Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+neljän+asteen+pakkasesta+ja+vielä+pimeästä+Savosta.Niin+sitä+vaan+joulua+kohti+vauhdilla+mennään,+pari+viikkoa+ja+tämän+vuoden+viimeisiä+päiviä+jo+eletään.Tilinpäätös+tälle+vuodelle+ei+kovin+mukavaa+ole+antanut,+mutta+jospa+tuleva+sadan+vuoden+itsenäisyyden+vuosi+toisi+mukavampia+näkymiä.Rauhaa+ja+turvallisuutta+ihmiset+kaipaa,+vaikka+siltä+joskus+vaikuttaa,+että+myös+näitä+sotaa+kaipaavia+löytyy,+vallan+kaipuuko+ja+raha+heitä+motivoi.Siinäpä+sitä+pohtimista+onkin.Huomasin+minäkin+aivan+turhia+eilen+miettineeni,+koira+ja+isäntä+kävelyllä+oli,+kai+haluavat+nukkua+valojen+kanssa+yötä+päivää,+kai+joku+syy+moiseen.Tavallinen+elämä+poikkesi++ja+minä+sitten+moista+pohtimaan,+kai+vähän+höperö+jo+olen,+tai+sitten+omia+huolia+ei+tarpeeksi,+pitää+huolta+kantaa+tuntemattomista.Kyllä+on+jäänyt+nämä+"uutuudet"+minultakin,+tuttua+ja+jo+opeteltua+ruokaa+laitan+ja+kumma+kyllä+ihan+äidin+ennen+vanhaan+laittamat+arkiset+ruuat+maistuvat+parhaimmilta,+vaikka+niistä+puuttuukin+se+jokin,+minkä+vain+äiti+osasi+tehdä.Heikko+olen,+jotakin+meinaa+väkisin+aina+ylimääräistä+käteen+tarttua+minulle,+kun+kaupoissa+kierrän,+vaikka+järki+on+jo+voiton+puolella,+tavaraa+riittää+jakaa+toisillekin+minun+kotona+myös.Karsintaa+teen+minäkin+noista+menoistani+ja+aina+enenemissä+määrin+kotiin+jään.Eikös+tämä+tietokone+anna+niitä+osoitteita+hurskainen,+tänään+muuten+viimeinen+postitus+päivä+halvemmin+merkein.Minulla+on+jo+postiin+jätetty+ja+lahjatkin+paketointia+vailla,+ne+vähäiset+mitä+laitan.Ei+paniikkia+minkään+suhteen,+kunhan+tämän+viikon+loppuun+saan,+pyhitän+ensi+viikon+omalle+itselleni.Tuota+kilpikonna+vauhtia+yritän+minä+myös+jatkuvasti+toteuttaa,+rauhassa+ja+nauttien+tekemisen+ilosta;)Mukavia+nuo+pienet+yllätykset+mistä+Late+kerroit,+hyvä+naapuruuskin+niitä+aikaan+saa.Se+viimeinen+joulu+ruoka+tänään+minullakin+ja+pieni+juhla+tilaisuus+kahdelle+sadalle+vieraalle,+kukat+saavat+vuoden+viimeisellä+puoliskolla+syntyneet,+pyöreitä+täyttävät,+myös+siinä+juhlassa.Kälyni+silmiin+laitettiin+myös+jotakin+lääkettä+pistoksin+yhdeksän+kertaa,+mutta+sitten+totesivat,+että+ei+korjaa+tilannetta,+silmän+pohjan+rappeuma+jatkaa+matkaansa,+jos+ei+uutta+keinoa+löydy+sen+korjaamiseen.Kovasti+ne+lääkkeet+uusiintuu+ja+ihmeitä+aikaan+saadaan+joka+sairaus+alueella.Minä+voin+onnitella+omaa+oloani,+hyvin+on+silmät+toimineet,+vaikka+vuonna+1952+pelkäsimme+näön+menevän.Kaihit+on+leikattu+molemmista+silmistä+ja+kuiva+silmäisyyden+lisäksi+ei+muuta+vaivaa+onnekseni+ole.Tasaantuu+jo+tuo+Saara+Aallon+hehkutus,+hänkin+pääsee+tavalliseen+elämään,+siis+niin+tavalliseen+kuin+hänelle+on+suotu,+varmasti+menoa+riittää.Nyt+olisi+vuorossa+tämä+kodin+kohentelu+(ei+siivous)+ja+sitten+puolilta+päivin+sinne+ruokailuun,+sieltä+jatkamme+erään+ystävän+75-vuotis+juhliin+pienellä+porukalla.Ilosta+puolen+viikon+päivää+kaikille.
  2. Huomenta+jälleen,+pieni+pakkanen+ja+luulen+että+pilvinen+päivä+tulossa.Koivu+tuossa+ikkunani+näköpiirissä+on+pukeutunut+kauniiseen+harsomekkoon,+se+niitä+talven+kaunistuksia.Ei+tervehtänyt+tähti+taivaalla+minua+tänä+aamuna.Hurskaiselle+sitä+aina+pientä+puuhaa+löytyy+ja+siitä+kiittävät+linnut,+isot+ja+pienet,+hyvä+että+jaksat+noita+luonnon+eläjiä+muistaa.Tuo+onkin+ihan+sopiva+tapa+käydä++tervehtimässä+siellä+"orrella"+istujat+ja+samalla+poiketa+ostoksille,+tai+vaikkapa+vaan+katselemaan.Heräte+ostot+voi+kyllä+siellä+kaupassa+kierrellessä+tulla+mukaan,+mutta+kai+kaikelle+paikka+ja+tarve+löytyy.Kuuntelin+eilen+radiosta+myös+yleisöltä+tulevia+kommentteja+Saara+Aallon+esiintymisestä+ja+samanlaisen+viestin+kuulin+mistä+meri-kukka+mainitsi.Ikävältä+tuntuu,+jos+tämän+laatuiset+asiat+voivat+loppu+tulokseen+vaikuttaa,+mutta+erilaisuutta+ei+vaan+hyväksytä,+tai+siis+kaikki+ei+hyväksy.Laulaminen+ja+yleensä+esiintyjän+tuote+sen+kilvan+pääasia+olla.Olen+huolissani+katsellut+naapuri+talon+olemiseen,+asunto+jossa+pieni+koira+asustelee,+on+koko+yön+ollut+valaistuna,+mikä+ei+ole+tavallista.Siellä+sammuu+aina+ennen+ilta+kymmentä+valot+ja+ennen+kuutta+ne+syttyy,+nauroinkin+koiran+isännälle,+että+aamulla+kun+silmäni+aukaisen+tiedän+aamun+olevan,+kun+teillä+on+valot.Viime+yönä+heräilin+useaan+kertaan+ja+näin+valojen+vaan+palavan,+aamu+lenkillä+en+ole+isäntää+koirineen+vielä+nähnyt+on,+toivottavasti+kaikki+on+hyvin.Nyt+varmaan+joku+ajattelee,+että+naapureitani+kyttään,+en+todella,+mutta+kun+tässä+koneella+ikkunan+edessä+istun,+pakosta+näen+nuo+kulkijat+tiellä+ja+naapuri+talon+elämää+valojen+suhteen.Kulkijoita+en+tietenkään+tunne,+vaikka+monta+ihmistä+samaa+reittiä+kulkeekin,+näkö+tutuiksi+jäävät.Kerroin+joskus+miten+sanoin+koiran+isäntäänsä+vievän,+vaikka+pieni+kipittäjä+onkin,+isäntä+totesi+näin+olevan.Tämmöisillä+levottomilla++tunteilla+päiväni+aloitan,+lähden+kyllä+päivemmällä+lauluryhmämme+pikku+-+jouluun,+puuro+juhlan+pidämme,+huomenna+sitten+vielä+ruoka+pikku-joulu+tiedossa.Tehdäänpä+päivästä+hyvä,+sillä+paljonhan+siihen+itse+vaikutamme;)
