Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+ja+kaunista+aamua,+tänä+päivänä+lämmintä+luvassa,+sitä+odottamaan,+näyttää+kyllä+pilviä+myös+taivaalla,+miksi+sitten+päivä+kääntyy.Matot+pesty+ja+melkein+kuiviakin+on,+vintille+tässä+lähdettävä,+se+onkin+jo+saavutus+kerrassaan.Niin+ne+vaan+kaikki+työt+pikkuhiljaa+tehtyä+tulee.Pitääkin+katselle+vintiltä+vieläkö+löytyisikö+tavaraa+sinne+rajan+taakse+lähtemään,+pojan+tytär+tulee++kaveriksi+niitä+torille+viemään.Kivasti+tilaa+tuli+hyllyihin.+Minulla+tapana+myös+täydentää+kuiva+varasto+sitä+myöten+kun+huomaan+lopun+lähestyvän,+usein+kuitenkin+hiiva+on+se,+mikä+jää+hankkimatta.Otin+pakkasesta+rahkapiirakkaa+ja+tuli+sitä+pari+palaa+syötyä,+on+se+niin+hyvää.Mikähän+onkin,+että+tuo++Viipurin+rinkeli+ei+minulle+oikein+maistu.Onhan+se+niin+mukava+se,++jos+jotakin+kivaa+tielle+tulee,+ei+ole+pakko+tehdä+jo+sovittua,+päivä+on+huomennakin;)Minä+melkein+vetoa+voisin+lyödä+sen+korpimatkan+puolesta,+kyllä+se+ikävä+halua+kasvattaa,+jos+vielä+lämmin+kesä+tulossa,+niin+mikä+estäisi+menoa.Se+rauha+ja+hiljaisuus+mieltä+kirvoittaa+ja+kun+aika+taulua+liian+kireäksi+suunnittele,+onnistuuhan+se.Älä+ollenkaan+vähättele+tekemisiäsi+Hurskainen,+kyllä+aina+tunnut+touhussa+olevan,+on+se+sellainen+itsensä+voittaminen,+kun+jotakin+saa+vietyä+päätökseen.Ihmettelet+miten+saan+pirtin++pysymään+kasassa,+no+teidän+mukavien+kirjoittajien+kanssa,+tästä+on+tullut+joka+aamuinen+tapa+vilkaista+pirtin+kävijöitä.Ei+sitä+niin+kummaa+tarvitse+olla,+aina+on+kiva+kuulla+päivän+sujumisesta+muuallakin+kuin+näissä+omissa+ympyröissä.Sanovat+vielä,+että+aivot+jotenkin+kirkkaampana+pysyy,+kun+jotakin+rasitetta+niille+keksii.Tulipa+tässä+mieleen+lasten+oivallus,"+aivot+on+sitä+varten,+että+hiukset+kestää+päässä",+nyt+taitaa+olla+niin,+että+aivoni+surkastuvat,+kun+hiukseni+ohenee;)Kiva+on+vieraita+saada,+siinä+itsekin+virkistyy+ja+avartaa+se+toisten+kanssa+seurustelu+ja+kun+vielä+erilaisista+ympyröistä+tulevat+erilaiset+tavat+ja+kulttuurit,+siinä+sitä+aihetta+keskusteluun+löytyy.Varmaan+mieliteko+olisi++Laten+porukoilla+päästä+sinne+Mujejärvelle,+mutta+kaikkea+ei+voi+toteuttaa,+tuo+ikä+senkin+rasitteen+mukanaan+tuo.Muistelua+ei+kuitenkaan+kaikilta+osin+pois+viedä,+niiden+parissa+sitten+eletään.Eipä+tässä+suuria+suunnitelmia+päivän+varalle+ole,+kaupassa+menen+käymään,+apteekissakin,+kiva+kun+ovat+saman+katon+alla,+kerralla+kaikki+asiat.Nautitaan+nyt+lämmöstä+tänään,+huomenissa+jo+viilenee,+näin+on+ennusteet,+päivän+iloihin!
  2. Huomenta+taas+uusi+aamu+ja+päiväksi+se+kohta+muuttuu,+kaunista+on,+mutta+viileää.Kerhopäivä,+toiseksi+viimeinen+tänä+keväänä,+loma+aika+lähestyy.Ilolla+sen+vastaan+ottaa,+enpä+muista,+että+olisin+näin+valmis+ollut+lomaa+pitämään,+kuin+nyt+olen.Kai+sitä+iän+tuomaa+paikallaan+olon+toivetta,+tai+sitten+uusien+asioiden+kaipuu,+liian+tavalliseksi+käynyt+nämä+jo+tutuiksi+tulleet++menemiset.Ikkunan+olen+silmälasien+lisäksi+särkenyt+ja+hyvin+vakuutus+tuli+korvauksineen+mukaan,+Toivottavasti+ei+vahinkoja+tule,+aina+sitä+kuitenkin+osa+maksun+joutuu+suorittamaan+ja+ne+sivuhaitat+mitä+näistä+vahinkoista+tulee,+turhaa+juoksemista.Kiva+että+jaksat+rientää+sini-sirkku,+sinulla+kuitenkin+noita+vastoin+käymisiäkin+ollut,+iloinen+ja+reipas+kaikesta+huolimatta+olet;)Tuo+veroilmoitusten+tekeminen+ei+harmia+aiheuta,+ei+ole+ylimääräisiä+vähennyksiä+mistään,+se+valmiina+tullut+vero+laskelma+vaan+arkistoon,+hyvä+näin.Kovasti+nuo+talouden+parannukset+innostavat,+mutta+saa+nähdä+mitä++ja+miten+kohdellaan+eläkeläisiä.+Hyvin+vähän+puhetta+mistään+parannuksista+ainakaan,+asuntotukeen++huononnuksia,+harmi+heille+jotka+tätä+helpotusta+on+nauttineet.Kovasti+nousussa+on+omistusasuntojen+elämä+yhtiö+vastikkeen+kohdalla,+pitääkö+ruveta+miettimään+vuokralle+menoa,+kohta+samoissa+hinnoissa+kulut.Aina+ilmaantuu+jotakin+uusimista+ja+korjaamista+näissä+vanhemmissa+taloissa,+lopulta+monin+kertaistuu+asunnon+osto+arvo,+mutta+myydessä+tuskin+huomaa.Mitäpäs+mahdat+maksa+tai+poistu.Noin+se+vaan+tuntuu+tässä+ympärilläkin+ikkunoiden+pesua+harjoitettavan,+tikkaiden+kanssa+kulki+hallituksen+puheenjohtaja,+totesi,+että+verhojen+vaihdin+vaimo+keksi;)Vähän+kateeksi+käy,+kun+toisilla+apurit+siihenkin+hommaan,+tässä+mummo+yksin+taistelee+ja+kiipeilee,+no+voitto+kuitenkin+minulle,+asiat+hoidettu.Täällä+oli+tori+pullottanut+väkeä+vappuna,+vähän+harmittelin,+etten+saanut+itseäni+lähtemään,+mutta+selvisivät+hyvin+ilman+minuakin;)Jospa+tuo+lämmin+lopulta+tulee,+pääsemme+niistä+ylimääräisistä+vaatteista+ja+muutenkin+touhuilemaan+harrastusten+kanssa,+kuka+mitäkin,+parveke+hyvä+lisätila+harraste+toimintaan.Taivas+aivan+pilvetön,+ehkä+ei+ehdi+sateiseksi+muuttua,+vaikka+räntäsadetta+tänne+idempään+on+luvattu,+monen+laisella+säällä+tätä+kesän+tuloa+odotetaan,+ehkä+juhannukseen+selviää+onko+kesä+tullut,+nyt+moikka!
