Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Nyt+on+alkanut+vuosi+2017,+kuten+Late+todisti,+aina+vaan+toivotan+hyvää+tätä+vuotta,+liikaa+ei+koskaan+näitä+hyvän+toivotuksia+tule.Sen+tiedämme(+mitä+muistamme)+edellisestä+toiko+hyvää+vai+huonoa+kuluessaan,+mutta+tämä+tuleva+täynnä+odotusta,+ehkä+lottovoitto+vaikka+tulee,+tai+löytyy+uusia+ystäviä,+varmaan+kuitenkin+tämän+ikäluokan+ihmisillä+suurena+toiveena+saada+terveenä+kuolla.Lapsien+puolesta+toivomme+onnea+mukaan+myös+heille+ja+rauhaa+maailmaan,+siinäkin++suuri+huokaus+ja+toivomus+monen+suulla.Nyt+on+tilaisuus+aloittaa+unelmointi+ja+elämä+ihan+oman+näköisenä.Sata+vuotta+sitten+oli+elämä+monella+tapaa+erilaista,+ei+millään+jaksa+edes+uskoa+mitä+se+oli,+onneksi+on+historia+kertoo+ja+onhan+sitä+kohta+80-vuotta+jo+omassa+tiedossakin,+sen+minkä+muistaa.Sota+aika+kalliine+uhreineen+ja+kaikkine+puutteineen+ne+jäi+lapsen+mieleen,+ei+tämän+päivän+lapsi+usko+mitä+heille+kertoo+ja+kuitenkin+se+on+tapahtunut+melko+lähellä+tätä+aikaa,+tämä+kehitys+ei+aina+hyvään+kulje,+liian+paljon,++liian+lyhyellä+ajalla.Evakko+taival+monelle+lapselle+ei+mukavia+muistoja+tuo,+sen+näin+mieheni+kohdalla,+viisi+vuotiaana+joutui+kodin+jättämään,+outoon+ympäristöön+muuttamaan.Emme+varmaan+olisi+koskaan+kohdanneet,+tarvittiin+sota+meidän+tapaamiseen,+kumma+on+tuo+kohtalo,+joka+kuljettaa.Tämä+aika+on+levotonta,+rauhasta+puhutaan+ja+sotaa+lietsotaan,+eikö+ihmiset+koskaan+opi?Katselin+eilen+ikkunasta+yhdeksän+aikaan,++korkeammalle+nousevat+raketit+näkyivät+minulle,+komeita+oliRupesin+nukkumaan+ja+kello+kaksitoista+yöllä+heräsin+pamaukseen+ja+sitten+sängystä+katselin+toisen+ilotulituksen,+tulihan+se+uni+sen+jälkeen.Nyt+on+kovin+hiljainen+tienoo.Lunta+viskelee,+parin+asteen+pakkanen,+lumen+alle++vaarallisen+liukas+jäätikkö.Vahinkoja+on+sattunut,+sen+verran+vilkaisin+uutisia.Tytär++soitti,+Ahti+taas+antoisa,+kaksitoista+kuhaa+verkoissa,+nyt+kielsin+minulle+tuomasta,+joten+aika+mukava+yllätys+tuttaville+tuoreesta+kalasta.+Hurskainen+on+tänään+ilahduttanut+varis+lintuja+kalaherkuilla,+sillä++herkkuja+niille,+vaikka+itse+ei+kelpuuta+syötäväksi.Pienistä+asioista+se+onni+syntyy,+kuin+siitä,+että+saa+asua+omassa+kodissaan,+toivottavasti+lopun+elämänsä+itse+kukin.Sini-sirkun+elämän+ilo+kaikista+vaivoista+huolimatta+on+ihastuttavaa,+asiantuntemuksella+nautiskelet+kaapin+antimia,+viestisi+pursuaa+intoa+elämisen+taidosta,+kiitos+siitä.Tuoksuttelen+nyt+näitä+virtuaali+ruusuja+myös+Neeasan+tuomia,+ikäväkseni+ei+tuoksu+nyt+tunnu,+syy+nenässäni,+hyvää+jatkoa+sini-sirkku+ja+Neeasa.Ramoona+taas+ilahdutin+linkilläsi,+nämä+on+niin+herttaisen+kauniita+kaikki+tyyni,+joka+vuosi+näihin+aikoihin+niitä+saa+katsella,+kiitos.Hyvää+tätä+vuotta+sinulle+ja+perheellesi,+jatketaan+näissä+merkeissä.Tuttu+laulu+tuo+mistä+kirjoitit+Kristiina23,+äitini+tapasi+sitä+laulaa.Voi+jos+vuosi+alkava,oisi+Luojan+siunaama,niin+sitä+me+kaikki+varmaan+toivomme.Tinamerkki,+aina+ei+kyyneleet+onnea+tuo,+mutta+toivon+sinun+kohdalla+jos+kysymys+on,+että+tuoko+onnen,++kohdalla+se+varmaan+niin+on.Kaikkea+hyvää+ja+ihanaa+sinulle,+ja+muorille+myös,+jospa+ne+kyyneleet+onkin+ilon+kyyneleitä.Nyt+taitaa+tämä+vuosi+alkaa+tässä+koneella+istumisella,+kello+jo+kymmentä+käy+ja+en+ole+vuodetta+oikaissut,+en+pukenut.Voihan+tuohon+sanoa,+että+olen+eläkkeellä,+ei+mitään+hätää.Mieli+reippaana+askeltakaamme+tähän+vuoteen+2017!
