus+jotakin+paikallista+ruokapuolta,+mitä+ei+itse+tule+tehtyä.Palvilihaa+joskus+olen+nähnyt+ja+muikun+paistoa+harrastavat,+kumpaakin+lajia+sitten+voi+vaikka+ostaa+kotiin+vietäväksi.Eilen+olikin+aurinkoinen+ilma,+mutta+tuuli+viileä,+muisteltiin+edellistä+äitienpäivää,+silloin+syötiin+terassilla+ja+oli+jopa+kuuma.Minä+kuivatan+pyykkini+parvekkeella,+telineen+viritän+ja+koneellinen+siihen+mahtuu,+ehkä+kerran+viikossa+näin+teen.Pyykkituvassa+pesen+vain+isommat+tekstiilit+ja+matot,+oma+kone+kylppärissä.Hyvä+kone+myös+talossa+on.Mukava+että+toivoa+on+näköpiirissä+Hurskaisella,+voi+toipuminen+aikaa+viedä,+jos+leikkaukseen+joudut.Hyvä+kuitenkin+jos+helpotus+asiaan+tulee,Miten+kävikään+tuon+pelin+suhteen,+kysynpä+nyt+uteliaisuuttani;)Tänään+viimeinen+käsityökerho+ja+sitten+alkaa+siltä+osin+loma.Täytekakun+laitan+yllätyksenä,+sitten+jää+hyvä+maku+suuhun;)Iloista+päivää+kaikille,+jos+ei+aurinkoa,+niin+toivoa+kuitenkin.
  7. Hyvää+Äitienpäivää,+kauniina+alkaa+päivä,+vaikka+sateita+luvattiin.Hyvä+näin,+juhlatunnelma+nousee+kera+auringon.Eilinen+päivä+oli+niin+radiossa+kuin+televisiossa+Mauno+Koiviston+muisteloa,+pitkä+elämä+hänelle+siinä+jo+ehti+monen+moista+tapahtua.Harvapa+tuon+polun+kulkijaksi+pystyisi,+kaikki+kunnioitus+kuuluu+hänelle.On+markkinat+muuttaneet+muotoa+vuosien+kulun+myötä,+ennen+vanhaan+kevät+ja+syys+markkinat+kohokohta,+sinne+tuli+maalta+kaikki+kykenevät,+kauppaa+käytiin,+muistan+täälläkin+olleen+hevosiakin+myynnissä.Nykyään+ei+taida+enää+helppo+Heikitkään+huutaa,+ennen+heidän+ympärille+väki+kerääntyi.En+ole+aikoihin+markkinoilla+käynyt,+en+nykyistä+menoa+tiedä.Hurskaisella+puuhaa+pihapiirissä,+näin+se+on+työtä+tekevälle+riittää,+laiskat+vaan+makoilee;)Päivät+iltaan+kuitenkin+kuluu,+ei+liioin+mitään+näkyvää+aikaan+saa,+sen+verran+minäkin+sain+hommattua,+että+kakun+pohja+ja+mustikkapiirakka+aikaan+saannoksia.Haudoilla+käytiin+eilen,+kun+räntäsateen+uhkaa+oli+ilmassa+täksi+päiväksi,+ei+kuitenkaan+edes+viitteitä+moiseen.Minä+siirtelen+ruukkuja+parvekkeelle+ja+sisään,+joku+voisi+arvella+ei+tuo+viisaan+työtä+ole,+palkaksi+muutama+tomaatti,+mutta+meitä+on+moneen+lähtöön+ja+aika+se+kuluu+näinkin.Onko+siinäkään+mitään+järkeä+toivoa+ajan+kuluvan,+loppuun+se+sillä+lailla+menee;)Huolimattomuuttani+jäi+kerma+ja+sitruunat+ostamatta+ja+nyt+niitä+tarvitsen,+katsoin+lähikauppani+auki+oloa,+kiinni+on,+vähän+kauempana+on+kauppa+kolme+tuntia+auki,+pitää+sinne+rientää.Näin+sitä+joskus+joutuu+harmittelemaan,+vaikka+periaatteessa+olen+sitä+mieltä,+että+kaupat+voisi+olla+sunnuntait+kokonaan+kiinni.Pojan+tytär+tulee+puolen+päivän+aikoihin+hakemaan,+mennään+pojalle+ruokailemaan,+sitten+kotiin+ja+tytär++tyttärensä+perheen+kanssa++tulee+käymään.Harmittaa,+kun+kaikki+niin+nopsaan+tapahtuu,+mutta+näin+se+menee.+kun+joka+paikassa+haluavat+käydä+.No+niin+vietetään+äitienpäivää+jokainen+omien+tappojen+ja+mallien+mukaan,+äidit+on+juhlansa+ansainneet.
