Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenet+torstai+päivään,+pientä+lumisadetta+ja+neljäntoista+asteen+pakkasta+näillä+main.Mukavaa+taas,+että+puhdistuu+tuo+luonto,+aika+harmaa+on+maa+ollut+ja+usein+taivaskin,+mutta+muutama+aurinkoinen+päivä+mieltä+virkisti:)Tervetuloa+vaan+korppis+pirtin+leppoisaan+oloon,+kauan+oletkin+palstalta+pois+ollut.Tuohon+vastausten+puuttumiseen+kerron,+että+minä+ainakin+aamusta+käyn+pirtissä+ja+yritän+silloin+huomioida+tulleet+viestit.Ketään+ei+ole+tarkoitus+jättää+huomioimatta,+vaikka+viestittely+enemmän+tätä+oman+elämän+kertomista+onkin.Mitä+tuohon+blogi+hommaan+tulee,+taitoni+ei+riitä+sellaista+aloittaa+ja+toisekseen+ei+nämä+tarpeet+muutenkaan+riitä+aiheeksi+oman+blogin+kirjoittamiseen.Kysymykseesi+saako+tulla+uudelleen,+ilman+muuta,+kaikkien+sopuisat+viestit+on+rikastuttamassa+pirtin+sävyä;)Kauniina+on+pyrkimys+kaikilla+ulkomaille+lähteä,+on+Suomi+kuvan+luominen+joka+paikassa+tärkeää,+mutta+jokainen+varmaan+omaa+tyyliään+noudattaen.Vai+Late+merkkinen+astianpesu+kone+teillä+on+huushollissa,+no+eipä+merkissä+mitään+vikaa+ole,+hyvin+varmaan+puhdasta+tekee.Olipa+hyvä,+kun+tuon+pakastamisen+sulatuksen+mainitsit,+kurkkasin+tuota+pysty+pakastinta+ja+sulattamista+kaipaa.Samalla+sisällön+voi+inventoida.Tekemällä+ne+projektit+tulee+valmiiksi+ja+jos+vain+itselle+tarkoitetut,+on+parasta+heti+pois+tehdä,+kun+kuitenkin+aina+muistuttavat+silmien+eteen+tulevat.Kyllä+tuo+aurinko+on+sellainen+mahtivoima,+että+kävelyt+venyy+mielellään+vähän+pidemmiksi+ja+astelu+hidastuu.No+näitä+paisteisia+päivä+odotellaan,+eikö+vaan+ynnämuu?Mummustiina+samoja+venytyksiä+ja+virutuksia+minä+myös+yritän+toteuttaa+aina+aamuisin.Elein+kerhossa+oli+fysioterapeutti+ja+hän+korosti+tätä+lihasten+kunnossa+pitoa+juuri+näiden+venytysten+avulla.Harvemmin+syömään+kehotetaan,+mutta+hän+sanoi,+että+ikääntyneen+ihmisen+pitäisi+säännöllisesti+ruokailla+ja+ruoka+moni+puolista+pitäisi+olla.Tiikeriksi+on+nyt+muori+muuttunut,+no+kissa+eläimiin+kuuluu+sekin,+kai+kissojen+ihailu+siihenkin+ylttää.Varsinaisesti+en+lenkkeile+minäkään,+mutta+lenkkisauna+kyllä+kelpaa;)Hurskainenkin+pakastimen+sulatus+puuhissa,+kyllä+se+varmaan+sähköä+vie+jos+paksussa+jäässä+on.Eilen+kävelin+kerhosta+ja+huomasin+taivaalla+haalean+värisen+kuu+möllikän,+melkein+täysi+oli,+siihenpä+ne+minun+kuun+katselut+jääkin,+unessa+olen+silloin+kun+minulle+näkyisi,+jos+siis+näkyykään.Nyt+alan+muikun+paistoon,+ostin+puolikiloa+muikkuja+ja+siitä+parin+päivän+ruoka+tuleekin.Oikein+mukavaa+päivää+jokaiselle,+nautitaan+tästä+valon+lisääntymisestä.
  2. Huomenta,+nyt+jo+ilman+valoja+näkee+kirjoittaa,+ihana+aurinko+on++noussut+ja+kummasti+se+tuota+pakkasta+jo+päivällä+pudottaa.Pakkasmittari+seitsemässätoista,+vähän+on+laskemaan+päin,+eilen+oli+kaksikymmentä,+mutta+päivällä+putosi+yhdeksään+asteeseen.Totta+tuo+mitä+Ramoona+sanoit,+blogista+tämä+kaiketi+käy,+niin+paljon+omasta+elämästä+kerron,+no+enpä+muuta+osaa+ja+varmasti+sekin+loppuu,+jos+ei+mukana+kirjoittajia+käy;)Nuo+tekemiset+mistä+Ramoona+kerroit+on+varmaan++tykättyjä+ja+kalastuskin+ihan+muuta+kuin+minulla.Mato+onki+se+vaan+minulla+ja+joskus+olen+verkoilla+soutajana+toiminut,+hyvin+vai+huonosti,+joskus+kumpaakin;)Varmasti+niihin+silakka+kesteihin+tulisin+Venlastiinan+kainalossa,+jos+siihen+mahdollisuus+tulisi,+voisi+olla+kivakin+jos+onnistuisi+oikeasti.Minulla+ei+mitään+perintöjä+ole,+muutama+arabian+astia+on+lapsuuden+kodista+minulle+jäänyt,+ei+edes+toppatakkia;)Tuohon+näkökysymykseen+on+vaikea+sanoa+mitään+itse,+katsojilla+on+omanlaisia+näkemyksiä,+joku+näkee+äidin+piirteet,+joku+isän,+olen+kuitenkin+itseni+näköinen.Säälittää+poikani+nuorimmainen,+kun+mummonsa+näöstä+tunnistavat.Nyt+tuo+tauti+kierre+taitaa+loppu+suoralla++olemaan,+ja+pakkaset+viimeisiä+pöpöjä+tuhoaa.Keuhkokuumetta+aika+paljon+olen+kuullut+olevan,+pelkäsin+itsekin+taudin+saavani,+kun+köhä+pahimmillaan+oliLauantaina+se+kuu+pitäisi+täytenä+näkyä+ja+taas+valvottaa+heitä+keihin+se+loisto+vaikuttaa.Merikaloja+tulee+hyvin+vähin+syötyä,+kyllä+se+tämä+lähivesistä+pyydystetty+maistuu+suuremmalta+osin,+hauki+ei+kuulu+ruokapöytääni,+mutta+kuha+ja+siika,+muikut+ja+ahvenet,+harvoin+kaupan+tiskistä+nekään.Miksi+hauki+on+inhokki,+en+osaa+sanoa,+se+ei+vaan+houkuta,+ei+auta+vaikka+kuinka+sitä+kehutaan.Tuon+vedon+kyllä+tunnen+minäkin+luissani+ja+ikkunat+meillä+vuskaa,+mutta+mittarissa+liki+23+astetta+on,+joten+ei+voi+valittaa+kylmä+olevan.Aluelämpö+meille+lämpöä+jakaa+ja+ihan+riittävästi+sitä+on,+makuuhuone+minullakin+viileämpi.Oikein+tiiviiksi+kun+laittaa,+tulee+home+ongelmat.Tuore+napakka+lohi+on+hyvää,+joskus+vaan+kaupassa+tai+kuljetuksessa+viivästyneitä+kaupasta+saa,+ja+se+on+aina+pettymys.Saaristo+elämä+oli+varmaan+kovaa,+ainakin+näin+kerrotaan,+mutta+omat+ilonsa+sielläkin+meren+ympäröimänä.Minä+pelkään+merta+ja+huonovointiseksi+tulen+jo+pienessä+aallokossa.Kaikki+outo+se+varmaan+tuntuu+vaikealta,+olipa+kysymys+vaikka+asumisesta.Nyt+on+taas+iso+kerho+ja+sinne+on+lähdettävä+tallustamaan,+ehkä+pakkanen+ehtii+lauhtua+ja++nenä+ei+matkalla+palennu.Mukavaa+pakkas+päivää+jokaiselle+pirttiin+pistäytyneelle.
