Kuka E.G. White?

EtsiskelijäPohtii

Olen tutustunut muutamiin adventisteihin ja heidän ympärillään usein tuntuu ikään kuin leijailevan kummallinen rauha. Luultavasti kasvissyönti ja piristeiden poisjättäminen on osasyy siihen,mutta olisiko mahdollista saada joku,joka enemmän tietää adventistien historiasta ja tavoista yleensäkkin,tänne kertomaan,miksi juuri adventismi olisi paras uskon yhteisö tai miksi ei missään tapauksessa? En kehtaa kysyä näitä tuntemiltani ihmisiltä,omat kriittiset/"väärät" näkemykseni voisivat vain haitata hyviä välejä,enkä kuitenkaan kenenkään vakaumusta lähde tuomitsemaan,jollei jonkun usko ole toisille haitaksi. Henkilökohtainen uskonelämäni on tullut kriisiin ja mietin,mihin uskon,löydänkö enää rauhaa Jeesuksessa. Kiitos asiallisista vastauksista :)

70

193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • pyhpyh

Noita nettisivujen valheita ei kannata kuunnella. Kyti on valehtelija.

• vainlukija

Kyllä sinä voit aivan hyvin kysyä tuntemiltasi adventisteilta heidän uskostaan, täältä saat aivan valheellisen väärän kuvan adventtiuskosta, täällä kirjoittelevat yleensä ateistit, ex-adventistit, sitten joitakin joista en tiedä ovatko uskossa ollenkaan, puhuvat vain pahaa toisista. Sellainen nimimerkki kuin Alex on rehellinen kirjoittaja adventisteista, vaikka hän ei kuulukaan adventtikirkkoon, hänen sanaansa voi luottaa.

• Minä en todellakaan näe mitään syytä valehdella sen enempää adventismista kuin adventisteista - ja ihmettelenkin että muutamat palstalaiset eivät paljon muuta teekään. Mutta jokainen joka itse haluaa olla rehellinen tajuaa luonnollisesti milloin nämä anti-adventistit puhuvat omaansa. Itse en kuitenkaan pidä näitä tyhjänpäiväisiä adventistien mollaamisia kovinkaan suurena uhkana ketään palstalla kirjoittelevaa uskovaa ihmistä kohtaan.
        Mutta voihan se olla että jotkut jotka eivät adventisteja sen paremmin tunne uskovat noihin mollaajien juttuihin .. vaikka aika vaikea on ajatella että jonkun usko perustuisi sellaiseen ..

Olen muuten huomannut, että monille uskonnosta on tullut jotain mikä muistuttaa poliittiseen puolueeseen kuulumista. Unohdetaan että ollaan ihmisiä ja puolustellaan kaikkea mitä oma kirkko tai lahko opettaa - joskus jopa asiaa ajattelematta tai ymmärtämättä .. mikä ei ole ihan ok -- mielestäni ..

Minusta uskovan ihmisen tulisi olla nimenomaan ETSIVÄ ihminen .. ja palstan adventisteissa on juuri heitä ... he ovat ihmisiä jotka haluavat tietää kuinka asiat ovat - ennen kuin uskovat - .. Valitettavasti monissa lahkoissa on asia aivan päin vastoin - siis ensin uskotaan ja sitten haetaan Raamatusta tukea omalle uskolleen ja suurin virhe jonka kukaan voi uskonsa nimissä tehdä on uskoa ikuiseen piinaan helvetin tulessa. Miksi ? Juu, koska usko ikuiseen piinaan vääristää koko Raamatun sanoman toiseksi aivan uskomattomalla tavalla.
        Tästä ei kuitenkaan valitettavasti uskalleta monissakaan lahkoissa tai kirkoissa keskustella koska on aika vaikea sanoa että "Upps nyt olemmekin puhuneet kansalle soopaa viimeiset 2000 vuotta ... Terveellisen poikkeuksen tekevät juuri nämä paljon parjatut adventistit - koska he uskaltavat keskustella ihan mistä vain - mikä luonnollisesti voi ärsyttää kovastikin muutamia ikuiseen piinaan uskojia .. koska ihmisen usko omaan kuolemattomuuteensa on heidän uskonsa perus ja sen poistaminen vie täydellisesti pohjan heidän uskoltaan. SIKSI he mieluimmin valitsevat uskoa vaikka ikuiseen piinaan ... mikä hämmästyttää .. ainakin minua .

alex

• Hei!

