Vapaa kuvaus

"Ei ole muuta Jumalaa kuin Abba,

Ja Jeesus on Hänen Poikansa;

Silti Pyhän Hengen kanssa,

Herra, meidän Jumalamme on yksi."

Aloituksia

121

Kommenttia

3449

1. Dispensationalismia on syytä varoa, se ei ole totuutta vaan sellainen Raamatun tulkintamalli joka jakaa Jumalan Sanaa osiin, keksien kaikenlaisia outoja tulkintoja. Siinäkin on taustalla taas YKSI väärinymmärretty Raamatun jae jonka ympärille on rakennettu valtava ihmislähtöinen oppirakennelma. Opetus ei perustu Jumalan Sanalla, vaan on lähtöisin John Nelson Darbylta ja sen alkujuuret ovat roomalaiskatolisessa kirkossa.

Mitään erilaisia armotalouskausia ei ole, Jumala ei jaa, eikä ole jakanut armoa eri "aikakausina" eri tavoilla, Jumala ON muuttumaton. Ihmisen usko; uskollisuus ja luottamus Jumalaa kohtaan on aina ollut ratkaiseva asia. Seitsemän (tai kuinka monta niitä kulloin onkaan) armotalouskautta/dispensiota ovat täyttä huuhaata - harhaoppia.

"TEMPAUSSEURAKUNNAN KAPEA TIE TÄSTÄ MAAILMASTA UUTEEN JERUSALEMIIN."

- Vai oikein tempausseurakunta... löytyykö termi Raamatusta? Jeesuksen seurakunta on aito seurakunta ja siihen kuuluvat kaikki Hänen todelliset seuraajansa maan päällä. Ja uusi Jerusalem tulee vasta UUTEEN MAAHAN, ja sinne mennään vasta ikuisuuden alkaessa Jumalan luomassa uudessa maailmankaikkeudessa.

Kehottaisin ottamaan kunnolla selvää dispensationalistisesta Raamatun tulkinnasta, sen käsityksistä ja syntyhistoriasta. Raamattua ei todellakaan pidä lukea kyseisen opin kautta!
  2. Ensinnäkään David Pawson ei helluntailainen, hän on baptisti.

"David Pawson on eksyttäjä." "- - haluaa käännyttää ihmisiä pois kristinuskosta."

- Raamatun perusteella Pawsonia ei voi sanoa eksyttäjäksi, sillä hän ei eksytä ihmisiä Jumalan tahdosta, mutta toisille taas oman seurakunnan ihmisopit ja tulkinnan ovat paljon tärkeämpiä kuin Jumalan tahto ja Sana. Pawson on erittäin uskollinen Raamatulle ei ihmisten tulkinnoille, ja sehän ei kaikkia tietenkään miellytä. Voi sanoa että Pawson haluaa käännyttää ihmisiä pois kristinUSKONNOSTA, mutta EI kristinuskosta.

"Hänen toimintansa ja opetuksensa perustuu samaan kuin Saatanan ja esim. jehovantodistajien: "Onko Jumala todella sanonut?""

- Kannattaisi olla hyvin varovainen siinä jos ryhtyy tuomitsemaan ja hyökkäämään Jumalan valitsemia ihmisiä vastaan, jos olet sitä mieltä että joku Raamatunopettaja/saarnaaja eksyttää, sinun tulisi Jumalan Sanan avulla osoittaa se ja perustella ja oikaista asia, eikä hyökkäillä julistaen toisia eksyttäjiksi - tai vertailla saatanaan.

"Kannattaa seurata Pawsonin puhetta, kuinka hän heittää lauseen ilmaan, vaikenee, katsoo ovelasti yleisöä, joka röhähtää nauruun."

- Aikamoinen määritelmä eksytykselle, ihan Raamatustako löysit? Ei Raamatun opettajan tarvitse mikään tosikko olla. Eipä Pawson tai hänen yleisönsä naurulla Jumalan Sanaa ole kieltämässä - kaikki nauru kun ei ole pilkkaavaa. Raamatustakin löytyy huumoria; Jumalalla on myös huumoria.

"Kannattaa seurata Pawsonin puhetta, "

- Jokainen opetus, saarna ja profetia tulee koetella onko se Jumalasta. Ja vaikka jokin asia olisi sanottu virheellisesti, vajavaisesti/puutteellisesti, niin se ei tarkoita sitä että se olisi tehty tahallaan tarkoituksena eksyttää. Raamattu kehottaa pitämään sen mikä hyvää on, ja myös Pawson käskee kuulijoitaan aina tarkistamaan asiat itse Raamatusta - ja niin tuleekin aina tehdä.
  3. Niin mikä? Ai uusi maa? Mitähän Raamattu sanoo? Jos ei Raamattua tunne niin kannattaisiko kenties lukea? Raamattu on niin selkeä tuossa että vain valhettelijat selittelevät muuta. Mistähän te jehovatkin tähän repäisitte?