  3. Huomenta+kahdenkymmenen+asteen+pakkasesta,+alkaa+jo+tuntua+luissa+jo+ytimissä.Pitää+jo+ryhmät+pois+kaduilta,+kai+nopeasti+tervehditään+ja+kiireesti+sisätiloihin.Vanhojen+merkkien+nämä+pakkaset+sattui+hyvin,+nyt+pitäisi+sadon+onnistua.Tuo+kirjautuminen+pitää+nykyään+tehdä+pienin+väliajoin,+liittyykö+johonkin+turva+toimen+piteisiin?Kyllä+se+eläinten+syöminen+pahalta+tuntuu,+mutta+sika+on+jostakin+syystä+sellainen,+että+se+ei+syyllisyyttä+niin+paljon+aiheuta.Entisten+aikojen+työtahti+vaati+vahvaa+ruokaa,+ei+muuten+olisi+savotoilla+töitä+puskettu,+ei+muuallakaan+vastaavissa+töissä+ja+kai+tämä+ruoka+kulttuuri+paljon+niiltä+ajoilta+onkin.Vanhemmiten+kai+pitäisi+moni+puolisesti+aterian+koostua.Hauki+jää+kyllä+minultakin+tappamatta,+mutta+ahvenelta+vaan+julmasti+niskat+poikki,+en+aiemmin+tätäkään+tehnyt,+mutta+nyt+viime+vuosina,+kun+enemmän+olen+kalassa+istunut,+olen+luontoani+kovettanut.Eipä+mene+hukkaan+hurskaisen+työnteko,+kun+voi+kuunnella+siinä+ohessa+maailman+tapahtumat+ja+kyllähän+se+musiikin+tahtiin+työ+paremmin+luistaa.Nuorna+vitsa+väännettävä,+eli+oppia+ja+esimerkkiä+sitä+nuorille+olisi+annettava.Noin+mummin+kuuluu+tehdäkin,+Kristiina23.Opettajana+minäkin+eilen+toimin,+kun+kerhoon+tuli+kaksi+uuttaa+rouvaa,+niitä+vähäisiä+taitojani+heille+opetin.Neuloa+toki+osasivat,+mutta+pieniä+niksejä+pyysivät+ja+minähän+äidiltäni+perittyjä+oppeja+jakelin.Kyllä+ne+tuonne+pääkoppaan+on+hyvin+jääneet+ja+muistuvat+tarvittaissa.Tytöt+(vähän+vanhemmat)+painoivat+tyynyliinoja,+kauniita+tuli+ja+taas+myyntiin+tavaraa.Kyllä+tuo+sama+rauha+mistä+ynnmuu+ongella+olosta+mainitsi+varmaan+iso+houkutus+minulla+myös.Kuvittelen+madon+kiemurtelevan+juuri+siksi,+että+siihen+koskee,+kun+koukkuun+laitetaan,+muuten+aika+vaikea+toimitus.Eipä+siellä+järvillä+tohdi+ääntään+korottaa,+hiljaa+vaan+kohoa+tuijottaa+ja+ajattelee+juuri+niitä+sinisiä+ajatuksia,+mitkä+minulla+useinkin+niihin+päivän+rutiineihin+kuuluu.Minäkin+heräilen+aika+herkästi,+mutta+onneni+on,+kun+saan+unen+päästä+heti+kohta+kiinni.Kyllä+se+kuitenkin+puoli+kuuden+maissa+hereille+pysyvästi+ajaa.Mukava+on+kuulla+"mummoriesu"+että+viihdyt+pirtin+viestien+++lukemisessa,+mutta+vielä+kivampi,+kun+itse+viestin+laitat;)Nyt+vuorossa+laulupäivä,+onneksi+lyhyt+matka,+ei+tarvitse+hirveästi+päälle+tumpata,+voikaa+hyvin+ja+varokaa+nenän+jäätymistä.Jopa+on+päivä+jatkunut,+nyt+huomaa,+kun+kirkas+on+taivas.
  4. Huomenta+taas+uuteen+viikkoon,+kalenteri+kertoo,+että+on+Saamelaisten+kansallispäivä.Tiia+on+juhlinnan+kohde,+onnea.Pakkanen+on+kivunnut+kymmeneen+asteeseen+ja+kiristymissä+on+luvassa,+tulihan+se+talvi+lopulta,+lumimäärä+vaan+on+pieni.Näitä+päiviä+ja+hetkiä+tulee,+että+uni+tarve+ei+lopu+millään,+kai+sekin+kuuluu+ikäämme.Usein+aamulla,+jos+en+heti+vuoteesta+nouse,+nukahdan+heti+uudelleen,+näitä+puolen+tunnin+lisäpätkiä+tulee+useampia,+kun+vaan+silmäni+kiinni+laitan.Voita+se+kala+ainakin+vaatii,+minä+en+muusta+tiedäkään,+kun+harvoin+öljyjä+käytän,+munkin+paistoon+sitä+tulee+tuhlattua.Näin+se+oli,+miten+ynnämuu+kertoi,+ei+ollut+liiemmin+huoneita,+yhdessä+huoneessa+mekin+joku+aika+asuttiin,+pääasiassa+kuitenkin+se+kammarikin+löytyi.Ihminen+ei+liikaa+neliöitä+tarvitse,+sen+olen+kokenut+nyt+yksin+eläen,+riittäisi+hyvin+yksi+huone+oikein+kalustettuna.Minulla+iso+makuuhuone,+jossa+vain+yöni+vietän,+tekisi+pienempään+mieli+muuttaa,+mutta+tämä+paikka+on+niin+keskellä+kaikkea,+että+samoista+ympyröistä+ei+sopivampaa+ole+löytynyt.Paljon+on+maailmaa+kierretty++Laten+ja+Venlastiinan+perheessä,+on+siinä+tutustuttu+eri+maiden+ruokiinkin.Olen+ennakkoluuloinen+noiden+ruokien+suhteen,+vieraissa+maissa+jätän+suosiolla+erikoisuudet+väliin.Voisihan+sitä+kokea+yllätyksen,+mutta+minkäs+tälle+luonnolleen+mahtaa.Hiuksen+löytyminen+ruuasta+saa+jo+yökkäilemään,+yliherkkä+varmaan+olen.Pohdin+juuri+noita+ohjelmia+telkkarista+viikon+loppuisin,+ei+anti+ole+kummoinen,+uusintoa,+urheiluja+ja+mitään+sanomattomia+sarjoja+ja+elokuvia.Viikonloppu+on+tyhjää+täysi,+viikolla+edes+nämä+kohtalaisen+mielenkiintoiset+sarjat+tyydyttävät.Hypin+kanavalta+toiselle+ja+joka+kanava+tarjoaa+jotakin+sotaisaa+tai+sitten+ihan+sairasta+ohjelmaa,+hölynpölyä,+jolle+ei+voi+edes+nauraa.Ehkä+riittää+heitäkin+joille+tämä+meno+on+mieleinen.Olen+oikein+miettinyt+mikä+tuossa+ongella+istumisessa+on+niin+kivaa,+vaikka+matoja+ja+kaloja+kidutankin,+siis+löytyy+se+julma+piirre+minultakin.Jännitystäkö+se+on+mitä+kuitenkin+kaipaa,+vai+se+rauhako+siellä+veneessä+istuen+löytyy,+siinäpä+kysymys?Voi+ihminen,+kun+sinusta+saisi+selvää;)Nyt+on+ruvettava+silityksen+kimppuun+ja+sitten+taas+käsityö+hetkeä+viettämään+ystävien+kera,+liikettä+töppösiin+kaikille+kykeneville.
