Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Lauantai+aamua+ja+viikonloppu+käsillä.Pakkasta+kuusi+ja+kerrassaan+hieno+ilma+ulkoiluun,+minä+testasin,+kun+pudotin+matot+parvekkeelta+ja+lumihangessa+kopistin,+sitten+telineelle.Ison+matonkin+kiikutin,+mitä+harvemmin+viitsin+ulos+viedä.Kohta+pölyjen+pyyhkiminen,+imurointi+ja+lattian+kostealla+pyyhkiminen+ja+sitten+taas+matot+ja+tavarat+paikoilleen.Kovin+vähän+aikaa+se+raikas+olo+on,+kun+taas+alan+neuloa+ja+pöllyytellä+lankoja,+15+vauvan+sukkaparia+on+valmiina+kotona+ja+kun+edelliset+laskee+lienee+kohta+50+valmista,+eli+puolissa+urakka.Mikä+seuraava+hyväntekeväisyys+projekti+onkaan,+voisihan+neuloa+kaikille+synnyttäville+äideille+Suomi+lapaset,+taitaa+olla+aika+kallis+idea,+lankaa+menee+paljon;)No+eipä+nyt+pidä+kiirehtiä+saadaan+ensin+tämä+urakka+maaliin.Niinhän+uusi+presidentti+astui+virkaan+ja+ei+minun+mielestäni+mitään+uutta,+uhomista+ja+saman+toistoa.Mahti+pontinen+on+tämä+Trump.Varmaan+tiukille+nuo+hoidot+ottaa+sini-sirkku,+sen+verran+on+puhetta+ollut+ystävien+kanssa,+joilla+hoitoja+on+ollut.En+ole+kokeillut+tuota+puuroa+mikrossa+valmistaen,+kai+se+hyvää+on,+kun+niin+monet+sen+niin+valmistaa.Muutenkin+mikro+on+vähällä+kulutuksella,+ruokia+joskus+lämmitän.Minulla+on+yksi+palohälytin+tässä+asunnossa+ja+ainakin+toimii,+sen+olen+monesti+kokenut,+kun+lettuja+paistan+tai+muuta+käryä+reilummin+ilmassa.Kyllä+noita+paloja+vaan+sattuu,+täälläkin+paloi+juuri+omakoti+talo,+lehdellä+ei+vielä+tietoa+mahdollisista+kuolon+uhreista+painoon+mennessä,+syyt+tuhoon+vielä+tietymättömissä.Nyt+hurskainen+palohälyttimien+ostoon,+kyllä+se+eräänlainen+henkivakuutus+on+ja+omaisuuden+turva+myös.Totta+tuo,+että+meidän+aikana+ei+enää+varmaan+mitään+suurta+muutosten+aikaa+ole+koettavana,+mutta+kyllä+hieman+arveluttaa+tämän+uuden+pressan+puheet,++levottomuutta+ainakin+lisää+ja+miten+sitten+käykään+kaupan+teon+kanssa?Saihan+siinä+puheessa+ryöpytystä+päättäjätkin,+kuinka+uskottavaa+sitten+on+tuo+nuhtelu.Enpä+päivääni+pilaa+sillä+mitä+rapakon+takana+tekevät,+aloitan+oman+projektini,+ja+muutaman+tunnin+päästä+voi+vaikka+vieraita+kotiini+tulla,+taatusti+siistiä+on.Pyykkikoneen+laitan+hurisemaan+ja+sitten+illalla+itseni+saunotan,+jopa+on+elämä+mallillaan,+toivottavasti+teillä+toisillakin,+päivän+kulutusta+omaan+tahtiin;)
  2. Huomenta+pimeydestä,+kovin+on+synkän+näköistä+ulkona,+eilisen+vesisateen+ja+myrskyn+jäljiltä+tiet+kiiltelevät+ja+hiekotus+on+käynnissä.Aikamoinen+puhuri+eilen+olikin,+tuntui+kuin+läpi+tämän+maallisen+massan+olisi+mennyt,+päänsäryn+sain,+kun+avopäin+kampaajalta+hölmö+läksin.Kallista+on+tuo+hiustenkin+kunnossa+pito,+melkein+seitsemän+kymmentä+euroa+taas+pussista+katosi.Kuuntelin+minä+myös+sitä+selvitystä+Bernerin+suulla,+puhetta+tuli,+asian+on+hyvin+sisäistänyt,+minulle+ei+auennut+lainkaan,+kysymyksiä+sen+sijaan+paljon.Nämä+säästöpuheet+ovat+nyt+muotia,+tuloksia+vaan+ei+näy+missään+asiassa,+näin+ikääntyneen+ihmisen+ajatuksiin+ei+enää+mahdu+nuo+utopiset+ajatukset,+mutta+kai+tämä+hullun+nopea+kehitys+sitten+vaan+jatkuu,+mummot+putoaa+kelkasta.Toivoisi+kovasti,+että+jostakin+hyvästä+näyttöäkin+tulisi.Tuo+valokuitu+tulee+meillä+kaiketi+kuutisen+euroa+nostamaan+yhtiövastiketta,+maanantaina+sitten+näkee,+näkyykö+mummon+telkkari+ilman+apulaitteita,+minulle+olisi+riittänyt+nyt+voimassa+olevat+laitteet.Taitaa+tuo+Venlastiinan+kotimies+toimia+ihan+mielihalusta,+ei+edes+ajattele+sinua+pallona+jalassa.Onnellinen+olet,+kun+kumppani+mukana+kulkee+ja+apua+tarvittaissa+antaa,+varmasti+ilo+yhdessä+olosta+molemmille+kertyy.Minä+harvoin+noita+ristikoita+nykyisin+täytän,+yrittelin+ristikko+lehdestä+helpointa,+mutta+eipä+ollutkaan+minulle+helppo,+onko+tässäkin+asiassa+taantumista+tullut,+aiemmin+aika+nopsaan+ainakin+helppo+ristikko+täyttyi.Sytytys+ei+oikein+kohdallaan.Järjestys+se+olla+pitää+ja+kun+on+paikat+mihin+tavarat+laittaa,+helposti+ne+myös+löytyy.Olen+joskus+kertonutkin+miten+ihastelin+poikani+komeron+hyllyjä,+oli+niin+virtaviivaisen+suorat+vaatekasat+ja+varaston+hyllyt+samoin,+työkalut+paikoillaan.Kehen+lienee+tullutkin+niin+perusteellinen?Häpeillen+tunnustan,+että+en+ilman+kahvia+saisi+päivää+alkamaan,+vaikka+tiedän,+että+se+puuro+olisi+suotavampaa.Koululaisen+ikää+eläessäni,+äitini+joka+aamu+keitti+sen+ihanan+puuron,+äiti+oli+kotiäiti,+lähetti+kouluun+ja+otti+vastaan+kun+kotiin+menin,+siltä+osin+rikasta+aikaa;)Nyt+alkaa+päivä+valkenemaan+saapa+nähdä+millä+ilveellä+tänään+mennään,+pakkasta+on+kuitenkin+viisi+astetta,+jos+jotakin+sadetta+tulee,+ei+se+vettä+ole.Näyttää+vähän+siltä,+että+aurinko+voi+taivaalle+ilmestyä+ja+senhän+päivän+piristäisi,+sitä+odottelemaan;)
  3. Huomenta+torstai+päivään,+sanonta+kuuluu,+että+toivoa+olisi+torstaina,+miten+lienee?Niinhän+sitä+pitäisi+olla,+että+toivoaan+ei+saa+menettää+missään+tapauksessa,+aina+uusi+päivä+voi+tilanteet+muuttaa.+Makriina+sanoit,+että+sinulle+ei+koskaan+kuulu+mitään,+ehkä+kuitenkin+sitä+arkea,+mistä+pirtissä+kertoillaan,,+ei+mitään+maailmaa+mullistavaa;)Uskon+että+on+monia,+jotka+pirtin+viestittelyä+lukevat,+harvat+vaan+tohtivat+sisään+astua+ja+viestejä+laittaa,+syytä+ihmettelen,+eihän+tämä+kirjoittelu+niin+vaikeaa+liene,+elämisen+kerrontaa.Sini-sirkku+jaksat+olla+valoisalla+mielellä,+sehän+se+paras+tae+on+taudin+voittamiselle,++huumori+ruokkii+mielialaa+ja+sitä+sinä+osaat+etsiä.Pienistä+asioista+se+ilo+löytyy,+kun+hymyillen+jaksaa+asiat+vastaan+ottaa.Kaikkeen+sitä+ihminen+tottuu+ja+paljon+noita+tauti+tapauksia+on,+kuten+kerroit,+toivon+kovasti+sinulle+apua+löytyvän.Yhä+useammin+nämä+päivät+noin+menevät,+kuten+ynnämuu+kerroit,+mutta+eipä+siihen+mitään+sanomista+kellään+voi+olla,+olemme+urakkamme+aikanaan+tehneet+ja+nyt+eletään+tahtomme+mukaan.Kyllähän+ympäristö+pieniä+paineita+asettelee,+kun+pitäisi+tehdä+niin+ja+noin,+elää+terveellisesti,+syödä+ja+juoda+kohtuudella,+mutta+loppujen+lopuksi+kaikilla+edessä+elämän+loppuminen.Siis+nautitaan+ihan+omaan+tahtiimme+elämästä.Anna+vaan+mennä+täydeltä+laidalta+koneesi+moittimista,+se+nyt+on+kumminkin+ihan+tunteeton+kiusankappale,+kun+sille+päälle+sattuu.Minun+mottoni+on,+koneet+ei+saa+kenkkuilla,+niiden+tarkoitus+on+toimia,+suoda+iloa+ja+helpotusta+päiväämme,+vaikka+joskus+kyllä+aika+konstikkaaksi+rupeavatkin;)Minä+vähän+pelolla+odotan+sitä+päivää,+kun+meillä+siirrytään+siihen+valokuitu+yhteyteen,+en+ymmärrä+siitä+mitään,+mutta+kai+taitajia+ja+neuvoja+löytyy.Telkkarikin+saattaa+mykäksi+heittäytyä,+jotain+lisä+virittimiä+saatan+joutua+hankkimaan,+vaikka+toivossa+elän,+että+neljä+vuotta+vanha+telkkari+suostuisi+toimimaan+ilman+kommerverkkejä.Samoin+sanoin+sanon+sinulle+myös+hurskainen,+kuten+jo+ynnämuulle+totesin,+ei+tarvitse+eläkeläisyyttä+hävetä,+kyllä+omista+ansioista+on+rahat+kerätty,+hyvällä+mielin+voimme+nauttia+ja+elää.Nyt+on+kohuttu+kovasti+tuosta+eläkeläisten+hyvin+voinnista,+totuus+on+toinen+ja+niin+kuin+kaikessa+muussakin,+on+eläkeläisissäkin+monen+tulon+saajaa.Tiedän+monta+henkilöä,+joilla+on+todella+tiukkaa,+pienet+tulot+tai+tulojen+kertymistä+ei+ollenkaan,+pelkän+kansan+eläkkeen+varassa,+ei+hyvin+voinnista+voi+puhua.Onhan+sitten+isoja+eläkkeellä+olevia+ja+heidän+tulonsa+nostaa+sitä+keskivertoa.Asiasta+saa+jokainen+oman+ajattelunsa+tuloksista+pitää,+mutta+aina+ei+totuus+ole+oikea.Tuo+kaurapuuron+keitto,+kyllä+se+perinteinen+hauduttaminen+on+paras+tulos,+mutta+eipä+enää+niitä+vanhan+ajan+kauraryynejä++saa,+jotka+turposivat+ja+puurosta+tuli+kuin+samettia.Nykyään+on+höyrytettyjä+kaikki++ja+se+kiire+vaatii+tämän+toimenpiteen,+ei+ehditä+puuroa+keittää.Asia+ymmärretty+Katleija,+joku+noista+sanoista+on+väliin+laitettu;)Tuo+kissa+asia+minua+aika+usein+mietityttää,+järki+sanoo+ei,+mutta+olisi+se+niin+kiva+kaveriksi.Sää+on+lämmön+puolella,+taivas+harmaa+ja+pieni+tuulikin+puhaltelee,+kiva+ilma+lähteä+kampaajan+käsittelyyn,+moikka!
