Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Hyvää+sunnuntaiaamun+rauhaa,+päivä+valkenee+kuuden+asteen+pakkasessa+ja+näyttäisi+tulevan+kaunis+päivä,+niin+kirkkaana+tuo+taivas+nyt+on.Kolmen+viikon+päästä+ensimmäinen+adventti+ja+siitä+se+joulun+odotus+ja+puuhastelu+alkaa.Johan+noita+valoja+parvekkeilla+näkyy,+kai+tähän+syksyn+harmauteen+valoja+haluavat+laittaa.Tottahan+tuo+on+mitä+ynnämuu+ja+Katleija+sanoivat+kihdistä,+mutta+minä+vähän+yritin+olla+leikkisä+ja+muistan+Englannin++jollakin+kuninkaalla+,+varmaan+useammallakin+sen+ajan++hallitsijalla++kihdin+olleen.Oliko+Henrik++seitsemäs,+hän+joka+vaimojaan+mestautti.+Minulla+kone+myös+hyppii,+vaihtaa+kirjoituksen+toiseen+lauseeseen,+mitä+olin+aiemmin+kirjoittanut+ja+pyöriikin+välillä+kuin+hyrrä.Peukut+on+ollut+pystyssä,+saakohan+tuota+kerma+kakkua?Lapsilta+noita+oivalluksia+joskus+kuule+ja+kun+kohdalleen+sattuu,+hauskoja+ovat.Huolista+vapaita+on+nurmen+alle+päässeet,+vuoro+se+meille+kaikille+joskus+tulee+hurskainen.Näiden+vaivojen+kanssa+on+vaan+matkattava+loppuun+asti.Olisiko+aihetta+käydä+tohtori+sedän+tai+tädin+luona,+tuon+sydämen+vuoksi.Kyllä+se+niin+on,+ette+tekemättömät+työt+mielessä+pyörii,+mutta+tekemällä+sekin+vaiva+hoituu;)Laitoin+nyt+parvekkeen+kuntoon+viimeistä+hommaa+myöten,+sopii+talven+vaikka+tulla.Kuusen+ja+jouluvalot+jos+vielä+laitan,+kelpaa+joulunkin++saapua.Myyjäiset+ensi+perjantaina+ja+sinne+viimeisiä+puikoin+tehtäviä+töitä+joudutan,+miesten+sukkien+kysyntää+on+ollut,+niitä+pitää+vielä+muutamat+tarjolle+jouduttaa.Ruotsalaisuuden+päivä,+sitä+liput+juhlistaa,+seuraava+pyhä+on+sitten+isänpäivä+ja+sitä+seuraava+lapsenpäivä,+että+päiviä+riittää.Niitä+tässä+sitten+odotellaan+ja+aikanaan+koittavat,+nyt+tälle+päivälle+kaikkea+mukavaa+toivotan.
  2. Lumihiutaleita+hiljalleen,,,,++näin+Pyhäinpäivän+aamuna+satelee.Pakkasta+viisi+astetta,+siinä+kun+pysyisikin,+olisi+ihan+sopiva+talveksikin,+kai+se+kuitenkin+oikea+talvikin+ajallaan+tulee+pakkasineen,+lumituiskuineen.Sitä+suomalainen+kaipaa,+kirkkaita+kuutamoita+ja+tähtitaivasta,+narskuvaa+lunta+jalan+alle.Kävimme+eilen+jo+haudoilla,+pitkään+palavat+kynttilät+sinne+jäi+tuikkimaan,+haikeat+muistot+herättäen.Näin+se+elämä+vaan+jatkuu+kysymättä+mitä+toiveita+ihmisillä+olisi.Minulla+ei+noita+auton+käytöstä+syntyviä+huolia+ole,+onneksi,+riittää+näitä+sotkemisia+selvitellä+muutenkin.Salasanoja+nyt+joka+puolella+kysytään,+kännykässäkin,+sekaisin+tässä+menee,+no+nyt+kuitenkin+taas+kaikki+kunnossa,+miten+kauan+se+on+kokonaan+toinen+juttu.Pitääkin+katsella+minne+kätköön+sen+Puk+koodin+olenkaan+laittanut,+tallessa+se+on,+kun+nyt+vaan+muistaisin?Kannattaa+seurata+oireita+mitä+punkin+puremaksi+joutunut+iholleen+saa,+ystävättäreni+joutui+sairaalaan+ja+pienen+halvauksenkin+koki,+tuleeko+koskaan+täysin+kuntoon.Toisella+ystävättärellä+meni+käsistä+voimat+ja+särkyjä+seurasi,+käsityö+ihminen+vielä,+nyt+on+joutunut+kaikenmoisten+vaivojen+kanssa+sairaalassa+olemaan.Vakavasti+on+nämä+puremat+otettava.Onkohan+niin,+että+kaikkien+kimppuun+ei+jostakin+syystä+nämä+kiusan+tekijät+tartu,+en+ole+koskaan+edes+nähnyt+moista+otusta,+vaikka+ulkona+paljonkin+olen+möyrinyt.Kihti+on+vieras+juttu+myös+minulle,+no+eihän+se+tule+kuin+aatelisille,+joilla+sini+veri+virtaa+suonissa,+minulla+tämä+rahvaan+veri+toivottavasti+kuitenkin+tehokkaasti+virtaa;)Teillä+joille+tämä+vaiva+on+tullut,+voitte+onnitella+itseänne,+perimässänne+on+aatelinen+veri,+ehkä+vaivakin+helpottaa+tämän+tietäen;)Äläpä+luule+ainut+mummeli+olevasi+jolle+näitä+harmeja+ryppäissä+tulee+Kristiina+23,++täällä+toinen+jolle+aina+yhtä+aikaa+isompi+kasa+sotkuja+ilmenee,+mutta+nehän+on+voitettava,,+eikö+vaan;)Hurskaisella+niin+kovin+lähellä+tuo+vaimon+menetys,+ikävä+varmaan+vahvistuu,+juuri+näin+vainajien+muistelu+päivänä,+mutta+siitä+se+aina+vaan+helpommin+käsiteltäväksi+muuttuu,+unohtumatta+kuitenkaan+koskaan.Niin+paljon+hyvää+ja+huonoakin+niihin+vuosiin+sisältyy+mitä+yhdessä+kuljettiin,+on+hyvä+että+ne+huonoimmat+muistot+hälvenee.Tietysti+jokaisella+kaikki+tämä+niin+omakohtaista+ja+omalla+tavalla+surukin+mukana+elää.Nyt+sitten+pyhiä+viettämään,+vaikka+ei+arjesta+paljon+muutukaan,+josko+puhtaan+puseron+päälle+laittaisi,+johan+sekin+juhlistaa,+mukavaa+päivää+kaikille.
  3. Huomenta,+pimeään+kahden+asteen+pakkaseen,+lunta+sen+verran+että+nurmikon+vihreys+on+hävinnyt.Niinhän+sitä+on+taas+viikonlopun+tienoissa+ja+tavanomainen+siivous+hyvällä+alulla,+matot+ja+muu+irtain+parvekkeella+haistelemassa+pienen+pakkasen+tuoksuja.Lonkka+meinaa+nyt+tehdä+liikkumisesta+hankalaa,+burana+piti+nielaista,+että+pääsee+sen+verran+liikkeelle,+että+paikat+kuntoon+saan.Pitäisi+vielä+pankkiin+jaksaa,+tunaroin+ja+kadotin+tunnusluvut+puhelimesta+ja+apua+nyt+tarvitsen+niiden+takaisin+saantiin.Mitenhän+tuokin+homma+pääsi+tapahtumaan+ja+tuleeko+jatkoa+tälläiselle,+hankaluudelle?Paljon+on+opittavaa+ja+ennen+kaikkea+muistettavaa.Hurskaisen+ennustus+voi+hyvinkin+pitää+paikkansa+talven+tulon+suhteen,+aika+useinhan+sitä+on+jännätty+tuleeko+valkea+joulu.Muorin+kanssa+myös+samaa+mieltä,+ei+taida+näillä+kymmenillä+nuo+fysikaalliset+ihmeitä+tehdä,+hieroja+voisi+vähän+pehmitellä.Luin+juuri+lehdestä+lääkärin+vastauksen,+kun+kysyttiin+laihduttamisesta+tällä+iällä,+että+tärkeämpää+on+pitää+huolta+lihaksista,+että+ne+ei+surkastuisi.Se+on+todettu+ja+viruttelua+yritän+suorittaa+joka+päivä.Minä+laittaudun+aina+aamu+kymmeneltä+telkkarin+ääreen+katsomaan+tuon+sini-sirkun+mainitseman+ohjelman.Pitää+tässä+touhuilemaan+ruveta+viestini+kirjoituksen+jälkeen,+että+valmista+on+kymmeneltä;)Noin+kävi+minulle+Lapin+matkalla,+lenkillä+olin+ja+hyvä+että+en+kaatunut,+kun+pohja+lenkkarista+irtosi.Lopun+ajan+kävelin+sitten+kävelykengillä,+kai+se+olisi+aina+uhrattava+euroja,+että+saisi+kestävämpää+tuotetta.Tuo+vaara+se+on+mistä+ynnämuu++mainitsit,+kehumista+kehumisen+tarpeen+vuoksi+ei+pitäisi+antaa,+harvoin+ja+vain+aiheesta.Siinä+se+sitten+onkin+taito+laji,+että+osaisi+kiitoksen+oikealla+tyylillä+esittää.Parvekkeella+on+minulla+myös+vielä+siivottavaa,+krassit+on+kukkineet,+mutta+nyt+on+aika+jo+kanervia+tilalle+laittaa,+lyhtyjä+siellä+jo+onkin,+mutta+ei+vaan+tule+kynttilöitä+useinkaan+niihin+laitettua.Aika+vähän+kynttilöitä+poltan,+mutta+kunhan+nyt+kuusen+saan(jos)+niin+siinä+sähköllä+palavat+,+ei+niin+vahdittavia+ole+kuin+elävä+tuli.Nyt+on+sitten+sen+touhuilun+aika,+no+vielä+totean,+että+sieluja+en+huomannut+vierailulla,+mutta+yksi++xx9+kyllä+piipahti,+nolla+viestillä+muisti.Iloa+päiväänne,+sanoisi+irkku;)
