Some raivo repesi, kun Stockmannin henkilökunnan esittämissä tiernapojissa Murjaanien kuninkaan kasvot oli mustattu. Video vedettiin pois julkisuudesta, koska osa kansasta koki sen rasistisena.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/stockmann-veti-pois-tiernapojat-videon-pyytaa-anteeksi-rasistiseksi-teilattua-somevideota-harkintakykymme-petti/6710602
Tiernapoikien paheksuminen
19
78
Vastaukset
Ainakin minun kouluaikaan oli aina Murjaanien kuningas mustaksi maalattu/noettu, koska jo laulu kertoi;" Ai, vaikka, minä olen musta, olen minä kaikille tunnettu, yksi herra ja kuningas, Murjaanien maasta.".
Kyllä silloin ei kelvannut esitykseen mikään "valkonaama" ja jopa vaaleat hiukseksin oli peitetty tummiksi.Mitä jokin "someraivo" muka merkitsee? Ei yhtään mitään merkitystä noin vääristyneellä "hienotunteisuudella" voi olla!
Jos Stockmann ottaa tosissaan uhkaukset lopettaa ostonsa heiltä,..antaisi kyseisen "raivon" laantua, juuri niin merkityksemättömänä, tai naurettavana kuin se laulunäytelmän puitteissa on.- nauretta.vaa
Naurettavaa suvakkien orjailua, joka osoittaa heikon itsetunnon . Mitä hävettävää mustassa ihon värissä sitten on, jos mustaihoista ei saa valkoihoinen esittää ? Rasimi on kyllä nyt noissa , jotka näkevät viattomassa jouluperinteessä mörköjä.
Samaa mieltä! Tiernapojat ovat perinne ja tavallaan lastenleikki,kuten kuurupiilonen,omatnimet kirjoihin?
Ollaanko todella menty nyt sinne kuurupiiloon,uskomatonta?- Röhäygh
Naurettavaa vasukkipaskaa taas
- rasikki
Keksikö matu-kriittinen nimittelypaja taasen uuden nimen erimielisille? Raja maahanmuuttokriittisten ja suvaitsevien välillä ei kulje vasemmisto-oikeisto -linjalla.
- Ramoona_
Olen esiintynyt työpaikkani pikkujouluissa Tiernapoikien tähdenpyörittäjänä eli Mänkkinä muutaman kerran. Vuorosanoja oli vain vähän, tähteen oli teipattu takapuolelle lunttilappu ja toimin kuiskaajana samalla. Nautin vanhasta kielestä ja perinteisestä tarinasta, Herodes ja Murjaanien kuningas olivat komeita , lähes ammattitason laulajia. Mitenkähän someraivo olisi kuohahtanut, kun meidän Muriaanin kasvot naamioitiin mustilla sukkahousuilla, vain silmien ja suun kohdalle leikattiin aukot. Herodeshan siinä se pahis oli, surmautti kaikki alle kaksivuotiaat poikalapset. Et sinä ole mikään kuningas, vaan yksi styranki, sanoi Muriaani ja sitten Herodes alisti miekallaan mustan miehen polovillensa.
Eikö riittänyt Suvirren ja Jouluvirren kanssa tuskailu, ovatko ne uskonnon harjoitusta vai perinnettä. Ymmärtääkseni maahanmuuttajat eivät ole niitä kyseenalaistaneet, ihan kotikutoista se on ollut. Tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta ei tuo näytelmässä kasvojen värityksen kauhistelu ainakaan edistä, kyllä saakin olla pokkuroimassa ja anteeksipyytelemässä joka suuntaan kun tuolle tielle lähtee. Saavatko pikkupojat käyttää inkkarileikeissä sulkapäähineitä, entä naamiaisissa ? Saako tehdä kohta yhtään mitään , ettei vaan someraivo repeäisi ! Eikö ole enää mitään todellista tehtävää tasa-arvon eteen ? Meiltä tavallaan poistetaan meidän omaa identiteettiämme.Suvivirsikin aivan pöyristyttävää.
Luojankiitos sain laulaa vielä kirkossa kauneimpia Joululauluja,koskahan nekin kielletään?- rasikki
Kirkossa saa laulaa ihan mitä pappi haluaa, mutta yhteisissä tiloissa ei tulisi antaa tilaa millekään yksittäiselle aatesuunnalla.
Olen alkanut ihmetellä, miksi valkolaisia saa esittää mitä kamalammissa osissa monissakin näytelmissä. Tässäkin Tiernapoikaspktaakkelissa Herootes on valkoihoinen, ja itse asiassa juutalainen. Kuinka ihmeessä hän voi olla tällaisessa esityksessä mukana! Nyt pitää suivaantua!
Tämä on hirveää rasismia koko esitys.
Suomalainen perinne on rasistinen ja muita rotuja ja uskontoja halveksiva. Koko perinne-esitys on lakkautettava, ennen kuin jotain pahempaa tapahtuu!
Ja kun katsoo ihan tämänkin päivän elokuvia ja teatteriesityksiä, niin valkoisen rodun edustaja saa olla ihan millainen roisto tahansa, kukaan ei nouse vaatimaan, ettei valkoihoista saa esittää noin huonossa valossa. Ei varmaan mene kauan, kun siihenkin tulee paheksuvia kannanottoja.
Latistetaanko taide rotukysymysten puristuksiin?Laidasta laitaan! Suomessa tämä toisten rotujen pelko alkoi betoniporsaista 90-luvun alussa. Siitä lähtien on laajennettu koskemaan kaikkea mahdollista, nyt siis tiernapoikia.