  3. Huomenta,+yhdeksän+astetta+mittarissa+ja+päivä+valkenemassa.Viikon+alku+taas+ja+joulu+lähestyy.Onkohan+tämän+koneen+valossa+jotakin+mikä+saa+silmät+vuotamaan,+vai+lieneekö+syy+vanhenemisessa?Niinpä+se+menee+pitempiä+aikoja,+ettei+kaupassa+tarvitse+käydä,+nämä+yhden+ihmisen+eväät+riittävät+viikoksikin,+kun+kerralla+vähän+reilummin+ostaa.Säilytys+nykyään+niin+onnistunutta,+että+pakkaseen+vaan+eväät;)Leivoin+kuun+alussa+ja+nyt+tuolla+parvekkeella+Tuberwaren+rasioissa+hyvin+säilyvät,+varmaan+jouluherkuiksi,+jos+ei+niin+leutoa+tule+että+sulavat.Eipä+tuo+tarjonta+telkkarissa+kummoista+ole,+viikonlopuksi+vaan+huonontuu,+luulisi++olevan+toisin,+kun+ihmisillä+mahdollista+katsella.Facebookista+luin+juuri+hyvän+ohjeen+murean+lihan+tekoon,+kuiva+liha+runsaan+suolan(merisuola)+kanssa+pellille,+yhdestä+puoleen+toista+tuntia++saa+olla+ja+sitten+huuhdotaan+suola+pois+ja+maustetaan+ja+paistetaan.Suolaa+saa+laittaa+paljonkin,+se+huuhdotaan+hyvin+pois.Pitänee+kokeilla+tuokin+ohje.Kaulin+on+ollut+pelottava+kapine,+hyvin+on+pirtti+säilynyt+suurimmilta+kiusoilta;)Niin+yksilöllisiä+ollaan,+tuo+unen+tarvekin+kovin+erilainen,+varmasti+myös+unen+laatu+vaikuttaa.Nukun+ilmeisesti+niin+sikeästi,+että+sen+kuuden+tunnin+jälkeen+virkeä+olen,+yleensä.Kiva+kun+elon+merkkejä+annoit+Mdk-Mdk,+olenkin+joskus+ajatellut+miten+on+vointisi,+onko+silmät+tervehtyneet?Hopea+tila+nyt+sitten+tuli+Saaralle,+mutta+siitä+kertoivat,+että+hyvä+näin,+nyt+pystyy+ottamaan+vastaan+kaikenlaisia+tarjouksia,+ei+sidoksissa+tähän+Englantilaiseen+yritykseen.Onnitteluun+yhdyn,+onhan+se+aikamoinen+tuo+taito+osata+laulaa+itsensä+maailman+huipulle.Minä+sain+yhdeltä+valokuvaajalta+noita+levyjä+ja+telkkarissa+kertoivat+idean+tehdä+kynttilän+alusia.Mitään+mallia+en+ole+nähnyt,+mutta+helmiä,+kultanauhoja,+rusetteja+jopa+nappeja+liimailin+levyn+reunoille+ja+siihen+istui+paksu+pöytäkynttilä+hyvin.Mielikuvitus+liikkeelle+ja+syntyy+persoonallisia+tuotoksia,+mitä+ei+kaupasta+löydy.Kärsivällisyyttä+ja+hyvää+kuivumisen+odotusta+tämä+homma+vaatii.Samoista+levyistä+tein+tontun+päivä,+kiersin+valkeaa+lankaa+levyn+reiän+kautta+koko+levylle,+tein+punaisen+pipon+ja+pellavalangoista+paran,+sitten+kaupasta+ostetut+silmät+paikoilleen,+kiva+pienien+lasten+joulu+koriste.(+kelpaa+se+vaikka+oveen+ripustettuna+meille+vanhoillekin)Halpaa+askartelua,+kierrätystä+ja+mikä+parasta+ajan+kulua+ja+luomisen+intoa.Mielellään+niitä+kiitoksia+jakaa+jo+pienistäkin+onnistumisista,+lapsia+kannustetaan+yrittämään+ja+sille+heikommallekin+innostuksen+sanoja+tulisi+jotenkin+riittää."Joku+toinenko"+arveletko+että+pirtin+keskusteluja+ei+luettaisi,+harmi+ettei+lukija+määrää+näe,+mutta+uskon+heitä+aika+paljon+olevan,+ainakin+ennen+oli.Tuo+"sumppilakaan+"ei+loukkaa+toivomallasi+tavalle;)Taas+aloittelen+päivää,+kuinkas+muuten+kuin+puikkoja+kalisuttaen,+voisi+ehkä+ottaa+räsyn+käteen+ja+vaikka+noita+keittiön+kaappeja+ja+laatikoita+käydä+järjestelemään,+katsotaan+syttyykö+into+moiseen?Jollakin+lailla+se+ilta+vastaan+tulee+meille+kaikille,+toivon+että+jaksatte+kaikkea+puuhata+ja+tyytyväinen+mieli+illan+tullen+;)
  4. Huomenta,+ei+loista+tähdet+ei+kuu+ja+pakkasta+kymmenen+astetta,+näin+aloitellaan+sunnuntaipäivää.Tatu+tänään+nimipäivä+sankari,+onnea!Eilen+innostuin+tekemään+kynttilänalusia+poistetuista+DVD+levyistä,+ihan+kivoja+paksun+kynttilän+alle+ja+teinpä+muutaman+tonttu-ukon+pään,+vaikka+joulun+ajaksi+oveen+ripustettavaksi.Siinä+aikaa+vierähti,+joulukortit+sain+pussiin+kirjoitettua,+nyt+vaan+laatikkoon+ja+tervehdyksenä+maailmalle.Heti+kun+pussin+suljin+tuli+mieleen+vielä+muutama+joille+on+kortti+laitettava,+yli+kaksikymmentä+kappaletta+minulta+kortteja+lähtee.Palstalla+taas+kaipaillaan+keskustelua,+minä+olen+kyllä+sitä+mieltä,+että+pirtin+keskustelu+on+sitä+parasta+laatua+sanokoon+kuka+mitä+tahansa.Otamme+kantaa+asioihin+ja+vaikka+nämä+arkiset+kertoilut+päälimäisenä+onkin,+parempi++on+näin,+kuin+tuo+muutaman+hengen+kiistely+palstalla.Otava+on+rykelmä+taivaalla+minkä+minä+tunnistan+ja+linnunrata+toinen,+täällä+vaan+niin+harvoin+tähti+taivasta+näkee,+että+ei+edes+pysty+uusia+opettelemaankaan.Maalla+missä+ei+katuvaloja+ole,+voi+taivaalle+tuijotella+ja+löytöjä+tehdä,+olisi+se+niin+mukavaa.On+kivaa,+kun+voi+kuulla+sukulaisten+elämää+erilaisissa+ympyröissä,+kuten+Laten+kohdalla+on,+aina+se+avartaa,+kun+eri+maiden+kulttuuriin+voi+tutustua+ja+niistä+tarkemmin+selkoa+saada.Minulla+ei+ole+iso+suku+ja+melkein+kaikki+suomessa+asuvat.Hyvin+pientä+on+kanssa+käyminen+suvun+kanssa+täälläkin,+lapset+ja+heidän+jälkeläiset+yhteyksissä+on,+ei+enää+serkkuja+tunnetakkaan.Miehen+puolelta+on+sukujuuria+Amerikassa,+mutta+ei+heidän+kanssa+enää+missään+tekemisisissä,+joskus+anopin+eläessä+sieltä+kyläilivätkin.Keinot+on+monet,+sanoi+akka+kun+kissalla+pöytää+pyyhki,+näin+voi+tuumata+myös+hurskaisen+puuron+sekoittelusta,+mikäpä+siinä,+varmaan+maittava+aamiainen+puurosi+on.Täällä+myös+satojen+naakkojen+parvia+liikkuu+ja+syövät+sorsille+tarkoitetut+eväät.Naapuri+talon+katolla+tälläinen+lauma+eilen+istui+ilmastointi+piippujen+päällä,+oli+aikamoinen+näky.Ei+ne+kauan+siinä+ollut,+mutta+musta+pilvi+tuli,+kun+lentoon+lähtivät.Kiusaa+noistakin,+muistelen,+että+se+on+suojeltava+lintu,+mutta+eiköhän+kohta+karsintaa+tehdä.Katselin+eilen+norppien+elämää+Saimaalla,+sielläkin+on+monenlaista+mieltä+olevia,+suojellaanko+vai+ei,+onhan+se+mukava+eläin+katsella,+söpöjäkin+ne+kuutit.+vanha+Eeva+norppa+äänteli+hyvin+selkeästi+uidessaan,+on+jo+yli+kaksikymmentä+vuotta+elellyt+Saimaalla.Sillä+on+jokin+keuhko+vaiva+ja+siksi+ääntely+erilaista.Nämä+Kimmo+Ohtosen+luonto+ohjelmat+mukavia+katsella.Muistelen,+että+keltasirkut+eivät+lintulaudalta+syökään,+vaan+maasta,+muistanko+oikein?+Nyt+jatkan+noita+kivoja+askartelu+hommia,+laskin+että+olen+kymmenet+kirjolapaset+myyjäisiin+tehnyt,+nyt+jo+malli+on+päässä+nopeutuu+työskentely,+kahdet+lapaset+tilattukin.Sukkia+ja+muuta+kivaa+sitten+ensi+lauantaina+tarjoamme+myyjäisissä.Oikein+rauhaisaa+ja+joulun+odotuksellista+sunnuntai+päivää+teille+pirtin+ystävät.