  3. Huomenta,+juhlat+on+juhlittu+ja+seuraavaan+juhlapyhään+kolmisen+viikkoa,+helatorstai+seuraava+juhlittava+kohde,+no+onhan+se+äitienpäivä+siinä+välissä.Äitienpäivä+onkin++kovasti+tärkeäksi+muodostunut+ainakin+kauppiaille.Toivoisi+tuota+turhan+ostamista+vältettävän,+jotakin+tarpeeseen+tulevaa+kylläkin,+minä+olenkin+sanonut+tiukasti,+että+ei+mitään+ostamisia,+kukkia+korkeintaan.Yhdessä+ruokailukin+lahjana+on+hyvä,+sitä+kun+aina+harvemmin+tapahtuu,+jokaisella+on+menonsa.Late+ja+ynnämuu+perinteitä++toteuttaneet,+minä+surkimus+en+mihinkään+eestynyt,+eka+kerta+elämässäni.En+paistanut+minäkään+munkkeja+en+muutakaan,+kyllä+kaikki+kuitenkin+sujui,+järkevästi+ajatellen+turhaa+on+turhaa,+vähempikin+riittää.Olihan+se+hieman+erikoisen+tuntuista,+kun+ei+simaakaan,++aina+sen+olen+ennen+tehnyt,+tiesin+että+ei+vieraita+tule,+itseäni+varten+en+nyt+tällä+kertaa+vaivaa+nähnyt.Aurinkoa+sain+minä+kyllä,+istuin+parvekkeella+pitkän+tovin,+se+minun+vappuni;)Eihän+nyt+todella+oteta+pyynnöstäkään+mitään+näytteitä+ja+kovin+pitkiä+on+välit+niihin+pakollisiin,+minäkin+vuoden+välein+pääsen.Minulta+jää+avun+antaminen+lapsille+pelkiksi+neuvoiksi,+jos+niitäkään+enemmälti+kysyvät,+hyvä+kuitenkin+etten+apuakaan+vielä+ole+tarvinnut+pyytää.Tomaatin+taimet+tyttären+kasvilavaan+kasvatin,+miten+sitten+satoa+tuottavat+on+aika+paljon+kesästä+kiinni.Mielensä+saa+varmaan+pahoittaa+monen+muunkin+asian+suhteen,+kunhan+nyt+joskus+jotakin+valmista+saavat+aikaan+sen+soten+kanssa.On+se+tuo+silmien+hoitaminen+edistynyt+valtavasti,+pystyvät+vaikka+minkälaisiin+korjauksiin,+siinä+ainakin+parannusta+minun+nuorena+saamaani+silmä+vaurioihin,+hyvin+olen+minä+vielä+nähnyt,+joskin+silmät+rasittuvat+helposti.Kevään+ja+kesän+tuloa+sitä+odotellaan,+voimat+vaihtelevat,+mutta+intoa+elämiseen+riittää+jokainen+aamu+on+uusi+mahdollisuus,+jännitystäkin+nähdä+mitä+tänään+tapahtuu;)Noita+kaupassa+käyntejä+minä+myös+harvoin+teen,+eihän+yhden+ihmisen+talous+mahdottomia+osteluja+tarvitse,+perustarvikkeet+on+aina+hyllyssä+ja+muuta+täydennystä+harvakseltaan.Sinulla+Mdk-Mdk,+kuin+Kristiina23+on+mahdollista+istutuksia+laittaa,+onhan+varmaan+pieni+pihakin+rivitalon+asunnossa?Minulla+vain+nuo+parveke+mahdollisuudet+kasvia+laittaa,+iso+on+kyllä+parveke,+sinne+yhtä+ja+toista+mahtuu.Kyllästyin+jo+ruukkujen+siirtelyyn+sisälle+ja+ulos,+nyt+peittelen+jos+kovia+yö+kylmiä+vielä+tulee.Vakuutus+varmaan++kustantaa+lasit,+jos+vahingossa+ovat+särkyneet,+oma+vastuu+jää+kontollesi+Hurskainen.Minä+sain+joskus+aikoineen,+kun+putosin+tikkailta+ja+lasit+särkyi.Aika+pienillä+vaivoilla+se+kaihileikkaus+menee,+jos+kaikki+hyvin+onnistuu,+nostelua+vain+määrä+aika+vältettävä,+näin+muistelen.Syksyllä+tulee+minunkin+silmien+tarkastus,+kaksi+vuotta+tulee+täyteen,+edellisellä+kerralla+ei+ollut+muutoksia,+saa+nähdä+onnistaako+yhtä+hyvin+tulevan+tarkastuksen+kohdalla.On+se+muoriakin+nukuttanut+makkarakestien+jälkeen,+vai+mitä?Nyt+loppui+taas+turinat,+pitkäksi+aina+vaan+venyy,+laulamaan+ja+sitten+asioita+hoitamaan,+heippa!
  4. Oikein+kaunista+vappupäivää+toivon+teille+kaikille,+meillä+aurinko+hellii+vapun+juhlijoita,+marssijoita.Minulta+jää+marssit,+kuin+juhlinta+tähän+kotipiiriin,+aika+erikoista,+aina+olen+vappua+ollut+juhlimassa.Nyt+tuntuu+vaan+niin+hyvältä+katsella+ikkunasta,+mitä+sieltä+nyt+sitten+näkyykään,+ei+vilkasta+ainakaan+vielä.Ajattelin+mennä+teatteri+baarin+vappu+lounaalle,+mutta+sekin+aikomukseksi+jää,+edullisimmin+ruuan+kotona+laitan,+vaikka+ei+hinnan+kiroissa+ole+sielläkään.Laiskuutta,+laiskuutta,+mihin+johtaneekaan?Rollaattori+aika+kaiketi+minullakin+lähestyy,+ei+pitkiä+matkoja+jaksa+kävellä+ellei+välillä+lepää.Ehkä+yksi+syy+haluttomuuteeni+lähteä+mihinkään,+siitä+toruvat+ystävät,+et+saa+jäädä+sisälle,+pakota+itsesi+lähtemään,+hyvää+kaiketi+tarkoittavat,+mutta+itse+vielä+kaiken+päätän,+olkoon+vaikka+tyhmiä+päätökseni.Hätäilin+jo+liputuksen+viipymistä,+mutta+nyt+näköpiirissä+olevat+lipputangot+on+lipun+saaneet.Onhan+vappu+työväen,+ylioppilaiden+ja+kevään+juhlinnan++päivä,+kannattaa+lippu+salkoon+nostaa.Ihanasti+olet+elämäsi+järjestänyt+Mdk-Mdk,+kelpaa+siinä+valmiille+mennä+jos+ei+itseä+huvita++ruokaa+laittaa,+seuraakin+samalla+ja+muuta+oheistoimintaa.Miten+on+silmiesi+laita?Ylellisyyttä+auto+on+näiden+meikäikäisten+tarpeita+ajatellen,+kyytiä+saa+tarpeen+tullen.Muutoissa+se+tavaroiden+paljous+parhaiten+esiin+tulee+ja+ehkä+helpommin+myös+niistä+eroon+päästä.Minä+ajattelin+katsella+nyt+ylimääräistä+käyttökelpoista+vaatetta+keräykseen,+mikä+lähtee+tuonne+rajan+taakse,+joka+kevät+tulee+keräys+auto+torille+ja+sinne+voi+tavaraa+viedä.Tuo+tarve++on+juuri+noin+mitä+sanoit+Mdk-Mdk,+pyykkikone+joka+viikko+hyrrää+ja+näin+ollen+samat+vaatteet+kiertää,+loput+hyllyssä+pölyyntyy.Vuodevaatteitakin+joutaa+auton+kyytiin+laittaa,+jos+saan+kyydin+sinne+torille.Onnea+vaan+mukavaan+asumiseesi+ja+terveyttä+siitä+nauttimaan.Hurskainen,+se+kaihileikkaus+ihmeesti+näköä+parantaa,+minulla+molemmat+silmät+leikattu+ja+kaikki+näkeminen+kirkastui,+näen+lukeakin+ilman+laseja,+lasit+silmien+eriparisuutta+tasaa.Kyllä+minä+myös+innostan+sen+lavan+ottoa+pihalle+ja+kerralla+kaikki+tarpeeton+lavalle,+kerran+se+kirpaisee+ja+silmä+näkymässä+lepää;)Tuo+kierrätykseen+vieminenkin+hyvä+vaihtoehto,+eikös+ne+kotoa+haekin+jos+pyytää.Lumia+ei+näy,+ei+nämä+uudet+lumentulotkaan+haittaa+aikaan+saaneet,+nyt+nurmikon+vihannointia+voi+alkaa+odottaa.Aurinko+onneksi+juhlijoita+lämmittää+jonkun+verran,+muuta+"holjakkaa"+taitaa+kyllä+olla;)Yöllinenkulkija+tähtiä+ihastelit,+minä+en+tunne+kuin+Otavan+ja+pohjantähden,+kuu+eri+muotoisena++on+tuttu;)Muutenkin+yöt+menee+nukkumalla,+eikähän+kaupungin+valoissa+tähtiä+juurikaan+näe.Olen+joskus+kertonut+mikä+elämys+oli+mökilläni,+kun+yöllä+ulos+menin,+oli+kuin+tähdet+syliin+olisi+tullut+ja+niitä+oli+määrättömästi,+en+koskaan+sitä+näkyä+unohda.Vielä+ennen+lopetusta+tuohon+nuorison+uhoiluun+puutun+sotimisen+suhteen,+varmasti+ei+historia+niin+uskottava+ole++heille,+vaikka+siitä+kerrotaankin,+sotaa+ihannoidaan++ja+siitä+puhutaan,+toivottavasti+herääminen+tapahtuu.Alkoholin+käyttö+on+vähentynyt+nuorten+keskuudessa,+toivoisi+käänteen+myös+sodan+ajattelussa+muuttuvan+niillä+joilla+se+tuntuu+olevan+ihannoinnin+kohteena.Voi+olla+pienikin+joukko+tätä+nuorisoa,+joka+sotaa+näin+ajattelee.Nyt+toivotan+rauhallista,+mutta+iloista+vappua+teille+kaikille,+siitä+se+lämpenee+sääkin+ja+kesä+tulee,+ainahan+näin+on+käynyt.