  4. Huomenta,+niin+puhtoisesta+maisemasta,+lunta+on+tullut+lisää.Nollassa+on+mittari,+voi+taas+liukkaan+tehdä.Lämmityskuluille+on+tämä+puoli+talvea+ollut+suosiollinen,+enää+puolet+talvikuukausia+jäljellä+ja+sitten+jo+aurinko+rupeaa+päivisin+lämmittämään,+näin+toivon;)Ei+kovin+uskottava+ole+tuo+komisario+Maigret,+kun+hassussa+osassa+aina+esittäytynyt+tämä+mies.Minusta+ei+ole+salapoliisiksi+eikä+rivien+välistä+lukijaksi,+voisi+nuo+isot+kirjaimet+viitata+yhteen+suuntaan+ja+murre+toiseen,+mutta+enpä+moista+pohdi,+jos+joku+haluaa+olla+salaperäinen+saa+luvan+perästä+olla,+siis+minun+puolesta.Jos+taipumuksia+on+salapoliisiksi,+sekin+sopii+ja+kai+ne+paljastukset+jotain+valottaa+meille+toisillekin.Tietenkin+pohdintaa+voi+herättää,+että+onko+suurikin+häpeä+ihan+nikillä+pirttiin+kirjoittaa,+rohkeasti+vaan+oma++minä+näkyviin,+ei+täällä+tarvitse+piilosilla+olla.Hakaneula+on+melkein+unohduksiin+jäänyt,+mutta+on+niitä+minulla+varastossa,+kun+joskus+noita+käsitöihin+joutuu+nauhoja+pujottelemaan+on+kätevä+apu+siinä.Mietin+että+onko+matka,+neula,+lanka+rasiassa+myös+hakaneula,+tarkistin,+on+siellä,+voihan+tulla+joku+hätä+tilanne+ja+apua+hakaneula+antaa.Tarpeellinen+siis+on,+tämä+hakaneula,+kuten+hurskainen+totesit.Olisiko+aiheellista+hommata+mappi+mihin+tärkeät+paperit+säilöön+laitat?Tietysti+sinulla+onkin,+mutta+unohtuu+paperit+sinne+laittaa;)Taitaa+tuo+naisten+alistaminen+olla+kovasti+yleinen+noissa+maissa,+mutta+luulisi+lain+suomessa+koskevan+myös+osallisena+olevia+naisia,+ehkä+vaativat+naistakin+vastuuseen?+Ikävää+todella+jos+nainen+on+pakon+edessä+joutunut++mukaan+tämmöiseen+toimintaan.Kyllähän+meilläkin+nainen+joskus+miehensä+pakon+edessä+joutuu+aika+ihmeellisiin+tilanteihin,+mutta+on+kyllä+mahdollista+apua+saada,+jos+osaa+ja+haluaa+apua+saada.Laki+kuitenkin+yhden+mukainen,+olipa+tekijä+mies+tai+nainen.Kerran+nuorena+laitoin+peratut+muikut+veteen+likoamaan+ja+siitä+tuli+torut,+se+oppi+on+pysynyt,+kalaa+ei+pidä+liikaa+vedessä+lotrata.Olin+kaiketi+fiksu+olevinani+ollut,+kun+tälläisen+homman+hoksasin;)Silakka+maistuu+savolaisenkin+suuhun;)Kaunista,+valoisaa+päivää+tässä+aloittelen,+mikä+onkin+jo+pitkään+valoisana+ollut,+niin+se+päivä+pitenee+täälläkin,+kuten+on+Lapissakin+alkanut+kaamos+katoamaan.
  5. Huomenta,+maa+on+saanut+uuden+lumipeiton+ja+kaikki+näyttää+niin+valkoiselta+ja+valoisemmaltakin.Pakkasta+kuusi+astetta,+kaikin+puolin+hyvä+sää.Megamoka+on+peilaillut+suuntaan+jos+toiseen,+totta+on+tuo,+ettei+peilit+aina+tyydyttävää+vastausta+anna,+ja+kuvastimesta+ei+se+maailman+kaunein+näy,+mutta+ohitetaan+noin+huonoksi+käyneet+peilit;)Rypyt,+no+kertoo+vaan+siitä,+että+koettu+ja+nähty+on+maailmaa,+selvitty+tänne+asti,+nyt+vaan+unohdetaan+kaikki+turhamaisuus+ja+taputellaan+ryppyjämme,+vääryydellä+ei+ne+ole+hankittu.Olen+samaa+mieltä+kanssasi++Martti+Katajistosta++sini-sirkku,+ei+parhaimpia+näyttelijöitä+ollut,+vai+liekö+huonot+rooli+jaot+olleet,+aina+sama+ilme+kuitenkin.Onnea+sinulle+taas+sinne+hoito+reissullesi,+toivottavasti+olosi+ei+huonoksi+mene.Late+hyvinhän+tuota+sait+viestin+aikaan,+niitä+muisteloita+nyt+muistellaan+ja+niillä+väriä+elämään+saadaan,+eihän+tässä+muuten+niin+uudistuvaa+elämä+ole.Toivoa+sopii,+että+muisti+pelaa+ja+niitä+muistoja+on+tullut+kerättyä.Arkea+ja+samoja+rutiineita+sitä+toistellaan,+mutta+hyvä+niin,+ollaan+tyytyväisiä+tastä+olosta.Noita+ynnämuun+mainitsemia+"tietäviä+ja+osaavia"+kuuluu+minun+tuttavapiiriini+myös,+jos+yrität+saada+äänesi+kuuluviin+on+kiireesti+hengenvedon+aikana+saatava+asia+sanottua.Toisaalta+ei+tyhjiä+kiusallisia+hetkiä+synny+näiden+seurassa,+joskin+joskus+ärsyttääkin.Puheenjohtaja+olisi+tarpeellinen,+joka+jakaisi+puheen+vuorot;)Mukavaa+on+kiitosta+saada+ja+kiva+jos+viestimme+innostaa+lukemaan,+laita+sinäkin+jotain+vähän+pidemmästi+"nimimerkkikökin";)Voi+tuota+hurskaista,+eikö+löytynyt+muuta+kuin+mustaa+lankaa+noihin+korjaus+hommiin?Viisautta+oli+kuitenkin+ompelu+suorittaa,+lisää+se+olisi+helposti+revennyt.Olen+huomannut,+että+melkoisen+aloitekykyinen+olet,+tartut+hommaan+kuin+hommaan+ja+varmaan+asiat+ihan+kuntoon+tulee,+kuten+nyt+sait+ehyet+housut+jalkaan.Onko+sitä+karhulankaa+muuten+enää+myynnissäkään?Nyt+on+vähän+aikaa+tuota+sukka+projektia+tehtävä+ja+sitten+laulamaan.Esitin+kerhossa+josko+sata+paria+näitä+sukkia+saataisiin+aikaiseksi,+pitivät+kohtuullisena+määränä,+tekijöitä+taitaa+olla+neljä,+joten+reilu+20+paria+jokaisen+urakka.Saimme+kuuden+kilon+lähetyksen+sukka+lankoja,+siinä+haastetta+ensi+syksylle+aikuisten+sukille.Novitan+arpajaiset+onnisti.Kivaa+talvista+päivää+kaikille,+lumisateita+kuulemma+tulee+runsaasti+tämän+talven+ennusteena,+jänikset+lyhentäneet+pensaista+aika+korkealta+oksia+ja+siihen+asti+lunta+tulee,+seurataan,,,