  5. Lauantai+aamu+valkenee+seitsemän+asteen+pakkasessa,+heräsin+ja+katsoin+ulos,+taivaalla+tuikki+yksi+ainoa+tähti,+ison+kuusen+latvan+korkeudella.Ajatus+lähti+lentoon+ja+ajattelin+siellä+huomenet+toivottaa+minulle+jo+rajan+taakse+astuneet,+hyvä+tunne+siitä+syntyi.Nukun+sälekaihtimet+ylhäällä+ja+seuraan+milloin+koiraperheen+valot+syttyvät+naapuri+talossa,+silloin+on+minunkin+aika+herätä,+no+ei+nyt+niin+totisinta+totta+ole+tuo+herääminen;)Ikkunaani+näkyy+tuo+iso+kuusi+ja+se+on+mukava+heti+aamulla+nähdä,+luo+turvallisen+tunteen.Mukavaa,+kun+pystyy+Facebookin+kautta+yhteyttä+kaukaisiinkin+sukulaisiin++ja+ystäviin+pitää,+tiedä+vaikka+yhteisiä+tuttuja+löytyy++Latelle+ja+"lännenhuntrikadadasta",++vaikka+aika+harvinaista+olisikin,+onhan+isosta+maailmasta+kysymys.Toivottavasti+operaatio+hyvin+sujui+ja+Hawaijin+matka+onnistuu,+terveisiä+vaan+sinne+Kanadaan,+myös+vaimolle.Hetalle+myös+lämpimät+jouluiset+terveiset+ja+vointia,+että+jaksat+meitä+täällä+pirtissäkin+muistaa+ja+muutenkin+elosi+helpottuisi.Tiukoilla+olet+sinä+elämäsi+kulkenut,+nyt+toivoisi+jo+mukavampaa+oloa+ja+terveyttä.Ei+ole+kovin+iso+suku+minullakaan,+mutta+lapset+kuitenkin+lähellä+asustaa+ja+heidän+kanssa+kokoonnutaan+ja+ruokaillaan,+pojan+luokse+tänä+jouluna+menen,+sinne+tulee+hänen+lapsensa+myös,+tytärkin+Espanjasta.+Hyvin+se+joulu+menee+,kun+ei+turhia+murheita+ota+ja+nyt+ei+pitkiä+pyhiä+olekaan,+niin+se+elämä+kulkee+miten+se+on+mennyt+aiemminkin,+joulun+odotusta+muorille+myös;)+Minä+sitä+hössöttävää+tyyppiä+olen;)En+tykkää+minäkään+näistä+isoista+tavarataloista+jo+kävely+väsyttää+ja+kun+ei+löydä+tarvittavaa+kovinkaan+helpolla+ja+aina+vielä+vika+suuntaan+suunnistaakin;)En+soita+minäkään+näihin+tuntemattomien+numeroihin,+kyllä+oikealla+asialla+olevat+ottavat+uuden+yhteyden+jos+tarvis+on.Lähin+Ikea+on+Kuopiossa,+olen+ehkä+pari+kertaa+sinne+eksynyt.Ikä+se+tuo+tullessaan+noita+vaivoja+mistä+hurskainen++kertoi,+itse+en+tarvitse+yöllä+käydä+vessassa,+sen+vuoksi+ei+yöuneni+häiriinny,+ei+paljon+muutenkaan.Kuusi-seitsemään+tuntia+unta+yleensä+tulee+ja+se+riittää,+päivällä+torkut+istuen+nojatuolissa;)Mitäpä+jos+tekisit+radikaalin+liikkeen+ja+möisit+talosi,+kerrostalossa+helpommin+elämä+vanhana+sujuu,+vaikka+taitaa+vaikealta+tuntua+tälläiset+ehdotukset?Elämä+on+varmasti+ollut+kovaa+orpona+olo+aikaan+ja+kai+siitä+pysyvät+ikävät+mieleen+jää,+kuten+Ande2+kerroit.Noista+mielenosoituksista+oli+juuri+illalla+telkkarissa+ja+sitä+mieltä+olivat+muutamat+että+ne+pitäisi+lailla+kieltää,+mutta+se+toisi+kuitenkin+sitten+sitä+toimintaa+innostavaa+liikettä+joillekin.Eihän+sitä+jaksa+sodan+ajan+eläneet+ihmiset+ymmärtää,+että++jotkut+jatkuvasti+uhovat+ja+yrittävät+saada+aikaan+levottomuutta.Ihailevat+näitä+sodan+ajan+johtajia,+joiden+hirmutyöt+ei+pitäisi+kenessäkään+ihailua+aiheuttaa.Itsenäisyytemme+on+kalliisti+hankittu+ja+sodan+kauhut+olisi+tuotava+nuorison+ymmärrykseen+oikealla+tavalla,+pyrkimys+sopuun+ja+rauhaan+olisi+tavoite+olla.Historiaa+totuudellisesti+kertoen,+ei+kauheuksia+ihannoiden,+kaikilla+ihmisillä+on+oikeus+elää+turvallisesti+ja+ihmisyyden+tavoin,+rotuun+ja+säätyihin+katsomatta.Nyt+päivä+on+jo+pitkälle+valennut+ja+minä+vaan+istun+yöpaidassa+ja+tämän+koneen+ääressä,+taas+pari+tuntinen+on+mennyt,+++++ehkä+hukkaan+tai+seitten+ei;)Mukavaa+lauantai+päivää+teille+kaikille+ja+Jutta+nimisille+nimipäivä+onnittelut.
  6. Huomenta,+taas+uusi+päivä+alkamassa+ja+viikonloppukin+edessä.Nollan+tietämillä+tuo+sää+pyörii,+luntakin+hieman+heitteli,+talvinen+tienoo+kuitenkin+maisemassa.Eilinen+pikku-joulu+onnistui+hyvin,+kaikki+tyytyväisenä+kotiin+lähti+ja+mikä+parasta+päivä+aikaan+vielä.Kiitos+Neeasalle+toivotuksista,+samaa+joulun+odotusta+tuntuu+sielläkin+olevan,+kun+lahjoja+ostelette.Eihän+ne+lapset+taida+niistä+pehmeistä+paketeista+välittää,+mutta+järki+ja+asiallisuus+aikuisilla+oltava+lahjojenkin+suhteen.Tavaraa+kyllä+löytyy,+mieleisiäkin,+mitä+tässä+on+noita+jälkeläisten+koteja+katsellut.Kyllähän+mummien+ja+ukkien+on+jo+järkevää+hankittava,+omat+vanhemmat+sitten+tietävät+ne+suurimmin+toivotut+lahjat+ja+ostavat+tärkeimmät.Liukkautta+manailee+hurskainen,+totta+onkin,+kyllä+on+kuulemma+sivutiet+hyvin+liukkaita,+minä+vaan+hiekotettuja+polkuja+kuljen.Varovainen+saa+olla+noiden+tietojensa+luovuttamisissa,+koskaan+ei+tiedä+miten+taitavia+utsijat+ovatkaan.Kohdalleni+ei+ole+sattunut+tämän+laatuisia+kyselijöitä,+mutta+jonnekin+kilpailuun+vastasin+ja+nyt+sitten+noita+tarjouksia+tulee+satamalla+sähköpostiin.Noinkin+on,+kun+suurimmat+työt/suunnitelmat+valmiiksi+saa,+tuntuu+melko+turhalta+ylös+noustakaan,+mutta+kummasti+sitä+kuitenkin+aamusta+iltaan+sitä+puuhaa+sitten+löytyy.Olisiko+suurikin+synti,+vain+istua+ja+levätä?Kyllä+asiaa+puhui+juttu+kaverisi+siellä+"orrella"+ynnämuu,+noin+se+monenkin+nuoren+kohdalla+on.Kaupunkimme+Itsenäisyys+päivä+juhlassa+piti+puheen+nuori+18+-+vuotias+tyttö,+puhe+oli+paikallisessa+lehdessä.Kauniisti+puhui+menneiden+polvien+työstä+ja+siitä+miten+hopealautasella+heille+on+luotu+elämän+eväät.Esitti+myös+toivomuksen+siitä,+että+hänen+ikäpolvensa+tekisi+myös+työtä+tuleville+polville,+elämän++eteenpäin+menoksi+aina+parempaan+suuntaan.Voisikohan+olla+syytä+meissä+vanhemmissa,+olemme+liian+helpolla+nuoremme+päästäneet,+ne+taidot+on+jäänyt+opettamatta,syntyi+uusavuttomien+joukko,+mutta+muistan+vanhan+sanonnan,+kun+rupeaa+omaan+otsaan+tuulemaan,+opitaan+kaikki+tarpeellinen+pikku+hiljaa.Omalla+kohdallani+paljon+näinkin,+tekemällä+sitä+oppii.Sekin,+että+pojasta+polvi+paranee+pitää+paikkansa,+katsoin+tyttären+tytön+kahvipöytää,taidolla+tehtyä+oli+tarjoilu.Jotakin+oppii+täältä+tietokoneelta+vielä+näinkin+vanhana,+neuleiden+ja+virkkauksien+kohdalla+olen+uutta+oppinut++ja+varmaan+jos+aika+riittäisi+paljon+muutakin+sivistävää+löytyy.Tänään+on+sitten+tuo+hurskaisen+tapaan+päivä+haahuilen+sitä+sun+tätä+ja+voipa+olla,+että+pysähdyn+ristikoitakin+täyttämään;)Levätä+väliin+pitää,+jaksaa+sitten+joulua+valmistella,+tehkää+samoin,+jos+ei+muuta+näköpiirissä;)