  2. Huomenta+ja+nyt+eletään+vuotta+2016+loppuun,+sille+voisimme+nostaa+maljan,+vaikka+ei+mitään+ihmeellistä+olisikaan+sattunut,+kunnialla+siitä+on+kuitenkin+selvitty.Yön+yli+eletään,+kuunnellaan+räiskeitä+ympäri+suomen,+luvassa+on+paljon+kotikaupungissa+myös+ohjelmaa.Katselin+ikkunasta+miten+vesisade+on+hiekat+huuhtonut+jalkakäytäviltä+ja+nyt+paikkapaikoin+jäätikkö+kiiltää.Meinasin+apteekkiin+suunnata,+kun+ei+meinaa+tämä+yskä+hellittää,+jotakin+rohtoa+avuksi+tarvitsisin.Maitopurkin+tarvitsen+myös,+siinä+ruokahuoleni,+varmaan+helmikuulle+asti+ruokaa+pakkasessa+riittää.Katselen+nyt+miten+toiset+tuolla+kulkevat,+jospa+sekaan++uskaltaisin,+en+millään+viitsi+nuoria+näillä+tarpeilla+vaivata.Minulla+tuota+kakkuakin+parvekkeella+ja+pienen+osan+joudun+jo+roskiin+laittamaan,+ei+maistu+makeat,+jos+ei+paljon+muukaan,+mutta+olen+yrittänyt+kyllä+syödä,+taudin+voittaminen+sitä+vaatii.Usein+ne+mieskokit+ovatkin+parhaita+ruuan+tekijöitä.Mukavaa+uuden+vuoden+vastaan+ottoa,+Venlastiina+ja+Late.Minulla+myös+sauna+illalla+ja+sitä+en+jätä+mistään+hinnasta,+en+kyllä+muutenkaan++noihin+juhlijoihin+kuulu,+katselen+ikkunasta+rakettien+lentoa,+jos+jaksan+valvoa,+yhdeksältä+ampuvat+ensimmäiset.Tyttären+tytön+koira+tuotiin+mummolaan,+kun+menivät+saareen+mökille,+siellä+on+mukava+koirankin+vähän+edempänä+räiskeestä+olla,+pelkää+ressukka.Bisnes+ajattelu+se+joka+paikassa+jyllää.Tiukille+otat+hurskainen,+mutta+jos+haaveesi+noin+pitkän+ajan+jälkeen+nyt+toteutuu,+on+onnittelun+paikka.Vanhemmalla+iällä+se+kunto+meinaa+pettää+vähemmästäkin,+saati+tuollaisesta+rehkimisestä,+muista+nyt+syödä+ja+juodakin+vahvasti,+muuten+heikko+kohtaa.Jospa+huomenissa+aloitat+uuden+vuoden+hyvällä+mielellä,+kun+työt+valmiiksi+tuli,+tyytyväinen+mieli+se+palkitsee.Oikein+onnistunutta+juhlintaa+kaikille+pirtin+tutuille+ja+tuntemattomille,+kiitän+loppuun+kuluvasta+vuodesta+kaikkia+teitä,+kiva+on+ollut+yhteyttä+pitää+sovussa+ja+rakkaudessa.Jos+pirtissä+käytte+tämän+illan+aikaan+nostetaan+virtuaali+malja+menneelle+ja+toivotetaan+uusi+vuosi+tervetulleeksi,+nurkkakaappi+toimii+tähän+tarpeeseen.Eikä+ole+pää+kipeä+näillä+tuotteilla;)
  3. Huomenet,+loppu+lähestyy+tälle+vuodelle,+huomenna+monikin+jo+juhlia+odottaa,+paljon+niitä+onkin+odotettavissa,+onhan+Suomemme+juhlimassa+100+vuottaan.Nuori+on+tämä+meidän+kulttuurimme,+kun+ajattelee+niitä+jo+satoja+vuosia,+tuhansiakin+olemassa+olevia.Toivoa+sopii,+että+maamme+voi+rauhaisasti+jatkossakin+elää+ja+uusia+vuosia+kartuttaa,+sukupolvelta+sukupolvelle.Täällä+vaan+tautia+yllä+pidetään+yskitään+ja+kuumeillaan,+kyljet+kipeinä+yskimisestä.Kunpa+selviäisi+ilman+muita+seurannaisia.Ei+tullut+otettua+tätäkään+rokotetta,+kuin+ei+aikaisemminkaan,+nyt+sitten+koettelee.Otahan+hurskainen+rokote,+jospa+välttyisit+tältä+taudilta.Tuohon+paranemiseen+uskon+kohdallani,+mikäs+pahan+tappaisi;)Sipulimaitoa+äiti+lääkkeenä+juotti,+sen+muistan,+itse+en+sitä+ole+vielä+nauttinut+tähän+vaivaan.Kovin+on+vetinen+tuo+sää,+ei+pääse+tauti+kuolemaan,+kun+ei+pakkaset+apuun+tule.Olen+saanut+tämän+tuttavan+kanssa+olla+yhteydessä+jo+vuosien+takana+ja+on+luvannut+pysyä+pois+pirtistä,+ei+monesti+ole+käynytkään,+mutta+sitä+useammin+on+muualla+pirtin+"ilmettä"+yrittänyt+nostaa,+mennen+jopa+henkikohtaisuuksiin.Ynnämuun+tavoin+olen+ajatellut,+että+hänelle+tämä+on+tärkeä+paikka+tuoda+itseään+tykö,+joten+yritän+hillitä+suuremmilta+purkauksilta+itseänikin.Kynnys+ei+enää+kovin+korkealta+tunnu,+mitta+täyttyy,+mutta+onneksi+vähän+on+rauhoittunut+pirtin+kohtaan+osuva+kritiikki,+jos+sitä+nyt+voi+miksikään+laskea.Tytär+soitteli+olisiko+kaupassa+käyntiä,+ei+ole,+ruokaa+varmaan+puoleksi+vuotta+tällä+menolla,+luulisi+painon+putoavan,+mutta+ei+merkkejä+sellaisesta.Kai+sitä+vara+ravintoa+on+ympärillä+niin+reilusti.En+ole+ulos+astunut+sitten+Tapanin+jälkeen,+en+vielä+tänäänkään+aio+mennä,+eilen+vielä+pientä+lämpöä+oli.Katselen+Teemalta+elokuvia,+eilenkin+istuin++kolmen+elokuvan+verran,+kaikki+nähtyjä+filmejä.Mietin+missä+raossa+kaikki+olen+ehtinyt+katsomaan,+kai+sitä+tuli+silloin+lippukassalla+istuessa+myös+elokuvia+katsottua.Poikani+ainakin++sunnuntaisin+istui+kahdesta+ilta+kymmeneen+katsoen+kaikki+tarjottavat+elokuvat.Harmaana+taitaa+vuosi+vaihtua,+mutta+ihmiset+tohtivat+lähteä+liikkeelle,+kun+ei+palenna,+ehkä+kaikki+onnistuu+ja+päästään+noista+raketeistakin+ilman+suurempia+vahinkoja.Ainahan+tuppaa+joku+silmiinsä+vaivan+saada,+kun+ei+noudata+ohjeita.Tarkkaan+on+nyt+elettävä+nämä+viimeiset+päivät,+kohta+muista+vain+tämäkin+vuosi,+iloineen+ja+suruineen.Voikaa+paremmin+kuin+minä;)
