Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
korpikirjailija
korpikirjailija
korpikirjailija
Vapaa kuvaus
🫠
Aloituksia
105
Kommenttia
7411
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
En juurikaan yksilötasolla, kommunikoin kaikille. Keskustelua joulusta on tämän ajan teema. Luen toisten joulunvalmistelusta, otan vinkkejä vastaan.
Keskustelen nyt sinulle, en yleensä lyttää ketään en kehu.
Ano00065@
Jos tunnet, että juttuni ei kiinnosta, miksi otat kantaa kirjoituksiini.
Minulla on toki blogipäiväkirja, täydennän sitä aika ajoin. Täältä voin tarkistaa jos joku asia on unohtunut.
Kerro itsestäsi jotain, minun tekemiset tiedät.
16.12.2025 16:02
Tiistaita@
Helppo on edetä jouluvalmisteluissa, tein listan päivittäisistä töistä.
Vielä on viikko jouluaattoon. Tänään sain valmiiksi keittiön kaappien sisällön siivouksen.
Vieraita on tulossa pyhien aikana noin kymmenkunta. Ruoka ja leivonnaiset riittävät jos en töppää lopputöissä ; )
Nyt taas huilaan. Listalla vielä kauppareissu.
Huomisen otan rauhallisesti käyn laulamassa kauniimpia joululauluja serkkutyttöjen kanssa seurakuntatalolla. Hiljennyn joulunsanomaan, ennen loppukiireitä; ))
16.12.2025 14:19
Myöhäisiltaa Tv.n äärestä@
Ollaan kiitollisia ajasta jolloin saimme käyttää peittelemättä omaa rakasta suomekieltämme.
Muistan myös kuinka leikimme Kekkosta, pantiin silmälasit polvelle ja oltiin ihan Kekkosii, että ; )
13.12.2025 22:49
Ehtoota@
Sain kaikenlaista aikaseksi. Aamupäivästä putsailin rönsyilevää peikonlehtiviidakkoa. Vaihdoin yhden ruukun isommaksi multasin ja lannoitin.
Huomasin, että kaaapissa oli sähkövatkain, samanlaista mitä äitinikin käytti. Niillä saan tehtyä loppusilauksia esim. massoja voileipäkakkuun ja vispattua kermavaahtoa yms.
Lähdin ostoksille, löysin Retro yleiskoneen. Ostin sen ja joulupaperia. Yleiskone ei joudu vielä hommiin. Laitan sen joulupakettiin ihan itselleni ;)
Ostin samalla pienen purkkikuusen, jonka pistän ulos portaitten viereen, koristelen valonauhalla.
Jääkaappikin tuli täytettyä ja jauhelihapihvejä valmistettua. Keitin runsaasti perunoita ja porkkanoita. Nyt syödään pari päivää rosollia jauhelihapihvien lisuna. Kun nousin ruokapöydästä keittiön siivous jäi mieheni kontolle, pötkähdin pitkälleni, olin rätti väsynyt.
Tässä maatessani olen lukenut palstaa ja löysin toimittaja Sanna Ukkolan kirjoituksen linkin Suomi24.stä. Se vahvisti sen, että anonyymius ruokkii vihan lietsojia.
Nyt sauna päälle, kivaa iltaa ; ))
12.12.2025 18:20
Kiitos linkistä, tämä vahvistaa ajatuksiani vihakirjoittajista. Nimettömänä pullantuoksuinen mummu muuttuu Rivo Riitaksi ; ))
12.12.2025 17:08
Minä ymmärsin vihdoinkin palstan häiriköiden motiivit. Asia on lukijoille itsestään selvää, kirjoitit, onkohan, epäilen.
12.12.2025 10:39
Huomenta Korvesta@
Olen seurannut miss Suomi Sarah Dzafcen rasismin syytöksiä ja ymmärtänyt vihdoin väärennetyn tiedon levittämisen taustoja.