  7. Huomenta+ja+heti+totean+että+tämä+pirtin+asukas+ei+voi+apua+antaa+"keskellä.yötä.haloo"+viestiin,+toivottava+tietävämmät+kysymyksesi+huomaa.Plus+merkintä+on+lämpömittarissa,+nolla+perässään,+että+taas+odotamme+sitten+kylmenevää+viikonlopuksi.Viisaita+aatoksia+hurskaisella,+noin+sitä+elämäänsä+hallitsee;)Noista+juhlista+ei+nyt+mitään+päähän+jäänyt,+ei+häirinnyt,+ei+ilahduttanut,+tylsäksi+menee+katsella+kättelyä+ja+arvostella+juhla+vaatteita.Kummasti+se+kampaamo+reissu+näköön+vaikuttaa,+jos+vielä+kasvo+hoidon+ja+meikin+ottaisi,+ei+Latekaan+vaimo+kultaa+tuntisi;)Onnea+mukaan+niihin+terveyskeskus+reissuihin+sini-sirkulle,+kiva+nuo+yhteyden+pito+mahdollisuudet+Facebookissa.Mukavia+yllätyksiäkin+sattuu,+harvoin+etuajassa+korjaamoista+mitään+saa,+mieluummin+aina+vaan+viivästyy.Onhan+se+turvallista+tielle+lähteä,+kun+tietää+paikkojen+olevan+kunnossa+ja+näin+joulun+alla+kaupastakin+enemmän+tuotavaa,+auto+hyvä+apu+väline.Harvoin+kyllä+taitaa+yllätys+maksun+suhteen,+ainakaan+halvemmaksi+kääntyen+tapahtua.No+rahalla+saa+ja+hevosella+pääsee,+näin+olen+kuullut+sanottavan.Olihan+siellä+muutama+hyvin+avokaulainen+puku+juhlissa,+minä+aina+pelkään+näiden+puolesta+jospa+puku+päältä+luiskahtaisi.Kai+sitä+erikoisuuden+tavoittelua+tuokin.Tänään+minulla+ruoka+pikku-joulu+ja+sitten+ensi+viikolla+toinen,+sittenpä+ei+ole+enää+kuin+myyjäiset+ja+loma+alkaa.Tuntuu+niin+kovin+hyvältä,+kun+noita+menoja+on+saanut+tiputettua,+en+enää+viitsisi+mihinkään+lähteä.Joko+se+on+lopun+lähestymistä+tämä+haluttomuus?Tuntematon+on+joka+vuosi+tullut+katsottua,+nyt+kuitenkin+jäi+väliin,+kun+siellä+tyttärentytön+luona+Kuopiossa+piipahdettiin.Ulkoa+melkein+repliikit+osaa,+mutta+aina+se+vaan+kiehtoo.Etkös+melkein+aina+markkinoilla+ole+käynyt+muori,+onko+sinulla+sama+tauti+kuin+minulla,+haluttomuus+kaikkeen?Lähtemistä+tässä+on+alettava+tekemään,+minun+kontolla+on+kerho+paikan+laitto+vähän+jouluisempaan+kuntoon,+tunnelmaa+luoda.Kivahan+se+on+valmiiseen+pöytään+istahtaa,+kun+vaan+tämän+lähtemisen+saisi+sujumaan.Saattaa+olla+liukastakin+jossain+päin,+meillä+nuo+kadut+mitä+joudun+kulkemaan,+hyvin+hiekoitettuja.Ilosta+ja+jouluisen+tunteen+hankkimista+pikku+hiljaa+tavoittelemaan+jokainen;)
  8. Huomenta+itsenäisyys+päivän+jälkeiseen+aikaan.Loistokas+oli+taas+juhla,+ihmiset+parhaimmissaan+ja+hymy+oli+herkässä.Nyt+kuitenkin+arki+on+koittanut,+juhlahumu+tipotiessään+samoin+eurot+joita+näihinkin+karkeloihin+upposi.Joulu+ja+sen+juhlinta+kuitenkin+vielä+edessä+päin,+kelle+sekin+juhla+minkin+laista+juhlamieltä+tuonee.Ehkä+joulun+odotus+ei+suurempia+tunteita+kaikissa+kodeissa+nosta,+mutta+katkaiseen+kuitenkin+tämän+tavan+arjen.Sää+hyppelehtii+pakkasesta+lauhaan,+tuiskusta+ja+tuulesta+aurinkoon,+no+sen+armoilla+ollaan,+mitä+milloinkin+meille+suodaan.Kaikki+keinot+on+varmaan+koettu+työelämän+pyörteissä+ja+ainainen+työn+loppuminen+pelkona+ennen,+mutta+nyt+se+on+vieläkin+tavallisempaa.Tyttäreni+kertoi,+että+vuosi+ja+neljä+kuukautta+pidempään+työssä+olemista,+ennen+eläkettä,+jos+nyt+yleensä+sitä+työtä+riittää.Sitäkin+pohdittiin,+että+miksi+eläkeikää+lisätään,+kun+työttömiä+niin+paljon+ja+nuorillekaan+ei+työtä+riitä,+no+kai+ne+perustelut+löytyy+työtä+antavilta.Olen+hurskaisen+kanssa+sammoilla+linjoilla,+pitkäveteistä+on+se+kättelyn+katsominen,+katsoin+veteraanien+tulon,+oli+tuttu+saattajana+oleva+nainen,+sen+verran+katsoin+kuinka+selvisi+ja+hyvin+meni+ja+kaunis+pukukin+oli.Teemalle+hyppäsin+ja+sen+jälkeen+elokuvan+katsoin,+tanssin+aloituksen+ja+presidenttien+kuvauksen+vilkaisin.Tietäähän+sen,+että+parastaan+jokainen+päälleen+laittaa+kyseisestä+juhlasta+kun+on+kyse,+voi+olla+että+joku+astui+laahustenkin+päälle+siinä+tungoksessa;)Nyt+kuitenkin+palataan+arkeen+ja+ihan+tavallisia+askareita+puuhastellaan,+minä+lähden+viimeiseen+hallituksen+kokoukseen,+sitten+siltä+osin+vapauden+niistä+hommista+saan.Hyvää+talvista+päivää,+älkää+liukastuko+ja+syytä+panna+painoja+taskuun,+voi+tuuli+muuten+lennättää.
  9. Hyvää+Itsenäisyys+päivää+koko+suomen+kansa,+vapaus+joka+on+tuskien+ja+menetysten+kautta+hankittu+on+juhlimisen+arvoinen.Kiitollisin+mielin+kunnioitamme+niitä+veteraaneja,+jotka+vielä+keskuudessamme+on+ja+myös+heille+jotka+nurmena+alla+nukkuvat,+kallis+oli+uhri.Kaiken+vaikeuden+keskelläkin+voimme+elää+oman+maan+vapaudessa,+päättää+asioistamme+ja+säätä+lakimme.Kuulumme+osana+Eurooppaan,+kannamme+huolta+myös+tämän+maan+osan+asioista.Joka+puolella+ei+asiat+ole+hyvin,+meillä+kuitenkin+vielä+rauhaa+ja+rakkauttakin,+pienistä+(suuremmistakin)+ristiriidoista+huolimatta.Eläkeläiset+valittaa,+sanoit+"miettimismyssy"+miksi+ei+valittaisi,+ei+kaikilla+ole+onni+mukana+kulkenut.Kovalla+työllä+ja+tiukkuudella++tämä+olotila+missä+nyt+minäkin+elän,+on+hankittu.Kolmekin+työpaikkaa+olen+yhtä+aikaa+pitänyt+ja+kaikista+pientä+palkkaa+saanut,+velat+korkoineen+maksettu,+jopa+11%+korolla,+mutta+työtä+on+ollut+aina,+toisin+kuin+tänä+päivänä+ihmisillä,+ei+kyllä+valintaa+tehty,+kaikki+kelpaisi.Lapsilisää+olen+kahdesta+lapsesta+saanut,+pankkitilille+eivät+joutaneet,+kuten+tänä+päivänä+monellakin+menee,+joka+päiväiseen+elämään+ne+kului.Mieheni+oli+ammattimies,+mutta+ei+riittänyt+hänen+palkkansa+kaikkeen,+minun+pienet+ansiot+hyvänä+lisänä.Kiitos+mieheni+ansioista+saamani+osa+eläkkeeseeni,+on+antanut+juuri+ja+juuri+toimeen+tulon,+en+mitään+tukia+saa,+en+ole+niihin+oikeutettu.Kansaneläkkeellä+elävien+on++todella+tärkeää+saada+ne+tuet+mitä+yhteiskunta+antaa,+ja+sekään+ei+vielä+leveään+leipään+mahdollisuuksia+anna,+valittamisen+aihetta+on+kyllä,+olivatpa+demareita+tai+mitä+tahansa+muita.Minulta+jos+kysyttäisiin+tuota+lapsilisien+jakoa,+esittäisin+tulorajoja,+sillä+osalla+kansaa+ne+joutavat+pankkitileille+säästöön,+mikä+ei+kai+ole+ajatuksena+aikoinaan+ollut.Mikä+se+tuloraja+olisi,+sen+varmaan+viisaat+ekonomit+ja+tutkijat+osaisivat+oikeaksi+laittaa.Hyvilläni+olen,+että+elämäni+aikana+olen+pystynyt+itse+elantoni+hankkimaan,+yhteiskunnalta+en+mitään+ylimääräistä+ole+saanut,+en+katkeruutta+tunne+heitä+kohtaan,+joille+apua+annetaan,+hyvä+että+huolta+pidetään,+elämmehän+kaiken+kaikkiaan+hyvin+vointi+valtiossa.Varmasti+kohdallasi+myös+"miettimismyssy"+on+elämä+laskennan+kourissa,+mutta++onneksi+lapsilisät+kuitenkin+saat+ja+ehkä+ne+apuna+niissä+laskuissa,+en+usko+että+olisit+kovinkaan+onnellinen+jos+sossussa+joutuisit+asioimaan.Se+talvisodan+henki+eläköön,+ketään+ei+heitteille+jätetä.Tuo+tulo+mistä+mainitsit+"eilisääleikkauksia"+on+todella+vähäinen,+varmasti+saa+laskea,+että+riittää+edes+välttämättömään,+eli+ruokaan+ja+asumiseen.Varmasti+harrastus+menoista+on+tingittävä.Tietämättä+ihmisten+elämää+kovinkaan+laajalti+ei+osaa+sanoa,+missä+se+raja+kaikelle+tulolle+ja+avulle+olisi+vedettävä,+mutta+varmasti+apua+tarvitaan+monessa+kohteessa.Ynnämuu+on+varmaan+selvillä+niistä+vaikeuksista+mitä+nyt+eläkkeellä+olevat+ovat+joutuneet+elämään,+ei+aina+kovin+helpolla+se+leipä+tullut,+mutta+yrittämistä+on+ollut+ja+sitkeästi+työhön+kuin+työhön+tartuttiin.Ei+siinä+osattu+apuja+pyydellä++itseensä+ja+omiin+voimiin+oli+jaksettava+turvata,+nyt+elämä+kuitenkin+saatu+jollakin+tapaa+uomilleen+ja+apua+annetaan+tarvitseville.Korjattavaa+on+yhteiskunnan+asioissa+edelleen+ja+tänä+päivänä+näyttää+ennusteet,+että+takapakkia+mennään,+ei+hyvältä+kaikkien+osalta+ennusteet+näytä.Siitä+voimme+olla+onnellisia,+että+menneet+sukupolvet+ovat+uskoneet+huomiseen+ja+saaneet+rakennettua+tämän+nykyisen+vapaan+kotimaan+meidän+olla+ja+elää.Hyvää+ja+kunnioitusta+herättävää+Itsenäisyyspäivää.