  4. Huomenta+pieneen+pakkaseen,+lumimyrskystä+ei+vielä+havaintoja.Teatteri+esitys+oli+hauska+ja+osat+vietiin+hyvin+läpi,+minua+vaan+ei+naurattanut,+taidan+melkoinen+tosikko+olla.Alkaa+tuntua,+että+parhaiten+viihdyn+itseni+seurassa.Löysikö"+puskahuuto"+kahvia+ja+jotakin+herkullista,+toivon+niin,+maksua+ei+pirtissä+peritä,+pistäydy+toistekin+jos+tarjoukset+maistui.Voi+että+pyörän+selkään+uskaltaudut+hurskainen,+entäs+jos+nurin+olisi+viskannut?Villisikoja+kuvissa+olen+nähnyt,+syönyt+en+tietämäni+mukaan+ole.Kyllä+tuota+puuhaa+talolliselle+riittää;)Mites+se+onkaan+vaikeaa+tuo+kehuminen+vastaan+ottaa,+vaikka+itse+toisia+kiitellessä+teen+sen+vain++vilpittömän+rehellisesti,+silti+ei+ehkä+samalla+mielellä+itselle+osoitetut+tunnu+oikeilta,+tai+niiden+totuudellisuuteen+ei+osaa+uskoa.Eihän+se+pitäisi+kehuna+ollakaan,+totuuksia+vaan+enemmissä+määrin.Kyllä+se+vaihe+elämässä+oli,+että+ruuaksi+haali+mitä+vaan+sai,+ainakin+halvalla+piti+löytää,+kai+siitä+perimä+jäi,+ei+nykyisinkään+mitään+filettä+kaipaa.Minä+luopuisin+mielelläni+koko+kirjakaapin+sisällöstä,+niin+harmittaa+ne+rahat+mitä+niihin+on+uhrannut,+muka+sijoituksina,+mitä+vielä,+nyt+ei+kelpaa+mihinkään.Eipä+taida+ainoa+hyvä+uskoisuuteni+virhe+olla.Onhan+siellä+joku+vanha+kirja+jolla+saattaa+olla+hieman+arvoakin.Yllytän+minä+myös+Kritiina23,+mene+sinne+kuntosalille,+kuten"+mummoriesu"++kehotti,+ilman+kokeilua+ei+voi+tietää+miten+hyvää+se+tekeekään.Sama+homma+olisi+minun+myös+tehtävä,+mutta+itseni+tuntien,+en+tule+sitä+tekemään,+yritän+kyllä+täällä+kotona+ohjeiden+mukaan+kuntoilla,+ehkä+pientä+apua+siitä+on+ollutkin.Tuohon+metsään+menemistä+rajoitta+nuo+polvet+ja+särky+tabletteja+ei+jatkuvasti+haluaisi+popsia,+olen+hyvilläni+pienistä+kauppa+reissuistani,+kun+jaksan+sinne+mennä.Minulla+ei+nuo+verenpaineet+ja+muut+sellaiset+ole+vielä+ainakaan+harmina,+mutta+ahdistus++jonkun+verran+myös+liikkumista+vaikeuttaa,+perintönä+sen+olen+saanut.Isäni+kuoli+astma+kohtaukseen,+samoin+mummoni.Toivon+minäkin+sinun+pirtissä+poikkeavan+toistekin+"mummoriesu".Nyt+pitää+rientää+kauppaan+sitä+tarjous+sikaa+hakemaan,+saa+makkaran+sijasta+leivän+päälle+laittaa,+kunhan+uunissa+kypsäksi+ja+makoisaksi+paistaa.Saattaa+sieltä+monta+muuta+tuotetta+mukaan+lähteä,+onhan+pyhäinpäivä+edessä,+jotain+erikoisempaa+pitää+laittaa,+tulee+juhlavampi+olo;)Varokaa+liuklastelua,+saattaapi+olla+tiet+liukkaina.
  5. Huomenta+keskelle+viikkoa,+vielä+vaan+lämmön+puolella+mittari+ja+lunta+on+tullut+härmäksi+asti.Taitaa+siellä+etelässä+aloittaa+talven+tulon+ennen+meitä,+vähän+pohjoisempana+olevia.Tänään+on+teatteri+päivä,+kappaleen+nimeä+en+muista,+enpä+tietenkään,+kun+ei+oikein+innosta+koko+homma,+mutta+pakotan+itseni+väliin+menemään+kulttuuriakin+ammentamaan.Miten+onkaan+meillä+samanlaiset+mietteet+Ramoona+ja+Sini-sirkku,+kun+minulle+myös+heräsi+halu+tehdä+tuota+lihapiirakkaa,+monta+muuta+Tv+kokkien+tekemien+ruokien++mieltymyksen+koen.Silakka+fileitä+katselin+kaupan+tiskistä,+niistäkin+tykkään,+vaikka+en++kovin+paljon+niitä+ole+laittanutkaan,+haju+vaan+on+voimakas,+mutta+ruuan+hajut+pitää+kestää.Possun+kylki+ja+lapa+paikat+näkyi+taas+olevan+tarjouksessa,+laitan+uuniin+palan+ja+sitä+on+sitten+kiva+laittaa+leivän+päälle+ilta+ateriaksi,+kun+ei+suurempia+laitoksia+viitsi+tehdä.Ramoonalla+matka+suunnitelmat,+onnea+vaan+mukaanne;)Sini-sirkku+noita+nautintoja+kaikesta+löytää,+no+tokihan+hyvän+ruuan+tuoksu+mielen+nostaa,+taitava+emäntä+olet+ollut+ja+sitä+olet+edelleen.Tuon,+Takaisin+kotiin+katson+minä+myös,+nyt+jo+toista+kertaa,+eikös+siihen+ole+lisä+jaksoja+luvassa?Mielellään+katsoo+noita+sarjoja+hieman+vanhemmalta+ajalta,+tämä+nykyinen+meno+telkkarissa+ei+yhtään+miellytä.Nuorten+kielenkäyttö+(vanhempienkin)+on+jotain+aivan+kamalaa,+oikein+korviin+koskee+ja+entäs+se+epäselvä+mutina+esityksissä,+teksti+pitäisi+laittaa+näkyviin,+kun+ei+edes+suomenkielestä+selvää+saa.Kuuloonkin+vaikuttaa+tuo+kännykkä+saati+sitten+silmiin,+ainakin+näin+vanhalla+silmät+rasittuvat+näitä+koneita+tuijotellen.Tekokyynelillä+on+lääkittävä+monta+kertaa+päivässä.En++kovin+valmis+ole+minäkään+noita+erikoisia+ruokia+syömään+ja+en+ole+myöskään+hevosta+syönyt,+onko+sitä+ollut+kaupan+tiskillä+edes+kauan+myynnissä,+en+ainakaan+ole+nähnyt+en+kuullut.Kallista+on,+niin+olen+käsittänyt.Ynnämuun+kertoman+mukaan+ihan+hyvää+lihaa+ja+miksikäs+ei+olisi,+onhan+metsän+saaliitkin+syötäväksi+tarkoitettu+karhusta+alkaen,+syödäänkö+myös+suden+lihaa,+jos+sitä+jostakin+saisi.En+ole+edes+jänistä+maistanut,+metsä+lintuja+en+myöskään+ja+ne+nyt+kuitenkin+olivat+ennen+melkein+joka+päiväistä+ruokaa,+missä+niitä+oli+mahdollisuus+saada.Majavia+ainakin+olen+nähnyt+laitettavan,+sitäkään+en+ole+syönyt.Paljosta+olen+vailla+vielä,+vaikka+vanha+jo+olen+ja+varmaan+näiden+edellä+mainittujen+kohdalla+ilman+jäänkin.Minun+suullani++ylistät+ynnämuuta+ja+Latea,+hurskainen,+samaa+mieltä,+sillä+erotuksella,+että+lisään+sinut+luetteloon+mukaan,+mainioita+miehiä+pirtissä+on+aina+ollut,+ehkä+lukijoiden+joukossa+lisää,+mutta+eivät+vaan+rohkene+sisään+astua.Se+kotipaikka+on+kaikille+varmaan+se+parhain+paikka+olla+ja+elää,+niin+minulle+myös,+pieni+ja+rauhallinen,+turvallinenkin+ainakin+vielä.Nyt+siellä+etelä+rannikolla+varmaan+lumen+kanssa+taistellaan,+täällä+päivä+kirkas+ja+aurinkokin+yrittää+pilkistellä.Joka+paikkaan+toivon+mukavaa+oloa,+lumen+seassa+tai+ilman:)