Kirjoitin eilen Kenwood Shef yleiskoneen rikkoutumisesta ja tilalle uuden halvemman yleiskoneen hankkimisaikeista.
Vastaukset kommenttiini lisäsivät ymmärtämystäni. Olen aijemmin ajatellut väärinymmärtäjien olevan lukutaidottomia, mutta he osaavatkin lukea ja tietoisesti väärinymmärtää koska tavoiteena on alistaa toinen ihminen oman mielen mukaiseksi.
Sarah Dzafcenin rasismikohu sai valtavat mittasuhteet yhden valokuvan takia, jota manipuloitiin, hän menetti kruununsa.
Kysymyksen onko kellään kokemusta Rustan 79.90 € yleiskoneesta, johti epäilyyn varallisuudestani. Kenwood Shef on ammattilaisille tehty yleiskone ja kallis, en enää tarvitse kuin kotikoneen joululeivonnaisten ja synttäritarjottavien tekoon.
Paloman, Hillan ja minun kirjoituksien omavaltainen muunteleminen on muuttajan halua alistaa, mitätöidä ja tuottaa pahaa mieltä.
Älä sure Hilla, minäkin pähkäilen muistini kanssa, ennen leivonta reseptit oli päässä nyt pitää tarkistaa meneekö oikein.
Tänään kukkien hoitoa ja ehkäpä pistäydyn joulumarkkinoilla.
12.12.2025 10:06
Iltaa Korvesta@
Olipa kiva saada arvio säästöpossustani. Arviopaperinivaskasta selvisi kesäpaikkani mielenkiintoinen varhaishistoria, sekä myös kolmenkymmenen vuoden omistusaikanani käyttämäni rahat mökin kunnossapitoon. Remppavelkojen panttinahan on ollut rantatilani. No, onneksi velkaa ei enää paljon ole, vuonna 2020 tehdystä isosta ikkuna-ovi-rempasta jonkunverran.
Siinä paperiasioita hoidellessa meni aamupäivä ; )
Kahden jälkeen pääsin leipomaan. Tein kanelipullia ja omenakanelihillopullia, pakastan ne kohta. Maistiaiset otettiin, hyviä olivat.
Nyt huilaan, on tullut tehtyä hommia tälle päivälle ihan riittämiin. Sudokua seuraavaki.
10.12.2025 18:04
Iltapäivää korvesta@
Uskon, että moni meistä on tietoinen muistisairauksien eri vaiheista. Olemme myös ikäluokkaa joilla on kokemuksia miten toimia muistisairaan kanssa. Suorat lainaukset Wikistä ovat mielestäni tarpeettomia.
No, se siitä.
Onko jouluvalmistelut kohillaan. Ajattelin lähteä leivonta tarpeiden hankintaan nyt kun olen saanut taulujen kehystys- ja ripustushomman tehtyä. Hommansa siinäkin kun yrittää saada taulut seinälle määrättyyn korkeuteen. Turvalliset tikapuut onvat välttämättömät.
Ajattelin leipoa korvapuusteja sekä yhden täytekakun pohjan. Iltaruokakin vielä mietinnässä.
Katotaan.
09.12.2025 14:49
Katsoin illalla Muustojeni Julia elokuvan.
Surullisena mietin, onko ihminen muuttunut sitten 1930-luvun. Ei ole, pahuus elää. Sodat saavat aikaan julmuuksia yhtä lailla tänä päivänä kuin toisen maailmansodan aikana.
Valtioiden väliset sodat ovat vallanhalun sanelemia. Ihmisten julmuus toisiaan kohtaan alistamista.
Kuuntelin sotaveteraanin muistelmia sodasta, jos halusi selvitä, säästää oma henki, oli tapettava tai tuli tapetuksi.
Toivon, että saamme elää rauhan aikaa lopun elämämme. Riidat johtavat sotiin, eivät ennusta hyvää.
Nyt lähden kokeilemaan lumilinkoa, lunta on satanut ja autitallin edusta pitää puhdiistaa ; )
Eletään sovussa.