  5. Huomenta+vappu+aaton+alkuun+ja+tosi+ikävään+ilmaan,+ei+juhlijoita+innosta.On+yksi+asia+mille+ei+ihminen+mahda+paljonkaan,+tämä+luonto+ja+sää.Huolestuttavan+näköistä+oli,+kun+satuin+katsomaan+ikijää+vuorien+sulamista,+ei+kauan+mennyt,+kun+meren+syleilyyn+upposivat.Paljon+ilmaston+muutoksista+puhutaan,+mutta+hyvin+vähän+ihminen+omissa+ympyröissään+pystyy+siihen+vaikuttamaan,+maailma+on+vaan+niin+teollistunut+ja+oppinut+kaiken+luonnosta+ottamaan,+siinä+sitten+luonnon+omat+arvot+kärsivät.Mikään+ei+ole+kuin+ennen,+kesät+lämpimiä+ja+talvella+pakkanen+paukkui,+nyt+vettä+sataa+talvella+ja+lunta+kesällä.Myönteistä+ajattelua+toivoitte+niin+Ande2,+kuin+Leiriniekka,+näin+se+pitää+olla+turhat+ennusteet+ja+harmit+nyt+vapun+aikaan+pois+pyyhkäistään+ja+mennään+sillä+säällä,+mikä+annetaan.Voi+olla,+että+kato+käy+vappumarssin+osallistujissa,+jos+räntää+sataa.Meillä+täällä+pitkästä+aikaa+vappumarssi+toteutetaan,+perinteet+kunniaan+pukeutumista+myöten+on+toiveena.Sima+jäi+tekemättä,+juon+mehua+omasta+pakkasesta+ja+kippistän+Hurskaisen,+kuin+toistenkin+halukkaiden+kanssa;)Voihan+olla+että+sää+ei+estä+juhlimasta+rajustikin,+jos+siihen+taipumuksia+löytyy+ja+aloitus+on+voinut+jo+alkaa+eilisen+puolella.Onhan+se+mukava+jos+kerran+vuodessa+ihmiset+osaavat+iloisesti+elämän+nähdä,+ankeaakin+on+ja+onhan+juhlimiseen+aihetta,+kesän+tulo,+se+kaikille+ilon+aihe.Löytyy+niitäkin,+jotka+joka+viikon+loppuun+ilon+aihetta+löytää.Radiosta+kuuluu+valkovuokoista+ja+keijuista+lammen+rannalla,+ei+taida+valkovuokko+kukkia?Muuten+hyvä+asia+tuo+jos+pienten+kippistelyjen+jälkeen+tuntuu,+että+elämä+on+kuin+silkkiä+vaan,+kyllä+sen+tunteen+ainakin+kerran+vuodessa+haluaa.Kippistä+vaan+konjakki_+ja+ynnämuu+myös,+väin+virtuaalisesti+huominenkaan+ei+ankeaksi+muutu:)Minä+tyhmä+en+osaa+noista+puskasta+puhujista+arvailla+kuka+kukin+on,+voi+olla+että+vaikka+Monica,+nuo+ikävät+viestit+ei+mieltä+ylennä+ja+kun+on+kokenut+turhia+syytöksiä,+ei+niitä+helposti+unohda.Onhan+sitä+saanut+lunta+tupaan+pirttikin,+mutta+jos+ihmisille+hyvä+mieli+tulee,+mehän+kestämme.Rituliini,+sinun+elämään+sopii+kaikenlaista+ja+olet+monet+asiat+voittanut,+unohduksen+taito+on+hyvä,+iloa+eteenpäin++jatkamiseen.Noita+löytyy+joka+puolella,+siis+epäilijöitä,+jopa+omien+sotkujen+syytelijöitä,+kai+se+on+luonteeseen+periytynyt+jostakin,+vai+peräti+geeneissä+olevaa.VictorG++tälläisiä+ihmisiä+sitä+on+tullut+vastaan,+mistä+kerroit.Kaikenlaista+oppia+sitä+saa+teiltä+kanssa+kirjoittelijoilta,+kuten+Laten+peruna+salaatin+ohjeet+ja+sini-sirkun+lasi+astioiden+käytöstä,+mahtavaa.Pitää+katsella+jotakin+lasista+minunkin,+erikoisuuksia+pyrin+aina+sisustukseen++löytyvän,+jopa+onnistun+joskus.Nyt+ei+Ramoonalla+houkutteleva+sää+saareen+menoon+ole,+vaikka+jos+kalaa+toivoo,+ei+auta+säätä+tuijotella.Olet+varmaan+hyvä+mummi,+kun+kaikkea+huolehdit+ja+kyllä+koirat+kuravaatteet+tällä+säällä+tarvitsee.Olen+kai+jo+monta+kertaa+hyvää+matkaa+toivotellut,+mutta+eihän+lisä+pahaksi+ole,+tulkaa+terveinä+takaisin;)Onkohan+toive+ajattelua,+mutta+aivan+kuin+taivaan+pilviverho+ohentuisi,+tiedä+vaikka+hyvä+päivä+tästä+selkiintyy,+kaikesta+huolimatta+vapun+aaton+hyvät+ja+iloiset+toivotukset.
  6. Huomenta+kauniista+säästä,+mummolaan+meno+keli+ihan,+ei+pilven+hattaraa+taivaalla.Nyt+huomattavasti+kirkkaammin+aurinko+sisäänkin+pääsee+paistamaan,+kun+on+puhtaat+lasit.Silmälasit+vaan+ei+puhtaana+koskaan,+aina+saa+olla+pesemässä,+silmät+vettä+vuotaa,+luulisi+kosteutta+olevan+silti+kuivat+silmät+on+ja+tippoja+saa+laittaa.No+joku+harmihan+on+aina+löydettävä.Olipa+edullista+lohesi+ynnämuu,+eikä+se+vielä+ehdi+huonontua+päivässä+parissa,+vaikka+kalan+ja+kanan+kanssa+on+oltava+tarkkoja.Punalappuset+etsin+aina+minäkin+ja+aivan+kelvollisia+syötäviä+ovatkin.Näin+olen+huomannut+myös,+ainakin+yleisen+tietämyksen+mukaan+tekevän+varakkaidenkin,+tarkka+on+oltava+isojen+rahojenkin+kanssa,+eihän+omaisuus+muuten+kerry;)Minun+vappuni+menee+rauhallisissa+merkeissä,+työväen+lauluja+huomenna+laulavat,+tulisiko+sinnekään+lähdettyä.Onni+se+on,+jos+saa+olla+lastenlasten+touhuista+ylpeä,+menestystä+sitä+varsinkin+jonkun+harrastuksen+alkaneelle+toivoo.En+mitään+suurta+ole+toivonut,+kunhan+saisivat+olla+terveinä+ja+löytäisivät+jokainen+paikkansa+ja+elämä+sujuisi.Sinulla+elämä+halvaksi+tulee+Kristiina23,+kun+ruokaa+aina+vaan+tuodaan,+hyvä+että+ei+haaskiin+jää+heitettäväksi,++ihan+hyvää+se+eilinen+ruoka++on.Nuo+mausteiset+ruuat+ei++paljolti+minunkaan+suussani+maistu,+kohtuudella+maustetut+kylläkin.Mitäpä+sini-sirkku+aiot+ommella?Onhan+niillä+nuorilla+opit+muistissa,+kun+juuri+kortti+saatu,+jos+ei+sitten+hurjastelu+ajamaan+kiehdo.Minä+muistan+naapurin+rouvan+kanssa+eka+ajelulle+lähdettiin+ja+jälkeen+päin+kertoi+pelänneensä,+olin+todennut,"+voi+tätä+vauhdin+hurmaa",+ei+se+vauhti+kaiketikkaan+ollut+kuin+sallittua+nopeutta,+mutta+tie+oli+mutkainen.On+se+kumma+miten+tämä+kevät+saa+luontoon+kaipauksen+aikaan,+linnun+laulua+ja+vihreyden+ilmaantumisen+seuraan.Ole+onnellinen,+että+voit+nauttia+näistä+kaikista+Hurskainen,+siinä+kotipihalla+touhutessa.Muistakin+sitten+keinussa+istahtaa,+kunhan+lämpöä+kertyy+tarpeeksi,+siinä+hiljalleen+keinuessa+ajatukset+lempeitä+ja+olo+hyvä;)Nyt+pitäisi+kai+alkaa+päivälle,+mitä+sitä+puuhastelisi,+siinäpä+kysymys.Kristiina23+simasta+puhuit,+shampanjaa+ei+ole,+mutta+kuohuviini+sen+puutteen+kyllä+korvaa,+sen+tuon+pirttiin+ja+nakkeja+myös,+en+tiedä+eestynkö+munkkeja+paistamaan.Ulkolaisia+mansikoita+en+osta,+jos+kuka+niitä+haluaa+voi+itse+hankkia.Eiköhän+vappu+suju+ilman+sen+suurempia,+ainahan+sitä+aiemmin+jossain+on+iltaa+istuttu,+mutta+nyt+ajatus+tuntuu+vieraalta.Onko+tämä+nyt+tätä+vanhuutta+toden+peräisesti?Hauskaa+päivää+näin+viikonlopun+alulle+toivotan+ja+sitä+tehden+sitten+juhlimaan+vappua.
