Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Aloituksia

36

Kommenttia

2891

1. Lisään+viellä+tuosta+"takapakista",+jonka+huomasin+aamulla.+Pain+onkin+noussut+jo+3+kg,+joka+on+liikaa.+Nyt+lopuu+pullan+mössötys+ja+makkaran+syönti,+sillä+kesällä,+kun+oli+kuumaa,+niin+ei+maistuntu+oikeastaan+mikään+ruoka.Toisaalta+minulla+oli+silloin+myös+tuo+Nutrilet-pakkaus,+jota+olen+aina+inhonnut,+mutta+kesällä+se+oli++mukava+nautinto,+joten+muuta+ruokaa+ei+edes+tehnyt+mieli.Nyt+on+mieli+vain+makkaroille,+etenkin+nakkien+ja+mustamakkaran,+mutta+myös+lihapiirakan.+Pullakin+menee+jo+aamukahvilla+ja++mikä+pahinta,+kun+keitin+rusina/luumu/viikuna+sopan,+jonka+syön+kermavaahdon+kanssa.Pakkohan+on+tuo++keitos+syödä+loppuun,+mutta+uutta+en+keitä+ja+tarkkaan+valitsen+myön+nyt+syötäväni.Olisihan+se+harmittava+takatikki,+kun+sokeriarvot+nousisivat+ja+nyt+on+pakko+mennä+terkkariin+hakemaan+uusia+tikkuja,+koska+entiset+lopuivat.Tämä+lohdutukseni+heille,+jotka+jo+ehtivät+huolestumaan+minun+painonlaskusta,+että+ei+huolta+häivää+enää.+Paino+näköjään+kohoaa+ilman+minun+lupaani,+mutta+yritän+sitä+nousemasta+sinne+entisiin+lukemiin.
  2. Oli+pakko+avata+linkki,+mistä+kiittelit,+mutta+nyt+tuli+hyvä/surullinen+ja+iloinen+mieli+vuoronperään.Muistan+laivaristeilyn+Savonlinnasta+aikuisiällä,+jossa+kävin+siis+muistoiksi+niistä+lukemattomista+reissuista+lapsuudessani+Savonlinna-Joensuu+reitillä,+koska+silloin+oli+viellä+laivalaituri+meidän+koti+rannassa.Tuo+myöhempi+risteily+toi+kyllä+kyyneleet+silmiin,+koska+oli+ihanaa+haitarimusiikkia,+järvi+oli+tyyni.+En+voi+enempää+kuvailla+sitä+tunnetta,+muuten,+kuin+se+oli+ihanaa.Niin,+se+ensimmäinen++"risteilyni"+oli+aika+nuorena,+koska+pääsin+serkkuni+vuoksi+ilmaiseksi+sinne,+mutta+sitä+ennen+olin+huimuuksissani+imenyt+jonkun+purkin+suuhuni,+joten+koko+naamarustinkini+oli+sinisen+musta!Vaan+ei+se+menoa+estänyt+ja+ihmeellistä+olikin+nämä+laivan+pojat,+jotka+soittelivat+musiikkia+ja+ainahan+minä+olen+ollut+kovasti+laulamaan+ja+sitten+tulikin+suru!+Mielestäni+siellä+oli+niin+kivaa+ja+sitten+kävin,+no+en+ihan+itkemään,+mutta+olisin+halunut,+että+kaikki,+siis+isä,+äiti,+siskoni+ja+veljeni+olisi+ollut+mukana+tuntemaan+tuon+ilon.Vaan+tämähän+oli+vain+yksi+tapaus+maailmassa.+Tuli+vain+mieleeni+myös+nuo+jokamiehen+oikeudet,+kuten+mainitsin,+että+meidän+rannassa+oli+matkustajalaivojen+pysähdys+paikka.+Isoisäni+oli+jopa+pitänyt+siellä+kauppaa+ja+kansa+sai+kulkea+tietenkin+vapaasti,+mutta+sitten+laituri+hajosi,+laivat+jäivät+pysähtymättä,+joten+isänikin+joutui+hakemaan+veneellä+meille+tulleet+vieraat+laivan+kyljestä.Vaan,+annapsa+olla.+Sitten+tulikin+myöhemmin+kylläiset+vaatimaan,+että+heillä+olisi+mukamas+kulkuoikeus+sinne++entiselle+laiturille,+joka+oli+vain+surkea+kivikasa.+Liikenne+olisi+sujunut+meidän+talousrakennuksen+ja+oman+asunnon+välistä,+mihin+tietenkään+isäni+ei+suostunut.Olisihan+noita+juttuja+lisääkin,+kuinka+lapsuuteni+aikaan+kohdeltiin+naapureita+tie-+ja+omaisuus+riitojen+vuoksi.