  4. Huomenta+jälleen,+edelleen+nuhruiselta+mummolta,+täältä+Savon+puolelta.Tiukka+on+vaiva,+en+muistanutkaan,+että+näin+kurjaksi+voi+flunssa+viedä,+onhan+siitä+aikaa+kun+olen+mitään+tautia+potenut.Sairaalat+täällä+päin+täynnä+näitä+minun+tautia+sairastavia,+niin+se+vaan+tulee+rokotuksista+huolimatta+runsaana+tämä+tauti.Voi+hyvänen+aika+tuon+hurskaisen+kanssa,+kun+aina+vaan+ulkona+työskentelee,+luulisi+että+talvi+teloilleen+ne+ulkohommat+jäivät.Tuntuu+välillä+että+sinulla+tuota+työtä+huomattavasti+enemmän,+kuin+meillä+muilla,+no+tiedän+kyllä+että+omakoti+taloissa+puuhaa+aina+löytyy,+toivon+kuitenkin+pieniä+pakkasia,+että+niitä+lepopäiviä+sinulle+tulisi.Aika+monen+joulumatka+on+epäonnistunut+juuri+tämän+sairauden+myötä,+harmittelin+pojan+tyttöäni,+kun+kotiin+pääsi+sairaus+koitti.Kuitenkin+hän+nimenomaan+tuli+tuttuja+tapaamaan,+ystäviä+täällä+paljon,+matka+oli+hankala,+kun+Norjan+kautta+joutui+tulemaan.Viides+päivä+lähtee+takaisin,+jospa+nyt+nopsaan+kuntoutuisi+ja+jotakin+ehtisi+nautintoa+matkasta+saada.Pääsiäisen+seutuun+uusi+yritys,+jospa+silloin+ei+taudit+vaivaisi.Eipä+monta+päivää+tätä+vuotta+ole+jäljellä,+parin+päivän+päästä+se+ilotulitus+sota+alkaa,+koirat+pelkää+ja+eurot+taivaan+tuuliin+lentää.En+ole+yhtään+rakettia+elämässäni+ostanut+ja+en+mene+nytkään+niiden+ampumista+katsomaan.Se+aurinko+mitä+ynnämuu+ikkunan+takaa+katseli,+aina+vaan+useammin+alkaa+sieltä+kurkkia,+kiva+päivät+valoistuu.Sekamelskaa+on+palstan+touhu,+olen+jo+harkinnut+jättäväni+kokonaan,+mutta+toisaalta+se+olisi+voitto+tälle+ahkeroitsijalle,+joka+jaksaa+istua+aamusta+iltaan,+jopa+yönkin++aloittelemassa+uusia+tai+muutaman+sanan+laittaa+jo+aloitettuihin.Sitkeä+sissi,+mikä+tämmöiseen+hommaan+motivoi?Otinkin+pirtin+tuosta+luetuimasta+laatikosta,+en+enää+siirtelemään+ruvennut,+katsoin+kyllä+siellä+nurkan+takana+taas+oli.Siinäpä+mies+ketjuja+nostelee+ja+iloitsee+nokkeluudestaan.Nyt+tuonne+sänkyyn+taas+mieli+tekee+ja+miksi+en+mielihaluani+toteuta,+kun+ei+mitään+menoa+tiedossa.Oikein+tauditonta+aikaa+teille+joihin+ei+tauti+ole+iskenyt+ja+meille+sairastaville+paranemisia;)
  5. Huomenta,+keskellä+viikkoa+ollaan,+minä+sotkeudun+päivistä+vaikka+ei+monet+pyhät+sotkeneetkaan.Tauti+alkaa+paranemaan,+tirskutus+ja+nenän+niistäminen+vuorossa+ja+heikoksi+veti,+kun+ei+mikään+ruoka+maistunut.Nyt+pitäisi+kuulostella+mikä+ruoka+houkuttaisi+ja+sitä+sitten+laittaa.Oikeassa+olet+ynnämuu,+kyllä+se+tauti+ei+siitä+viimeisestä+reissusta+tykännyt,+paheni+heti.Joskus+kai+minunkin+on+sairautta+pidettävä,+että+ymmärrän+sairastavia+ihmisiä,+flunsat+on+kiertäneet,+nyt+sitten+oikein+kunnolla+tuli.Olen+kai+liikaa+kehunut+kunnollani,+tässä+sitten+muistutus+kuolevaisuudesta.Ruokaa+en+tarvitse+minäkään+kaupasta+hakea+ja+uusi+vuosi+kohdallani+kotona+alkaa,+ei+edes+mieli+mihinkään+tee.Totta+tuo+mistä+hurskainen+kerroit,+kun+oikein+väsyy,+nauraminen+herkässä.Taidan+kinkusta+tehdä+minäkin+laatikkoa,+olisi+savukohtakin,+mutta+sen+kesto+vielä+kauan,+en+viitsi+sitä+avata.On+siellä+Ramoonalla+ollutkin+vilkas+joulu,+sellainen+pieni+koira+ystävä+ottaa+huomionsa,+hauskaa+sen+touhua+on+katsella,+minunkin+jouluuni+sopi+kolme+koiraa,+kaksi+pienen+pientä+ja+yksi+iso,+mikä+kierteli+niitä+pieniä+koiria+karkuun.Varmaan+tunsi+itsensä+jättiläiseksi+ja+ehkä+ne+rääpäleet+ei+hänen+mielenkiintoa+herättäneet,+ei+kai+oikein+koiriksi+tunnustanutkaan.Vähän+ihan+hävettää+puhua+omasta+sairaudesta,+kun+sini-sirkulla+noin+iso+tuo+taudin+kuva+on,+onhan+se+selvää,+että+kunto+heikoksi+tuolla+hoidolla+menee+ja+varovainen+on+oltava,+vältettävä+todelle+väen+paljoutta.Nyt+on+vielä+niin+paljon+tätä+tautia+liikkeellä,+joka+puolella.Jaksamista+sinulle+sini-sirkku.Meillä+on+valkea+maa,+kuinka+kauan,+kun+lämmintä+vaan+lupaavat++ja+muori,+kyllä+se+sänkyyn+vaan+kallistaa+tämäkin+vaiva.Hyvää+vuoden+vaihetta+myös+Ruuneperille,+hyvä+että+apuvälineellä+liikkumaan+pääset.Taitaa+se+harvennus+käydä+näissä+meidän+ikäluokissa.Päivä+kerrallaan+sitä+kuitenkin+vaan+mennään.Ei+tuo+ajatus+kulta+oikein+toimi,+joten+hyvää+päivän+jatkoa+kaikille.
  6. Tapaninpäivä+aamussa+elellään,+joulu+jo+takana+päin,+lunta+sataa,+ehti+valkea+maa+joulun+rippeille.Yskä+vaan+vaivaa,+pelkäsin+miten+yö+meneekään,+mutta+hyvin+sain+nukuttua.Hiljaista+on+pirtin+oven+käynti,+uskollisemmat+muistaa,+jospa+joululoman+jälkeen+vilkastuu,+tai+sitten+ei.Hyvä+juttuseura+onkin+jo+lahjaksi+käypä,+jos+keskustelu+kumppanit+samalla+aalto+pituudella,+mukavasti+aika+menee.Minä+olin+lahjoista+kieltäytynyt+myös,+mutta+eihän+ne+usko+jälkeläiset+(äitiinsä+tulleet)+kiva+kuitenkin,+että+rahana+antoivat+toivomukseni+hyläten,+nyt+voin+hankkia+sen+hellan+ihan+kipuja+tuntematta..Kyllä+se+ruuan+laitto+melkein+aina+onnistuu,+kun+hyvin+harjoitukset+suorittaa,+patakukkosi+varmasti+herkullinen+ynnämuu.Varmaan+aika+usein+ne+kalatkin+itse+pyytämiä,+aina+vaan+paremmin+maistuu.Nämä+nykyiset+kattilat+ja+padat+oiva+apu+ruuan+laitossa,+minulla+on+sellainen+pata,+että+vettä+kannen+syvennykseen+ja+ykköselle+pitkäksi+aikaa+ja+jopa+hautuu+liha+makoisaksi,+tai+mikä+nyt+pitkää+hautumista+kaipaa.Ei+pala+pohjaan,+ei+tarvitse+hämmentää,+vettä+vaan+lisää+kannelle,+kun+entinen+haihtuu.Aina+sitä+jotakin+elämän+kulun+mukana+oppii+ja+oppimattomana+silti+kuolee;)Saapa+nähdä+tuota+keliä,+tyssääkö++ajelulle+meno+huonoon+keliin,+no+matka+ei+pitkä+50+kilometriä,+mutta+se+nyt+riippuu+kuljettajan+tahdosta+mennäänkö+tänään+Tapani+ajoille.Paljon+poikani+joutuu+ajamaan+kelillä+kuin+kelillä,+joten+luulen+reissun+onnistuvan.Ennen+maalla+lämmitettiin+sauna+Tapanin+aamuna+ja+sitten+huudeltiin+naapureita+saunaan,+vieläköhän+tuo+tapa+elää?Hyvää+Tapaninpäivää+kaikille,+nyt+on+aika+ottaa+rennommin.