  7. Huomenet,+nyt+niin+aurinkoisesta+Savosta+ja+se+tietää+parvekkeelle+hommiin+menoa,+kunhan+vähän+lämpenee.Pitää+heti+kotiin+päin+vetää+ja+veikata+voittoa+Kalpalle,+nuorin+lapsenlapsen+lapsi+pelaa+junioreissa.Ei+kyllä+kiinnostusta+riitä+koko+jääkiekkoon,+kiukuttaa+kun+aina+sitä+vaan+telkkaristakin+tulee.Lohta+katsoin+minä+myös+tiskissä,+mutta+oli+vaan+niin+isoja,+että+jäi+ostamatta,+saa+syödä+niin+kauan+jos+ison+ostaa.Sodan+ihannointia+kai+hyvin+vähän+tämän+ikäisillä,+sodan+kokeneilla.Maalla+ne+mahdollisuudet+vaikka+metsään+mennä,+näin+kaupungissa+kasvaneena+oli+järvi+mieleinen+kohde+lapsena,+toki+elämä+niin+rauhallista+siihen+aikaan,+että+kotipihassakin+hyvin+viihtyi.Lapsia+kertyi+isot+määrät+ja+pihamme+oli+suuri,+että+siinä+voitiin+vaikka+nelimaalia+pelata.Kesällä+leikit+liiterin+vintillä,+siellä+sitä+tarjoiltiin+kahvia+toisille+leikkiville+ja+kivaa+oli.En+muista+kiusaamista+olleen,+kai+samaa+kastia+oltiin,+ei+kukaan+toistaan+parempi.Lautakunta+paikkoja+varmaan+heruu,++kun+ehdokkaana+olet+ollut,+onnea+vaan+matkaan+repuriikka.Tulihan+se+veteraanijuhla+katsottua+ja+kyyneliin+asti+herkistyin,+ajatukset+näiden+miesten+elämään+sai+sen+aikaan.Tulipa+siinä+mieleen+myös+se+aika,+kun+sotakorvauksia+kerättiin,+työtä+riitti+ja+hyvinhän+siitä+selvittiin.Miehenikin+kahtatoista+tuntia+teki+melko+usein+siihen+aikaan,+oli+saatava+valmista+aikanaan.Minulta+jää+pyykissä+vähäiselle+käytölle+nuo+huuhtelu+aineet,+hyvä+että+nyt+on+ilmaantunut+neuvoja+sopivuudesta+muuhunkin.Aion+taas+parveke+puhdistukseen+sitä+käyttää,+minusta+lasit+tuli+kirkkaaksi+ilman+huuhtelua,+lieneekö+sitten+aineessa+teho,+vai+onnistuiko+muuten+vaan+kirkkaaksi+tulemaan.Fairilla++minäkin+olen+ennen+pessyt,+mutta+tulos+ei+niin+hyvä+mitä+nyt,+lastakin+liukkaammin+liikkui,+voi+olla+sattumaa;)Tytär+aina+minulle+myös+sanoo,+että+pyydä+apuun,+mutta+aina+vaan+mukavaa,+kun+itse+pärjää.Avun+pyytäminen+tuntuu+kuin++kerjäämiseltä,+sitä+vaan+uskoo,+että+pärjään,+kai+sitä+on+nöyrryttävä+,+voimat+vähenee.Kyllä+sitä+taas+saa+onnitella+itseään,+jos+hyvin+sujuu+nuo+lasien+nostot+parvekkeella,+aika+urakka+on,+mutta+rauhassa+vaan+etenen;)Samaa+ajattelen+noista+vaate+asioista+kanssasi+Hurskainen,+on+niin+mukava+olla+sellaisissa+vaatteissa,+että+ei+tarvitse+koko+ajan+varoa,+vaikka+märän+kätensä+hipaisee,+ei+haittaa.Nyt+muistot+keinumisesta+lämmittää+ja+kunhan+aikaa+kuluu,+ei+mielikään+maahan+mene+muisteloissa.Kyllä+se+pari+vuotta+vie,+ennen+kuin+alkaa+elämä+sujumaan,+näin+ainakin+minulla,+nyt+kohta+seitsemäntoista+vuotta+siitä+ikävästä+tapahtumasta+on,+nyt+hymyillen+jo+muistelee.Yllättävän+usein+ne+muistot+mieleen+kyllä+tulee.Nyt+on+syytä+lopettaa+ja+alkaa+raivaus+parvekkeella,+sitten+on+helpompi+pestä+ja+puunata,+pitäkää+peukkua,+että+voimat+riittää;)Nautiskellaan+auringosta,+vaikka+viileää+vielä+onkin.
  8. Huomenta,+tuulessa+ja+yhden+asteen+lämmössä+täällä+Savossa++mennään.Hidasta+on+kesän+tulo,+mutta+eipä+toivoa+menetetä,+sitähän+onneksi+torstai+on+täynnä;)Monella+tyylillä+sää+liikkuu,+tulee+lunta,+tulee+vettä,+tällä+hetkellä+naapurin+nurmi+ohuen+lumikerroksen+peitossa.+Minä+hätähousu+olen+jo+ikkunat+selvittänyt,+mutta+parveke+vielä+odottaa+korkeiden+lasien+siirtelyä.Siihen+varaan+koko+päivän,+niin+hidasta+on+se+touhu.+on+muuten+keksintöjen+kukkanen.Minun+päiväni+on+lyhyt,+tarkoitta+yleensä+puolen+päivä+työ+rupeamaa.Voisi+pestä+jo+ulkoa+päin+ikkunat+uudelleen,+mutta+ihan+niin+siivous+intoinen+en+kuitenkaan+ole.Kaksi+kertaa+vuodessa+saa+riittää.Minulta+jää+kolmannen+lasin+väli+pesemättä,+on+niin+tiivis,+että+en+yrittämälläkään+auki+saanut.Kovasti+hankala+on+meri-kukankin+homma,+minulla+tuo+tuuletus+on+yläpokassa+ja+tuuletus+ikkuna+aukeaa,+kun+lukituksen+poistaa.Niin+se+olisi,+että+suunnittelussa+tarvittaisiin+naisia+mukaan,+jotka+osaisivat+sanoa+käytännön+kokemuksella+miten+asiat+pitäisi+hoitaa.Olisihan+se+lintujen+ruokinta+paikallaan,+mutta+meilläkin+tuossa+puistossa+sitä+tapahtui,+mutta+nyt+ei+enää+kukaan+syötä,+lintuja+kertyi+laumoittain,+naakkoja+etupäässä+ja+se+alkoi+olla+jo+riesa.Hyväksi+koin+tuon+huuhteluaineella+pesun,+sopii+kylpyhuoneen+kaakeleihin,+huonekalujen+pyyhkimiseen,+hiusten+pesun+jälkeen+sähköisyyden+poistoon+ja+vielä+mainostivat+auton+istuin+puhdistukseen.Hiuksiin+pesunjälkeen+suihke+laimealla+veteen+sekoitetulla+huuhteluaineella,+en+ole+kokeillut,+mutta+uskon+tehoon.Mustiin+pitkiin+housuihin+kokeilin+myös+ja+tepsi+sähköisyyden+poistoon,+otin+muutaman+pisaran+käsiin+ja+pyyhkäisin,+hyvin+toimi.Näyttää+ihan+siltä+että+kirkastuu+taivas+ja+sehän+mielialan+nostaa,+samaa+mieltä+Venlastiinan++ja+variksien+kanssa+olen.Ohimenijä,+jospa+keksisit+jotain+sanottavaakin,+päivän+lisäksi;)Tuo+on+totta,++ei+millään+viitsisi+tehdä+lähtöä+mihinkään,+kuitenkin+hyvän+mielen+saa,+kun+tulee+mentyä,+minulla+nykyään+vahvana+tuo+haluttomuus.Ehtikö+vaimosi+keinua,+vai+tuli+keinun+hankinta+liian+myöhään,?Hyvä+että+nyt+pääset+keinumaan+ja+katselemaan+siistiä+pihaasi,++surullista,+että+vaimo+ei+kanssasi+saanut+elää.Ei+kysellä+mitä+me+itsekukin+haluttaisiin,+tätä+se+elämä+on.Voi+että,+taas+alkaa+sataa+ja+minun+olisi+kampaajalle+mentävä,+no+ei+kovin+pitkä+matka,+mutta+tuuli+olisi+riittänyt,+en+sadetta+kaivannut.No+aina+ei+käy+miten+haluaa,+toivoton+teille+kaikille+kuitenkin+toivomaanne+olotilaa;)