  8. Huomenta+kauniisti+alkavaan+lauantai+päivään.Taivas+pilvetön,+lämpöä+nyt+vaan+kaivataan+ja+siinä+se+sitten+kesä+hyvin+lähellä+jo+onkin.Kolmisen+viikkoa+ja+on+helluntai,+siitä+samat+kolmisen+viikkoa+on+juhannus+ja+sittenhän+sitä+voikin+jo+laskea+päiviä+jouluun;)No+ei+sentään,+monen+moninaista+ehtii+väliin,+lähinnä+tuo+äitienpäivä.Kukkakauppiaiden+kulta+aikaa,+minä+vein+roposet+myös+eilen+sen+alan+yrittäjille,+haudalle+kävimme+ruusut+ostamassa.Miniruusuja+ruukussa+viemme,+koska+seurakunta+kuitenkin+laittaa+haudalle+kesän+kukat+ei+isommin+sitä+pois+heitettävää+sitten+ole.Joskus+on+ruusu+alkanut+kasvun+ja+on+jätetty+sitten+kesäkukkien+rinnalle,+nyt+voi+pakkanen+viedä.En+ole+laittanut+mitään+tarjottavaa,+tyttäreni+odottaa+lapsia+kotiinsa+ja+miniä+kutsui+lounaalle,+näin+olen+tuskin+lapsenlapset+löytävätkään+minua+kotoa.Pojan+tyttären,+toisen+tapaan+pojan+luona,+toinen+onkin+matkojen+päässä.Samoin+tyttären+poika+Ruotsissa,+kortti+sieltä+tulikin,+tyttären+tytär+ainut+joka+saattaisi+tulla+piipahtamaan,+jos+nyt+aikataulut+sopii.Vähän+hankalaa,+kun+meitä+mummeja+ja+iso-äitejä+jokaisella+käytävänä,+eihän+yksi+päivä+kaikkeen+riitä.Tyttären+kanssa+haudalla+käymme+se+riittäköön,+en+oikein+tykkää+koko+äitienpäivästä,+menee+aina+vähän+"hösseliksi"+mukavampi+olisi+muuna+aikana+tavata.Tapaaminen+olisi+suotavaa+muunakin+aikana+kuin+yhden+päivän+tiimoilta,+aika+rajoittaa+meitä+kaikkia,+jokaisella+omat+kuviot.Niin+se+oli,+miten++ynnämuu+tuon+kaupan+käynnin+ennen+aikaan+kuvaili.Maitohinkki+kädessä+kauppaan+mentiin,+siihen+tonkasta+maitoa+litran+mitalla+kauppias+mittasi,+ei+kyselty+hygienia+passeja,+oliko+ihmiset+sen+sairaampia,+ei+tunnettu+allergioitakaan+näin+runsaastiOnko+liika+siisteys+vienyt+ojasta+allikkoon?Ei+voi+kieltää+etteikö+hyvä+ole,+että+tarkempaa+on+tuon+puhtauden+ja+siisteyden+suhteen,+mutta+liika+on+liikaa,+kuka+sitten+sanonee+missä+raja+kulkee.Katselin+eilen,+kun+emännät+piirakoita+pussitti,+ei+riitä+käsien+pesu,+käsineet+on+vedettävä+käteen.Piirakat+teki+kauppansa,+mutta+kakkuja+ja+muuta+makeaa+jäi+pöytään,+no+viimeisessä+kerhossa+niillä+herkutellaan.Muutamat+sukat+ja+vähän+muutakin+saimme+kaupaksi,+mutta+arvasimme+jo,+että+ei+vanhusten+tarve+kovin+suuri+ole+ja+muuta+väkeä+useinkin+vähän.Tuosta+sukan+tekemisestä+olen+ynnämuun+kanssa+samoilla+linjoilla,+kantapää+pitää+istua,+olen+ennenkin+kehaissut,+että+näin+minun+sukissa+toteutuu.Hymyilytti+eräs+pariskunta,+he+ovat+ihastuneet+isoäidin+neliöistä+koottuihin+tossuihin,+edellisellä+kerralla+niitä+ei+ollut,+lupasin+eiliselle+tehdä+ja+niin+saivat+haluamansa.Mukava+se+on+tekijöille,+kun+tuotteet+hyviksi+todetaan+ja+meillähän+ei+hinnan+kiroissa+kaupattava+ole.Pitkävartiset+miesten+sukat+15+euroa,+naisille+12+eurolla+kaupat+syntyy.Vielä+tuosta+entisaikojen+kaupasta,+siellä+todella+kyläläisiä+tavattiin+ja+kuulumiset+kuultiin,+kaupan+teon+ohella.Muistikuvani+on+enemmän+sota+ajan+jälkeen+tapahtuvia,+mutta+kyllä+se+paljon+poikkesi+tämän+ajan+kaupoista+silloinkin,+tavaraa+hyvin+niukalti+tarjolla,+kaikki+kelpasi.Avioon+mentyäni+ruokaa+jo+sai+paremmin,+mutta+rahat+aina+vaan+tiukalla,+muistan+vastakirjalla+mekin+alkuun+ostettiin,+tilipäivänä+maksun+aika.Kaikesta+selvitty,+pankkilainoista+ja+muista+velvotteista,+koskaan+ei+karhuamisia+ole+tapahtunut,+hyvä+onni+on+mukana+ollut.No+nyt+taitaa+taas+tätä+historiaa+syntyä+ylen+palttisesti,+pois+on+koneen+äärestä+lähdettävä+ja+johonkin+hommaan+tartuttava,+mitä+sitten+keksinkään,+hyvää+äitienpäivän+odotusta+ja+Latelle+kiitos+toivotuksista,+heippa!