  5. Sunnuntai+päivää+vietämme+ja+muistamme+kansallisrunoilija+Runebergiä,+hänen+muistonsa+säilyy,+runojen+ja+torttujen+muodossa.Olen+käynyt+Porvoossa,+Runebergin++kotitalossa,+missä+hän+asusti+vaimonsa+Frederikan+kanssa,+vaativa+oli+talon+isäntä,+nöyrä+talon+rouva,+huonokuuloinen+ja+palveleva+vaimo.Olihan+runoilijan+kohtalo+olla+sairaana+vuoteessa+myös+voimia+kysyvää.Tietoni+voi+olla+vajavaiset,+mutta+korjatkaa+osaavat.Kovia+koki+moni+siirtolaislapsi+koulussa+ja+kodin+ympäristössäkin.Mieheni+kertoi+tosin+harvoin+joitakin+kokemuksia,+mitä+silloin+pieni+alakoululainen+sai+kokea,+jopa+aikuisten+taholta.Minusta+tuo+karjalan+murre,+kun+sen+oikein+vanhojen+ihmisten+suusta+kuuli,+oli+mukavaa+ja+iloinen+luonne+väritti+puhumista.Nyt+harvemmin+enää+aitoa+murretta+kuulee.Itkijä+naiset+ja+runonlaulajat,+sieltähän+ne+karjalasta+kotoisin,+nekin+taidot+unohduksiin+jäävät.Kiva+kun+silloin+tällöin+meitä+pirtissä+muistat+Ande2;)Matojen,+ainakin+elävänä+jää+minulta+syömättä,+tuskin+kuolleenakin+jos+ei+ihan+viimeinen+pakko+tule.Voihan+se+olla,+että+vielä+joutuvat+tulevat+polvet+nekin+ravinnoksi+ottamaan+ja+onhan+ne+todettu+kelvolliseksikin,+mutta+en+edes+vattu+matoa+syö,+jos+sen+huomaan.Tarkkaan+nekin+yritän+etsiä+pois.Kai+nuo+kalatkin+täynnä+myrkkyjä+alkaa+olla,+mutta+onhan+ne+kuitenkin+vielä+ihan+syötäväksi+kelvollisia,+noita+Lokan+kaloja+en+ole+syönyt,+siikahan+on+hyvä+kala+ainakin+muissa+järvissä.Kyllä+kaikki+linnunpesäkeitot+ja+sammakon+reidet+jää+minulta+lautaselle,+ehkä+ei+ehdi+sitä+pakko+syömistä+ruuan+loppumisen+vuoksi+ehtiä+minun+kohdalle.Sukkiakaan+en+aio+keittää+ja+kaikelle+tuolle+jyrkkä+ei+minun+kohdalla,+ei+kiitos+myös+tälle++ruuan+kanssa+leikkimiselle.Jos+kokki+ohjelmat+tälle+linjalle+siirtyy,+en+katso+ollenkaan.Herkullisen+näköistä+oli+lasagnesi+Facebookissa+Late.Huh,+ihan+puistattaa+nuo+mahdolliset+matelevat+oliot+kotiin+tulevina,+ehkä+en+niin+kauan+elä,+että+mitään+noita+uhkia+joudun+kokemaan,+mitä+Kristiina23+ennusti;)Kynttelin+päiväksi+maa+valkeni+ja+pieni+pakkanenkin,+sehän+taitaa+jotakin+hyvää+luvata+tulevaan?Olemme+todella+säästyneet+noilta+ilkeilyiltä+pirtissä,+ehkä+katsovat+niin+"höpötys"+ketjuksi,+että+eivät+vaivaa+näe+tänne+kurkistella,+niin+saa+ollakin.Eipä+täällä+ilkeilyä+tueta.Tietäisitpä+sini-sirkku+miten+olen+vähentänyt+siivousta+ja+ihan+hyvin+tänne+huusholliin+on++mahtunut;)Ihastelen+ihmisiä,+joilla+on+kyky+ottaa+vastaan+ja+nauttia+niin+sanotusta+paremmasta+musiikin+tarjonnasta,+itselleni+ei+ooppera+ja+sinfoniat+ole+auenneet,+en+tiedä+jos+oikein+rupeaisi+kuuntelemaan,+tulisiko+valaisu+tällekin+asialle.Mukava+on+ainakin,+kun+voi+kuulla+sitäkin+antia+jonka+on+auennut+itselleen,+nautittavaa+on+musiikki+ja+moni+taiteen+laji,+kun+sen+oivaltaa.Voi+olla,+että+Armonlaaksossa+olisi+jo+aiheellista+pitää+suursiivous+siellä++olohuoneessa+ja+kamarissa,+mutta+tärkeys+järjestys+noissa+tärkeimmissä+asioissa+on+hyvä+sinulla+hurskainen.Siivous+tulee+kyllä+heti+näiden+kolmen+jälkeen+vuoroon+ja+silläkin+asialla+monelta+säästyy,+kun+silloin+tällöin+siivoaa.Olisit+lähempänä+niin+minä+tulisin+ja+pistäisin+hyrskyn+myrskyn;)Kauheeta,+nyt+venyi+pitkäksi,+suokaa+anteeksi+kaikki+höpötykset,+tietoa+vähän,+intoa+enemmän,+mukavaa+tätä+päivää.
  6. Huomenta+sumuiseen+kostean+oloiseen+aamuun,+mittarissa+lukemat+on+jäänyt+pysyväisesti+kai+kahteen+asteeseen+pakkasen+puolelle.Onhan+siellä+sää+tiedotuksissa+uhkailtu+ensi+viikon+puolelle+oikeata+talveakin,+pakkasen+merkeissä+ainakin.Nyt+se+olisi+kiireesti+se+talven+kyntensä+näytettävä,+sillä+maaliskuulla+jo+päivällä+aurinko+lämmittää+vaikka+ei+paistaisikaan.Minä+katsoin+sen+"vihapuhe"+ohjelman+ja+anti+jäi+kovin+pieneksi,+jotenkin+tuntuu+kuin+pyrittäisiin+aiheesta+kuin+aiheesta++saamaan+noita+ehkä+mieliä+kuohuttavia+asioita+esille.Joka+paikassa+tulee+esille+noita+huonoja+uutisia,+tuntuu+kuin+mitään+hyvää+ei+tapahtuisikaan.Katsoin+sattumalta+eilen+kokki+ohjelman+missä+nämä+duutsonit+mellastivat,+on+se+kanssa++meininkiä,+piti+katsoa+mikä+oli+loppu+tulos,+huh,huh.Huomion+herättäminen+pää+tarkoitus,+leikitään+ruuan+kanssa,+keitetään+sukkia,+syödään+eläviä+matoja+ja+muutakin+aivan+älytöntä.Ketä+varten+tämän+laatuisia+ohjelmia+tehdään,+ei+ole+yhtään+hauskaa.Yleensäkin+ruualla+leikkiminen+ei+täytä+tasokkuuden+vaatimuksia,+puutetta+niin+monella+ruuastakin+todella+on.Onhan+sellainenkin+sanonta,+puhuminen+hopeaa,+vaikeneminen+kultaa,+(oliko+noin)+joskus+paikallaan+oleva+asia.Luulen,+että+minulla+juuri+tuo+huono+omatunto+laiskana+olosta+on+vienyt+elämän+siihen+suuntaan,+että+en+malta+lukea,+en+juuri+mitään+muutakaan,+kun+aina+vaan+sitä+tuottavaa,+hyödyllistä+on+aikaan+saatava.Olisi+osattava+irrottautua+siitä+ainaisesta+työn+tekemisestä+ja+oppia+rentoutumaan,+ajatellen+että+valmiiksi+tätä+maailmaa+ei+saada.Ruvetaanpa+hurskainen+porukalla+ottamaan+päivä+unet+ja+istumaan+ihan+vaan+jouten;)Olen+minä+sitä+yrittänytkin,+mutta+aina+se+vaan+päälle+painaa+tuo+töitten+miettiminen.Jospa+vielä+oppisi+tämänkin+taidon,+voihan+olla,+että+se+pakko+joskus+eteen+tulee.Nyt+on+siivous+päivä,+kosteaa+tuo+on,+mutta+rohkeasti+matot+kaiteelle+laitoin,+ja+vuodevaatteet+myös+parvekkeelle+kannoin,+toivottavasti+ei+ihan+vesi+sateeksi+muutu.Näin+se+valkenee+tämä+lauantai+aamukin+päiväksi,+Ronja+nimiset+saavat+tänään+onnittelut,+eipä+ole+tuttuja+tämän+nimisiä.Rattoisaa+päivää,+kurkatkaa+nyt+ihmiset+pirttiin;)
  7. Huomenta+jo+vaalenneeseen+päivään,+harmaa+on+taivas,+kaksi+astetta+pakkasen+puolella,+sää+toistaa+itseään.Aurinko+saisi+jo+ruveta+pilkistelemään,+mutta+se+on+asia+jolle+emme+mahda+mitään,+vaikka+voimallisia+luulemme+olevamme,+ainakin+osa+ihmisistä.Näitä+savolaisuuden+piirteitä+aika+laajalti,+tosin+muunneltuna,+joka+alue+oman+leimansa+jättää.Varmasti+jossakin+Helsingin+seudulla+minutkin+heti+savolaiseksi+tunnistetaan,+vaikka+yrittäisin+jotain+muuta.Toisaalta+huomaan+itsekin+hämmästyväni,+kun+osaa+puheestani+luulen,+se+on+mitä+leveämpää+Savoa,+vaikka+kuvittelen,+että+sitä+en+osaa+ollenkaan;)Kai+se+puheessa+onnistuu,+mutta+kirjoittaminen+on+vaikeaa.Nuo+murteet+kun+sekoittuu,+siitä+tulee+aivan+oma+lajinsa,+ja+paljon+karjalainen+murre+Savoonkin+liittyy.+Karjalasta+lähteneet+kyllä+oman+murteensa+säilyttävät+aika+hyvin,+vanhemmista+ihmisestä+sen+huomaa,+mistä+on+lähtöisin.Savolaisuutta+en+kuitenkaan+häpeä,+olen+sitä+miksi+olen+syntynyt+ja+niin+myös+kuolen,+olkoon+se+häpeäkin+jonkun+mielestä.Lähteitä+täältäkin+löytyy,+yksi+keskellä+kaupunkia,+mutta+sen+joku+laittoi+pilalle+ja+nyt+vettä+en+suositella+käyttöön+otettavaksi.Tuon+veden+pilaantumisesta+on+ollut+puhetta,+kauan+pullossa+seisova+vesi+voi+pilaantua,+näin+ovat+tutkijat+todenneet.Kyllähän+savolaiset+yleisen+hauskan+puhumisessa+on+kohteena+olleet+aina,+ehkä+pilkaksi+joskus+menee.Äkkiä+nuo+murteet+tarttuu,+ainakin+lasten+kohdalla,+kun+Hämeessä+pari+vuotta+lapsena+asuin,+kyllä+se+sie+ja+mie+puheessa+esiintyi.Samaa+mieltä+Venlastiinan+kanssa,+harmi,+että+murteet+häviävät,+eräänlainen+rikkaus+puheesta+katoaa.Päivä+on+nyt+ulkona+niin+valoisa+miksi+on+tullut,+ei+se+tästään+parane,+sisällä+pitää+valoa+pitää,+kun+käsitöitä+tekee.Eiköhän+se+aurinko+joskus+esiin+tule+ja+kirkkaus+sitä+myöten,+mukavaa+päivää+teille+pirttiin+kurkkaaville..
  8. Huomenta+harmaasta,+ehkä+vähän+alakuloisesta+Savon+maisemasta,+pakkasta+neljä+astetta.Aamu,+Lumi+ja+Jemina+nimipäivä+sankarittaria,+en+tunne+yhtään+näiden++nimien+omistajaa,+erikoisia+ovatkin,+onnittelut+kaikille+nimen+omistaville.Tuosta+Savoon+kuulumisesta+en+aina+ole+niin+varma,+jotenkin+sekasin+olemme,+Savon+rajojen+sisällä,+mutta+murre+yhtä+sekasotkua,+olisiko+aikoinaan+tuo+ruotsalaisasutus+sotkenut+murretakin.Tuoksuja+sai+aiemmin+täälläkin+haistella+ja+vieläkin+joskus+tupsahtaa,+mutta+sekin+oli+ihan+ok,+koska+rahan+sanoivat+haisevan.Monelle+antoi+leivän+tuo+hajuja+päästävä+tehdas,+nyt+on+työt+muuttuneet+ja+kaikille+sitä+ei+edes+riitä.Tosin+valoa+sanovat+näkyvän+täälläkin+tunnelin+päässä,+sitä+odotellaan.Eläkeläisten+kaupunki+kerrotaan+olevan,+hyvä+paikka+onkin+elää+eläkkeellä,+rauhaisa+ja+kaunis+maisemiltaan,+mitäpä+sitä+muuta+tarvitseekaan,+palvelut+kohtalaisen+tyydyttäviä.Nuoret+kyllä+lähtevät+"mualimalle".Ekasta+on+vaan+muistot+täällä,+Siwatkin+muuttuivat+K-ketjuihin.Nyt+on+vähän+mietinnässä+tuo+tulevien+päivien+ruokalista,+sosekeittoa+tänään,+taidan+paistaa+Runebergin+torttuja,+ehkä+kinkkukiusaus+voisi+olla+järkevää+uuniin+laittaa,+kun+uuni+on+lämmin.Ensin+meinasin+kakun+tehdä+samoista+aineista,+mutta+kakut+jää+minulta+syömättä,+samoin+kuin+useimmat+piirakat,+nyt+kuitenkin+omena+piirakkaa+vieras+varaksi+teen+.Pakkasessa+on+omena+lohkoja,+tulee+kuin+tuoreista+omenista+tekisi.Tavoite+minullakin+on+tämän+painon+suhteen,+että+lisää+ei+enää+tulisi,,+jospa+näillä+menisi.(paljon+kyllä+ylimääräistä+on)Sanovat+jotkut+asiantuntijat,+että+vanhan+ihmisen+ei+pidä+laihduttaa+ja+rypythän+ne+vaan+esiin+tulee;)Unen+tarve+on+suuri+ja+onneksi+unen+lahjat+on+hyvät,+nukun+noin+7-8+tuntia+yössään,+herkkä+uninen+kuitenkin+olen,+jos+tavallisuudesta+poikkeavaa+kuuluu,+siihen+herään.Liikenne+ei+häiritse.Kuljehan+muori+varoen+ja+kaikki+toisetkin,+liukkaus+jatkuu,+kun+tuo+sää+on+niin+oikkuileva.Mukava+kuulla,+että+rakkaus+elää+ja+elämä+sujuu+siellä+Valkeakoskella,+kuin+myös+muualla,+aina+se+on+ilo+kuulla,+noita+ikäviä+uutisia+on+riittävästi.Nyt+päivä+on+valennut+ja+taas+pari+tuntinen+on+istuntoa+pidetty,+nyt+kone+kiinni.Iloa+päiväänne.
  9. Huomenta+ja+sään+tila+entisen+lainen,+ei+sada,+ei+paista.Helmikuulle+on+kuitenkin+siirrytty+ja+viimeinen+talvikuukausi+aloitettu,+Riitat+tänään+juhlivat,+taitaa+iso+määrä+suomessa+Riittoja+ollakin,+oli+suosittu+nimi+jossain+vaiheessa.+Onnea+paljon+kaikille+Riitta+nimisille.Ailhun.pojalle+kerron,+että+kaikenlaista+on+tullut+neulottua,+mutta+ei+pyytämääsi+koskaan,+mutta+villahousut+voisin+neuloa,+eikös+ne+saman+asian+ajaisi,+hintavat+kyllä+olisivat;)Kalorioita+tulee+hyvin+vähän+minun+seurattua,+kun+tykkään+syödä+sitä+mikä+maistuu,+olen+jo+antanut+periksi+noille+terveys+ihmisten+antamille+vaatimuksille,+ne+kun+aina+vaihtuvat+ja+minä+tykkäisin,+että+pysyvyyttä+näiden+säätelyiden+kanssa+jossain+määrin+olisi.Kuuntelen+ja+katselen+noita+ohjelmia+ruuan+terveellisyyksistä,+mutta+sekaisin+tahtoo+mennä+puurot+ja+vellit,+aina+uusia+ohjeistuksia+tulee.Minulla+on+sellainen+puhelin+ystävä+Hämeestä,+minun+ei+tarvitse+kuin+hymähdellä,+puhetta+tulee,+olen+ajatellut+siinä+yhteydessä,+kun+puhuvat+hämäläisten+hitaudesta,+että+ei+pidä+paikkaansa.Tuleeko+minunkaan+tuota+pataa+tehtyä,+mutta+kiitos+sini-sirkku+ohjeesta,+onhan+ne+haudutetut+ruuat+yleensä+hyviä+ja+voi+tuotakin+ohjetta+säveltää,+pienemmän+annoksen+ainakin+näin+yhdelle+ihmiselle.Kukapa+sitä+ei+kevättä+odottaisi,+tuohan+se+mukanaan+niin+mukavia+asioita+ja+jos+vielä+on+piha+mistä+kaiken+kehittymisen+kesään+voi+nähdä,+aina+vaan+hartaammin+sitä+odottaa.Punatulkkuja+ei+täällä+kaupungin+hälinässä+nää,+voi+tuolla+laidoilla+ja+metsäisissä+asumusten++lähimaastossa+oleilla+niitäkin.Tänään+on+sitten+toivossa+saada+markkina+rinkeliä+kahvin+seuraksi,+jos+muori+jaksaa+markkinoilla+käydä.Eipä+ole+veroilmoitusten+tekoa+ollut+vuosiin,+mitään+vähennyksiä+en+kasaan+ole+saanut+ja+lääkekulut+niin+olemattomat,+että+ei+nekään+mihinkään+hetkauta,+sanon,+että+onneksi+näin+on.Kun+näin+terveenä+saisi+kuolla.Omaa+mielikuvitusta+sitä+pitää+ruuan+laitossa+käyttää+ja+voihan+olla,+että+löytyy+aivan+uusia+maku+nautintoja.Tänään+on+lähdettävä+asioille,+vähän+hirvittää,+eilen+laulamaan+mennessä+oli+muutaman+talon+kohdalla+tosi+jäisiä+paikkoja+ja+yksi+mies+kaatui+ja+olipa+se+ylös+nouseminen+kovasti+vaikeaa,+Täytynee+tehdä+pidempi+lenkki+ja+mennä+noita+sulatettuja+katuja+myöten.Oikein+hyvää+helmikuun+ensimäistä+päivää+ja+nyt+voimme+jo+huomata+selkeästi+päivän+jatkuneen.
