sami-90

Yhden sielussa tuli on ikuinen<br />toinen jäästä sulattaa vain sen<br />joku täällä aina rakastaa<br />joku vain tahtoo unohtaa<br /><br />Yksi liikkuu leijonan askelin<br />toiselle riittää pieni haavekin<br />joku leijuu keijujen suojissa<br />toinen tanssii susien kanssa
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia37 aloitusta · 329 kommenttia
- Olen kokenut mielenkiintoisena laskea excel-taulukkoon syömieni ruokien proteiineja, kaloreita jne. Koen ylipäänsä mielenkiintoisena laskeskella kaikenlaisia asioita. Ala-aste aikoina seurasin formulan tilastoja tekstitv:stä. Laskeskelin kaikkea, että millaiset mahdollisuudet jollain kuskilla on ohittaa joku toinen kuski kokonaispisteissä loppukauden aikana yms.
Ala-aste aikoina tykkäsin pelata Liberogrande nimistä jalkapallopeliä pleikkarilla. Siinä pelissä näkee eri joukkueiden tilastoja. Voitettujen otteluiden määrä,tasapelien määrä ,hävittyjen otteluiden määrä jne. Tykkäsin vertailla eri joukkueiden tilastoja. Tapana oli pelata huonosti pärjänneellä joukkueella. Yritin saada huonoille joukkueille enempi voittoja jne.
Jonnekkin 2000-luvun alkuvuosiin asti harrastin musiikin nauhoittamista cd-levyiltä kaseteille. Kuuntelin kasetteja walkanilla, joka on vielä käytössä. Joskus kävi sellainen vahinko, että kesken nauhoituksen kasetista loppui nauha kesken, eikä koko biisi mahtunutkaan siihen kasetille. Keksin, että laadin ensin biisilistan paperille, ja lasken biisien minuutit yhteen. Sillälailla tiesin etukäteen, että joku biisilista mahtuu varmasti kasetille. Ostin yleensä 90 minuutin kasetteja.
Kun asuin vielä vanhempien luona, luin keskustelupalstoilta, paljonko yksin asuvilla ihmisillä menee rahaa ruokaan, sähköön, jne. Tein arviota exceliin siitä, paljonko tulee menemään rahaa sitten yksin asuessa. - Millaisia mausteita tykkäätte käyttää ruuassa? Itsellä vakiokäytössä on suola, valkosipulijauhe, paprikajauhe, mustapippurijauhe, tabasco, sekä sriracha chilikastike. Ennen käytin myös sipulijauhetta, mutta nykyään silppuan kokonaisia sipuleita ruuan sekaan.
Tapaan ostaa mausteet nykyään isoissa purkeissa, niin riittää pitemmäksi aikaa. - Millaisia mausteita tykkäätte käyttää ruuassa? Itsellä vakiokäytössä on suola, valkosipulijauhe, paprikajauhe, mustapippurijauhe, tabasco, sekä sriracha chilikastike. Ennen käytin myös sipulijauhetta, mutta nykyään silppuan kokonaisia sipuleita ruuan sekaan.
Tapaan ostaa mausteet nykyään isoissa purkeissa, niin riittää pitemmäksi aikaa. - Itse en ole juoksua harrastanut. Viime vuonna hankin sellaisen voimistelupatjan tarkoituksena tehdä vatsa/selkälihasliikkeitä. No, ei vielä ole kovin monesti tullut tehtyä niitä vatsa/selkälihasliikkeitä. Aia välillä tulee muutama päivä tehtyä niitä, ja sitten on ollut parin kolmen kuukauden tauko siinä hommassa. Eipä tuollaisesta ole mitään hyötyä, kun touhu ei ole ollut säännöllistä. Nyt sitten tällä viikolla aloitin uudestaan, ja toivottavasti ei innostus lopahda taas kesken.
Aloitin eilen katsomaan Netflixistä Lock up-sarjaa, jossa on dokumentoitu vankien arkea telkien takana. - Muistan lapsena katsoneeni ostostv mainoksia. Alkoi muistumaan monia tuotteita, joita siinä markkinoitiin. Aromipesä, professional-ohjelmisto, laihdutusvyö, stepperin kaltainen laite, joku muotoiltu tyyny niskan tueksi.
