Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. Tässä+elämässä+on+tilanteita,+joissa+toivoa+ei+ole.+Silloin+täytyy+tehdä+itsemurha.+Mutta+jos+tämänpuoleista+toivoa+ei+enää+ole,+kertokoon+pappi+tuonpuoleisesta.+Kai+papit+vielä+tuonpuoleiseen+uskovat?+Vai+joko+siitäkin+on+luovuttu?+Joko+kristinuskosta+on+tehty+kokonaan+tämänpuoleista?
  2. Olet+oikeassa.+Kalvinismissa+todella+on+sellaista+armoa.+Mutta+kalvinismi+on+muuten+niin+kauheaa.+Kauheinta+siinä+on+rajoitettu+sovitus:+miten+sellaisen+opin+kanssa+voi+elää?+Jos+olisin+kalvinisti,+olisin+ehdottoman+varma,+että+Jeesus+ei+ole+kuollut+minun+puolestani.Mutta+ajatus,+että+Jumala+on+valintansa+tehnyt+ja+siihen+valintaan+mikään+minun+tekoni+tai+sanani+ei+mitenkään+voi+vaikuttaa,+että+Jumalan+valinta+seisoo+ja+pysyy+kuin+kallio,+se+on+lohdullinen+ajatus.+En+voi+mitenkään+aiheuttaa+peruuttamatonta+tuhoa.Jos+olisin+elänyt+täydellisen+elämän,+jos+en+olisi+kristittynä+(ja+myös+ei-kristittynä,+mutta+ennen+kaikkea+kristittynä)+tehnyt+ja+sanonut+ja+kirjoittanut+asioita,+jotka+olisi+pitänyt+jättää+tekemättä,+sanomatta+ja+kirjoittamatta,+niin+ehkä+silloin+voisin+sietää+synergismia.+Ymmärtäisin+synergismin+edelleen+sielunkidutusjärjestelmäksi,+mutta+jos+olisin+täydellinen+ihminen,+synergismi+ei+kiduttaisi+minua+samalla+tavalla+kuin+kaikkia+epätäydellisiä+raukkaparkoja.Tämä+on+toki+kauhean+itsekästä+ja+siis+epäkristillistä.+Jos+ajattelen+helvettiä+–+eroa+Jumalasta,+riippumatta+siitä,+mitä+sillä+tarkalleen+ottaen+ymmärretään+–+ja+kysyn+itseltäni:+olisinko+valmis+menemään+helvettiin+solidaarisuudesta+muita+kohtaan,+niin+vastaus+on:+en+helvetissä+olisi!+Se+on+hirveä+vastaus,+mutta+tosi!+Helvettiin+minun+nimittäin+pitäisi+mennä,+jos+pahuuteni+olisi+ollut+suistamassa+jotakuta+toista+helvettiin,+jos+olisin+aavistuksenkaan+verran+osasyyllinen+jonkun+toisen+helvetissäoloon.Jos+kysyn+itseltäni,+olisinko+valmis+antautumaan,+esimerkiksi,+terroristien+tapettavaksi+solidaarisuudesta+panttivankeja+kohtaan,+joita+odottaa+sama+kohtalo,+niin+vastaus+on:+mahdollisesti.+Jopa+siinä+tapauksessa,+etten+olisi+millään+tavalla+osasyyllinen+panttivankien+kohtaloon.+En+väitä,+että+oikeasti+olisin+valmis+uhrautumaan,+mutta+ainakin+voin+kuvitella+tekeväni+niin.+Ei+ole+täysin+mahdotonta+ja+ehdottomasti+poissuljettua,+että+uhrautuisin.Ikään+kuin+helvetti+olisi+jonkinlainen+äärimmäinen+solidaarisuustesti,+jota+kukaan+ei+läpäise.+Paitsi+ehkä+Kristus,+mutta+ei+hänenkään+sanota+astuneen+alas+helvettiin,+vaan+tuonelaan,+Hadekseen.+Tosin+"Jumalani,+miksi+minut+hylkäsit"+voi+merkitä+"Olen+erossa+Jumalasta,+siis+helvetissä".Luin+juuri+eräästä+kirjasta+ajatuksen,+joka+on+peräisin+Wittgensteinilta:+Rehellinen+uskonnollinen+ajattelija+on+kuin+nuorallatanssija.+Näyttää+melkein+siltä,+että+hän+kävelee+tyhjän+päällä.+Tie+hänen+allaan+on+kapein+mahdollinen,+mutta+kuitenkin+sillä+tiellä+on+mahdollista+kulkea.Luin+kauan+sitten+Rimbaud'n+runoelman+"Kausi+helvetissä".+En+tiedä,+mistä+se+kertoo,+enkä+muista+siitä+enää+paljon,+mutta+silloin+minulle+ainakin+tuli+mieleen,+että+se+kertoo+kristinuskosta.+Kristinusko+on+kausi+helvetissä.Kaiken+kaikkiaan+täytyy+sanoa,+että+ainakin+jakeet+Joh.+14:27+ja+Matt.11:29–30+ovat+jääneet+minulle+arvoituksiksi.
  3. Riidan?
  4. En+ole+ihan+varma,+mihin+raamatunpaikkoihin+viittaat,+mutta+uskoakseni+suurin+osa+Raamatun+ylistyspuheesta+on+ihmisen+kiitollisuuden+ja+ilon+ilmausta.+Halu+ylistää+ja+palvoa+nousee+ihmisestä+luonnostaan.+Ei+ylistäminen+ole+velvollisuus.+Kuinka+se+edes+voisi+olla?+Ylistys,+joka+ei+nouse+vilpittömästä+sydämestä,+ei+ole+ylistystä+ensinkään.+Jumalaa+ei+voi+huijata.