Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
korpikirjailija
korpikirjailija
korpikirjailija
Vapaa kuvaus
🫠
Aloituksia
105
Kommenttia
7414
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Esikoinen ja miniä toivoivat kalaa ja heillä on nyt kevytruokavaliokausi 😉 kuopukselle käy lähes kaikki samoin meille 🙂
22.12.2023 20:26
Iltaa Korvesta@
Niin takarivin tyyneille kuin eturivin eetlolle ja pikkuisille olmeille.
Tulinpa iloiseksi luettuani kuinka joulumieli on hakusessa.
Kateus tuo vimmattu kateus nostaa päätä.
Päivät kateudesta vihreänä, itse en kerkiäisi puoliakaan velvoitteistani jos istuisin näissä talkoissa. Jäisi jouluvalmistelut tekemättä. Mitenkähän se kateus aina tulkitaan paheena vaikka sillä on myös hyviä puolia.
No, minulle ei saa olla kade, olen tolokku touhuaja. Tänään tein, toivon niin, viimeisen ostoskierroksen. Kinkku on uunissa ja ne eilen ostetut kuhat pakkasessa.
Joulupäivällisen aineet koossa.
Joulumenu.
Kuhaa katkarapukastikkeella, sitruunaa, perunoita.
Kinkkua luumuisella ruskealla kastikkeella.
Porkkana-ja lanttulaatikkoa.
Rosollia, silliä, graavilohta, lehtisalaattia.
Saaristolaisleipää
Piparkakkuja, sitruunainen juustokakku.
Briejuustoa. Kahvia ja teetä.
Punaviiniä, valkoviiniä ja vettä.
Näillä mennään, eikä mitään ole jätetty viimetinkaan.
Olen koristellut tänään myös kuusen ja muutenkin ripotellut jouluntaikaa koko huusholliin.
22.12.2023 19:21
Tunteet käyvät pinnassa, huolet lepää hartioilla. Haluaisin, että joulun odotus olisi onnellista aikaa. Kuitenkin jokapäiväiset uutiset niin maailmalta kuin kotomaasta lannistavat mielen. Ihmisen arvo ei ole mitään ei sodassa ei rauhassa. Prahassa verilöyly, Gazassa ja Ukrainassa sota.
Ilmojen hallitsijakin tuntuu olevan joulun viettoon rientäviä riesana. Lumimyrräköitä ja räntää matkalaisten harmina.
No, elämä on. Olen päässyt jouluvalmistelujen loppuun. Kinkun laitan huomenna uuniin. Kuhaa kävin ostamassa rekotorilta paikalliselta kalastajalta, kala oli eilen pyydettyä.
Esikoinen soitti juuri, ajavat Kajaaniin jouluaattona ja joulupäivänä nautimme joulupäivällistä, mikä parasta toivoivat kalaa.
No, taas joulumieli palasi.
21.12.2023 23:23
Aikataulu piti hyvin, kun otin lohipiirakan uunista huoltoyhtiö tuli pihalle lumitöihin.
Kiitos Skillan pasteijataikinan reseptistä, oli hyvää ja mureaa. Tein näet ison piirakan roippeista muutaman pasteijan jotka juuri söimme päiväkahvilla.
Kuusi on sisällä kuivumassa. Nyt huilaan.
Kun nyt mietin viimejoulua, en ollut vielä kunnossa enkä jaksanut näin paljon kuin nyt. Sekin joulu meni ja ilman hössötystä.
Osasyynä intooni puuhastella on tietenkin onnistunut kipulääkitys.
20.12.2023 14:04
Pikkulauantaita@
Lunta on yöllä satanut sen huomasin kun kävin postilaatikolla. Mielenilmaisuja jatketaan neljä postilaatikon lumet oli pyyhitty, meidän laaatikon päällä oli 20 cm lumipylväs ; )) Hyvä näin, pystyn arvioimaan yöllä tulleen lumen määrän. Onneksi meillä on huoltoliike, joka käy puhdistamassa pihan. Odotan jahka puhdistajat tulevat, haen sitten joulukuusen autotallista. Illemmalla sen koristelen.
Tänään vanhanajanlohipiirakan teko. Ehkäpä kinkun ja jouluvirvokkeiden haku.
34-vuotta tulee kuluneeksi ensi yönä kun kuopukseni syntyi, se oli ihana joulu. Kinkunkin kerkesin hakea, ennen sairaalaan lähtöä.
Näissä tunnelmissa.
20.12.2023 10:40
Kyllä tämäkin joulu valmistuu ; )) Väsyttää no, ei ihme koko ajan kivaa joulupuuhastelua.
Onneksi koti on siisti siitä piti tänään huolen siivoojamme
Kävin ostoksilla, hain sinikuusen, on nätti, mutta vielä autotallissa. Huomenna kannan sen sisään.
Viimeiset piparit tuli uunista ulos. Nyt arvon tekisinko pieniä pasteijoita vai ison lohitäytteisen vanhanajan piirakan.
Jätän pasteijataikinan kylmään ja huomenna päätän mitä teen, vaikka taidan sittenkin päätyä lohipiirakkaan.
Päivälliseksi riisipuuroa ja kinkkua ; )
19.12.2023 17:59
Minulta usein kysytään mitä haluaisit lahjaksi.
Olen toki miettinyt minkälainen lahja saisi minut jouluaattona iloiseksi. En keksi. Minä haluan antaa joulun läheisilleni. Joulun valmistelu on ihanaa ja joulunvietto rauhallisesti ilman kiireitä.
Siinä se on.
Tein tänään pipari-ja pasteijataikinat jääkaappiin tekeytymään. Jo kolmas satsi pipateita, mutta niin hyviä, että ne häviää äkkiä vadilta.
Kuka lie joka ne syö
18.12.2023 20:41
Hauska huusiväittely. Meillä kummallakin on oma vessa ja pidämme huolen omista paskoistamme ; ))
18.12.2023 12:00
Yläkerta on täysin käytettävissäni, kuuluu vuokraoikeuksiini. Fysioterapeutin ohjeet...Portaat apuun kuntoutusohjelmassa.
18.12.2023 11:13
Kokeile se on hyvää ja edullisempaa kuin mätituotteeet.
18.12.2023 10:58
Meidän jälkeläisissä on kasvisyöjiä. Tänä vuonna en panosta heihin, paistan kinkun, syö ketkä syö ja kyllä se kinkku maistuu vegaaneillekin ; ))
18.12.2023 10:57
Pitäisi alkaa touhuilemaan, mutta huomasin noustessani yläkertaan uusien lääkkeiden hyvät ja huonot puolet. Kipuja ei juurikaan ole mutta lonkka elää omaan tahtiinsa, vetää jalan yllättäin alta. Olin kaatua keittiön ovella. Nyt pitää liikkuessa olla varovainen ja käyttää keppiä turvana.
Makriina@
Olen viettänyt ennen koronaa useita kuukausia vuodesta Hollannissa. Nyt kun kävimme sieĺlä totuus iski silmille, moni lähipiirimme henkilö oli muuttanut tuonpuoleiseen. Surullista, mutta ei aika mennt enää palaa.
No, nyt töihin.
Ensin nurkkien putsaukseen ja sitten josko leipoisi lisää pipareita ne kun ovat jo tehneet kauppansa. Lisäksi jos tekisin pasteijoita.
Huomisen jälkeen en taida keittiötä enää sotkea vaan teen tänään jauhoisemmat työt.
Tähän lisään vielä ...kalori epäilijöille vastaan ...minä teen mitä haluan, muut mitä osaavat... ;))
Iloista mieltä kaikille puuhastelijoille.
18.12.2023 10:52
Taulukolaasin talojen paikat alkavat hahmottumaan kukin kohalleen. Listojen teko onnistui, no, suurin piirtein. Sahautin tiukin mittasuhtein levyn ja listat joten asettelu oli millityötä. Vanhat ruskeat puulistat sopivat hyvin tähän vanhojen talojen projektiin. Nyt työ jää odottamaan viimeistä talon osaa.
Kävin tänään mökillä sen verran tein lumitöitä, että pääsin portilta pirtiin kapeata polkua pitkin.
Tarkistin lämmöt ja vaihtelin pattereita joululyhtyihin, jotka sytytän myöhemmin viikolla.
Huomenna kohentelen kodin nurkkia, tiistaina tulee siivooja viimeistelemään paikat.
Tekisi mieli kokeilla Skillanin pasteija reseptiä, no katsotaan tokenenko.
Jouluruokien raaka-aineita ostelen nousuviikolla. Rosollitarpeet ja kinkku ovat ostolistalla, lanttulaatikkoakin vois ostaa tai tehdä, katotaan; )
Täĺlaisia mietteitä tänään.
17.12.2023 18:38
Eihän sinua ole kielletty kirjoittamasta ketjuun.
Toivomukseni oli.....Josko lopettaisit tuomasta riitaa skillanin ketjuun.....
Kirjoitatko kännipäissäsi kun et muista jälkeenpäin mitä olet kirjoittanut.
Puskistakin sinut tunnistaa ; ))
16.12.2023 18:53
No, kilpailu vie turhaan hyvää energiaa.
Terveiset mökiltä. Piti ihan aluksi tehdä siellä lumitöitä. Raivasin polun puuvajaan.
Etsin sopivia ikkunan pokia. No, löysin, mutta näin talvella niiden työstö tauluuni olisi hankalaa, joten varastosta otin mukaan listoja ja ajoin puutavarakauppaan. Ostin vanerilevyä.ja sahautin sen ja mukanani olleet listat määrämittaan..
Kävin Tokmannilla ostin kolme tölkkiä kaljaa ja naulapussin. Sanoin myyjälle, että kaljat vien miehille ja naulat pidän itse. No, nyt huilaan. Eihän sitä mahottomia.