  6. Huomenet+viikon+alkuun,+pieni+pakkanen,+muuten+näyttää+aika+hyvältä+viikon+alku.Tauti+alkaa+olla+voitettu,+kyllä+se+kestikin,+sellainen+voimaton+olo+vielä+vaan+viipyy,+mutta+kai+se+aikansa+päästä+taas+voimatkin+esiin+tulee;)Tuo+ruumillisen+työn+osuus+niin+pieni,+että+pakostakin+tässä+surkastuu,+ikä+vielä+avittaa;)Täysillä+kyllä+on+yritystä+vielä+mennä,+eli+omin+avuin+köpeksiä.En+ole+kupattavana+ollut,+ystävät+kyllä+kertoo,+että+hyvää+tekee,+ei+vaan+ole+ollut+tilannetta+jolloin+olisin+innostunut.Nuo+leikkaukset+eivät+ihan+sata+varmoja+ole,+aina+sattuu+ikäviä+loppu+tuloksia+ja+se+ei+innosta+kovin+herkästi+leikkuupöydälle.Joskus+vuosia+sitten,+kun+selkäni+oireili,+välilevyn+pullistuma+todettiin+ja+ainoaksi+avuksi+leikkaus+esitettiin,+jos+en+kipua+jaksa+sietää.Lääkäri+sanoi+yritä+jaksaa+ja+niinpä+jaksoin+ja+olisiko+kuivanut+siltään+koko+pullistuma,+nykyään+ei+suuremmin+vaivaa.Kyllähän+joskus+kun+enemmän+selän+kanssa+joutuu+kyykkimään,+kipua+tuntuu,+mutta+se+menee+ohi.Noin+tavallaan+tein+minäkin,+kuntoilin+terapiassa+ja+sain+liikunta+ohjeet+ja+sillä+kaiketi+sitten+apua+on+riittänyt,+aivan+kuin+ynnämuu,+minäkin+jatkan+kohtalaisen+hyvin.Nyt+sitten+polvien+kanssa+samaa+yritystä,+en+hevillä+siinäkään+leikkaukseen++suostu,+pakkohan+se+on+jos+pahemmaksi+äityy.Polvileikkauksistakin+on+kuulunut+hyvää+että+huonoa,+mutta+sen+tietää,+että+entiselleen+ei+tule+onnistuttuaankaan.Maito+kaakaota+kaipailit+"mää.muut+tiä"+pirtti+on+niin+hyvin+varustettu,+että+kaikkea+mitä+ihmisen+mieliteot+mukaan+antaa,+saa+pirtistä,+myös+kuumaa+maito+kaakaota;)Nappia+vaan+painelemaan+ja+näin+sitä+löytyy,+ole+hyvä!Huh,huh,+elämme+maailmassa+missä+politiikka+on+liki+joka+asiassa,+on+liikunta,+kulttuuri,+elinkeino,+terveys+politiikkaa,+muutamia+mainitsen,+miksi+ei+myös+näitä+poliittisia+voisi+pirtissä+keskustella+ja+lukea?Vähemmän+kumminkin+puolue+politiikka+täällä+harrastamme,+omia+mielipiteitä+joskus+esiin+tuodaan,+mutta+sehän+on+luvallista,+vähänkö+tuolla+palstalla+puhutaan,+mennään+jopa+henkilöihin+asti.Jos+tätä+pahana+pidät,+varmaan+jätät+pirtin+väliin.Nyt+on+alettava+valmistelemaan+kerhoa+varten+tarvittavat+asiat,+vauvasukkia+syntyy,+kuin+sieniä+sateella,+taitaa+into+olla+koko+suomen+maassa,+näin+olen+Facebookissa+huomannut.Pieniltä+osin+mukana+tässä+hyvän+mielen+kampanjassa+myös+käsityö+kerhomme.Piankos+se+50.000+sukkaparia+syntyy,+kun+kaikki+tekemisen+omakseen+ottaa.Ahkeria+käsiä+vielä+ainakin+meillä+mummoilla+on,+(olen+huomannut+innon+kasvaneen+myös+nuorilla)+näin+kohtaa+tarve+ja+harrastaminen.Mukavaa+päivää+koko+porukalle.
  7. Hiljaisuus+ympäröi+minut,+kuin+myös+ikkunasta+näkyvän+maiseman,+sunnuntai+aamuna+usein+näin.Ihmiset+nukkuvat,+ei+valoja+ikkunoissakaan+näy,+no+onhan+lepopäivä+heille+jotka+viikon+töissä+jaksavat.Näin+eläkeläisellä+meinaa+noiden+arkien+ja+pyhien++päivät+sekoittua,+kun+aina+tästä+levosta+mahdollisuus+nauttia.Minulta+jäi+eilen+pullanpaisto+jostakin+syystä,+en+edes+siivonnut,+nyt+aion+pullaa+kyllä+tehdä,+niin+pyhä+kuin+onkin.Laitan+lohikiusauksen+uuniin+myös,+kun+aina+uunin+lämmitys+kannattaa+hyödyntää,+säästää+vähän+sähköä,+kun+on+valmiiksi+kuumennettu+uuni.Saapa+nähdä+miten+uusi+uunini+toimii,+eka+kertaa+sitä+nyt+aion+käyttää.Hella+toimii+mallikkaasti.Eipä+tuoksuttele+minunkaan+luona+kukaan+arvaillen++tuoksusta+mitä+ruokaa+on+tarjolla.Kyllä+se+oli+toista+tuo+eväiden+laitto+ennen,+ei+ollut+makkaroita,+ei+muita+herkkuja,+silli+todella+melkein+jokaisessa+kodissa+käytössä+ja+hyvää+olikin.Täällä+sillilläkin+hinta+aika+korkea,+silakat+myös+hyvin+hinnakkaita.Lapsena+en+tykännyt+sillistä,+mutta+nyt+silloin+tällöin+käytettynä+maistuu,+uudet+perunat+ja+silli,+nam,+nam.Eipä+nyt+kouluun+eväitä+tarvitsekaan,+hyvää+ruokaa+tarjolla,+vaikka+olen+arvostelua+kuullut+siitäkin.Kaikestahan+nykyään+valitetaan,+liian+hyvin+on+asiat.Jokaisen+on+elämän+koulu+läpi+käytävä,+että+ymmärtää+hyvän+ja+huonon+eron.Kristiina23,+etkö+muista+miten+helppoa+se+kahvin+saaminen+onkaan+pirtissä,+nappia+painamalla+saa+aamu,+päivä+ja+ilta+kahvitkin+näppärästi;)Uskon+kyllä+että+dokumentteja+on+arkistossa+sairaalassa+sinulle+tehdyistä+toimen+piteistä+hurskainen,+menepä+kyselemään.Minä+saan+unen+parhaiten+juuri+kyljelläni+ollen,+pää+etsii+paikkansa+tyynystä+ja+sitten+rento+olo+ja+eipä+kauan+unen+tuloa+tarvitse+odottaa.Tuo+hyvä+uni+on+melkein+lotto+voitto,+ikävältä+kuulostaa,+kun+kertovat+pitkistä+unettomista+öistä.+Melkein+uskomattomilta+nuo+ynnämuun+muistelot+tuntuu,+mutta+uskottava+on,+kun+aika+läheltä+ja+melko+samanlaisista+muistoista+kertyy+minunkin+muistoni,+tosin+kaupunki+saunasta+ne+enimmäkseen+kertyvät.Yleiseen+firman+saunaan+äiti+potkurilla+vei,+kai+vilttiin+olin+kääritty,pitkät+kivilauteet+ja+väkeä+istui+kuin+kanoja+orrella,+löylyn+lyöjä+määräsi+tahdin,+kuka+ei+kestänyt+meni+matkoihinsa.Ei+ollut+laudeliinoja,+vettä+vaan+lauteelle+ja+siihen+sitä+istahdettiin.Kerran+viikossa+siellä+käytiin+muistini+mukaan.Samassa+yhteydessä+oli+pyykkitupa,+mitä+sai+tilata+ja+siellä+sitten+puheensorina+paikan+täytti,+kun+äidit+höyryssä+pyykkiä+keittivät.Olihan+se+alkeellista,+mutta+pyykki+oli+puhdasta,+kelpasi+sitä+saunan+jälkeen+tuoksuvat+vaatteet+päälle+vetää.Olen+saunavuoron+ottanut+nytkin,+lauantain+viimeinen+vuoro+on,+kai+sitä+lapsena+oppi+saunasta+niin+tykkäämään,+että+ei+osaa+ilman+olla.Eihän+sähkösauna+samaa+ole+kuin+puilla+lämmitetty,+mutta+helppo+ja+mukava+paikka+kumminkin.Nyt+taitaa+virua+luvattoman+pitkäksi+taas+tämä+jutustelu,+mutta+mitäs+noita+muistoja+kaivelette,;)D+niistä+aina+riittää,+vaikka+kiva+on++viestejänne+lukea+ja+kokea+saman+kaltaisuutta+entisiin+elämisen+muotoihin.Jatketaan+toisella+kertaa,+jos+jostakin+jutun+aihetta+löytyy+ja+löytyyhän+sitä,+näin+kauan+ja+monien+vaiheiden+eläneillä;)Rauhaisaa+sunnuntai+päivää+ja+puolessa+kuussa+jo+olemme,+huraus+vaan+ja+helmikuu+vastaan+tulee+tuiskuineen+ja+pyryineen.