  7. Onnellista+joulupäivää,+lahjat+on+jaettu+ja+tyytyväinen+mieli+kaikilla,+näin+uskon.Pukki+oli+antoisa,+minä+sain+mahdollisuuden+ostaa+uuden+hellan,+matkaraha+kassaan+olivat+ajatelleet+laitettavan,+mutta+sain+siunauksen+myös+hellan+ostoon,+minulle+ajankohtainen+tarve.Espanjasta+lomalle+tulleelle+tyttärelle+myös+kiva+summa+kolikoita,+isä+oli+keksinyt+kerätä++taskunsa+tyhjennyksistä+kertyneet+rahat+pakettiin+ja+painava+oli+laatikko.Kai+aika+kauan+oli+kolikoita+kerännyt.Ruokapöydässä+meni+aikaa+ja+ähkyen+sieltä+noustiin,+sitten+kilpailtiin+tiedoista+ja+voittajana+selvisi+minun+joukkue.+(pojantytär,+poika+ja+mummi/äiti)Rantasaunassa+sain+makoisat+löylyt+ja+sitten+puolen+yön+aikaan+toinen+pojantytär+kotiin+toi.Tänä+aamuna+vähän+pitkäksi+meni+herääminen.Älä+masennu+hurskainen,+seuraavan+kerran+leipomishommat+onnistuu,+ne+levyt+kannattaa+irrottaa+jäisenä+ja+200+astetta+lämpöä,+siinä+sitten+hyvä+tulee.Yleensä+tuo+lämpötila+leipomusten+kanssa+sopii+monelle+tuotteelle.Samoin+kävi+lyhtyjen+kanssa+täälläkin,+nurin+ja+sammuksiin+viskoi+tuuli,+sitten+köpötellen+saunaan+melko+pimeässä+mentiin.Kiitos+kauniista+linkistä+Katleija,+nuo+olen+joka+joulu+saanut+katsoa+ja+ihastella,+hyvää+joulun+aikaa+ja+tulevaa+uuden+vuoden+alkua+sinulle+ja+perheellesi.Mukavaa+kuulla+Ullamirjami+sinusta+ja+jouluun+valmistautumisesta+pienen+ystävän+kanssa,+Jerry+ei+nyt+seurana+ole.Toivon+jaksamista+sinullekin,+en+tosin+tiedä+kunnostasi,+mutta+kiva+että+yhteydet+tämän+tietokoneen+välityksellä+kulkee,+onhan+tämä+mukava+ajankin+kulutukselle.Varmaan+patakukon+tekoa+olet+sitten+harrastanut+toistekin+ynnämuu,+kun+noin+maistuvan+teit+ja+vielä+grillissä+sen+kypsäksi+sait,+hienoa.Niin+savolainen+kun+olenkin+ei+nuo+kalakukot+minun+herkkua+ole,+kuoret+kyllä+maistuu,+mieluummin+lanttukukkoa+popsin.Onhan+totta+jos+itse+kalat+onkii+ja+sitten+niistä+jotain+tekee,+maistuu+se+vaikka+ei+herkuksi+luokittelisikaan.Onkikalani+aina+paistan+ja+ne+kyllä+maistuu.Tuo+joulurauha+sanan+täydessä+merkityksessä+ei+kaikkein+parhain+ollut,+musiikkia+telkkarin+kautta+ja+siinä+sitten+kahdeksan+ihmisen+sekaan+puhumista,+niin+melkoinen+hälinä+ja+kaksi+pientä+koiraa+ja+yksi+iso+toivat+myös+äänensä+kuuluvin+tarpeen+tullen.Suunnitelmia+tehtiin+Tapanin+päiväksi,+Järvisydämeen+menosta,+Rantasalmella+paikka+on,+jos+ei+joku+tiedä,+en+ole+käynyt,+mutta+kehuttu+on+mukavaksi+paikaksi.Syömään+tarkoitus+mennä,+niin+mitäpä+muuta+sitä+joulun+aikaan+tehdäänkään,+kuin+syödään,+no+minulle+myös+tutustumisreissu.Katsotaan+toteutuuko+vai+syökö+sika+eväät.Nyt+yritän+välttää+tuota+syömistä+ja+muutenkin+hiljennyn+katsomaan+joulun+viettoa+muualla+maailmassa+ja+kotimaan+joulun+vietot+kiinnostaa.Oikein+rauhaisaa+ja+mukavaa+oloa+teille+kaikille,++pienestä+yskästä+kärsivältä+mummelilta;)
  8. Mukavaa+aattoa+ystävät,+nyt+on+päästy+tähän+hetkeen+ja+joulu-pukin+odotukseen.Ehkä+meistä+monet+on+jälkeläisten+passattavana,+pienempien+suvun+lasten+kanssa+juhlaa+jakamassa.Sanotaan,+että+joulu+on+lasten+juhla,+mutta+kyllä+sitä+herkistyy+vanhempikin.Hyvää+joulu+ruokaa+ja+ohjelmaa+radiosta+ja+telkkarista+katselen+tunnelma+pakostakin+arkisesta+juhlaan+syntyy,+koti+on+puettu+jouluiseksi+ja+valon+runsaus+tunnelmaa+luo.Joulurauhan+ja+sen+sanoman+mitä+joulu+meille+on+tuomassa,+kuitenkin+jokainen+kokee+omalla+tavallaan,+monet+nauttii+hiljaisuudesta+ja+yksinkin+voi+joulun+tavoittaa.Tänä+jouluna+omakin+jouluni+melko+rauhaisa+on,+tänään+haudoille+tyttären+ja+vävyn+kanssa+ja+sitten+jouluruokailuun+pojan+luo+ja+saunastakin+siellä+nautimme.Poikani+asustaa+järven+rannalla+ja+voisi+sanoa+jopa+metsäksi+ympäristöä,+siellä+se+tunnelma+koetaan+ulkotulien+loistaessa+ja+rantasaunaan+talustellaan++kynttilöiden+valaistua+polkua+pitkin.Mieheni+kuoleman+jälkeisen+joulun+olin+myös+poikani+luona+ja+siellä+aikaisin+aamulla+lähdin+ulos+kävelemään,+siellä+metsän+keskellä+polkua+kulkien+itkin+ikäväni+ja+rauha+asettui+olemukseeni,+mieheni+kuoli+marraskuussa.Silloin+oli+sää+saman+tapainen,+harmaa+ja+alakuloinen,+sopi+omaan+mielialaani+hyvin.Niin+se+aika+kuluu,+kuusitoista+vuotta+tuosta+joulun+ajasta+ja+elämä+on+kuljettanut,+näihin+mietteisiin+tänä+aamuna+taas+palailen+ja+ikävä+mieleen+tulee.Matka+jatkuu,+kyselemättä+mummon+aatoksista+ja+ikävästä,+hyvä+niin+eteenpäin+se+on+elävän+mieli,+vaikka+nyt+kovin+haikeaksi+vetikin,+syy+taitaa+olla+tämä+joulu,+mikä+aina+minulle+on+vaikutuksen+tehnyt,+mielen+herkistänyt.Mummunen+mukava+kuulla+sinusta,+jospa+kävisit+toistekin+pirtissä,+ehkä+koneen++ääreen+toistekin+istahdat+ja+viestin+pirttiin+laitat.Oikein+mukavaa+joulun+aikaa+ja+hyvää+uutta+tulevaa+vuotta+myös+sinulle.+Ei+keittokirjoja+tarvitse,+onhan+sitä+vuosia+jokunen+noita+ruokia+laitellut,+väliin+jopa+onnistuen,+näin+teilläkin+Venlastiina+ja+aina+paremmin,+kun+kahden+touhuatte.Miksikäs+ei+onnistuisi+hurskaiselta+tortun+teko+ja+vielä+omaa+luumuhilloakin,+varmaan+suun+mukaisia+tortut+ovat;)Kyllähän+se+vähän+muutoksia+aiheuttaa+tämä+joulu,+vaikka+ei+mitään+ihmeellistä+laittaisikaan,+onhan+ympäristöllä+oma+vaikutuksensa,+ja+se+ilmenee+monin+tavoin.Kauppojen+tungoksena+ja+liikenteen+vilkkaudessa,+luulen+ynnämuun++joulun+tunnelmaan++näin+pakostakin+joutuvan.Tuohon+Mdk-Mdk+ajatukseen.+että+ikä+tuo+meille+sen+joulun+paljon+pienemmin++touhuin+on+helppo+yhtyä,+elämme+jo+tätä+rauhaisaa+vanhuutta+ja+seurailemme+jälkeläisiemme+touhuja+sivusta+katsellen.Mukaan+mennään+jos+voimat+ja+halut+riittää,+tämäkin+asia+on+päätettävissämme.Joulun+laitamme+jokainen+oman+tahtomme+mukaiseksi+ja+Kristiina+23,+onhan+se+ihana,+että+muistoja+on+ja+ikävöimme+niitä,+vaikka+muutoksiin+on+sopeuduttava.Taisi+nyt+tulla+vähän+sellainen+haikea+tästä+aamu+viestistä,+tarkoitus+on+kuitenkin+sanoa,+että+hienoa+meillä+täällä+suomessa+on+joulua+viettää,+rauhaa,+rakkautta+voi+jokainen+jossakin+huomata+ja+ruokaakin+kaikille+tarjolla,+näin+olen+kuullut+radiosta+monelta+suunnalta.Vietetään+joulumme+oman+näköisenä+jokainen,+olkaamme+onnellisia+mahdollisesta+yhdessä+olosta,+tai+nautitaan+rauhaisa+olo+yksin+ollen.Oikein+Hyvää+Joulun+aikaa++ja+odotellaan+uutta+vuotta+rauhaisin+aatoksin.
  9. Joulu+melkein+oven+takana,+sopii+tulla+ja+mennä+menojaan;)Kaikille+tämä+joulu+"hössötys"+ei+kovin+mieleistä+ole,+vaikka+yrittäisi+sitä+kiertää,+joka+paikasta+se+esiin+vaan+tulee.Minä+ole+joulu+ihminen,+hyvin+lapsellinenkin+kaiken+lisäksi,+kaikki+jouluiset+taiat+toimitan+ja+laitan,+vaikka+yksin+elän.Kinkku+on+uunissa,+tuoksu+on+jo+levinnyt+kotiini,+ajattelin+paistaa+jo+näin+ajoissa,+kun+on+sen+verran+iso,+että+riittää+syödä+uuteen+vuoteekin.Hyvin+tuntuu+Venlastiinan+huushollissa+myös+asiat+olevan,++samat+hommat+minullakin+eli+pyykin+ja+liinojen+silitys.Kiitos+Neeassa+toivotuksista,+mukavaa+ja+antoisaa+joulua+myös+sinulle+ja+koko+perheellesi,+uskon+lapsien+luoksenne+tulevan.Toivottavasti+taudistasi+selviät+ynnämuu,+se+on+nyt+sellaista++flunssa+aikaa+ja+vatsa+tautia+myös+liikkeellä.Tokihan+pirttiin+kurkkaat+joulunkin+aikaan,+jos+kuntosi+sallii,+toipumista++toivotan.Rankasti+on+sini-sirkulla+tuo+terveys+pettänyt,+mutta+mieli+sinulla+valoisa+ja+sehän+auttaa+paranemisessa.Mitäs+hiusten+lähdöstä,+kun+vaan+taudin+voitat,+peruukkeja+nyt+joka+lähtöön,+käyttäähän+niitä+hekin+joilla+omia++hiuksia+on,+vaihtelun+haluisia+ovat;)Muoria+olen+vähän++kaipaillut,+toivottavasti+hänen+haluttomuutensa+on+poistunut+ja+elämä+kaiken+kaikkiaan+hymyää.Nyt+on+tyhjä+tämä+sanainen+arkkuni,+vaikka+kyllä+puhetta+syntyisi+jos+livenä+joku+kohdalle+sattuisi.Kauppan+tästä+kohta+lähden,+jospa+sieltä+juttu+kaverin+saisi.Rauhallisestii+lähestymme+hoo+hetkeä,+kaikki+hyvin+täällä+Savossa,+vettä+sataa+ja+tiet+aivan+mustana,+siinä+ja+siinä+katoaako+lumet+jouluksi,+,,,,,palaillaan.
