Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
korpikirjailija
korpikirjailija
korpikirjailija
Vapaa kuvaus
🫠
Aloituksia
105
Kommenttia
7411
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Minkälaisia tukia yh-äidit saa ilman anomuksia? Jos on tarvis tukiin niin miksi ei sitä varten ne ovat.
On asioita jotka helpottuvat jos avosuhde rekisteröidään. Valtakirjoilla ja todistuksilla leikkiminen loppuu kun on lähisukulainen.
22.12.2025 17:06
Sisäistin artikkelin, ymmrsin kokonaisuuden. Painotin kommentissani huolta tulevaisuuden näkökulmasta.
Sodan aikana lapsuutensa viettäneillä oli erilainen sosiaalinen kasvuympäristö. Puutetta oli kaikilla, kellä ruuan, kellä maallisten huvitusten.
Tänä päivänä sosiaalinen kasvuympäristö poikkeaa suuresti sota ajasta. Rikkauden ja köyhyyden raja näkyy jopa röyhkeänä. Kouluissa varakkaimpien lasten merkkivaatteet voi tulla ryöstetyksi.
Minulla ei ole henkilökohtaisia kokemuksia lapsiperheiden köyhyydestä.
22.12.2025 16:58
Omituinen on kuvasi v. 2025 korpimökistä.
Korpimökit menevät hyvin vuokralle kovalla hinnalla. On saunaosastoa porealtaineen, pikiä pirtinpöytiä lammastaljoineen. Kuivattua poronlihaa kipossa ja tietty skumppaa..
Nytkin Lapissa on täys sesonki päällä, on poroajelua ja itsepalvelu pajoja joissa voi valaa kynttilöitä ja tehdä olkitöitä, niin jos on varaa ostaa näitä palveluja.
22.12.2025 16:21
No, hän kuvittelee tuntevansa minut, joka avioiduin eronneen vakavaraisen miehen kanssa kahdenkymmenen vuoden seurustelun jälkeen.
22.12.2025 16:10
Olin vuosia yksinhuoltaja. Olin pienyrittäjä ja elin hyvää elämää, joten minuun kalahtaa aina vertaus sosiaaliapua turvissa eläviin yksinhuoltajiin.
Esim. nyt tuttavapiirissäni on yksihuoltajaäiti. Hän teki lapsen omasta halustaan. On hyväpalkkainen ja koulutettu.
Etkö sinäkin ollut yksinhuoltajaäiti, olen ymmärtänyt, että selvisit myös ilman yhteiskunnan tukia.
22.12.2025 16:06
Kirjoitit...
Etenkin tuo että "koyhät saavat syyttää itseään, koska he ovat köyhyytensä ansainneet laiskuudellaan, työhaluttomuudellaan ja leväperäisyydellään" on tiettyjen poliittisten piirien sujurin emävalhe.
Ei se ole vale, On myös itseaiheutettua köyhyyttä sekä sosiaalisten tuken väärinkäyttöä.
Ihan tuttu ilmiö. Johon politikoi ovat puuttuneet.
22.12.2025 12:32
Anna-Maria Isola THL:stä korostaa, että köyhyyden kokemus on monisyinen ja yksilöllinen, eikä se yksinään määritä kenenkään tulevaisuutta.
Luin tai oikeastaan seurasin tekstiä kuuntelemalla sitä.
Mietin lapsuuttaan sota-aikana eläneitä, kuinka he selvisivät aikuisuuteen ja rakensivat elämänsä.
Jäikö eriarvoisuuden tunteita. Kehittyikö sosiaaliset kyvyt yhdenvertaisiksi. Silloinhan kaikilla oli pulaa jostakin.
Plus 80-vuotiailla lie kokemusperäistä tietoa.
Nyt perheiden hyvinvoinnissa voi olla isojakin eroja, puutetta koetaan sosiaaliseen kasvuympäristöön itseä peilatessa.
Lapsi on hyvin sopeutuvainen, liian helpolla päästy lapsuus ei välttämättä turvaa menestymistä aikuisena. Vastoinkäymiset lapsuudessa voivat jopa auttaa itse tienatun leivän syöntiin.
Tällaisia mietteitä artikkeli sai aikaan.
Tänään täytekakun teko ; )
22.12.2025 11:30
Miksi noin negatiivinen asenne? Suomessa ei kukaan jää jos ei halua kadulle kerjäämään. Jos jää, se on oma valinta.
Rosoisuutta ja säröjä on kinkun paistajankin elämässä. Lihapatoja tuskin kenelläkään.
Täydellistä elämää, mitä se pitää sisällään?
21.12.2025 16:45
https://ruoka-apu.fi/
Tässä on linkki mistä löytyy lähin auttaja, jos tarvetta on.
Meillä kirjoittajilla ei lie ruuasta pula, emmekä joulua valmistellessa mieti ruokajonoja.
Jos haluaa auttaa voi toteuttaa auttamishalunsa lähettämällä rahaa hyväntekeväisyyteen ehkäpä linkistä löytyy vaihtoehtoja.
21.12.2025 16:30
Päivän hämärää Korvesta @
Tänään tulee täyteen 36-vuotta kun kuopukseni syntyi. Talvipäivänseisaus, tästä se päivä alkaa pidetä.