  8. Viikonlopun+alkua+aloitellaan+nolla+asteisessa+säässä,+ei+paha,+nyt+ulos+varmaan+monen+mieli+tekee.Kaupalle+olisi+mentävä,+loppuu+tai+vähenee+ne+suuremmatkin+varastot,+kun+aikaa+kuluu.Kinkkua+on+pakkasessa,+mutta+ei+oikein+houkuta+siitä+mitään+laittamaan,+oikein+pitää+mietiskellä+mitä+se+mieli+teko+nyt+olisikaan.Mutustelen+ajatuksia+yhdestä+ja+toisesta+ruuasta+ja+ei+vaan+halu+tekemiseen+asti+nouse.Jättikö+tauti+pysyvän+hakuttomuuden+ruokailun+suhteen,+ei+kai+se+niin+vaarallista+ole+entisten+kilojen+huomioon+ottamisen,+mutta+väittävät,+että+vanha+ihminen+ei+saisi+laistaa+ravinnosta.Hienoa+Ande2+tuo+sinun+ohjeistus+jalkojen+hoitoon,+hyvä+linkki+asioista+joita+voi+vaivojen+suhteen+yrittää.Minulle+ei+tuollaista+teippaamista+terapeutti+neuvonut,+kun+kuvasi+jalkojen+tukipohjien+tarvetta.Minulla+on+pelannut+nyt+hyvin+tämä+W10,+kai+sitä+ei+passaisi+ääneen+lausua,+nyt+se+valokuitu+kuun+lopussa+meille+tulee,+saa+nähdä+miten+sitten+pelaa.Aina+niitä+harmeja+on+uusien+kanssa+ollut,+selviänkö+nyt+haasteesta.Ne+jalat+ei+saisi+kastua,+tai+ainakin+pian+kuivat+sukat+jalkaan,+sieltä+kun+jaloista+ne+taudit+liikkeelle+usein+lähtee.Olen+samaa+mieltä+ynnämuun+kanssa,+että+dokumenttien+kanssa+lääkärin+puheille+hurskainen.Mitä+noihin+suosituksiin+tulee,+kaikkihan+on+pahasta,+mutta+sokeria,+suolaa+kuin+myös+rasvoja+ihminen+tarvitsee,+kyllä+minäkin+juon+puolukka+tuoremehua+melkein+joka+päivä+ja+sokeria+siinä+on.Vasta+kuuntelin+telkkarista+miten+siellä+kerrottiin+rasvan+tärkeydestä++ihmiselle+ja+niin+kauan+kun+minä+olen+väärin+kaikkien+asiatuntija+lausuntojen+mukaan+tehnyt+ja+tänne+asti+elänyt,+näin+aion+jatkaa.Syön+mikä+maistuu,+pitäisikö+vielä+kaiken+ankeuden+olemassa+olon+lisäksi+myös+ruoka+säännöstellä?Uskon+että+vanhemmiten+nuo+ruokailu+halut+vähenee+automaattisesti,+toki+ruoka+saa+olla+silloin+mielitekojen+mukaista.En+ole+herkkä+ollut+milloinkaan+noihin+terveys+intoilijoiden+ohjeistuksiin,+ainahan+ne+kumoutuu+aika+ajoin,+kieltoja+ja+peruutuksia,+aivan+kuin+hallituksen+toimissa;)Nuo+minun+sääennustukset+ovat+aina+olleet+noin+arvoja+ja+niinhän+kävi+nytkin,+kun+kaunista+ilmaa+povailin,+satoi+sitä+lunta,+mutta+hyvä+niin,+paljon+valoisammaksi+maailma+muuttui.Minulla+aina+väliin+tuo+niska+meinaa+juntturiin+mennä,+mutta+viruttelen+ja+venyttelen+ja+taas+mennään,+ei+se+mikään+ihme+ole,+teen+niin+paljon+noita+käsitöitä,+aina+olat+jännityksessä.Olen+saanut+itseni+joka+aamu+sängyssä+jo+tekemään+määrätyt+virutukset+ja+pyörällä+ajot,+ehkä+jotain+apuakin+olen+niistä+saanut.Sellainen+vajaa+puoli+tuntia+siinä+menee+ja+ihan+itseäni+onnittelen+urakan+päätteeksi,+että+hyvä+minä;)Minulla+on+vakuutukset,+koskaan+en+ole+niistä+hyötynyt,+no+kerran+yhden+ikkunan+ja+silmälasit+olen+kotivakuutuksesta+saanut.Maksan+paljon+muutakin+tyhjää,+näin+näiden+vakuutuksien+suhteenkin.Nyt+päivä+on+taas+valennut+ja+minä+vaan+koneella+istun,+nyt+kone+kiinni+ja+kaupalle.Pullaa+aion+tänään+leipoa,+miten+te+toiset+päivänne+vietätte?
  9. Huomenta+lumen+peittämästä+Savosta,+viiden+asteen+pakkasella+mennään.Maisema+todella+puhtaan+valkoinen,+lunta+juuri+sen+verran+tullut,+että+maiseman+puhdisti.Kamala+myrsky+ollut+todella+merellä,+iso+tappio+noiden+hevosten+menetyksessä,+luonto+elää+oman+tahtonsa+mukaan,+ei+juurikaan+kysele+onko+sopivaa,On+siellä+voinut+huono+oloisia+ihmisiäkin+olla.+minä+en+kestä+pientäkään+meren+liikehdintää,+voimatta+pahoin.Ehkä+soittokaan+ei+sujunut.Toivottavasti+ynnämuun+kone+ei+ilkiöksi+asti+rupea,+no+osaat+varmaan+aisoihin+laittaa.Ihmeellinen+on+tämän+koneen+taito+ja+ymmärrys,+kun+viimeksi+valitan+ettei+päivityksiä+ole+ollut+pitkilleen,+samana+iltana+kone+päätti+päivittää.Hyvä+isä+kuitennii+tuota+muoria,+kun+ei+sängyssä+öitään+vietä,+lattialle+pyrkii,+hyvä+ettet+loukkaantunut.Toivottavasti+sängyn+kaide+on+helppo+laskea,+ettet+tarvitse+kiipeilemään+ruveta.Juuri+tuota+olen+miettinyt+mistä+meri-kukka+mainitsit,+keuhkot+pitäisi+käydä+kuunteluttamassa,+sanovat+että+ilman+kuumettakin+voi+keuhkokuume+päälle+iskeä.Jospa+ensi+viikolla+saisin+itseni+terveyskeskukseen,+mikäli+sinne+pääsee,+minulla+ollut+aina+hyvä+tuuri+sen+suhteen.Olo+on+hieman+parempi.Onko+sinulle+pohjalliset+sen+vaivasi+vuoksi+hankittu+hurskainen,+niistä+voi+olla+apua,+minulla+ainakin+hieman+helpottaa+kun+pohjallinen+holvia+tukee.Olen+kolme+kertaa+käynyt+jalka+terapeutilla++mittuuttamassa+jalat+ja+kolmet+tuet+olen+jo+vaihtanut.Tuo+paino+heittelee+melko+helposti+kilon+päivän+aikaan,+neste+määrästä+paljon+kiinni.Se+on+jo+paljon,+kun+yöt+saa+nukuttua+ja+geelit+saattavat+apua+antaa,+minä+niidenkin+suhteen+aika+laiska+olen+käyttämään.Onnekseni+yöt+menee+suurimmalta+osalta+nukkuen.Vähästä+se+ihminen+on+hyvillään,+kun+nyt+minäkin,+nautin+kun+saan+aamulla+herätä,+eikä+tarvitse+lähteä+mihinkään.Onko+ohimenevä+tila,+kai+sitä+kohta+jonnekin+lähtöä+alkaa+kaipaamaan,+hyvä+ei+milloinkaan,+mutta+nyt+tästä+olotilasta+nautin;)Tänään+laiska+päivä,+voisi+vaikka+ristikoita+alkaa+täyttämään,+koskemattomat+ristikko+lehdet+odottaa.Nautiskelkaa+jokainen+jostakin,+vaikka+jouten+olosta,+meillä+on+siihenkin+oikeus!