Adventtiliikkeen teologia pysyy tiukasti Kristus kalliolla, eikä kirkko teologiassaan koskaan vähääkään taivu maailman synnin puolelle.

Kiitos teologian kirjoittamisesta on -jos ihmisiä kiittämistä, niin kiitos kuuluu kirkon teologeille jotka ovat hurskaasti uskossa, ja ovat saaneet korkean teologisen tiedollisen tason teologian tiedekunnissa.
      1 Tim 3:15, Ilm 19:10, Joh 14 luku, Ilm 14:12/12:17, Hebr 12:14, Ef 2:8-9, Joh 3:16, Ilm 1:7-8.
      Nuo jakeet johdattelevat Sinut evankeliumin Raamatun Jeesus Kristus mission perusarvoihin.

Raamatun asioissa on paljon tutkimista. Jokaiselle maallikolle ja teologille avautuu tutuistakin asioista uusia näkökulmia läpi koko elämän.
      Jokaisen ei tarvitse olla Raamatun tutkija "kaikkitietäväiseksi" asti. Pelastusoppi ei ole niin vaikea asia etteikö se olisi tarjolla jokaisen vilpittömän tahtovan ymmärrykselle.

Yksilöt ovat omalla taipaleellaan jokainen. Monenlaista kalaa on nuotassa aina ja viljaa pellolla; Matt 13.
      Dan 12:10.

Jokainen erilaisissa piireissä vastaa oman ymmärryksensä määrän mukaan; Luuk 12:47-48. Jumalan omia on erilaisissa piireissä yksilöinä, ja kotonaankin nököttävät.
      Joh 10:16.
      Erikokoisilla kauhoilla ja lusikoilla lapataan ja lipataan aina.

Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

• Lisäys;

Ellen G White (1827-1915) oli hurskas nainen joka rehki kaiken voimansa uskonpuhdistuksen ajan seurakunnan palveluksessa miehensä kanssa.
      Hän oli erinomainen Raamatun opettaja, ja palveli myös profetian lahjalla; 1 Kor 12:10, Apt 21:9.
      Ellen GW oli tuottelias hengellinen kirjailija. Hänen jokaista sanaa ei pidä ajatella profetian lahjan palveluna. Profetian lahja palveli oman aikansa seurakunnan tarpeita, niin kuin aina profetian lahjan tarkoitus on ollut seurakunnan tarve.
      Muutamia sanoja voidaan tutkia aina ajan loppuun saakka olevina hyvinä ohjeina miten pysyä pyhyydessä Jeesus Kristus missiossa; Ilm 14:12/12:17, Hebr 12:14, Jaak 2:8-13, Luuk 16:16-17, 1 Joh 2:1-6. mm.
      EGW käytti omaa persoonallista ilmaisutapaansa niin kuin jokainen ihminen joka paikassa aina historiassakin. EGW oli oman aikansa toedon valossa niin kuin kaikki muutkin ihmiset Moosesta myöten oman aikansa tiedon valossa.
      Uusia Mooseksia ei kasva joka oksalla, ja Ellen GW palvelua voidaan ajatella 1 Kor 12:10, Apt 21:9 mukaan.
      Tietoa on annettu niin paljon että ihmisellä on tänään informaation valinnan ongelmia tiedon puutteen sijasta. 1800 luvun herännäisyys oli täynnä ihmisiä joille piti saada tietoa jostakin. Ellen GW ei omana aikanaan kirjoittanut kuitenkaan kirkon teologiaa, ja Adventtikirkko on rekisteröity 1863. Ellen G Whiten mukaan ei ole kirkon teologiaa kirjoitettu. Hurskaita monilla lahjoilla palvelevia ihmisiä on ollut aina kaikessa ajassa, vaikka ei kuin sieniä sateella kasva joka nurkalla.

