Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Aloituksia

36

Kommenttia

2899

1. Voihan+venäläinen+suolakurkku,+kun+saisi+vain+jostain+niitä+oikeita.+Ainakin+meidän+S-marketin+kurkut+ovat+laiha+kopio+niistä.+Tallinnasta+niitä+saisi,+mutta+hintoihin+tulisi.Osaisin+itse+niitä+laittaa+äitini+opin+mukaan,+mutta+mistä+saisin+ne+mustaherukan+lehdet?+En+mistään,+koska+"omenavarkaus"+aika+on+loppu,+saati,+että+riivin+jonkun+naapurin+herukkapensaita.Muutaman+päivän+olen+myös+manaillut+näitä+nykyisiä+laitteiden+kestävyyksiä.+Jo+toinen+sähköliitäntä(jossa+on+useita+liittymiä)+johto,+jossa+on+se+katkaisin+meni+rikki,+siis+se+valo+näpykkä+lensi+hevontuuttiin.+Aikaisempia+oli,+joihin+ei+saanut+kuin+lekalla+pistoketta+sisään.Entäs+se+Nokialainen+puhelin,+josta+soittoääni+hävisi?+Samoin+tuo+pieni+radio/DV-+soitin,+joka+toisia+levyjä+soittaa,+mutta+toisia+ei?!+Kaikki+radiolaitteet+voimenkin+heittää+kehitysapuun,+mikäli+tänne+tulee+Norjan+malli,+että+nekin+tarvitsee+jonkun+digiboxin?Tyttäreni+myös+zeezusteli,+kun+hänen+Audinsa+joku+valo+oli+sammunut,+niin+sitä+ei+voinut+vaihtaa,+vaan+uusi+aihio+täytyi+tilata+"Saksasta",+no+ei+kai!?Toista+se+oli+ennen,+kun+joka+kylällä+oli+"auto/mopo"+korjaamo,+jossa+hommat+hoitui.+Ne,+jotka+eivät+osallistuneet+puuhaan,+päätyivät+pääkaupunkiseudulle,+eikä+suinkaan+Pankinjohtajiksi!Kaiken+lopuksi+huomasin,+että+pankin+vaihdon+yhteydessä,+jossa+olin+vuokraani+maksanut+liikaa,+niin+mielestäni+siinä+on+edelleen+yksi+liikaa,+mutta+laskun+sain.+Sitä+olen+nyt+miettinyt,+koska+toisinaan,+siinä+ei+ole,+mutta+sitten+taas+on,+koska+minulla+ei+ole+enää+sen+lopetetun+pankin+tunnuksia+ja+tämä+ihmeellinen+kämppä+kadottaa+kaikki+minun+tavarani+ja+pistää+niitä+esiin+silloin,+kun+en+enää+tarvitse.+Nyt+on+siis+se+edellinen+tiliote+hukassa,+samoin+kun+toinen+puhelimeni+ja+kaiken+tämän+kukkuraksi+alatte+jutella+Venäläisistä+suolakurkuista!!!+Kuka+tietää,+mistä+niitä+saa,+siis+Suomesta.+DDps.tämä+on+ihana+Pirtti,+kun+kukaan+ei+uskalla+huudella,+että+painu+Nevadaan!D
  2. Upea+historian+oppituntia+teiltä+molemmilta,+siis+sinulta+ja+Makriinalta,+koska+jotenkin+tuo+ruunemanin+aloitus+johti+harhaan+tämän+kielikysymyksen+vuoksi,+ettäkö+vasta+1922+olisi+ollut+suomenkielellä+mitään+"virkaa",+kun+muistelen+Alexis+Kivenkin+historiikkia.Itse+kävin+tavallisen+kansakoulun+7+8,+kuten+ruunekin+varmaan,+joka+mainostaa+käyneensä+supistetun+(onkohan+tuokin+jotain+itse+korostusta,+kun+olisi+käynyt+jotain+erikoista)+kansakoulun,+joka+googlen+mukaan+on+alle+25+oppilasmäärän+koulu.+Taisi+meitä+olla+silloin+enemmän,koska+koulu+oli+kaksiluokkainen,+siis+1-3+ja+4-7+mutta+jatkokoulu+käytiin+Kirkonkylällä.+Minun+luokalleni+oli+niin+vähän+tulijoita+(2),+joten+pääsin+kouluun+5-vuotiaana,+koska+osasin+lukea+paljolti+siskoni+ansiosta+ja+sillä+"pötkinkin"+aika+pitkälle,+koska+isä+edellytti,+että+läksyt+luetaan+myös+ääneen,+jolla+hän+korosti+lukutaidon+merkitystä.