Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
korpikirjailija
korpikirjailija
korpikirjailija
Vapaa kuvaus
🫠
Aloituksia
105
Kommenttia
7414
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Maria Branyas, 117 vuotta.
Maria ajatuksia hyvään elämään.
"Mielenkiintoisten menneiden muistojen läpikäynti tekee minut onnelliseksi. Ja olen varma, että jos me kaikki vanhat ihmiset muistamme hyvät asiat ja pysymme optimistisina, voimme nauttia tasapainoisemmasta ja täyttävästä elämästä.
Minut tekee onnelliseksi ihanat matkamuistot.
Yötä💕
05.03.2024 22:56
Ehtoota korvesta@
Päivä oli kaunis ja kasvomme saivat hieman väriä.
Liekö sana narratiivi kilvoittanut kirjoittajia tutkimaan syvällisesti kirjoituksia.
Kokemustiestiedojen oikeellisuus kyseenalaistettiin tässä ketjussa, joka pohjautuu kirjoittajien arjen kokemuksiin.
Kun meille lanseerataan uusi sana kuten esim. eskaloitua sitä toistetaan kaikessa.
Usein uusien sanojen käyttö yhdistetään negatiivisiin tulkintoihin vaikka niillä on positiivinenkin puolensa.
04.03.2024 18:42
Juuri näin Ramoona, elämä jatkuu ja muistot kantavat arjen harmaudessa.
Matkailu avartaa..niin
Tutustuminen kehitysmaan ihmisten arkeen voisi avata jokaisen silmät todellisuuteen.
Katsellaanko maailmaa verhojen takaa, omistusasunnossa, jonka olet kovalla työllä maksanut vai humputellaanko välillä maailmalla.
Kouhotetaan ympäristön suojelusta, kierrätyksen tärkeydestä ja syyttellään lentämisen saastuttavasta paheesta. Mutta, mutta...
Sihanoukvillessä ei kierrätetä jätteitä, jätteet kipataan katuojiin. Kambotzassa ei ole jätteiden kierrätysohjelmaa. Kaikki muovi, bio, ja muu jäte kipataan samaan kasaan. Yli 15-miljoonan asukkaan Kambotzassa on kierrätys täysin kehitysvaiheessa.
Ajoimme Sihanoukvillen keskustasta Tumnuk Rolok nimiseen kalastajakylään. Valokuvat sieltä ovat silmiä hivelevän kauniita, ovat ne... mutta...todellisuus on läheltä toinen.
Kalastajat asuvat perheineen laiturien kylkeen paalujen päälle rakennetuissa talohökkelöissä. Kalan etova haju leijailee kaikkialla. Talojen oven edessä kasvatetaan minttua ja sitruunaheinää. Ne pitävät käärmeet loitolla. Lapset ovat hyvin hoidetun näköisiä ja talot sisältä siistin oloisia.
Tässä ote Peppi Pitkätossu Kiinan merellä blogitekstistäni.
Koostan kaukoidän matkaamme instan storeihin.
04.03.2024 13:17
Lasten hyvinvointi oli aina ennen omaa. Olimme koko perhe siis minä aviopuolisoni ja esikoinen juhannusta viettämässä Hossassa.
Olimme vuokranneet mökin. Illalla pidimme takassa tulta. Heräsimme mieheni kanssa yöllä itikkaparven ympäröimana. Laitoimme pojan petin päälle suojaverkon. Alkoi itikka jahti. Etsimme paikkaa mistä itikat tulivat.
Lopulta tajusimme sulkea pellit.
Se juhannusyö meni vähällä nukkumisella, väsymyksestä kertoi se, kun kuopus kysyi kahviaamiaisella, mikä te nauratte koko ajan.
03.03.2024 15:53
Mikä nimeksi aloituksille jos tekisimme jokainen oman näköisen narratiivin 🫠
Olisiko esim.
Tuonpuoleiset matkat.
Karkoitettu matkustaja.
Tuttut matkaympyrät.
Nurmeksesta Kolille.
Singaporesta Hong Kongiin.
Ihan hyviä, vai?
03.03.2024 14:35
Teimme yhden telttaretken poikien kanssa. Se jäikin viimeiseksi. Olimme Lahden leirialueella, pystytimme teltan. Alkoi satamaan ja koko yön satoi. En juurikaan nukkunut koska yritin pitää poikien puolen teltasta kuivana. Itse makasin vesilammikossa.