  10. Huomenta+tähän+vuoden+pimeimmän+päivän+aamuun,+nyt+muutama+päivä+vielä+tätä+pimeyttä+ja+sitten+pikku+hiljaa+valoa+päin.Jos+vauhti+pysyy+samanlaisena+kuin+on+tähän+asti+ollut,+äkkiä+kevät+on+käsillä.Lumet+rupeaa+uhkaavasti+häviämään,+likaisen+näköistä+on+jo+ikkunasta+katsellen,+näin+se+taitaa+valkea+joulu+täältäkin+hukkaantua.Eilen+sain+siivottua+osan+huoneista+ja+kiipeilin+lampun+kimpussa+jalat+kipeiksi.Ikävä+puhdistettava+tuo+kristallilampun+tapainen,+ja+kun+on+kahdessa+huoneessa+sellaiset,+kestääkö+pää+siellä+katon+rajassa+keikkua.+no+yritystä+kuitenkin.Kyllä+sitä+kaikkea+kiusaa+on+itselleen+hankkinut,+taulujakin+pyyhittäväksi+reilusti,+no+oma+on+vika.Tuo+Berliinin+tapaus+on+niin+lähellä+jo+meitäkin,+milloin+täällä+jotakin+vastaavaa+tapahtuu,+surua+taas+tuli+moneen+kotiin,+miksi?Eikö+yhteinen+tahto+saisi+nämä+terroristit+kuriin,+hampaattomia+ovat+päättäjät+joka+paikassa.Saitpa+edullisen+lohen+ynnämuu,+minä+3,00+euroa+enemmän+maksoin.Minulla+koko+suku+tänne+haudattu,+ainoastaan+appeni+on+Lapualla,+häntä+muistelemme+ulkopaikkakuntalaisten+muistomerkillä.Niin+se+loppui+Takaisin+kotiinkin,+mutta+jatkoa+luvassa,+on+se+koukuttava+sarja,+yleensä+latistuvat+loppupuolella,+miten+käynee+tämän+kanssa.Muotitalo+Velvet+Teemalla+on+nyt+sellainen+seurattava+sarja+sieltä+50+luvulta+tehty,+ei+vedä+vertoja+tälle+Australiaiselle+sarjalle.Nyt+Areenalla+niitä+kotimaisia+vanhoja+sarjoja+uusitaan,+tuleeko+katsottua?Hyvä+neuvo,+kiitos+hurskainen,+kinkkuni+on+nyt+melko+sulanut,+paistettava+on,+voihan+sen+sitten+pieniä+ja+laittaa+pakkaseen.Tuoksut+saa+vain+sitten+kylläkin+vain+yhtenä+päivänä,+pitää+jotain+tuoksuttelua+keksiä+tilalle,+vaikka+pullan+paistoa;)Hymyilytti+tuo+sinun+emäntäinen+armahainen,+somasti+sanottu;)Meillä+on+palvaamo+aika+lähellä,+ei+ole+tullut+sen+palveluja+käytettyä,+ehkä+aika+hinnakasta+on.Nyt+jos+ei+ala+imuri+laulamaan,+jää+siivoukset+kesken+eräisiksi,+pyykkikin+pitää+koneeseen+laittaa,+tänään+saunan+jälkeen+puhtaisiin+lakanoihin+aion+upota.+Huominen+sitten+silitykselle+pyhitetty,+joulu+liinojakin+pitää+vähän+silitellä,+aina+vaan+vuoden+aikana+ruttaantuvat+vaikka+kuinka+hyvin+ne+talteen+laittaisi.Perjantai+aamuun+jätän+pullan+paiston+ja+sen+jälkeen+katselen+miten+kiireiset+ihmiset+kadulla+matkaavat,+minulla+ei+enää+silloin+mitään+kiirettä.Ei+tässä+kiire+ole+viime+päivinä+ollutkaan,+olen+jakanut+työni+usealle+päivälle,+hyvä+niin+väsyn+jo+ajattelustakin,+että+kiireellä+pitäisi+mennä.Ottakaa+toisetkin+ihan+iisisti,+vielä+on+monta+päivää+jouluun+ja+tulee+se+vaikka+ei+kaikkea+ehtisi+tehdäkään,+päivän+jatkoja,+istahtakaa+kiikkustuoliin+ja+silitelkää+kissoja,+siinä+se+mieli+tasaantuu.
  11. Huomenta,+säässä+ei+muutoksia,+nollan+kahta+puolen+seilataan.Liukasta+on+kaduilla,+kyllähän+nuo+hiekkaa+ripottavat,+mutta+varovainen+pitää+liikkuessaan+olla.Minullakin+noita+liukuesteitä+useammat,+mutta+muuttavat+jalan+asentoa+niin,+että+kipeytyvät+nuo+kulkuvälineet,+siksi+jää+hyllyyn.Onnellani+kuljen+ja+luotan+vahvoihin+luihini;)Matot+parvekkeenkaiteella+ja+satamaanhan+se+rupesi,+ei+oikein+ota+nyt+siivouskaan+parhaalla+tavalla+sujuakseen,+mutta+tehdään+hommat+niin+kuin+pystyy.Eipä+se+enää+miltään+tuntuisikaan,+jos+joulu+ainainen+olisi,+kyllä+sitä+jo+itsekukin+kaipaisi+ihan+arkista+elämää.Kinkku+on+parvekkeella+sulamassa,+olen+noita+ohjeita+kuunnellut+joka+suunnalta,+miten+sen+kinkun+saisi+parhaiten+paistumaan,+kokemustakin+on+ja+aina+se+syötyä+on+tullut.Nyt+riittää+uuden+joulu+yli+syötävää,+onneksi+taas+kerran+on+tuo+pakkanen+säilömistä+silmällä+pitäen.Olisihan+se+oikein+käydä+kaupassa+silloin+kun+on+vähemmän++muita+ostajia,+eläkeläisillä+pitäisi+olla+aikaa+suunnitella+kauppa+reissunsa++väljempään+aikaan.Itse+aamusta+mieluummin+aina+kävisinkin,+silloin+ei+työssä+käyvät+häiriinny+ja+jonotuskin+vähemmän+kiusaa.Vähän+kerrassaan+se+siivous+edistyy,+kovin+hitaasti+kun+käy,+on+kuin+oravanpyörässä,+saa+aloittaa+alusta;)Pari+päivää+aion+minä+kuluttaa+siivoukselle,+sitten+melko+valmis+joulun+tulla.Jotain+pientä+on+kai+vielä+kaupasta+haettava,+ainakin+kermaviili+unohtui,+sienet+sitä+kaipaa,+no+käyhän+kermakin+sitä+kyllä+kaapista+löytyy.Katsotaan+miten+hyvin+olen+tarpeeni+osannut+haalia,+muistiani+ajatellen+varmasti+joku+tulee+myöhemmin+mieleen,+mutta+pärjätään+sitten+ilman,+kun+kuitenkin+syömistä+riittää.Vävyni+niitä+verkkoja+jään+alle+laittaa+ja+kalaa+saa,+omat+jälkeläiseni+ei+edes+ongella+istu,+mikä+minusta+on+ihmeellistä.Onneksi+on+saanut+elämänsä+siihen+malliin+saanut,+että+velkoja+ei+ole,+kokemusta+siitäkin+asiasta+on,+kaikki+isompi+on+velalla+hankittu.Mikäli+olen+oikein+katsellut+sää+tietoja+melko+ylös+tuo+kostea+sää+ylttää,+luulen+kyllä+lumen+siellä+Kajaanin+seudulla+kuin+täälläkin+jouluna+maan+peittävän.Aatto+aamuna+haudoilla+käydään,+mutta+aiemmin+voi+kynttilät+sinne+viedä,+pitkään+palavat+nämä+nykyiset+kynttilät.Paikkakunnalta+kyläilemään+lähtevät+voivat+näin+muistaa+rajan+tuolle+puolen+siirtyneitä.Vähän+haikeana+lueskelin+Laten+ja+Vanlastiinan+yhteistä+touhuilua,+minä+vain+yksin+täällä+saan+touhuta.Pitkän+aikaa+niitä+yhteisiä+jouluja+laitoimme+mekin,+46-+vuotta,+nyt+yksi+jo+16-+vuotta+olen+elellyt.En+voi+sanoa+että+aina+niin+auvoista+olisi+ollut,+mutta+eteenpäin+mentiin,+kaksi+vahva+tahtoista,+mielipiteitä+molemmilla,+kolahti+se+joskus;)Kaikkeen+on+totuttava,+kaikki+on+hyväksyttävä+ja+elämä+jatkaa+kulkuaan+kyselemättä+mistä+minä+pitäisin.Nyt+kyllä+on+päivän+touhuihin+tartuttava+kaksin+käsin,+tässä+istuessa+koneen+ääressä,+meinaa+laiskan+tauti+iskeä,+touhukasta+päivää+joka+suunnalle;)
