Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Aloituksia

36

Kommenttia

2899

1. "Mitä+on+se+ihailemaan+kahvipöytäkeskustelu?Tarkenna+nyt+hieman,+mitä+tarkoitat?+"+ihailemaan+kahvipöytäkeskustelu?"Kolmesti+luin+kirjoitukseni+ja+en+löytänyt+mitään+ihailuun+viittaavaa.
  2. Mielestäni+aloitus+oli+hyvä+ja+uskon,+että+olen+tällä+vielä+vuodenkin+päästä+se+"vakikirjoittaja",+sillointällöin.Jos+ei+arvostella+kirjoittajien+paremuutta+ja+kuka+on+kenenkin+suosittu,+niin+mieltäni+alkoi+askarruttamaan,+mikä+on+meidän+ikäisten+"tietotaito+mediassa"?+No,+tietenkin+Puhe-radiosta+kuuln+Alin+ja+Pauli+Aalto-Setälän+jutustelun,+joka+löytyy+Areenasta.Eniten+kiinitti+huomioni+nykyisten+työpaikkojen+saanissa,+siis+kuinka+paljon+on+työttömiä+ja+mitä+ovat+avoimet+paikat?+Ne+ovat+ropottien+ohjauksia?DOnhan+maailma+muuttunut+siitä+entisestä++"piika+renki"+kulttuurista+ja+kotiapulaisiakin+tarvittiin+minun+nuoruudessa,+vaan+ei+enää,+vaikka+ropotit+ei+hoidakkaan+niitä,+joten+perheiden+hyvinvointi+on+koetuksella+liiasta+väsymyksestä,+mutta+kun+palkaa+ei+makseta+moisesta.Se,+mitä+kuulin,+siis+ymmärsin+tuosta+ohjelmasta,+niin+jotenkin+jäi+pelko,+että+osaako+tässä+nyt++elää+noiden+ropottien+kanssa,+sillä+olikohan+Chilessä,+että+siellä+jo+joku+kaivos+toimii+pelkkien+ropottian+toimesta?Silloin+kyllä+nauroin,+kun+Ali+selosti+hänen+uudesta+talostaan,+johon+olisi+voinut+kaikki+asentaa+"etälähettimellä",+siis+oven+avaukset,+jääkaapin+avata+ja+saunan+lämmittä,+mutta+kiuasta+ei+voinut+toimittaa,+koska+se+oli+"palovaarallinen"+ja+hän+hekoitteli,+että+miksi+ei+ole+sitten+keksitty+automaatiosta+sammutinta+siihen+ja+mitä+helkuttia+teen+jääkaapin+oven+avauksella?Minä+en+pelkää+matuja,+en+Sipilää,+saati+Orpoa,+että+vievät+minun+rahani,+mutta+pelkään,+että+jään+kuitenkin+tämän+uuden+teknologian+"ongelma+käyttäjäksi",+joten+Uudenvuoden+lupaus+onkin,+että+menen+noiden+nuorten+luokse+ja+opettelen+sittenkin+tätä+uutta+tiedonvälitystä,+vaikka+ei+minulla+ole+mitään+uutta+tietoa+kenellekkään,+muta+on+mukava+lukea,+jos+jollain+toisella+on.-
  3. Ei+näkynyt+joulupukkia,+eikä+muutakaan+pukkia,+sillä+kovin+oli+rauhallinen+minunkin+eloni.+Tuosta+suklaan+hamstraamisesta+minäkin+luin+ja+myös+nämä+ounastelut,+että+ne+muoviämpärit+olisi+ollut+nyt+paikallaan,+niin+putkassahan+niistä+suurin+osa+olisi,+tappelusta!Hurstin+ruokailusta+en+katsellut+yhtään+kuvaa,+koska+tiedän,+että+paljon+on+siellä+porukkaa,+vaikka+niitä+ämpäreitä+ei+jaetakkaan+siellä...tietääkseni?Minulla+oli+kyllä+lapsuudessa+usko+joulupukkiin+ja+ennenkaikkea,+että+tontuille+voi+kirjoittaa+kirjeen+ja+viedä+sen+(isän+neuvoma+paikka)+ulos,+koska+ihme+ja+kumma+se+oli+häipynyt+sieltä.+Sellainen+varhaismuisto+on,+että+poro+kolisteli+sarviaan+tuvan+ulkopuolella+ja+sitten+oli+ilmestynyt+lahjat+porstualle.+Joskus+oli+pukki+kiireissään+heittänyt+paketin+lumihankeen,+josta+isä+sen+löysi.+Kävi+meillä+joskus+ihan+oikea+Joulupukki,+mutta+se+jotenkin+vaikutti+liian+tutulta,+josta+jäi+pieni+epäilys?Näistä+nykyajan+lahjatoiveista,+jotka+ei+yleensä+satu+kohdalleen,+tuli+mieleeni+veljeni+iloisin+ylläty,+jonka+sai+joulupukilat.+"Veljesten+mälli"!+Voi+sitä+riemua!Olenhan+minä+muutenkin+ollut+sellainen+"jälkijättöinen,+siis+tietämätön+aikuistan+asioista,+koska+minulle+oli+todellakin+ihme+10-v,+kun+meille+oli+tullut+yöllä+pikku+veli,+josta+innokkaana+kerroin+sitten+parhaalle+koulukaverilleni+salaisuuden+ja+serkkuni+kuulutti+kaikkien+kuullen,+että+"kyllä+hän+tietää"?+Teille+on+syntynyt+vauva?Ehkä+silloin+kasvoin+"aikuiseksi",+tai+ainakin+heti+sen+jälkeen,+koska+sitten+en+pelännyt,+jos+oli+vatsa+kovalla,+että+sieltä+voi+tulla+vauva?DKaikkea+sitä+oppii+ja+joskus+unohtaa+oppimansa,+mutta+ne+perustaidot+maalla+elämisestä+ei+kyllä+unohdu,+joten+onko+se+sitä+maalaisjärkeä?