  10. Huomenta+viikon++alkuun+ja+vesisateeseen,+ikävä+ilma+on.Varmaan+saa+valoja+polttaa+koko+päivän,+niin+paksu+tuo+pilvipeite+näkyy+olevan.Kyllähän+suomalaisuuteen+kaiketi+kuuluu+tuo,+että+mieluummin+jättää+huomioimatta,+kuin+kapinaan+alkaisi,+itsekseen+jokainen+mutisee,+niin+minäkin,+mutta+alistuu+sitten+toden+näköisesti+voimattoman+oloisena.Onhan+lakkoja+ennen+ollut,+nyt+tuskin+sellaista+ei+aikaan+saataisi,+ehkä+kuitenkin+niitä+hyvin+pärjääviä+enemmän.Pahoin+vointia+on+varmasti+kuitenkin+paljon,+ehkä+tuo+Imatran+tapauskin+joku+sellainen+lähtökohdiltaan+on.Surullista+ja+noita+tapauksia+enenemissä+määrin+aina+ilmaantuu.Yleinen+toisen+ihmisen+kunnioitus+on+hävinnyt,+ei+enää+mikään+ole+koskematonta,+ei+edes+kuolema,+sekin+räävinnän+kohde.Auttavia+ihmisiä+löytyy,+kun+lueskelee+lehtien+ilmoituksia,+on+keräyksiä+monella+tapaa+heikompien+auttamiseksi,+mutta+eipä+taida+tämä+joulun+seudun+apu+pitkälle+viedä,+kyllä+systeemi+pitäisi+saada+toimimaan+niin,+että+yhteiskunta+kaikista+huolehtisi.Tarpeeseen+tulee+kuitenkin+kaikki+joulukeräykset+mitä+tehdään,+onhan+ilo+antaa+ja+auttaa,+meillä+kaikilla+on+mahdollisista+osallistua+vaikka+pienin+lahjoituksin,+pienistä+puroista+ne+suuret+virrat+syntyy.Hyvähän+se+on,+että+puuttuneet+nikit+näin+tulee+esiin+vaikka+ei+tarkoittaisikaan,+onpahan+tieto+niiden+olemassa+olosta+VenlastiinaTuo+allergisuus+on+monesti+syynä+niiden+tuoksuvien+pyykkien+kanssa,+ei+varmaan+mukavaa+saada+astma+kohtausta+puhtaista+pyykeistä.Kai+villa+ohjelmilla+pesit+villaisia+hurskainen,+muuten+saattaa+olla,+että+tiivistyvät+peltipaidoiksi,+no+tietysti+osasit+asian,+miksi+edes+kyselen+tätä;(Kiitos+Ramoona+kauniista+itsenäisyys+päivän+kukkakimpusta,+siinä+ohessa+muutakin,+minulla+pöydällä+kaksikin+kaunista+sinivalkoista+kimppua.Kaksi+kärpästä+yhdellä+kertaa,+kakku+teki+kauppansa+ja+siinä+ohessa+kaikki+muukin+tarjottava,+olihan+se+mukavaa,+olin+nähnyt+ihan+vaivaa+tekemisessä.Sain+tuorejuustoa+monta+pakettia,+nyt+joulun+juustot+on+jääkaapissa+ja+jääpä+vielä+tulevalle+uudelle+vuodellekin.Homejuusto+ja+piparkakut,+nam,nam,,Uskomattomalta+todella+tuntuu,+että+nuo+leikkaukset+koskevat+jo+tiukimmilla+olevien+lapsiperheiden+ja+pienen+eläkkeen+saajien+joukkoa,+olisi+varmasti+paljonkin+sellaisia+tahoja,+joille+ei+pienet+leikkaukset+edes+huomiota+saisi.Miten+tämän+asian+voisikaan+ymmärtää+ja+miten+he+joilla+hyvinvointia+on+yli+hypäten+pystyvät+tämän+ongelman+kanssa+elämään?Omalta+osaltani+olen+joka+keräykseen+jotakin+yrittänyt+laittaa,+eihän+se+suurta+ole,+mutta+tunne+lämmin,+että+talkoissa+mukana+olen.Miten+paljon+voisivatkaan+he+apuansa+antaa,+joilla++yltäkyllin+kaikkea+on,+empatiaa+kaivataan.Nyt+vietän+hyvin+ansaitun+laiskuus+päivän,+ulos+ei+onneksi+ole+pakko+lähteä,+joten+laiskottelen;)Ottakaa+mallia+,tehkää+samoin;)
  11. Huomenta+sunnuntai+päivään,+entiseen+lepopäivään,+nykyään+ei+kai+sellaista+olekaan?Meille+eläkeläisillä+se+on+yhtä+lepopäivää,+jos+niin+asiamme+järjestämme.Pullat+kohoavat+pellillä,+pyykit+on+silitetty,+vielä+olisi+kakun+koristelu,+huh,+enpä+tykkää,+mitään+hienoa+en+osaa+tehdä,+mutta+jospa+maku+peittäisi+puutteet;)Päivällä+on+luvassa+vieraita,+siksi+tämä+höösäys+tällä+kertaa,+pullan+paiston+jätin+tähän+päivään,+tulee+hyvä+tuoksu;)Kyllä+se+meillä+joilla+on+kaikki+lähellä+on+helppo+elää,+jos+jostakin+korvesta+joutuisi+lähtemään,+voisi+tarkkaan+kauppa+ostokset+ja+muut+tarpeet+miettiä,+kun+vielä+nuo+yleiset+kulkuneuvotkaan+ei+usein+sinne+poikkea.Suomen+tilanne+on+nyt+jos+koskaan+niin+sekava,+että+ei+tiedä+missä+mennään,+mikä+on+peruttu+ja+mikä+uusi+on+tilalle+keksitty,+yksi+asia+on+varma,+tuo+kyykkyyn+heikoimmat.Karpaloita+syön+harvakseen,+kehuvat+kovasti+kuivattuja+karpaloita,+pitäisi+kokeilla.Olen+ihan+onnellinen+puolestasi+hurskainen,+kerrankin+kaikki+hyvin,+niin+se+vaan+on,+kun+jaksaa+yrittää,+päivä+risukasaankin+paistaa,+noin+kuvannollisesti,+mistään+risukasasta+en+kohdallasi+tiedä.Voi+myös+olla+siellä+kaupan+kassallakin+syy+kohteliaaseen+käytökseen+sinun+hyväntuulisuus;)Miksi+ei+koskaan+puhuta+siitä+miten+pienillä+tuloilla+pitää+selvitä+ostoksista,+kun+toisilla+isot+tulot+ja+kaupoissa+samat+hinnat+kaikilla.No+tietenkään+iso+tuloiset+ei+punalappuisia+tuotteita+kalasta,+eikä+välttämättä+tarjouksien+perässä+juokse,+tai+mistäs+minä+tiedän+vaikka+rikkaudet+olisi+juuri+näin+kertyneet.Pakon+edessä+pienillä+tuloilla+niitä+tarjouksia+etsitään,+ei+edes+säästöön+joudu+nämä+edut,+ja+kun+ei+perintöjä+ole,+ei+kartu+omaisuuskaan.Mitäpä+sitä+rikkauksilla,+kun+edes+välttämättömyyksiin,+kuten+ruokaan+ja+asumiseen+eurot+riittäisi.Liukasta+varmaan+on+paikka+paikoin+ja+minä+en+varmaan+kykene+noita+lahjaksi+kaupungilta+saatuja+jarrujakaan+voi+käyttää,+jalan+asento+muuttuu+ja+sekös+sitten+polviin+ja+selkään+ottaa.On+vaan+pysyteltävä+pystyssä+muilla+keinoin,+sauvat+kai+sitten+seuraavana.Mummoriesu,+kyykkyyn+pääsen,+mutta+ylös+nousu+ei+sitten+ilman+apua+(+on+tuolin+selkä)+onnistu.Olen+manannut+noita+ala+ja+ylähyllyjä,+kun+molempiin+meno+on+kovin+hankalaa,+kaikki+pitäisi+olla+silmien+korkeudella.Nyt+niitä+tuoksuja+hankkimaan,+pullat+uuniin+ja+kakku+valmiiksi,+oikein+hyvää+sunnuntai+päivää+teille+ystävät.