  9. Huomenet,+viikonlopun+alkuun+taas+on+tultu,+viikot+vierivät,+mutta+kesän+tulo+hidastelee.Vielä+oli+pari+astetta+pakkasta,+mutta+ensi+viikolle+jo+lupailivat+lämpimämpää,+ehkä+yö+pakkasetkin+hellittää,+pääsee+kesä+aluilleen.Lunta+satoi+eilen+ihan+talviseen+malliin,+mutta+ei+kauan+maassa+kestänyt,+suli+heti+kohta.Naapuritalon+pihan+nurmikko+näyttää+vihreältä,+vai+kuvittelenko+vaan;)Olisihan+se+ollut+korrektia+hieman+nimeä+vaihtaa,+jos+nyt+halusi+pirttiä+matkia,+sekoilua+tuo+aiheuttaa,+mutta+kiusa+se+in+pienikin+kiusa,+näin+sanotaan.Eipä+anneta+tuon+haitata,+totean+vaan,+että+pirtti+kuin+pirtti.Miksikäs+sitä+ei+voisi+itse+otsikkoa+muuttaa,+mutta+kun+on+niin+tutuksi+tullut,+olkoon.+perinteitä+aina+kaipaillaan;)Pieni+viruttelu+hyvää+tekee,+luin+juuri+lehdestä,+että+puolen+tunnin+välein+pitäisi+istuma+työläisen+nousta+liikkeelle,+no+eipä+taida+työt+sillä+tapaa+edetä.Tuo+selän+vaivojen+saaminen+vanhemmalla+puolen+ikää+on+aika+yleistä,+liikkeelle+vaan+kehottavat.Issias+vaiva+menee+yleensä+ohi+kolmessa+kuukaudessa+ilman+hoitoakin,+näin+lehdessä+kerrottiin.Tiskaaminen+on+kiva+homma,+minä+aika+usein+tiskaan,+vaikka+konekin+on,+sillä+aikaa+kun+koneen+täyttää,+pesee+jo+pienen+tiskin.Kädetkin+siitä+tykkäävät,+pehmenevät+kummasti.Lohi+filee+on+minulla+pakkasessa,+pitääkin+laittaa+se+seuraavaksi,+kovin+kauan+ei+kuiviltaan+auta+pakkasessa+säilyttää.Kertovat,+että+jos+kalan+laittaa+pussiin+ja+vettä+mukaan,+kala+pakkasessa+saa+olla+kauankin+ja+tuoreen+makunsa+säilyttää,+en+ole+kokeillut.Kahvia+on+minun+myös+käytävä+tarjouksesta,+viimeinen+paketti+kaapissa,+eihän+se+kovin+paljon+edullisempaa+ole,+kuin+normaalisti,+mutta++kympillä+kolme++kuulostaa+mukavalta;)Siinä+sitä+sitten+jotain+muutakin+mukaan+tarttuu,+ja+tarjous+on+tehnyt+kauppiaalle++sen+tarkoituksen+minkä+pitikin.Heräte+ostoja+pakosta+syntyy,+kun+kauppaa+kiertelee+ja+voihan+joskus+vähän+etuakin+kertyä+itsellekin.Tänään+sitten+palvelutalon+keikka,+myyjäiset+ja+pieni+ohjelma+tuokio+asukkaille.Leivonnaisia+etupäässä+ostavat,+mutta+aina+joku+käden+taidolla+valmistettu+mukaan+lähtee.Se+taito+ei+nyt+kovin+iso+ole,+mutta+persoonallisuus+kuitenkin,+jokainen+omalla+käsialallaan,+sukat+miehille+sellainen+vakio+tuote+mitä+menee,+kai+ovat+tyytyväisiä+olleet.Veikkaan+että+muutamat+tänäkin+päivänä+kaupataan,+vaikka+kesä+onkin+tulossa,+kumisaappaisiin+villasukka+kesälläkin+oiva+tuote.Viettäkää+mukava+päivä,+jotakin+kivaa+ja+mielekästä+tehden,+ulkoilukin+tänään+onnistuu,+niin+kirkas+päivä+tulossa,+tänne+meille+ainakin.
