Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta,+nyt+jo+hieman+valoisimman+oloiseen,+satoi+lunta.,+ei+vielä+pakkasella+kuitenkaan,+mutta+niinhän+on+kylmenevää+luvattu.Lumiaura+autot+jyrräävät+intoa+täynnä,+vaikka+ei+vielä+ole+kuin+muutama+sentti+lunta,+kai+ne+kalustoa+testaavat;)Onhan+se+tietenkin+ihan+hyvä,+jos+tuo+sohjoinen+lumi+jääty+tilanne+muuttuu+hankalaksi,+ainakin+jalankulkijoille.Vähän+tuo+ajatteluttaa+minun+talossa+myös+nuo+putkiremontit,+mutta+ei+ainakaan+suunnitelmissa+vielä,+talo+on+jo+vanha,+mutta+hyvin+hoidettu,+onhan+se+melkoinen+laina+mikä+putkiremonttiin+on+otettava.Talossa+tapahtuneita+putkitukoksia+ja+vuotoja+on+sattunut+etupäässä+vuokralaisten+asunnoissa,+kai+se+omistaminen+jotenkin+tarkempana+valvomisen+pitää.Sitkeä+olet+tuon+periksi+antamisen+kanssa+hurskainen,+mutta+niin+sitä+aina+ennen+piti+ponnistella,+kun+pihatyöt+valmiiksi+meinasi+saada.Aina+kun+joku+työ+oli+lähellä+valmistumista+piti+se+loppuun+saattaa,+vaikka+voimat+olemattomat,+mieheni+tapasi+sanoa+minusta,+että+paljon+tuo+jaksaa;)Nyt+sitten+urakat+olemattomia+entisten+rinnalla.Ikävä+tuo+sinun+vaivasi+sini-sirkku,+mutta+mielialan+korkealla+pitäminen+auttaa+moniin+sairauksiin+ja+sen+sinä+osaat.Valoisa+ja+elämän+halu+on+niitä+parannus+keinoja+parhaimmasta+päästä,+siihen+kun+lisää+hyvän+ruokahalun+vaiva+on+voitettavissa.Mukava+vielä+sekin,+että+lapset+auttamassa+tarpeen+mukaan,+iloista+mieltä+ja+jaksamista+toivottelen.Kyntteliköt+minäkin+huomen+illalla+ikkunalle+sytytän+ja+siitä+sitten+joulun+jälkeen+taas+vintille+hiissaan.Joka+joulu+on+joku+kynttilä+vioittunut,+no+vanhat+ovat+,+mutta+lamppuja+vaihtaen+olen+saanut+pelaamaan.Kuusen+kyntilän+päälle+astuin+ja+oli+käytettävä+sähköliikkeessä+laittoivat+kuntoon,+oli+edellisenä+vuonna+ostetut.Eilen+nautimme+eka+joulu+ruuan+ja+olihan+se+maistuvaa,+ähky+tuli,+näitä+aterioita+vielä+kolmet+jäljellä.Sittenpä+jo+joulu+ruuat+alkavatkin+käydä+liian+tutuiksi,+mutta+pitää+vielä+kuitenkin+kotiinkin+niitä+laittaa.Olen+miettinyt+pääni+puhki,+millä+pienellä+muistamisella+yllättäisin+käsityö+ystävät,+kortin+voin+tietenkin+jokaiselle+tehdä,+mutta+pitäisi+jäädä+joku+käsitöihin+liittyvä+muisto+tilaisuudesta.Kahdeksas+päivä+on+tämä+tapahtuma,+ei+kovin+suuria+ehdi+valmistaa.Näitä+pakko+tuntemuksia+sitä+näin+joulun+alla+itselle+kerää,+onnekseni+sukka+ja+lapas+neuleet+omille+jo+valmiina.Kaijan+päivä+ja+onhan+se+Kaisankin+päivä+ja+tuli+ihan+Kaisan+kaljamatkin+,+Liisan+liukkaat+kai+meni+ilman+liukastelua;)Nimipäiville+sain+kutsun,+onnea+vaan+kaikille+tämän+päivän+juhlijoille+ja+meille+muille+hyvää+päivän+alkamista.
  2. Huomenta+jälleen+ja+sama+pimeys+vaan+ulkona+näkyy.Onko+tätä+pimeyttä+vielä+vaan+lisää+tulossa,+kuukauden+päästäkö+se+pimeneminen+vihdoin+suunnan+kääntää+valoisuuteen?No+pianhan+se++aika+taas+koittaa+ja+kunhan+lumen+sataa,+elämä+jo+valoisammalta+näyttää.Tämä+aina+jonkun+odotus+se+varmaan+elämässä+kiinni+pitää.Noin+kävi+minun+loton+kanssa+myös,+kun+kymmentä+viikkoa+pyrin+ottamaan,+mutta+nyt+tulevasta+sunnuntaista+lähtien+taas+voi+pidemmätkin+jaksot+ostaa,+näin+ymmärsin.Miten+minulle+tuli+täytenä+yllätyksenä+tuo,+että+pienistä+eläkkeistä+leikataan,+eikös+koko+ajan+ole+ollut+puhe,+että+niihin+ei+kosketa.Kamalaa,+vieläkö+pitää+kurjistaa+heidän+elämää,+joilla+jo+äärirajoilla+menee,+voimattomia+olemme+tämänkin+asian+kohdalla,+toiset+vaan+päättää+ja+säätää.Mukava+kuulla+taas+sinua+sini-sirkku,+toivon+voimiesi+kasvavan+ja+voimme+nähdä+useimmin+viestejäsi+pirtissä.Kyllä+tuota+liikettä+tulee+päivän+mittaan+tuo+puoli+tuntia,+vaikka+vaan+sisällä+oleillen,+minäkin+kävelen+koneelta+toiselle+päivän+mittaan+monta+kertaa+ja+jääkaapillekin+polku+johtaa+aika+usein;)Lepo+ei+luita+riko+hurskainen+ja+näillä+kymmenillä+jo+melko+välttämätöntäkin+on+levätä.Minä+huomaan+aina+telkkaria+katsoessa+torkkuja+ottavani+ja+pieni+unen+horrokseen+vaipuminen+kummasti+piristääMinä+yhdyn+ynnämuun+kiitoksiin+"Muualtatulleen"+pirtin+nostosta,+ei+syyttä+ole+peukkukin+pystyssä;)On+se+niin+vilkasta+nykyään+tuo+palstan+viestittely,+että+myötään+nurkan+takaa+pirtin+löytää.Yritin+eilen+vähän+lueskella+sitä+viestien+kirjoa+mikä+palstalla+toimii+ja+voi+harmistus+yhtä+eipäs,+juupas+kinaa+siellä+käydään+ja+väliin+jopa+räikeitä+yli+lyöntejä,+kumma+ettei+ylläpito+jo+puutu+moiseen.Eipähän+niitä+ole+pakko+lukea,+mutta+aina+ei+arvaa+mitä+minkin+otsikon+alta+löytyy,+aina+siellä+vilahtaa+myös+pirtin+nimi+ja+ei+missään+ylistävässä+tavassa.Tähänpä+on+saanut+tottua,+paras+pysyä+vaan+pirtin+suojassa;)Tänään+eka+joulu+ruokailu,+ohjelma+ryhmä+lopettaa+tämän+vuoden+hommat+joulu+ateriaan++ja+minä+jätän+sen+ryhmän+kokonaan,+tätä+karsintaa+lisää.Annan+tilaa+nuoremmille,+johan+olen+urakoinut+kohta+viisitoista+vuotta,+yhden+ihmisen+kohdalle+riittää.Valoja+polttaen+ohitamme+taas+tämänkin+päivän+ja+aina+lähemmäksi+valoisuuden+lisääntymistä+mennään,+toivorikasta+päivää+kaikille,+kyllä+se+siitä;)
  3. Huomenta+sateisesta+Savosta,+vettä+ropisee+kuin+konsaan+kesällä,+lämpöä+viitisen+astetta.Marraskuu+näyttää+tapansa+ja+siihen+on+tyytyminen.Meinaa+tuo+yskä+kiusata,+mutta+senkin+kanssa+oppii+elämään,,,+näköjään,+pitäisi+varmaan+apteekkiin+mennä+ja+ostaa+jotakin+lääkettä.Kyllähän+minä+myös+hieman+mietin,+miten+vaalierkki+olisi+tuollaista,+mutta+kun+en+lue+juuri+noita+palstan+kirjoituksia,+en+osaa+ruveta+arvailemaan+kuka+kukin+on.Inhottavaa+kuitenkin+jos+joku+toisen+nimissä+viestin+laittaa,+rikollista+kerrassaan,+mutta+sen+verran+olen+seurannut,+että+puskahuutelua+runsaasti+esiintyy+ja+tyylin+voi+useasti+hölmökin+tajuta.Ei+kuitenkaan+jaksa+virkeänä+aina+aamuisin+olla,+kun+pirtti+samalta+sivulta+löytyy.Ilonsa+kullakin,+eipä+anneta+häiritä.Nykyisin+tuntuu+että+kuukaudet+on+lyhentyneet,+kun+heti+kohta+on+viimeinen+päivä+edessä,+joskus+marras+ja+tammikuu+olivat+ikuisuuden+kestäviä.Kotiin+takaisin+on+sarjana+niitä+parhaimpia+nykyisellään,+katson+myös+Teemalta+muotitalo+Velvetin,+siinäkin+uudet+jaksot.Kummasti+se+joskus+hidastelee+kulku,+kuin+myös+muukin+elämä,+mutta+onhan+sitä+joskus+reippaina+menty+ynnämuu,+sinä+varmaan+hyvinkin,+kun+olet+vieläkin+liikkuvainen.Tuntuuhan+se+vähän+haikealta,+vaikealtakin+tämä+kaikki+taantuminen,+yksin+puikot+useimmin+lattialta+saa+etsiä,+sormet+ei+pidä+kuin+ennen.Vielä+kyllä+voimaa+löytyy+purkkien+aukaisuun,+mutta+kömpelyys+lisääntyy.Onhan+se+kuitenkin+hyvä,+että+ei+pakolla+tarvitse+kiirehtiä,+meille+on+suotava+jo+hitaampi+teho+joka+asiassa+ja+tämä+pääkopan+virkeys+se+kaikkein+tärkein.Samaa+jutustelua+se+on+meillä+kaikilla,+mistäs+sitä+uutta+enää+kovin+runsaasti+keksii,+mutta+puhutaan+vaikka+niistä+aidan+seipäistä;)Kiitos+hurskainen+paranemis+toivotuksista,+heti+paremmalta+tuntui;)Toivottavasti+en+joudu+ruoka+jonoon,+jää+sekin+kassi+vielä+enemmän+tarvitseville,Koskaan+ei+pidä+sanoa"+ei+koskaan",+vielä+nyt+on+eurot+riittäneet.Minulta+ei+apteekkiin+rahaa+mene,+varmaan+jää+alle+500+euron+vuosi,+siitä+olen+onnellinen,+mutta+kaikki+voi+huomenna+olla+toisin.Meinaa+minua+myös+harmitta+nuo+kirjat,+kun+ne+ei+kelpaa+mihinkään,+mutta+sitten+ajattelen,+että+enhän+ole+näkemässä,+mihin+vievät+jälkeeni+ja+maksut+niistä+on+aika+päiviä+siiten+suoritettu,+että+kaikkea+turhaa+huolta+sitä+ihminen+itselle+haalii.;)Osuvia+oli+Helismaan+laulujen+sanat+ja+siihen+aikaan+hauskuutta+oli+toisella+tapaa+kuin+nyt.Nyt+uudistetaan+kaikkea+mahdollista,+meilläkin+kaupungin+julkikuvaa+uudistetaan,+en+tiedä+vielä+miten,+ymmärsin+että+kaksois+W+tulee+logoihin+ainakin,+palataan+menneeseen.Tuota+köyhyyttä+kyllä+on+suomessa+ja+avun+tarvitsevia+eläkeläistenkin+parissa,+kunpa+vaan+auttajia+löytyisi,+kunnat+ja+valtio+pääasiallisia+vastuun+kantajia.Paljon+on+myös+niitä,+jotka+toisten+hätää+hyödyntävät,+kaupoissa+ei+eri+hintoja+köyhemmille+ole,+tulot+vaan+ovat+kovin+erilaisia.Tästä+riittäisi+sanan+säilää,+mutta+kun+en+itse+mihinkään+pysty,+on+suu+suppuun+laitettava.Nyt+muutenkin+on+ruvettava+jotakin+hommeleita+tekemään,+niitä+tavan+omaisiahan+ne+ovat,+kaupassa+käynti+ja+ruuan+laitto,+siivousta+siinä+välissä;)Pidetään+mieli+korkealla+sään+vaikutuksia+unohtamalla,+jotain+kivaa+varmaan+pystyy+jokainen+ainakin+ajatuksissaan+tekemään.+Heippa!
  4. Huomenet+tähänkin+aamuun,+kokeissa+on+käyty+ja+taas+tuloksia+saa+huomenna+tiedustella+.Mukava+nykyään+kun+voi+labraankin+ajan+tilata+etukäteen,+sekin+hyöty+tästä+koneesta+on,+kaiken+muun+hyvän+lisäksi.Kirjautuminen+ja+muukin+toiminta+on+sujunut+hyvin,+kuiskaan+tämän+hyvin+hiljaa,+ettei+vaan+koneessa+asustava+kiusanhenki+kuulisi;)Älä+yhtään+nolottele+hurskainen,+apua+minun+piti+myös+käydä+pankissa+pyytämässä,+kun+jostakin+syystä+tunnusluvut+katosi+puhelimesta.On+näitä+muistettavia+vähän+liian+paljon+ja+ymmärrys+ei+aina+tavoita+ohjeita.Yksin+lehtien+peruminen+vaikeaa,+kun+pitää+kirjautua+ja+salasanat+kadoksissa.Minulla+on+aina+ollut+myös+tuo+Avast+suojaus,+mutta+nyt+on+Windows+10:n+oma.Tuskin+mummelin+tiedoissa+mitään+houkuttavaa,+ellei+joku+ilkeyksissään+halua+sotkea.Tuo+nurkkakaappi+houkuttaa+muita+kuin+pirtin+väkeä,+hyvä+niin,+saa+vaihdettua+tuoreet+tuotteet;)Nykyään+tuntuu+kuin+tuota+rahan+tarvetta+on+joka+puolella+ja+kyllä+sitä+pyytäville+näkyy+riittävän,+vaikka+kansalle+tolkutetaan,+että+nyt+leikataan,+höperöä+hommaa.Eipä+näissäkään+asioissa+minulta+mitään+kysytä,+mutta+onneksi+on+vapaus+ihmetellä+tätä+vuovaamista.Jospa+siihen+keittimeesi+laitat+liian+vähän+kahvia,+siksi+ei+maistuvaa+kahvia+tule,+"kiitosta_+vaan",+mutta+kyllä+pirtin+kahville+voi+huoletta+käydä,+ja+maistuvaa+se+onkin.Nyt+on+sen+verran+nuhainen+olo,+että+ei+juttua+synny,+no+kerron+kuitenkin,+että+sain+kantapää+jarrut+kenkiin,+samalla+reissulla,+kun+kokeissa+kävin,.Olin+kyllä+lehdestä++++lukenut+uutisen,+että+yli+75+vuotiaille+sellaiset+kaupunki+lahjoittaa,+mutta+että+näin+hyvä+tuuri+kävi,+että+en+tarvinnut+lähteä+vartta+vasten+hakemaan.Ehkä+tulee+helpommin+kenkiin+laitettua,+kuin+entiseni.Nyt+sitten+mennään+aamusta+iltaan+melkein+samalla+harmaudella,+mutta+kyllä+se+vielä+iloisemmaksi+muuttuu,+jos+ei+muuten+niin+jouluvaloja+aina+vaan+enemmän+näkyy,+päivän+jatkoja.
  5. Huomenta++viimeisen+marraskuun++täyden+viikon+alkuun,+sateinen+on+sää,+lämpöä+kolme+astettaEilen+satoi+maan+valkoiseksi+räntää+ja+nyt+taas+mustaa+vaan+joka+paikassa.Nuhainen,+hieman+toisaikainen+olen,+kuumetta+ei,+mutta+muuten+sellainen+kehno+olo,+tässä+sen+näkee,+ei+pitäisi+milloinkaan+terveydellään+kehua,+kosto+tulee.Puhelimeen+en+laita+sähköpostia+en+muutakaan+mikä+sen+käyttämistä+vaikeuttaisi,+tunnusluvut+kyllä+on.Muuten+pankin+asiat+hoidan+tällä+koneella+ja+suojaukset+pitäisi+olla+kunnossa,+ainakin+näin+kone+väittää.Kone+on+vaan+minun+käytössä,+ei+edes+lapset+pyri+tällä+touhuilemaan,+jokaisella+on+omansa+ehtivät+tarpeekseen+niiden+kanssa+pelata.Minä+totean+saman+kuin+ynnämuu,+että+rouva+hoitaa+osansa+hienosti+tuossa+Pokka+pitää+sarjassa,+mutta+vaikea+on+muuntautua+aina+uudeksi,+joten+aika+tutuksi+nuo+ilmeet+on+jo+käyneet.Kotiin+takaisin+on+koukuttanut,+sitä+alan+jo+päivällä+odottamaan.Joulun+ihminen+olen,+olenhan+syntynyt+niin+liki+aattoa+kuin+voi,+kai+siitä+on+syntynyt+minun+joulu+tykkäämiseni.Aina+olen+se+joka+petän+nuo+joululahja+päätökset,+ei+mitään+suurta,+mutta+jotakin+kuitenkin.Minusta+on+kiva+antaa+muutenkin,+jos+on+mitä+antaa.Ruokiakin+laitan,+koristelu+on+jäänyt+vähemmälle,+muuta+kuusi+on+tärkeä.;)Perinteistä+kaikki,+ruuista+alkaen,+vanhat+joulukoristeet+aina+uudelleen+laitan,+minulla+on+kolme+sellaista+paperista+seinä+taulua,+nyt+jo+vähän+kehnoksi+menneet,+mutta+nekin+laitan+oviin+ja+muistot+alku+taipaleelle+avioliitossa+siirtyvät.Lasken+possujen+ja+tonttujen+määrän+tauluista+ja+hymyä+syntyy,+lapsellinen+olen,+johtuuko+sekin+syntymäni+ajan+kohdasta.Toki+tiedän+että+turhaa+kaikki,+mutta+on+joku+koho+kohta+mitä+odottaa,+haudoille+aina+jouluaatto+aamuna+tapaamme+mennä.Tuohon+hurskaisen+toivomukseen+yhdyn+siitä,+että+tarjottaisiin+joulu+iloa+mahdollisimman+monelle,+ihan+vaikka+kunnan+taholta.Kyllä+varmaan+jotain+aina+seurakunnat+järjestävätkin+ja+minun+käsityö+kerhon+tekeleet+lasten+joulukuusi+keräykseen+aina++laitamme.Joulun+viettokin+muuttaa+muotoaan+jo+siitäkin+syystä,+että+jälkeläiset+muuttavat+kauaksi+ja+kokoontuminen+harventuu,+minulla+melkein+kaikki+lähi+etäisyydellä,+nyt+eka+kerran+tyttären+pojan+perhe+asustavat+Tukholmassa+ja+eivät+tule+joulun+viettoon,+pojan+tytär+jouluksi+kyllä+kotiutuu+Espanjasta.Tänä+vuonna+on+niin+lyhyt+tuo+joulun+aika.Onhan+tuo+maailman+tilanne+jatkuvasti+uhkaava,+mutta+tuskin+yksi+herra+kuitenkaan+kaikessa+tahtoaan+saa+läpi,+vaikka+onhan+historiassa+pelottaviakin++asioita+tapahtunut.Se+nyt+kuitenkin+on+varmaa,+että+ei+meidän+nurinat+mihinkään+kuulu,+jos+kuuluisi+olisi+asiat+toisin.Kyllä+nyt+toivoisi+joulupukin+ottavan+Venlastiinan+asian+hoitoonsa,+onhan+se+nyt+aivan+kamalaa,+että+pirttiä+saa+etsiä++tavan+takaa.Nyt+sitten+on+lorun+loppu,+ai+niin+muori,+älä+nyt+anna+sille+hanuristille+valtaa,+touhuile+vaan+ihan+sitä+mikä+huvittaa.Nyt+erehtyi+vaalierkki++pirtiin+ja+kuvittelee+nurkkakaapissa+kahvin+olevan,+ei+veikkonen+tuolla+keitin+on+pöydällä+ja+ihan+hyvältä+tuoksuukin,+ei+sumpista+tietoakaan.Hyvää+viikon+alkua+kaikille,+myös+tälle+sumpin+etsijälle;)