  10. Huomenta,+torstai+alkaa+pilvisenä,+seitsemän+astetta+pakkasta,+eipä+kovasti+tarvitsisi+noustakaan.Voi+olla+että+päivä+kirkastuu,+itäinen+taivas+näyttää+kirkkaammalta,+tuuli+on+ainakin+tyyntynyt.Eilen+kun+tulin+kerhosta+oli+melkoinen+puhallus,+ajattelin+lentoon+lähteväni,+vaikka+elopainoa+on+reilusti,+no+se+auttoi;)Parisataa+henkilöä+oli+taas+paikalla+ja+puheensorina+ennen+kerhoa+on+aina+mahtavaa.Teatterinjohtaja+oli+vieraana+ja+hän+kertoili+teatterin+kuulumiset,+olemme+pari+kertaa+vuodessa+ostaneet+koko+esityksen+ja+mielellään+vieraaksi+saamme+johtajan.Eilen+oli+liput+myytävänä+taas+seuraavaan+näytökseen,+liput+meni+lennossa,+muutama+lippuja+jäi+matti+myöhäisille.Jäsenille+lipun+hinta+10+euroa,+yhdistys+maksaa+lopun.Tuo+lumi+on+hyvä+eristys+kasvistolle+ja+eläimille,+esimerkkinä+tuo+Saimaan+norppa,+mikä+nyt+sai+pesintä+paikkoja+tuiskun+tultua.Kai+ne+nallukatkin+tykkää+siellä+lumen+alla+nukkua+ja+poikasiaan+synnyttää,+suomen+talveen+kuuluu+lumi,+vaikka+siitä+haittaa+ja+kustannuksia+tuleekin.Uiminen,+vesijuoksu+on+kuulemma+hyväksi,+mutta+en+oikein+ihoni+puolesta+voi+sitä+harrastaa.(myös+laiskuus+vaikuttaa)Noin+se+paljolti+on,+mitä+Ramoona++viisaasti+kerroit,+luin+jostakin+että+veden+vähä+juominenkin+vaikuttaa+masennukseen.Tämä+minun+vaivani+tuon+kilpirauhasen+kanssa+on+yksi+syy,+ei+vaan+tällä+kertaa+pitäisi+olla,+kun+kokeiden+tulokset+marraskuussa+muuta+kertoi.Ehkä+olen+ihminen+joka+ei+sairastelua+kestä,+melko+terveenä+aina+ollut+ja+nyt+meinaa+vaan+jatkua+ja+jatkua+tämä+yskä+ja+kehno+olo.Lääkärissäkään+en+ole+tottunut+juoksemaan,+kynnys+on+korkealla+avun+hakemiseen.Se+siipi+aina+väliin+tuppaa+maata+viistää,+kuten+ynnämuu+totesit+ja+myös+tämä+ikä+saa+vaivat+suuremmilta+tuntumaan,+näin+se+on+todettava.Itse+ne+parannus+keinot+on+löydettävä,+ken+vaivojansa+valittaa+on+vaivojensa+vanki,+mutta+tätä+nyt+vaan+meinaa+olla.Voi+miten+pienet+harmit+hurskaisella+onkaan,+syö+väliin+ihan+hyvällä+mielin+näitä+herkkujasi,+kyllä+tuo+puuhastelu+sinulla+kaiken+kuluttaa.Sinulle+on+tuota+seuraa+noista+eläimistä+joita+otat+huomioon,+kuin+nytkin+variksien+kuuleman+suustasi+päässeen+tekstin,+mutta+eiköhän+ne+ole+pahempaakin+kuulleet;)Niinhän+se+päivä+näyttää+kirkastuvan,+voipa+aurinko+näyttäytyä,+no+se+ainakin+mieltä+virkistää,+eiköhän+nämä+joutavat+puheet+masennuksesta+pidä+loppuun+saattaa,+hymyä+vaan+esiin,+vaikka+kyynelten+läpi;)Voikaa+paremmin+kuin+minä,+nauttikaa+talvisesta+olosta.
  11. Huomenta,+kivan+vilkas+on+pirtin+asiakas+määrä+ollut+eilisen+ja+yönkin+aikaan.On+yön+kulkijaa,+yön+valvojaa+ja+muunakin+aikana+on+pirtti+muistettu.Minulta+jäi+taas+vähän+pitkään+tämä+viestini,+Venlastiina+ehti+ensin,+mutta+voitaiskin+sopia,+että+nämä+aamuiset+kirjoitukset+tekisi+joku+toinen,+en+aina+minä.Vaihtelua+se+olisi+ja+tuo+saman+puhuminen+mistä+Late+ja+ynnämuu+mainitsi+muuttaisi+ehken+muotoaan.Totta+se+on,+että+samaa+litaniaa+sitä+on+vain+tarjolla,+mutta+eipä+välitetä+aina+sekaan+mahtuu+joku+uusikin+aihe.Katselin+minäkin+Sodan+murtamat+ja+surullista+oli+kertoma,+totta+kuitenkin+ja+olen+usein+miettinyt,+että+mikä+sai+miehet+kestämään+sen+kurjuuden.+Suuri+on+kiitoksen+määrä+kaikesta+siitä+ajasta,+niistä+uhrauksista,+nyt+saamme+elää+näissä+olosuhteissa,+itsenäisinä,+ainakin+melkein,+onhan+EU+omia+rajoituksia+antamassa.Ihmettelen+suuresti+tätä+nykyistä+sotaista+mielialaa,+onko+historia+jo+unohtunut?Hurskainen+kertoi+hevosten+hurjuudesta,+kyllä+niissäkin+on+pelottaviakin+kuulemma+ollut,+kunnioituksella+katselen+isoa+eläintä+ja+vähän+pelollakin.Lähempää+tuttavuutta+en+ole+tehnyt+hevosen+kanssa+ja+kai+se+autolla+ajokin+jäi+vähiin+heti+sodan+jälkeen,+mutta+aviossa+60-luvun+lopulla+eka+auto+hankittiin+ja+sitä+tehden+mieheni+kuolemaan+asti+aina+kulkuneuvoa+uudemmaksi+vaihdettiin.Kun+viimeisen+auton+möin,+oli+ajoa+30.000+kilometriä+mittarissa.Oman+pyörän+sain+vasta+vuonna+-54,+olisi+se+silloin+aarre,+en+muista+ilman+käsiä+koskaan+ajaneeni.Eiköhän+se+ole+ihan+paikallaan,+jos+istuen+katsomme+jälkipolven+touhuja,"hienoina+rouvina"+on+sitä+tullut+aherrettuakin,+varmaan+pitkä+työrupeama+sinullakin+sini-sirkku.Nyt+olisi+laulamaan+lähdettävä,+vaikka+ei+tuo+olo+ihan+kelvollinen+ole,+väsyn+niin+äkkiä,+eikä+oikein+huvita+mikään,+mutta+jospa+tuo+olo+kohentuisi,+ei+kuulemma+saisi+jäädä+kotiin+istuskelemaan.Tottelen+ja+lähden+ainakin+tämän+kerran.
  12. Huomenta,+arkisen+niin+sanotun+normaalin+viikon+alkuun,+tästä+tämä+arkinen+taival+jatkuu.Taidan+minäkin+saada+yliotteen+yskästäni,+vaikka+heikoksi+on+vienyt,+lauantaina+siivousta+tehdessäni,+monta+kertaa+piti+istahtaa+välillä.Ikä+tuo+huonouden+tullessaan+ja+kun+tauti+iskee,+ei+enää+entistä+voimaa+voittaa+sitä.Hiljainen+on+oven+käynti,+kiva++kun+uskolliset+miehet+päivän+pelastaa;)Onhan+niitä+puuhia+näin+pyhien+jälkeen,+kai+sitä+voimia+toisiltakin+kysytään,+laittaa+asiat+normaaliin+päivä+järjestykseen.Minulle+vävy+toi+juuri+uuden+hellan,+sain+joululahjaksi+setelikuivaa+rahaa,+matkarahaksi+mukama,+mutta+minäpä+päätinkin+uusia+hellan,+vatkaimen+myös+ja+vielä+olisi+liesi+tuulettimeen+rahaa,+jos+senkin+uusisin.Mietin+että+matkahaluni+on+tällä+hetkellä+nollassa+ja+jos+sitten+joskus+innostun,+kai+sitä+rahaa+löytyy.Olisi+tietysti+ollut+mahdollista+myös+kuluttaa+lahjaraha+itseensä,+mutta+kun+en+tarvitse+vaatetta,+en+paljon+muutakaan,+päädyin+tähän+ratkaisuun.Kovin+on+vaativa+tuo+hurskaisen+maku,+kun+vartta+vasten+piti+lähteä+salviaa+hakemaan,+minä+en+olisi+viitsinyt,+jos+nyt+sitten+ei+ollut+muutakin+tarvetta;)Kyllä+se+kenkuttaa+jos+pelit+ei+pelaa,+ajattelen+nyt+niitä+pyöräsi+ketjuja,+minä+en+hyväksy+minkään+laista+vastusta+noista+laitteista+jotka+on+tarkoitettu+avuksi,+olipa+kyse+mistä+tahansa+koneesta.Kun+nyt+saan+tuon+hellan+paikoilleen+niin+pitäisi+kaikki+olla+tiptop.Vävy+lupasi+toimittaa+entisen+hellan+pois+ja+pakkasen+parvekkeelta,+nyt+pitää+tulevaisuudessa+kaksi+pakkasta+riittää.Vievätkö+mökilleen+vai+mihin,+tahtoo+kyllä+sinnekin+sitä+tavaraa+kertyä+ylen+määrin.Siinäkin+jo+ulkona+oloa+ja+liikuntaa+tulee,+kun+auton+lumen+alta+puhdistaa,+ei+sitäkään+pakollista+lisää+minulla.Sauna+on+kyllä+ihanasti+rentouttava,+ei+siinä+paljon+hommia+enää+saunan+jälkeen+tarvitse+olla,+minullakin+illan+viimeinen+vuoro,+saa+istua+telkkarin+ääreen+kuivattelemaan+ja+sitten+unten+maille.Telkkari+on+nykyään+niin+huonoa+anniltaan+ja+varsinkin+viikon+loppuna,+ei+oikein+mitään+katsottavaa.Eilen+katsoin+kuitenkin+pitkän+elokuvan+teemalta+Spartacus+taisi+nimi+olla,+en+ollutkaan+sitä+aiemmin+katsonut,+raakoja+oli+sen+filmin+kuvaukset,+sitten+yö+meni+melko+levottomasti+nukkuen.Kolme+tuntia+kuitenkin+jaksoin+katsoa,+välillä+silmiä+kiinni+pidin+pahempien+kohtausten+välillä.Nyt+pitää+tyhjentää+hellan+alaosa,+jos+sillä+aikaa+tulee+sähköasentaja+hellan+kytkemään,+kun+olen+kerhossa.Niin+ne+alkaa+nämä+joka+viikkoiset+menot,+huimasti+vähemmällä+nyt+pääsen,+kun+olen+irti+sanoutunut+osasta+tehtäviä.Vapaa+matkustajaksi+kohta+alan+kokonaan.Ilma+näyttää+mukavalta,+lumiaurat+eilisen+seudun+lumia+kolaavat+ja+tekevät+kadut+helpoksi+kulkea,+päivän+jatkoja.