  6. Huomenta+Pyryn+päivään+ja+marraskuun+ensimmäiseen,+pyryä+ei+ole,+mutta+ehkä+lähiaikoina.Lämpötila+nollan+vaiheilla,+sekin+vihjeen+antaa+talven+lähiaikoina+alkavan.Eilinen+käsityökerho+meni+rattoisasti,+asetelmia+koreihin+tehtiin+pöydällä+pidettäväksi,+valoketjut+kierrettiin+metsästä+tuotuihin+tarpeisiin,+siinä+sitten+jokainen+omaa+taide+tyyliään+toteutti.Kivoja+tuli,+saa+nähdä+kelpaako+ostajille.Kyllä+noita+kauppoja+kannattaisi+kierrellä,+monen+euron+säästöt+saatiin,+kun+tehtiin+ostokset+halpahallista,+verrattuna+näihin++tavaratalojen+tarjoamiin.Uimahalliin+vaan+hurskainen+ja+toisten+joukkoon,+siitä+se+elämä+virkistyy)Onhan+se+marraskuu+pimeää+aikaa,+mutta+lumen+tullen+(mahdollisesti)+valoistuu+kummasti+ja+se,+että+joulu+jo+kurkistelee+monen+mieleen+saa+eloa+myös+marraskuulle.Olipa+hyvä+kun+noin+pienin+vahingoin+selvisit+"kolarista";)On+se+melkoista+sohluuta+minun+tietokoneeni+käyttö+myös,+pankista+olen+selvinnyt+,+mutta+näiden+kirjautumisien+ja+sen+sellaisten+kanssa+tulee+väliin+tenkkapoo,+kun+mikään+ei+kelpaa,+yksi+haaste+nuo+lehtien+peruutusten+teko,+aikaa+menee.Tässäkin+eteen+tulee+tuo,+kun+ei+osaa+sanoa+aina+ei+ja+sitten+kesto+tilauksena+taas+uutta+puskee.Ohjelmien+lataamiset+ja+sen+muut+tarpeet,+paina+sitä,+tee+tätä+ja+sitten+oletkin+jo+sekaisin,+aloita+vaan+alusta.Onnea+vaan+yrityksellesi+Kristiin23,+jaksa,+jaksa;)Tuo+kynsien+leikkuu+varpaista+on+jo+melkoinen+haaste,+miten+ne+kasvavatkin+niin+paksuiksi?Sävyillä+leikkiminen+pukeutumisessa+on+kivaa,+vaikka+nykyään+melkein+kaikki+sopii,+ruudut+ja+pallot+käsikädessä.Maku+asioista+ei+pidä+väittelyä+aikaan+saada,+kaikki+olkoon+luvallista+ja+oma+persoona+saa+näkyä.Minulla+on+kammo+haukea+kohtaan,+missä+vaiheessa+se+tuli,+en+muista,+oliko+kala+suolatonta+tai+raakaa,+nyt+hajukin+pahaa+tekee.Onnea+Late+kirjan+valmistumisen+johdosta,+olithan+keräämässä+aineistoa+ja+varmaan+mielenkiintoinen+teos+syntyikin.Menneisyyden+asiat+pitäisi+kirjojen+kansien+väliin+kaikkialla+saada,+sillä+joku+viisas+on+sanonut,+ellei+tunne+historiaa,+ei+ole+tulevaisuutta.Kivoja+naapureja+sinulla+muori,+kun+ruuankin+tuovat+;)Noista+"heittelyistä"+mistä+ynnämuu+mainitsit,+tulee+minulle+hyvin+lapsellista+kaivattua+"keskustelua"+mieleen,+mutta+siihen+on+palstalla+totuttu,+pojat+(mahdollisesti+tytöt)+hiekkalaatikolla,+tämä+on+minun,+eipäs+kuin+minun,+tyyliin.No+huvinsa+jokaisella,+sallittava+se+vaan+on.Huulenheitto+on+välillä+ihan+tarpeen,+meillä+sitä+hommaa+tehdään+puikkojen+kilinän+ohessa.Ei+tietenkään+juoruillen+vaan+totuuden+ja+ystävyyden+merkeissä;)Tätä+saman+suuntaista+mitä+pirtissäkin+tehdään,+väliin+asiaa+esiin+tuoden,+välin+huumorilla+höystäen,+minulla+tämä+on+vähän+päiväkirjan+kerrontaa;)Näin+toivon+teillä+toisillakin+olevan,+koska+on+mukava+lukea+mitä+ja+miten+elämä+kulkee+muualla+kuin+omissa+ympyröissä.Jään+odottamaan+kerrontaanne;)
  7. Huomenta+uuden+viikon+alkuun+ja+lokakuun+viimeiseen+päivään,+sää+on+lokakuinen,+räntää+sataa+ja+on+pimeää,+lämmintä+vielä+kaksi+astetta.Mitä+tuokaan+marraskuu+tullessaan,+ehkä+jo+lumipeiton+ja+pakkastakin,+näin+on+ennusteltu,+mutta+sää+vaihtelee+ja+voi+olla,+että+pysyvää+talvea+odotellaan.Lämmityksessä+säästetään,+vaikka+ei+sitä+missään+huomaa,+laskut+tippuu+saman+suuruisina,+onko+sitten+niin,+että+mahdolliset+nousu+tarpeet+vähenee.Raskasta+aikaa+on+hurskainen+elänyt+vaimon+sairastuttua,+nyt+eron+ja+ikävän+kanssa+painiminen+on+voimia+kysynyt.Työn+sanotaan+olevan+paras+lääke+oman+itsensä+hoidossa+ja+sitä+olet+kertomuksiesi+mukaan+tehnyt,+nyt+voi+vielä+se+ikävä+päälle+painaa,+mutta+siitä+se+elämä+uudet+uomansa+löytää.Aikaa++surra+ja+muistella,+kyllä+siitä+helpompaa+ajan+mittaan+tulee,+joskin+kaipaus+seuraa+elämän+loppuun.+Lopulta+aika+kultaa+myös+ne+mahdolliset+ikävät+tapahtumat+ja+muistoissaan+voi+jopa+hymyillä.Maan+matosiakin+jaksat+muistaa,+niin+pitääkin,+onhan+ne+yksi+osa+maailman+kaikkeutta,+hyvin+tärkeitäkin+vielä+ja+ravitset+nurmikon+myös+lehti+silpulla.Se+kuulostaa+oikealta+jatkuvuuden+kannalta,+noin+ajattelen+minä+myös+ja+tekisinkin,+jos+olisi+missä+tehdä;)Työtä+ihmisille,+siinäkin+asia+mitä+ei+aina+loppuun+asti+ei+ajatella,+tosin+rahapussia+se+kysyy,+jos+kaiken+teettäisi+vieraalla,+mutta+näin+työ+lisääntyisi+ja+kansan+talous+paranisi.Tokihan+mielen+virkeänä+pitää,+jos+itse+jaksaa+ja+haluaa+kaiken+tehdä,+mutta+huonoilla+välineillä+ja+kunnolla+se+on+tarpeetonta+ja+kaikki+ei+pysty+lainkaan+näihin+renkaidenkaan+vaihtoon.Näillä+kymmenillä,+jos+suinkin+on+mahdollista+voi+tältäkin+osin+itseään+säästää,+on+sitä+tullut+tossua+toisen+eteen+pistettyä+toimeen+tulon+vuoksi,+joskus+hyvin+raskaissakin+töissä.Pitäisi+jaksaa+ajatella,+kun+kulutan+lisään+työpaikkoja,+harmi+vaan,+että+sen+työn+tekemisen+mukana+kulkee+niitä+eurojen+ottajia+valtavasti+tekemättä+kovinkaan+suurta+panosta+itse+asian+hyväksi.Ehkä+olisi+unohdettava+se+ainainen+pihistely+ja+sukan+varteen+kerääminen,+nyt+on+aika+elää+ja+nauttia+siitä+vähästäkin+mikä+kohdalle+sattuu,+ei+varmaan+hurraata+voi+kuitenkaan+huutaa+monenkaan+eläkkeellä+olijan+elämästä.Työtä+se+elämä'+on+ollut,+nyt+yritämme+työtä+nuorille+saada,+sillä+se+kuitenkin+elämän+kulkuun+niin+suuresti+vaikuttaa.Sivuutan+tuon+arvostelevan+osuuden+olan+kohautuksella,+siihen+on+totuttu.Kiitos+myönteisistä+viesteistä,+näitä+täällä+tarvittaisiin+koko+palstalla.Kun+ajattelee+miten+pientä+on+tämä+kirjoittelu+palstalla,+kun+verrataan+maailman+hätään,+ihmettelemään+pistää.Jos+täällä+ei+sopua+ja+harmoniaa+löydy,+miten+voidaan+tuolla+isojen+sotaisuuksien+ja+tuskan+keskellä+löytää.Ihmisistä+se+kaikki+on+kiinni,+sopu+syntyy+ymmärtämällä,+kuuntelemalla+ja+anteeksi+antaen,+ei+valtaa+ja+voittoa+tavoitellen.Oman+itsensä+tarkkailu+olisi+paikallaan+meillä+kaikilla.Näin+vakavasti+kirjoitan+tänä+lokakuun+viimeisenä+päivänä,+eipä+vaan+taida+ketään+tavoittaa,+mutta+näin+kuitenkin+toivon,+että+joku+sana+herättäisi+ajattelemaan,+että+toisiamme+tarvitsemme,+iloa+päiväänne,+vaikka+synkkää+on.