  6. Sunnuntaiaamun+rauhaa+ja+sateen+ropinaa,+kyllä+nyt+maa+taas+mustana.Kunpa+ei+nyt+kumminkaan+pakkanen+yllättäisi,+nuo+tien+niin+märkiä+on,+että+liukumäkeä+sitä+saisi+silloin+mennä.Hissukseen+päivä+valkenee,+minkä+se+nyt+tähän+vuoden+aikaan+enää+valkeneekaan,+eilen+kuitenkin+aurinko+pilkisteli+ja+tuuli+oli+reippaanlainen.Jotenkin+mahtavan+näköistä+oli,+kun+tummat+pilvet+seilasivat+taivaalla+ja+sitten+aurinko+kirkasti+maiseman.Tämä+Suomen+luonto+antaa+niin+monenmoista+ihailtavaa,+ei+aina+yhtä+vihreyttä+vaan.Hyvä+maa+Suomi+on+elää+ja+asustaa.Onnea+hurskaiselle+urakan+päätökseen+saamisesta,+kyllä+sitä+pientä+kipuilua+kestää,+kun+käy+sitä+ojaa+katsomassa;)Ainahan+sitä+omakoti+talossa+työtä+piisaa,+näin+olen+kuullut+sanottavan+ja+näkyy+tuota+olevan+näin+kaupunki+asunnossakin+kohennettavaa.Tuota+olen+joskus+minä+myös+miettinyt,+että+valittiko+kumpikaan+isä+tai+äiti+huonouttaan,+tuskin,+en+ainakaan+muista,+pojasta+polvi+huononee+näin+on+todettava.Hyvä+että+kulutat+nurkkakaapin+sisältöä+muori,+vai+miten+onkaan+tuon+alkoholin+kanssa,+purkaako+voimansa+vanhetessaan?+Minulla+täällä+livenä+samat+pullot+kaapissa+seisoo,+pitäisikö+lahjoina+antaa+ja+vaihtaa+tuoreempaan,+kulutusta+ei+juuri+nimeksikään.Kyllä+se+vuosi+päivä+lähenee+minulla+myös,+joulun+tiimellyksessä+menee,+enää+ei+harmita+sekään,+niin+kuin+lapsena.Tuon+joulukuusen+laitan+parvekkeelle+ja+adventin+aattona+kynttilät+sytytän+ja+siitä+sitten+Loppiaiseen+palavat,+keskipäivällä+sammutan.Minusta+joulun+aika+on+niin+lyhyt,+en+sitten+muita+jouluvaloja+laita+ollenkaan,+kyntteliköt++kuitenkin+samaan+aikaan+ikkunoille.Minusta+on++sellainen+mielikuva+ynnämuusta,++kiltti+ja+turvallinen+on,+ei+varmaan+sellainen,+mitä+tämä+hienosto+rouvaa+matkiva+miehestään+tekee.Hauskaa+olisi+kyllä+monen+katossa+kärpäsenä+kuunnella+jutusteluja,+monen+moista+sitä+varmaan+kuulisi.Pokka+pitää+ei+enää+naurata,+on+niin+monesti+nähty,+mutta+onhan+siinä+hauskuutta+ollut+alkuun+sai+hymyn+huulille+useinkin.Vähän+nuhaiselta+tuo+elämä+tuntuu,+yöllä+vähän+yskittääkin,+mutta+päivällä+ei+se+vaivaa,+näinköhän+alkaa+minulla+nyt+sitten+sairastelujen+aika,+ei+sitä+ole+aiemmin+ollutkaan.Väsynyt+olen,+aina+vaan+isommin,+jos+aamupäivän+hommia+tekee,+iltapäivällä+veto+on+poissa,+kai+se+sitä+ikälisää+sekin.Kiitos+Neeassa+luumupiirakasta,+sellaista+en+ole+tehnytkään,+kakkuihin+olen+kyllä+luumuja+laittanut+ja+kiisselin+tehnyt.Sekahedelmät+perinteisiä+joulun+aikaisia+herkkuja,+silloin+tulee+tehtyä+niistäkin.Luumut+maistuvat+sellaisinaankin.Kohta+sitä+alkaa+ne+joulun+laitot,+yksin+elän,+ei+paljon+tarvitse,+mutta+joulun+tuntu+se+vaan+on+hankittava.Jätän+tuon+"Kankkulan+kaivon"+pohtimisen+,+kalliiksi+tulee,+mutta+minkäs+mahdat.Mitä+tulee+tuohon++luvan+saantiin+pirtin+kirjoitteluun,+sitä+ei+milloinkaan+ole+vaadittu,+sopuisat+viestit+on+tervetulleita,+puska+huutelu+ei++kuitenkaan++kuulu+pirttiin,+avoimuutta+kaipaamme.Eiköhän++palstalla+aina+mukaviakin+ketjuja+löytyy.Nyt+tuo+sateen+ropina+ikkuna+lautaan+tekee+unisen+olon,+mutta+ei+nyt+vielä+päivä+unien+aikakaan,+joten+jotakin+mielekästä+vaan+touhuamaan.Rauhaisaa+pyhäpäivää+kaikille++teille+pirttiin+kurkkaaville.
  7. Huomenet+jälleen,+yhtä+pimeä+on+aamu+kuin+ennenkin,+tai+jopa+pimeämpi,+kun+lumia+ei+missään+näy.Niin+se+talvi+näytti+minkälainen+on+ja+hävisi,+mutta+melkoisella+varmuudella+takaisin+tulee.Olen+kehunut,+että+minuun+ei+ole+nuhat,+ei+yskät+tartu,+mutta+nytpä+hieman+silleen+oireilee,+tiukkana+kuitenkin+olen,+ohitan+varmaan+vakavamman:)On+muutenkin+outoa,+kun+haluni+lähteä+enää+mihinkään+on+voimallisesti+iskenyt,+en+yksinäisyyttä+tunne,+on+vaan+niin+hyvä+olla+kotona.Olisiko+oltava+huolissaan,+lähetettävä+kysymys+kyseiseen+ohjelmaan;)Taidan+tulkita+sitä+näin,+olen+nämä+kaikki+tarvittavat+kokenut+ja+nyt+joko+laiskuuttani,+tai+muuten+mukavuuden+halusta+en+uusia+virikkeitä+halua.Ihana+kuitenkin,+että+ei+ole+pakko+mitään+ihmeellistä+tehdä,+olla+vaan.Joulukuusen++istutin+eilen+jalkaan+ja+kynttilät+laitoin,+en+vielä+kyllä+palamaan,+ensi+viikon+loppuna+sitten.Tietenkin+sähkökynttilöiden+kanssa+harmia+tuli,+piti+liikkeessä+käyttää,+viime+vuona+ostetut,+kyllä+ne+kuntoon+saatiin,+pieni+korvaus+meni.Jopa+on+hurskainen+huolellinen,+kun+kanki+saa+tuollaisen+anteeksi+pyynnön,+työkalujen+paikalleen+vienti+ja+hoitaminen+varmaan+palkitsee,+löytyy+kunnossa+olevat+tarpeen+tullen.Viivästyi+sitten+kauppareissukin+vähän,+mutta+kinkku+kuitenkin+nautittavaksi+tuli;)Molemmat+silmät+minulla+myös+leikattu,+hyvin+näen+tosin+lasit+pitää+tasoitusta+antamaan+olla,+erilaiset+on+lukemat+silmissä.Kaksi+vuotta+väliä+ja+sitten+lääkäriin,+nyt+vielä+vuosi+mennään+näillä+näkymin+ja+hyvin+näen,+mutta+kirvelyä+ja+silmän+kosteutta+aika+tavalla,+lasit+aina+likaisina,+kuten+hurskainen+mainitsi.Nurkkakaappi+on+todella+huonolla+käytöllä,+jos+ei+paljon+aiemminkaan+sieltä+virkistystä+haettu,+onko+niin,+kun+reilusti+tarjolla,+halu+menee+nautiskeluun;)Tuon+liian+kirkkauden+koen+minä+myös+silmissäni+kiusana,+mutta+en+millään+meinaa+oppia+aurinkolaseja+käyttämään.Jos+oppisin,+voisin+nostaa+pään+päälle,+kuten+nyt+muotia+tuntuu+olevan.Trump+on+nyt+tapetilla+ja+nyt+sitten+kotomaassa+tuo+kaivoksesta+väittely+taas+pääsi+vauhtiin,+kyllä+siinä+monet+asiat+hukkuvat+näiden+varjoon.Onneksi+tuo+hoitaja+mitoutus+sai+pitää+entiset+lukemat,+liianko+hyvin+nytkään+on.No+niin,+taas+sivun+mittainen+juttu,+vaikka+ei+mitään+lähtö+tilanteessa+tietoa+ollutkaan,+kyllä+se+turhastakin+juttua+tulee.Jospa+aloittaisin+jotakin+touhuilemaan+täällä+kotona,+pientä+se+on+maailman+isojen+asioiden+rinnalla,+mutta+minulle+riittää;)+Tehkää+itsekukin+päivästänne+onnellinen,+vaikka+vaan+pienen+pienistä+asioista.