  10. Huomenta+tuttuun+pirttiin,+voihan+pirttejä+olla+useitakin,+tämä+yksi+minulle+riittää+ja+toivon+että+kirjoittajat+myös+löytävät+tänne.Tietenkin+olisi+ollut+hyvän+tavan+mukaista+luoda+ihan+oma+otsikko+uudelle+pirtille,+mutta+pienikin+kiusa+mielletään+hyväksi.Siitähän+ei+pääse+mihinkään,+etteikö+halu+kiusan++teko+mielessä+aloituksen+tekijiällä,+siitä+vaan+nauttikoonArvaan,+että+tämä+ylennyksen+saanut+siellä+kuorssaa;)Eikös+ihan+oikein+mennyt+tuo+isän+ja+pojan+titteleiden+suhteen,+sanotaanhan+pojasta+polvi+paranee;)Aika+mukavasti+tuo+matkustaminen+nykyään+sujuu,+kun+tilaa+liput+tietokoneelta+ja+istuu+linja-autoon,+halvalla+vievät+perille,+maisemia+siinä+ehtii+katselemaan.Tietenkin+edellytys+on,+että+vuoroja+sinne+haluttuun+kohteeseen+kulkee.Norjan+puolella+minä+myös+olen+käynyt+ja+pelkäsin+istua+kyydissä,+kun+niitä+vuorten+teitä+ajeltiin,+siitä+on+jo+aikaa,+tyttäreni+oli+nelivuotias.Kirkniemessä+käytiin+viime+syksynä,+jo+oli+upeat+maisemat.Etelässä+vähän+eri+paikoissa+muutama+matka,+siinä+ne+minunkin+"mualiman"+katselut+ovat.Kotimaassa+olisi+paljon+nähtävyyksiä,+tiedä+vaikka+voimat+riittäisi+täällä+kierrellä+ja+jos+tilaisuuksia+tulee.Nopsaan+koneesi+remontin+kuntoon+saitkin+ynnämuu,+ainahan+ne+eurot+hupenee,+kun+toisten+apuun+joutuu+turvautumaan.Minä+viimeksi+korjasin+puhelimessa,+37,00+euroa+se+vei+ja+nyt+on+pelannut,+kuinka+kauan?Minulla+on++tuo+Venäjän+matkailu+jäänyt+vähälle,+Sortavalassa+olen+kerran+käynyt+ja+siksi+nyt+yritän+joka+vuosi+tavaraa+sinne+lähettää,+puute+oli+silloin+suuri,+voi+nyt+olla+jo+muuttunutkin.Viipuriin+mielin,+mutta+ei+vaan+ole+onnistunut+tähän+päivään+mennessä+ja+olisihan+siinä+maassa+kohteita+muitakin.+Olen+samaa+mieltä,+Voitonpäivä+on+paikallaan+oli+se+niin+kauheaa+aikaa+se+natsien+valta+aika,+aina+kuitenkin+vaan+sotaa+lietsotaan.Voihan+olla,+että+kasvokkain+voisi+tunnistaminen+onnistua,+nimethän+ne+meiltä+tahtoo+unohtua.,+ajattelen+noita+Laten+matkakavereita.Minä+nostin+tomaatit+ja+kukat+sisälle,++ei+mitään+kasvun+merkkiä+parvekkeella+tapahtunut,+eihän+ne+kylmässä+kasvit+viihdy,+nyt+odotan+niin+kauan,+että+yö+pakkaset+loppuu.Tuo+vaatteiden+seisottaminen+kaapissa+saa+värin+muuttumaan+valkoisissa,+yritänkin+aina+alimmaista+ottaa,+että+kierrätys+toimisi.Nykyään+tuo+pyykin+pesu+heti+vaihdon+jälkeen+tulee+tehtyä.Nyt+pitää+sanoa,+jos+pirttiin+aiotte,+niin+katsokaa+tarkasti+numerointia,+tai+kurkatkaa+aloitusta,+siellä+ainakin+selviää+onko+haluamanne+pirtti+kyseessä.Onhan+se+hyväkin,+että+nyt+kelpaa+kirjoittaa+tähän+uuteen+heidän,+joille+kynnys+tai+muu+vastahakoisuus+on++tätä+minun+aloitusta+kohtaan+ollut.Päivän+iloja+hakemaan;).