  9. Huomenta,+nyt+talven+keskeltä,+lunta+on+satanut+nurmikot+valkeiksi,+tiet+sitten+sohjossa.Yksi+aste+näkyy+lämmön+puolella+olla,+että+eipä+kauan+lumipeite+kestä.Tänään+olin+suunnitellut+tuonne+parvekkeelle+lastojen+ja+luuttujen+kanssa+mennä,+mutta+taitaa+jäädä,+ellei+sitten+kirkastu.Monella+reellä+se+kevätkin+ajaa.Nuo+sotaiset+jutut+jätän+väliin,+olin+niin+pieni,+kun+sota+alkoi+ja+päätyikin+kouluun+menoni+aikoihin,+joten+aika+vähäiset+muistot+niiltä+ajoilta,+puutetta+kaikesta,+sen+muistan.Mennyt+on+mennyttä,+kallis+oli+hinta,+mutta+nyt+suuntana,+toivottavasti+aika,+ettei+enää+sodita.Menneet+ei+takaisin+tule,+katse+vaan+tulevaisuuteen.Noihin+politiikan+kuvioihin+en+myöskään+puutu,+ei+ole+taitoa,+ei+tietoa,+paras+hiljaa+ohittaa.Vaikeaa+tuntuu+olevan+päättäjilläkin."Täällä+pojan+tähden+alla"+elokuvassa+pappi+myös+rouvineen+hyvin+isämaallinen+oli,+ei+siinä++pienen+asialla+monastikaan+oltu,+isänmaallinen+Jussikin+kuokkineen,+vähän+eri+tavalla+kylläkin.Elokuva+alkaa+taas+telkkarista,+tuleeko+sarjana+vai+kokonaan,+siitä+en+tiedä.Hyvä+kuvaus+sen+ajan+elämästä,+monelta+kantilta.Nuo+radio+ohjelmat+ennen+niin+mukavia,+kun+ei+ollut+paremmasta+tietoa+,+minäkin+istuin+ja+kuuntelin,+jo+silloin+nuorena+ollessa+käsityöt+kiehtoi+ja+illat+niitä+tehden,+radiota+kuunnellen+sujuivat.Kotona+oli+tarkat+ajat+minkä+jälkeen+ei+ulos+ollut+menoa,+taisi+olla+muistini+mukaan+kello+kahdeksan,+kun+piti+kotiin+tulla+iltaisin.Eipä+niitä+menojakaan+silloin+ollut,+talvella+kelkkamäessä+ja+kesällä+uimassa+ja+pesäpallon+peluussa,Pihapiirissä+nämä+kaikki+tehtiin,+ei+silloin+kylää+kierrelty.Kouluaikaa+silloin+eleltiin,+tulihan+sitten+rippikoulun+jälkeen+jo+muut+kujeet+mieleen,+tanssiminenkin+innosti,+jalkaisin+pitkiä+matkoja+tanssi+paikoille+mentiin.Luistinrata+oli+se+tanssiin+opettelu+paikka,+luistelu+jäi+vähemmälle,+soittivat+levyjä+ja+siellä+kentän+laidalla+sai+tanssia.Oli+se+aikaa,+niin+viatonta,+verraten+tämän+ajan+menoihin.+tänä+päivänä+nuorten+elämä+vaarallista,+uhkia+monenmoisia.Eiköhän+ala+Hurskaisen+piha+jo+kunnossa+olla,+niin+ahkerasti+ole+puuhastellut,+pitäisi+välillä+vain+olla+ja+nauttia.Taitaa+olla+minunkin+paras+suunnitelmia+muuttaa,+ei+kai+kovin+kummastelematta+katsella,+jos+vesisateella+alan+ikkunoiden+pesuun.Toisaalta,+enpä+lupaa+tarvitse+keltään+kysyä,+näitä+omaperäisiä+puuhiani+on+muitakin.Kaikessa+pyrin+olemaan+erilainen,+kodin+sisustus+ja+kaikki+hommani++poikkeavat+tavan+omaisesta,+niin+haluan.Hölmönä+voi+joku+pitää+ja+siihen+on+täysi+oikeus;)Menen+nyt+tuonne+lankakorille++ja+katson+mitä+sieltä+saisi+aikaan,+kuluu+se+sadepäivä+tälläkin+tapaa.Jossakin+päin+saattaa+aurinko+paistaa+täällä+ei,+ulos+en+lähde,+kun+ei+ole+pakko,+hyvää+päivää+teille+kaikille.
  10. Huomenta+ja+olipa+kiva+kun+väkeä+on+pirtissä+käynyt+näin+paljon;)Sodasta+puhuminen+on+lisääntynyt,+ajattelenkin,+että+onko+tämän+päivän+ihminen+unohtanut+ne+sodan+kauhut+ja+niitä+kaivataan,+onko+joka+sukupolven+välttämättä+sodittava?Luulisi+olevan+muistoissa+ne+kauheudet+ja+tuskat+siinä+mielessä,+että+vastalauseita+sodalle+leviäisi.Syyttömät+sodasta+kärsii+ja+pakonkin+edessä+on+henkensä+annettava,+tuhoa+tai+tuhoudu+hengessä+sotaa+käydään,Sodasta+päättäjät+istuvat+pöytien+ääressä,+tehden+päätöksiä+sotimisista,+neuvottelu+mahdollisuudet+unohtaen.Olen+kai+niitä+ihmisiä+joka+mieluummin+päänsä+pensaaseen+piilottaa,+ettei+sodasta+tarvitse+kuulla.Enpä+nyt+päivää+pilaa+enemmillä+viisauksilla.Repuriikka,+kyllä+minä++hyvin+mummoksi+itseni+luokittelen+ja+perinteisesti+mummona+elän.Tuo+verhojen+vaihto+on+kyllä+kotoa+lähtöisin,+kai+sitä+siihenkin+aikaan+vaihtelua+äiti+kaipasi+ja+se++vaihtelu+halu+on+periytynyt.Eihän+verhot+yksistään+kodikkuutta+luo,+kai+ne+ihmiset+siellä+kodissa+sen+hengen+luo.Erilaisuuskin+on+rikkautta.Minäkään+en+tykkää+sälekaihtimista,+mutta+nykyään+ne+jo+kauppaan+kuuluu,+mutta+voi+ne+nostaa+ylös+näkymättömiin.Minulla+melkoinen+verhovarasto+ja+sieltä+aina+kaivan+jo+unohdukseen+painuneet+verhot+ja+taas+kuin+uudet+ovat.Katsoin+myös+uusintona+tuon+sankari+teon+tehneen+haastattelun,+tuollaisia+ihmisiä+toivoisi+enemmän+olevan,+nähnyt+toisen+hädän,+ainoa+ajatus+mennä+apuun.Muutenkin+itse+rauhallisuus+tämä+nuori+mies,+ei+nostatellut+itseään.Onhan+se+pirtin+elämä+niin+terveellistä+,+pullan+tuoksun+voi+jokainen+aistia+ja+nurkkakaapin+sisällöstä+nauttia,+sen+kummemmin+pääkipua+saamatta.Historia+on+hyvä+tuntea,+joku+on+sanonut,+jos+ei+historiaa+tunne,+ei+ole+tulevaisuutta,+kuitenkin+suuntana+tulevaisuus.Tuo+haravointi+oli+aikoinaan+minun+mieli+hommia,+tosin+kyllä+siitä+myös+vaivaiseksi+osin+itsensä+sai.Palkkana+kaunis+nurmikko+ja+kukkapenkit.Ajattelin+Ramoonan+jo+nauttivan+matkalla+näkemästään,+mutta+lähellä+tuo+jo+kuitenkin+on,+se+nautinto,+hyvää+ja+turvallista+matkaa.Todella+lapsuuden+aika+on+lyhentynyt,+nyt+jo+pieniä+aikuisia+hyvin+nuoresta+alkaen.Turvallisinta+on+maan+kamaralla+pysyä+Hurskainen,+sitä+ei+tiedä+milloin+se+huimaus+tulee+ja+seuraamukset+voivat+olla+vakavia.Onhan+niitä+auringon+nousuja+tullut+useita+katsottua,+mutta+aina+ne+yhtä+ihanalta+vaan+näyttää.Ihana+kun+luonto+on+olemassa+toteat+Venlastiina,+niin+on+ja+sen+hyvinvoinnista+kannattaa+huolta+pitää.Nyt+meinaa+taas+virua+tämä+rupattelu,+mutta+nyt+pistän+pisteen+ja+lähden+laulu+hommiin,+heippa!