  10. Huomenta,+pari+miinus+astetta+ja+taivas+harmaa,+eilen+oli+kylmä+tuuli,+nyt+en+vielä+ole+tietoinen+tästä+asiasta;)Jäin+suustani+kiinni+eilen+kerhosta+tullessani+ja+tuntui+kuin+läpi+pään+olisi+tuuli+mennyt,+olin+tyhmä+avopäin,+niin+kuin+nuoret+ikään.Matka+kerho+paikkaan+on+lyhyt+ja+useinkin+vajaalla+vaatetuksella+sinne++sinne+menen.On+kuin+tautia+tahallaan+hakisin.En+ihastuksen+huudahduksia+tekeleistäni+saanut,+mutta+ei+tyrmättykään.Ainahan+joukkoon+mahtuu+vähintään+yksi,+jolle+ei+kelpaa+mikään;("Haju.päällä",++tuo+googlettaminen+on+minulle+ikävää+hommaa,+aikaa+menee+niin+paljon,+siksi+kerjään+ohjeita+valmiiksi+laitettuna.+Kiitos+kumminkin+muistutuksesta,+laiskuus+on+hyvä+lahja,+sekin+paheeni,+pitäisi+tuo+hakeminen+ottaa+käytäntöön.Noita+lenkkareita+mistä+ynnämuu+kerroit,+on+minullekin+esitetty+ostettavaksi,+ovat+kuulemma+hyvät,+liukas+suojattu+nasturoin+en+ole+katsonut+tarpeellisiksi.Minulla+on+ne+kenkään+laitettavat+jarrut,+on+vaan+nekin+jäänyt+käyttämättä,+kun+jalkani+ei+niistä+tykännyt.+Nyt+vielä+hankalammaksi+käyttö+menee,+kun+rappusilla+on+paikoilleen+laitettava,+käytävään+ei+saa+tulla+piikkien+kanssa.Minun+kärsivällisyyttä+vieläkin+koettelee+kovasti+juurta+jaksaen+,+selvittävät+ihmiset,+hitautta+vanhemmiten+tietenkin+jokaiselle+tulee,+mutta+lyhyesti+kertominen+olisi+syytä+opiskella.Olen+kyllä+tunnetusti+hätäinen+ihminen,+kaikki+pitää+tapahtua+nyt+eikä+viidestoista+päivä.Pitääpä+käydä+Laten+aikajanalla+katsomassa+sitä+ohjetta,+jospa+säästyisin+ajan++käytössä+ja+tekisin+jotain+tyhmää+sillä+säästetyllä+ajalla;)Kyllä+ajan+tuhlaamiseen+tämä+kone+on+mestari,+minultakin+joka+päivä+sellainen+pari+tuntia,+joskus+enemmänkin,+jos+pelaan.Ohjeita+suolaamisesta+varmaan+löytyy+hurskaisellekin+tuolta+googlesta.Laitan+tähän+nyt+kuitenkin+oman+ohjeeni.Fileen+laitan+tinapaperin+päälle+nahkapuoli+alla,+suolaa+ensin+alustalle+(karkeaa)+päälle+myös+reilusti,+sitten+sitruunapippuria,+sokeria+ehkä+teelusikallinen,+tilliä+reilusti+ja+vielä+voi+puristaa+sitruunan+mehua.Käärin+tiukkaan+ja+annan+olla+päivän+jääkaapissa,+että+suola+alkaa+levitä+ja+käärin+sitten+tiukkaan+kääröön+ja+laitan+pakkaseen,+jos+ei+heti+käyttöä+ole.Pakkasessa+se+ei+suolaannu+liikaa,+mutta+jos+heti+käyttää,+parin+päivän+päästä+parhainta.Helppoa+kuin+mäen+lasku;)Tuo+kokkaaminen+on+muuten+kivaa+kokeilla+mies+puolistenkin,+yllättäviä+tuloksia+siitä+saa.Kaikki+oma+laittama+on+siitä+kivaa,+että+tietää+mitä+ja+mistä+aineista+tekee,+mukaan+ei+tule+kaiken+maailman+lisä+aineet.Älä+stressaa+itseäsi+tuon+muistin+kanssa,+siitä+se+vaan+pahenee,+kuuntelin+radiosta+miten+stressi+on+pahan+alku+kaikelle,+sairauksillekin.Voi+sitä+nimittää+myös+muoti+jutuksi,+ennen+ei+stressattu,+tultiin+kipeiksi+ja+unohdeltiin+ihan+muuten+vaan.Nyt+minä+muuten+vaan+pistän+pisteen+tälle+turinalle+ja+sanon+heippa+kaikille!
  11. Huomenta+uuteen+viikkoon,+joka+helmikuunkin+aloittaa.Tuisku+kuukausi+alkamassa,+mitä+sitten+tuokaan+tullessaan,+ainakin+ystävän+päivän.Ystäviä/tuttuja+paljon,+mutta+sitä+oikeaa+ystävää+puuttuu,+eli+ihmistä+jolle+voi+kaiken+kertoa+ja+hän+ymmärtää+ja+huolten+tullen+lohduttaa.Olen+kyllä+niin+avoin+ihminen,+että+pirtissä+melkein+kaikki+iloni+ja+suruni+jaan,+pirtti+on+purkautumisen+paikka.Onpa+hurskaisella+kummia+kavereita,+kun+saunaan+pullonsa+on+varastoinut,+no+hyvät+rahat+saat,+kun+palautat;)Jäi+kansanradio+kuulematta,+usein+sen+olen+kuunnellut+ja+teräviä+ja+humoristisiakin+juttuja+sieltä+kuulee.Arvaamaton+on+tämä+uusi+presidentti+siellä+rapakon+takana,+miten+kauan+virassa+saa+olla?Vähemmästäkin+on+suuttuneet+kansalaiset,+ei+tämän+kaltaisia+käännöksiä+voine+kukaan+allekirjoittaa,+mutta+hänpä+kirjoittaa+ja+vielä+allekirjoitustaan+esittelee.Pelottava+ukko+toimissaan,+heräisi+nyt+kansa+ja+katsoisi+tulevaisuuteen,+mikä+se+onkaan+tämän+miehen+johdolla.Pelottavaa+on+tämä+nykyinen+tahti+noiden+roinien+kertymisen+johdosta+meilläkin,+mitään+ei+korjata,+kaikki+vaan+täyttämään+rojukasoja.Minunkin+hellani+vietiin+kierrätys+keskukseen,+yksi+nappula+ei+toiminut,+muuten+vielä+käyttö+kelpoinen,+ei+kannattanut+korjata.Joku+olisi+voinut+halvalla,+vaikka+mökille+ostaa.Osien+saantikin+aivan+mahdotonta,+yritin+liesituulettimen+jotakin+osaa+tavoitella,+ei+ole,+joten+uusi+koko+liesituuletin.Kulutus+yhteiskunnassa+elämme+ja+vaikka+kuinka+yritetään+opettaa,+että+pitää+luontoa+ja+muutenkin+säästä,+näin+sitten+toimitaan.Kristiina23,+harmeja+kertyy+ja+mikään+ei+keljuta+niin+paljon+kuin+se,+että+tämmöinen+kuollut+esine,+mitä+nämä+sähköiset+laitteet+ovat,+alkaa+temppuilemaan.Suolakurkkujen+saannista+en+osaa+sanoa,+minä+suolasin+itse+kurkut+ja+niitä+on+riittänyt,+en+ole+edes+maistiaisia+kaupasta+katsonut.Ei+nämä+minun+kurkut+varmaan+venäläisiä+kurkkuja+vastaa,+mutta+syöhän+näitäkin.Eipä+noita+lintuja+voi+syötellä+vaikka+mieli+tekisikin,+lopettivat+tuossa+puistossakin+ruokkimisen,+kun+siihen+isot+parvet+naakkoja+ja+muita+isompia+lintuja+kertyi.Mitä+siihen+Moskovan+pataan+muuta+laitat,+kuin+kurkkua+ja+smetanaa,+juureksia+varmaan,+on+herkullisen+kuuloista,+voisi+jopa+tehdä+täälläkin;)Tehdäänkö+se+naudan+lihasta,+minä+harvemmin+sitä+käytän,+sianlihan+kypsyy+nopeammin.Nyt+on+taas+käsityö+kerhon+päivä+ja+on+jännä+kuulla+mitä+sanovat+minun+tekeleistä,+kun+olen+yrittänyt+suunnitella+uusia+tuotteita;)Lasipurkkeja+olen+pukenut+virkaten+ja+pikku+perhosia+myös+virkannut,+(lahjapaketteihin+koristeekasi)+äänilevyistä+(pienistä)+tein+pöytäkynttilän+alusia,+ym+hassua+kokeilin.Malleja+en+halua+katsoa,(lieneekö+olemassakaan)+vaan+omaa+mieli+kuvitusta+ja+näitä+vähäisiä+taitoja+kokeillen+yritän+käyttää.Onhan+se+melkein+kuin+säveltämistä,+ei+vaan+nuotteja+tarvitse+osata;)Ruuan+laittokin+on+kivaa+juuri+siksi,+kun+voi+kokeilla+omia+kykyjään,+joskus+jopa+onnistuen.Näin+viikon+aloitan,+miten+teidän+toisten+viikko+alkaakaan?