08.12.2025 11:51
Vinkki.
Takkahuoneessamme on televisio, siellä istumme iltaisin. Keittiö on yläkerrassa. Olen tehnyt korihissin. Se täytetään illan naposteltavista ja lasketaan narujen avulla alakertaan. Illan päätteeksi koriin asetellaan astiat ja nostetaan yläkertaan.
Tiskattavat kulkevat alhaalta ylös ja puhtaat päinvastoin.
Tänäiltana hissi on käytössä ; ))
06.12.2025 14:06
Iltapivää Korvesta@
Joulupuuhastelujen kertominen ja tekeminen on kivaa, mutta ymmärrän myös heitä, joille se tekee kipeää.
Ei minun elämä upeaa ole, vähän päivässä paljon viikossa, en jaksa kolmea tuntia enempää päivässä touhuta. Eilen iltapäivällä lähdin ostoskierrokselle, pari tuntia ruuhkissa ja paluu hämärässä kosteassa kelissä autolla ajaen kotiin, se alkoi olla jo liikaa.
Ostan kerralla useamman päivän tarpeet, ostos kassi on raskas. Me emme säästele, syömme hyvin.
Tämä päivä on lähtenyt hissukseen käyntiin.Taivastelin aamulla facebookin kanssa, en löytänyt muistot-osiota, josta pruukaan tehdä tarinoita. Onko formaattia taas uusittu vai onko muistini alkanut pettää.
Ostin eilen tauluilleni kehyksiä, eilen illalla sain yhden taulun kehystettyä, tänään kehystän toisen. Kolme taulua pitää kehystyttää liikkeessä, mittasuhteet eivät valmiissa kehyksissä aina toimi.
Luin HS. viikkolehdestä artikkelin Solvaus on yritystä hiljentää. Ei minua hiljennä jonninjoutava, päinvastoin vahvistaa, olen oma itseni ja se riittää.
Hyvää itsenäisyyspäivää.
06.12.2025 13:54
Katsoin juuri videon nuoresta naisesta, joka valmistautui juhliin. Hänellä on touretten sydrooma. Hän pelkäsi jos saa tik-kohtauksia ja alkaa vaikka kiroilemaan. Ihanan positiivinen nuori nainen "onneksi presitentti pari ymmärtää minua jos en käyttäydy kuten protokolla vastii. Joten pressaparille hatunnosto kun ottaa huomioon erilaisuudet niin sanottujen normaalien joukkoon.
05.12.2025 11:49
Lumeton tervehdys korvesta@
Eilinen meni maatessa, tänään pitää yrittää päästä liikkeelle. Eilen sain kirurgin puhelun veriarvot hyvät ja proteesi tiukasti paikoillaan. Toipuminen ottaa aikaa eikä suositellut lisä leikkauksia. Olen jo itsekin ymmärtänyt, että ei enää leikkauksia. Kärsivällisyyttä ja kuntoutusta. Serkkutyttö kertoi taas yhdestä pieleen menneestä leikkauksesta. Niitä sattuu liian usein, olisko syy sairaaloiden säästöissä.
Joulun rakentelu hyvässä mallissa, joulusiivous tilattu 18.12 ja sen jälkeen kuusi tuodaan sisään "tekokuusi" kynttilöineen ja
koti koristellaan jouluiseen asuun. Minimaailma on jo jouluntunnelmissa kuusineen ja joulu valoineen.
Viestettelimme mieheni tyttären kanssa, hän odottaa suomalaista joulua, joulukirkkoineen. Mietinkin josko leikittäisiin myös joulupukkileikkiä, me aikuiset ;))
Mikäpä että ei, voisi olla kiva juttu.
No, katsotaan, panostukseni jouluun alkaa hieman väsyttämään, mutta ehkä on hyvä ottaa välillä rauhallisesti.
Näin meillä ; ))
05.12.2025 11:36
En minäkään väittänyt niin vaan totesin verorahoja kertyvän syrjemmästäkin.