  3. Kyllä+nyt+on+onea+olo,+koska+Skillan-äidiltä+ei+tullut+kirjettä+aamulla.+Tekisi+mieli+kysyä,+kuten+lapset+määrätyssä+tilanteessa,+että+"kuka+sammutti+valot"?Täytyisikö+meidän+laittaa+keräys+pystyyn,+että+voisit+hankki+uuden+koneen,+sellaisen+viimeisenpäälle,+joka+sallii+rekkarisi+ja+viestit+lähtisi+aina+ilman+nikotuksia.+Minultahan+säästyi+autonkorjaukseen+varatut+rahat+noin+3-400€,+koska+auto+meni+katsastuksesta+läpi+ilman+nikotuksia+ja+katsastusmies+oli+kuin+hammaslääkäri,+sanoen,+ei+reikiä!;)Tosin+varoittelin+häntä,+että+älä+ota+sitä+sorkkarautaa,+jolla+puhkot+autoni+pohjapeltejä,+koska+toisella+asemalla+niin+tehtiin!;)+Uskon+kyllä,+että+armo+meni+oikeuden+edelle,+sillä+pyysin+katsomaan,+kuinka+paljon+olin+ajanut+vuodessa+ja+se+oli+hieman+yli+800+km,+joten+ehkä+hän+arvioi+tuon+ruosteläjän+kestävän+sen+verran,+koska+mainitsin+myös,+että+ajan+vain+neljä+kilsaa+suuntaansa+suoraa+tietä,+mutta+joskus+poikkean+kyllä+tuolla+pidemmällä+alkossa+ja+ilmaa+täytyy+käydä+ottamassa+hieman+kauempaa.Täytyy+uskoa,+että+ilma+saastuu,+koska+tällä+paikkakunnalla+se+on+ainakin+tuskientakaa+löytymään+ja+sekin+karkailee+jatkuvasti+johonkin+avaruuteen.+Tiedossani+on+vain+yksi+paikka+20+km+säteellä+ja+edellisen+kerran+pyysin+huoltsikan+kaveria+laittamaan+sitä,+oli+muuten+2,50€,+mutta+nyt+laitoin+ihan+itse,+josko+pysyisi+paremmin.Sen+taisin+kertoakin+joskus,+mutta+kun+unohtelemme+asioita,+niin+sanompa+vain,+että+oli+hyvä,+että+silloin+pyysin+myös+tätä+kaveria+katsomaan+öljyt+ja+vedet.+Pissapoikakin+sai+vettä,+joka+oli+minulle+jo+ongelma,+kun+sitä+ei+tullut,+mutta+vedenpuutehan+siellä+vain+oli,+vaikka+korjaamolle+viedessäni+minulla+on+ollut+aina+toivomus,+että+tarkastakaa+kaikki+nesteet+ja+viat+ja+käykää+katsastamassa,+mutta+ilmeisesti+olisi+pitänyt+näille+hämäläisille+mainita+myös.,+että+lisätkää,+jos+jostain+on+vajetta!;)Huomaan+kyllä,+että+olen+aivan+yli+innoissani+tuosta+katsastuksen+läpimenosta,+koska+olin+varautunut+jo+pahimpaan,+siis+myös+tuulilasin+vaihtoon,+joka+on+ollut+alalaidasta+halki+ainakin+sen+30-vuotta.+Olisiko+nyt+aika+mennä+kampaajalle,+koska+nuo+kaupan+värit+ei+pysy+hiuksissa+ja+leikatahan+nämä+pitäisi,+sillä+pian+jäävät+tuonne+pepun+alle+ja+irtoaa+niin+paljon+jokapaikkaan.