  12. Huomenta+viikon+alkuun,+joulu+vaan+lähenee,+samoin+käy+tämän+vuoden+kanssa.Sää+jatkaa+samaa+rataa,+nollan+kahta+puolta+seilaa.Pelkäsin+tyttäreni+mökille+menoa+,"+avanto+uinti+"+silläkin+reitillä+mahdollinen,+mutta+jäätä+kuulemma+on+riittävästi,+vaikka++jalka+upposikin+ohuen+jääkerroksen+alla.Verkot+saivat+järveen+ja+kuusi+kuhaa+sieltä+nousi,+sainpa+minäkin+sitä+kallista+herkkua.Pientä+seikkailua+se+on+jäällä+liikkuminen,+mutta+kun+on+niin+kova+halu+sinne+mökille+vaan+päästä,+niin+eipä+mummon+varoituksia+oteta+kuuleviin+korviin.Olisi+se+niin+mukavan+näköistä+kun+valkea+maan+peittää,+mutta+sille+emme+mahda+mitään+mitä+taivas+antaa,+siihen+tyytyminen.Meinaakos+hurskainen+joulun+kylässä+viettää,+vaan+vain+tervehdys+käynnille+menet?Jos+marraskuussa+aloitit+siivouksen,+saat+aloittaa+kaiken+uudestaan,+no+eipä+kuitenkaan+muuta+kuin+pinta+siivousta.Tuo+tulen+kansa+touhuili+taito+laji,+miten+paljon+tulipaloja+onkaan+sattunut+pienestä+alkaen,+aina+se+vähän+pelottaa+tässä+itseäkin,+milloin+joku+laite+saa+aikaan+palon.Kertoivat+muuten+miten+paljon+sähköä+vie+nuo+sähkökynttilätkin+ja+minulla+palaa+kuusessa+yötä+päivää+parvekkeella.Vähän+isompi+lasku+tulikin,+mutta+säästän+sitten+myöhemmin;)Hellan+vaihtokin+olisi+edessä,+miten+vanha+liekkään,+luulen+senkin+melkoinen+sähkösyöppö+olevan.+Aina+tuota+rahan+menoa+vaan+on,+vaikka+kuinka+yrittää+tarkkana+olla.Ehkä+suomessa+on+tiukkaa+ihan+oikeasti,+ei+vaan+sanota+niin,+siksi+kai+ei+tuhlata+tyhjästä,+siitähän+on+paha+nyhjästä.Hiljaiseksi+käy+tämä+vuoropuhelu+pirtissä,+joko+alkaa+kyllästyminen++tavoittaa,+no+eipä+tuokaan+mikään+ihme+olisi,+katsotaan+miten+käy.Nyt+olisi+vuorossa+laatikoiden+teko,+tekisikö+jo+tortutkin+ja+yritän+vielä+uusiksi+murokakkua,+jospa+saisin+onnistumaan.Tyttärelle+kakun+annan,+hän+sitä+toivoi.Jos+kiireet+sallii,+piipahtakaa+pirttiin+rauhoittumaan;)
  13. Sunnuntai+aamua,+kaksi+astetta+pakkasen+puolella,+ulkoiluilma+kerrassaan.Myyjäiset+meni+hyvin+jo+kahden+tunnin+päästä+oli+kakut,+piirakat+ja+laatikot+myyty,+käsitöitäkin+moneen+lahja+pakettiin+meni.Uuvuttavia+ne+talkoot+on,+kun+pienellä+porukalla+tekevät,+tuhat+piirakkaa+ja+laatikoita+kymmeniä+rasioita+olivat+taas+jaksaneet+valmistaa,+aikaahan+sitä+on+noiden+puikkojenkin+kanssa+mennyt.Kakkuja+yksittäiset+jäsenet+kantoivat+ja+heidän+panos+myös+tuottoisa.Taas+on+kiva+joku+kulttuuri+tapahtuma+tarjota+jäsenille+edullisesti,+sellaiseen+näitä+talkoita+pidetään.(toivoisi+useamman+talkoisiin+osallistuvan)"Taloi"+uskoo+että+apinat+asuvat+suomessa,+ei+näin+kuitenkaan+ole;)Luin+juuri+lehdestä+miten+täältä+minun+kaupungista+myös+talkoisiin+lähtevät+tuonne+tien+päälle,+näin+se+talkoo+henki+elää+ja+apua+annetaan.Jospa+tämä+joulun+aika+menisi+onnellisesti+ei++vahinkoja+missään+tapahtuisi.Ensi+viikolle+tekemiset+jää+minullakin,+en+meinannut+mitään+tehdäkään,+mutta+kyllä+se+joulu+minulle+on+niin+tärkeä,+että+kaikki+jouluiset+ruuat+laitan.Mustaa+joulua+ennustavat+sinne+etelään,+meillä+lunta+vielä+ihan+kivasti.Onni+se+on,+kun+uni+maistuu,+siitä+minäkin+hyvilläni+olen,+yöt+on+mennyt+ilman+kolotuksia,+vaikka+päivällä+vaivoja+ilmenee.Niinhän+se+on,+että+tulevana+viikkona+se+pimeneminen+loppuu,+pesässä+päivä+muutaman+päivän+köllöttää+ja+sitten+alamme+ihmetellä,+kun+päivä+pitenee+ja+kesä+sieltä+sitten+lopulta+tulee.Tuo+Syyrian+tilanne+kauhistuttaa,+miten+tätä+julmuutta+ihmisistä+vaan+löytyy,+kenen+tahtoa+tämä+on?Istuntoja+ja+komiteoita+istuu+rauhaa+vaaditaan,+mitään+ei+kuitenkaan+tapahdu,+missä+vika?Maailman+herruudestako+on+kyse,+eikö+päättäjillä+ole+tietoa+ja+taitoa+lopettaa+tämä+kauhistuttava+meno,+halutko+puuttuu?Eteisestäkö+aloitat+siivouksen,+vai+joko+siivous+apu+muuten+siivouksen+suoritti+hurskainen?Meistä+ihmisistä+löytyy+niin+monenlaista+sorttia,+toisilla+jo+ulkoinen+olemus+karkottaa+läheltään,+tietämättä+ihmisen+luonteesta+mitään.Ei+se+mukavia+tunteita+esiin+tuo,+jos+vastapuoli+kaiken+ikävänä+kokee,+voihan+joskus+olla+huono+päivä+ja+se+saa+ne+ikävät+puolet+esiin+tulemaan.Ystävällinen+olemus+saa+hymyn+vasta+pelurinkin+kasvoille,+siis+hymyillään;)Hymyillen+toivotan+mukavaa+päivää,+tänään+menemme+tyttären+kanssa+kirkkoon,+kauneimpia+joululauluja+kuulemaan.