  8. Huomenta+vesi+sateisesta+Savosta,+sää+ei+oikein+miellytä,+mutta+asia+joka+on+pakko+hyväksyä.Mitenkähän+saisi+tähän+alkuun+sellaisen+iloa+täynnä+olevan+lauseen,+aina+vaan+tällä+harmaalla+aloitan.Siinä+se+nähdään+miten+suuri+vaikutus+tuolla+säällä+on+mieliimme,+auringon+paisteessa+huolet+huomattavasti+vähemmän+mieleen+tulee,+no+kivut+ja+kolotukset+ei+silloinkaan+meinaa+unohtua.Olen+onnellinen+kaikesta+polvi+vaivoistani+huolimatta,+minulla+ei+ole+suuremmin+särkyä,+saan+nukuttua,+kävellessä+kipua+tuntuu.Ystävätär+kertoi+juuri+yöllä+ne+pakotukset+alkavan,+se+jo+vaiva+todella+on.Näin+se+vaan+näihin+omiin+kipuiluihin+taas+juttu+meni.Olin+päättänyt+valoisan+viestin+laittaa,+mutta+kai+sitä+ei+enää+osaakaan,+kun+aina+tuo+harmaus+ympäröi.Vitsejä+olen+huono+kertomaan+ja+nekin+mitkä+minua+naurattaa,+toisilla+vaan+hieman+huulet+hymyyn+vetää.Luin+juuri+kahvia+juodessa+myös+lehdestä+jonkun+asiantuntijan+jutun+siitä,+miten+ei+pitäisi+väheksyä+omia+asioitaan,+taitojaan,+mutta+kyllä+se+syvälle++se+oman+arvon+tunteminen+kadonnut,+niinhän+ennen+opetettiin,+että+itsekehu+on+pahasta.Eipä+sitä+kehumiseksi+voikaan++mitään+omia+aikaan+saamisia+mennä+ylistämään,+toki+sen+ymmärrän,+mutta+ymmärsin+tämän+kirjoituksen+tarkoittavan+sitä,+että+ei+polje+itseään+mutaan.Pitäisi+hyväksyä+itsensä+ja+yrittämisen,+olkoon+sitten+lopputulos+vaatimatonkin,+ei+jaksa+parempaa+aikaan+saada,+siis+"pinnistellä".Sehän+olikin+hyvä+se+kulmakiven+asento,+nyt+vaan+syvennät+molemmin+puolin,+niin+vesi+jatkossakin+hyvin+virtaa,+ymmärsinköhän+tämän+kivi+asian+oikein+hurskainen?Etkös+jo+loppu+suoralla+olekin?Tankkaaminen+säännöllisin+väliajoin+on+hyvin+tärkeä+asia,+ainakin+jos+arvot+heittelevät,+kyllä+se+vapina+jaloissa+alkaa+pian,+jos+huonolla+eväällä+meinaa+pärjätä.No+hetipä+tuli+mieleen+nuo+"omat+sivut"+kun+mainitsit+meri-kukka,+mutta+tuo+muisti+alkaa+heitellä+ja+ymmärrys+siinä+ohessa.Meillä+on+Pali+auto+joka+ajelee+tarvitsevien+luo,+vie+paikasta+toiseen,+en+ole+käyttänyt+niitä,+vähän+käytän+katuriakaan,+nyt+ensi+viikolla+kokeisiin+on+ajeltava.Jonkun+lainen+ilmainen+tai+ainakin+halvempi+muoto++ajeluun+eläkeläisille+tulee+tännekin+ensi+vuoden+alusta,+näin+on+uumoiltu.Tämä+olisi+keskellä+päivää,+kun+muuten+hyvin+hiljaista+autoissa+ajelu+on.Onnekseni+tuo+auto+ei+harmejani+lisää,+onniko+sitten+lienee,+olisihan+se+mukavakin+lähteä+koti+ovelta+suuntaan+jos+toiseen.Omat+huolensa+ja+velvoitteet+autokin+aiheuttaa.Toivotaan+että+autot+liikkuu,+sää++kuivahtaa+ja+sitten+uudelleen+talven+tekoon,+säästyisimme+noilta+liukastumisilta.Viikon+lopun+odotuksiin+ja+kaikkea+mukavaa+suunnittelemaan,+säästä+huolimatta.
  9. Huomenet+harmaaseen+keskiviikko+aamuun+ja+nimipäivä+sankarina+on+Aarni,+onnea+juhliville.Tuo+sää+ei+mieltä+ylennä,+en+viitsi+edes+pirtin+vaihtoon+ruveta,+jospa+huomenissa+olisi+reippaampi+olo.Kauppaan+pitäisi+lähteä,+langat+taas+kerran+loppuneet,+tuntuu+kuin+jatkuvasti+niitä+saa+olla+ostamassa.Sillisalaatti+sai+joulun+ajatukset+syttymään,+eipähän+sinne+ole+kuin+reilu+kuukausi,+kun++vuoden+yhtä+kohokohtaa+juhlitaan.Kaupoissa+yhä+enenemissä+määrin+joulu+näyttäytyy,+malttaisivat+vielä+joululauluja+poissa+pitää.Minulta+tuo+niin+pienempi+kuin+suurempikin+kuu+jää+harvakseen+katseltavaksi,+kun+aina+sen+näkymä+ajan+vetelen+unia.+Mökillä+joskus+ennen+vanhaan+niitä+elokuun+kuutamoita+katsoin+ja+haaveilin+kuunsiltaa+pitkin+kulkevani+jonnekin,+minne+se+ei+koskaan+selvinnyt;)Pieneksi+on+pirtin+oven+aukaisijain+määrä+mennyt,+mutta+laatua+voi+ylistää,+ei+mitään+sekaisia+kirjoittavia+ole+joukkoon+eksynyt.Kai+sitä+vaan+tätä+totuttua+tapaa+pitää+jatkaa,+sitten+kun+yksin+jään+pirtin+keinustuoliin,+kaiketi+sitten+pirttikin+lakkaa+ilmestymästä.Paha+mieli+se+varmaan+on+heillä,+jotka+jo+ehtivät+hiihtämisen+makuun+päästä,+ja+nyt+sitten+lumet+sulavat,+mutta+varmasti+sitä+vielä+tulee,+tuleeko+sitten+sinne+etelän++suuntaan,+onkin+jo+eri+juttu.Eipä+sitäkään+nyt+suremaan+auta+ruveta,+toivossa+eletään.Tuolla+sivuteillä+kaventavat+tietä,+kun+ne+ojan+sivut+niin+loiviksi+tekevät,+ainakin+näin+autoa+ajamaton+miettii.Arvailen+edelleen+noita+ynnämuun+harrastuksia,+olisiko+kovasti+tärkeää+jälkipolville+olevaa,+eli+kirjoitusta,+vaikka+luomisen+kykyä+siinäkin+toteutetaan,+aivan+kuin+siveltimen+kanssakin;)En+utele,+enkä+sen+tarkempia+vastauksia+odota,+onnea+vaan+teeppä+nyt+mitä+tahansa.Kristiina23+on+tainnut+ruveta+kuntoilemaan+tosissaan,+kun+ei+pirttiin+ole+aikoihin+viestiä+laittanut,+mitä+sini-sirkkukin+piilottelee?Ehkä+tuolla+muissa+ketjuissa+kirjoittavat,+mutta++minulta+jää+lukematta+useimmiten+nuo+palstan+viestit,+sitä+samaa+jauhantaa+ei+jaksa+lukea.Syyskokous+olisi+tänään,+mutta+nyt+en+mene,+se+ihme+ei+ole+koskaan+tapahtunut+aiemmin,+kai+se+uupumus+todella+alkaa+painaa+ja+halu+irrottautua+tehtävistä+on+isosti+päälle+tullut.Aina+vaan+enemmän+ja+enemmin+kotona+tykkään+olla.Nyt+tätä+päivää+elämään,+mitä+sitten+iltaan+mennessä+tapahtuu,+sitä+ehkä+huomenna+selvitän;)Pikku+hiljaa+niitä+jouluisia+asioita+voi+vaikka+suunnitelmiin+liittää,+adventti+valoja+katsella+ja+sen+semmoista+sitä+aina+vaan+huomaa+tekevänsä.Keksikää+jotain+kivaa+ja+ilosta+tähän+harmauteen;)