Tärkeätä on ymmärtää että kaikki mitä jossakin joka väittää profetian sanaksi pitää jokaisen itse tutkia ja arvosella jokaisena päivänä itse henkilökohtaisesti juuri sen päivän henkilökohtaisen tiedon ja ymmärryksen sekä uskon mukaan 1 Tess 5:19-23 metodissa. Näin pitää menetellä Raamatun tutkimus-ryhmissäkin aina. Itse jokainen per/nuppi uskonsa mukaan arvostelee 1 Tess 5:19-23 ohjeen mukaan.

Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

• tämäontosi

Elleni oli ilmestyskirjan Iisebel, väärä profeetta, portto ja tiedä mitä muuta.
        Elleni sai lapsena kiven päähänsä ja joutui myöhemmin kipuihinsa ottamaan morfiinia tai sen johdannaisia.

Pöllyissä hän sitten näki harhoja ja kuvitteli olevansa Hengen johdatuksen alainen mutta oli itseasiassa höyryissä kun mikäkin pössyttelijä. Hänestä sitten tehtiin adventistien kulmakivi.
        Ja tää on tosi.
        Jeesus varoitti eksytyksistä ja ne saattavat eksyttää jopa valittujakin.
        Jokainen Ellenisti on eksytetty.

• kivikasasi.ääreltä

naurattaa tämän edellisen kirjoittajan "kivi- morfini ja siitä ajallinen pöllyissä olo".
        Eli jonkun toistama mantra.
        Aivankuin Asteriksissa pataanpudonneen ikuinen voima. Eli kirjoittaja on liikaa lukenut tuota sarjakuvaa.

Henkilökohtaisesti olen hermokipujen takia saanut morfiiniakin kovempaa ainetta, kun veivät ambulanssiin. Ei ne höyryt kestä pitkään, sillä sitä jouduttiin puolentunnin sisällä antamaan lisää, ennenkuin pääsin keskussairaalaan. Sielläkin löivät heti kolme kipupiikkiä. Eli tuo pöllyssäolo on aivan huuhaata.
        Yritä löytäää jokin muu "pöllyttävä" ajatus.

Oletko lukenut Ilmestyskirjaa, jossa Johannes kertoo näyistään.

Millainen "kivi" hänellä on ollut? Kerropa verrokkina näistä näkyjennäkijöistä, ts. se katekorioiden etsintä, mitä harrastat.

• tämäontosi kirjoitti:

Elleni sai lapsena kiven päähänsä ja joutui myöhemmin kipuihinsa ottamaan morfiinia tai sen johdannaisia.

Pöllyissä hän sitten näki harhoja ja kuvitteli olevansa Hengen johdatuksen alainen mutta oli itseasiassa höyryissä kun mikäkin pössyttelijä. Hänestä sitten tehtiin adventistien kulmakivi.
        Ja tää on tosi.

Ei ketään ihmistä tule korottaa tai alentaa .. se on Raamatun sanoma johon joko uskotaan tai ei uskota ..

Siksi tällainen ihmisen mollaaminen on uskomattoman typerää ja osoittaa vain vastauksen kirjoittajan itsensä olevan eksynyt omassa uskossaan ...

alex

• lkoiujyhggg
        tämäontosi kirjoitti:

Ja tää on tosi.

jeesus varoitti myös lakihenkisistä ja ulkokultaisista tuomitsioista.

• Eivät.kerro

Tätä ei adventtikirkon pastori missään nimessä paljasta sinulle:
      Ellen Gould White nimestä tulee nimittäin kiistatta pedon luku 666.
      ELLEN = 0 50 50 0 0 = 100
      GOULD = 0 0 5 50 500 = 555
      WHITE = 10 0 1 0 0 = 11
      ELLEN GOULD WHITE = 100 555 11 = 666.
      Raamattu kertoo selvästi, että kaikki ne, jotka antavat Jumalasta väärän kuvan tai vääristelevät totuutta omaan korvasyyhyynsä sopivaksi ja sitten johtavat ihmisiä harhaan, ovat petoja ja täyttävät pedon luvun kriteerit. Petoja ei siis suinkaan ole vain yksi, vaan useampia.