  11. Talvisen+oloista+kylmää+ilmaa+jatketaan,+luntakin+viskoi,+mutta+ei+maahan+jäänyt,+nyt+jo+lämmön+puolella+muutama+aste.Huomenet+jäi,+joten+peruutan+ja+toivotan+hyvää+huomenta.Puutarha+ja+luonto+ihmiset+lohduttelee,+että+hyvä+ettei+lämmintä+ehtinyt+pitää+ennen+tätä+kylmää+jaksoa,+kukinnalla+vielä+onnistumisen+mahdollisuudet.Metsämarjat+vielä+kukkimatta,+näin+ehkä+sato+toiveet+elää,+niin+metsässä+kuin+puutarhoissakin.Ei+nuo+kasvua+ole+lisänneet+parvekkeellakaan+minun+viljelmät;)Eurooppa+päivästä+olette+puhelleet+ja+linkittäneet,+asiasta+vähän+ymmärtävänä+en+kommentoi,+mutta+ei+minustakaan+voi+yhteen+liittää+tätä+naapurimaan+voiton+päivää+ja+Eurooppa+päivää,Eurooppa+päivä+koskettaa+kaikkia+euroopalaisia,+voiton+päivää+juhlivat+vain+naapurissa.En+puutu+asiaan,+koska++tietoa+näistä+joudun+hakemaan+ja+kiitän+linkeistä+teitä+jotka+olette+linkit+laittaneet,+sieltä+voi+asiaa+itselle++selvittää,+jos+kiinnostusta+on.Nuo+allergiat+nykyään+kovin+yleisiä,+mistä+johtuneenkaan?Kai+sitä+jotain+on+minullakin,+astmaa+ainakin+isän+puolelta+suvussa+ja+herkkää+on+ollut+ihoni+kanssa.Kokeissa+en+ole+käynyt,+kai+pitäisi,+nuo+vitamiinien+oleminen+tai+puutos+on+minulla+testaamatta.Olen+vahvasti+ihan+itse+itselleni+todistanut,+että+kaikki+lääkkeiden+syönti+saattaa+omalle+keholle+olla+haitaksi+ja+kovin+vähän+lääkkeitä+syön,+pienen+särynkin+yritän+sivuuttaa+ilman+lääke+apua.Samoja+ajatuksia+Hurskaisen+kanssa,+tauti+paranee+sillä+millä+on+tullutkin,+no+ei+taida+kaikkien+vaivojen+kohdalla+parantua+ja+erittäin+hyvä+että+apua+voi+saada.Noihin+kokeisiinkaan+ei+aina+halutessa+niin+vaan+pääse,+olen+yrittänyt+kiirehtiä+tätä+vajaa+toiminta+koetta,+mutta+kuulemma+vuosi+väliä+edellisestä,+no+uskotaan.Jospa+tuon+80:sen+tiimoilta+saisin+yleistarkastuksen,+näin+olen+kuullut.Suurimpia+toiveitani+on,+että+en+tarvitsisi++lääkkeitä,+elämä+kulkisi+tätä+rataa,+tämähän+meillä+kaikilla+toivomus+varmaan+on,+toisilla+vaan+ei+toteudu.Surullisia+tarinoita+jo+nuorempien+ihmisten+kohdalla+kuulee.Hurskaiselle+vielä,+aloittappas+säännöllinen+voimistelu,+viruta+ja+venytä,+tämän+luulen+itseni+niin+selkään+kuin+niskaan+ja+jänteisiin+auttaneen.Voihan+se+olla+luulottelua,+mutta+joka+päivä+olen+päivän+alkajaiseksi+näin+toiminut.MummeliMia,+eiliset+ruuat+ihan+hyviä+joskus+parantuvat+lämmittäissä;)Labraankin+voi+meillä+tilata+ajan,+en+ole+näin+tehnyt,+eläkeläisellä+on+aikaa+odottaa;)Jokos+ynnämuun+kone+topin+teki,+kun+ei+eilen+pirtissä+käynyt,+näin+tarkkaan+seuraan+teidän+kaikkien+liikettä;)Nyt+katselemaan+mitä+päivä+tuo+tullessaan,+toivottavasti+kaikille+jotain+mukavaa.
  12. Huomenta,+edelleen+aurinkoon+ja+sateettomaan+tiistai+päivään.Pakkasta+oli+herätessä+pari+astetta,+mutta+aurinko+jo+lämmittää,+kirkas+taivas,+mummolaan+meno+päivä;)Lumisadetta+radiossa+lupaillaan,+mutta+ei+vielä+ole+näkynyt.Ei+voi+sanoa+takatalven+tulleen,+kun+ei+ole+oikein+kevättäkään+näyttäytynyt,+ei+tuolla+juurikaan+lintuja+kuule+satamäärin,+muutama+yksilö+yrittää+ilmoitella,+että+kevät+nyt+pitäisi+olla.Kyllä+noiden+kukkien+kanssa+aika+hankalaa+on,+orvokit+ei+kaikkein+herkempiä+palentumaan+ole,+vaikka+joku+aste+pakkastakin+olisi.Tällä+hetkellä+meillä+ei+tuulta+ole,+voi+tulla+lämmintä+vähän+enemmän+kuin+eilen.Harmi+näiden+koneiden+kanssa,+kun+rupeavat+uupumaan+ja+takkuilu+joka+päiväistä.Ei+mikään+voi+(+joku+muu+saattaa+)+suututa+enemmän+kuin+tälläinen+eloton+kone+temppuilee+ja+ei+osaa+mitään+sen+suhteen+tehdä.Ynnämuu+taidat+hyvinkin+hallita+myös+näitä+hommia,+näin+olen+ymmärtänyt.Pieniä+harmeja+sanot+ynnämuu,+niin+voisi+kuvitella,+mutta+aikamoinen+puute+se+on+jos+koneelle+ei+pääse,+miten+sitä+ilman+on+toimeen+tullutkin?Kyllä+tuohon+ylennys+asiaan+on+minunkin+yhdyttävä,+onhan+jo+kahden+miehen+puolto+ja+kaksi+tätä+ylennystä+naisistakin+tällä+hetkellä+nyt+tukee.Toinen+naisista+saanut+tuntuvaa+hyötyä+tästä+omaishoitaja+muodossa+ja+hyvänä+kumppanina+muutenkin.Natsoja+vaan+lisää,+oikeastaan+voisi+kaikille+tämän+ikäisille+miehille+jo+ainakin+jonkun+kunnian+osoituksen+antaa.