  10. Huomenta+jälleen,+niin+sitä+tämäkin+aamu+nähtiin,+vaikka+usein+jo+miettii+nukkumaan+mennessä,+että+näkeekö+seuraavan+aamun.Alkaa+tuo+ikä+jo+näitä+mietteitä+päähän+saamaan,+mutta+eletään+toivossa+ajan+jatkuvan.Sää+jatkuu+saman+moisena,+kolme+miinusta+ja+harmaa+taivas.Se+vähä+lumi+mitä+satoi+on+maassa+edelleen.Keuhkokuumeen+olen+lapsena+sairastanut,+mutta+sen+jälkeen+ei+ole+ollut,+ilman+piikkejä+olen+saanut+olla+terveenä.Kovasti+paljon+yllyttävät+ystävät+syömään+jos+mitä+pilleriä+näihin+polvi+vaivoihin,+mutta+olen+niin+saamaton+ehkä,+että+nekin+on+jäänyt.Olen+ajatellut,+että+jos+tässä+jotenkin+selviäisi+vaikka+huonomminkin+ilman+suurempaa+pillereiden+nautintaa+loppuun+asti.Enpä+muistanut+eilen+onnitella+täällä+pirtissä+juhlivaa,+Facebookissa+muistin,+onnea+vaan+eilisen+johdosta+nimipäivä+sankarille+myöhästyneenä.Mitä+"minä"+sivuja+tarkoitat+meri-kukka,+minun+muisti+ei+sellaisia+nyt+aikaan+saa,+minä+vaan+sitä+oksa+puuta+kaipaan,+se+esti+väärinkäsityksiä+hyvin.Mielen+virkistämiseen+ne+harrastelut+saisi+vaikuttaa,+eihän+sitä+pakolla+tekemisestä+nauti.Sekin+vielä,+että+voisi+itse+nautintoa+tuottamastaan+saada,+on+tärkeää+ja+ynnämuulla+siihen+tuloksien+aikaan+saamisesta+nautinto+syntyy.Ainahan+se+luomisen+työ,+ainakin+jos+itse+on+tyytyväinen+hyvän+mielen+tuo.Itse+koen+jo+sen,+kun+saan+käteen+tai+jalkaan+istuvan+tekeleen,+onnistumisen+iloa+tunnen.Onnistumisen+nautintoa+hurskainenkin+tuntee,+kun+ojaa+syntyy,+kyllä+sitä+voi+ihan+reilusti+ihastellakin,+kova+urakka+onkin.Täällä+meillä+luin+juuri+lehdestä+että+saman+vuonna+rakennettu+talo+kuin+hurskaisellakin,+sen+talon+rossipohjasta+löytyi+korjausten+yhteydessä+pommi.Armeijan+miehet+sen+hakivat+pois+ja+varoituksen+sanan+sanoivat,+jos+tälläisiä+löytöjä+esiin+tulee,+ei+itse+saa+mennä+nykimään.Arvelivat+olevan+sotamuisto+tai+kapinan+aikainen+"aarre"+kai+se+oli+jo+vioittunut,+ettei+suurempaa+vahinkoa+olisi+aikaan+saanut.Tämmösiäkin+yllätyksiä+voi+vanhat+talot+kätkeä.Onhan+se+tuo+isänpäiväkin+yksi+tapa+kyläillä,+ehkä++pitäisi+olla+enemmänkin+näitä+päiviä,+jolloin+perhe+yhteen+kokoontuisi.Kerhossa+pidimme+inventaarion+ja+todettiin,+että+vielä+jäi+tavaraa+joulukuusi+keräykseenkin,+paketoimme+ja+ikä+päälle+merkittiin+kenelle+sisältö+paketissa+olisi+ja+sitten+joulun+aikaan+kauppaan+kuusen+alle+paketit+viedään.Joku++taho+sitten+paketit+tarvitseville+toimittaa.Hyväntekeväisyys+kohteita+valtakunnassa+löytyy+ja+lisää+tulee+tämän+tiukentuvan+ajan+myötä.Tänään+sitten+laulamaan+ja+näihin+omiin+puuhiin,+ennen+kuin+huomaakaan+on+ilta+käsillä.Muistelkaa+auringon+paistetta+ja+sen+odotusta,+siinä+se+mielikin+kepeänä+pysyy.
  11. Huomenta+viikon+alkuun+ja+liki+puoleen+marraskuuta,+taas+kerran+kauhistelen+tuon+ajan+kulkua+ja+koko+ajan+ikää+karttuu.Kolme+astetta+miinuksella+ja+taivas+harmaa,+ei+siis+mikään+mieltä+ylentävä+ilman+suhteen+tämä+päivä+ehken+ole.Omien+korvien+välissä+se+on+tuo+mielialankin+nostattelu,+sitä+nyt+pitää+yrittää.Täytyy+todeta+minun+myös,+että+pojasta/tytöstä+polvi+paranee,+minun+jälkikasvuni+kaikki+kunnostautuneet++erikoisesti+juhlien+laitosta,+mukava+se+on+istua+hyvin+katettuun+juhlapöytään.Omat+taidot+sitten+ruostuukin,+kun+harvemmin+tarvitsee+näitä+touhuja+tehdä.Isiä+on+hemmoteltu+ja+Leiriniekka+aloitti+päivän+kahvilla,+poiketen+näin+juhlan+kunniaksi+arjesta.Terveellisempi+tuo+puuro+olisi+itse+kullekin,+mutta+kahvia+sitä+pitää+aamulla+saada,+muuten+päivä+ei+alkuun+pääse.Vilkaisin+minäkin+ulos+herättyäni+ja+olipa+ikkunan+alla+jos+jonkinlaista+käpälän+jälkeä,+orava,+jänis+ainakin,+sitten+suorana+rivinä+kulkeva+juotti,+voisiko+olla+kettu,+tai+kissakos+se+sellaiset+jäljet+jättää?Ajelimme+ilta+hämärissä+poikani+luota+ja+pari+supia+tien+yli+juoksi,+niitäkin+on+paljon+tänne+meille+päin+tullut.Olen+jo+aiemmin+kertonut,+että+yhtään+piikkiä+en+flunssan+varalle+ole+ottanut,+en+muitakaan+rokotuksia,+itsepäinen+olen+nyt+myös,+vaikka+kovasti+kehottavat+sen+piikin+ottamaan.Kyllä+se+isän+päivä+vieläkin+sellainen+varjo+on+äitien+päivään+verratessa,+mutta+hyvä+että+isillä+kuitenkin+joskus+heille+vaan+varattu+päivä+on.Joka+päivähän+se+kuuluisi+elää,+niin+isien,+äitien+kuin+lastenkin+päivää,+olisiko+se+ihan+vaan+ihmisen+päivä.Herrasmiehiä+sillä+tavallisella+äänen+painolla+lausuttuna+on+pirtin+miehet,+ei+koskaan+mitään+härskiä+ole+kirjoituksissa+ollut,+sopuisaa+viestittelyä+elämän+arjesta,+joskus+enemmän,,+joskus+vähemmän,+mutta+kaikki+anti+on+ollut+mieleistä.Kiitos+siitä+teille+kuuluu,+unohtamatta+kuitenkaan+naistenkaan+osuutta,+kaikki+yhdessä+se+pirtin+henki+luodaan.Olisipa+tuo+kakku+vähän+lähempänä+tarjolla+varmasti+tulisin+sitä+nauttimaan,+kiitos+kutsusta+sinulle+Venlastiina;)Päivään+tästä+olisi+nyt+siirryttävä,+arki+kutsuu,+puikkojen+kilinään+ja+puheen+sorinaa+lähden+kuuntelemaan+ja+osallistumaankin,+hyvää+päivää+vaan+teille+toisillekin.