  4. Nyt+tekisi+mieleni+sanoa,+että+läl+läl+lää,+sillä+vihdoinkin+sain+nuo+roskat+vietyä+ja+oli+niitä+kertynytkin+ja+jopa+metallinkeräys+pisteenkin+löysin,+jota+ei+taloyhtiössämme+ole.+Perjantaina+jo+jätin+auton+porstuanpieleen,+mutta+en+edes+jaksanut+roskia+lastata,+sillä+olin+käynyt+jo+kaupassa+ja+tankaamassa+ja+siinä+se+onkin+minun+jaksaminen.Nyt+on+kyllä+vakaassa+harkinnassa+siivota+nuo+vaateet+kuntopyörän+päältä+ja+polkaista+muutama+pyörähdys+siinä+jokapäivä,+mutta+lakanatkin+täytyisi+vaihtaa,+muutama+vaate+pestä+nyrkkipyykillä,+keittiönpöydänkin+on+joku+sotkenut+ja+tiskiä+jättänyt+(siis+minä),+entäs+se+lupaamani+silityshomma+on+siirtynyt+jo+useita+viikkoja.+Voi+minua+poloista.+Onneksi+minulla+onkin+mielenkiintoinen+kirja+Betoniporsas,+Mikko-Pekka+Heikkisen++kirjoittama,+jota+siirtelin+tuossa+kauan,+mutta+nyt+kun+aloin+lukemaan,+niin+onhan+se+kiva+kuitenkin.+Siinä+joku+Kainuulainen+(tämän+kirjan)+kirjoittaja,+on+muuttanut+Hesaan+ja+kuvailee+kokemuksiaan,+eläen+telttaelämää+Kaivopuiston+tuntumassa.+Sitten+on++nämä+hipsterit+sieltä,+joiden+mielipide+on,+kuinka+kaikki+maaltamuuttajat+on+häädettävä+ainakin+Eirasta+ja+Punavuoresta.Tietenkin+oli+roskienviennin+lisäksi+asiaa+mennä+tuonne+kauemmaksi+kauppaa+ja+siellä+oli+rouva,+joka+myi+suppilovahveroita+tutulle+kaupankassalle.+Pussukka,+olisiko+ollut+edes+litraa,+oli+3,-€,+mutta+onhan+se+rikkarokassa,+hämähäkki+taikinasa,+mutta+minä+en+ostanut,+vaikka+kyllä+hän+tarjosi.+Marjat+minäkin+joudun+ostamaan+tuolta+kaupan+pakastealtaasta,+vaikka+ennen+olin+oikein+himo+marjastaja-+ja+sienestäjä.+Jotenkin+tunnen+nyt+hyvää+oloa+itselläni,+kun+sadekuuro+tulee,+että+on+hyvä,+kun+olenkin+kotona,+vaikka+ei+se+ennen+pieni+sadekuuro+haitannut,+ainakaan+sienestäessä.No,+ennen+oli+ennen,+kun+minullakin+oli+aina+joku+kudin+kädessä,+jopa+kyläillessä,+josta+siskoni+valitti,+mutta+tulihan+silloin+sukkia,+lapasia,+villapaitoja,+jopa+itselleni+koko+jakku+ihanan+mallin+mukaan.