Kajaanissa on kivasti kulttuuri tarjontaa, Kajaanin teatteri on ollut tie julkisuuden tietoisuuteen monille näyttelijöille ja kirjailijoille. Kaunokirjallisuuden finlandia ehdokkaan Elli Salon kirjaan pohjautuvan näytelmän katsoin Kajaanin Kaupungin teattetissa.
Ei se ollut ihan makuuni, mutta näyttelijät tekivät siitä hyvän.
Olen samaa mieltä syyttelystä puolin ja toisin kanssasi, me kirjoittajat pidetään välillä liian kovaa meteliä tyhjästä.
04.12.2025 16:09
Tämä kirjoittamani runo kertoo joulupukkileikistä, niin lapsuuden kodissani kuin poikieni mummolassa.
Joulupukin vierailu
Äiti pirtissä joulua puuhastaa
kuusen kynttilät tunnelmaa antaa
lumen valkean saanut on pihamaa
lyhde tähkinä herkkuja kantaa.
Isä porstuaan menee, vilkaisee ulos
oisko kartanolla joulupukki jo tulos
hän avuksi riensi, oven kiini veti
eikä palannut kuten lupasi heti.
Koputus hiljentää riehuvat lapset
paikoilleen pienet jähmettyy
oven raosta erottuu valkoiset hapset
punalakkinen pirttiin ilmestyy.
Äiti sylissään pitää pienintä lastaan
kysyy: "Näkyikö isää hän pihalle riensi
ulos kiirehti auttamaan pukkia vastaan
hätäinen aina vaikka tulevan tiesi".
Pukki lahjat antaa, kiire on jatkaa
vilkutus vielä ja ukko käy matkaan
minne katosi isä, voi sitä parkaa
arkako lie kun aina noin karkaa.
Isä pirttiin ryntää on hikinen aivan
"En löytänyt ukkoa kohtuuton työ
juoksin ja etsin näin hirmuisen vaivan",
kuu hymyilee taivaalla, on jouluyö.
Mandi
04.12.2025 14:24
Olin 90-luvulla ravintolayrittäjä Kajaanin lentokentällä. Venäläiset turistit olivat toivottuja vieraita Kainuuseen, he jättivät runsaasti rahaa paikkakunnalle ja hiihto-ja lomakyliin.
Kajaanin lentokenttä on ollut viimevuosina useasti lakkautusuhan alainen, mutta valtion tuilla saanut jatkaa. Lentoyhteys on välttämätön Kainuulle etenkin paikalliselle yritysmaailmalle.
Lentoaika Kajaani Helsinki on reipas tunti junayhteys reipas kuusi tuntia.
Ei pääkaupunki seuden ihmiset yksin rahoita Suomea, veroja maksaa myös maaseudulla asuvat.
04.12.2025 14:15
Mitä jäi sinulta ymmärtämättä? Kirjoitin mitä media on julkituonut, tosin kansanomaisesti.
04.12.2025 13:58
Varas joulumarkkinoilla tai liikenteen ruuhkassa on varas vaikka olisi Timbuktusta kotoisin.
Riesoja kaikille, eivät anna hyvää kuvaa kaupungista turisteille.
Rikkaita asuu korvessakin tosin eivät kuulu tuttavapiiriini.
04.12.2025 13:56
Mediasta luettua, Marinin hallitus hoiti velvotteensa kriisitilanteessa hyvin, mutta rahahanat jäivät auki, mikä lisäsi valtion velkaa tilanteessa jossa hanat olisi pitänyt sulkea. Näin kansanomaisesti ilmaistuna. Velkaa jäi uudelle hallitukselle, velkaa jota he yrittävät hoitaa. Vienti ei vedä, Venäjä oli meille hyvä kauppakumppani samoin venäläisten turistit, heidän pois jääminen vahingoittaa koko Itä Suomea.
Ulkomaankauppa seisoo muuallekin.
Töitä jää vielä demareillekin jos valta vaihtuu.
04.12.2025 10:52
19 / 371