  4. Lauloitko+kuitenkin+Jouluna:+"Oi+kuusipuu,+oi+kuusipuu,+sun+lehväs+uskolliset"?DJaa,+mänty+joulukuusena?+Onhan+siinä+tosin+pitemmät+neulaset+ja+oli+varmasti+somakin.+Metsälle+se+mäntykin+tuoksuu,+vai+tuoksuuko?+Tuosta+tuli+väistämättä+mieleeni+meidän+(siskoni+ja+minä)+verkonlasku,+koska+päättelimme,+että+kalat+tulee+yöllä+aina+rantaanpäin,+joten+miksi+toiset+laskee+verkkonsa+rannasta+poispäin+ja+me+päätimme+ottaa+oikein+Pietarin+kalansaaliin+ja+laskimme+verkot+rannansuuntaisesti,+tosin+onneksi+veteen+kuitenkin.DIsä+oli+katsellut+touhuamme,+mutta+ei+puhunut+mitää+silloin+illalla,+vasta+myöhemmin+kertoi+naureskellen,+mutta+syy+ei+selvinnyt+silloinkaan,+miksi+emme+saaneet+yhtään+kalaa,+joten+vieläkään+en+ymmärrä,+kun+kalat+tulevat+rantaa+kohti,+niin+miksi+ne+osasi+kiertää+meidän+verkot?.+Varmasti+Rituliini+tietäisi+tuonkin+niksin.Aloitus+oli+pihapuista+ja+kyllä+ne+ovat+mielessä+aina,+vaikka+haapoja+ei+ollut+talon+lähettyvillä.+En+halua+nyt+muistella+niitä,+koska+koskaan+en+näe+niitä+enää+muuta+kuin+valokuvista,+että+tallella+on.+Lukemattomat+kerrat+olen+ollut+isän+kanssa+puusavotassa,+jossa+isä+opetti+puunkaadon+niksit,+nosto+tekniikan+pankkorekeen,+tai+pölllien-+ja+halkojen+latomisen+pinoon,+joka+pysyy+pystyssä,+eikä+kaadu,+tai+lahoa+altapäin.
  5. Hyvä+Tuomas+joulun+tuo,+oli+lehdessä+otsikko,+jossa+oli+pitkä+historiikki+Tuomaan+päivästä,+jota+myös+pesäpäiväksi+kutsutaan,+sillä+aurinko+nyt+on+pesässään+kolme+päivää,+kunnes+Tapanina+nousee+sieltä+sen+kukonaskeleen+verran.Mielenkiintoista+oli,+että+Tuomaan+päivänä+lapset+piiskattiin,+että+Joulun+ajan+olisivat+kiltisti+ja+jotenkin+huvitti,+että+tuolla+toisaalla+täytyisi+nyt+antaa+piiskaa,+että+olisivat+(minä+myös)+sovussa+aina+Nuutinpäivään+saakka.+Pesäpäivänä+pilkahtava+aurinko+tietää+poutaista+kesää+ja+Aatamin+(Joulupäivänä)+jälkeisestä+myrskystä+18+viik.+päästä+lähtevät+jäät+järvistä++jne.Hallitus+oli+tehnyt+ikävän+leikkauksen+lopettamalla+avustukset+hyväntekeväisyys+järjestöille,+jotka+ylläpitävät+näitä+"leipäjonoja",+siis+kauppojen+ylimäärä+ruokien+jakelua,+mutta+onkohan+siellä+tullut+ilmi+jotain+väärinkäytöksiä?+Kylmäautoja+oli+niillä+hankittu,+mutta+ei+niitäkään+tarvitse+joka+vuosi+hankkia,+...tietääkseni.Itselleni+oli+tulla+ongelma,+kun+ruokaa+en+paljon+tarvitse+ja+seurakunta+antoi+"viimetipassa"+60,-€+lahjakortin+ruoka+ostoksiin+lähi+kauppaan,+käytettävä+ennen+23.12.-17.+Minulla+ei+ole+pakastinta,+saati,+että+haluaisin+säilyttää+hernesoppa+purkkeja+määrättömästi,+kuten+en+hernepussejakaan,+joten+kysyin+lapseltani+vinkkejä,+jolta+muutoinkin+saan+ruokaa+ja+tulihan+se+hinta+käytettyä+ja+viemiset+vietyä.+Mutta+eikö+mitä,+taas+oli+jotain+"sikaa+ja+härkää"+evääksi,+kun+entisetkin+on+syömättä!Nyt+alkoi+minun+Joulurauhani,+vaikka+kyyti+olisi+huomenna+siskoni+luokse+Naantaliin+ja+sitten+myöhemmin+Espooseen,+mutta+kun+katselin+tuota+lainakirja+pinoa,+niin+käyn+aamulla++perj.saunassa,+syön+ja+otan+kirjan+luettavakseni,+enkä+murehdi+"pahaa+maailmaa",+kunnes+se+tulee+ovesta+sisään.Näin+toivon+Teille+kaikille+Pirttiläisille+omasta+puolestani+Hyvää+Joulua!