  12. Lauantai+aamua+eletään,+pieni+pakkanen+ja+lumisadettakin.Matot+roikkuu+parvekkeella+haistelemassa+raitista+ilmaa,+sisällä+aloittelen+siivousta.Kaali+tuoksuu+jo+aikaisin+aamusta,+kaalilaatikko+päivä;)Eipä+puutu+joulupuuta,+kuuta+ei+kyllä+näy+ja+kortin+lähettämiseen+kyllin+aikaa+Venlastiina,+et+kai+nyt+pirttiä+voi+joulun+alla+unohtaa?Tuo+että+oma+syy+olisi+kaikilla+köyhyyteen,+en+jaksa+tuota+uskoa,+kyllä+olosuhteet,+työttömyys+ja+huono+tuuri+on+paljonkin+syypää+huonoon+elämään.Kaikesta+löytyy+kaikkea,+mutta+että+niin+suuri+määrä+tiukoilla+olevia+olisi+omasta+syystään+köyhyydessä,+tiedän+monia+omassa+ympäristössä+olevan+olosuhteiden+johdosta,+työtä+vaan+ei+kerta+kaikkiaan+ole.Onni+että+meillä+joku+apu+on+antaa+näille+tarpeessa+oleville+yhteiskunnalta,+toivoisi+kanssa+eläjien+myös++tämän++huomioivan+muulloinkin+kuin+jouluna.Paljon+on+ihmisiä,+joilla+olisi+mahdollisuus+avun+antoon.Politiikassa+puhaltaa+levottomat+tuulet,+usko+horjuu+päättäjiin.Levotonta+ja+arvaamatonta+on+koko+maailman++suhteen,+ei+osaa+muuta+kuin+arvailla+mitä+seuraavaksi.Aika+pienellä+porukalla+taitaa+olla+puhtaat+jauhot+pussissa,+ulkomailla+kuin+kotimaassakin.Noin+se+apu+toimii,+kuten+hurskainen+kerroit+ja+hyvä+että+muistat+käsijarrun+päälle+laittaa,+olisi+voinut+hullummin+käydä+jos+kuormasi+olisi+yksin+liikkeelle+lähtenyt.Hyvä+ettet+uskollista+palvelijaa+kurittamaan+käynyt,+syyttä+olisit+niin+tehnyt,+kun+vika+olikin+sinussa;)Nyt+sitten+pidemmätkin+kaupassa+käynnit+joudut+kävellen+tekemään+ynnämuu,++kunpa+osat+löytyisi+ja+saisit+auton+kuntoon,+onhan+sen+olemassa+oloon+niin+tottunut,+että+viimeistään+nyt+huomaa+tarpeellisuudenkin.Nuo+avaimen+unohtamiset+ne+laittaa+miettimään+useamman+kerran,+että+taskusta+löytyy+varmasti,+kun+ulos+lähdet,+kalliiksi+tulisi+aukaisijaa+tilata.Onhan+se+muutaman+kerran+jäänyt,+mutta+onnekseni+on+avaimelliset+olleet+paikalla+ja+olen+maksulta+vielä+säästynyt.Olen+ehkä+ylivarovaiseksi+tullut,+kun+lähtöä+teen,+takki+päällä+vielä+käyn+katsomassa+hellan+ja+muut+sähkölaitteet,+että+päältä+pois+ovat.Ajatuksesta+mitä+voisi+seurata+huolimattomasti+lähtemisestä,+saa+ylivarovaiseksi.Rokotukset+puuttuu+minultakin,+toivottavasti+tuo+lintuinfulenssa+ei+leviä,+pakkanen+kai+sen+estäisi,+jos+oikein+paukkumaan+alkaisi,+no+enpä+tiedä.Kolareita,+niinpä,+aina+niitäkin+sattuu,+vaikka+varoitellaan+monesta+aiheutuksista+tien+päällä,+inhimillisiä+virheitäkin+sattuu,+koskaan+ei+voi+tietää+mitä+edessä+tulevassa+tapahtuu.Nyt+taas+höpinää+tuli,+alan+tehdä+hyödyllisempää+täällä+livenä,+vaikka+tärkeä+on+aamu+jutut+tännekin+saada,+onhan+se+jonkunlaista+terapiaa+tämäkin,+no+heippa+taas!
  13. Huomenta,+joulukuun+ensimmäiseen,+Oskarin+päivä,+onnea.Tämä+kuukausi+aiheuttaa+stressiä+monelle+kiireiselle,+eläkeläisenä+voi+sen+tuskan+sivuuttaa.Kinkku+on+pakkasessa,+vävy+tuli+hakemaan+ja+kävimme+jo+aamutuimaan+tämän+oston+tekemässä.Tulipa+ostettua+tuo+tarjouskin,+mikä+tuossa+mainoksena+vieressä+heiluu,+eli+4+konvehtirasiaa+10+eurolla,+kinkku+maksoi+3,99+kilo+ja+oli+kotimainen.Riittää+tuosta+jo+vieraillekin,+viisi+kiloa+painoi.Ompelu+urakka+suoritettu+ja+kone+totteli+kohtalaisen+hyvin,+kiitos+vaan+toivotuksista+Kristiin23,+nekö+lie+auttaneet,)Aika+ison+mokan+ole+tehnyt,+kun+en+ole+kirjannut+menemisiäni++vuosien+kuluessa,+nyt+vaan+vastailen,+en+muista,+kun+joku+jotain+kysäisee.Eipä+voi+ketään+syyttää,+vika+itsessä,+kuten+monen+muunkin+asian+kanssa.Voi+noita+hurskaisen+harmeja,+aina+vaan+jotain+ikävää+sattuu,+kyllä+sinut+olisi+nyt+laitettava+lepäämään+ihan+isosti,+saisit+selkäsi+kuntoon+ja+siinä+se+muistikin+virkistyisi,+kyllä+ne+työt+odottaa.Eipä+noita+matkoja+suuremmin+ikävöi,+vähän+olen+minäkin+matkustellut,+kotona+on+niin+hyvä+olla.Aina+vaan+haluttomammaksi+tulen,+en+enää+viitsisi+mihinkään+lähteä,+onko+se+niin,+että+on+nähnyt+tarpeeksi+ja+huomannut+kaiken+turhanpäiseksi,+pitäisi+keksiä+jotakin+sellaista,+mistä+itselle+jotain+hyvän+mielen+tapaista+saisi.Välilevyn+pullistuma+jo+vuosia+sitten+minulla+todettiin+ja+pitihän+se+joskus+tiukoillakin,+mutta+nyt+olen+selvinnyt+kohtalaisen+hyvin+selkäni+kanssa,+mutta+eipä+ilman+vaivoja+ole+päässyt.Kai+se+on+jo+annettava+periksi,+että+ikiliikkujana+ei+enää+mennä,+on+hidastettava+askelta,+mutta+jos+särkylääkkeillä+selviän,+en+vielä+apuvälineitä+halua+ottaa.Pitää+lähteä+kahvia+hamstraamaan,+no+ei+nyt+sanan+täydessä+merkityksessä,+muutakin+ostettavaa+on+ja+kahvi+on+loppumassa,+siispä+tarjouksen+käytän.Oikein+mukavaa+päivää+teille+kaikille,+älkää+vaan+liukastelko.