+Samoin+jouduimme+lukemaan+ääneen+kirjoja+vuoronperään+ja+ihmeellisesti+minulle+lipesi+aika+paljon,+mutta+on+minusta+tullutkin+aika+suulas!DKertotaulu+oli+myös+jonkinlainen+pravuuri,+jota+isämme+kyseli+jatkuvasti+ja+aina+muistan,+mitä+on+6x9,+koska+se+oli+muka+hankalin?Todellakaan+en+muista,+mitä+kansakoulussa+opetettiin,+mutta+oletettavasti+lukemaan,+laskemaan+ja+kirjoittamaan.+Oliko+siellä+mukamas+historiaa,+koska+sodista+en+muista,+kuin+Jeesuksen+ristiinnaulitsemisen+ja+hänen+ylösnousemisen.++Talvi-+ja+Jatkosodasta+ei+tainnut+kukaan+nousta+ylös,+jotka+siellä+kuoli,+mutta+ei+siitä+kerottukaan..Myös+ulkoa+opettelu+jostain+virsistä+ainakin+tuotti+ongelman,+koska+istuin+jälkkärissä+"ikuisuuden"+ja+virttä+en+unohda+koskaanAinoa+anteeks`+antamus+,ainoa+synnin+sovitusja+ainoa+tie+armohonJeesuksen+risti+yksin+on.Näinköhän+on?+Oliko+tuo+jälkkärin+paikka+lapselle,+jolla+oli+kotimatkaa+7+km+kotiin+kaikkien+toisten+jälekeen!?+Vaikka+susi+olisi+syönnyt?DD
  3. Nyt+"tytöt",+lopettakaa+tuo+herkkujen+valmistus,+koska+ruokahalu+kiihtyy+liiaksi.DMitäs+tämä+nyt+merkitsee?+"samoin+tuon+maksan+korppujauhoitan+kevyesti+ja+maustan+sitruunapipp.jossa+on+suolakin."+Paistatko+sen?Mäti+on+mäti,+siis+pakastettuna,+valutettuna+ja+miedosti+suolattuna,+siis+raakana+syötäväksi,+vaikka+lapsuuskodissani,+jota+sitä+tuli+runsaasti,+eikä+ollut+tietoakaan+raakana+syötävästä,+niin+siellä+se+oli+keitossa+ja+tosi+inhottavaa,+mutta+maksa+siellä+oli+kaikkien+herkku.Olen+myös+ostanut+turskanmaksaa+purkissa,+jota+nykyisin+saa+täältäkin,+kun+aikaisemmin+se+oli+meillä+"tuontitavaraa"+Virosta.+Erittäin+hyvä+lisäke+kalasoppaan.Nyt+voin+jo+ylpeydellä+olla+kiitollinen+siitä,+että+olen+maalla,+ei...+maalaiskodissa+karjatilalla+syntynyt+ja+oppinut+siellä+kaikenlaista,+vaikka+nuorena+lähdinkin+ja+Herttoniemessä+pääsin+ripille,+mutta+kaikki+lomat+vietin+siellä+"kotona".+Lapsenikin+oppivat+lehmän+lypsyn+käsin+ja+karjalanpiirakan+teon,+mutta+ovat+jo+unohtaneet+taitonsa,+tai+oppineet+liian+valmiiseen+maailmaan,+jossa+pizza+taxi+tuo+ruokaa.+Saaperin+ilviöt,+että+oppi+ei+mennyt+perille!D+No,+ei+täällä+kyllä+lehmiä+näy.DHieman+hymyilytti+kun+sini-sirkku+kertoi+H.Nielssenistä,+sillä+varppina+olen+ollut+samoina+vuosina+Victor+Ek:illä,+koska+olin+siellä+15-vuotta.+Täysin+ruotsinkielinen+firma,+mutta+kun+olin+kirjanpito+puolella,+niin+numerot+olivat+onneksi+samat!D+Joku+sembalo+siellä+oli+kuitenkin+juuri+tuon+Nielssenin+kanssa,+kun+meiltä+joku+olisi+lähtenyt+sinne,+niin+sitä+ei+suvaittu,+koska+jotain+yhtiön+salaisuuksia,+..tai,+jotain+sellaista+siinä+oli,+mutta+ainakaan+tämä+henkilö+ei+voinnut+vaihtaa.
  4. Laten+kirjoituksesta+tuli+mieleeni+vanha+juttu+kotikylältä.+Siellä+oli+Pekka,+jota+kutsuttiin+paljas+Pekka+nimellä+ja+selityksenkin+kuulin.+Häneltä+oli+kysytty+toista+nimeä,+johon+hän+oli+vastannut,+että+hän+on+vaan+paljas+Pekka.+Ei+siis+toista+nimeä.Huvittavampi+tapaus+oli+Iita+Metsosta,+jota+yleisesti+kutsuttiin+Koppelon+Iitaksi.+Sattuipa+sitten,+että+meidän+kesälomalainen+oli+kuullut+vain+tuon+Koppelo+nimen,+joten+eräillä+kutsuilla+hän+oli+ahtautunut+istumaan+ja+sanonut;+"supistapas+Koppelo+siipiäsi,+että+hänkin+mahtuu"!+Vasta+kotona+hänelle+selvisi,+että+kyseinen+nainen+oli+Metso+nimeltään.