Aamulla ajoimme siskon luokse Kotkaan. Levitin teltan pyykkinarulle kuivumaan. Sen jälkeen sitä ei käytetty🫠
03.03.2024 14:15
Miksi uusia sanoja, suomenkieleen?
Mitä on Narratiivi?
"Narratiivi on suullinen tai kirjallinen esitys: kerrotaan, mitä on tapahtunut. Narratiivi on keskeinen muoto ihmisten välisessä kommunikaatiossa: narratiivin muoto vaihtelee muinaisilla nuotiotulilla kerrotuista kauhutarinoista nykyajan globaalien suuryritysten tapaan kertoa toiminnastaan."
wiki
03.03.2024 12:38
On vaikea löytää keskusteluaiheita, jotka kiinnostaisivat kaikkia. Tarinoiden kertominen on yksi tapa keskustella.
Olen kirjoittanut paljon tarinoita yhteiselosta lasteni kanssa kesäpaikassamme.Tarinoissani on todenperä, mutta myös sopivasti mielikuvitusta mukana.
Viikolla keskustelitte TV.sarjasta, joka oli täysin hepreaa minulle. Samoin kissoista, joita ei minulla ole, enkä edes kuvittele hankkivanikaan. Ymmärrän, että niistä on seuraa.
Matkailu olisi minun lemppariaihe. Tänään saimme yhteyden mieheni vanhimpaan tyttäreen, joka seikkailee Nepalissa. Latasimme kännyköihin polarsteps-ohjelman. Saamme ajankohtaista tietoa ja kuvia hänen matkakastaan.
TV.stä seuraan matkaohjelmia kuten Huippuvuoret yläilmoista.
Hierojani odotushuoneessa on iso tv-ruutu josta tulee trooppisten alueiden kiehtovia rantakuvauksia, kauniin musiikin soidessa taustalla.
Olen pyrkinyt löytämään instan tarinoille myös sopivaa taustamusiikia. Löytänytkin, aivan upeita ennen kuulemattomia sävellyksiä.
Olen viettänyt siis aikaani kuva-arkistojeni parissa. Ihania muistoja ja kun löytää nostalgista musiikia kuvia korostamaan se on rentouttavaa, mutta herättää myös kaihoisaa ikävää.
Jospa vielä kerran pääsisi upottamaan varpaansa Atlatin valtameren aaltoihin, no, ehkäpä.
Haaveita pitää olla.
03.03.2024 12:30
Lauantaiterveiset korvesta.
Olen ollut touhua täynnä, jopa niin, että aloin huolestuttamaan aivojeni jatkuvasta projektien tuotosta.
No, nyt olen levännyt ja ainut mitä tälle aamulle sain aikaan oli skillanin inspiroima lakanoiden vaihto.Ikkunat auki ja vuodevaatteet tuultumaan.
Helmikuussa en tilannut siivoojaa koska siivosin itse. Nyt ajattelin tilata tälle kuulle sehän on pääsiäinenkin loppukuusta ja vieraitakin odotettavissa.
Kesämökkini pihan sain hoidettua lumesta paikallisen yläasteen poikien kehittämällä yritysidealla. Nyt vain aurinkoa odottamaan ja terassille kahvittelemaan. Jospa lumisateet olisivat ohi.
Kiitos tepa, ystävämme ketjun kiusantekoon on lähempänä kuin osasin aavistaakaan; ))
02.03.2024 11:21
Kirjoituksesi lauserakenteeltaan tuntuu tutulta.
Mutta voit toki jatkaa hamaan tappiin. Jos ystävyys loppuu niinkin yksinkertaiseen asiaan kuin ulkonäön kommentointiin ei sellainen ole mitään ystävyyttä.
Niin tiimipari on saanut tutaa vuosia katkeruutesi.
25.02.2024 12:49
Päivää Korvesta@
Sinulla Skillaan ikäero vävyysi on sama kuin anoppillani minuun. 🫠
No, mistäpä me muusta kirjoittaisimme kuin omasta elämästämme.
Kovin on märkä ja sohjoinen keli täällä. Huoltofirma kävi juuri auraamassa pihamme. Raskaan näköistä on lumi. Olen tilannut aura-auton mökille, odotan, sillä aurauksen jälkeen lumet sulaa etelä-länsi tontillani nopsaan.