  8. Sunnuntaiaamun+rauhaa,+hiljaisuutta+mikä+on+tyypillistä+näin+pienessä+kaupungissa+ja+nyt++noiden+kellojen+siirto+vielä+sotkee+nukkujia;)Minulle+on+jäänyt+epäselväksi+miksi+noita+kelloja+pitääkään+siirtää?Harmaa+aamu,+tätähän+se+on+nyt+ollut+monta+päivää,+mutta+luvassa+on+sään+muutos,+ehkä+ensi+sunnuntaina+jo+lumen+seassa+tallustamme.Monta+kertaa+olen+minä+myös+aikonut+sanaisen+arkkuni+avata+tuolla+palstalla,+mutta+sitten+muistan+miten+turhaa+se+onkaan,+asia+ei+mene+päähän+jos+sitä+ei+halua.Ihmettelekin+miksi+kukaan+viitsii+osallistua+näiden+kiista+kumpaneiden+ketjuihin,+eihän+se+muuta+kuin+tulitikun+repäisy+jatkamiseen.Harmittaa,+kun+lyhensivät+ketjujen+määrää,+ennen+neljäkymmentä+ketjua+näkyvissä,+nyt+se+mikä+on+ja+aina+ketjut+nurkan+taa+menee.Löytyyhän+ne+sieltä,+mutta+kun+sitä+aikaa+on+niin+vähän+eläkeläisellä;)Tuossa+seniori+talossa+myös+sellaiset+ovet+mistä+Katleija+kerroit,+sitten+summerit+joka+asuntoon,+näin+vieraat+pääse+sisälle.On+se+muuten+kumma+miten+ongelmia+vaan+löytyy+vaikka+kaikki+siinäkin+talossa+viimeisen+päälle,+ihmiset+kuitenkin+aina+tyytymättömyyttään+kertoo,+kaikkien+mielen+mukaan+ei+asiat+tunnu+menevän.+Eipä+todella+riidellen+asiat+selviä,+kuten+on+todettu+ja+ihmettelyä+aikaan+saa+tämäkin,+mistä+kummasta+sitä+riidelläänkään,+tuiki+tuntemattomat+ohmiset+ja+onko+se+tärkeää,+kuka+on+kunkku+palstalla?Perätään+keskustelua,+ja+sitten+vaan+väittelyä+vanhoista+asioista,+joku+viisas+kaiketi+on+sanonut,+vaitiolo+kultaa,+pätee+palstallakin,+jos+ei+yhteisymmärrystä+löydy,+annetaan+olla.Riitan+tarvitaan+useampi,+jos+joku+välttämättä+haluaa+kinata,+tehköön+sen+yksin,+toiset+ohittavat+riita+viestit.Palsta+kirjoittelu+tyrehtyy,+jos+ei+asian+laita+toiseksi+muutu.Komea+lintu+se+närhi+on,+mutta+paha+ääninen,+kasvinmaalla+meinasivat+herneet+syödä+ja+perunan+noston+jälkeen+sieltä+perunoita+etsivät.Se+harmihan+se+on,+että+ruuan+perässä+kertyy+ei+toivottujakaan+lintulaumoja,+riesaksi+asti,+kauankos+sitten+kestääkään,+kun+ruuat+loppuu.Toisaalta+ruoka+on+elinehto+kaikille+eläimille,+niille+ei+toivotuillekin,+mikähän+ne+pihapiiristä+karkottaisikaan+muualta+ruokaa+etsimään,+eihän+eurot+riitä+yhden+ihmisen+kohdalla+lintulaumoja+ruokkimaan.Olipa+lääkäriltä+kömmähdys,+hyvä+ettei+kuitenkaan+vääriä+lääkkeitä+muorille+määrännyt,+eipä+niitä+sensaatio+juttuja+lehdistä+enää+jaksa+edes+lukea,+hyvä+kun+muuten+selvitit+asian+muori.Kristiina23,+olisiko+kaikki+nuo+kolme+ja+muutama+vielä+reiluuden+nimissä;)Ylläpito+ei+taida+haluta+puuttua,+ovat+hyvillään+kun+jotakin+viestejä+tulee,+olkoon+laatu+sitten+vaikka+nolla.Ehkä+niiden+mainosten+takia+on+hyvä+että+kirjoittelua+on,+vaikka+minkälaista,+pääasia,+että+näkyvyyttä+saavat.Tuo+tuhatnikki+ei+tarvitsisi+enää+kavereita+väittelyynsä,+ehkä+lopettaisi,+kun+huomaisi,+että+ei+kukaan+hänen+väittämistään+seuraa,+tai+voi+olla+niin,+että+siitäkin+vain+innostuu;)Olkoon,+minä+pysyn+syrjässä.Naapuri+talon+mies+pienen+koiransa+kanssa+näköpiiriini+ilmestyi,+voi+miten+terhakka+onkaan+koiran+tepsuttelu,+isäntänsä+vähän+hitaammin+astelee.Tästä+se+alkaa+pyhäpäivän+vietto+minullakin,+kun+tämä+kirjoittelu+on+saatu+tehtyä+ja+tulihan+sitä+lukea+asti;)Oikein+leppoisaa+päivää+teille+palsta+ystävät.
  9. Pimeää,+kosteaa+aamua+ja+viimeistä+lokakuun+lauantaita,+huomenna+lopetetaan+kesäaika+ja+talven+tuloa+ruvetaan+seuraamaan.Lämmintä+kuitenkin+vielä+liki+kuusi+astetta,+krassit+parvekkeella+kukkii,+kuukauden+päästä+jo+joulukuusen+voi+laittaa+valoineen,+silloin+adventin+alkua+eletään.Onpa+aikaa+siitä,+kun+olen+kaakaota+juonut,+miksi,+en+osaa+sanoa,+ei+vaan+ole+tullut+mieleen,+se+kahvikuppi+on+useimmin+käteen+osunut.Usein+minä+myös+ostan+viikonloppuna+seuraavan+viikon+ruoka+tarpeet+ja+useimmiten+tuosta+pienestä+kaupasta,+niitä+hehtaari+halleja+en+jaksa+kulkea.Hyvin+on+tuossa+kaupassa+asiat+järjestetty,+jos+kassalle+jono+syntyy,+myyjä+kilauttaa+kelloa+ja+kohta+on+toinen+kassa+avoinna.Tehokasta+on+myyjien+työskentely,+jokainen+tarttuu+työhön+missä+apua+tarvitaan+ja+hyvin+sujuu.Minulla+ensi+kuussa+kilpirauhaskokeet,+vuosi+edellisestä,+saapa+nähdä+vieläkö+lääkitys+on+kohdallaan.Hyvä+että+seurantaan+on+päässyt,+ettei+aivan+omien+epäilyjen+varassa+ole+ja+elä.Nyt+vetäydyt+kuin+karhu+talviunille+ynnämuu,+kun+harrastelut+aiot+naftaliiniin+laittaa;)Tuo+lenkkeily+sinulla+jo+verissä,+varmaan+et+monta+päivää+jätä.Venyttelyt+joka+aamu+tehokkaasti+suoritan,+mutta+tuo+lenkille+lähteminen+ei+millään+toteudu,+sauvatkin+oven+pielessä+siitä+muistuttaa,+mutta+aina+jotakin+mielekkäämpää+vaan+eteen+tulee.Kyllä+vielä+aion+torhakoitua+ja+ainakin+pikku+lenkillä+rupean+käymään,+aina+joku+syy+menemättä+jättämiseen+löytyy,+sataa+tai+tuulee,+mutta+teille+tunnustan+laiskuutta+se+vaan+on.Kyllä+on+hurskaisella+tuuria,+kun+ei+pakkasia+ole+tullut,+saat+ne+pihatyötkin+tehtyä,+sitten+vaan+uunin+edessä+istuskelet+ja+liekkejä+tuijotat+hyvillä+mielin,+kun+kaikki+valmista+uuden+kevään+tullen.Tekemällä+ne+työt+poistuu,+vaikkakin,+tuo+siivoaminen+jatkuva+työllistäjä,+taas+olisi+imuri+laitettava+hurisemaan.Euroja+se+vie+tuo+lintujen+syöttäminenkin,+mutta+hyvä+että+homman+kuitenkin+teet+hurskainen,+kyllä+se+jollakin+tavoin,+jossain+palkitaan.Iloa+ainakin+antavat,+kun+siinä+pihapiirissä+lentelevät+ja+voi+joku+harvinainen+vieraskin+joskus+pistäytyä.Nyt+alkaa+päivä+valeta+ja+puuhat+odottavat,+harmi+kun+pirtti+usein+tuonne+toiselle+sivulle+niin+nopsaan+joutuu,+aloituksia+on+runsaasti,+mutta+osataanhan+pirtti+esille+nostaa;)Hyvähän+se+on,+kun+aloittajia+uusille+ketjuille+löytyy,+mutta+vähän+samoilla+riidan+ketjuina+pyörii+kaikki.Sinnikäitä++löytyy+muitakin+kuin+minä,+tosin+riitaa+en+kenkkuilua+harrasta+ja+kun+noita+ketjuja+lukee+pitää+pyörittää+päätä,+yhtä+todistelua+kaikilla+oikeassa+olosta+ja+ei+se+lopu+koskaan.Nyt+kuitenkin+minä+taas+kerran+tämän+viestini+lopetan+ja++toivotan+hyvän+päivän+oloa.
  10. Huomenta+sateiseen+ja+lämpimään+perjantai+aamuun.Lämpöä+on+liki+kahdeksan+ja+vettä+sataa+kuin+kesällä+konsaan.+Onhan+luvattu+kylmenevää,+jopa+pyryä,+kun+ei+nyt+liukasta+vielä+tekisi.Tytär+vaan+mökille+jälleen,+vaikka+on+iso+selkä+ajettava,+mikä+siinä+on,+että+sinne+vaan+vetää,+suunnittelivat+taas+kerran+joulua+mökillä,+no+riippuu+paljolti+säästä,+joko+jäät+tulee+järveen.Paljon+ovat+verkolla+kuhia+saaneet,+sain+minäkin+yhden,+viime+viikon+loppuna+14+kpl.Melko+tumpelo+olen+minäkin+noiden+siirtojen+ja+muunkin+suhteen+tällä+koneella,+mutta+kirjoittaa+osaan,+en+kaikkia+tyydyttävästi,+mutta+kuitenkin+tekstiä+saan+aikaan.Nuo+pankin+muutokset+harmia+monelle+teettää,+mutta+kyllä+ne+rahansa+sieltä+jollakin+tapaa+on+tarvittaessa+ulos+saatava.Minulta+ei+mene+pankkimaksuja,+joskus+aikoinaan+pääsin+avain+asiakkaaksi+ja+ikäni+oli+hyödyksi,+sitä+ei+pois+oteta,+ellei+säännöt+muutu,+vaikka+säästöjä+ei+olisikaan.Kyllä+ne+jollakin+konstilla+tämänkin+edun+pois+ottavat,+korko+on+aivan+olematon+varmaan+joka+pankilla.Minä+en+hevillä+noita+vaihtoja+tee+minkään+kohdalla,+vasta+uutta+netti+yhteyttä+tarjosivat+ja+ihmetys+oli+suuri,+kun+en+suostunut+halvempaa+ottamaan.On+vähän+huonoja+kokemuksia++sähkö+vaihdosta,+päätin+että+en+lähde+mitään+muuttelemaan,+joka+lasku+se+kuitenkin+on+maksettava,+iso+homma+saattaa+tulla+muutaman+euron+tähden.Eipä+sitä+huiskimalla+siivousta+tehdäkään+ja+hyvä,+että+nyt+olet+saanut+kotisi+kuntoon+hurskainen.Tarkka+poika+olet,+kun+et+sortunut+mitään+pullorahoilla+ostamaan,+et+edes+pelikoneeseen+euroa+laittanut,+tiedä+vaikka+voittanut+olisit.Minun+veikkauksen+tilille+ei+vaan+voittoja+ilmaannu,+aina+sama+0,99+siellä+on,+mutta+optimistinen+luonteeni+jaksaa+vaan+toivorikas+olla.Ei+taida+auttaa+vaikka+pyytäisit+vaimoa+kynsikkäät+neulomaan+ynnämuu,+vilu+taitaa+vähän+isommin+koetella+siellä+parvekkeella.Kynsikkäät+tuli+mieleen,+kun+me+sellaiset+haitarin+soittajallemme+neulottiin,+joulu+pakettiin+laitetaan,+hän+valitteli+torilla+että+kädet+kohmeloituu,+kun+oli+viileä+ilma.Sellaisia+piti+ennen+paljain+sormin+pakotetut+hommia+tekemään,+monesti+vaan+sormen+päät+näkyi.Saitko+montakin+taulua+tänä+kesänä?Nyt+taitaa+tulla+taas+en+tee+mitään+päivä,+taitaa+tulla+tavaksi,+no+kyllä+sitä+jotakin+puikoilla+aikaan+saa,+mutta+sitä+nyt+ei+voi+laskea+miksikään+saavutukseksi.Katselin+lehdestä+miten+kauniita+kukka+asetelmia+olivat+aikaan+saaneet,+mutta+sekin+vaatisi+metsään+menoa,+sammalta+ja+varpuja+hakemaan,+no+eipä+tiedä+vaikka+ennen+joulua+ehtisikin.Aika+ison+rahan+säästäisi,+jos+joulutervehdykset+itse+tekisi+ja+omaksi+iloksikin+niitä+voi+laittaa.Hyvin+suunniteltuhan+on+puoleksi+tehty,+joten+hyvällä+alulla+on+hommani,+päivän+iloja+teille+ja+kasvavia+ideoita.