  11. Melkoisen+kaunis+sunnuntai+aamu+aluillaan,+ehtii+vielä+muuttua+monta+kertaa+päivän+mittaan.Pakkanen+ei+viime+yönä++luontoa+kurittanut+ja+siitä+se+alkaa+lämpeneminen+ja+kesän+tulo.Viikon+päästä+Vappu,+muistan+vappuja+jolloin+voikukat+jo+kukki,+nyt+ei+mitään+luonnon+kukkaa+näköpiirissä,,+narsissit+tuossa+puistossa+työntävät+lehteä,+ehtiikö+yksikään+kukkaan+vapuksi.Vappu+tulee+ja+kesäkin,+kertaakaan+ei+ole+jäänyt+tulematta,+toivoa+on+ilmassa.Katuja+on+pesty+urakalla+ja+alkaa+puhdasta+ollakin+tässä+ympäristössä.Ihana+kappale+MummeliMia+ja+sopiva+tuollaiseen+tilaisuuteen.Kauniita+muistoja+siskostasi,+näin+toivoisi+jokaisen+kohdalta+vain+hyviä+muistoja+jäävän,+aina+ei+näin+ole,+katkeruutta+ja+vihaakin.Sukuriidat+ja+kateus+saa+aikaan+paljon+ikävää.Ei+mitään+pahaa+minunkaan+vanhempien,+siskon+ja+veljen+jälkeen+muistoihin+jäänyt,+aina+rakkaudella+heitä+muistan.Sanotaan+että+aika+muistot+kultaa,+noin+ei+kohdallani+ole.Hyvä+maku+tällä+Elmolla,+kirjaa+en+ole+lukenut,+henkilöstä+kyllä+kuullut+ja+nähnytkin.Tuo+vaikeus+huomata+mihin,+kehen+viittaukset+osoittaa+on+hankalaa,+jälleen+oksapuuta+kaipaan.Se+että+itsekkyys+tai+ihmisten+huomiotta+jättäminen+ei+tapana+pirtissä+ole,+yhteinen+kirjoittelun+sävel+on+löytynyt+ja+mitään+narsismiin+viittaavaa+en+ole+huomannut.Jos+kerron,+esimerkiksi+minä+vain+itseäni+koskevia+asioita,+tuttua+ja+turvallista,+se+on+sitä+lähellä+minua+olevaa,+voihan+se+itserakkaalta+kuulostaa.+Pirtissä+ei+kukaan+mielestäni+ole+itsetilitykseen+joutunut+viestiensä+johdosta,++ymmärrystä+riittää;)Minulla+myös+parvekkeen+ovi+auki+liki+koko+päivän+kesä+aikaan,+en+ole+kuullut+mitä+se+tekee+koneelliselle+tuuletukselle.Luulen+että+meillä+onkin+tuuletus+päällä+vain+määrättynä+aikana.Muorilta+noita+päiviä+katoaa,+niin+kai+multakin,+kun+aika+niin+nopsaan+menee,+vasta+olimme+joulussa,+nyt+jo+kesän+kynnyksellä..Ja+ikää+karttuu,+vasta+juhlimme+edellistä+täyttä+kymmentä+ja+kohta+jo+seuraavaa,+no+tallella+ikä+eletty;)Aurinko+lasit+piti+laittaa+silmille,+kun+eilen+kauppaan+lähdin,+niin+häikäisee++tuo+kirkkaus,+kun+ikkunasta+ulos+katsoo,+näkö+hämärtyy.Pitäisi+sälekaihtimet+päiväksi+ikkunoissa+alas+laittaa+kirkkauden+vuoksi,+mutta+en+millään+haluaisi+niin+tehdä,+kuitenkin+se+valoisuus+niin+hyvältä+näyttää.Ehkäpä+tähän+loisteeseen+silmät+pikkuhiljaa+tottuu.Noita+tarjouksia+täälläkin+monessa+liikkeessä,+mutta+kun+minä+laseja+uusin,+ei+koskaan+minua+tavoita+tarjoukset,+satasia+vaan+saa+pöytään+laittaa.Unohda+ne+keinotekoiset+painon+pudotukset+Hurskainen+ja+elä+elämää+nauttien+kaikesta+mahdollisesta,+ei+tätä+enää+kovin+monta+vuotta+jäljellä+meillä+ole,+eikö+saisi+jo+unohtaa+niin+painoindeksit,+kuin+muutkin+suositukset.Olen+menettänyt+toivoni+laihtumisesta+ajat+sitten,+nyt+vaan+toivon,+että+suurimmilta+kivuilta+säästyisin.Kyllä+oikea+tapa+istua+on+hyvä+tarkistaa,+tässä+koneellakin+ollessa.Minulla+on+sellainen+konttori+tuoli,+mikä+pyörii+ja+siihen+asettaudun+huolella,+selkää+topakasti+nojaa+vasten,+silti+niskoihin+käy,+pitäisi+vielä+tuki+niskalle+olla.Aika+vaikeaksi+niin+suorassa+olisi+kirjoitusten+tekeminen,+kai+nämä+vaivat+kestettävä.Ulkohommat+ovat+hyvinkin+terveellisiä,+vaikka+selkä+niissäkin+tiukilla,+mutta+muuten+aika+kuluu+ja+näkee+kättensä+jäljet,+ihanaa+olisi+möyhiä+mullan+kimpussa,+nyt+vaan+on+annettava+periksi.Nyt+vaan+nostelen+ruukkuja+parvekkeelle+ja+sisään,+kun+yritän+totuttaa+kasveja+kesän+tuloon.Mutta+nyt+sitten+menenkin+taas+ruukut+kantamaan+ulkoilmaa+haistelemaan+,+siinä+touhussa+muun+touhun+lisäksi+päivä+hupenee,+voikaa+hyvin,+iloitkaa+auringosta,+tämä+ei+käsky,+vaan+toivotus;)
  12. Huomenta+viikonlopun+alkuun,+pilvessä+ja+kuitenkin+pari+lämpöastetta+mittarissa,+jospa+se+nyt+rupeaisi+pikku+hiljaa+lämpenemään.Eiliset+maalaus+hommat+sujuivat+ja+nyt+ritilä+paikoillaan,+odottaa+sitä+soihtuköynnöksen+kasvua+ja+lonkeroitumista++kauniine+kukkineen+siihen.Saa+nähdä+kuinka+sitten+meneekään?Hiljaista+on+oven+käynti+ollut,+kevät+kiireet+vai+väsymyskö+on+kyseessä?Tekemättömät+työt+edestään+löytää++näin+sanotaan,+mutta+onnittelut+Hurskainen+sille,+että+jaksoit+viime+syksynä+sen+ojan+kunnostaa,+nyt+sitten+pääset+helpommalla.Viisaat+sanovat,+että+kevät+saa+vahvasti+mielialat+heilumaan,+hulluuteen+asti+ja+itsemurha+tilastot++kasvavat.Luulisi+päin+vastoin,+valoisuus+ja+kasvun+alkaminen+intoa+nostaisi,+mutta+ehkä+se+on+liian+voimakas+ilmiö+herkälle+ihmiselle.Kyllä+illalla+tuuli+oli+reipasta,+nyt+ei+nimeksikään,+luntakin+satoi,+mutta+sulaneet+jo+pois.Ajatusten+Aamiaista+en+ole+lukenut+pitkään+aikaan,+kyllä+se+postiin+ilmestyy,+pitäisi+taas+ruveta+vilkuilemaan+onko+jotakin+uutta+sillä+suunnalla.Noin+juuri+on,+ihminen++useinkin+selän+takana+puhuu+pahaakin,+edessä+sitten+hyvää+pataa+esittää.Kyllähän+se+suoraan+puhuminenkin+on+riskaapeliä,+pitää+tuntea+ihminen+hyvin,+ennen+kuin+uskaltaa+totuudet+päin+naama+kertoa.Aika+moni+tämän+laisen+rehellisyyden+unohtaa+ja+se+lojaalisuus+unohtuu,+siihen+kuitenkin+pitäisi+pyrkiä,+oma+mielikin+siitä+hyvän+olon+saa.Juoruiluksi+monta+kertaa+menee+ja+poissa+olevat+ovat+hampaissa,+tämänkin+asian+korjaaminen+on+omissa+käsissä.Meillä+ei+ole+yhtiö+kokousta+vielä+ollut+ja+osanottaja+määrä+on+yleensä+olematon,+juuri+saavat+sen+verran+väkeä+kokoon,+että+kokous+saadaan+kunnialla+päätökseen,+tili+ja+vastuuvapaus+hallitukselle.Kiitollinen+saa+olla,+että+sen+verran+kiinnostuneita+kumminkin+on,+että+hallitus+oman+talon+asukkaista+kokoon+saadaan.Minä+en+ole+vuosiin+kuulunut+hallitukseen+ja+ei+jaksa+innostaa+edelleenkään.Vastuu+on+painanut,+nyt+ei+enää+muuta+kuin+omat+asiat+jaksaisi.Minulla+jäi+ehkä+kilometrin+matkaan+jäi+kävely+ja+työlästä+oli+sekin.Tänään+sitten+tutkiskelen+löytyisikö+jotakin+pientä+puuhaa+(löytyyhän+sitä)+aina+joku+paikka+kohentamista+kaipaa.Pistäytykää+pirttiin,+kuppi+hyvää+kahvia+saa+päivän+alkuun.