+Samoin+pitsejä+lakanoihin+ja+merkattuja+pöytäliinoja.Viimeisin+villitys+onkin+ollut+muutama+vuosi+sitten+tuo+tölkkien+klipsuista+tehdyt+kukkarot.+Kävin+siis+opastuksessa+paikallisilla+Martoilla+ja+ostin+muutaman+malliksi,+että+osaisin+tehdä+niitä.+Klipsujakin+on+pussikaupalla,+mutta+kun+oikein+ajattelen,+niin+mitä+hiivattia+minä+niillä+pussukoilla+teen,+kun+on+laukkua,+kukkaroa+ja+pussukkaa+aivan+roskiin+heitettäväksi.Jaa,+täytyiskö+nyt+käydä+jotain+tekemään?+No,+taidan+ottaa+tuon+kirjan+esiin+ja+vetäistä+samalla+päikkärit.Arvaan+että+olen+ropotti!+Kristiina23
  5. Minulla+on+joka+aamu+tuo+linkki+auki,+siis+tämä+Tilannehuone.fi,+josta+näkee,+missä+palaa+ja+mitä+tapahtuu.Olisiko+varuilla,+kun+täällä+usein+piipaa+nuo++asuntojen+palohälyttimet?Olihan+se+surkea+kartta,+silloin+kun+tuulet+puhalsivat+ja+näitä+kuusenkuvia+oli++kartta+täynä+ja++monet+jäivät+ilman+sähköä.+Minullakin+hieman++katkoili,+mutta+ei+onneksi+katkennut+lopullisesti.Tänään+olisi+niin+hyvä+sienestysilma,+tai+puolukoiden+keräilyyn,+mutta+kai+se+on+luovutettava+nuoremmille,+jotka+hyväksyvät+myös+nuo+hirvikärpäset!+Juttelin++äsken+tuttavani+kanssa,+että+hänellä+olisi+ollut+hyvä+puolukkasato,+mutta+ne+"kärpäset"?+Minun++kokemus++on+noista+ötököistä,+kun+keräilin+mustikoita+jossain+Salon-seudulla+(mummilla+muisti+pettää,+että+misä+olin)+,+niin+sinne+mustika+metsään.+Kyllä+tunsin+nuo+ötökät,+mutta+kun+vanha+on+tottunut+jo+jos+jonkinlaiseen+mönkiäiseen,+niin+sinnikkäästi+keräsin+marjat+ja+kotona+siivosin+itseni.Olihan+toienkin+kokemus,+kun+menimme+ihailemaan+merenrantaa,+oliko,+no+olkoon+mikä+hyvänsä,+mutta+Espoon+ja"+Sipoon"rajoilla.Menessä+sinne+kallioille+oli+hyvä,+mutta+kun+palasimme+sieltä+ja+jouduimme+ohittamaan+sen+pusikon,+niin+ne+saaperin+kärpäset+oli+kimpussamme.Minuahan+ei+paljon+hetkauta,+jos+ei+ole+tappaja+skropinooni,+mutta+lapseni,+jotka+jo+kammouksuvat+etelänmatkoilla+tapaamian+torakoita?