  11. Huomenta,+vähän+vaaleampaan+aamuun+kuin+aiemmin,+syy+jotakin+valkoista+on+maahan+tullut,+ei+paljon,+mutta+valoa+lisää.Yksi+aste+lämmön+puolella,+että+hujaus+ja+maa+on+taas+musta.Ajattelin+eilen+illalla,+että+mikä+pimeys+olisikaan,+ellei+noita+katuvaloja+olisi,+ei+sitä+monesti+tämmöiset+aatokset+päähän+tule.Muistan+syksyiset+illat+mökillä,+siellä+ei+naapurin+valojakaan+näkynyt,+oli+ihan+vähän+pelottava+olo.Hyvänä+puolena+pimeydelle+oli,+mitä+upein+tähtitaivas+,+kun+ei+pilvessä+ollut.Miksihän+tuo+roskapussin+vieminen+minulla+niitä+vastenmielisempiä+hommia,+siihen+pitäisi+löytää+mies,+jota+komentaisi+homman+hoitamaan;)Huushollissa+missä+mies+on,+taitaa+useimmin+hänen+hommiaan+tuo+puuha+ollakin.Enpä+ole+vielä+kinkun+myyntiä+aloitetun+näissä+kaupoissa+missä+asioin,+mutta+johan+ne+kohta+pikku+joulut+alkaa+ja+niissä+yleensä+kinkku+on+tärkeä.Monena+vuonna+olen+jo+siihen+pieneen+juhla+kinkkuun++tyytynyt+ja+jos+löytäisin+hyvän+lihapalan,+sekin+riittäisi+sen+asian+ajamaan.Nuo+peliautomaateilla+paheksutut+ihmiset+kartuttavat+myös+niitä+urheilun+ja+monen+muun+saamia+avustuksia.Luin+eilen+juuri+näistä+tuetuista+lomista,+niitäkin+Ray+tukee+ja+anomalla+joku+pienituloinen,+myös+eläkeläinen+voi+saada+edullisen+viikon+loman.Ei+siis+niin+suurta+pahaa,+ettei+jotakin+hyötyäkin,+toki+en+tämän+vuoksi+ketään+innosta+pelaamaan+omaisuuksia,+ei+vaan+aina+huomata+tätäkään+puolta.Varmaan+noita+taksi+lippuja+on+täälläkin,+mutta+en+ole+ottanut+selvää+kuka+ja+millä+perusteilla+niitä+saa,+no+vähäistä+tarpeeni+onkin.Onhan+niitä+kuntoiluun+ja+varmaan+moneen+muuhunkin+eläkeläisillä+alennetut+hinnat,++tuota+linja-auto+matkustukseen++päiväsaikaan+olen+kuullut+suunnitellun+ilmaiseksi+ajamista+eläkeläisille.Täällä+on+hyvin+huonot+kulkumahdollisuudet,+kello+kuuteen+illalla+loppuu+liikenne+ja++sunnuntaina+ei+pääse+mihinkään,+jotakin+asian+parannusta+moni+syrjemmässä+toivoo.Aikamoinen+riesa+tuo+sähköposti+homma+on+minullakin+ja+kun+saan+vaan+20+jaksoissa+niitä+poistettua,+tuntuu+"kallista"+aikaani+kuluvan+tuohon+poisto+hommaan+liialti+menevänSiitä+se+hitaasti+ja+hartaasti+tehden+työ+riittää+hurskainen,+kun+viimeiseen+nurkkaan+pääset,+voit+alkaa+alusta,+onnittelen+kuitenkin,+että+alkuun+olet+päässyt;)Niin+se+on,+että+muutoksia+pankeissa+tehdään+rajulla+kädellä,+ei+siinä+kysellä+miten+vanhat+pärjää,+siksi+minäkin+tuon+älypuhelimen+hommasin.Kätevä+sillä+on+pankissa+asioida+näin+koneella,+kaupasta+rahaa+nostan+tarvittaissa,+sekin+hyvin+toimii.Kysyin+viimeksi+pankissa+sisällä+käydessäni,+miten+sellaiset+jotka+ei+pysty+näitä+koneella+asiointia+varten+tunnuksia+ottamaan,+sanoivat+juuri+tuon+lukulaitteen+ja+myös+sen,+että+asia+hoituu.Mitäs+sitä+tänään+tekisikään,+vähän+on+hommat+hakusissa,+mutta+eiköhän+näillä+iltaan+päästä,+seuraillaan+lumen+karttumista+ja+mitä+muuta+sitä+päivään+kuuluukaan,+ihanaa+kun+ei+ole+pakko+mitään+tehdä,+jos+ei+halua,+eikö+vaan?
  12. Huomenta+hieman+valoisamman+näköiseen+aamuun,+uusi+lumi+peitti+eilen+maan,+mutta+nyt+enää+nurmikoilla,+tiet+on+sulat.Ehti+vielä+lokakuun+loskat+näyttäytyä,+toivottavasti+ei+pahemmin+ole+teillä+rytissyt.Kunnon+routaa+ei+maan+pinta+ole+saanut,+sen+suomen+luonto+kaipaa,+ja+sitten+on+talvi+ja+paljon+lunta,+näin+kasvu+onnistuu+tulevana+kesänä.Minä+ihastelen+noita+oravia,+jotka+seikkailevat+katujen+yli,+yhtään+raatoa+en+ole+nähnyt,+hyvin+on+liikenteen+taidot+niillä+opittu;)Pikkulintuja+ei+näissä+ympyröissä+paljonkaan+näe,+varpusia+joskus+pensas+aidassa.Tuosta+puistosta+on+syöttöpaikka+poistettu,+siihen+kerääntyi+isompia+lintuja+kymmeniä+ja+niinpä+ei+nyt+mahdollista+ruokkia+pienempiäkään.Kaikilla+hyvää+tarkoittavilla+hommillakin+on+ne+lieveilmiöt.Talvirenkaiden+vaihto+on+käynnissä,+liikkeet+missä+näitä+hommia+hoidetaan+ovat+hyvin+työllistettyjä.Kalliiksi+tulee+tuo+auton+pito,+onnekseni+auton+hävitinkin,+vaikka+nyt+sitten+aina+toisten+kyytiin+olen+pyrkimässä,+varmaan+kiusaksi+asti.Olen+aika+rohkea+aina+näitä+ystäviä+hyväksi+käyttämään,+toivottavasti+jotenkin+pystyn+korvaamaan,+rahaa+ei+kukaan+suostu+ottamaan.Kyllä+saisivat+minuakin+huijata+jos+auton+omistaisin,+en+ymmärrä+yhtään+mitään+autojen+päälle,+neljä+pyörää+ja+ratin+tunnistan,+vaihteetkin+sinne+päin,+muistelen+liikenne+valoihin+inssi+ajossa+jääneeni,+mutta+kortin+silti+sain.Ehkä+kaikkien+onneksi+autosta+luovuin.Ikävää+tuo+ainainen+kipujen+kanssa+paininta,+minulla+ei+yöllä+juurikaan+kolota+mitään,+harvoin+muulloinkaan,+liikkuminen+vain+tuskaa+teettää.Kerran+olen+polviini+piikit+saanut,+en+huomannut+apua+tulleen,+nyt+yritän+näitä+venyttely+liikkeitä+tehdä+ja+on+kuin+jotakin+hyötyä+olisi+ollut.Särky+pillereitä+otan+viimeiseen+hätään,+usein+kaupalle+lähtiessä,+näin+selviän+kotiin+takaisin.Pitkät+kauppamatkat+suosiolla+olen+jättänyt,+ehkä+tekisi+hyvää+vähän+matkaa+jatkaa,+tulisi+se+pakollinen+liikkuminen++hyödyksi.Luin+juuri+tuolta+Fasesta+miten+vajaatoiminta+kilpirauhasessa+vaikuttaa+moneen+asiaan,+mieli+meinaa+maahan+painua,+paino+nousee+ja+väsyttää,+merkillinen+vaiva+sekin,+en+oireita+huomannut,+sattumalta+ne+löytyi+ja+nyt+sitten+lääkitsen+itseäni.Olen+ehkä+niin+arkinen+ja+tavallinen+tumpelo,+että+en+tätä+vaivaa+edes+osaa+sairaudeksi+luokitella,+kipua+ei+ole,+silti+aika+haitallisena+sitä+pidetään.Eilen+oli+hallituksen+kokous+ja+siellä+sain+ilmoitettua,+että+en+enää+ole+hallitukseen+käytettävissä,+nuorempia+on+jo+yltäkyllin,+heidän+vuoronsa+on+nyt+paneutua+asioiden+hoitoon.Yleisesti+on+näköjään+aika+vaikea+luopua+noista+tehtävistä,+vaikka+ikää+jo+olisi,+ainoa+olin+joka+eroa++tehtävistä+pyysi,+vaikka+ikä+suurin+piirtein+kaikilla+jo+pitkälti+yli+seitsemän+kymmentä+on.Reilut+viisitoista+vuotta+minä+pidin+tärkeänä+joka+paikkaan+kuulua+ja+päätöksistä+olla+päättämässä,+nyt+meinaan+vapaana+seurata+sivusta.Käsitöitä+vielä+ainakin+yhden+vuoden+vedän+ja+laulamassa+käyn,+se+riittäköön.Eipä+näitä+suunnitelmia+kovin+pitkälle+voikaan+tehdä.Pakotan+itseni+kauppa+reissuun,+vartta+vasten+lempi+omenoita+menen+tavoittamaan,+Ingrid+Marie+on+omenan+nimike+ja+niitä+ei+monesta+kaupasta+nykyään+löydy,+ennen+oli+ensimmäinen+joulun+alun+tuonti+omena.Minulle+hyvä+hapokkuus+tässä+omenassa.Päivän+jatkoja+teille+kaikille,+varokaa+mahdollisia+lehtiä+kaduilla,+ne+on+jään+veroisia+jalan+alla.