  13. Huomenta+uuteen+aamuun+ja+tuohon+huuteluun,+täällähän+me+pirtissä+ollaan.Ahkera+työmies+kyllä+koettaa+meidät+häivyttää,+mutta+kun+opittu+jo+sivua+vaihtamaan.Taas+kerran+ihmettelen,+miten+tämän+ikäluokan+ihminen+jaksaakaan,+mutta+jaksamme+mekin+porukalla+yhden+miehen+kiusa+estää.Lunta+on+tuiskuttanut+ja+aurat+pääsi+töihin+nekin,+tuuli+taitaa+puhaltaa,+mutta+mittarissa+vain+kaksi+astetta+pakkasella.Nyt+kelpaa+jo+suksille+lähteä+kellä+sellaiseen+taito+ja+mahdollisuus,+muutenkin+ulkoilu+olisi+paikallaan,+jospa+minä+myös+tuonne+kaupalle+suuntaan.Huomenna+alkaa+kerho+käsitöiden+merkeissä+ja+kahvimaitoa++pitää+hakea.Tuohon+Laten+mainitsemaan+unen+tottumikseen,+helpolla+sitä+rytmiä+voi+vaihtaa,+minä+jo+illalla+vähän+pidempään+jaksan+valvoa+ja+aamulla+uni+jatkuu+liki+seitsemään,+aiemmin+puoli+kuuden+maissa+herätti.Kuusi+on+minullakin+pussissa+ja+runko+katkaistu,+sen+kun+vaan+roska+katokseen+sen+talutan+ja+hyvästi+sanon,+tervetulleeksi+uuden+joulun+myötä.Taitaa+olla+uusi+kuusi+silloin,+tämä+vanha+maatumassa+jossakin.Nyt+unohdetaan+joulu+ja+aletaan+kevättä+odottamaan.Tuo+ynnämuun+viestin+katoaminen+oli+minulla+aiemmin+melkein+joka+kerta,+nyt+on+siltä+osin+pelannut,+koputan+tässä+istuessani+puuta.Eilen+oli+hankalan+tahmea+kone,+hidasteli,+ajattelin+jo+jonkun+vian+tulleen,+mutta+nyt+entisellään,+kai+sää+oli+syy+moiseen.Päivityksiä+ei+ole+pitkiin+aikoihin+ollut,+automaattisesti+niiden+pitäisi+tapahtua.Tarkkaan+hurskainen+lumen+paksuuden+mittaa,+no+siinä+hommassa+ei+kylmä+tule,+kun+kolan+täyden+saa+työntää+sivulle+ja+vielä+ylämäkeenkö?Minulle+tarjosivat+jossain+vaiheessa+uutta+lukkoa,+ei+sisälle+pääsisi,+mutta+hylkäsin+tarjouksen,+on+minulla+sellainen+metalli+levy+lukon+kohdalla,+että+hankalaa+on+lukkoa+sitä+kautta+auki+saada.Kyllä+noita+varotoimen+piteitä+on++huomioitu,+sauna+vuorotkaan+ei+enää+käytävän+seinässä+saa+olla.Meillä+menee+ilta+seitsemältä+ovet+lukkoon,+että+öiset+kulkijat+ei+sisään+pääse+ja+on+tämä+aika+hiljainen+kaupunki,+ei+pahempia+ole+sattunut.Eikö+vaan+olekin+mukava,+kun+omassa+lämpimässä+kodissa+saa+touhuilla,+kaukana+kavala+maailma,+näin+on+hyvä+hurskainen.Nuo+lasit+parvekkeella+säästävät+niiltä+vähäisiltäkin+lumitöiltä,+mitä+olisi,+jos+lumi+pääsisi+parvekkeelle.Ei+meidän+talossa+kaikilla+ole+laseja+ja+lunta+joutuvat+putsaamaan.Tuleepa+pientä+työn+tuntua,+kun+lumia+putsailet,+ehkä+ei+väsykään+ehdi+tulla+sini-sirkku.Minulla+ei+ole+silppuria,+on+tuleen+laitettava+vanhat+laskut+ja+sekin+tyttären+toimesta+tapahtuu,+vievät+mökille.Pitäisi+käydäkin+läpi+nuo+kuoret+mihin+aina+vuoden+laskut+laitan,+taitaa+olla+jo+hyvin+kaukaisia+asioita,+kaksi+vuottakos+se+on+määrä+säilyttää?Päivä+on+valjennut,+nyt+sitten+kohentamaan+yön+jälkiä,+vuode+päiväkuntoon+ja+vaatteet+niskaan,+näin+nämä+minun+aamuni+viruvat,+kohta+puolissa+päivin+ollaan.Nauttikaa+nyt+mukavasta+säästä,+tarkenee+ulkoillakin.
  14. Huomenta,+pakkasen+lauhtuminen+ja+tuulen+myllerrys+on+yön+aikana+tänne+tullut,+luntakin+hissukseen+sataa.Sen+verran+tuota+säätä+haistelin,+kun+matot+parvekkeelle+laitoin,+että+eipä+ihan+ilosta+hyppien+tuonne+tuuleen+lähtisi.Minun+onneni,+ei+tarvitse+lähteäkään.Joulu+on+nyt+väistynyt+muovipusseihin+ja+komeron+yläkaappiin,+sieltäpä+helpolla+löytyy,+kun+tarvetta+tulee.Olen+melkoinen+pakkaus,+ensin+odotan+ja+odotan+joulua,+valmistelen+ja+koristan+ja+muutama+viikko+kaikki+pois+on+saatava,+taitaa+olla+muilla+myös+tämä+tauti:)Hienoa+ja+onnekasta,+että+olet+saanut+selkäsi+ja+muunkin+kuntosi+noin+hyväksi,+että+jaksat+lenkkeillä+ja+varmaan+muistisikin+ihan+tätä+ikäluokkaa+edustaa,+sanovat+minullekin+että+ihan+luonnollista+on+jotakin+olla+muistamatta.Toivoa+sopii,+että+ei+pika+vauhtia+tuo+vaiva+pahene.Ihme+että+olet+saanut+kuusesi+kasvamaan,+siinähän+se+on+ilona+kesät+ja+talvet.Minun+kuusi+parvekkeella+on+vielä+melko+vihreä,+mutta+luulen+kun+karsimaan+sitä+rupean,+karisee+kovasti,+vaikka+ihan+kotimetsästään+kummityttöni+sen+toi.Imuri+vaan+laulamaan+ja+neulaset+pussiin,+että+ei+kumminkaan+sisälle+tule.Melkein+yhtä+lähellä+on+minun+kauppani,+kuin+Latella,ei+matka+rasita.Bisnestähän+se+on+kuusi+kauppakin,+eikös+vartta+vasten+kasvateta+kuusia+myyntiin,+en+tiedä+miten+hyvin+pärjäävät+yrittäjät+tällä+puuhalla.Onpa+hieno+teko+hurskaisella+pelastaa+se+liero,+tiedä+vaikka+satujen+prinsessa+olisi+ja+sinulle+kaikkea+hyvää+tulevaisuuteen+saa+aikaan;)Minä+pyörittelin+päätäni,+kun+tyttären+tytön+porukka+mökilleen+tuli+Loppiaiseksi+(se+minun+entinen)+sitä+lämmitettiin+etukäteen,+mutta+ei+varmaan+kovin+lämmintä+ollut,+kun+pakkanen+25+astetta+parhaimmillaan+ja+ei+ehkä+vyllit+kaikkein+tehokkaimmat+mökissä+ole.Mittari+varmaan+pyöri+ylikierroksilla.Pois+lähtiessä+saattoi+jo+lämmintäkin+olla,+kun+takka+ja+hella+lämpöä+tuotti.Se+on+sitä+nuoruuden+intoa+tuokin.Varmasti+historian+havina+henki+siellä+Hennalassa,+monia+asioita+on+sielläkin+koettu.+kiva+että+jaksoit+mennä+kuuntelemaan+muori.Nyt+yrittelen+tätä+siivouksen+touhua,+hieman+tuntuu+yskiminen+haitaavan,+onko+niin,+että+pienikin+ponnistelu+pahasta,+mutta+onhan+se+huusholli+kuntoon+saatava.Tytär+kyllä+lupasi+alkuviikosta+avuksi+tulla,+mutta+onhan+hänellä+omatkin+touhunsa+työn+lisäksi,+nyt+siellä+omalla+mökillään+kaiketi+kuhia+järvestä+nostavat.Koko+suku+taitaa+mökkihöperöitä+olla,+vaikka+niin+olin+minäkin,+kun+sitä+aikaa+elettiin.Oikein+hyvää+viikonloppua,+tästä+se+alkaa+sitten+se+normaali+ajan+kulku.