• hah hah .. tämä on jo niin vanha vitsi .. että se ei enää oikein naurata ..

alex

• Hei!

Siltä varalta että joku erehtyisi ottamaan tuon tosissaan, sanon että jokaisen nimestä tulee 666 kun vaan laskee sellaiset luvut. Helppoa vääntää.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• nirripois

"Adventtiliikkeen teologia pysyy tiukasti Kristus kalliolla, eikä kirkko teologiassaan koskaan vähääkään taivu maailman synnin puolelle."

Yllä näkyvä teksti on Jarin tuotoksia.

Kuten huomaatte, Jari on huumormiehii.

Perustelu: Vaikkapa adventtikirkon kanta aborttiasiassa.

• Ja mikä on Adventtikirkon kanta aborttilaissa? Tiedät sen varmaan koska siitä kirjoitat .. niin että kerrohan .. tietosi.

alex

• 2nirripois
        alex.kasi kirjoitti:

Ja mikä on Adventtikirkon kanta aborttilaissa? Tiedät sen varmaan koska siitä kirjoitat .. niin että kerrohan .. tietosi.

alex

En minä laista mitään kirjoittanut vaan a-kirkon teologiasta.

Kysyin siitä virallista kantaa kirjallisesti ihan pääjohdosta asti joskus 60-luvulla.

Vastauskin on tallella, mutta näihin viesteihinhän ei voi liittää kuvatiedostoja (ainakin näin olen käsittänyt), paitsi jos ne kuvat löytyvät netistä. Saamani vastaus ei löydy netistä.

Sen saamani vastauksen henki kuitenkin oli, että asia ei voisi vähempää kiinnostaa kirkon johtoa, joten sen, tehdäänkö abortti vai ei, päättäkööt lääkäri ja potilas keskenään.

Saamani vastaus oli ymmärrettävissä niin, että adventistilääkärin on luvallista tehdä abortteja aamusta iltaan ja vaikka yölläkin, kunhan kukin abortti on potilaan kanssa sovittu eikä ole sen maan lakien vastainen, jossa abortti tehdään.

Se kymmenistä käskyistä.

Olin silloin kyllä järkyttynyt, mutta nykyään, illuusiot kun ovat karisseet, pääjohdon on hyvin vaikea enää shokeerata minua.

• 2nirripois kirjoitti:

En minä laista mitään kirjoittanut vaan a-kirkon teologiasta.

Kysyin siitä virallista kantaa kirjallisesti ihan pääjohdosta asti joskus 60-luvulla.

Vastauskin on tallella, mutta näihin viesteihinhän ei voi liittää kuvatiedostoja (ainakin näin olen käsittänyt), paitsi jos ne kuvat löytyvät netistä. Saamani vastaus ei löydy netistä.

Sen saamani vastauksen henki kuitenkin oli, että asia ei voisi vähempää kiinnostaa kirkon johtoa, joten sen, tehdäänkö abortti vai ei, päättäkööt lääkäri ja potilas keskenään.

Saamani vastaus oli ymmärrettävissä niin, että adventistilääkärin on luvallista tehdä abortteja aamusta iltaan ja vaikka yölläkin, kunhan kukin abortti on potilaan kanssa sovittu eikä ole sen maan lakien vastainen, jossa abortti tehdään.

Se kymmenistä käskyistä.

Olin silloin kyllä järkyttynyt, mutta nykyään, illuusiot kun ovat karisseet, pääjohdon on hyvin vaikea enää shokeerata minua.

Hei!