  13. Huomenta+hämärään+aamuun+ja+kahden+asteen+lämpimään.Kyllä+ne+pakkasaamut+ovat+saaneet+vielä+viipyillä,+siitä+johtuen+liukkaudet+kosteilla+teillä,+hyvä+niin,+tulisikin+kunnon+pakkaset+ja+lunta,+olisi+oikea+talvi.Yksi+syksyyn+kuuluva+kuukausi+ja+sitten+talvi+saapuu,+millainen+senpä+sitten+näkee.Tuskin+enää+sellaisia+talvisodan+pakkasia+kumminkaan.Kerhossa+saimme+monta+pakettia+valmiita+töitä+myynti+koppaan,+kunpa+ostajia+myyjäisiin+tulisi,+pieni+pakkanen+muistuttaisi+villa+vaatteiden+tarpeesta.Nuo+lehdet+kadulla+ovat+aikamoisia"+pommeja",+kun+kosteana+sinne+jäätyy,+siinä+moni+kuperkeikan+heittää.Melko+paljaina+puut+jo+on,+mutta+vielä+monesti+voi+kaupunki+yrittää+katuja+puhdistaa.Eipä+noita+seisoskelijoita+juurikaan+kaduilla+näe,+nopsaan+kuulumiset+vaihdetaan+ja+sitten+matka+jatkuu,+tuuli+menemistä+jouduttaa.Kahvi+se+aamulla+minullekin+vauhdin+kiihdyttää,+mutta+aamukahviin+sitten+jääkin.Närästäminen+minun+kahvin+määrääni+supisti+ja+ei+nyt+enää+muistakaan+päiväkahvia,+ei+iltakahvia,+ne+jääneet+kokonaan+pois.Puurolinjaa+olen+minä+myös+yrittänyt+opetella+ja+sitten+pääateria+iltapäivällä,+illaksi+jää+jotain+keveämpää+ja+hedelmiä.Sähköpostia+tulee+minullekin,+poistaa+saa+urakalla,+hyvin+vähän+mitään+asiallista.Niitä+ei+taida+millään+konstein+pois+saada?Päivä+on+valennut,+sen+minkä+nyt++valoistuu+pilvisenä+päivänä,+valoa+saa+polttaa+koko+päivän,+jos+jotakin+tarkkaa+tekee.Tästä+on+lähdettävä+hallituksen+kokoukseen,+tämän+vuoden+loppuun+ja+sitten+loppuu+sekin+touhu+kohdaltani.Niin+ne+pikkuhiljaa+vähenee+nuo+menemisetkin.Viettäkää+mahdollisimman+antoisa+päivä+ja+pistäkää+viesti+pirttiin.Ihan+omatahtoisesti+tietysti,+tuolla+palstalla+jo+luulevat,+että+minä+jyrään,+ettei+kukaan+uskalla+muualla+kirjoittaa,+no++näinhän+ei+missään+tapauksessa+ole,+uskon+jokainen+itse+sen+kirjoitus+paikan+haluaa+valita.Ehkä+huumoriksi+tarkoitettu+olikin+tämä+epäily.
  14. Huomenta+uuteen+viikkoon+ja+viimeiseen+lokakuussa,+sitten+toinen+pimeä+kuukausi+ja+sitten+joulukuu+valoineen,+ehkä+lumineen+myös.Aina+sitä+jouluksi+maahan+edes+ohuen+lumen+soisi,+tunnelma+jouluinen+ja+valoisakin.Ehtiipä+tässä+vielä+monenlaista+keliä+tulla+jouluun+mennessä,+loskaakin,++sitä+ikävintä,+on+tähän+vuoden+aikaan+yleensä+pitänyt.Juuri+tuo+minulla+myös+vaikeaa+iskeä+puhelin+korvaan+kiinni,+kun+tiedän+elantoaan+yrittävän+puhelinmyyjänkin+saada.+ja+kaiken+kaikkiaan+ei+haukkumisen+väärti+kuitenkaan.Joskus+toivoisi,+että+eivät+olisi+niin+sinnikkäitä;)Kai+sitä+tunteella+elää+ja+yrittää+olla+kohtelias,+miksi+sitä+ei+yrittäisikin,+eihän+tämän+myyjän+tilaa+tunne.Olen+ynnämuu+kanssasi+samaa+mieltä,+entisten+laulajien+lauluista+sai+sanoistakin+selvän+ja+tarttuva+usein+sävelkin.Tämän+Saaran+laulamista+olen+harvoin+kuullutkaan,+jonkun+mainos+pätkän+kuitenkin+ja+hyvin+lauloi+siinä+ja+luonnollisen+oloinen+oli+laulaja,+onnea+vaan+yritykselle.Jostakin+luin+ennustuksen,+että+voittaa.Olen+varmaan+ulkona+näistä+nykyisistä+laulajista,+kun+en+oikein+tunnista+ketään,+samanlaista+on+tuo+musiikin+tuotto+tänä+päivänä.Joitakin+laulajia+olen+kuullut+ja+ihmetellyt+miten+suosion+onkaan+saavuttanut.Nuo+valot+tuolla+ulkona+alkaa+taas+levitä,+parvekkeille+ja+pihapuihin+on+valoja+ilmestynyt,+toivoisi,+että+ei+hyvin+räikeitä+kukaan+laittaisi,+pelkkä+perinteinen+riittäisi.Makuja+on+monenlaisia+ja+siitä+asiasta+ei+voine+tuomiota+jakaa.Tuikkuja+olen+minäkin+jo+parvekkeella+polttanut+ja+marraskuun+lopulla+kuusen+laitan,+jos+nyt+onnistun+saamaan,+adventista+se+minun+joulun+odotus+alkaa,+kyntteliköt+ikkunoille+aina+Loppiaiseen+asti.Harmissani+olen+minä+myös+noiden+tieto+ja+taide+kirjojen+arvottomaksi+tekemisestä,+niitä+tuli+kerättyä+siinä+toivossa,+että+arvo+säilyy.Kuuntelin+yhtä+asiantuntijaa+telkkarissa+ja+hän+sanoi,+että+kannattaa+käyttää+asiantuntijaa+arvostelemassa+kirjahyllyjä,+sillä+vieläkin+joku+vanha+kirja+on+hinnoissaan.Minulla+numeroituja+kirjoja+ja+niilläkään+ei+mitään+arvoa+tänä+päivänä+ja+niin+kuin+ne+aikoinaan+maksoivat,+tätä+se+on+kun+yrittää+jotakin+haalia,+näin+käy.Raha+menee+rahan+luo,+se+pitää+paikkansa+tässäkin+kohdassa.Olisit+hurskainen+hyppinyt+siellä+lehtikasoissa,+niinhän+sitä+lapsena+tehtiin;)Otavan+iso+tietosana+kirja+minun+hyllyssä+ja+siihen+monta+eläin+sarjaa+ja+matkailuun+liittyvää+isoa+sarjaa,+sitten+näitä+taidekirjoja+myös,+nyt+niiden+selkämyksiä+katselen+ja+pölyjä+joskus+pyyhin.Lukenut+en+juuri+mitään+ja+kuviakin+katsellut+harvakseen,+sielläpä+on+lasin+takana.Mitäpä+kannattaa+harmitella,+tyhmyys+se+on+minulla+monessa+jutussa,+mistä+harmia+saan.Nyt+jätän+harmittelut+ja+alan+pyykin+silitykseen+ja+sitten+käsitöiden+ja+ystävien+pariin,+hauskaa+päivää+teille+toisillekin,+unohdetaan+harmittelut;)
  15. Valoisaa+sunnuntai+aamupäivää,+näyttää++kuin+olisi+pilvet+ohentuneet+ja+pieni+tuuli+niitä+pilviä+yhä+vaan+pois+puhaltelee.Tulikin+nukuttua+hieman+pidempään,+miten+sitä+unta+nyt+riittikään,+kai+siksi,+että+kaikilla+on+lepopäivä,+siis+minulla+myös;)Vaikka+ilma+melko+hyvältä+näyttää,+ei+lenkkeilijöitä+liiku,+muutenkin+liikenne+hiljaista,+kai+vasta+kauppojen+auettua+alkavat+ulos+lähteä.Mukava+kuulla,+että+on+muita+jotka+noihin+puhelimen+kautta+myyntiin+sortuvat,+minulla+on+nuo+lehtimyyjät+koitoksen+kivi,+kun+en+suoraan+osaa+iskeä+puhelinta+kiinni,+jään+kuuntelemaan+heitä+ja+taas+sorrun.Ekaksi+sanon,+että+en+aio+tilata,+mutta+kun+hetken+kuuntelen+ja+yritän+väliin+jotain,+mutta+sitten+huomaan+tilanneeni+puolen+vuoden+lehdet.Pitäisi+se+esto+ottaa+puhelimeen,+kun+ei+useinkaan+osaa+sanoa+päättäväisesti+ei.Perunut+olen+jonkun+kerran,+mutta+kyllä+siinäkin+aikaa+menee,+kun+kirjauduttava+kyseisen+lehden+sivuille.Nuo+telkkari+ohjelmat+on+kyllä+menneet+mahdottomiksi,+räjäytellään+ja+kaikkea+muuta+hullua+missä+ei+ole+päätä+ei+häntää+ja+nuo+laulutkin+on+muuttuneet+huutamiseksi,+yleisön+kirkumiset+päälle+ja+entäs+se+kielen+käyttö,+huh,huh.Onnea+pitkästä+avioliitosta+ynnämuulle,+eipä+taida+nykyisin+monikaan+tuota+vuosimäärää+kerätä.Minulle+tulisi+ensi+kuussa+kuusikymmentä+vuotta,+en+epäile+yhtään+etteikö+olisi+jatkunut,+mutta+toisin+oli+jossakin+määrätty.Tuli+sitä+joissakin+tehtävissä+oltua+työ+aikana,+ei+mitään+kummaa,+kaupungin+joissakin+lautakunnissa+myös,+mutta+pientä+oli+minun+vaikuttaminen.Kokeilua+kyllä+siitäkin+miten+asioihin+olisi+voinut+sanasen+sanoa,+kai+tuli+sanottuakin.Vähäiseksi+on+jäänyt+muualla++asuminen,+lapsena+perheeni+kanssa,+Viialassa+kävimme+sodan+aikoina,+siitä+Vuohijärvelle,+Mikkeliin+ja+sitten+takaisin+synnyin+kaupunkiin.Joskus+on+käynyt+mielessä+josko+nyt+eläkeläisenä+muuttaisi+muualle,+mutta+heti+kohta+ajatus+sellaisesta+on+kuollut.Tuttu+ja+turvallinen+on+nykyinen+asuinpaikka,+mihin+sitä+täältä+lähtisikään;)Minä+olen++näiden+järjestöjen+rahapyyntöihin+pienillä+summilla+heltynyt+ja+niitä+pyyntöjä+kertyy+vuoden+mittaan+jokunen,+olen+sen+verran+hellä+mielinen,+että+ajattelen+ehkä+sinisilmäisesti,+että+jotakin+apua+näistä+pennosista+olisi.Suurempia+summia+en+anna,+ei+ole+mahdollistakaan.Nyt+katselemaan+josko+jotakin+mielenkiintoista+pientä+puuhaa+keksisi,+hyödyksi+sitä+näin+vapaa+päivänäkin+haluaa+olla,+jospa+sukat+vaikka+jonkun+kylmiä+varpaita+lämmittäisi,+heippa+vaan!