Aurinko yrittää juuri nyt heittää säteitään.
Sunnuntaipäivän rauhaa.
25.02.2024 12:39
Kerro mitä harrastat, mieleni harrastuksissa on avoin?
22.02.2024 12:11
Masentavia olette, ettekö löydä mitään positiivista ajateltavaa.
Kuten jo kirjoitin sulkeudun mielikuvitusmaailmaani luoden tarinoita ja valokuvaan nukkekotimaailmaani ja tänään lähden ihanien ihmisten keramiikkakerhoon. Käsilaukkuni lie esipoltettu, toivottavasti pysyi koossa. Lasitan sen tänään ja Aloitan (mielessä jo on) uutta.
Hyvä mielen saan onnistumisista.
Laihtumista kuvailitte
mediassa esitetyn kuvan mukaan.
Ilmeisesti olette lukeneet jonkun 250 kiloisen tarinan, kuinka hänelle kävi laihuusleikkauksen jälkeen, kuvia roikkuvasta nahkasta.
En toki tarkoittanut tälläistä laihduttamista. Tarkoitin ruokavalion tarkastelua, terveys edellä. Niin, perimälleni kiitollisena en rupistu 🫠
Ei täällä montaa entistä yrittäjää ole, joten tietämystä yrittämisestä ei juurikaan ole.
Nyt työväenliike pistää vastaan talouden nousulle. Konkurssi aalto on todellisuutta.
No, köyhtymistä esitetään myös meille eläkeläisille. Ymmärsin, että leikkaukset eivät koske pieneläkeläisiä, joten olen levollinen sen suhteen.
Torstai olkoon toivoa täysi.
22.02.2024 11:50
Huomenta Korvesta@
Ilmeisesti puhut itsestäsi.
Kirjoitustyyli säilyy puskassakin. Määrätyt sanat ja tokaisut toistuvat huomavamatta.
Joskus puskassa kirjoitetaan tietoisesti virheitä tai murretta, että nimimerkkiä ei tunnistettaisi.
Vanhojen arkistojen kätköjen kaivelu myös johtaa nimimerkkiin puskassa.
Itsensä peukutukset kireän kommentin jälkeen kertoo puskakirjautuneesta.
No, kaikkihan nämä merkit tunnistaa, eikö vain 🫠
Päivä noussut harmaana. Lumitöiden tekijä tilattu. Hän tuntee paikat ja tietää miten toimia. Esim. Terassit ja portaat pitää puhdistaa lumesta. Maksaahan se ulkopuolisen työn käyttö, mutta pitää ymmärtää, että itse ei jaksa jos haluaa nauttia kevään etenemisestä omalla rakkaalla niemellä. Kivahan se on jälkipolvillekin tulla lomilla, ilma työvelvoitetta.
Odotan aurinkoa, että pääsen kahviterassille auringon ottoon ja munkki kahville, sekä katselemaan jäällä ohikulkevia hiihtäjiä.
Aina siellä joku tuttu vilkuttaa ja tervehdyksiä huutelee.
Enpä ole vielä päivän töitä suunnitellut, niitähän toki ainakin päässä pyörii liiankin kanssa.
Eilen tein yrttiboxin keittiön ikkunapöydälle. Eli lie aika myös heitellä uutta multaa muillekin viherkasveille.
Hyvää päivän jatkoa🫠
20.02.2024 11:44
Tulin juuri kotiin. Oli kova työ päästä pihasta kadulle kun aura-autot olivat tehneet lumivallin pihaliittymän kohdalle. No, selvisin, tosin selkä on nyt kipee.
Ostin annosuunipellin. Nyt uunijuusto muhii, pian kullan keltainen,
Kiitos linkistä ; ))
17.02.2024 16:05
Saunapäivää@
Perjantai-ohjelmassa eilen
vuoden huumelääkäri Atte Virolainen kertoi mm. omia kokemuksiaan lapsuuskodin päihdeongelmasta. Lapsille kerrottiin, että perheen sisäiset asiat eivät kuulu ulkopuolisille.
Kulissit pitivät.
Kuinka paljon on perheitä joissa ei ole ollut avoimen kasvun ilmapiiri. Eli on eletty kulissessa.