  14. Huomenta+nolla+keliin,+suuria+heittoja+vuorokauden+aikaan,+toivottavasti+ei+lumia+kuitenkaan+ehdi+viedä,+kunnes+taas+pakastaa.Yksi+asia+mille+viisaimmatkaan+ei+vielä+mitään+mahda+on+tämä+sää.Antoisaa+on+matkanne+teko+ollut+Late,+vaikka+en+sen+paremmin+elämästänne+tiedä,+olen+kokenut+sen+näin+kirjoittelun+välityksellä+hyvin+sopuisaksi+ja+rakkaudelliseksi.Harvoin+enää+loppuun+asti+avioparit+jaksavat,+mikä+on+harmillista,+sillä+koko+yhteiskunnan+tukipilari+on+onnistuneet+avioliitot+ja+perheet.Näin+ajattelen,+voi+joku+olla+toista+mieltäkin,+mutta+mielestäni+se+jatkuvuus+minkä+vahva+ja+onnellinen+perhe+aikaan+saa,+on+runko+yhteiskunnalle.Hyvin+vähän+olen+muistojani+kirjannut+ja+sitä+harmittelen,+mummoriesun++ja+Venlastiinan+vihkoset+tuovat+menneet+hyvin+esiin+ja+kannattaa+todella+lapsille+perinnöksi+jättää.Valokuvien+kautta+saan+minäkin+joitakin+muistoja+esiin+kaivettua,+mutta+kirjallinen+tallenne+olisi+ollut+parempi+lähtökohta+monen+muiston+kohdalla.Tästä+puutteesta+saan+itseäni+syyttää+ja+saamattomuuttani.Tuo+palstan+tila+on+mikä+on,+mutta+harmittaa,+kun+halu+lukea+ja+aina+törmää+noihin+väittelyihin,+saattaa+moni+hyväkin+aloitus+jäädä+huomioimatta.Jos+joku+hyvä+aloitus+tulee,+on+pika+vauhtia+joku/jotkut+sinne+ilkeitä+viestejä+laittamassa+ja+tuo+"sumppikuppila"+alkaa+melkein+joka+ketjussa+esiintymään.Hillitsen+itseni+ja+en+puutu+asiaan,+kai+ylläpito+ehtii+joskus+tännekin+vilkaista+ja+lopettaa+moisen+törkeilyn.Kissa+pyrki+ystävyyteen+kanssasi+hurskainen,+olisit+vaan+pitänyt+sen,+ystävä+jolle+jutella,+ei+yksin+olisi+tarvinnut+puhua.Facebookissa+seurailen+noita+eläinten+kiintymyksiä+ihmisiin+ja+miten+ne+hyvin+osoittavat+ne+huolenpitonsa+ja+hellyytensä.Minulla+on+ollut+kaksi+kissaa+ja+koiraa++aivan+ihania+olivat,+jos+nyt+sattuisi+pieni+kissanpentu+kohdalle,+en+empisi;)Kissan+kanssa+eläminen+helpompaa,+vaikka+huollettava+sekin+on.Muorin+kanssa+samoilla+linjoilla,+pirtin+kissat+ovat+niin+helppo+hoitoisia,+että+eihän+niitä+meinaa+muistaa+olemassa+olevankaan.Nyt+pitää+tuota+ompelu+hommaa+jatkaa,+loppu+vaihe++on+käsillä,+sekin+urakka+selvitetty+ja+kone+toimi+kiltisti.Päivän+jatkoja,+iltaan+sitä+tänään+myös+päästään.
  15. Huomenet,+nyt+pakkasaamuun,+kymmenen+astetta,+tuntuu+jo+talvelta.Minulle+riittäisi+lumi+ja+pakkanen,+kyllä+tällä+kelillä+jo+lumi+kengän+alla+narskuu;)Kaupassa+kävin+eilen+ja+kyllä+sielläkin+jo+täysi+joulu+touhu+pyörii,+tänään+varmaan+vilkkaana,+kun+vero+palautukset+tulee.Palstalla+ihan+kamalia+nuo+ketjut,+muutamaa+yritin+lukea,+ei+kerta+kaikkiaan+jaksa,+samaa+jorinaa,+toinen+toistaan+yllyttäen.Tekisi+mieli+asioihin+oikaisuja+tehdä,+mutta+kokemuksesta+tiedän+ja+uskon,+ei+kannata.Tuo+etsiminen,+sitä+kyllä+lisääntyvissä+määrin+ilmenee+täällä+minun+kotona+myös,+olen+yrittänyt+tälle+asukille+sanoa,+että+pane+tavarat+paikoilleen,+mutta+uskookos+hän.Olen+ihan+todella+yrittänyt+ottaa+tavakseni+viedä+tavarat+heti+käytön+jälkeen+omille+paikoilleen,+mutta+viikonlopulla,+kun+siivousta+harrastan+saan+alkaa+tavaroiden+paikoilleen+laittamisella.Kaikki+etsimäni+olen+kyllä+löytänyt,+sitten+aikojen+päästä+tupsahtaa+esiin.Säilytys+paikkoja+liian+vähän,+tai+tavaraa+liian+paljon,+ehkä+tuo+viimeinen+on+totuus.Ollaan+kuitenkin+hyvillämme,+että+elämä+näinkin+hyvin+menee,+korvaamatonta+vahinkoa+ei+ole+tapahtunut.Ainakin+lapsettomat+osaavat+neuvoa+kasvatuksen+kanssa,+näin+olen+kuullut,+oikein+piti+pysähtyä+miettimään+omaa+kasvattamistaan,+kyllä+lapseni+sai+kasvaa+ihan+omilla+opeillaan,+näin+uskon.Esimerkkinä+yritin+varmaan+olla+ja+ainakin+sanoin+mokia+tehdessäni,+älkää+koskaan+näin+tehkö,+kuuliaisia+kansalaisia+on+tullut+heistäkin.Empaattinen+olet+hurskainen,+hellästi+kohtelet+matojakin,+niin+sitä+pitää,+saatat+hyötyä+itsekin,+kun+madot+kompostiasi+myllää;)Voi,+voi,+kun+ei+tuo+pakkanen+kirisi+kovin+pian,+että+saisit+ne+oja+työsi+päätökseen+ja+hyvään+loppu+tulokseen.Muuten+se+ongella+istuminen+selkää+todella+koettaa,+kokemuksesta,+sen+tiedän,+mutta+sen+kestää,+kun+ahvenia+veneeseen+heittelee;)Otin+urakan,+seitsemäntoista+aikuisten+ja+kuusi+lasten+tyynyliinaa+lupasin+ommella.Tuo+koneella+ompelu+ei+minun+herkkua+ole+ja+kun+yleensä+kone+herjaksi+heittäytyy.No+tyypillisellä+tavallani+periksi+en+anna,+menköön+sitten++aikaa+vaikka+kuinka+paljon,+urakan+saatan+loppuun.Painamis+hommiin+en+sitten+osallistu,+minun+osani+tämä+ompelu.Hätähousun+nimen+eilen+sain,+kun+minun+pitää+saada+työt+nopeasti+sujumaan,+vaikka+hyvin+suunniteltu+olisi+paras+lopputuloksen+suhteen.Kunhan+tuo+päivä+vähän+valkenee,+alkaa+kone+surista,+pitäkää+peukkuja,+että+toimii+mallikkaasta;)Katselen+tuota++pienen+matkan+päästä+näkyvää+rakennuksen+tekoa+ja+kohta+sinne+pääsee+onnelliset+asukkaat+muuttamaan,+järven+rannalle,+vievät+kyllä+minun+järvinäkymän+talollaan.Niin+se+elämässä+usein+menee,+toisen+onni,+on+toisen+harmi,+tässä+tapauksessa+harmi+melko+pieni.Aloitellaan+tämän+päivän+iltaan+kuluttamista,+kuka+mitenkin,+varma+on+se,+että+ilta+kaikille+tulee;)
  16. Huomenta+uuden+viikon+alkuun+ja+heti+kohta+joulukuu+koittaa.Lunta+on+nyt+kuin+konsaan+talvella+ja+pakkastakin+kuusi+astetta,+tätä+kun+pitäisikin,+olisi+elämä+mukavaa;)+Saikos+Late+hyvät+unet,+varmaan+jo+kahvin+keitossa+olet;)Sitä+aikaa+kaikin+puolin+eletään,+että+punanenäsyys+voi+johtua+muustakin+kuin+nuhasta.Lopeta+hyvä+mies+se+ojan+kaivaminen,+kohta+todella+joeksi+muuttuu,+liika+into+voi+olla+pahasta+hurskainen.Tulee+minulle+veronpalautusta+peräti+38+euroa,+mitä+sillä+nyt+ostaisikaan,+pitäisi+itseään+hemmotella.Kaksi+kertaa+voin+hiukset+leikkauttaa,+siinäpä+se+ilo.Hyvä+noinkin+ynnämuu,+kärsivällinen+varmaan+olet,+kun+jaksat+tätä+konetta+veivata,+minulla+ei+sitä+kärsivällisyyttä++ole+nimeksikään.Joskus+olen+muka+keskittynyt+ja+alan+konetta+"huoltamaan",+huomaan+melko+pian+,että+entistä+sekaisempi+on+ja+aikaa+meni+aikamoinen+tovi.Sitten+vaan+apua+pyytämään,+nyt+alan+uskoa+jo+suosiolla,+että+ei+tällä+muistilla+passaa+mennä+latauksia+ja+muitakaan+säätöjä+tekemään.Minä+olen+selvinnyt+tähän+asti+tunnusteni+kanssa+hyvin,+mutta+koputan+tässä+puuta,+voi++seuraavalla+kertaa+jo+unohtua.Aika+paljon+noita+puheita+syntyy,+että+"mikäs+se+nyt+olikaan+"ja+ei+muista+vaikka+miten+yrittää.Tuota+sipaisu+juttua+en+ole+kokeillutkaan,+liekö+edes+minulla+mahdollisuutta?Nuo+putkiremontit+hieman+huolta+aiheuttaa,+ei+vielä+ole+kokonaan+ainakaan+uusittu.Kyllä+saa+olla+huolellinen+tuolla+pimeillä+teillä+pyörällä+ajaessakin,+olen+joskus+ajatellut+noita+yksi+valoisia+autoja,+jos+kovin+läheltä+joutuu+menemään,+voi+käydä+hullusti.Heijastimet+ja+kaikki+valot+olisi+paikallaan+ja+kunnossa+olla.Noin+on+sitten+lopuksi+minun+myös+tehtävä+kuin+muori,+huoltoon+kone+ja+kai+pitäisi+apua+myös+mummon+touhuiluun+antaa;)Toivoisi+tätä+valkeutta+nyt+kaikille+riittävän,+kyllä+se+mielialaa+kohottaa,+tietenkin+liika+tätäkin+lajia+on++liikaa,+kohtuudessa+toivon+kuitenkin+jokaiselle+valkeaa+lumimattoa.Nyt+sitten+päivän+touhuihin,+eli+kerhoon+ja+kaupoille,+en+ole+yli+viikkoon+kaupassa+käynytkään.Luulisi+pankkitilin+kasvavan,+mutta+osaan+rahaa+työntää+muuallekin,+kuin+kauppiaille.Kaikesta+huolimatta,+olkoon+päivänne+mukava+ja+antoisa.