Buranat ja Panadolit on nyt pannassa. Sain tohtoriltani täsmälääkkeitä. Niissä ei ole punaista kolmiota.
Et ilmeisesti ole tietoinen, että minulla on perhettä. On toki yhteena kumppanin kanssa meillä on kuusi jälkeläistä. Jouluna neljä tulee nauttimaan leivonnaisiani ja ruuat häviää samalla parempiin suihin.
Sairaalassa olon jälkeen, ymmärsin, että minä sain uuden elämän, minulla on vielä yhtä sun toista touhua, joka miellyttää itseäni ja läheisiäni.
15.12.2023 14:55
Opettaja kertoi, että hänellä on ollut jo vuosia ulkovajan ulkoseinällä vanhoista ikkunoista tehty keramiikkatöillä koristeltu taulu.
Eli voi ripustaa uloskin ; )
14.12.2023 19:58
Oletko ollut yhteydessä neurologiin? Minusta oireesi ovat jotenkin minulle tuttuja.
Kun sairastelin alkuvuodesta 2022, olin väsynyt ja saamaton. Minua tutkittiin, kaikki veri-ym. arvot olivat hyviä. Sekavuus lisääntyi, minut siirrettiin Kuhmon sairaalasta, koska KAKS.sta ei löytynyt tilaa.
Kuhmosta muistan kuinka minut ohjattiin syömään yleiseen ruokatilaan. En pystynyt syömään koska käteni tärisi rajusti.
Kerroit lumitöistä, jotenkin aloin miettimään,
olisiko sinun sairautesi taustalla mahdollisesti autoimmuunisairaus. Autoimmuunisairauksia on monenlaisia, minulla kehon immuunijärjestelmän pettäminen päästi viiruksen aivoihini.
No, onneksi taitava neurologi löysi syyn ja pelasti henkeni.
Niin, kokemustietoa tämä on minulta, mutta tiedä häntä olisiko siitä jotain hyötyä sinulle.
14.12.2023 18:57
Terkut keramiikasta. Tein sen puuttuvan palan talokolaasiin. Opettaja oli myös tekemässä omaa talokolaasiaan, mutta pienemmässä koossa kuin omani. Hänellä oli puisia taulunkehyksiä. Kysäisin miten toteutaisin tauluni kehystämisen, jolloin opettajani sanoi, että jos saat jostain vanhoja ikkunoita pokineen, voisit käyttää niitä kehystysmateriaalina. Niinpä tietenkin, onhan minulla varastossa erilaisia ikkunoita mökkirempan jäljiltä. Miten en ollut tuota tullut ajatelleeksi. Tässä taas huomaa, että kyllä vanha tavara kauppansa tekee.
14.12.2023 17:32
Joskus pelko ja masennus iskee kun terveys temppuilee. Näin kävi keskiiviikkoaamuna.
Olin sopinut serkkuni kanssa, että lähdemme seurakuntakeskukseen hiljentymään joulunsanomaan.
Lauloimme sielun kyllyydellä vanhoja joululaluja. Kuinka ollakaan sain mielenrauhan.
Menin iltapäivällä lääkärin vastaanotolle levollisin mielin. Keskustelimme kipulääkityksestäni. Sain uudet reseptit, tänään aloitan niiden kokeilun.
Tänään keramiikkaa, teen ehkä vielä yhden talotaulun. Talokonaisuus on muutoin suurelta osin valmis, mutta yhden palan tunnen puuttuvan. Tänään on viimeinen kokoontuminen ennen joulua, joten taulun kokoaminen jää tammikuulle jos nyt en keksi jotain uutta ratkaisua koota jo valmiit osat yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Katsotaan aina pitää olla haasteita ; )
Sain juuri puhelimessa ohjeet joulusinapin teolle, pitänee kokeilla.
14.12.2023 12:43
Jaa, onko ollut ongelmia, en ole ehtinyt aijemmin kuikistaa palstalle.
Olen leiponut. Hyviä pikkupullia eri täyttein. Piparitaikinaa tein myös lisää.
Nyt oikaisen selkää, kohta lähden kauppaan.
Päivälliseksi syötiin näet jääkaapin jämät, siispä kaapin vaihtoehtoja pitää täydentää.
Sain päivällä puhelun ja kutsun lääkärin vastaanotolle huomiseksi. Hyvin sopii, olen puuhasteluni puuhastellut, nyt voin keskittyä terveyteni hoitoon.
Serkkukin soitti ja muistutti hengen hyvinvoinnista, seurakuntakeskuksen kauneimmat joululaulutapahtumasta huomenna.
Noista tekstien läpi menoista sen verran, että itse en juurikaan kirjoita kommenttejani suoraan palstalle vaan omiin tiedostoihin Silloin en hukkaa tekstejä bittitaivaalle. Ne kun jäävät sellaisinaan muistiin jos kopiointi ja liitä toiminto pettää.
Ei kun uudestaan⛄️
12.12.2023 18:04
65 / 371