+(+naisillekin)Suru+uutisia+niitä+tulee+tuttava+ja+sukulaispiireistä,+minullakin+muutama+minun+ikäinen+sukulainen,+taidan+kyllä+ylttää+sinne+vanhimpaan+päähän+suvussani.Pieni+suku,+vanhempi+osa+jo+nurmen+alla.Maailma+mellastetaan,+ja+valitaan+päättäjiä,+ei+meinaa+jaksaa+edes+kuulla+saati+katsoa,+on+niin+masentavaa+melkein+kaikki+kuuluminen,++no+kai+tämä+Ranskan+valinta+on+hyväksi+todettu.Luin+lehdestä,+että+nyt+talkoo+työtä+tekevien+ihmisten+ruoka+verolle+laitettaisiin,+joku+kevyt+soppa+ruokailu+kahvitus+ei+verotettavien+luokkaan+kuuluisi.Vaikeaksi+menee,+kun+nykyään+ei+tekijöitä+meinaa+mihinkään+saada,+nyt+sitten+tämä+pieni+etu+karsii+loputkin,+katsotaan+miten+tämäkin+nyt+menee.Nyt+kuitenkin+vielä+laulamista+harrastamaan,+kohta+se+on+ohi+sekin+ja+lomailu+näiltä+osin+alkaa.Ensi+viikko+ne+touhut+lopettaa.Aurinkoa+ja+kaikkea+muuta+mukavaa+toivotan+pirttiin+kurkkaaville.
  13. Huomenet+uuden+viikon+alkuun+ja+kauniina+se+alkaakin,+ei+lumesta+tietoakaan,+vaikka+sitä+luvassa+oli.Nollan+tietämissä+mittari+ja+taivas+pilvetön,+luulisi+ihan+kivan+ilman+tekevän,+vaikka+eipä+se+kauaa+vie,+kun+taivas+pilvistyy+jos+näin+on+mennäkseen.Eilen++istuskelin+parvekkeella+ja+ihan+lämmintä+oli,+kun+aurinko+lämmitti.Pulla+taikina+on+kohoamassa,+kerhoon+tuoreet+pullat+aikomuksena,+tuonpa+pirttiinkin+heti+kohta+tuoreet+omena+hillolla+täytetyt+kierrepullat.Siistin+näköistä+on+tuo+maisema,+ovat+noita+katuja+jynssänneet+tavan+takaa,+eilenkin+kadun+vieressä+olevien+puiden+välejä+siivosivat,+kyllä+se+koneilla+helpolta+näyttää.Minulla+on+kärri+mukana,+kun+suuremman+tavara+määrän+tuon+kaupasta,+ei+niitä+jaksa+riiputtaa.Olen+joskus+rahoissa+ollessani+(muka)+hankkinut+Tubbeware++purkiston+jauhoille+ja+muille+kuiville+tavaroille,+nyt+näkee+hyvin+milloin+purkki+tyhjenee+ja+puhtaana+pito+on+helppoa+hyllyissä.Kivaltakin+näyttävät+iloisin+keltaisin+kansin++kaapin+oven+avatessa,+pienestä+sitä+iloa+on+löydettävä,+hyvä+ostos+mielestäni.Pullataikinakin+kohoaa+Tubberissa,+vuodesta+toiseen.Tuo+vaatteiden+ja+kenkien+osto+himo+on+taakse+jäänyttä+elämää,+nyt+vaan+yritän+hävittää+entisiä,+mitä+ei+tule+käytettyä.Pojan+tyttärelle+kerroin+vintillä+olevan+kolmet+piippakanta+kengät,+innostui+kovasti,+niitä+käymme+lähiaikana+katsomassa+sopiiko+hänelle.Kirjekuori+laukkujakin+olen+säästänyt,+nyt+taitaa+jo+nekin+tekevän+uutta+tuloa.Lieneekö+jalkojen+huonoon+vointiin+osa+syyllisiä+juuri+nuo+kengät.Ynnämuun+tapaan+yritän+nykyään+etsiä+kenkiä,+joilla+on+hyvä+tartunta+maahan,+ei+tulisi+mieleenkään+kanta+kengillä+kävely,+no+aika+aikaa+kukin.Tuo+kännykkä+jää+minullakin+kotiin,+jos+olen+menossa+tilaisuuteen,+että+soitto+häiritsee,+hiljaiselle+voisi+laittaa,+mutta+sitten+se+tahtoo+näin+jäädäkin+ja+sitten+niitä+hätäilyjä+syntyy.Eipähän+minulle+niin+paljon+soittoja+tule,+aivan+hyvin+voisi+matkasta+pois+jättää,+mutta+tottumuksesta+sen+laukun+taskuun+laitan.JärKevät+ihmiset+todella+sopeutuvat+säätilaan,+turha+kapinoida+ja+kyllä+se+sieltä+kevät/kesä+tulee,+minkälainen+sen+tiedämme+syssymmällä;)Hurskainen+runoratsua+haikaili,+se+on+sellainen+heppa,+että+käskien+ei+kulje,+mutta+toisaalta+ei+myös+mitään+ihmettä+kaipaakaan.Joskus+tuntuu+että+riimit+ihan+itsestään+lentoon+lähtee,+sitten+toiste+ei+sitten+kirveelläkään.No+eipä+noitakaan+lahjoja+liiemmin+ole+minulle+asti+riittänyt,+mutta+eihän+kaikkea+tarvitse+osata,+jos+edes+sinne+päin+joskus.Samoja+huomioita+olin+minäkin+näkevinäni,+kun+kauppaan+mennessä+kadun+vieri+puita+katselin,+silmut+jo+vihertymässä,+nyt+vaan+lämmin+sade+ja+mittari+sopiviin+lukuihin,+vihreys+meitä+ympäröi.Ristikoita+on+kiva+täyttää+ja+aika+kuluu,+nyt+jäänyt+vähemmälle,+kun+aina+on+olevinaan+muuta+tärkeämpää.Touhua+riittää+noilla+pesän+rakentajilla+ja+laulua+voi+kuulla+tuossa+puistossa,+jos+kuuntelemaan+hiljentyy.Nyt+pullia+pyörittämään,+taikina+taitaa+paisua+yli+astian.Kerhoon+vielä+yhden+kerran+ennen+myyjäisiä+ja+sitten+yksi+kerta+jälkeen+ja+loma+alkaa.On+kyllä+aikomuksena+mennä+kesäkuun+alussa+yhden+kerholaisen+mökille,+jos+nyt+saadaan+päivämäärä+kaikille+sopivaksi,+on+perinteiset+talven+lopettajaiset+kysymyksessä.Tulisi+niin+lämmin,+että+talviturkin+pystyisi+sillä+reissulla+heittämään.Mukavaa+maanantai+päivää,+eiköhän+se+aurinko+muuallakin+paista,+säätiedot+vähän+heittää.
  14. Sunnuntai+aamua,+viileä+oli+yö,+nyt+neljä+astetta+lämmintä.Hitaasti+tuo+kesä+nyt+meinaa+edetä,+mutta+ehkä+sitten+rysähtämällä+tulee+yllättäen+kaikki.Asia+mille+emme+mahda+mitään,+mutta+puhetta+siitä+riittää.Tuli+sitten+tavarat+vietyä+rekan+lavalle+ja+täysi+oli+lava,+ihana+että+ihmisillä+riittää+empatiaa+toisten+auttamisiin.Lasti+puretaan+Joensuussa+ja+kohdistetaan+sitten+tarvitseviin+paikkoihin,+laitoksiin+ja+päiväkoteihin.Pehmoleluni+kaikki+laitoin,+on+varmaan+jo+aika+irtaantua+niistä,+jospa+olisi+iloa+jollekin+vähän+nuoremmalle;)Kirjoittele+Venlastiina+kaikkiin+tarjolla+oleviin+laatikoihin,+kun+nyt+valmiiksi+tulevat;)Voimaton+olen+minäkin,+jos+tuon+tapaisia+harmeja+tulee.Älypuhelimen+kanssa+myös+taas+kerran+apua+tarvitsin,+pojan+tytär+sen+sai+asennettua+ja+toihan+se+lisä+mahdollisuuksia+Facebookiin+ja+Messengeriin,+pieniä+viestejä+helppo+laittaa,,,,+jos+muistan+?Ei+oikein+tämä+istuminen+näiden+laitteiden+edessä+jaksa+paljolti+kiinnostaa,+mutta+asioiden+hoidossa+kai+hyviäkin.Pari+tuntinen+joka+aamu+tänne+kirjoittelussa+ja+lueskelussa+menee,+voisi+kaiketi+aikaa+muuhunkin+kuluttaa,+mutta+ehkä+jotakin+puuttuisi,+jos+en+pirttiin+viestiä+saa.Mukavaa+kuulla,+että+uni+sinullekin+Hurskainen+hyvin+uni+maistui,+kyllä+se+jostakin+ajasta+pakosti+näin+käy.Pyykit+nyt+hyvin+ulkonakin+kuivaa,+minullakin+parvekkeella,+vaikka+ei+kovin+tuulesta+siellä+apua,+tuoksukin+ihan+ulkoinen.Kyllä+se+kännykän+mukana+kulkeminen+on+tärkeää,+aivan+kuin+avainten+ja+rahapussin,+niitä+on+usein+tarkistetta+ovatko+mukana.Minulla+on+yöpöydällä+kännykkä,++apua+tarvittaissa+mahdollista+sitä+hälyyttää,+jos+kykenee.Hyvä+tuo+runosi,+hieno+oivallus+kerrassaan,+lisää+tämän+laatuista;)Minulla+arvatenkin+tuntia+myöhemmin+saunavuoro,+kyllä+se+tuntuu+hyvältä+lämmössä+istuskella+,+viskoa+vettä+kiukaalle+ja+miettiä+suuria+asioita;)Imuria+tuli+juoksutettua+ja+vielä+vahaakin+lattialle+laitettua,+nyt+taas+hyvin+kiiltää.Näistä+arkisista+asioista+se++aika+kuluu,+ei+mitään++yllättävää+tiedossa,+no+eihän+se+yllätys+olisikaan+jos+tietäisi;)Nyt+sitten+jotakin+käppäsyä+tällekin+päivälle,+ei+varmaan+mitään+mainittavaa+olekaan,+kunhan+tässä+pyöriskelen,+ilta+se+vastaan+tulee.Laittakaa+vaatetta+päälle+ulos+mennessä,+siellä+ei+kovin+lämmitä+ole.