Kuule, voisitko ajatella asiaa niin että kirkko ei voi määrätä ihmisten henkilökohtaisia omantunnon asioita.
        Abortista päättäminen kuuluu asianomaisille itselleen tietenkin.
        Usko ja uskon asiat pitää perustua ihmisen omaan rakkaussuhteeseen Jumalaan. Tämä omatunto säätelee aina tällaiset ratkaisut itse. Kirkko ei voi käskyttää kannallaan ihmisten omantunnon asioita mitä saa ja mitä ei saa tehdä.
        Kirkon jäsenyyden edellytys on 10- käskyn moraalisiveyslaki sillä tavalla että on elämänvietto on tämän synnin opettavan lain kanssa periaatteellisessa synnin määrää vähentävässä merkityksessä pitkällä juoksulla olemassa oleva arvo ja käytäntö elämässä. Näin ei sitten synny mitään ongelmaa että pitäisi abortoida lapsia ehkäisyn merkityksessä.
        Abortteja tehdään useista erilaisista syistä jotka eivät perustu yhdynnän katumukseen, vaan terveydellisiin yms. asioihin. Yksiselitteistä käskytystä ei asiassa voi antaa.
        Kirkon käskytystä ei missään asiassa suoriteta, koska usko ei ole käskyttämistä ja ihmisten tekemie käskyjen noudattamista. Usko perustuu suhteeseen Jumalaan.
        Suhde Jumalaan säätelee ihmisen käyttäytymisen; Ilm 14:12, Hebr 12:14 mm. kts.
        Kirkon on turhaa antaa maailman ihmisille mitään käskytystä, ei sellaisella ole mitään virkaa ei hyötyä. Uskossa aborttiongelmiin ei tavallisesti jouduta, ja jos joudutaan ratkaisuja tekemään,tehdään ratkaisut yksilöllisesti asianomaisten kanssa asianomaiset itse tietenkin ensisijaisesti itse omat asiansa.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• Tiedän.hyvin

Minäkin tutustuin adventisteihin n. 20 vuoden aikana, jona kuuluin itse adventtikirkkoon ja huomasin sen, että se mikä kenties joidenkin adventistien kohdalla saattoi vaikuttaa rauhalta olikin vain ulkokuori ja omahyväisyyttä siitä, että oli mielestään muita kristittyjä oikeaoppisempi. Kun sitten ulkokuorta pääsi hiukan raaputtamaan, niin alta paljastuikin varsinainen hirviö ja selkäänpuukottaja. Valitettavasti tämä näkyi hyvin monien kohdalla.

• Sinun tulisi pysyä Raamatussa .. eikä ihmisissä.. Jos panee ihmiset uskonsa mitaksi on aina hakoteillä .. Tämä juuri on niin monille se kompastuskivi - koska ei ymmärretä että meitä on joka junaan.

alex

• kokemuksiavain
        alex.kasi kirjoitti:

Sinun tulisi pysyä Raamatussa .. eikä ihmisissä.. Jos panee ihmiset uskonsa mitaksi on aina hakoteillä .. Tämä juuri on niin monille se kompastuskivi - koska ei ymmärretä että meitä on joka junaan.

alex

Kyllä minä ainakin katson myös ihmisiä joiden kanssa olen tekemisissä??? En suosittele adventtisrkntaa.

• Exap

Täällä kirjoittelevista ainakin totuusfriikki ja minä olemme molemmat olleet adventtikirkossa ja jättäneet sen erityisopit koska vaikka ne alussa tuntuvat jotenkin ihmeelliselen viisailta, eivät ne kuitenkaan ole perusteltavissa Raamatulla siinä määrin että niitä kannattaisi pitää "parempana totuutena".
      Adventistit ovat ihmisinä kokemukseni mukaan mukavia, seurakunta on hieman sisäänpäin kääntynyt koska eroaa ja haluaakun erota muiden kristittyjen tunnustuksesta juuri noilla erityisopeillaan.
      Varsinkin EGW:n kirjoitusten asema "profetian henkenä" on sellainen johon monet uskovat kuin kiveen, vaikka EGW oli vain hengellinen kirjailija siinä kuin moni muukin. Hänen näkynsä ovat kymmenissä kohdin Raamatun vastaisia, aivan kuten kaikilla muillakin hengellisillä kirjailijoilla tuppaa olemaan. Hänestä on vaan aivan oma opinkohtakin joka esittää hänen kirjoituksensa erehtymättömiksi... tai siis se sanotaan opinkohdassa sanoin "arvovaltainen totuuden lähde"... eli suomeksi sanottuna hän on oikeassa, vaikka hän on väärässäkin.
      Perinteisesti a-kirkon jäseneksi pääsemiseksi tulijan on allekirjoitettava uskovansa kaikki a-kirkon erityisopit - mutta jos haluat vain käydä siellä, olet toki tervetullut. Suosittelisinkin varovaisuutta suhtautumisessa noihin oppeihin - niitä voi mietiskellä ja tarkastella vastakkaista argumentaatiota jota netistä löytyy pilvin pimein.
      Muutenhan A-kirkko on ihan ok, kokeile ihmeessä ja jos haluat käyvä siellä säännöllisesti liittymättä jäseneksi kuten Alex.kasi, kirkko on ihan perus-ok.
      Tulet havaitsemaan että ajan myötä monet pyrkivät muuttamaan mielipiteitäsi kohti noita erityisoppeja, mutta sikäli asia ei poikkea juurikaan siitä mitä kokisit esim. hellaripiireissä heidän opetukseensa nähden. Ehkä vapaakirkko on tässä suhteessa vähiten mielipiteitä muokkaamaan pyrkivä.
      Mutta käy ihmeessä kokeilemassa. Ei ne pure.