  16. Huomenta+kosteaan+lauantai+aamuun,+matot+kuitenkin+parvekkeenkaiteella+happea+haistelee,+pitää+vahtia,+etteivät+huuhtelua+saa;)Niin+se+taas+viikonloppu+edessä,+siivousta,+pyykin+pesua+ja+ruuanlaittoa.Pyykinpesussa+suurin+homma+kuivumaan+ripustus,+pitää+ennen+siivousta+kaali+pilkkoa,+olen+sellainen+sotkija,+että+lattialta+melkoinen+määrä+löytyy+ja+ikävä+heti+alkaa+siivoamaan,+kun+on+kaiken+kertaalleen+tehnyt.Onpa+taas+ongelmia+kerrassaan;)Noiden+kahden+ihailijan+viesteihin+totean,+että+pirtin+miehet+ovat+laatua+numero+yksi+minunkin+mielestä+ja+olettekos+huomanneet,+myös+oikein+uskollisia+pirtille.Ikävä+tulee+kun+muutamankin+päivän+pois+ovat.Tuosta+vapaana+olosta+ei+minulla+tietoa,+ehkä+itse+kertovat+tai+sitten+ei.Hurskaisen+Islannin+ihasteluun,+ei+ole+tullut+siellä+käytyä,+mutta+pojan+tyttö+on+kovasti+ihastunut+Irlantiin+ja+sen+asukkaisiin,+sinne+haluaa+vielä+töihin+pyrkiä.Taitaa+jäädä+näkemättä+tämä+satujen+saari,+vaikka+niin+kovasti+saduista+tykkään;)Viikonloppuna+se+kesäaika+päättyy+ja+talvea+alamme+tosissaan+odottamaan,+mutta+tällä+vauhdilla+millä+päivät+ja+kuukaudet+vaihtuu,+todellakin+kohta+on+kevät;)Onhan+se+miehillä+hieman+toisenlaista+tuo+harrastusten+toteuttaminen,+kun+useinkin+ne+käsityöt+mitä+miehet+harrastaa+vaatii+isompia+välineitä+kuin+sukkapuikot+ja+näin+ollen+ei+kotona+tehtäviä+harrastuksia+miehillä+niin+runsaasti+kerry,+mitä+meillä+naisilla.Hienoa+on+varmaan+nähdä+histotiikki+kansien+välissä,+kun+on+mukana+teossa+ollut.Nyt+vaan+seuraavaa+projektia+suunnittelemaan+Late.Perinteitä+siellä+Nurmijärvellä+on+jo+hyvin+kaukaa,+varmasti+mielenkiintoista+luettavaa+se+historian+teos,+ei+taida+kuitenkaan+A.Kiveä+koskettaa?Eipä+nuo+kaukomatkat+oikein+houkuta,+on+niin+levotonta+joka+puolella,+Pärnyssä+olivat+meidän+yhdistyksen+jäsenet,+kehuivat+matkaa+niin,+että+sinne+voisi+vielä+lähteä.Katsotaanhan+kevääseen,+suunnitteilla+on+Kroatian+matka,+sekin+houkuttaa+jos+terveyttä+riittää+ja+budjetti+sallii,+sinne+yritän+mukaan.Satuin+minäkin+kuuntelemaan+tätä+Rami++Adhamin+haastattelua,+en+osaa+oikein+kantaa+ottaa,+itse+väitti+toimineensa+oikein,+tiedä+sitten+tänä+päivänä+näitä+väitteitä,+uskoa+vaiko+ei,+eipä+varmaan+syyllisyyttä+tunnusta+itse,+mutta+eikös+se+niin+ole,+ei+savua+ilman+tulta.Hätä+Syyriassa+on+kuitenkin+tosi+ja+vaikea+ymmärtää+miksi+tätä+sotaa+ei+saada+loppumaan.En+ole+sinne+rahoja+ollut+laittamassa,+vaikka+tarpeeseen+menisivät,+sikäli+kun+jonkun+luotettavan+kanavan+löytäisi,+mutta+tässä+on+nyt+suurempien+asioiden+hoidosta+kysymys,+mitä+minun+muutamat+eurot+voisi+aikaan+saada.Kansan+käsi+sanotaan+olevan+karttuva+ja+varmaan+onkin,+mutta+tarvitsijoita+tuntuu+aina+ja+joka+paikasta+löytyvän,+pakko+on+johonkin+raja+vetää.Tuo+mitä+ynnämuu+kirjoitit+pitää+paikkansa,+oman+maan+kansalaiset+toisten+hädästä+hyötyvät.Mutta+nyt+on+alettava+tämä+oman+elämän+kohentaminen,+jos+en+itse+hommiin+tartu,+ei+mistään+löydy+tekijää+ja+onneksi+vielä+minulta+onnistuu.Päivän+onnistumista+teille+kaikille.
  17. Huomenta+ja+viikonloppu+taas+aluillaan,+mihin+nämä+päivät+oikein+kiirehtii.?Eilinen+päivä+meni+kortteja+tehden+ja+kolmekymmentä+vaan+sain+aikaan,+hidasta+puuhaa,+mutta+ehtiipä++vielä+tekemään,+jos+tarvetta+tulee.Tuohan+se+joulun+lähestyminen+paljon+muutakin+puuhaa,+tyynyliinoja+kerhossa+painettiin,+niiden+paketointi+ensi+kerralla.Perinteiset+joulukassien+sisällöt+on+paketoitava,+sitten+valmiina,+kun+ilmoitus+tulee,+että+voi+viedä+lahjoitukset+kuusen+alle.Kalenteri+alkaa+olla+täysi,+tai+niin+täysi+kuin+haluan,+kai+siellä+muutama+päivä+omiinkin+hommiin+jää.Noista+laatuisuuksista+voi+olla+montaakin+mieltä,+ei+se+aina+hintakaan+tae+ole,+ostan+kyllä+kyseisiä+tuotteita,+jos+kohdalle+sattuu.Joka+päivähän+kumotaan+joku+hyväksi+todistettu,+otapa+sitten+selvää,+mikä+se+olisi+se+hyvä+ja+terveellinen.+Tänään+leipä,+huomenna+joku+muu,+mikä+luokitellaan+epäterveelliseksi.En+ole+koskaan+ruuan+kanssa+leikkinyt,+halpaa+pääasiassa+ostanut+ja+tänne+asti+olen+päässyt+melkein+ilman+lääkäreitä.Asiassa+olet+Ruuneman,+kun+pirttiä+nostelet,+tosin+kyllä+se+nurkan+takaa+aina+esiin+saadaan,+ehkä+joidenkin+kiusaksi+asti.Kärkeen+aina+halutessa+päästään,+joskin+ei+tätä+näkyvyyttä+tämän+enempää+kaipaa.Aina+joku+kirjoittaja+kuitenkin+ihan+omasta+takaa+pirtin+ylös+nostaa,+vaikka+aika+nopsaan+nämä+ketjut+nykyisin+nurkan+taa+joutuvatAina+ainakin+se+yksi+viesti+päivässä+tulee,+ei+kovin+kauas+jouduta,+kiitos+vaan+"enttinen"+ja+"pysyomillas"+viesteistä+ja+hölykynkölykyn++molemmille;)Kaikki+muuttuu+Eskoseni,+myös+pankin+asioiden+hoito,+meilläkin+keskipäivällä+jonkun+tunnin+on+pankki+auki+asiakkaille,+aika+se+on+tilattava,+jos+enemmän+asioita+ilmaantuu.Ei+kohta+osaa+näitä+kaikkia+uusia+asioita+hallita,+lupasivat+pankista+kyllä+ilmoittaa+lapsille,+kun+alan+enemmän+höperöimään.Olipa+ynnämuulla+jännät+paikat,+hyvä+että+kaikki+kuitenkin+kohdallaan.Kyllä+se+hiljaiseksi+vetää,+jos+jotakin+erikoista+ilmaantuu+ja+nykyään+kun+niin+kovasti+paljon+ikäviä+esimerkkejä+löytyy.Syytä+on+terveyttään+ja+kuntoaan+seurata,+näillä+kymmenillä+se+on+riskikin+suurempi,+pitäisi+ne+kokeet+vuosittain+otattaa,+vaikka+vaikea+nykyään+on+kokeisiinkin+päästä.Omalla+kohdallani+olen+kaiken+melko+helposti+saanut+sujumaan.Olen+vähän+sitäkin+mieltä,+että+suomen+valtion+rahat+suurilta+osin+menee+meidän+omien+"isokenkäisten"+palkitsemiseen,+on+aivan+satumoisia+tuloja+vähänkin+"oksalle+"päässeiden+ansiot.Sama+kohtalo+kuitenkin+kaikilla,+kun+loppu+tulee,+ehkä+silloinkin+vielä+onnen+kantamoiset+mukana+seuraa,+hautaankin+pääsee+valtion+avustuksella.Hyvä+mieli+kuitenkin+on,+omillaan+on+elon+polun+astellut,+siinä+verojen+kera+muitakin+avustanut;)Tänään+melkein+sellainen+en+tee+mitään+päivä,+näin+ainakin+tässä+vaiheessa+oletan,+saa+sitten+nähdä+osaako+ihan+lonkkaa+vetää;)Mukavaa+syksyistä+päivää,+kohtahan+se+on+talviaikakin+edessä,+sitä+odotellessa+heipähei!