Kirjoitin aiemmin tänne ruokavalion suunnittelusta excel-taulukon avulla. Tämän seurauksena on syntynyt jonkunlainen terveysintoilu. Olen netistä etsinyt paljon tietoa ravitsemuksesta. Olen ollut kiinnostunut siitä, mistä eri ravintoaineita saa, ja miksi jotain tiettyä ravintoainetta pitää saada.
Olen alkuvuoden aikana katsonut joidenkin urheilijoiden, pääasiassa kehonrakentajien ruokaan liittyviä youtubevideoita. Ovat tehneet videoita kokkailuistansa, kaupassa käynneistä, jääkaappiensa sisällöistä jne. Itse en tosin ole mikään kehonrakentaja, mutta heidän videoitaan on tullut katsottua youtubesta.
On tullut nyt talven aikana syötyä kaikenlaisia ylimääräisiä herkkuja. On joo excelissä suunniteltu ruokavalio. Mutta on tullut usein syötyä listan ulkopuolisia herkkuja. Olen kyllä syönyt normiruokia, mutta on tullut sorruttua herkkuihin myös. Mitään aterioita en siis ole korvannut herkuilla, vaan oon ensin syönyt normaalin ruuan, ja illalla syönyt eineshampurilaisa yms. Nyt olis tarkoitus jättää vähemmälle ylimääräiset herkut. Tyyliin vaan viikonloppuna. - Tosiaan on venyttelyt olleet omalla kohdalla täysin olematonta. Kannattaisi varmaan alkaa venyttelemään. Eilenkin piti kävellä ylimääräinen kierros kahden ruokakassin kanssa, jotta askelmäärä ylitti asetetun tavoitteen. Jonkunlainen pakkomielle varmaan kyseessä, niinkuin aiemmassa viestissä kerroin.
- Muistan kaksi toistuvaa teemaa unista, kun olin muistaakseni jotain 11-12 vuotias. Yksi oli sellainen, että olen jossain kaupassa tai muualla julkisella paikalla. Yhtäkkiä huomaan olevani alasti. Häpeän asiaa, ja lähden juoksemaan kotiin. Toinen toistuva uni oli, että kompastun unessa omiin jalkoihin. Minulla oli näissä unissa vaikeuksia nousta takaisin pystyyn jalkojen velttouden takia. Lopulta pääsin aina takaisin pystyyn.
Aloitin ammattiopiston 2007. siinä sitten saman talven aikana sain ensimäisen unihalvaus kokemuksen. Ihmisen keho on nukkuessa halvaustilassa. Joissain tapauksissa halvaustila voi jäädä päälle herätessä. Säikähdin tilannetta, kun herään yöllä, enkä pysty liikkumaan. Unihalvauksia tuli useampia ammattiopistossa opiskelun aikana. Pariin kertaan tuli unihalvaus kesällä 2010 ennen armeijaan lähtöä. 2012 oli ajanjakso, kun en ollut kuntouttavassa työtoiminnassa tai missään. Tuolloin noita unihalvauksia tuli muutamaan kertaan. Valvomisilla, ja epäsäännöllisellä unirytmillä varmaan osuutta asiaan. Omilleen muuton jälkeen tuli melko pian ainakin kerran. Nyt maalis-huhtikuun vaihteessa on tullut kolme unihalvausta. - Oon omia askelia seurannut päivittäin. Yksi kilometri on noin 1400 askelta, eli yksitoista kilometriä on noin 15400 askelta. Matka kuntouttavaan työtoimintaan on noin pari tuhatta askelta.
Joskus loka-marraskuun aikoihin kävely oli mulle jonkunasteinen pakkomielle. Kaupasta kun olin menossa kotiin, niin monesti piti kävellä ruokakassien kanssa korttelin ympäri, että askelmäärä ylittää jonkun tietyn tasalukeman. Vasemmassa ulkoreidessä polven yläpuolella oli monesti polttelevaa särkyä. Tätä ilmeni monesti, kun olin kävellyt pitkän matkan päivän aikana, ja pysähdyin kaupassa katsomaan jonkun tuotteen tuoteselostetta.