• olenkooikeassa

mitäs sinä Exap nyt kirjoitat, nyt sinä sanot että olet jättänyt adventtikirkon niiden oppien tähden joita et hyväksy, ja ei kaunkaan aikaa sanoit kuuluvasi viellä adveventtikirkkoon, mutta mitäpä sinä siellä enää olisitkaan, koska et voi uskoa heidän oppiaan.

• Exap
        olenkooikeassa kirjoitti:

mitäs sinä Exap nyt kirjoitat, nyt sinä sanot että olet jättänyt adventtikirkon niiden oppien tähden joita et hyväksy, ja ei kaunkaan aikaa sanoit kuuluvasi viellä adveventtikirkkoon, mutta mitäpä sinä siellä enää olisitkaan, koska et voi uskoa heidän oppiaan.

En sanonut jättäneeni adventtikirkon jäsenyyttä - olen todellakin edelleen jäsen. Adventistisen mytologian olen jättänyt, kuten sanoinkin. Totuusfriikkihän on ymmärtääkseni myös eronnut A-kirkosta.
        Minkään kirkon jäsenkirja ei vaikuta pelastukseen joten uskonelämän kannalta se on yksi ja sama onko jonkin kirkon jäsen tai ei.

• olenkooikeassa
        Exap kirjoitti:

En sanonut jättäneeni adventtikirkon jäsenyyttä - olen todellakin edelleen jäsen. Adventistisen mytologian olen jättänyt, kuten sanoinkin. Totuusfriikkihän on ymmärtääkseni myös eronnut A-kirkosta.
        Minkään kirkon jäsenkirja ei vaikuta pelastukseen joten uskonelämän kannalta se on yksi ja sama onko jonkin kirkon jäsen tai ei.

Mutta miten sinä Exap voit olla jäsen adventtikirkossa jos olet heidän opetuksiaan vastaan, voitko mennä sapattisin kirkkoon ja osallistua heidän Jumalanpalvelukseen, eikö se ole orjallista kun koko ajan olet eri mieltä mitä he puhuu, minä ainakin jätin yhden seurakunnan kun en voinut uskoa heidän opetusta, kun menin heidän kirkkoon tunsin etten kuulu tänne, siksi jätin koko kirkon.

• advariveli

Veli Exap Kirjoitit ihan hyvin meistä adventisteista vaikka meidän seurakunnassa ei tuputeta mitään erityisoppeja ulkopuolisille. Voisi vielä mainita, että E.G.W ei ollut täydellinen,teki virheitä ja oppi uutta. Ei kukaan Raamatun profeetta ole ollut täydellinen. Meille on vain jostain syystä tullut semmoinen käsitys, että Jumalan profeetta on erehtymätön.
        Siunausta sinun päivääsi.

• Exap sanoi oikein minuun liittyen: olin adventisti 1985-1989 (aloin jo 1984 olla vaikutuspiirissä), mutta erosin kun näin adventismin perustan ja erikoisoppien kestämättömyyden ja palasin luterilaiseen kirkkoon.