  12. Huomenta+ja+sunnuntai+päivän+valkenemista,+sitä+tässä+seurailen.Pilvessä+on,+vaikka+pakkasta+kymmenisen+astetta,+voi+se+aurinko+päivällä+näkyäkin,+eilen+ainakin+oli+niin+kaunis+päivä,+sateenkaarikin+taivaalla.Juhlinta+11-vuotiaan+synttäreillä+kiva+kokemus,+pöytä+oli+runsas+tarjouksiltaan+ja+mitä+silmän+ruokaa+sai+myös+nauttia.Ihmettelin+kehen+tuo+tyttären+tytär+oikein+on+tullut,+osaa+tehdä+voileipä+kakuista+lähtien+kaikki+leivonnaiset,+tässä+tunnustan,+en+yhtään+voileipä+kakkua+ole+tehnyt.Voisihan+sen+aikaan+saada,+mutta+aina+valmiina+ostan.Nyt+tilasin+seuraaviin+juhliini+tältä+leipuri+tytöltä.Tyttären+poika+myös+oikea+pitokokki,+hän+myös+leipoo+ja+laittaa+täytekakut+lasten+juhliin,+ammatti+kuitenkin+sähkön+parissa.Taitaa+ne+meren+jäät+olla+tosiaan+heikkoja,+täällä+uskaltavat+jo+autolla+huristella+jäällä,+tosin+vain+tutuilla+paikoin.Kuuntelin+eilen,+kun+tämä+11+vuotias+ukin+kanssa+sopi+mökille+menosta+ja+moottorikelkalla+ajo+tuntui+olevan+keskustelun+aihe.Menevät+koko+perhe,+mummin+ja+ukin+mökille,+oma+mökki+ei+houkuta.Pitää+lukea+ajatuksella+tuota++megamokan+viestiä,+murre+vaatii+ajatuksen,+hyvin+kyllä+ymmärsin.Jos+minä+osaisin+viäntee+tätä+Savoa+kunnolla,+voisi+sekin+hankaluuksia+tuottaa+ymmärtämään;)Tyhmiä+kyselinkin+tuosta+lohesta,+totta+kai+jokainen+tämän+ikäinen+osaa+ruokaa+arvostaa+ja+tarkkaan+laittaa.Onhan+se+mukavampi+lautaselle+siivottuna+ammentaa,+noin+teen+usein+minäkin."Ronnot"+uusi+sana+minulle,+meillä+kalan+perkuut+on+roippeet.Kyllä+jumppa+korjaa+niin+selkää+kuin+käsiäkin,+olen+uskollisesti+näitä+virutuksia+tehnyt+joka+aamu+ja+olen+vakaasti+sitä+mieltä,+että+hieman+auttavat.Voin+istua+niin+sanotusti+jalan+päällä+ja+sitä+ystävätär+ihmetteli,+sanoi+että+ei+hänen+jalkaa+kärsi+alleen+laittaa.Kyllä+se+melko+kankeaa+kaikesta+huolimatta+tämä+liikkuminen+on+ja+raput+varsinkin+alas+mentäessä+tuottaa+kipua.Tilasin+ensimmäiset+D+vitamiinit,+saa+nähdä+onko+vielä+apua,+en+ole+elämäni+aikana+syönyt+mitään+näitä+apu+pillereitä.Nyt+totuus+unohtui+söin+vuonna+-52+moniakin+vitamiineja,+kun+silmäsairaalassa+olin,+tuliko+silloin+koko+elämän+annos+täyteen`?Huokaan+sini-sirkun+tapaan+eikö+ihmiset+koskaan+opi,+ei+näköjään.Hyvin+raadollisia+on+kaikki+toisten+tuskan+tullen,+sitä+ei+tajuta,+että+tuska+on+kaikilla+sama+ja+sota+julmaa+olipa+ennen+tai+nyt.Mieheni+teetti+suutarilla+sellaisen+tukiliivin+nahasta+ja+sen+avulla+hänen+elämänsä+ja+työn+tekeminen+helpottui.Kyllä+siinä+selkä+tiukilla+oli,+kun+kiviä+väännettiin+mökillä,+kun+saareen+ei++mitään+konetta+voinut+viedä,+käsipelissä+sitä+pengerryksiä+tehtiin+ja+uupumus+useana+iltana+uneen+vei.Tulos+oli+kyllä+palkitseva,+paratiisi+se+mökkimme+oli.Onnittelut+hurskaiselle,+nyt+vaan+ihastelet+hyllyjä+miten+onkin+tavarat+paikoillaan+ja+muutenkin+mukava+vajassasi+touhua+aikaan+saada.Kaikilla+ei+näitä+perus+asioita+ole+sanot+hurskainen,+mutta+onhan+osaava+mies,+hyvin+yksin+pärjää;)Tuo+lintu+bongaus+ei+onnistu,+kun+ainoat+linnut+tuossa+puistossa+on,+naakat+ja+varikset,+varpusen++joskus+pensas+aidassa+näen,+mutta+aiemmassa+asunnossa+niitä+oli+seurata+ja+tietysti+silloin+ennen+mökillä.Taitaa+venyä+taas+tämä+aamu+turinointi+pitkän+laiseksi,+jollekin+ärtymystä+saan+aikaan,+vaikka+vielä+on+merkkejä+tähteelle+asti;)Oikein+mukavaa+tammikuun+viimeistä+sunnuntaipäivää.
  13. Huomenia+viikonloppuun,+lauantai+päivään,+viiden+asteen+pakkasella+sen+täällä+aloitamme+ja+sellainen+sininen+hämärä+ympärillä.Viimeisiään+vetää+tammikuu+ja+Kallen+päivää+vietämme,+onnea+Kallelle+sinne+Hämeeseen.Latelta+kysyn+mihin+laitoitkaan+ruodon+ja++muut+fileerauksen+tähteet,+kai+sopan+keitit?Minusta+tulee+hyvin+maukas+keitto,+kun+perunat,+sipulit+ja+nämä+tähteet+laittaa+veteen,+keittää+kypsäksi+ja+loraus+kermaa,+mausteeksi+vain+suolaa+ja+pippureita.Vähän+hankalaa+syötävää,+kun+pitää+ruotoja+siivota,+mutta+usein+ne+kalan+osat+on+jo+liemen+seassa.Sen+verran+aina+kalaa+jää+selkäruotoon+ja+evien+ympärille,+että+maku+keittoon+tulee.Kokeilkaapa,+lohesta+saa+monta+ruokakertaa.Sama+homma+täälläkin+tuon+katon+putsauksessa,+minkä+ynnämuu+kertoo+tekevänsä,+en+tiedä+onko+siitä+muuta+haittaa,+kuin+että+matto+kastuu+ja+ei+kovin+kiva+ole+vettä+niskaansakaan+saada.Yritin+pitää+yhtä+ikkunaa+aukikin,+mutta+ei++asia+korjaantunut.Miten+tuo+onkin+tuo+roskapussin+vienti+vastenmielinen,+nyt+oivalsin,+sehän+onkin+miesten+työ;)Kummasti+nuo+selkävaivat+miehiin+osuu,+syynä+kaiketi+raskaan+työn+teko,+vaikka+onhan+sitä+naisillakin,+usein+väärän+asennon+työskentelyn+myötä+saatu.Kai+sinulla+on+joku+pohjallinen+mikä+noin+suuren+pituus+eron+tasaa+hurskainen?Kyllä+viimeistään+silloin+saa+selkänsä++huonoon+kuntoon,+jos+ei+yhtä+pitkät+jalat+maata+tavoita.Olen+omaa+kävelyäni+tarkkailut+ja+kyllä+se+melkoista+keinumista+on,+kai+polvet+eri+tahtiin+toimii.Ihan+kelvollisen+tuntuinen+tuo+varasto+vajasi+tuntuu+olevan,+nyt+sitten+helpolla+kaikki+löytyy,+tietenkin+vaatii+paikoilleen+laittamista+aina+työn+loputtua,+onnea+vaan+urakan+valmiiksi+saamiselle.Helmikuu+se+ennen+vanhaan+tuiskukuuksi+nimettiin+ja+silloin+se+made++on+helposti+pyydyksiin+menevä,+joten+vielä+sitä+kolattavaakin+voi+tulla+Neeassa.Minä+tykkäsin+lumitöistä,+kun+edellisessä+asunnossa+niitä+joutui+tekemään,+siinä+näki+käden+jäljen+ja+mitä+tasaisemmat+penkat+aikaan+sai,+sen+enemmän+tyytyväisyys+kasvoi.Olihan+se+melko+raskastakin,+kun+märkää+lunta+kolasi,+mutta+kunnon+hoitamisessa+mitä+parhainta+liikuntaa.On+se+aika+hämmentävää+niin+luonnolle+kuin+meille+ihmisille+tämä+säätilojen+vaihtuvuus,+ennen+tammikuussa+melkein+varmasti+pakkasta+30+asteen+seuduilla+ja+pitkiä+aikojakin,+nyt+sitten+lämmön+puolella+ja+vesisadetta.Muistelen+että+ainakin+täällä+päin+oli+maan+sulana+ollessa+kylmempää,+ehkä+maa+routautui+ja+kasvit+säilyvät.Toivotaan+että+ei+ihan+kuperkeikkaa+tämä+sää+tee+ja+tulee+lämmin+kesä,+mistä+sitten+voimia+saamme+ammentaa+tulevaan+talveen.Kaunis+on+nyt+tuo+ulkoinen+maisema,+koivut+saaneet+harsopuvun+ja+niissä+silmä+lepää,+ihastellaan+nyt+tätä+olotilaa+Makriina+ja+toiset;)Minä+matkaan+Kuopioon,+on+nuorimman+lapsenlapsen+lapsen+syntymä+päivä,+kokonaista+11+vuotta+täyttyy+tällä+pelimiehellä.Huh+,huh,+viimeistään+nyt+sitä+pysähtyy+omaa+ikäänsä+ihmettelemään,+mutta+eikun+ihmetellään+ja+mennä+köppästään,+heippa!