Istuin Citymarketin sisääntulon luona olevalle penkille googlettamaan kännykällä asiasta. Päädyin muunmuassa kehonrakentajien foorumille pakkotoisto.com-sivustolle. Jotenkin googlettamisen perusteella päädyin tulokseen, että kyseessä on jonkunlainen lihaskalvon kireys tai jotain sinne päin. Nyt tuota vaivaa ei ollut. Liekö asiaan vaikuttaa se, kun olen kävellyt keskimäärin vähemmän? - Oon 27v mies, parisuhdeasioissa täysin kokematon. Oon lapsesta asti viettänyt paljon aikaa yksin. En vaan hakeudu sosiaalisiin tilanteisiin. Äiti käy mun luona kerran viikossa. Siinä on mun sosiaalinen elämä.
- Käytän Pirkan kauramaitoa d-vitamiinin, b12-vitamiinin, sekä kalsiumin saannin turvaamiseksi.
- http://www.vegaanituotteet.net/valmistusaineet/e-koodit/
Tuolta löytyy luettelo varmasti eläinperäisistä, sekä mahdollisesti eläinperäisistä lisäaineista. - Kerroin täällä aiemmin tavoitteesta kävellä vuodessa Suomen asukasluvun verran askelia. Viime viikon perjantaina tuli kuluneeksi puoli vuotta, kun aloitin askelia mittaamaan. Puolet tavoite askelmäärästä tuli täyteen jo viime viikon maanantaina.
Näin yhtenä yönä unta, että kirjoitin tänne jotain lotosta, ja sen pelaamisesta. Useampaan kertaan oon nähnyt unta, että pelaan kauppojen kolikkopelejä, ja voitan kauheasti rahaa - Oon talven aikana katsonut paljon kaikenlaisia top5 videoita youtubesta. Top5 mielikuvituksellisinta vankilapakoa, top5 oudointa salaliittoteoriaa jne. Useampikin tubettaja tekee tuon tyylisiä videoita suomeksi youtubeen. Oppii kaikenlaisia nippelitietoja tuollaisista videoista.
Ostin alkuviikosta Madventures DVD-boksin. Löysin kyseisen boksin jo aiemmin Prisman DVD-hyllyssä, mutta ostin vasta alkuviikosta sen. Muumit uusilla äänillä on myös Myytävänä. Olen nähnyt paikallisessa Citymarketissa, sekä Prismassa myytävänä. Mutta en ihan siihen hintaan raaski ostaa. Ei tullut myöskään hankittua aikoinaan sitä DVD-boksia, missä oli muumit alkuperäisillä äänillä. - Kuntouttavassa työtoiminnassa olen nähnyt tuollaisen pressopannun miehellä, joka tekee jonkinlaista teetä. Luin wikipediasta, että myös jotkut ravintolat käyttää pressopannua teen hauduttamiseen. Ostamani kahvipavut Paulig mundo luomu kahvipapuja. Joskus huomasin Lidlissä myynnissä jotain puisissa purkeissa myytävää kahvia. Huomasin, että ovatkin jauhamattomia kahvipapuja. En omistanut tuolloin vielä kahvimyllyä, niin jäi ostamatta.
- Itsekkin käytän tuota s-ryhmän foodieta, josta näkee ruokien hintoja. Keskolla on oma sovelluksensa kruoka. Olen ladannut molemmat kännykkään. Kruoka sovelluksessa pitää olla kirjautuneena sisään, ja siinä yhteydessä vaaditaan plussakortin numeroa. En ainakaan onnistunut kirjautumaan ilman sitä kortin numeroa. Voin siis kotona kännykällä vertailla kauppojen hintoja. Kotipaikkakunnallani on Prisma sekä Citymarket. Käyn kummassakin kaupassa ostamassa ne tuotteet, mitkä on kyseisessä kaupassa halvempia.
- Kerroin täällä viime kesänä painon kanssa kamppailusta. 2014 sain painoa pudotetuksi 16 kiloa. 2016 helmikuulla ostin kotiini oman puntarin. Ne 16 kiloa olivat tulleet takaisin. Aloin sitten uudestaan puottamaan painoa.