• Exap
        olenkooikeassa kirjoitti:

Mutta miten sinä Exap voit olla jäsen adventtikirkossa jos olet heidän opetuksiaan vastaan, voitko mennä sapattisin kirkkoon ja osallistua heidän Jumalanpalvelukseen, eikö se ole orjallista kun koko ajan olet eri mieltä mitä he puhuu, minä ainakin jätin yhden seurakunnan kun en voinut uskoa heidän opetusta, kun menin heidän kirkkoon tunsin etten kuulu tänne, siksi jätin koko kirkon.

"Mutta miten sinä Exap voit olla jäsen adventtikirkossa jos olet heidän opetuksiaan vastaan, voitko mennä sapattisin kirkkoon ja osallistua heidän Jumalanpalvelukseen,..."
        Tuo on hyvä ja mielenkiintoinen kysymys sinänsä. Mutta erottaisin kaksi asiaa toisistaan niin että se on täysin selvä; nimittäin että - ensinnäkin - aventistit ovat oikein mukavia ihmisiä, useimmat hyviä ja hartaita kristittyjä, mutta - toisaalta - olen itse tutkinut ja todennut etteivät nuo erityisopit ole Raamatulla perusteltavia eikä EGW:n kirjoituksilla ole profeetan arvovaltaa.
        Se ei kuitenkaan tee adventtikirkosta yhtään sen huonompaa kuin jostakin toisesta joka esimerkiksi ylikorostaa Pyhän Hengen lahjoja jopa sellaiselle tasolle että itse koen ettei se ole enää ihan tervettä. Voin silti käydä kyseisen seurakunnan tilaisuuksissa, vaikka en tuntisi olevani oikeassa paikassa.
        Olen käynyt hellareiden, vapaaseurakunnan ja adventtikirkon, luterilaisten sekä myös eräiden muiden seurakuntien jumalanpalveluksissa lukuisat kerrat sen jälkeen kun en enää käynyt sen adventtiseurakunnan tilaisuuksissa, jonka jäsen edelleen olen.
        Olen siis "sekakäyttäjä" :) ... Toinen kysymys taas on se, missä seurakunnassa voin kokea olevani "hyvässä seurassa". Tässä asiassa minun omalle TOP-3 listalleni mahtuvat (tässä nimenomaan aakkosjärjestyksessä, ei preferenssijärjestyksessä) Adventtikirkko, Raamattu Puhuu -seurakunta ja Vapaakirkko. Opillisesti 100% oikea ei näistä yksikään ole - olen lähes vakuuttunut siitä että opillisesti 100% oikeaa kirkkoa on maan päältä turha hakea, koska sellaista ei ole.
        Lisättäköön tähän listaan sitten vielä Anglikaaninen kirkko, jossa kävin säännöllisesti asuessani ulkomailla - vaihtoehtoja ei kauheasti ollut, mutta ko. seurakunnassa oli oikein mukava käydä ja pastori oli todella hyvä.
        Viime kädessä tilanne on kuitenkin se, että joissakin seurakunnissa näkyy kristittyjen yhteys sekä ja joissakin se ei ilmene. Jos sitä ei ilmene, ei minuakaan siinä seurakunnassa näy.
        Toinen tärkeä asia on se kuinka hyvä on seurakunnan pastori opettamaan ja rakentamaan seurakuntaa. Se vaikuttaa paljon; ja yksi a-kirkon pahimmista epäkohdista on se järjetön rumba jota siellä vedetään, kun raamattukoulua ja sapatin sanaa vetää ja pitää kuka milloinkin. Vaikka se on toisaalta "rikkaus", laskee se kuitenkin raskaasti a-kirkon tasoa kotiseurakuntana ihmiselle, joka kaipaa uutta jumalanpalveluksesta joka viikko; kaipaa uutta ajateltavaa, pohdittavaa, opetusta... eikä vain "jotakin", joka tulee vapaaehtoiselta jolle on saatu nakitettua sapattikoulun ja sapatin sanan pitovuoro...
        " eikö se ole orjallista kun koko ajan olet eri mieltä mitä he puhuu,..."
        No, kun olen adventistisen mytologien omaksunut, sitä itse opettanutkin, ei minulla ole mitään ongelmaa keskustella tai kuunnella sen pohjalta. Kun menen sapttikirkkoon, en mene sinne riitaa haaastamaan; jos keskustelussa esitän jotakin joka hieman "loiventaa" jyrkintä tulkintaa jostakin, pyrin esittämään sen tavalla joka on perusteltu ja joka ei nyt heti aiheuta suurta tunnekuohua.
        En koe että minulla olisi sen asian kanssa ongelmia ollut koskaan. Ei silloinkaan kun puheeni a-kirkossa sapatin sanan kohdalla esitin viimeksi, eikä siitä nyt ole vuottakaan aikaa. En tosin edes väitä käyneeni sapattikirkossa säännöllisesti viime vuosien aikana...
        Tämä palsta sopii a-opista eriäville mielipiteille, Jumalanpalvelus ei.