  12. Huomenta,+pieneen+pakkaseen+ja+tähän+isän+päivään.Onnea+kaikille+isän+tittelin+saaneille,+tärkeä+paikka+on+olla+isä.Omaa+isääni+muistan+lämmöllä,+vaikka+kovin+paljon+yhteistä+aikaa+ei+ollutkaan,+työ+vei+siihen+aikaan+tiiviisti+isän+ajan,+mutta+huolen+piti+ja+turvallisuutta+antoi.Reiluna+miehenä+isäni+koin,+hän++ymmärsi+nuoren+tarpeet+ja+kun+yhdessä+ostoksille+mentiin,+ostettiin+mitä+minä+halusin,+tietenkin+budjetin+rajoissa.Äidin+kanssa+aina+tarpeellista,+ei+niin+mieluisaa+aina+ollut.Elämä+ei+ollut+aina+niin+helppoa+siihen+aikaan,+mutta+kuopuksena+koin+kaiken+rakkauden+ja+huolen+pidon,+olin+rakastettu+lapsi.Meillä+saunat+vain+lauantai+päivänä,+vähän+on+kylpijöitä,+minun+vuoroni++illalla+viimeinen+vuoro+ja+olen+tyytyväinen.Päivän+työt+tehty,+yöpaita+vaan+päälle+ja+sänkyyn;)Seniori+talossa+käydään+kovaa+kinaa+saunojen+suhteen.Lenkkisaunaa+vaaditaan+lopetettavaksi,+kun++sauna+vuoroja+on+peruttu,+ilmaisen+lenkkisaunan+vuoksi+ja+varmaan+täyttäkin+on,+kun+neljäkymmentä+huoneistoa+talossa+on.Meillä+ei+lenkkisauna+ole+tuonut+yhtään+saunavuoron+peruutusta.Mukava+kuulla+meri-kukan+olosta,+ei+ole+aikoihin+kuultu+ei+nähty,+tuosta+leikkimisestä,+kyllä+se+alkaa+onnistua+meiltä,+en+kyllä+tuohon+Pokemonien+etsintään+lähde,+mutta+muuta+kiva+kyllä+olen+valmis+harrastamaan.Yhtä+leikkiä+se+on+vaikka+korttien+teko+ja+se+jos+mikä+on+kivaa.Eilen+laitoin+tikapuihin+lastenkuvia,+piti+sellaiset+hankkia,+kun+on+sisustamisessa+kaikki+tuo+erilaisuus+muotia.Pitäisikö+haalia+ikkunan+puitteet+tai+vanha+ovi,+no+taidan+unohtaa.Nuo+koirien+ulkoiluttajat+minä+seuraan+päivän+mittaan+ja+melkein+tutuksi+on+tulleet+vakituiseen+kulkevat,+vaikka+puheissa+en+ole+ollutkaan.Katson+tarkalla+silmällä+miten+sitä+koiraa+kohdellaan,+hyvin+on+tähän+asti+kaikilla+suhde+hyvältä+näyttänyt.Erään+naapuri+koiran+isännälle+sanoin,+että+ole+huomioinut,+että+tämä+pikku+hauveli+tahtonsa+esiin+tuo,+minne+sitä+mennään,+sanoi+näin+olevan.En+nyt+aina+ikkunasta+kurki,+tällä+koneella+istuessa+ja+ruokaillessa+keittiön+työpöydän+edessä,+näissä+on+mukava+liikennettä+seurata.Katsoin+minä+myös+tuon+Kimmo+Ohtosen+Huippuvuoren+ohjelman,+ymmärsin+että+näitä+hänen+tekemänään+tulee+lisää.Mahtavat+maisemat+ja+luonnon+kuvaukset,+eikös+tämä+Ohtonen+myös+Pyykön+kanssa+luonto+ohjelmia+tehnyt?Harrastus+se+on+tuokin,+ei+kaikille+aukea+halu+luonnon+ankeuksiin+tutustumiseen,+mutta+h+kiva+on+lämpimässä+kodissa+näitä+ohjelmia+katsoa.Surullista+on+tuo+eläinten+tuhoaminen,+mutta+niinhän+sanotaan,+toisen+kuolema+on+toisen+leipä,+pikkulinnuille+mahdollisuus+runsaampaan+ateriaan.Jospa+alkaisikin+kinkkujen+tarjouksista+puhuminen,+jäisi+tuo+presidentti+asia+vähemmälle.Meinaa+ärsyttää+tuo+arvailu+päivästä+toiseen++mitä+nyt+tapahtuukaan,+kai+ne+asiat+esille+aikanaan+tulee,+mutta+onhan+näistä+asiasta+tietävien+päästävä+arvailemaan+ja+ansioitaan+nostamaan.Ehkä+tänään+unohdamme+kaiken+ärsyttävän+ja+keskitymme+isän+juhlintaan,+kellä+sellainen+vielä+on+juhlan+kohteena,+minä+muistoissa+hänen+mukanaan+kuljen.Tytär+vie+kynttilät+haudalle,+minulla+nuo+polvet+hiukan+menoa+estää,+mutta+pojantytär+kuitenkin+isänsä+luo++lounaalle+hakee,+näin+juhlin++heidän+isän+päivä+juhlaa.Olkoon+päivänne+onnellinen,+isät+ja+iso-isät+varsinkin,+nauttikaa+päivästänne.
  13. Aloitellaan+lauantai+päivää,+pakkanen+putosi+viiteen+asteeseen,+mukavan+tuntuinen+on+ilma+hengittää.Eilen+jo+tuntui+kuin+olisi+pakkanen+vähän+nipistellyt+olihan+kaksitoista+astetta,+nyt+luvassa+aina+vaan+lämmön+suuntaan+menoa.Tarttuva+tauti+on+tuo+valojen+ripustelu+parvekkeille,+kun+yhdet+ilmaantuu,+hetkessä+jo+useammalla+parvekkeella+valot+loistaa,+ihan+mukavan+näköistä.Onneksi+ei+niitä+räikeitä+valoja+minun+näköpiirissä,+kyllä+se+perinteinen+valo+on+kaunein+ja+ympäristöönkin+sopivampi.Maltan+odottaa+adventin+aikaa,+silloin+jotakin+minä+myös+laitan+tuikkimaan+parvekkeelle.Myyjäiset+onnistuivat,+villaiset+kelpasi,+siinä+sivussa+vähän+muutakin.Yksi+pariskunta+sanoi+koko+suvulle+ostavansa+käsin+neulottuja+neuleita+ja+taisi+kaikille+jotakin+löytyä.Kovin+hiljaiseksi+menee+tämä+pirtin+oven+aukaisu,+enteileekö+jotakin,+no+katsotaan,+kiva+kun+muistatte+ynnämuu+ja+hurskainen.Harvoin+minäkään+kauppaan+suuntaan,+ostan+aina+vähän+reilummin+kerralla+ja+sitten+pärjään+jopa+viikon+kaupassa+käymättä.Maitoa+juon+vähän,+joten+sekään+ei+kauppaan+menoa+aiheuta.Tänään+piipahdan+tuossa+pienessä+kotoisessa+puodissa,+sieltä+kaiken+ruoka+puolen+saan,+ei+se+niin+mahtavaa+tämä+yhden+ihmisen+kulutus+ole,+vaikka+hyvä+syömäinen+olenkin.Vähän+pidemmän+matkan+päässä+on+kauppa+mistä+kaiken+muun+sitten+saan,+langoista+lähtien+ja+myös+apteekki+samassa+talossa.Syytä+on+ne+lehtikasat+tarkastaa+ennen+keräykseen+vientiä,+hyvin+ohuet+kirjeet+sinne+helposti+katoaa.Minulla+sähköpostissa+se+vaara+on+myös,+katoaa++ihan+aiheellinenkin+roskapostin+mukana+ja+sitä+roskapostia+riittää.Hurskainen+nuo+luonnon+merkit+hallitsee,+variksen+tavatkin+tunnet;)Enpä+tiennyt+tuollaisen+kuunkaan+olevan+näköpiirissä,+tai+eihän+se+minulle+näykkään,+jos+en+yöllä+katsomaan+nouse,+aloittaa+taivaalle+kipuamisen+väärältä+suunnalta+minun+näkökulmasta+katsoen.Yöllä+nukun+ja+en+jouda+sitä+katsomaan,+aamulla+joskus+olen+nähnyt,+kun+on+kierroksen+keittiön+ikkunaan+kiertänyt,+usein+talojen+taakse+silloinkin+hukkuu.Fasaaneja+edellisen+asunnon+pihapiirissä+useinkin+näki,+nyt+saan+tyytyä+oravien+ja+joskus+jäniksen+näkemiseen.Yhtenä+päivänä+yllätyin+talitintin+ilmestyttyä+parvekkeen+kaiteelle,+sieltä+kurkisteli+lasin+takaa,+oli+kuin+olisi+sanonut,+tipauta+vähän+ruokaa,+sitä+vailla+olen.Ajattelin+että+laitan+sinne+vähän+jotakin+syötäväksi+kelpaavaa,+mutta+sitten+järki+tapasi,+jos+sen+teet,+kohta+talo+on+maalausta+vailla.Harmittaa+kun+ei+pysty+apua+ruokailuun+antamaan+noille+pienille+ystäville.Nyt+näyttää+harmaalta+tämä+päivän+valkeneminen,+mutta+haitanneeko,+nämä+hommat+näkee+kyllä+sähkön+avulla+tehdä+ja+melkein+koko+päivän+nuo+valot+palaakin,+ainakin+jos+jotakin+tarkkaa+tekee.Katsellaan+ja+seurataan+sitä+kuuta+kenelle+se+näkyy,+voipa+pilven+takana+viihtyä,+päivän+jatkoja+vaan+kaikille,+pirttiin+kurkkaaville.