  15. Huomenta+lauantai+aamuun+ja+melko+hyvältä+vielä+sää+näyttää,+yöllä+satoi,+mutta+nyt+kirkastui+ja+lämpöä+yli+kahdeksan+astetta.Yöllä+ehdin+ajatella,+että+nyt+jää+viikko+siivous,+mutta+eipä+näin+käynyt,+hyvällä+alulla+on,+parveke+täynnä+tavaraa+tuulettumassa+ja+hyvä+tuuli+onkin.Tässä+nautiskelen+kahvia+ja+viestiäni+yritän+kasaan+saada.Hiljaista+on+pirtin+oven+käynti,+älkää+nyt+vaan+yksin+minua+jättäkö,+silloin+käy+niin,+että+pirtin+elo+loppuu.Ikävää+nuo+viestien+katoamiset+tuttua+on,+tosin+nyt+aika+hyvin+on+kone+pelannut.Noin+se+on+kuten+ynnämuu+kerroit,+maaseudulta+nuoret+ja+palvelut+katoaa.Olen+ajatellut+tässä+lähikylässä+asujia,+linja-auto+vuorot+lähinnä+koulukkaiden+mukaan+laadittu+ja+heitä+auton+täydeltä,+kyytiin+pääsee+jos+mahtuu.Pali+käy+kerran+viikossa+joka+tuo+pariksi+tunniksi+kaupunkiin+ja+sitten+takaisin.Kyllä+siinä+saa+kiireesti+asiat+hoitaa,+ostokset+tehdä,+eikä+passaa+unohtaa,+viikon+päästä+uusiksi.Ei+aina+tule+ajatelleeksi+miten+hyvin+onkaan+omalla+kohdalla,+kaupat+ja+muutkin+palvelut+lähellä.Kerrostalossa+on+minun+elämä+myös+asumisen+suhteen+mennyt,+kesämökillä+pääsin+maalaiselämän+tuntuun,+tai+siis+sain+kokea+sitä+kasvun+iloa,+kun+pihaani+hoivailin.Luopuminen+oli+vaikeaa,+mutta+hyvä+että+sen+pois+annoin,+en+nyt+jaksaisi+sitä+työmäärä+minkä+sinne+kehittelin,+enää+hoitaa.Hyvä+Hurskainen+että+apua+hankit,+kun+olo+noin+kehnoksi+on+mennyt,+olisiko+syytä+huimauksen+aiheuttamaa+etsiä,+onko+verenpainetta.Eilen+minäkin+ihmettelin,+kun+huippasi,+uskon+itselläni+niskoista+johtuvan,+olin+pitkälläni+ja+siitä+selveni.Verenpainetta+ei+sanottavasti+ole,+mittailen+silloin+tällöin.Kyllä+eilen+jo+tarkenikin,+yritin+istua+parvekkeella,+mutta+kuumuus+pois+ajoi,+siitä+vähän+kenkku+tuo++päivän+paisteinen+parveke,+että+liian+kuumaksi+tahtoo+olo+siellä+muuttua.Näin+aamulla+vielä+viileämpi,+kunnes+puolen+päivän+aikana+kuumuus+voimissaan.Näyttää+ihan+siltä,+että+tänäänkin+vielä+lämmintä,+aurinko+siihen+malliin+paistaa,+nyt+vastakkaiselta+puolen+taloa,+mitä+parveke+on,+eli+tähän+koneelle+juuri,+kuuma+tässäkin+tulee;)Jospa+nyt+jatkaisi+tätä+elämää+ja+kohta+tulee+kyyti+torille,+minne+ei+kylläkään+matka+pitkä,+mutta+tuo+tavaran+vienti+onnistuu+autolla+paremmin.Vietetään+mukava+päivä,+jaksetaan+tuuli+ja+pakkaset,+jos+niitä+nyt+sitten+tuleekaan;)