Tästä alkajaisiksi:

"Ja minä näin uuden taivaan ja UUDEN MAAN; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat KADONNEET, eikä merta enää ole. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, JUMALAN MAJA IHMISTEN KESKELLÄ! Ja Hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat Hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja Hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt." Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, UUDEKSI Minä teen Kaikki". Ja Hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet". Ja Hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi." - [Ilm. 21]

"Sillä katso, minä LUON uudet taivaat ja UUDEN MAAN. ENTISIÄ ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu; vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti siitä, mitä minä luon. Sillä katso, iloksi luon minä Jerusalemin, riemuksi sen kansan." [Jes. 65:17-18]
  4. Enkös sanonutkin että arabian kielessä Allahia käytetään viittaamaan myös Raamatun Jumalaan, kun sanaa Allah kerta käytetään arabiankielisissä Raamatuissa? Allah on kuitenkin erisnimi, se viittaa yhteen tiettyyn jumalaan, EI mihin tahansa jumalaan; ja epäjumala Allahilla on oma historiansa tiettynä ylijumalana jo ennen islamin syntyä - ja historiallisia tosiasioita ei Hämeen-Anttilakaan pysty kiistämään.

Edelleenkään siinä muslimien uskontunnustuksessa ei sanota: "Ei ole muuta Allahia kuin Allah." vaan "Ei ole muuta jumalaa (ilah) kuin Allah (tietty jumala). Ei ole mitään perusteita sanoa etteikö Allah olisi erisnimi ja viittaisi nimenomaan islamin jumalaan. Vertailemalla Raamatun Jumalaa ja Koraanin Allahia huomaa kuinka ne eroavat kuin yö ja päivä toisistaan, ei todellakaan voi aidosti sanoa että kyseessä olisi sama Jumala kuin juutalaisilla ja kristityillä. Muslimit selittävät tämän sillä, että Raamattu on niin monta kertaa väärennetty juutalaisten ja kristittyjen toimesta ettei mitään alkuperäistä ole jäljellä ja siksi heidän samaksi jumalaksi väittämänsä jumalan piti antaa uusi ilmoitus.

Sekö että Allahilla viitataan Raamatun Jumalaan tekee siitä saman? No eipä vain tee. Muslimit kyllä sanovat että: "meidän jumalamme ja teidän jumalamme on sama", mikä johtuu siitä että Muhammad yritti saada juutalaiset ja kristityt kääntymään islamiin väittämällä että kyseessä on sama jumala jolta on tullut uusi ja parempi ilmoitus. Allah on eroaa täysin Israelin Jumalasta, ne muutamat samanlaiset ominaisuudet eivät ohita sitä valtavaa eroavaisuuksien määrää näiden kahden välillä.

Hämeen-Anttila haluaa esittää islamin positiivisessa valossa, ei hän puolueeton tutkija ole, kärjistettynä voisi sanoa, että jos arabian kielellä lukee että "Allah tykkää teurastamisesta ja veren vuodatuksesta" niin Hämeen-Anttila on kääntänyt sen "Allah on lempeä".
  5. "Miks muotoilet mulle omia sanojani niitä ensin vähän väännelleen suuhuni?"

- En? Ja kukaan ei ole pois ottamassa yhtään mitään...

"Voi toki vain olla puhumatta niistä, kuten usein tapahtuu ja se korvataan jollain muulla selityksellä, vaikka ko. kirjoitus olisi 6-0 ristiriidassa selityksen kanssa. Siitä on pakko pysyä hiljaa ja ohittaa se vaivihkaa."

- Usein on vain niin että halutaan ottaa tiettyjä Raamatun kohtia tukemaan omaa selitystä ja teoriaa, eli otetaan ne kohdat mistä tykätään ja hylätään muut. Koko dispensationalistinen ylösotto-oppi on yhtä ristiriitaista selittelyä Raamatun kokanaisilmoituksen kanssa. Länsimaalaiset kristityt kuvittelevat olevansa niin hyviä kristittyjä, että eivät ansaitse jäädä Vaivanaikaa ja halutaan uskoa pakenemis teoriaan, ihan miten vain, en lähde riitelemään tempauksen ajankohdasta.

Eipä tuota yksittäistä Luukkaan kohtaa (12:35-36) voi käyttää perusteena valtavalle oppirakennelmalle, koko oppi perustuukin juuri tuollaisille yksittäisille jakeille joissa halutaan nähdä jotain sellaista mitä niissä ei oikeasti ole, saahan Raamatulla selitettyä aivan mitä tahansa kun irrotetaan asiayhteys ja selitetään asiat uudestaan omasta pakana ymmärryksestä käsin.

Tempauksesta vaahtoaminen ei ole evankeliumin sanomaa, kannattaisi keskittyä niihin asioihin mihin Jeesus käski, eli opetuslapseuttamaan ihmisiä, mutta kun ei; kisataan muun muassa kenellä on parhaat profetiat ja yksityiskohtainen oikea näkemys lopun ajan tapahtumista.
  6. Kiitos :-)