  14. Huomenta+ja+aloitan+anteeksi+pyynnöllä,+otsikossa+on+jo+vanhaksi+mennyt+vuosiluku,+näin+sitä+huonosti++tekemisiään+seuraa.Otin+valmiin+otsikon+vaihdoin+numeron,+mutta+enpä+niin+paljon+katsonut,+että+vuosilukukin+piti+vaihtaa.Todiste+siitä,+että+ei+ajan+mukana+jaksa+kulkea,+niin+on+nopeaa+tuo+vuosienkin+vaihtuminen;)Nuo+virheet+melko+huomaamatta+mukaan+tulee,+mutta+hyvin+on+ymmärretty+kanssa+lukijoiden+taholta,+pienet+mokat+ei+haittaa.Kannattaakin+tehdä+noita+laatikko+ruokia+enemmän,+kun+uunin+lämmittää,+sama+pätee+keittojen+kanssa,+niitä+on+helppo+sitten+lämmittää,+maku+vaan+paranee.Päätalon+alku+tuotanto+kiehtoi,+minulle+niin+outoja+asioita,+sitten+lähemmäs+nykypäivää+tulevat+alkoivat+pitkä+pitkäpiimäisiltä+tuntumaan.Viisaudeksi+sanotaan,+kun+ensin+miettii+ja+sitten+suunsa+aukaisee.Sitä+ei+vaan+tahdo+muistaa,+kun+päässään+on+asian+läpi+käynyt,+hyväksi+ajatellut,+uloshan+se+on+tokaistava.Olen+tavannut+tämän+laatuisen+ihmisen,+mistä+ynnämuu+juttukaverin+kanssa+kertoi,+sitä+mallia+tämä+ihminen+on,+että+aina+äänessä+(kova+äänikin+vielä)ja+jos+joku+uskaltaa+epäillä+asian+todenperäisyyttä,+puheella+se+oikeaksi+väitetään.Joka+asiaan+hänellä+mielipide+ja+se+on+taatusti+se+oikea.Viisaana+pidän+ihmisen,+joka+ei+vastaan+väitä,+toiseksi+kuitenkin+jää.Nämä+metsä+autotiet+olen+marjamatkoilla+kivaksi+todennut;)Hölmöjä+kyselen,+kun+tuota+päivää+peräsin+tämän+sadan+vuoden+täyttymiseen.Nyt+juhlimme+tätä+vuotta+minä+se+sata+vuotta+täyttyy,+olkoon+se+nyt+sitten+vaikka+joulukuun+kuudes.Megamoka+valotti+asiaa+ja+näin+olen+ollut+kuullevinani+minä+myös,+onko+uteliasta+tämmöinen++tivaaminen,+vai+luetaanko+mahdolliseen+tiedon+hakuun;)Osasit+ihastella+pirtin+sisustustakin+ihan+somasti+ja+mielikuvin+voi+tuo+kansallispukukin+päällä+olla,+omistamani+ei+päälle+sovi.Se+pääasia+oli,+että+kahvihampaan+pakotus+loppui;)Onnea+hurskaiselle++syntymän+vuosipäivän+täyttymisestä,+eri+vuoden+lapsia+olemme,+vaikka+iässä+vain+kuukauden+ero+noin+suurin+piirtein.Kyllä+sinä+tuota+työn+nuuskaa+kehittelet+jatkuvasti,+niinhän+sanotaan,+että+omakoti+talossa+ei+työt+koskaan+lopu.Minun+mielestä+voisit+vähän+tinkiä+tavoitteista,+aikaa+jouten+oloonkin+jo+tämän+ikäiset+voi+itselleen+sallia.Lukuna+on+iso+tuo+79,+mutta+eipä+sitä+meinaa+muistaa,+joten+ei+surra+hurskainen;)Eilen+oli+kerho+ja+ennätys+määrä+oli+ihmisiä,+arvio+240,+ei+riittäisi+tilat+jos+kaikki+800+jäsentä+tulisivat.Minun+mielipide+on,+että+liian+isoksi+on+yhden+yhdistyksen+määräksi,+kahtia+pitäisi+laittaa.Voitte+kuvitella+mikä+sorina+käy,+kun+tälläinen+määrä+jutustelua+harrastaa+ennen+kerhon+alkua.Taisi+pakkanen+henkeen+käydä+olokin+tukkoinen,+kun+sinne+kerhoon+taivalsin,+nyt+on+yskittänyt,+saanko+taudin+uudelleen.Sisällä+aion+nyt+pysyä+ja+vaan+LEVÄTÄ,+uskon+senkin+osaavani,+kun+oikein+yritän.No+jotakin+pientä+käsillä+näperrän,+virkkaan+vaikka+perhosia,+kesää+muistellen;)Mukavaa+päivää+teille+jokaiselle.
  15. Huomenta+jälleen,+nyt+ihan+talven+tuntua,+pakkasta+kuusitoista+astetta.Paavalin+päivänä+näin+tulee+ollakin.Vanha+sanonta+liittyy+jotenkin+Paavaliin+ja+pakkasiin,+jos+ei++Paavalina+pakkanen+pauku,+ei+ilmeisesti+sato+onnistu.Näitä+sanontoja+on+varmaan+erilaisia+joka+murre+alueella,+hurskainenkin++tosen+verision+esitti,+harmi+jos+nämä+vanhat+sanonnat+häviää,+pitäisi+jututtaa+"vanhoja"+ihmisiä;)Intoa+hurskaisella+vaan+puuhasteluun+riittää,+vaikka+olkapää+meinaa+kiusata,+no+siihenkin+pätee+sanonta,+ken+vaivojansa+valittaa,+on+vaivojensa+vanki,+mennään+päivä+kerrallaan,+näinkin+sanotaan;)Minun+tietämykseni+noista+savotoista+perustuu+Päätalon+kirjoihin,+hyvän+kuvan+antoikin,+kyllä+niistä+ynnämuun+kertoman++kanssa+voi+yhteen+vetoja+tehdä.Kovaa+oli+savotassa+miehillä+kuin+myös+hevosilla,+kyllä+nekin+tiukoille+joutui+ja+oliko+isäntä+aina+kovinkaan+suopea+tälle+kaverilleen.Eläinten+kohtelua+on+monenlaista,+en+nyt+vain+savotoita+tarkoita,+vielä+tänäkin+päivänä+ihmiset+kaltoin+eläimiä+kohtelee+ja+kuitenkin+ne+ihan+ihmisen+armoilla+on.Useasti+se+hevosen+hoito+savotoilla+oli+ehdotonta,+jos+meinasi+apua+hevosesta+olevan.Olihan++tukkikämpillä+emäntienkin+siellä+"elämän+luukun+"+takana++ahkerina+oltava,+että+vahvaa+ruokaa+tarjolla+aina+oli.Toimiiko+nämä+savotat+vielä+tänä+päivänäkin,+vai+onko+koneet+sen+homman+hoitamassa?Tuo+numeron+juoksuttaminen+kaiketi+tärkeää,+että+pirtin+löytää,+minä+en+vaan+aina+meinaa+muistaa+sitä+pois+menevään+pirttiin+laittaa.Kaalilaatikko+on+hyvää,+vaikka+kyllä+se+parasta+tulee+syksyn+juuri+nostetusta+kaalista,+mutta+niinhän+on+kaiken+kanssa,+parasta+juuri+talteen+oton+aikaan.Minulla+jo+toinen+hernekeitto+joulun+jälkeen,+kun+kinkkua+vaan+riittää.Onpa+mukava+kuulla+taas+sinusta+Annastiina,+oletko+siellä+jossain,+vain+kotimaassako+nyt+oleilet?Muistanko+väärin,+etkös+sinä+kaukana+meistä+joskus+asunut.Kyllä+nyt+alkaa+se+aika+olla,+että+karhutkin+kylkeä+kääntää+ja+se+merkki+siitä,+että+kevät+se+tuloaan+tekee;)Näyttää+tuo+taivas+siltä,+että+kaunis+päivä+on+tulossa,+kerhoon+olisi+lähdettävä,+no+ehkä+hiljakseen+sen+matkan+jaksaa+tehdä,+hyvää+se+tekee+tälle+ihmiselle,+joka+on+jättänyt+liikkumisen+melkein+kokonaan,+no+perästä+kuuluu.Huomenissa+jo+sää+pitäisi+lauhtua,+joten+kaikki+vaan+ulos+pakkas+tuoksuista+nauttimaan:)