  6. Hyvin+osasit+kuvailla+(Skillan)+noita+kuivattuja+kaljoja,+joita+oli+minunkin+lapsuuskodissani+ja+ne+todellakin+oli+hyviä,+kun+ne+kiehautti+perunoiden+päällä.+Mutta+oli+toinenkin+hyvä+keitto,+joka+tehtiin+ns.+kapakaloista+ja+meillä+ne+oli+yleensä+kuhaa,+jota+tuli+runsaasti+syksyisin.+Kuinka+ne+tehtiin,+sitä+en+tiedä,+mutta+lopuksi+ne+kuivattiin+leivinuunin+jälkilämmöllä+ja+ne+säilyivät+hyvin.+Sitä+kapakala+soppaa+ikävöin,+koska+en+osa+sitä+tehdä.Toinen,+tai+lieneekö+jo+viides,+jota+kaipaan+oli+meillä+lillikokkeliksi+kutsuttu,+joka+oli+maidosta+tehty+ja+nyt+olis+ehkäi+vastaava+raejuusto+maidolla.+Tietenkin+nuo+perunalaatikot,+joita+osaan+tehdä,+mutta+yhdelle+henkilölle+on+kuitenkin+liian+työlästä,+vaikka+joskus+teenkin.Tuo+kirjallinen+hoitotestamentti+olisi+minunkin+laadittava,+vaikka+olen+luetellut+jo+kaikki+toivomukseni+tyttärelleni,+mutta+kuka+meistä+tietää,+kumpi+elää+kauemmin,+joten+tehtävä+se+on,+koska+kieltämättä+tulee+juuri+yöllä+mieleeni,+että+voiko+tämä+elämä+kauan+jatkua+ilman+kipuja+ja++niin...kuolenhan+minä+kuitenkin,+koska+en+ole+Kekkonen+ja+vaikka+oli+humoristinen+tokaisu+Pavo+Väyryseltä,+että+voiko+vitutukseen+kuolla,+niin+siihen+en+ainakaan.Koska+en+ole+viellä+kuolemassa+olostani+päätellen+ja+vaalea+leipä+on+loppu,+niin+jospa+laittaisin+taikinan++kohoamaan+ja+päivällä+saisi+jo+lämpimät+sämpylät.+Harmi,+että+päivällä+tulee+tuo+kotimainen+elokuva+niin+tylsä,+mutta+pakkohan+se+on+katsoa,+koska+siinä+samalla+voisi+vetäistä+ne+päikkärit.asiasta+viidenteen.+Skillan,+avaa+uusi+Kahvipirtti,+vaikka+tämä+ei+olekkaan+siellä+Porintien+varresa+oleva!D
  7. Minun+terveystarkastus+meni+hyvin,+mutta++hieman+epäilen+kuitenkin+kuntoani,+että+meniköhän+kaikki,+niinkuin+sanottiin+ja++omakantaa+ei+ole+tullut+viellä+labra+tuloksiani.Toisaalta+ihmettelen,+miksi+sokeriarvoni+on+niin+matalat+nyt+noilla+tikuilla,+kun+joskus+oli+jo+määrätty+kaksi++tablettia,+aamuin+illoin?+Toki+itse+lopetin+niiden+syönnin.Tuokin+epäilyttää,+että+natriumarvoni+olisi+nousseet+huomattavasti+siis+hyviin+lukemin,+kun+pariviikkoa+sitten+vaihdoin+verenpaine+lääkkeitä,+mutta+verenpaine+huitelee+nyt+kuitenkin+huippulukemissa?Mutta+nyt+sienestys+asioihin+ja+ilman(säätiedon)+tilaan,+siis+huommenna+olisi+poutaista+ja+tatteja,+kuten+karvarouskuja+olis+"pilvinpimein"?+Voi+Luoja,+mikä+stressi+minulle+tulee,+kun+metsään+tekisi+mieli+ja+en+tiedä+täältä+yhtään+metsää+ilman+tyttäreni+apua+ja+hän+on+työssä+ja+minä+en++halua+mennä+nyt+sinne+sitä+urakkaani+suorittamaan,+että+voisin+edes+tarkastaa,+ovatko+he+olleet+sienessä+viikonloppuna?+Viimeksihän+siellä+oli+ihana+kanttarelli+sato,+jonka+perkasin,+mutta+niitä+ei+saanut+silloin+ottaa+mukaan.+Arvoitukseksi+aina+jää,+tuliko+ne+heilläkään+syötyä?Valitettavasi+on+tunnustettava,+että+en+ole++osannut+lastani+kasvattaa+säästäväiseksi,+mutta+ei+ole+hänen+anoppinsakkaan+opettanut+poikaansa+ruoan+säästäjäksi+ja+toisaalta+ymmärrän+sen+hyvin,+koska+molemmat+tutustuivat+ravintola+miljöössä,+missä+se+ylimääräinen+ruoka+oli+aina+roska+ja+ehdottomasti+pois+heitettävää.