  13. Huomenta+torstai+päivään+sää+jatkuu+vielä+yhtä+kauniina+ja+pakkastakin+vain+yksi+aste,+kun+heräsin.Huonompaa+säätä+luvattu,+mutta+parempi,+kun+huonot+nyt+pitää,+kesä+sitten+kunnolla+pääsee+vauhtiin.Pölyä+on+joka+puolella,+katujen+pesuun+ei+kuulemma+pääse+kuin+puolilta+päivin+pakkasten+vuoksi,+voihan+olla,+että+vettä+tulee+taivaasta,+sitten+vaan+harjat+pyörimään.Hurskainen,+ei+voi+puhua+uimarista,+poikani+kyllä+on+sitäkin,+voitti+jopa+piirin+mestaruuden+joskus+nuorena,+tuskin+hänkään+enää+juurikaan+ui,+mutta+laitteiden+kanssa+vedessä+jopa+työskentelee,+eli+elantonsa+hankkii.Lapsena+sitä+päivät+meni+järvellä+melko+paljon+ja+uskallustakin+oli+hyppiä+monen+metrin+korkeudesta,+nyt+ei+edes+uiminen+houkuta,+senkin+halun+ikä+vienyt.Uimahalli+vesi+ei+minulle+oikein+sovi,+niin+hyvää+kuin+saattaisi+tehdäkin.Ei+kai+se+uimataito+mihinkään+häviä,+kyllä+sitä+jonkun+ajan+vedessä+selviäisi,+jos+sellainen+tilanne+eteen+tulisi.Usein+se+mielipiteen+esiin+tuominen+aiheuttaa+keskustelua,+mutta+niin+pitääkin,+kun+asiallisesti+tapahtuu.Periaatteita+kunnioittaen+joudun+useinkin+eri+mieltä+olemaan,+ei+oikeastaan+suututa+mikään+enemmän,+jos+ihmisillä+ei+mielipiteitä+ole.Onhan+niitä+varmaan+kaikilla,+mutta+ehkä+on+monenkin+mielestä+helpompi+olla+niistä+puhumatta.Keskustelu+loppuu+lyhyeen,+jos+ei+erilaiset+asiat+pistä+vauhtia+juttuun,+ei+kuitenkaan+tarkoita+riitelyä,+vaan+vaihtoehtojen+esille+tuloa.Sehän+se+oikeaa+keskustelua+on+jos+eri+mielipiteistä+pystytään+yhteinen+sävel+luomaan,+voihan+siinä+joutua+tinkimäänkin+omista+ajatuksistaan+se+on+sitä+demokratian++toteutumista.Aina+se+on+vaikeaa+ollut,+mutta+nyt+näkyy+vielä+vaikeammaksi+monen+asian+kohdalla+mennä.Tämä+tapahtuu+paikallisella+kuin+myös+valtakunnan+asioissa.Juuri+tämän+aamun+lehdessä+oli+niitä+toivomuksia,+että+yhteen+hiileen+olisi+valtuuston+puhallettava,+että+asiat+sujuisivat,+siinäpä+haastetta+onkin.Niinhän+se+on,+että+näitä+"rauhan+miehiä"+toivoisi+löytyvän,+mutta+hankalaa+on+kuunnella++joo,+joo+miehiä,+kuin+myös+niitä,+jotka+kaiken+osaavat+ja+aina+oikeassa+ovat.Kaikenlaista+sitä+maailmaan+mahtuu,+minä+ominen+mielipiteineni+ja+samoin+toisiakin,+joilla+mielipiteitä+asioista+löytyy,+kiva+jos++joskus+ajatukset+kohtaa,+tai+oppii+elämään+erilaisuuden+kanssa.Se+onkin+taito+hyväksyä+asioita+toisin+miten+itse+ajattelee,+kunpa+oppisi.Voimistelua+harrastan+minä+myös+aamuisin,+en+tiedä+onko+suurempaa+apua+ollut,+eilenkin+kun+kotiin+tulin,+olin+hyvin+väsynyt,+olisiko+kolmisen+kilometriä++matkaa+tullut.Kai+voi+olla+onnellinen,+kun+vielä+ilman+apuvälineitä+jaksaa+tuonkin+matkan+raahustaa.Tänään+heittäydyn+maalariksi+ja+taatusti+maalia+löytyy+muualtakin+kuin+siitä+kohteesta+mihin+sitä+laitan.Onnistuu+varmaan+jos+ei+hyvin,+niin+huonosti;)Päivän+touhujen+viettoon,+nauttikaa+auringosta,+kohta+taas+pilviseksi+muuttuu,+taivas+oli+aamuruskon+punaisena,+se+tietää+sateita,+heippa!
  14. Huomenta+edelleen+kauniiseen+auringon+paisteeseen+ja+lupailivat++lämpimämpään+suuntaan+mentävän.Hoitoon+minäkin+Hurskaista+lähetin,+tarkoitin+kyllä+sitä+fysikaallista+hoitoa,+mitä+kerroit+tällä+viikolla+saavasi.Hyvää+multaapa+saatkin.+kun+kompostoit,+parasta+lannoitetta+maalle.Saitko+sen+kolme+eurosen+takaisin?Tuttua+tuo+"se+sanoi+sitä+jne"+mutta+kai+se+on+vaan+aiheen+puuttumista,+kun+kertaillaan+toisten+sanomia.Mielikuvat+on+kaiketi+meillä+kaikilla+arjessakin,+"sielun"+silmin+näämme+asiat+monelta+kannalta+ja+mielikuvin+niistä+suunnittelua+syntyy.Ei+kai+ole+ihmistä+jolla+ei+mielikuvitus+lennä,+toisilla+vaan+liian+kanssa;)On+myös+niin,+että+nauraminen+ei+meinaa+enää+onnistua,+ei+yleensä+naurata+oikeastaan+mikään+ja+niin+hyväksi+kuin+se+olisi.Olen+aamu+voimistelua+tehnyt+minä+myös+joka+aamu+ja+melkein+uskon,+että+apua+on+ollut,+missään+ryhmässä+en+käy.Uiminen+on+myös+jäänyt,+onko+niin,+että+kiintiö+täyttyi+silloin+nuorena,+kun+kaiket+kesät+uimalla++vietettiin.Uimamatkat+kesti+kauan,+siinä+matkalla+jos+jotakin+hommaa+keksittiin,+kotiin+tultiin+ja+lähdettiin+ilmoituksen+jälkeen+uudelleen.Miten+sitä+vanhemmat+uskalsivatkaan+luottaa+lapsien+pärjäämiseen+veden+äärellä.Tuosta+saisi+vaikka+sadun+aikaan,+eikun+tallennukseen,+vai+oletko+niin+tehnytkin+Venlastiina.Muistelen+sinun+joskus+maininneen+niistä+pöytälaatikko+kirjotuksista+ja+olemme+nuo+kirjalliset+kykysi+havainneet.Tänään+kerhoon+ja+matkalla+käyn+ostamassa+maalipurkin,+aion+maalata+parvekkeen+kukkaritilän+kauniimmaksi.Ehkä+ilmat+nyt+alkavat+lämmetä+kohta+pääsee+pesemään+parvekkeenkin.Nautittavaa+päivää+kaikille,+varmaan+aurinkoa+riittää+kaikille+ympäri+suomen.
  15. Huomenta+arkeen,+nyt+jo+kylläkin+tiistai+aamuun,+hyvällä+alulla+viikko.Aurinko+paistaa,+taivas+aivan+pilvetön,+lämpöä+vaan+puuttuu,+no+mistäs+sitä+valittaisi,+jos+ei+jotakin+aina+aiheeksi+löydy;)Pari+viikkoa+Vappuun,+jospa+silloin+jo+olisi+lämmintäkin.Niin+ne+tämän+vuoden+matka+Kyöpeliin+on+tehty+ja+monella+iloisia+muistoja,+hyvä+mielikuvitus;);)DHyvinvointia+hyvinkin,+kuuntelin+pojan+tyttären+puhetta,+miten+kahvikin+voi+epäonnistua,+jos+ei+ole+oikea+merkkinen+pannu.Moccamaster+sen+pitää+kuulemma+olla,+monella+suulla+vakuuttivat,+minä+kampoihin+laitoin+ja+sanoin+oman+keittimen+kahvia+hyväksi+sanotun,+hyväksyivät,+ehkä+on+mahdollista.Tällä+kertomalla+tarkoitan+sitä,+että+maailmassa+aina+vaan+vaativaisemmiksi+ihmiset+tulevat,+keksitään+jos+jotakin.Siikaa+olen+monesti+savustettuna+saanut+nauttia+ja+hyvää+se+on.Ehdin+minä+jo+ajatella,+että+huonoksi+on+silmät+ynnämuulla+menneet,+onneksi+korjaus+tämän+luulemisen+muutti,+kyllä+ne+vanhemmiten+aika+herkiksi+silmät+tulevat,+jo+pelkkä+ikkunasta+ulos+katsominen+kirkkaalla+säällä+herkistää+.Tuntuu+kuin+ei+näkisi+mitään+ja+vettä+vuotaa,+luulisi+kosteutta+olevan,+kun+yli+menee;)Samoilla+ajatuksilla+olen+noista+kalastus+luvista+ynnämuun+kanssa,+verkoilla+pitää+liput+liehua+ja+katiskat+myös+merkattava.Mato+ongella+saa+ahvenia+kiskoa+ilman+lupalappuja.Onpa+hienoa+että+Hurskainen+on+päässyt+hoitoon,+toivotan+onnea+matkaan,+usein+niitä+hoitoja+on+kotona+jatkettava,+jos+sen+tyyppistä+hoitoa+antavat.Maanteillä+keli+on+varmaan+melkoisen+hyvä+ollut,+vaikka+sivutiet+hyvinkin+kuoppaisia,+sen+koin+pojan+luo+mennessä,+vauhti+piti+sovittaa+kuoppien++mukaan.Ongelmia+nämä+koneet+aina+väliin+tuottaa,+sen+olen+kokenut+minäkin.Lintujen+seuranta+jää+melkein+taivaalle+tuijotteluun,+kun+ei+linnut+tuossa+maantiellä+parveile,+no+puistossa+kylläkin,+mutta+ei+siellä+pesimässä+kukaan+käy.Nuo+yhteiset+kokoontumiset+elämään+väriä+antaa,+kuten+MummeliMia+kerroit,+meillä+vaan+aika+harvoin+näin+tapahtuu,+kaikki+niin+kiireisiä+ovat.Tuo+mielikuvitus,+sitä+luulen+runsain+määrin+omistavani,+joskus+haitaksi+asti,+kun+jotain+ikävää+sattuu,+mielessäni+sen+suurennella+osaan.Myös+sisustus+minulla+mielikuvituksen+myötä+aika+poikkeavaksi+vaihtuu,++verhot+muuttavat+muotoaan,+ei+vaan+ikkunan+sivuilla+vaan+milloin+mitenkin+,rutistetuna+ja+ruseteilla+kiristettyinä.Aina+muodon+muutos+hyvältä+näyttää,,,,vähän+aikaa,,+sanovat+levottomaksi+luonteeksi+tälläistä;)Käsitöitäkin+pyrin+suunnittelemaan+omin+mallein,+joskus+onnistunkin.Erilaisia+ihmiset+olemme+ja+se+on+sitä+rikkautta+sekin.Meri-kukan+ja+Venlastiinan+tavoin+minäkin+toivon,+että+päättäjät+löytäisivät+sovun+ja+tasapainon+maailmalle,+mutta+eipä+taida+mummojen+ääni+minnekkään+kantaa.Kun+lukee+noita+noita+kirjoituksia+mitä+tänä+aamunakin+vastaan+tuli+tällä+koneella,+pitää+miettiä+onko+ne+valtioiden+päämiehet+edes+viisaita,+kun+sodasta+vaan+puhutaan.Vallan+tavoittelu+niin+mittavaa,+että+ei+tajuta+mitä+tuskaa+nämä+aikaan+saavat,+miten+ja+mikä+saisi+ajatukset+muuttumaan?Tänään+laulelemaan+ja+sitten+huomenna+iso+kerho,+siitä+se+elämä+kulkee+uomiinsa,+lämpöä+nyt+odotetaan+ja+toivotaan,+kaikki+ihana+edessä+päin,+hyvää+päivän+jatkoa.