  16. Huomenta+ja+aloitetaan+tämä+tammikuun+viimeinen+täysi+viikko,+mihin+tämä+aika+kiertää,,,+kai+kovasti+kesää+kohden;)Onko+niin,+että+vanhemmiten+on+onnellinen,+kun+illalla+saa+pään+tyynyyn+painaa,+melkoisen+hyvä+oloisena+ja+huoletkaan+ei+paina,+ainakaan+aina.Melko+mitättömiltä+nämä+mummon+huolet+tuntuukin,+kun+vertaa+hätään+ja+tuskaan+maailmalla.Kovin+hymytön+oli+Trumpin+vaimo,+kun+yhteiskuvassa+Opaman+pariskunnan+vieressä+seisoi,+ei+saata+olla+ruusuinen+tämänkään+uuden+valkoisen+talon+valtaa+pitävän+elämä+olla,+pelko+varmaan+joka+paikassa+päälimäisenä.Historian+kertomana+olemme+tietoisia,+miten+vaarallinen+paikka+on+Amerikan+presidentin+ja+perheenkin+paikka.Niinpä+kehuin+liian+aikaisin+kuha+fileillä,+Ahti+ei+ollutkaan+niin+antoisa,+että+minulle+olisi+riittänyt.Ehkä+vielä+näiden+jäihin+aikoihin+kuhaakin+tulee.Nuo+villapaidat+mistä+Ramoona+kerroit+oli+minun+nuorempana+ollessa+myös+muotia+ja+tulihan+niitä+neulottua.Puhuimme+norjalaispaidoista,+melkein+samanlaiseen+taitaa+taipua.Aika+isotöisiä,+jaksaisiko+sitä+enää+käsissään+pyöritellä?Mukavaa+että+tuo+neulomisen+innostus+on+kasvanut+nuortenkin+keskuudessa,+on+se+niin+mukava+ajankulu+ja+kun+aina+jotakin+uuttakin+keksivät.Olisipa+aika+yllätys+jos+Venlastiina+oikeasti+oven+takana+seisoisi,+kyllä+pöydän+kattaisin+ja+vieraana+pitäisin+teitä+molempia;)Muoria+onnittelen+häveten+huonomuistisuutta,+ohihan+se+nyt+on+vuosipäiväsi.Herkut+on+sini-sirkullakin+ja+olen+minä+myös+tuon+kevään+tuoksun+aistinut,+kun+aurinko+muutamana+päivänä+on+paistanut.Voiton+puolella+ollaan+jo+näissä+talvikuukausissa,+mutta+vielä+on+helmikuun+tuiskut+kokematta+ja+maaliskuun+yöpakkaset.+Sehän+se+on+liian+urheilunkin+kanssa,+että+kipeinä+sitten+huilaavat,+varovasti+sitä+ikäihmisten+on+noita+kuntoilujaan+tehtävä+Neeassa;)Unohda+hyvä+mies+nuo+vaa´an+kanssa+mittailut,+kilo+tulee+ja+kilo+menee,+on+se+niin+tavanomaisen+tuttua+tuo+kulutus,+onko+sillä+niin+väliä+jos+tänään+kilo+vähemmän+kuin+huomenna.Sinulla+tuota+liikuntaa+tulee+noissa+puuhissasi+ja+jos+loppua+meinaa+aloita+alusta+hurskainen.Kevät+koittaa+ja+alkaa+kaikenlaisten+istutusten+laitto+jo+hoito,+siinä+ei+ruokaa+muistakaan,+pian+heikoksi+jopa+vetää.Haitanneeko+nuo+väärin+kirjoittelut,+jokainen+varmasti+ymmärtää,+koska+ei+minuakaan+ole+kukaan+moittinut,+vaikka+kaiken+aikaa+näitä+virheitä+teen.Suora+sanainen,+suora+selkäinen,+tälläiseksi+olen+sinut+ynnämuu+kokenut,+et+kuitenkaan+ketään+loukkaa,+kehumista+ilman+tarkoitusta+onkin+turha+antaa.Ajan+oloon+se+teeskentely++kyllä+paljastuu.Olen+sen+huomannut,+että+helpompi+on+kieltäytyä+kaupassakin+houkutteista,+kun+vatsa+on+täysi,+ei+siis+juuri+syöneelle+tee+vaikutusta+vaikka+herkuista+puhutaankin;)Nyt+on+taas+yli+puolet+tuosta+5000+sanan+luvasta+kulutettu,+joten+sopivaa+nyt+viimeistään+lopettaa,+hyvää+maanantai+päivää.
  17. Sunnuntai+aamun+rauhaa+ja+kahden+lämpöasteen+säätä.Maailma+ympärillä+kovin+hiljainen,+kaksi+ihmistä+olen+vasta+nähnyt+ikkunasta,+aikaisia+lenkille+lähteneitä.Lepopäiväähän+nyt+eletään,+tai+oikeastaan+siihen+heräillään.Eilen+sain+mielestäni+ison+urakan+tehtyä,+kun+mattoja+tuolla+lumessa+pyörittelin,+ikään+kuin+kirkkaammiksi+tulivat,+vai+uskoko+sellisen+näyn+tekee;)Pyykit+silitystä+vailla+ja+taas+saa+mennä+jonkun+aikaa+ilman+näitä+puuhia.Kiva+kuulla+sieltä+Valkeakoskeltakin+terveisiä,+on+aikaa+edellisestä+käynnistä+mennytkin,+no+jospa+nyt+asiaa+useimmin+tulisi.Lempilinnuista+Paulamaria+mainitsit,+minun+lempilintu+on+punarinta,+se+pieni+terhakka+nappisilmä.Kuka+uniin+uskoo,+se+varjoaan+pelkää,+näin+olen+joskus+kuullut,+omista+unistani+en+ole+selvää+vinkkiä+mihinkään+suuntaan+nähnyt,+tai+sitten+en+osaa+tulkita.Tiedän,+että+on+ihmisiä+joille+unet+hyvinkin+enteilee+tulevaisuutta.Kyllähän+luonnossa+elävät+eläimet+hellyyttä+osoittavat,+kun+katselee+joutsenten+hellyyden+osoituksia,+ei+voi+muuta+väittää,+mukava+että+pääsit+tämän+todistamaan+hurskainen.Olen+samaa+mieltä+muorin+kanssa,+saamme+elää+kauniissa+ja+monipuolisessa+maassa,+luonnon+puolesta,+kunpa+sen+aina+muistaisi+ja+jäisi+pienet+ongelmat+ruikuttamatta.Lidlissä+käyn+minä+myös+harvoin+ja+olen+kuullut,+että+juuri+tuo+tarjousten+loppuminen+aiheuttaa+ärtymystä.Enemmän+ostavat+kyllä+kertovat+säästökin+tulevan,+mutta+näin+yhden+ihmisen+talouteen+tuskin+paljon+avittaisi.Kyllä+minä+sitä+siivoojan+nimeä+myös+käytän+ja+minusta+ei+siinä+mitään+häpeämistä+ole,+tärkeitä+ihmisiä+ammatissaan.Mitenkä+kävisi+jos+tämä+Amerikka+niminen+jätettäisiin+pimentoon+koko+muun+maailman+taholta,+pärjäisivätkö,+vai+onko+siellä+kaikkea+tarvittavaa?Kunpahan+höpötän,+hyvältä+kyllä+minusta+kuulosti,+kun+presidentti+totesi,+että+nyt+loppui+sotakaluston+ja+miehien+vienti+muiden+maiden+avuksi,+omaa+maata+vaan+suojellaan.+Miltä?Kysymyksiä+tuntuu+aiheuttavan+tämä+herra+siellä+kotimaassaankin.Kansan+parhaaksi,+mitä+kovasti+puheessaan+mainosti,+myös+varmaan+laittoi+jäihin+tuon+terveys+hankkeenkin.Kysymysmerkkejä,,,,,+esimerkkejä+näistä+suurista+johtajista+on+menneiltä+vuosilta,+eipä+paljon+heidän+laisiaan+kaivata.Venlastiina+mainostamia+appelsiinejä+täälläkin+mainostetaan,+kahden+euron+hintaan+viisi+kiloa.Sinihome+juusto+ja+piparkakut,+nam,nam,+ja+sopiihan+se+vaikka+kastikkeihin+ja+laatikoihin+makua+antamaan,+sose+keittokin+maistuu+sinihomeen++kanssa+vielä+paremmalta.Maku+asioista+ei+voi+kiistellä,+sitä+vaan+suuhun+mikä+parhaalta+maistuu;)Tänään+sitten+vaan+nautiskelen+olostani,+katselen+siistiä+kotia+ja+laitan+ruuaksi+jotain+hyvää,+kaali+laatikkoa+kyllä+jo+valmiina+ja+toivossa+olen+saada+kuha+fileitä,+eiköhän+näistä+herkut+jo+saakin;)Mukavaa+pyhäpäivää+kaikille,+nyt+jo+päivä+valkenee+ja+ihmisiä+alkaa+enemmän+liikkumaan.