Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Aloituksia

36

Kommenttia

2892

1. vaalierkkiÄlä+ounastele,+koska+ruunen+kaipaamia+aloituksia+emme+tee,+mutta+aivan+omia+ja+mikä+olisikaan+paras,+jos+ruune+ei+tulisi+sinne+(maalaismiehineen)+häiriköimään,+kuten+joskus+tulee+jopa+Kahvipirttiin+itkemään,+nurkan+taakse!?Mutta+jätetään+ruune+nyt+rauhaan+ainakin+siksi+aikaa,+kun+Pilmari+on+sairaalassa.+Kyllä+hän+taas+saa+sitten+kaipaamaansa+huomiota,+kun+luin+hänen+runojaan+tuolta+"mis`+aukee+laaja+Pohjanmaa"+tyyliin!+Tappelu+kaveria+hän+kaipaa.
  2. Upea+historian+oppituntia+teiltä+molemmilta,+siis+sinulta+ja+Makriinalta,+koska+jotenkin+tuo+ruunemanin+aloitus+johti+harhaan+tämän+kielikysymyksen+vuoksi,+ettäkö+vasta+1922+olisi+ollut+suomenkielellä+mitään+"virkaa",+kun+muistelen+Alexis+Kivenkin+historiikkia.Itse+kävin+tavallisen+kansakoulun+7+8,+kuten+ruunekin+varmaan,+joka+mainostaa+käyneensä+supistetun+(onkohan+tuokin+jotain+itse+korostusta,+kun+olisi+käynyt+jotain+erikoista)+kansakoulun,+joka+googlen+mukaan+on+alle+25+oppilasmäärän+koulu.+Taisi+meitä+olla+silloin+enemmän,koska+koulu+oli+kaksiluokkainen,+siis+1-3+ja+4-7+mutta+jatkokoulu+käytiin+Kirkonkylällä.+Minun+luokalleni+oli+niin+vähän+tulijoita+(2),+joten+pääsin+kouluun+5-vuotiaana,+koska+osasin+lukea+paljolti+siskoni+ansiosta+ja+sillä+"pötkinkin"+aika+pitkälle,+koska+isä+edellytti,+että+läksyt+luetaan+myös+ääneen,+jolla+hän+korosti+lukutaidon+merkitystä.+Samoin+jouduimme+lukemaan+ääneen+kirjoja+vuoronperään+ja+ihmeellisesti+minulle+lipesi+aika+paljon,+mutta+on+minusta+tullutkin+aika+suulas!DKertotaulu+oli+myös+jonkinlainen+pravuuri,+jota+isämme+kyseli+jatkuvasti+ja+aina+muistan,+mitä+on+6x9,+koska+se+oli+muka+hankalin?Todellakaan+en+muista,+mitä+kansakoulussa+opetettiin,+mutta+oletettavasti+lukemaan,+laskemaan+ja+kirjoittamaan.+Oliko+siellä+mukamas+historiaa,+koska+sodista+en+muista,+kuin+Jeesuksen+ristiinnaulitsemisen+ja+hänen+ylösnousemisen.++Talvi-+ja+Jatkosodasta+ei+tainnut+kukaan+nousta+ylös,+jotka+siellä+kuoli,+mutta+ei+siitä+kerottukaan..Myös+ulkoa+opettelu+jostain+virsistä+ainakin+tuotti+ongelman,+koska+istuin+jälkkärissä+"ikuisuuden"+ja+virttä+en+unohda+koskaanAinoa+anteeks`+antamus+,ainoa+synnin+sovitusja+ainoa+tie+armohonJeesuksen+risti+yksin+on.Näinköhän+on?+Oliko+tuo+jälkkärin+paikka+lapselle,+jolla+oli+kotimatkaa+7+km+kotiin+kaikkien+toisten+jälekeen!?+Vaikka+susi+olisi+syönnyt?DD
  3. Nyt+"tytöt",+lopettakaa+tuo+herkkujen+valmistus,+koska+ruokahalu+kiihtyy+liiaksi.DMitäs+tämä+nyt+merkitsee?+"samoin+tuon+maksan+korppujauhoitan+kevyesti+ja+maustan+sitruunapipp.jossa+on+suolakin."+Paistatko+sen?Mäti+on+mäti,+siis+pakastettuna,+valutettuna+ja+miedosti+suolattuna,+siis+raakana+syötäväksi,+vaikka+lapsuuskodissani,+jota+sitä+tuli+runsaasti,+eikä+ollut+tietoakaan+raakana+syötävästä,+niin+siellä+se+oli+keitossa+ja+tosi+inhottavaa,+mutta+maksa+siellä+oli+kaikkien+herkku.Olen+myös+ostanut+turskanmaksaa+purkissa,+jota+nykyisin+saa+täältäkin,+kun+aikaisemmin+se+oli+meillä+"tuontitavaraa"+Virosta.