  16. Toisen+Pääsiäispäivän+aamuun+on+herätty,+vajaa+neljä+astetta+pakkasta+ja+aurinko+paistaa+pilvettömältä+taivaalta.Kuulostaa+siltä,+että+onnistunut+matka+on+kaikilla+olut+tuo+luutalento+Kyöpeliin+ja+se+oikein+kivalta+kuulostaa.Muistoja,+niitä+ihminen+kaipaa+tähän+arkiseen+elämään.Nämä+mielikuvitus+reissut+tätä+maailman+totisuutta+poistaa+ja+eikös+sen+pitäisi+vaan+lisääntyä,+kun+tarpeeksi+vanhaksi+päästään.Voisi+sitä+ajatella,+että+ynnämuu+ei+vielä+sen+lapsen+ikään+ole+päässyt,+mistä+me+toiset+hassutellaan.Totta+on+sekin,+että+kaikki+ei+edes+halua+moiseen+hullutteluun,+no+riittää+tuo+ynnämuun+periaattelinen+kirjoittelu,+mukava+on+lukea+huumorilla+höystettyä+järkevää+kerrontaa.Elämän+kokemukset+ne+kuitenkin+viime+kädessä+sitä+aidointa+antia+on+ja+niistä+mielellään+kuullaan.Voi+se+vielä+käydä+niinkin,+että+huomaat+joskus+mukaan+eksyneesi;)Toivoisi+olevan+totta+tuo+suurten+valtioiden+päämiesten+tanssahtelu+mistä+Paulamaria+olit+havainto+nähnyt,+jospa+se+toteutuisi.Mitäpä+suremaan+yhtä+Reino+tossua,+kyllä+se+talteen+on+otettu+ja+ensi+vuonna+se+vastaan+tulee.Monenmoista+nautintoa+matka+antoi,+konsertista+kiperään+polkkaan+,+pääasia,+että+hauskaa+oli.Jokohan+Neeassan+kintut+on+parantuneet.,+jatka+vaan+harrastusta,+siitä+ne+vertyy;)Hyvä+meri-kukka,+että+kissasi+toit+kotiin,+olisi+ollut+noloa+jos+jostakin+matkan+varrelta+olisi+kerrottu,+että+luutalentäjät+eivät+eläimistä+huolehdi.Kiva+sekin,+että+makkarat+sinulle+voimauttavia+voimia+antoi,+sen+juhlinnan+jälkeen,+ja+vesi+on+lian+lääke,+naamakin+nyt+varmaan+puhtoinen.MummeliMia,+olipa+kiva+että+minut+mukaan+sait,+aika+homma+saattaa+unenpöpperöinen+mummo+ylikypsän+matolle+sieltä+kiikkustuolista+ja+matkan+varrella+vielä+ohittaissa+hihkaisit,+että+Kyöpelissä+tavataan,+huolta+pidit+siis+matkallakin,+kiitos."Sivusta-+seurasin"+eihän+ole+kovinkaan+tärkeää+nuo+viestit+missä+arvellaan+jotain,+jokainen+toimii+juuri+oman+ajattelun+mukaan,+ulkopuolisen+päätökset+ovat+hänen+mielipiteitään,+niin+hyvässä+kuin+pahassakin.Suvaitaan+vaan+kaikenlaista,+helpompaa+se+on;)"Ikävä+totuus"+noinko+on+ollut,+minulla+ei+mitään+vaikeuksia+tällä+kertaa,+voihan+niitä+tullakin,+kun+muistele+aiempia+kokemuksia.Ikävä+jos+et+saanut+viestiä+lähtemään,+toivotaan+asian+korjaantuvan+ja+häiriköiden+kiusan+teon+hiipuvan.Tänään+on+päivä,+jolloin+en+tiedä+teenkö+mitään,+eilen+pojan+luona+oli+rikas+pöytätarjoilu+ja+mukava+seura.Kävimme+katsomassa+tiloja+mihin+on+kaikki+sukellukseen+liittyvä+kalusto+sijoitettu+ja+tavaraa+oli.Lepäillään+nyt+tämä+päivä+itsekukin,+omalla+tavallamme+ja+huomenissa+alkaa+arki+taas+sujumaan,+heippa!
  17. Huomenta+tähän+aamuun,+voisin+laulaa,+että+oliko+se+unta+vai+viinien+huumaa,+tässä+tapauksessa+noitien+juomaa,+en+ole+oikein+selvillä,+kävinkö+Kyöpelissä.Aivan+kuin+unessa+olisin+ylikypsän+kyytiin+istunut,+ja+varmaan+näin+oli,+koska+MummeliMiia+sanoo+käyneensä+katsomassa,+että+pirtti+tyhjä+oli.Viimeinen+muistikuva+mikä+toden+tuntuiselta+tuntuu,+on+kun+istuin+kiikkutuoliin+kissojen+kanssa.Kuitenkin+koko+pirtin+väki+(melkein)+lentää+liihotti+kuka+minkinlaisella+menopelillä,+Ramoonan+hyvin+hienona+näin,+olisiko+Katleijan+kanssa+yhtä+matkaa+mennyt,+kun+jostakin+kuulin+polkan+rytkeen,+kai+Katleija+siellä+tahtia+polkan+maliin+antoi..Suuntakin+oli+onnistunut,+en+huomannut+kenenkään+törmäilevän,+no+onhan+sitä+vuosia+jo+kuljettu,+reittikin+tutuksi+tullut.Paulamaria+makkara+kepin+nenässä+samalla+matolla+istui,+MummeliMiia+ohi+hurautti+ja+huuteli,+että+Kyöpelissä+tavataan.Late+ja+Venlastiina+rollaatorin+kanssa+myös+hyvin+näyttivät+selviävän,+Venlastiina+tomerana+ohjaili.Taisi+ollakin+luuta,+kun+tarkemmin+ajattelen.Neeassankin+näin+pirteänä+joukkoon+liittyvän,+pitkä+oli+lentorivistö,+kai+siellä+muitakin+oli.Tälläinen+unikuva+jäi+mieleen,+noitien+tanssit+oli+mahtavia,+siinä+sitä+mukana+yritettiin+mennä+ja+nautittiin+siellä+padan+antimia,+hyvää+oli,+oliko+sitten+käärmekeittoa+tai+mitä.Kyllä+se+MummeliMiian+video+hyväksi+opiksi+oli,+ei+näyttänyt+kukaan+tanssin+pyörteissä+sekaisin+mennä.Omasta+sängystä+sitten+heräsin,+oliko+unta+vai+sitä+viinien+huumaa,+kertokaa+toiset.Taas+yksi+onnistunut+matka+pirtin+kirjoittajien+kanssa+tehty,+kaikki+varmaan+omasta+sängystä+heräilivät+ja+hymy+herkässä+jokaisella,+oli+se+niin+mieltä+piristävä+juttu,+että+vuoden+päästä+uusiksi,+vai+mitä+mieltä+olette.Kaikki+onnistuu,+kun+mielikuvituksen+antaa+lentää+ja+sitä+lajia+sitä+elämään+joskus,+useinkin+kaipaa,+on+tämä+arki+niin+samanlaista,+näin+vanhemmalla+puolen+ikää+olevilla.Pienet+kolotuksetkin+häviää,+kun+leikkiin+joskus+tohtii+mukaan+tulla.Tänään+menen+poikani+luo+pääsiäislounaalle,+siellä+molemmat+tyttäret+myös,+Espanjan+matkaajakin+lomalla,+kiva+tavata+hänetkin.Aurinko+paistaa+kirkkaasti+ja+pakkanen+on+pudonnut+yön+lukemista,+ei+ole+lämmintä+luvassa,+mutta+kyllä+se+vielä+ehtii,+jospa+kesä+sitten+lämin+olisi..Oikein+hyvää+ja+munarikasta+Pääsiäispäivää+ja+kiitos+lennolla+mukana+olleille.