Slougan "Maassa maan tavalla" alkaa laimentua juuri näitten hienostelijoiden ansiosta. Pitää olla niin hienotunteinen, niin hienotunteinen, ei virsiä, ei tonttuleikkejä, ei perinnetietoutta, ja samalla sitten tölvitään ja mollataan maahaanmuutajia ja lietsotaan lynkkaustunnelmaa paperittomien pakolaisten vuoksi.
Koskahan todetaan, että ihonväri ei ole rodun tunnusmerkki, koko ihmiskunta on samaa rotua. Siihen on todisteena kumoamaton tieto, että eri kansojen edustajat voivat saada yhteisiä, terveitä jälkeläisiä - ja saavatkin. Onnistuu vain samanrotuisilla.
Suomalainen on kaksinamainen metsäläinen. Meillä ei ole koskaan aikaisemmin ollut monikulttuurisuutta, paitsi Viipurissa, ehkäpä jossakin määrin Helsingissäkin, mutta kileiriidat tappoivat sen kulttuurin jo 1800-luvulla.- Kaikkeasitäonkin
Uskonnot (uskomukset) ovat tämänkin ajan vitsaus. Niiden varjolla käydään vieläkin sotia. Tämä murjaanien kokema olevinaan häväistys ihon värin perusteella, jonkun itse keksimässä tarinassa on sieltä syvältä itsestään. Musta pitäisi muuttaa valkoiseksi, jo on aikoihin eletty , sallikaa että hiukan hymyilyttää :DDDD
- olennai
Paheksutaanpa pitkäperjantaita ja sen tapahtumaa
- Onkotäätottakaan
Naurettavaksi on tämä nykysuvakkien holtiton meuhkaaminen mennyt tosiaankin.
Eihän tästä ole montaakaan vuotta kun jopa Aku Ankkaa paheksuttiin sen irstauden takia, ettei hänellä ole housuja jalassa. Sen ajan Suomen suvakkivasukkien ääliömäisyydelle naurettiin kippurassa ulkomaita myöten.
Mieleen nousee nykyään näistä asioista aina muutama naispoliitikko sormi varoittavasti pystyssä. Ei kuitenkaan vahingossakaan keskisormi.
Ja lisää mamuja ja matuja maahan niin paljon kuin vain mahtuu. Sehän vain rikastuttaa kansaa...
Anna mun kaikki kestää ja vielä tässä iässäkin!- rasikki
Aku-ankka-episodi sai alkunsa vitsistä, joka muka otettiin tosissaan ja lanseerattiin poliittiseen käyttöön. Saatiin samanlainen suomalaisia ja suomalaisuutta mollaava käsite kuin suomettuminen. Sehän oli samantapainen vitsi kuin muumien anuksettomuus.
- Puhdasotsainen
Pelikorteissa on pata ja risti. Kauanko kestämme sellaista rasismia. Sekä rotuun että uskontoon kohdistuvaa ylenkatsetta!
Kansalaisaloitteen paikka! - lippuvaihtoon
Lippu vaihdettava, sillä risti loukkaa muslimeja.
- kissan.viikset
Eikös tuollainen ironiakin ole turhaa louskutusta? Turha huomioiminen yleensä vain kärjistää asioita.
Alkaa tuntua monen nauttivan ns. hattuiluista, ehkä pitkän elämän aikana muotoutunut suupalttien tapa !
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asiakkaalle ei myyty energiajuomaa - tuomio tuli syrjinnästä
Vaikka oli ilmeisesti täysi-ikäinen. Tosin ei lapsiakaan saisi syrjiä, koska oppivat helposti itsekin syrjimään, jos koh413153Miksi aina pitää kilpailla parhaudesta?
Mua ärsyttää se, että kaikki kilpailut ja visailut keskittyvöt aina siihen, kuka on paras missäkin. Tänäkin aamuna tuli702509Pakkoruotsista luopumalla kymmenien miljoonien säästöt
Pakkoruotsin opiskelun kustannuksista ei ole juurikaan tehty kustannusselvityksiä, mutta joidenkin arvioiden mukaan siit602329- 942184
Luterilaisen kirkon koko kastekaava on väärä
Uudessa testamentissa on kaksi täysin ristiriidassa olevaa kastekäskyä Matt 28:19 ja Ap. t. 2:38. Matteuksen evankeluimi411954Kerro minulle
Miksi teit niinkuin teit? Miksi kielsit tunteesi minua kohtaan. Miksi et halunnut että tiedän oikeasti mitä tunnet. Etkö661595Seksuaalinen ahdistelu, naisten vähättely ja törkeä käytös naisia kohtaan kukkii rakennustyömailla
Tällainen lienee ihan tavallisista kaikilla "äijävaltaisilla" työpaikoilla. Kaikki miesvaltaiset alat eivät ole toksise1291547Miten Yxäri iskettiin?
Voisin tässä unta odotellessani kertoa, miten mieheni lähestyi minua. Tunsimme entuudestaan. Hän kyseli minulta aina j1701495Rakkaalle J miehelle.
Hitto mulla on sua ikävä. Haluisin heti nyt tulla sun syliin ja suudella sua.ja, ja ja... Hirveä ikävä.891475Kristinuskossa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä
Jeesuksen kehoitus kastamiseksi Isän ja Pojan ja PH:n nimeen. Matt 28:19: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun3781435