  14. Huomenta+jälleen,+aina+sitä+yhtä+uteliaana+päivää+alkaa+odottaa,+mitä+se+tuokaan+tullessaan.Tänään+myyjäiset,+pieni+jännitys,+miten+kauppa+käykään?Kirjoittajat+vähissä,+mutta+en+vielä+ihan+yksin+kuitenkaan,+kiitos+"pojat".Tuota+samaa+minäkin+ounastelen+mistä+ynnämuu+mainitsi,+juttua+Amerikan+elämästä+kuullaan+kyllästymiseen+asti+ja+aika+tuntemattomat+on+uuden+presidentin+mietteet.Eduskunnan+kyselytunnilla+meidän+ministerit+rauhoittelivat+kysyjiä,+kehottivat+odottamaan+ja+katsomaan,+mitäpä+muuta+tässä+voikaan.Onhan+arvoitus+miten+kaikkeen+jo+sovittuunkin+kantaa+ottaa,+muun+muassa+tuo+ilmasto+kysymys,+siitä+hänen+lausumat+ei+kovin+hyvää+lupaa.Eihän+se+nyt+yksi+mies+yksin+voi+päättää,+mutta+suunta+voi+tarjota,+vähätellen+tähänkin+asiaan+vaalitaistossaan+kantaa+otti.Onhan+historiassa+joitakin+ikäviä+muistoja+valtion+päämiehistä,+toivotaan+nykyajan+tuoneen+toisenlaisia+päätöksiä+ja+päättäjiä.Henkilökortti+on+hankittu+ja+viikon+päästä+pitäisi+postiluukusta+pudota,+54+euroa++kuva+20+euroa,+(mikä+aina+vaan+on++kamala)+aika+kallista+on,+mutta+viisi+vuotta+nyt+siltä+osin+mennään.Niitä+röntsä+kelejä+minä+myös+uskon+tulevan+ja+se+on+ikävää,+onhan+tämä+mennyt+aika+ollutkin+hyvin+mukavaa+kelin+suhteen.Hiihto+urheilua+harrastavat+ovat+onnessaan+ja+kyllä+täällä+meilläkin+jo+hiihtämään+pääse,+sen+verran+lunta+on+tullut.+Laskettelurinteet+myös+pääsevät+aikaisin+kautensa+aloittamaan.Siellä+etelämpänä+melkoisen+sohjon+tekee,+jos+äkkiä+lumet+sulaa,+onhan+lunta+reilusti+sinne+tullut.Eilen+satoi+täällä+iltapäivän+melko+runsaasti+ja+tänä+aamuna+sitten+lumiaurat+kolisi+jo+kukon+laulun+aikaan.Pieni+pakkanen+vajaa+kahdeksan+astetta,+oikein+sopiva+ilma+jälleen+vaikka+ulkoiluun.Hitaasti+hyvä+tulee+hurskainen,+ei+vaan+pakkanen+jäädytä+työmaatasi,+silloin+voi+tahti+vaan+hidastua;)Ison+euromäärän+säästät,+jos+jaksat+huhkia+itse.Nyt+minä+alan+tehdä+lähtöä+sinne+myyjäis+paikkaan,+palvelu+talolla+ne+myyjäiset+pidetään+ja+samalla+pieni+ohjelma+tuokio+talon+asukeille.Saapa+nähdä+joko+villaista+ihmiset+kaipaa,+nyt+sitä+on+tarjolla+aika+suuri+määrä.Aloitellaanpa+viikonlopun+alkua+(taas)+tällä+tapaa,+toivon+kaikkea+hyvää+ja+miellyttävää+perjantaipäivää+teille+lukijoille+ja+pirtin+oven+aukaiseville.
  15. Huomenta+torstai+päivään,+sen+sanotaan+olevan+toivoa+täynnä,+nyt+vaan+kovasti+toivomaan.Toivoa+tarvitaan,+kyllä+tuo+eilinen++valinta+yllätti+ihan+kokonaan,+en+millään+olisi+jaksanut+uskoa+näin+käyvän.+Minun+elämään+tuskin+ehtii+paljonkaan+muutoksia+tehdä,+mutta+pelkään+pahoin,+että+sekavaksi+maailman+tekee.Kyllä+sitä+päämiehiltä+jotakin+osaamista+ja+johtajan+taitoa+tarvitaan,+koulutustakin+paikalle+pyrkivältä.Enpä+rupea+pohtimaan,+edes+yrittämään+sellaista,+kun+omat+tietoni/taitoni+ei+moiseen+yllä,+mutta+pelätä+voin+sitä,+että+paremmaksi+ei+maailman+asiat+muutu+ja+Amerikassa+osalle+kansaa+vain+huonommaksi.Lupasihan+Trump+olla+koko+kansan+presidentti.Oikeassa+olet+Venlastiina+tuosta+kielen+käytöstä,+papeista+lähtien+tuo+sana+varasto+on++jokaisen+mediassa+liikkuvien+huulilla,+en+kyllä+päämiesten++ole+huomannut+puhuessaan++näihin+sopimattomuuksiin+sortuneen.+(siis+minun+mielestä+sopimattomiin)Onhan+näitä+"jytkyjä"+ollut+suomessakin,+mutta+ne+näkyy+vaimentuvan+niin+puheissa+kuin+teoissakin,+kansan+asiat+taitaa+jäädä+toiseksi+siinäkin+porukassa+ja+enää+ei+sellainen+räksyttävä+puhe+kuulu.Ainahan+toivotaan+tapojen+parantuvan,+miksi+ei+tässäkin+asiassa+näin+voi+tapahtua,+on+ehkä+todettu,+että+kovasti+ei+haukkuva+koira+puremaan+pysty+ja+maltti+on+valttia.Päätöksien+eteen+kun+joutuu,+on+pakko+suu+suppuun+laittaa.Mielestäni+on+ihan+oikein,+että+tämä+hukkaan+heitettävä+ruoka+saadaan+sitä+tarvitseville,+eikä+sitä+voi+piilotella,+että+tarvetta+tälläiselle+on+meillä+suomessa+vaikka+hyvin+vointi+valtion+titteliä+pidämme.Näiden+leikkauksien+toteutuminen+vain+lisää+jonojen+pituutta+ja+se+jos+mikä+on+häpeä+suomen+päättäjien++taidottomuudelle.Häpeä+ei+ole+ruokaa+tarvitsevien+jonossa+seisoa,+ei+heidän+vikansa+ole,+että+työtä+ja+toimeen+tuloa+kaikille+riitä,+mutta+toivoisi,+että+koko+kansa+osaa+ottaisi+näihin+vaikeuksiin,+mitä+tällä+hetkellä+koemme.Kakun+jakoa+olisi+tasattava+myös+niille,+jotka+ei+elämässään+ole+saanut+kultalusikkaa+suuhun.Itse+olen+elämäni+aikana+työtä+saanut+ja+toimeentuloni+hankkinut,+ei+rikkauksia,+mutta+en+vielä+ole+ruokaa+joutunut+jonottamaan,+en+edes+sodan+jälkeen+ruoka+jonoissa.Toivon+kovasti,+että+en+joutuisikaan,+mutta+eihän+sitä+tiedä+mitä+yllätyksiä+vielä+minunkin+kohdalle+tulee.On+hyvä,+että+sinulla+on+mahdollisuus+lämmittää+myös+puilla+hurskainen,+sähkö+on+kallista,+minullekin+tuli+taas+isompi+sähkölasku,+johtuu+kaiketi+siitä,+että+pakkasia+niin+monta+käytössä.Nyt+pitää+urakalla+ruveta+syömään,+että+saan+yhden+pois+päältä;)Hullua+täyttää+kaiken+maailman++marjoilla+ja+muulla,+sitten+harmitella+sähkön+kulutusta.Omia+tekosia,+mutta+kyllä+kulutan+marjoja+kovasti,+kohta+saan+tyhjennettyä+pois+yhden+pakkasen+ja+sitten+taas+normaalisoituu+kulutus,+näin+uskon,+onhan+nyt+valojakin+pidettävä+kaiken+päivää.Kyllä+sitä+allakkaa+on+syytä+tutkia+useammin,+ettei+tuollaisia+"töppäyksiä"+sattuisi+muori,+vaikka+silti+ne+asiat+tuppaa+unohtumaan+ja+päivät+sekoittumaan.Minulla+tänään+hiusten+leikkuu+heti+yhdeksältä,+joten+nyt+on+pakko+lopettaa+ja+lähteä+liikenteeseen.Samalla+reissulla+käyn+passikuvassa,+kun+sekin+vanhaksi+meinaa+jäädä.Eihän+sitä+tiedä+tarvetta+sillekään,+mutta+tulevaa+ei+koskaan+tiedä.Mukavan+tuntuinen+päivää+aluillaan,+ilma+suosii+ulos+menoa+ja+siitä+se+päivä+jatkuu,+niin+varmaan+teillä+toisillakin;)