Kirjoitin eilen kakun teoista, tekstiäni kommentoineen anon ei tarvitse pelätä voileipäkakkuni eltaantumista, se on pakkasessa. Hyytelökakulle kävi huonosti se putosi lattialle kun olin siirtämässä sitä pakkaseen. Huomenna uutta tekemään, sen taidan tehdä helpommalla reseptillä.
Hienoinen lumipeite oli yön aikana ilmaantunut ruohikolle, jospa saisimme vielä lisää lunta ennen tiista-iltaa kun hollantilaiset jouluvieraamme saapuvat.
Kinkun paistamisen teen aina ennen aattoa. tuoksu on mielestäni hyvä, mutta liian voimakas jouluaattoon.
Tänään ei mitään sen kummempaa kuin valonauhojen patterien vaihtoa.Osa toimii sähköllä. Nukkekodit ovat myös ledvalaistu.
Laatikoista keskustelitte Minulla on li
kaalilaatikkoa lihalla ja vegenä pakkasessa.
Tunnelmallista ja levollista sunnuntaipäivää kaikille.
21.12.2025 13:48
En ole OP.n jäsen ja soittaja oli nainen.
20.12.2025 19:49
Iltaa@
Nyt alkaa olla homma hanskassa. Mietin, meneeköhän tammikuun näillä eväillä.
Hyytelökakku onnistui, vaikka illalla mietin tuliko mansikkahyytelöstä liian löysää, yön yli vetäytyi ja hyvä tuli.
Savulohikakku koristelua valmis kuin myös hyytelökakku.
Kävin ostamassa vielä "varuiksi jotain" ja Alkossakin piipahdin. Keitin kattilallisen riisipuuroa se oli päivällisemme.
Mieheni tytär piipahti, pyysin, että kun tulevat joulunpyhinä, tulevat tyhjin vatsoin. Viestin lähetin myös veljensä perheelle.
Kinkku paistettu ja kun avasin uuniluukun, joulun tuoksu levisi ympäri taloa. No, nyt on Kinkku viimeistelty ja maistettu. Ihanaa oli kauan kypsytetty matalalla lämmöllä kiertoilmauunissa....
Lopetan touhuilut tältä päivältä🤶
20.12.2025 19:46
Perjantaita@
Tänään tein mansikkahyytelökakun hyytymään. Piparkakkupiirin otin foliosta koristelin ja se sai paikkansa keittiön pöydällä, joka on jo joulusomistettu.
Eilen kävin kampaajalla, olin tyytyväinen lopputulokseen. Voimakkaat vaaleat raidat edessä, muuten kevyen vaalean ruskea.
Iltapäivällä kannoin kuusen olohuoneeseen ja koristelin sen. Tapani koristella on minimaalista. Olkikoristeita, karamellikeppejä ja kultakelloja ja hiukan punaista.
Hain myös marjoja Reko-torilta. Työt tehtyäni, iltaruuan jälkeen olin valmis lepoon.
Nyt pitää korjata kinkun paino, kun nostin sen sulamaan, huomasin väärin muistin ja ano muisti kinkkuni painon toisin. Sen raakapaino on 5,8 kg. Paistan sen huomenna ja huomenna teen myös savulohivoileipäkakun massat.
Olen tyytyväinen, kaikille kystä kyllä.
19.12.2025 14:33
Sain eilen puhelinsoiton, Op-pankista hyvää päivää, suljin heti puhelimen.
19.12.2025 14:30
Iltaa@
Henkisesti kova päivä. Epätietoisuus on pahin viholliseni. Onneksi huoleni olivat ohi kun sain tietoa, kaikki hyvin.
Joulun aikataulu pitää, huomenna tulee siivoja ja minä lähden kampaajalle. Tein juuri pienen joulupaketin siivoojallemme. Ihanalle Iidalle.
Muutkin lahjat paketeissa. Saunoin ja nyt ajattelin katsoa puoli yhdeksän uutiset. Liekö muillakin asiat hyvin.
Kinkun nostin jääkaappiin sulamaan.
Ai niin, lauloimme serkkujen kanssa kauneimpia joululauluja Seurakuntakeskuksessa.
Tästä etiäpäin.
17.12.2025 20:28
No, 6.7 kg tai jotain on sen kinkun raakapaino.
Joko ratkaisit sanaristikkotähtävän?
Mitä laitoin tosettiin, ; )
Itse teen sudokuja, olen aika hyvä niissäkin.
16.12.2025 22:40
Noin 7 kg kinkku, hoitelen sen paiston itse.
16.12.2025 21:16
Mitenkähän loisin sinulle joulumieltä?
Annan vinkin...
Osta olkilyhde, sido lyhde ruskealla silkkinauhalla somasti haravanvarteen ja tökkää sorakasaan jos ei ole lunta.
16.12.2025 21:14
Itseäni varten kirjoitan. Joulutouhotus on kivaa kun aloittaa aikaisin saa jouluna levätä ja seurustella. Olen liikunta rajoitteinen joten vähän päivässä paljon kuukaudessa.
Kokeilisit sinäkin; ))
16.12.2025 19:00
Iltaa@
Keittiön kaappien siivous vei voimani, keitin kaurapuuroa, söimme ja menin ettoselle. Näin Kuusesi kuvan nätti oli, itse nostan kuusen vasta torstai-iltana kun siivooja on tehnyt joulusiivouksen.
16.12.2025 18:47
18 / 371