Tänään kävin puntarin luona tarkistamassa nykyisen painoni. Laitoin pituuden ja nykyisen painon netistä löytämääni painoindeksilaskuriin. Painoindeksissä 25 tarkoittaa lievää ylipainoa, ja nykyinen painoindeksini on 24.9. Eli olen normaalipainon ylärajoilla. Kaksi vuotta sitten painoin 30 kiloa enemmän, ja painoindeksini oli tuolloin 34.5, eli merkittävä ylipaino. Jos olisin tuolloin lihonnut vielä pari kiloa, olisin ollut vaikeasti ylipainoinen. - Olen nyt tuota tekstiä lukenut läpi, ja muokannut sitä. Olen jakanut tekstin alaotsikoihin. Nyt mietinnässä, että julkaisenko tekstiä, missä kannattaa julkaista. Mietin myös, että voisko sen laittaa niin, että vaan linkin saaneet voi lukea sen. Bloggerissa voi laittaa niin, että blogin ylläpitäjä voi määritellä, mitkä nimimerkit pääsee blogiin lukijaksi.
- Kerroin aiemmin täällä, että olen omaa elämäntarinaa taltioinut tekstin muotoon. Tänään jatkoin sitä pitkästä aikaa. Ehkä joskus laitan sen jonnekkin julkisesti luettavaksi. Ennen sitä kuitenkin aion lukea tekstiä läpi, ja miettiä, että mistä asioista haluan olla kertomatta netissä. Ehkä joskus.
- https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005198084.html
Tällaisen uutisen luin perjantaina. Eli pitäisi hakea yhtä työpaikkaa per viikko, jos/kun tuo astuu voimaan. Kun en oikein tiedä, mihin voisi hakea.
”Työtä ei tarvitse hakea niinä viikkoina, jolloin työnhakija on ollut töissä tai työllistynyt yrittäjänä. Lyhytkestoinenkin osa-aikatyö tai keikka yrittäjänä siis tulkitaan aktiivisuudeksi.
Työtä ei tarvitse hakea myöskään sairaana tai silloin, jos työnhakija on osallistunut työllistämistä edistäviin palveluihin vähintään yhtenä päivänä.”
Olen kuntouttavassa työtoiminnassa. Käsittääkseni kyseessä on työllistämistä edistävä palvelu. Olen ollut yleensä heinäkuun tauolla työtoiminnasta. Eli jos heinäkuun aikana haen kerran viikossa jotain työtä, niin vältyn 60 päivän karenssilta?
Mietin tässä erilaisia vaihtoehtoja. Aloin miettimään lähiseudun firmoja, joihin voisi hakea töihin.
Allapäin itselleni tulee kaikenlaisia fiksuja, sekä vähemmän fiksuja ideoita. Yksi vähemmän fiksu idea tuli mieleen, kun asuin vielä vanhempieni luona 2015 kesällä. Isälläni oli, ja on edelleen uhkapeliriippuvuus. Jouduin säästämään rahaa muuttamiseen salaa, ettei isä ole jatkuvasti pyytämässä säästämiäni rahoja lainaksi. No se vähemmän fiksu idea oli se, että lähden täältä pikkuiselta paikkakunnalta junalla jonnekkin isompaan kaupunkiin. Sitten menen paikalliseen sossuun itkemään, että tarvitsen asunnon. Olisivat varmaan sanoneet, että mene takaisin vanhempiesi luo.
Laskeskelin tässä, että paljonko saan tukia vuoden aikana, jos 60 päivää on karenssia. Laskeskelin excel-taulukossa myös, että mihin ne jäljelle jäävät rahat riittää. Jos en pidäkään taukoa ollenkaan kuntouttavasta työtoiminnasta, niin käsittääkseni välttyisin sillä karenssilla, koska onhan kuntouttava työtoiminta työllistämistä edistävä palvelu. Tai sitten pidän vaan yhden viikon taukoa, ja haen johonkin siivousfirmaan tai johonkin töihin.
Tiedä sitten, mitä pitäisi tässä tilanteessa tehnyt. Terveisin: Jo 2012 marraskuusta lähtien kuntouttavassa työtoiminnassa ollut. - Kerroin aiemmassa viestissä suunnitelleeni uutta ruokavaliota excel-taulukkoon, ja huomasin proteiinin saannin olevan vähäistä. Nyt on jonkun aikaa kulunut tästä, ja olen huomannut asialla positiivisia vaikutuksia. Kädet ei enää väsy yhtä helposti. Kuntouttavassa työtoiminnassa tarvitsee käyttää käsivoimia joihinkin hommiin. Omien syömisten kirjaaminen ylös tosiaankin auttaa hahmottamaan, että paljonko tulee syömistään ruuasta mitäkin ravintoaineita.