  15. Huomenta+ja+kiitos+ilmoituksesta+ynnämuu,+kiva+kuulla+vaikka+lyhemminkin+olosta+ja+elon+matkasta.Pakkanen+on,+24+astetta+näyttää+mittari,+huomiseksi+jo+lauhtuvaa,+hyvä+niin,+saan+siivouksen+tehtyä.Ei+houkuta+noin+raikkaan+ilman+hengittely,+yskiminen+vaan+jatkuu.Kinkku+maistuu+silloin+tällöin+oli+joulu+tai+juhannus,+vaikka+kyllä+sekin+joskus+vastenmieliseksi+tulee,+jos+pitkään+samaa+ruokaa+joutuu+syömään.Vaihtelua+se+ihmismieli+kaipaa,+monessa+muodossa.+Vuorossa+on+saada+nuo+jouluiset+meiningit+taas+varastoon+ja+arki+näkyviin.Eipä+tuolla+ulkona+kovin+paljon+väkeä+liiku+ja+arvaan+tuon+pakkasen+olevan+syypää,+vaikka+nykyään+niin+hyvää+tuo+vaateteollisuuden+anti+onkin,+lämmintä+joka+puolelle.Parvekkeella+minulla+kuusi+nyt+onkin,+jo+monena+vuonna,+en+sisään+tuo,+kun+kuivaa+niin+nopsaan.Pitänee+katsoa+ensi+jouluna,+jos+sinne+asti+matka+jatkuu,+jos+vaikka+muovikuuseen+kallistuisi.Eihän+se+koko+kuusi+ole+tärkeä,+kun+ei+lapsia+ole+katsomassa,+mutta+tapa+sekin,+mitä+on+tullut+vaalittua.Tuo+onkin+hyvä+idea+sini-sirkku,+en+ole+tullut+ajatelleeksi,+jalka+on+vaan+niin+suuri,+että+löydänkö+astian+mihin+sopii.Eiköhän+sen+rungon+siitä+pois+jollain+keinoin+saa,+ellei+olkoon+kesään+asti.;)+Nyt+rupean+samoja+toimia+tekemään+mitä+eilenkin,+ikkunasta+ulos+katselemaan,+no+välillä+istahdan+tuonne+telkkarin+eteen+ja+välillä+jääkaapin+oven+aukaisen,+ei+kyllä+ruoka+edelleenkään+houkuta.Pitää+vähän+kuulostella+tätä+kuntoa,+olisiko+ehkä+apua+jo+lääkäriltä+pyydettävä.Loppiaista+eletään+ja+siihen+se+sitten+joulu+hupenee,+pitkä+aika+seuraavaan,+mutta+onhan+niitä+tapahtumia+mitä+odottaa,+jatketaan+vaan+hyvillä+mielin.
  16. Huomenta,+kahdeksantoista+astetta+mittarissa,+tuntuu+talvelta,+lumi+vaan+puuttuu.Huomaa+selkeästi,+että+päivä+on+jatkunut,+kun+pakkasaamu+taivaan+kirkastaa.Luin+lehdestä,+että+hevoset+tykkää+pakkassäästä+ja+majavat+on+lisääntyneet+sanon+suunnassa,+kesyyntyvätkin,+eivät+ihmisiä+pelkää.Tuosta+tulikin+hurskaisen+seikkailu+lieron+kanssa+mieleen,+kyllä+se+mato+varmaan+siellä+lehtikasassa+kaikkea+hyvää+sinulle+toivottaa,+kertoo+kavereilleen+ja+sitten+keväällä+maasi+hyvään+kuntoon++möyhentää.Näit+paljon+vaivaa+tuon+pienen+matosen+eteen,+kyllä+se+palkitaan+jossakin.En+lähde+minäkään+kauppaan+tällä+pakkasella,+kun+ei+ole+pakko,+ruokaa+riittää,+en+edes+siivoamaan+rupea,+tuo+raaka+ilma+ei+varmasti+parantavasti+tähän+olotilaani+nyt+satu.Tiukassa+on+tauti.Tuon++kuusen+kanssa+joudun+varmaan+hankaluuksiin,+lehdestä+luin,+että+nyt+keräävät+poltettavaksi+kuuset,+mutta+enhän+minä+saa+sitä+kuusta+jalasta,+kun+vesi+jäätyi.Sisään+en+voi+tuoda+karisee+niin+että+neulasiin+hukun,+kai+se+on+entiseen+tapaan+karsittava.Pelkän+rungon+sitten+voin+tuoda+kylppäriin+jalkoineen+sulamaan.Muovikuusi+olisi+yksi+ratkaisu,+mutta+tuskin+monta+vuotta+koko+kuusta+olen+laittamassa.Ynnämuu+kerroit+juttukaveristasi,+miten+sai+hakea+tuttuja+asioita+kauan+muististaan,+minulla+myös+tuota+vaivaa+ja+joskus+ei+millään+saa+suustaan+ulos,+vaikka+kielen+päällä+pyörii.Nimet+yksi+sellainen+yleisemmin+unohtuva,+sitten+muutaman+hetken+päästä+eri+asian+yhteydessä+päähän+putkahtaa.Kai+siitä+jatkuva+ja+lisääntyvä+vaiva+tulee.Tuota+olen+joskus+minä+myös+pohtinut,+miten+hevonen+voitostaan+osaa+nauttia,+kai+niillä+villinä+eläessäkin+on+kilpailua+keskenään+ja+voittaja+voi+johtajuuden+saada.Ikäviäkin+juttuja+on+hevosten+kohtelusta,+jos+voittoa+ei+heru.Toivoisi+että+nämä+vaan+juttuja+on.Tuuli+on+purevaa+ollut,+siitä+radiossa+kertovat+ja+se+pakkasen+lisäksi+vaatekertoja+päälle+vaatii.Kaunis+päivä+tulee,+taivas+niin+kirkas,+pilvetön+ja+tätähän+me+tulevaisuudessa+saadaan+enenemissä+määrin+odottaa,+nyt+sitten+viimeisen+juhlapyhän+aattoa+vietetään+ja+alkaa+pitkät+pyhättömät+viikot.Huhtikuun+puoleen+väliin+saamme+odottaa+pitempiä+pyhiä,+mutta+sittenpä+talvi+on+taitettu+ja+uudet+asiat+mieltä+kiehtoo.Kiitos+muorille+markkina+rinkelistä,+uskalsit+sitten+markkinoille+mennä,+vaikka+kylmää+oli.Eilinen+ruokailu+onnistui,+laitoin+soppaa+evääksikin,+keitin+niin+ison+kattilallisen,+vielä+pari+kertaa+itsekin+saan+syödä.Tänään+en+tee+mitään,+katselen+ikkunoista+ja+olen+hyvilläni,+kun+kotona+saan+olla.
  17. Huomenta,+neljätoista+astetta++pakkasta,+tie+näyttää+kiiltävän+jäisen+näköisenä,+liukkautta+siis+edelleen.Lunta+ei+ole+nimeksikään+ja+vaikka+kuinka+tuota+katuvaloa+tuijotan,+ei+näy+sadetta+tulevaksi.Yskä+on+nyt+päättänyt+asettua+minun+ikiomaksi+seuralaiseksi,+olo+ei+kaikkein+paras+mahdollinen+ole.Seuraan+nyt+tilannetta+ja+menen+tohtorin+puheille,+jos+ei+kohta+minua+tauti+hylkää.Keuhkokuume+kuulemma+pelokkeena+pidemmän+päälle+ja+kun+sanovat+vanhuksien+huonosti+tätä+tautia+kestävän,+hyvä+muistaa,+että+vanhus+tässä+jo+olen.Nikittömälle+hyvää+tätä+vuotta+myös,+toivottavasti+on+hyvin+vuosi+alkanut.Päätalon+kirjoista+muun+muassa+on+noista+lentojätkistä+luettu+ja+onhan+laulujen+sanoittajat+myös+heitä+esiin+tuoneet.Eipä+taida+olla+aineista+samoihin+jätkiin+enää+nykypäivinä,+onhan+se+edistys+mennyt+sinne+savotta+hommiinkin.En+muista+reki+ajelulla+koskaan+olleeni,+elokuvista+sitä+on+mielikuvin+se+nautinto+saatu+jollakin+tapaa,+en+muista++edes+hevosen+vetämänä+ollut+milloinkaan,+noita+hevosvoimia+mitä+nuo+peltilehmät+tuottavat+on+minun+ajelut+tehty.Luomista+se+ruuan+laitto+on,+siinä+tilaa+mielikuvitukselle+ja+lopputulos+useinkin+onnistunut.Kyljet+on+kipeinä+minulla+pelkästä+yskimisestä+ja+kyllä+sitä+aika+heikoksi+on+tullut+iän+myötä,+pelkkä+kurkottelu+saa+paikat+kipeiksi.Ei+aina+osaa+edes+yhdistää+mihinkään,+jos+joku+kipu+ilmenee,+ei+ihme+olenkaan+jos+koko+painollaan+tuollaisen+liikkeen+tekee+kuin+hurskainen+kertoi.Putkien+jäätymistä+varoittivat+lehdessäkin,+lisälaskuja+monelle+tiedossa.Lunta+se+kaipaa+tuo+luonnon+kasvien+juuristo+myös+suojakseen,+siellä+lumen+alla+säilyy+kasvuvoima,+kaikki+tarpeen,+lumikin.Minulla+alkaa+nyt+hernekeiton+valmistus,+herneet+on+ollut+liossa+ja+nyt+kiehautan+ja+kaadan+veden+pois+ja+huuhdon,+sen+jälkeen+uusi+vesi+ja+lihat+ja+keitto+itsekseen+porisemaan.+Kaupan+herneet+yllättävän+likaisia,+eka+veden+päälle+tumma+kuohu+kertyy.Vadelma+ja+mansikka+purkit+otan+pakkasesta+ja+keitän+ne+hilloksi,+siinä+sitten+kyytipoika+vohveleille+tai+letuille,+päätös+ei+vielä+kypsä+mitä+teen.Tytär,+vävy,+tyttären++pojan+poika+ja+hänen+morsmaikkonsa+istuu+kanssani+ruokapöytään.Nyt+sitten+olisi+toimiin+tartuttava,+että+kaikki+illan+suussa+olisi+valmiina.Rattoisaa+päivää,+vaatetta+päälle+ulos+mentäessä.