  17. Huomenta+sunnuntaiaamuun+ja+ensimmäiseen+adventti+päivään,+tänään+hoosianna+kaikuu+suomen+kirkoissa.Lunta+on+++ihan+reilusti,+pakkasta+muutama+aste,+lupasivat+myrskytuulta,+elämme+talven+aikaa.Voipa+käydä+vielä+niinkin,+että+nämäkin+lumet+katoaa.Juhla+valaistus+on+minun+kodissani+ja+sitä+sitten+kestää+Loppiaiseen,+sitten+olen+kypsä+ne+paketoimaan+vuodeksi;))Olen+huono+polttamaan+elävää+tulta+sisällä,+parvekkeen+lyhdyissä+joskus.Minäkin+tarkastin+lottoni+koneella+ja+yhtä+tyhjyyttä+vaan+lupasi,+taas+on+ostettava+uusi++kymmen+viikkoinen,+pitää+sitä+pientä+jännättävää+aina+vaan+olla,+vaikka+melkein+100%+varma+olen,+en+voita+mitään.Sohjolta+olemme+säästyneet,+mutta+vieläpä+ehtii.Pitää+illalla+katsoa+tuo+miljonääri,+minulla+on+sauna+aina+siihen+aikaan+lauantaina,+joten+uusinnan+sitten+katson.Tuo+Talvivaara+on+joka+tuutissa+nyt+esillä+ja+siihen+liittyvät+kytkökset,+näinhän+niitä+rikkauksia+haalitaan+ja+veronmaksajat+tyytyväisinä++katselee+ja+kuuntelee.No+on+niitäkin+joille+kapina+henki+syttyy,+mutta+minkäs+mahdat,+kun+lain+laatija+on+matkojen+päässä+veronmaksajista,+siis+kuvannollisestiEi+auta+meikäläisen+pulista,+maksan+vaan+mitä+vaaditaan.Taitava+olet+ynnämuu,+kun+osaat+koneen+kuntoon+saattaa,+minä+jos+yritän,+aina+vaan+sekaisemmaksi+menee.Hiljaista+on+taas+pirtissä+ollut,+joko+ne+joulukiireet+päälle+painaa?Aloitan+minäkin+jotain+puuhastelemaan,+askartelut+sain+eilen+kuntoon,+mutta+vielä+noita+tekemisiä+riittää+ja+keksin+lisää;)Vietetään+rauhaisa+päivä,+lauletaan+tai+ainakin+kuunnellaan+Hoosianna,+minulla+tapana+kuunnella+kirkon+toimitus+ja+kylmät+väreet+selkäpiissä+tuntuu,+kun+lauluun+yhdyn.Näin+ne+perinteet+vaikuttaa+ja+juhlistaa+myös.Saman+vaikutuksen+tekee+Maamme+laulu+ja+joku+muukin+juhlava,+Veteraanien+iltahuuto+muun+muassa.Nautitaan+lumen+puhtaudesta+ja+talvisesta+säästä.
  18. Lunta+tulvillaan,+on+raikas+talvisää,+koko+ajan+lisää+sataa.Kovin+raikas+ei+tuo+ilma+ole,+jos+talven+pakkasiin+vertaa,+yksi+aste+miinuksella.Harmaa+on+taivas,+mutta+kummasti+valoisammalta+tuo+ikkunasta+näkyvä+päivä+valkenee.On+melkein+tavaksi+tullut,+että+viikonloppuna+sataa+ja+silloin+aurat+lähtevät+liikkeelle+paljon+myöhemmin+kuin+arkena,+nytkään+ei+vielä+yksikään+aura+auto+ole+kolissut.Ande2+noista+heijastimista+mainitset,+ihme+että+niitä+ei+vaan+tuolla+liikkujilla+monellakaan+näe,+vaikka+joka+paikassa+niiden+tarpeellisuutta+mainostetaan.Olen+yrittänyt+minäkin+noita+sudokuja,+mutta+enpä+ole+päässyt+oikein+sisälle,+ristikoita+kylläkin+täyttelen,+jos+maltan+muilta+töiltä.Askartelut+odottavat+tuolla+pöydällä+nytkin.Vähäisiä+ne+piha+hommat+on+kerrostalossa,+joskus+harjaan+rappuset+ja+edustan+siinä+minunkin+ulkotyöt+on.Kaikki+valmiina,+tosin+maksan+palveluista+yhtiö+vastikkeessa,+se+minun+osuus;)Aika+nolon+tuntuinen+tilanne+hurskaisella,+mutta+eipä+ne+unohtelut+yksin+meillä+vanhuksilla,+näkyy+joskus+muillakin+vaikeuksia+muistin+kanssa.Kyllä+sitä+aika+nololta+itsensä+tuntee,+jos+kassa+joutuu+punnitukseen+lähtemään,+siinä+pidemmän+jonon+edessä+ei+kaikki+katseet+kovin+herttaisia+ole.Eipä+näistä+nyt+murheita+itselle+pitäisi+kerätä,+mutta+kun+aina+on+yrittänyt+elää+niin,+ettei+esteenä+muille+olisi.Kaikki+eivät+herkästi+ymmärrä,+että+vanhuus+ja+kömpelyys+tulee+aikanaan+kaikille.Kyllähän+pirtti+nurkan+taakse+nykyisin+piankin+katoaa+ja+sieltä+sitä+on+katseltava.Ynnämuu+puhuit+revehtymisistä,+on+se+kyllä+totista+totta+sekin,+että+itse+tietämättään+jokin+paikka+kipeytyy+ja++syytä+ei+ole+muuta,+kuin+joku+paha+asento,+niin+hauraaksi+sitä+on+tullut.Kyllähän+noita+"muistoja"++matkan+varrelta+on+kertynyt+koko+kehoon+ei+aina+ole+muistanut+oikeita+tapoja+työskennellä+ja+nyt+niistä+saa+kärsiä.Veto+ja+pukeutuminen,+tai+paremmin+sen+unohtelu+kolotuksia+aikaan+sai,+muistan+yhden+vanhan+miehen+aina+kehottaneen+istumaan,+kun+on+mahdollista,+viimeinen+pari+jalkoja+sanoi+olevan+käytössä.Tervetuloa+Ramoona+kotiin,+varmaan+ihana+matka,+mutta+ihana+myös+kotiin+päästä.Alkaa+tämä+joulun+aika+kynttilöineen+ja+puuhineen,+uskon+sinunkin+niitä+tekevän+ja+kaipaavankin.Perheen+yhteinen+juhla+monellakin,+tosin+tänä+vuonna+jää+niin+lyhyeksi,+melkein++tavallinen+viikonloppu.Tyttären+pojan+perhe+ei+Ruotsista+tänne+meidän+muiden+joukkoon+tule,+viettävät+ensimmäisen+ruotsalaisen+joulun.En+tiedä+onko+kovinkaan+erilaista+siellä,+eiköhän+saman+tyyppisenä+mene.Pojan+tytär+taas+sanoi+haluavansa+kotiin+tulla+jouluksi,+hän+sieltä+Espanjan+suunnalta.Nyt+menen+tuonne+pöydän+ääreen+ja+alan+melkoisen+lapsellisena+leikkimään+pienten+askartelujen+kanssa,+mutta+siinä+se+aika+hyvin+menee.Eikös+se+niin+ole,+että+lapseksi+sitä+jo+tällä+iällä+muututaan,+mikäs+onkaan+mukavampaa,+ei+aina+ole+kiva+olla+järkevä+ja+viisas+aikuinen,+onko+sitä+koskaan+ollutkaan+?Älkää+liukastelko+ja+heijastimet+mukaan+ulos+lähtiessä,+tämä+koskee+myös+minua.Liikun+niin+vähän+ulkona+ja+enimmäkseen+jalkakäytävillä,+valojen+alla,+joten+ei+se+heijastin+mukana+vaan+ole.Hyvää+lumen+valaisevaa+päivää+teille+kaikille.