Tähähän täälläkin törmää usein. Painotetaan, että perheen ja suvun asioita ei kerrota yleisillä keskustelupalstoilla. Ei tietty jos kaapissa on luurankoja.
Tälläisinä vaikeina aikoina kun maailmassa tapahtuu paljon pahaa, olisi kiva jutella aivan kuten kahvipirtissä on aina juteltu, tavallisesta elämämästä ilman ylimielistä tarttumista toisen "keksityiksi" tuntuviin kokemuksiin. Kaikilla meillä on kokemuksia, mutta ne ovat erilaisia kokemuksia
Monella meillä on hyviä harrastuksia. Ne ovat meille tärkeitä, ne tuottavat meille tekijöille iloa ja johtavat ajatuksemme pois ikävistä tapahtumisista, jota kuulemme ja näemme mediasta päivittäin.
Keramiikkapiirissä on ikäiseni leskirouva. Hän on valtavan hyvä tekemään vaativia maljoja ja koriste esineitä.
Kuitenkin hän vähättelee kaikkea tekemistään. Mutta vain omia tekemisiään. Hän ihastelee kyllä toisten töitä.
Uskoisin hänen käytöksensä johtuvan jostain menneen kokemuksesta. Häntä ei ole ehkä kannustettu ei arvostettu.
Samoin ounastelen näiden kokemuksiemme mitätöivien kommentoijien sävyn johtuvan negatiivisista onnistumisen kokemuksista.
Yöllä oli tullut runsaasti lunta. Lehteä hakiessani harjasin lumet oven-ja autotallin edesta sekä postilaatikkomme päältä.
Ostin eilen torilta ternimaitoa ja teen tänään uunijuustoa. Mietin josko saisin annosjuustoja, mutta pitäisi ostaa uusi vuoka. Onko kellään kokemusta pakastetusta ternimaidosta tehdyn uunijuuston pakastamisesta?
Onnistuuko?
17.02.2024 12:24
Itse en harrasta balettia;))
Mutta ystäväpiiriini kuuluu ex-balettitanssija, hänen miehensä ex-Oopperan johtaja (nyt eläkkeellä) Pari ystävääni on kirjoittanut kirjoja. Pöytälaatikossani on novelleja ja runoja. Näyttelijöitä tunnen vain kesäteatterin lavoilta.
Joskus seitkytluvulla kävin pianotunnilla,
silloisen poikaystäväni innoittamana ; ))
Jos omaa luovuutta mahdollisuuksia löytyy valtavasti.
16.02.2024 15:20
Eilinen siivous ja tämän päiväinen savenvääntö, aikamoinen kehon rääkki, väsyttää.
Olen harrastanut eri taiteenlajeja vuosikymmeniä. Mukana samat harrastajat, samanhenkiset ystävät. Upea porukka, jokaisella omanlainen tyyli toteuttaa itseään.
Suurinosa heistä on myös insta- ja facekavereitani.
Tänään sain muotoiltua raakapolttovaiheeseen käsilaukun. Joko se tulee palvelemaan minua työpöytäni hilipitööriveskana tai kesällä mökin pihalla kukkapottina.
Seuraavaksi pitäisi keksiä jotain uutta. Niin mitä seuraavaksi 🫠
15.02.2024 20:02
Sitä suomalaisten halipulaahan minä ihmettelin, koska itse olen elänyt poskisuudelmien ja halien maailmassa.
Korvessa halitaan, viimeksi (lukuun ottamatta kumppaniani jota halin joka päivä) halasin maanantaina Prismassa serkkutyttöä ja hänen miestään.
14.02.2024 16:38
No, nyt on puhdasta. Alan tykätä siivoamisesta, olenhan toki aina tykännyt, mutta parina viime vuonna ei kunto ole kestänyt koko taloa läpi käymään. Nyt jaan työt parille päivälle niin onnistun. Hyvä mieli on paras korvaus.
Avasin kännykän ja voi tätä sydänkuvioista halipulia mitä ystävänpäivä on saanut aikaan.
Stubbin ja Haaviston käytös on innoittanut yltäkylläisyyden syleilyyn. No, mikäpä hänessä.
Harmaa on ollut korven sää, nyt tosin aurinko yrittää pilkistää pilvien lomasta.
Hyvää ystävänpäivää nyt kuitenkin täältä Korvestakin ihan jokaikiselle 🫠
14.02.2024 14:28
62 / 371