  16. Huomenta+taas+keskelle+viikkoa,+pieni+pakkanen,+näyttäisi+tuuli+tyyntyneen,+joten+ihan+hyvä+ulkoilu+ilma+varmaankin.Eipä+tarvitse+edes+kauppaan+mennä,+että+siinä+sitten+minun+ulkoilut+jää,+vaikka+ilmassa+ei+puolustelun+aihetta+löydy.Taitaa+käydä+höpsösti+Amerikassa+tuon+presidentti+kisan+kanssa,+kai+kansa+sielläkin+tietää,+mikä+hyväksi+on.Tulevat+ajat+saa+taas+tuutin+täydeltä+haukkumista+ja+ylistystä+katsoa+ja+kuunnella,+tuskin+meidän+elämää+kuitenkaan+ihmeemmin+muuttaa.Voihan+se+koskettaa+kauppasuhteita,+niistä+en+osaa+sanoa+mitään.Meillä+täällä+eletään+omalla+tavallaan,+tuhlataan+ja+ei+tule+osalla+kansaa+mieleenkään,+että+ruokaa+voisi+säästää.Kyllä+jonoja+syntyy,+hyvä+että+tarjolla+on+jotakin,+heille+joille+ei+euroja+tarpeeksi+kerry+elämiseen.En+tiedä+ihmisten+elintasoa,+mutta+leipä+jono+kuitenkin+pitkäksi+kuulemma+muodostuu,+näin+kertovat+tuossa+lähellä+paikkaa+asuvat,+kun+jono+kadulle+heidän+ikkunoiden+alle+kertyy.Kertoman+mukaan+sinne+mersuillakin+tullaan+ja+voisi+kuvitella+hädän+olevan+olematon,+jos+sellaisilla+autoilla+on+vara+ajella.Itse+en+ole+nähnyt+ja+ihmisten+kertomiin+ei+aina+voi+luottaa,+on+myös+seurakunnalla+sellainen+halpa+ruokailu,+jossa+kolmella+eurolla+voi+syödä+mahan+täyteen+ja+siitä+kertoi+ihminen,+joka+itse+käy+ruokailemassa.Siellä+ei+kysellä+tulojen+perään,+kaikki+saa+kuka+pyytämään+sinne+menee.Itse+en+ole+jonottanut,+en+ruokaillut,+mutta+eipä+tiedä+milloin+sekin+aika+koittaa,+punalappuisia+kyllä+kaupasta+kalastan.Kyllähän+nuo+hurskaisen+hommat+pitää+kuntoa+yllä+ja+samalla+ennakoi+mahdolliset+vahingot.Kun+riuskasti+heiluu,+kyllä+loppu+joka+hommasta+aikanaan+tulee+ja+taas+on+hyvä+mieli,+kun+on+homman+suorittanut.Eihän+kiire+ole+mihinkään,+tuo+neljätuntinen+päivä+jo+aivan+riittävä,+onhan+ikä+hyvitys+tultava.Vapaa+ehtoisten+työpanos+on+joka+paikassa+arvokasta+puuhaa,+sen+ole+kokenut+oman+yhdistyksen+puitteissa,+tosin+siinä+aika+pieni+porukka+sen+hyödyn+saa.Apua+voisi+varmaan+antaa+monessakin+avustus+pisteessä,+mutta+nämä+tarpeet+ei+oikein+kohtaa.Minun+avustus+henkilökohtaisella+tasolla+on+nuo+anomukset+postin+kautta,+toivon+niidenkin+menevän+tarpeeseen.Paljon+on+pyytäjiä,+mutta+pientä+se+avun+antaminen+on+pienellä+eläkkeellä+elävältä,+jotakin+kuitenkin.Uskallatpa+tarttua+miehisiin+hommiin+Kristiina23,+olen+joskus+jotakin+minä+myös+yrittänyt,+mutta+kokemukseni+on,+että+parasta+pyytää+apua+alan+ihmisiltä.Onnekseni+talossani+on+mukava+puheenjohtaja,+jonka+apuun+voin+aina+luottaa+ja+ellei+hän+pystyy+auttamaan+ohjaa+oikean+avun+antajan+puheille.Joskus+on+hyvä+olla+pieni+avuton+nainen,+vaikka+pääasiallisesti+pyrin+oman+elämäni+seppä+olemaankin.Kaikkea+ei+itse+tarvitse+osata,+onhan+ammatti+miehet+olemassa;)Tänään+minulle+sellainen+ei+suunnitelmia+oleva+päivä,+tiedän+kyllä+mihin+se+johtaa,+mutta+ihan+kiva+ajatella,+että+ei+mitään+pakon+omaista+työtä+tiedossa.Kävelen+jääkaapin,+tietokoneen+ja+telkkarin+väliä,+kyllä+se+iltaan+johtaa+sellainenkin+puuhastelu.+mukavaa+päivää+teille+toisillekin;)
  17. Huomenet+pieneen+kymmenen+asteen+pakkaseen+ja+tuulen+tuiverrukseen,+oikein+markkina+keli,+eipä+houkuta+mennä+edes+vilkaisemaan..Äkkiä+tuo+sään+vaihtuminen+tuntuu,+mutta+kyllä+siihenkin+tottuu.Ensi+yönä+sitten+nähdään+miten+rapakon+takana+kansa+tahtonsa+ilmaisee,+kovin+on+äänet+tasassa,+valittiinpa+kumpi+tahansa+seuraamuksia+tulee.Onko+hurskaisella+rukkaset+lapasten+päälle,+pelkkä+lapanen+ei+lämpöä+pidä.Pienestä+on+kiinni+tuo+sinun+ihanne+paino,+voihan+se+tuon+verran+heittää+jos+paljon+vettä+juo;)Tuosta+heijastin+liivin+käytöstä,+siihen+pitäisi+ainakin+tuolla+pimeillä+teillä+liikkujien+pukeutua.Voimien+loppumista+tuo+on+ynnämuu,+kylmyys+vie+lämmön+ja+sitten+pitää+jännittää+kaikki+lihakset+jaksamiseen,+diaknoosi+ihan+omasta+päästä.Kai+sitä+todellisesti+jotenkin+pinnistää,+kun+kylmä+puree+ja+sitten+jännitys+oman+osansa+vaatii,+mitä+tuo+maku+sitten+onkaan?Karvahattu+päähän,+siellähän+ne+meidän+tärkeimmät+kapistukset,+aivot,+on+suojeltavana.Minä+pienet+kauppamatkat+avopäin+menen+ja+siksi+kai+aivoni+ei+hyvin+toimikkaan.Ei+minunkaan+suvussa+paunapäitä+ole,+tyttären+mieheltä+peruja+lapselleen+tuo+punatukkaisuus,+nyt+sekin+on+kadonnut,+kun+värit+tasaisen+usein+päässä+väriä+vaihtaa.Minusta+aika+outoja+nuo+vaaleanpunaiset,+vihreät+ja+lilat+hiukset+mitä+nykyään+näkee.No+kaiketi+se+on+ajan+henki.Kummasti+ne+suvussa+nuo+perimät+kulkee+hypäten+aina+yhden+sukupolven+yli,+kuten+vasen+kätisyyskin.Tuo+muoti+myös+miesten+hiuksia+leimaa,+aika+huikeita+leikkauksia+parturit+tekevät,+enää+harvoin+periteistä+miesten+hius+mallia+nuorilla+näkee.Nyt+pitää+puikot+käsiin+ottaa+ja+yrittää+kiriä+vielä+yhdet+miesten+sukat+perjantaille.Päivällä+laulamaan+ja+sitten+taas+puikot+kalisemaan,+yksitoikkoistako?Terveiset+vaan+teille+kaikille+Savosta.
  18. Huomenta+viikon+alkuun+ja+talven+tuntuun,+pakkasta+kahdeksan+ja+luntakin+sen+verran,+että+aurat+pääsi+hommiin.Tuulen+kylmyyttä+lisäävä++viima,+saa+huppua+päähän+nostamaan.Tästä+kun+ei+kovin+paljon+pakkanen+kirisi+koko+talvena,+aivan+siedettävä+olisi,+vaikka+tottuuhan+sitä+kylmyyteen+ja+sitten+ei+suurempikaan+lukema+haittaa.Nyt+sitten+kuunnellaan+ja+katsellaan+lähipäivät+Amerikan+elämää,+minulle+kyllä+riittäisi+vähempikin+tarjonta.No+koko+maailmaan+se+valinta+jollakin+tapaa+koskettaa,+saavatko+viisaan+presidentin+joka+osaisi+maailman+rauhaa+edistää.Taitaa+vaan+siinäkin+asiassa+olla+puolensa,+aseteollisuus+kaipaa+sotia+ja+totta+kai+Amerikka+osallisena.Vallan+ja+voiman+mahdistahan+sitä+suurvallat+sotivat,+siinä+vaan+kuolee+niin+paljon+sellaisia,+joilla+ei+mitään+halua++eikä+hyötyä+sodasta+ole,+kärsimyksiä+vaan+saavat+osakseen.Pakkohan+sitä+on+jostakin+kuunnella+tuota+vaali+touhua,+kun+joka+puolelta+siitä+toitotetaan.Pieni+on+ihminen+suurten+asioiden+kohdalla+ja+varsinkin+täällä+meidän+kotimaassa+mahdollisuudet+vaikuttaa+hyvin+pienet,+sodatkin+olisi+ehken+loppunut,+jos+meillä+niihin+vaikutusta+olisi.Hurskaiselta+ei+työt+tunnu+loppuvan,+hyvä+niin,+mieli+pysyy+eteenpäin+ajattelevana+ja+virkeänä;)Minäkin+kurkistin+oven+väliin,+kun+en+muistanut,+että+lehti+ei+tulekkaan,+ihminen+on+tapojensa+orja.Naapuri+apu+monessa+kohden+ihan+tervetullut+asia,+sitä+vaan+nykyisin+enää+hyvin+harvoin+tarjotaan.Kivoja+naapureja+sinulla+Kristiina23,+ja+ne+lasten+suusta+tulevat+hyvin+aidot+kommentit+usein+paikallaan.Muistan+minä+myös+joulun,+kun+pieni+nelivuotinen+punapää+lauloi,+se+videoitiin+ja+niinpä+saan+palata+muistoihin+sitä+kautta,+nyt+tyttö+jo+yhdeksäntoista+vuotias.Lapsenlapsen+lapset+kasvaneet+ihan+huomaamatta,+vanhin+pääsee+joulukuussa+armeijasta+ja+nuorin+yksitoista+vuotias,+miten+vanha+olenkaan,+ei+meinaa+muistaakaan.Nyt+rupean+pullan+paistoon,+kerhoon+kaipaavat+kahvileipää+ja+eihän+sitä+saa+jos+ei+tuulemaan+laita.Koettakaa+kahlata+siellä+etelässä+lumihangessa,+meillä+ei+lumen+tulo+ole+vielä+esteeksi+liikkumiselle.Päivä+jatkoja+ja+virkeää+mieltä.