  14. Huomenta+ja+yhden+asteen+pakkasta,+luntakin+herätessäni+satoi.Tyttäreni+pyysi+tekemään+kakun,+sellaisen+jota+en+ole+vuosiin+tehnyt,+ei+meinannut+muistiin+nousta.Vanhan+Kotokokki+kirjan+kaivoin+esiin+ja+sieltähän+se+löytyi,+näkyi+että+paljon+on+tehty,+kun+lehti+melkoisen+ryvettynyt,+murokakku+nimeltään.Tulipa+sekin+samalla+mieleen,+että+miten+pitääkään+sotata+nuo+kirjan+lehdet+aineksilla,+mitä+juuri+silloin+käyttää,+taitaa+olla+vaan+minun+tapani:(Kakku+on+hyvä,+suussa+sulava,+teen+kaksin+kappalein+toinen+itselle,+pitkästä+aikaan.Mietin+minä+myös+noita+jouluruokien+tekoa,+eipä+juurikaan+kannattaisi+vaivaa+nähdä,+kun+yksin+jouluni+vietän+ja+aattona+vielä+pojan+luokse+menen.Pyhiäkin+niin+vähän,+mutta+onhan+pakkanen+ja+uusi+vuosi+myös+herkkuja+kaipaa.Hukkaan+ei+ruokia+tarvitse+tämän+päivän+maailmassa+laittaa.Kortit+ehtii+hyvinkin,+kun+maanantaina+laittaa,+kertovat+että+korttien+laitto+on+lisääntynyt,+minulla+muutamalla+vähentyi.Postin+elämässä+käymässä+sekamelska,+ei+oikein+tiedä+mitä+kaikkea+se+posti+muuta+tekeekään,+kun+postit+jäävät+jakamatta.Eilen+kuuntelin+selityksiä+telkkarista,+eipä+tuo+paljon+selvinnyt,+mutta+eikös+se+kannattavuus+aina+ole+päälimäisenä,+joten+paljon+vaan+postia+lähettämään,+jospa+näin+saisimme+entisajan+postipojan/tytön+laukkuineen+lähetyksiä+jakamaan.Kulutusta,+kulutusta+kaiken+suhteen,+näin+rattaat+pyörivät,+kun+vaan+sitä+ostovoimaa+lisää+saisi.Eipä+ne+pienet+eläkkeet+säästöön+mene,+kulutukseen+ja+pakolliseen+sellaiseen.Tuo+pimeällä+ajo+on+varmasti+paras+yrittää+välttää,+on+se+niin+vaarallista+vanhemmalle+ja+nuorillekin.Kyllä+se+oma+sänky+niin+hyvältä+tuntuu,+kun+pään+tyynylle+laittaa.Meillä+on+ollut+tapana+jo+monena+vuonna,+että+pikku-jouluun+tulee+yllätys+vieras,+yleensä+joku+kirkon+mies,+tänä+vuonna+hän+oli+munkki+Simeoni+Valamosta.Mukavasti+kertoili+lapsuus+muistojaan,+hänen+isänsä+oli+paikkakuntani+kirkkoherrana+ja+monet+hänet+muisti,+siltä+ajalta.Munkki+Simeoni+on+tiedottaja+munkki+ja+toimii+oppaana+Valamossa,+hyvin+oli+puhe+hallussa+ja+varmasti+opastukset+sujuu+hyvin.Sehän+se+on+mukavaa,+kun+jokainen+omaan+tahtiin+tätä+elämän+loppupuolta+tallaa,+saa+päättä+kävelenkö+tai+istunko+vaan+kotona,+voimien+ja+halujen+mukaan+tässä+elellään.Kiva+tietenkin+olisi,+kun+loppuun+asti+intoa+ja+halua+olisi+yhteiskunnan+asioista+kiinnostua,+mutta+vaikuttaminen+jää+vähäiseksi,+eipä+eläkeläisiltä+paljonkaan+kysellä+mitä+mahdollisesti+haluaisit.Lait+ja+säädökset+syntyy+päättäjien+taholta+ja+aina+ei+hyvin+meihin+vanhoihin+kohdennu.Siispä+kävellään+ja+eletään+aivan+oman+tahdon+mukaisesti,+kunnes+toisten+apuun+joudumme+turvaamaan+ja+se+onkin+sitten+ihan+toinen+juttu.Nyt+päivä+alkaa+valkenemaan+sen+minkä+nyt+valkenee,+minä+suunnistan+tuonne+keittiöön+ja+laitan+koneet+pyörimään,+jospa+jotakin+aikaan+saisin.Iloista+päivää+ja+onnea+Aada+nimisille!
  15. Huomenta,+pakkasen+puolella+neljä+astetta,+näin+aloitellaan+torstai+päivää+ja+puolta+kuukautta+eletään,+Nooan+nimipäivä,+onnea!Viimeinen+joulu+ruoka+pikku-joulun+merkeissä+nautittu+205:n+henkilön+seurassa.Hyvä+juhla+ja+ruoka+maistui.Hyvää+joulun+aikaa+myös+sinulle+Ruuneman.Tuo+"roippeista"+tehty+soppa+on+todella+maukas,+siksi+aina+ostankin+kokonaisen+lohen,+että+sopan+saan+keittää,+kraaviksi+ja+paistettuun+menee+sitten+ne+paremmat+osat.Pakon+edessä+ruokaa+osaa+tehdä+jokainen+ja+kun+masu+täyteen+tulee,+se+riittää.Nyt+muori+todella+vetämättömissä,+kun+ei+oman+talon+pikku-jouluun+jaksanut,+toivottelen+piristymistä,+jospa+jo+tänään+parempi+päivä+olisi.Täytyy+tunnustaa,+että+suurimmat+innot+menemiseen+on+karissut,+kotona+niin+hyvä+olla.Ramoonan+jouluinen+ruoka+tarjoilu+on+varmaan+herkullinen,+niin+taitava+tunnut+olevan+noissa+Marttojen+hommissa.Kuulostaa+niin+helpolta+kaikki+tekeminen,+kun+niistä+kerrot,+ehkä+onkin,+kun+malttaa+keskittyä.Saanhan+minäkin+jotakin+aikaan,+mutta+olen+enemmän+sellainen+suht+koht+ihminen+ja+lopputulos+sieltä+tänne+päin.Koskaan+en+kuullut+pitkän+yhteisen+elämämme+aikana+mieheni+moittineen+tekeleitäni,+sitä+olen+ihmetellyt+näin+jälkeenkin+päin.Oma+maku+aistini+on+kaiketi+olematon,+kun+melkein+kaikki+maistuu;)Tämän+suomenkielen+kanssa+saa+olla+varovainen,+ettei+synny+väärinkäsityksiä,+runsaat+murre+sanat+lisäävät+näitä+ymmärryksen+vaikeuksia.Yleensä+nämä+juhlien+laittajat+parastaan+tekevät,+sillä+onhan+se+jatkumoa+tulevaisuuteen.Kun+kerran+saa+maukkaan+tuotteen,+menekki+lisääntyy.Ostin+minäkin+lantut+ja+ensi+viikolla+ne+lanttulaatikoksi+yritän+kykyjeni+mukaan+laittaa.Nyt+sitten+ne+joulukortit+saa+laittaa+kalliimmalla+merkillä,+mutta+eipä+se+niin+suuri+ero+ole,+jos+muutamasta+kortista+on+kyse.Kyllähän+nuo+postin+asiat+nyt+sekaisilta+tuntuu,++oikein+ei+selvillä+ole,+mitä+heille+kuuluukaan.Meillä+kaupan+neuvonta+toimii+postin+tehtävissä+ja+ainakin+näin+alkuun+tuntuu+hieman+hitaalta,+kun+totuttelevat+työhön.Tänä+päivänä+ei+enää+ole+aina+varma+mihin+suuntaan+olisi+asioiden+kanssa+mentävä.Tuosta+täydestä+kuusta+oli+puhetta+eilisen+juhlan+jatkoilla+ja+joillekin+se+aiheuttaa+unettomuutta,+minä+sitä+vaan+unia+vetelen;)Nyt+kuitenkin+taas+jotakin+aikaan+saamaan+tänäkin+päivänä,+muutama+homma+keskeneräisenä+odottaa+tekijää.Mennään+rauhallisella+mielellä,+turhia+murheita+asioista+ottamatta,+kyllä+se+joulu+sivuutetaan+rauhaisastikin;)