  18. Huomenta+pitkästä+aikaan+voi+sanoa+pakkasaamuun.Kaksitoista+astetta+näyttää+mittarissa+ja+kirii+huomiseksi,+no+routaa+ainakin+syventää+ja+järven+jäille+paksuutta+lisää,+molemmat+hyviä+asioita.Nyt+on+jouluvalojen,+suklaan+ja+muiden+joulun+aikaan+liittyvien+tuotteiden+alennus+myynti,+kinkkujakin+jäi+paljon+ostamatta,+kun+niitäkin+nyt+halvalla+saa.Katselin+minäkin+eilen+kaupassa+käydessä+olisiko+jotain+mitä+vielä+tarvitsisi,+mutta+eipä+löytynyt,+ai+ostinhan+joulukortti+pohjia,+kun+maksoivat+0,20+kuorineen+kappale.Vähän+hymyilytti+itseänikin,+että+tässäpä+sitä+nyt+varaudutaan+jo+ensi+joululle,+no+kai+ne+joku+käyttää,+jos+minä+en+ole+jostakin+syystä+niitä+laittamassa.Kiitos+onnitteluista,+meri-kukka,+kyllä+tässä+sata+vuotiaan+suomen+kanssa+pyöreitä+täytetään,+kunhan+vähän+aikaa+taas+elellään,+ihan+sataan+en+vielä+yllä.Taitaa+se+aika+huomaamaton+se+varjokin+olla,+jos+kukon+askelta+ajatellaan,+mutta+kyllä+se+kohta+huomatuksi+tulee,+että+kukko+on+harppinut+hieman+pidemmin+askelinKutsuin+jälkipolveani+hernekeitolle,+kun+noita+kinkun+kimpaleita+on+useampia,+pitää+apujoukot+kutsua,+kun+ei+itse+saa+tuhottua+ja+hukkaan+en+heitä.Paistan+vohveleita+tai+lettuja+siten+"kevyeksi"+jälkiruuaksi,+näin+on+tapana+ollut;)Vai+sellaisen+diagnoosin+hurskainen+minulle+antoi,+minulle+kun+kaikki+yleensä+on+flunssaa,+olipa+se+virus+tai+bakteeri+alkuista,+en+koskaan+ole+selvillä+mitä+tauti+oikeasti+on.En+välitäkään,+kunhan+pois+lähtee,+tuntuu,+että+kaikki+tutut+ja+tuntemattomatkin+tätä+tautia+nyt+sairastaa.Vai+liian+pitkään+työssä+viihtyvyyttä+se+taiteilu+oli,+no+nykyään+ei+sitä+tarvitse+juuri+kenenkään+pelätä.Lauluissa+se+"tuli+lentojätkä+vain"+on+tutuksi+tullut,+en+koskaan+pokasahaa+ole+kyllä+käyttänyt,+sellaisia+puukkosahaksi+nimettyjä+kylläkin.Pelkällä+rautasahan+terällä+ole+kuusen+poikki+pistänyt,+nyrsimistä+oli,+mutta+roskalaatikkoon+sain+sopimaan.Oksin+kuusen+ensin+oksattomaksi+ja+sitten+runko,+kun+meillä+ei+kuusia+kokonaisina+oteta+kyytiin.Taisi+kyllä+olla+sitten+sellainen+kuusen+keräily+erikseen,+jäi+minulta+huomaamatta.Valkosipuli+on+tuote+jota+en+ole+oppinut+käyttämään,+mutta+särkylääkkeitä+on+jo+vanhaksi+menneitä,+kun+en+niitäkään+ota+kuin+viime+hätään.Yskä+lähtee+yskimällä,+on+ollut+uskoni,+mutta+nyt+ostin+yskän+lääkettä+ja+viime+yön+sain+nukkua+heräämättä.Nyt+jo+kolmas+päivä+ja+hyvin+se+on+vauhtiin+päässyt+tammikuu,+mutta+pisin+kuukausi+kautta+aikojen,+marraskuun+lisäksi.Onhan+seuraavaan+juhla+aikaan+monta+kuukautta+ja+sitten+jo+päivän+valostumisen+taatusti+huomaa,+iloista+päivää,+vaikka+hampaat+irvessä;)
  19. Huomenta+uuteen+vuoteen,+eka+sen+viikon+aloitukseen+ja+pieneen+pakkaseen.Kuusi+astetta+mittarissa,+ehkä+jo+jalka+pitää+ainakin+hiekan+päällä,+vähän+lunta+on+viskonut+varovaisesti+on+asteltava,+voi+vaikka+jää+yllättää.Miten+paljon+onkaan+luita+poikki+mennyt+tämän+vuoden+vaihtumisen+tiimellyksessä?Väkeä+on+käynyt+pirtissä+pitkän+välin+pitäneitäkin,+etelän+auringon+ruskettama+meri-kukkakin,+ajattelinkin+että+reissussa+olitte.Kiva,+että+onnistunut+matka+ja+nyt+taas+koti+kivalta+tuntuu.Onnea+Katleija++syntymä+päiväsi+johdosta,+vaikka+myöhässä+olen,+saman+kuun+lapsia+varmaan+ollaan.Taitaa+olla+ihan+yleinen+tauti+tuo,+että+kotona+viihdymme+parhaiten.Tuo+joulun+riisuminen+on+kohta+ajan+kohtainen,+Loppiaisen+jälkeen+ne+koristelut+karsitaan.Eipä+ole+tinaa+tullut+valettua,+en+muista+tokkopa+mieheni+kuoleman+jälkeen,++perinteet+meinaa+unohtua.Voihan+se+olla+että+piikillä+olisin+laistanut+tämän+taudin,+mutta+myös+piikin+ottaneen+tiedän+tätä+tautia+sairastaneen.En+pelkää+piikitystä,+syy+lienee,+että+nuorena+sain+niistä+tarpeekseni.Pidetään+joulu+vaan+paikallaan,+mitä+sitä+muuttelemaan,+kun+on+tähän+totuttu;)Eikös+sitä+muutenkin+kalkkiksia+olla,+ei+meinaa+nämä+nykyajan+hommelit+istua+kaikilta+osin+meikäläisen+kalloon.Joku+asia+on+oltava+ja+pysyttävä,+olkoon+sitten+vaikka+joulu.Yritin+katsella+vuoden+vaihtumista+telkkarin+kautta+sieltä+ja+täältä,+ei+mikään+maistunut,+perinteineen+uuden+vuoden+konserttikin+tuntui+tylsältä.Ennen+se+oli+uuden+vuoden+päivän+kohokohta+ja+sen+jälkeen+mäkihypyt+katsottiin,+no+se+oli+silloin,+kun+vielä+suomesta+löytyi+pitkälle+lentäviä+mäkikotkia.Näin+ne+vaan+perinteet+katoaa+yksi+toisensa+jälkeen.Hyvin+olette+osanneet+varaston+täyttää++Leiriniekka,+kun+noin+tarkkaan+pääsette+ruuasta+eroon,+minulla+nyt+pakkanen+pullistelee,+mutta+onhan+tässä+aikaa+seuraavaan+jouluun:)Mitäs+taiteilija+juhlaa+hurskainen+onkaan+viettänyt+silloin+-67,+oliko+se+oikea+taiteilija+juhla,+vai+elämän+taiteilija,+vai+peräti+viisi+vuotta+samassa+työpaikassa?Hitaalle+menee+tuo+minun+sytytys;(Nyt+aion+rohjeta+ulkoilmaan+ja+menen+asialle+apteekkiin,+jotain+yskään+sattuvaa+on+löydettävä,+kyljet+niin+kipeinä+yskimisestä,+että+niiden+vuoksi+olisi+kohta+tohtoriin+asiaa.Päivä+valkenee+ja+pitempi+se+nyt+on+,+kuin+joulun+aikaa,+miten+paljon+jää+arvailuksi.Pari+viikkoa+ja+silmin+sen+jo+huomaa,+että+kevättä+kohti+mennään,+mutta+pitkältä+tuntuu+tämä+tammikuu+ajatella.Facebookissa+tuntuu+tauti+olevan+melkoisen+usealla,+kai+osa+sairaalaan+päätyy,+niin+tiukille+ottaa,+minulta+kuume+katosi,+yleensä+en+kuumeilekaan.Nyt++hyvän+päivän+toivotuksiin+päätän+tämän+jutustelun.