+Erittäin+hyvä+lisäke+kalasoppaan.Nyt+voin+jo+ylpeydellä+olla+kiitollinen+siitä,+että+olen+maalla,+ei...+maalaiskodissa+karjatilalla+syntynyt+ja+oppinut+siellä+kaikenlaista,+vaikka+nuorena+lähdinkin+ja+Herttoniemessä+pääsin+ripille,+mutta+kaikki+lomat+vietin+siellä+"kotona".+Lapsenikin+oppivat+lehmän+lypsyn+käsin+ja+karjalanpiirakan+teon,+mutta+ovat+jo+unohtaneet+taitonsa,+tai+oppineet+liian+valmiiseen+maailmaan,+jossa+pizza+taxi+tuo+ruokaa.+Saaperin+ilviöt,+että+oppi+ei+mennyt+perille!D+No,+ei+täällä+kyllä+lehmiä+näy.DHieman+hymyilytti+kun+sini-sirkku+kertoi+H.Nielssenistä,+sillä+varppina+olen+ollut+samoina+vuosina+Victor+Ek:illä,+koska+olin+siellä+15-vuotta.+Täysin+ruotsinkielinen+firma,+mutta+kun+olin+kirjanpito+puolella,+niin+numerot+olivat+onneksi+samat!D+Joku+sembalo+siellä+oli+kuitenkin+juuri+tuon+Nielssenin+kanssa,+kun+meiltä+joku+olisi+lähtenyt+sinne,+niin+sitä+ei+suvaittu,+koska+jotain+yhtiön+salaisuuksia,+..tai,+jotain+sellaista+siinä+oli,+mutta+ainakaan+tämä+henkilö+ei+voinnut+vaihtaa.
  4. Tehdäänkö+sinulle+kaihileikkaus,+vai+joku+suurempi+operaatio?Kevät+koittaa+ja+naiset+vähentää+vaatetustaan,+niin+eikös+se+ole+kiva,+että+kaikkia+ei+näe+ainakaan+kahtena,+vaan+sorjina+naisina!D
  5. Näin+se+menee....jakolaskuMinulle+on+aina+ollut+kirjoitustilaa,+kuten+sinulekin,+enkä+kurkistele+peiliin,+jos+haukkuja+tulee.+Lääkkeetkin+muistan+ottaa!DDVaikka+oletan,+että+aloitus+on+Ruunemanilta,+koska+häntä+on+arvosteltu+kovin+sanoin+jatkuvasti,+niin,+niin,+niin+omalta+kohdaltani+en+vastailisi++kovinkaan+kauan+hänen+saamiensa+viestien+perään.+Mielestäni+palsta+voi+hyvin,+jos+ajattelen+sen+siten,+mitä+toivomus+on;"Kirjoittakaa+asia-aiheista,+jotka+ovat+tuttuja."+Samainen+kirjoittaja+arvostelee+myös,+että+emme+osaa+kirjoittaa+oikein?+Kaikkiko+hänelle+pitäisi+valmiiksi+ruotia,+että+hän+söisi+vain+ne+kala-palat?Täällä+on+useita,+jotka+ovat+olleet+jo+Sirkuksen+ja+Surfin+aikoihin,+kuten+minäkin,+vaikka+silloin+rajoitetuin+määrin,+koska+olin+työelämässä+ja+linja+varasi+meidän+lankapuhelimen.Itse+tutustuin+ja+opin+paljon+Tilastokeskuksessa+ollessani,+kuten+kirjaston+levyjen+kopioinin,+joka+oli+silloin+hitti,+mutta+nythän+on+kaikki+yotuubessa,+joten+vien+kaikki+äänitteeni+kierrätyskeskukseen.Tulin+maininneeksi+siitä+sitten+kotona,+kuinka+ihana+tämä+netti+on,+jolloin+vanhin+lapsistani+sanoi,+että+tuolla+hänen+huoneessa+on+"pelit+ja+vehkeet"+sen`kun+laitetaan+sinullekin+sellainen+ja+siitä+se+alkoi,+tosin+vuotta+en+muista.Tiedän,+että+tämä+on+vanhan+toistoa+kohdaltani,+mutta+lapseni+oli+silloin+(aatamin+aikaan",+oliko+surfi,+tai+murfi,+mutta+Turussa+hän+oli+ja+hän+kielitaitoisena+oli+urkkimassa,+mitä+toiset+maailmalla+tekee,+mutta+samalla+hänen+piti+luoda+helppotajuinen+yhteys+meille+vanhuksille+ja+mikä+paras+"stubit"+olin+minä?Itse+tajuan+tekeleeni,+ainakin+siinä,+että+paperi+ei+lopu,+kuten+joskus+kopiokoneesta?Lopuksi.+Olen+todella+surullinen,+että+nämä+entiset+serifit/luotsit+ovat+sortuneet+tuollaiseen+sanasotaan,+joka+jo+hengen+päälle+sattuu+eräälle.
  6. OK.+olen+hiljaa.