  18. Huomenta+jälleen,+torstai+päivä+alkamassa,+mikäs+siinä,+sehän+on+toivoa+täysi;)Näyttää+siltä+että+mittarin+lukemat+on+juuttuneet+paikoilleen,+joka+aamu+sen+neljä+astetta+lämmintä+vaan+pitää.Hyvä+niin,+pitäisi+lämmityskulujen+olla+pienet,+eihän+patterit+tulikuumina+tarvitse+hehkua.+Sinnikäs+on+tuo+koivukin+ikkunani+edessä,+harventunut+vähän,+mutta+melkoisesti+keltaisia+lehtiä+vaan+puussa+kiinni+on,+kaunis+se+on.Tänä+aamuna+seurasin+helikopteria,+mikä+aika+lailla+kattojen+tasoilla+kierteli+kirkkaine+valoineen,+mitä+teki,+sitten+lopulta+parkkipaikalle+laskeutui,+kai+sen+huomasi+toisetkin+ja+ylihuomenna+lehdestä+saadaan+tieto,+mitä+touhusi.Tuo+rahojen+jakaminen+on+varmasti+vaikea+juttu,+kaikki+tahot+niitä+vaatii,+tingitä+ei+mistään,+vasta+sitten+on+pakko,+kun+pussi+suljetaan.Todellista+puutetta+kärsiviä+on+paljon,+siinä+mukana+maahan+tulijat+osana+ja+varmasti+useammalla+tarpeeseen+ne+avut+mitä+saavat.Heidänkin+joukossa+sitten+sellaisia,+jotka+kaiken+hyödyn+korjaavat,+välittämättä+todellisesta+hädästä.Joka+asiassa+on+se+käänteinen+puoli,+siellä+leipä+jonoissa+ja+vähävaraisten+ruokailussa+tapahtuu+varmasti+paljon+väärin+käytöksiä,+kaikilla+ei+todellinen+hätä.Oli+juttua+juuri+tuosta+ruokailun+tilasta,+siellä+ei+kenenkään+tuloja+vaadita+esille+ja+näin+pienellä+paikkakunnalla+melko+hyvin+se+varattomuus+ja+varallisuus+tiedetään+ja+ihmisten+omatunto+on+olematon.Ruokailemassa+käyvät+hekin,+joilla+taatusti+ei+tiukkaa+ole.Tämänlaisia+me+suurin+osa+ihmisistä+vaan+ollaan.Sama+pätee+varmasti+myös+asumisenkulttuurissa,+ihminen+joka+huomioi+toiset+tekee+sen+myös,+onko+kysymyksessä+omistus+tai+vuokra+asunto.En+ole+huomannut+mitään+eroa,+vaikka+itse+asun+omistus+asunnossa+ja+toisella+puolen+vuokratalo,+jonka+asukkaat+tervehtivät+minuakin,+kai+se+asukkaista+on+kiinni,+ei+asumisen+muodosta.Ylpeydestä+en+oikein+mitään+osaa+sanoa,+sekin+usein+väärin+ymmärrystä,+ei+tunneta+toista+ihmistä,+olen+minä+saanut+sitä+ylpeän+viittaa+joskus+kantaa,+syitä+ylpeilyyn+ei+ole,+eikä+ollutkaan.Voi+miten+tuttua+onkaan+tuo+nimien+unohtelu+ja+unohtuu+siinä+paljon+muutakin,+joskus+asiaa+päivittelen,+lohdutuksena+saan+kuulla,+että+ei+se+vaarallista+ole;)Tuo+tarjonta+kauppojen+hyllyillä+jopa+väsyttää,+kun+saa+etsiä+ja+etsiä+sitä+tarvitsemaansa,+lukea+tuoteselostuksia,+että+löytyy+se+ihan+tavallinen+mitä+tarvitsee.Minusta+on+tämä+pieni+kauppa+missä+pääasiassa+ostoni+teen+kerrassaan+ihana,+ei+ehdi+väsyä,+kun+koko+kauppa+on+pieni+ja+kaikki+meikä+mummon+tarpeet+löytyy.Joskus+joutuu+sitten+jotakin+erikoista+muihin+kauppoihin+etsimään+ja+pois+tullessa+uupumus+voittaa.Huonosti+on+maailman+asiat,+toisaalla+kärsitään+nälkää+ja+toiset+uupuu+runsauden+eteen,+jotakin+pitäisi+voida+asian+hyväksi+tehdä.Kuuntelin+vähän+aikaa+illalla+nuorten+työssä+olo+asioiden+keskustelua+ja+yhtään+viisaampi+en+ollut,+en+tullut,+pistin+Tv+kiinni.Paljon+puhetta,+vähän+hyödyllistä,+asiaa+korjaava+en+kokenut.Samaa+mieltä+muori+kanssasi,+onneksi+ei+meillä+ole+noita+hirvityksiä,+kyykäärme+melkein+pelottavin;)Jatkan+joulukorttien+tekoa+tänään,+liki+kolmekymmentä+meni+eilen+kerhossa+ja+jouluun+on+vielä+runsaasti+aikaa,+pitää+sitä+ahertaa++ja+kun+siinä+aika+nopsaan+kuluu,+kun+niitä+näpertää,+ne+on+niitä+minun+mieli+puuhiani.Varmaan+keksitte+itsekukin+mieleistä+puuhaa+täksikin+päiväksi+ja+ilta+taas+sitten+viisaampi+siinä+asiassa,+heippa!
  19. Huomenta,++kovin+on+pilvinen+aamu,+saattaa+jotain+tänään+sataa,+kertoilette+auringostakin,+mikä+se+sellainen+onkaan,+ei+täällä+ole+mitään+sen+näköistä++viikkoihin+nähty.Kyllähän+valoisuus+lisääntyy,+jos+maa+saa+lumi+peiton,+mutta+tuopa+se+melko+varmasti+myös+liukkaat+kelit,+hyvä+ei+milloinkaan.Enpä+ole+mitään+menettänyt,+kun+on+maistelut+noista+erikoisimmasta+herkuista+jäänyt+väliin,+kyllä+nämä+oman+maan+ruuat+minulle+riittää.Tuo+puhelin+ja+sen+vaihto+tuli+minullekin+tyttären+innostamana+ja+vähän+tämä+pankin+toiminta+siihen+myös+paineen+toi,+nuo+kortti+tunnukset++ensi+vuonna+poistuvat+ja+kännykällä+on+toimittava.Kiinnostuksen+puute+laitteeseen+hankaloittaa+sen+käytön+oppimista,+mutta+hyvä+kumminkin+on+kännykkä+olipa+mikä+tahansa.Metsään+varmaan+mennessäsi+otat+kännykän+mukaan+ynnämuu,+siellä+se+puoltaa+paikkaansa,+jos+jotain+sattuu,+vaikka+onhan+sitä+tultu+toimeen+sielläkin+ilman+tätä+yhteyttä.Hyvä+keksintö,+kun+eivät+sen+käyttöä+uusilla+hienouksilla+niin+vaikea+hallinnaiseksi+tekisi.Tuo+ruotsalaisten+herkku+on+kokematta+ja+ihan+suosiolla+jätän+kertomusten+perusteella+maistamatta+ja+haistamatta+myös,)Samoin+mustekalat+ja+muut+toukat+ja+etanat+väliin+jätän,+jos+en+sitten+tietämättäni+niitä+jostakin+ruuasta+saa.Työväen+tai+Kansalaiopiston+kävijät+kokivat+täällä+aikamoisen+pettymyksen,+kun+alkamassa+olevia+ryhmiä+peruttiin+useita+kymmeniä,+rahan+puutteessa.Onhan+nämä+paikat+olleet+jopa+sivistyksen+lisääjiä,+puhumattakaan+käden+taidoista+ja+yksinäisyyden+karkottamisesta.Luulisi+noiden+rahojen+turhempaankin+menevänJospa+nuo+äänetkin+mistä+puhuit+Venlastiina+tuon+ilmastoinnin++suhteen+vähenisivät,+kun+hyvän+tarkastuksen+tekevät.Minulla+on+olohuoneessa+ikkuna+raollaan+parvekkeelle,+en+tiedä+vaikuttaako+se+haitallisesti+ilmastointi+laitteisiin,+mutta+pieni+tuuletus+sitäkin+kautta.Tässä+istuessa+kyllä+olkapää+on+suojattava,+vedon+tunnen.Nytpä+alkaakin+näyttää+siltä,+että+pilvet+lähti+jatkamaan+matkaa+ja+jotakin+taivaan+pohja+värejä+meilläkin+näkyy+ja+merkkejä+sen+kirkkaan+ja+toivotun+pallon+valoilmiöitä+heijastuu,+hienoa.Tästäpä+onkin+hyvä+alkaa+päivän+puuhat,+kerhoon+ja+sitten+tavanomaisiin+touhuihin,+päivän+jatkoa+vaan+teille+toisillekin,+hyvää+sellaista;)