• iloinen_naurajaa

Aloittajalle: Kaikki uskonnot ovat täyttä paskaa ja kansan kusettamista. Ala ateistiksi. Siitä se onnellinen ja vapaa elämä alkaa. :-):-):-)

• EtsiskelijäPohtii

Noh,kiitos nyt tästäkin mielipiteestä :D mutta taidan etsiä vielä Jumalaa. Kiitos myös kaikista muistakin tiedonjyväsistä,selvensi jonkinverran:) Siksi vain olen kriittisellä kannalla,että olen entinen helluntailainen ja kokenut siellä todella henkistä väkivaltaa ja saanut oppia,joka on aiheuttanut hyvin paljon ongelmia,myös Jumala-suhteeseeni. Eli etsin nyt rauhaa,enkä ole enää laisinkaan varma siitä,löytyykö tuo rauha Jeesuksesta ainakaan sellaisena,kuin Häntä on esiin minun matkani varrella tuotu. Sana kuitenkin sanoo,että etsivä löytää :)

• entinenetsijä
        EtsiskelijäPohtii kirjoitti:

Noh,kiitos nyt tästäkin mielipiteestä :D mutta taidan etsiä vielä Jumalaa. Kiitos myös kaikista muistakin tiedonjyväsistä,selvensi jonkinverran:) Siksi vain olen kriittisellä kannalla,että olen entinen helluntailainen ja kokenut siellä todella henkistä väkivaltaa ja saanut oppia,joka on aiheuttanut hyvin paljon ongelmia,myös Jumala-suhteeseeni. Eli etsin nyt rauhaa,enkä ole enää laisinkaan varma siitä,löytyykö tuo rauha Jeesuksesta ainakaan sellaisena,kuin Häntä on esiin minun matkani varrella tuotu. Sana kuitenkin sanoo,että etsivä löytää :)

Se on totta etsi kyllä Jumala sinulle oikean paikan neuvoo kun luotat häneen ja rukoilet Herra näytä minulle se tie joka vie perille iankaikkiseen elämään, varmasti tulet sen löytämään kun nöyrällä sydämellä käännyt Jumalan puoleen, sillä miehen mielestä monikin tie on oikea tie, mutta lopulta se on kuoleman tie, mutta Jumalan antama tie vie meidät aina perille saakka.

• Exap
        EtsiskelijäPohtii kirjoitti:

Me kaikki kuulumme Jumalan seurakuntaan, ja meille on kyllä hyväksi olla toistemme kanssa yhteydessä.
        Miltä paikkakunnalta (tai mistä päin) olet ? Isommissa kaupungeissa on paljon valinnan varaa, pienemmillä ei juurikaan.
        Mitä odotat seurakunnalta (tai pastorilta) ? Kaipaatko kodinomaista yhteyttä seurakuntalaisiin, opetusta, rauhallista hartautta - tai mitä muuta ?
        Oletko rukoillut asian puolesta ? Oletko ajatellut tässä sitä mahdollisuutta, että joskus Hän sulkee oven, jotta tajuaisit avata jonkun toisen oven ?

• Tässä.on.totuus

Tätä ei adventtikirkon pastori missään nimessä paljasta sinulle:

WHITE = 10 0 1 0 0 = 11

Raamattu kertoo selvästi, että kaikki ne, jotka antavat Jumalasta väärän kuvan tai vääristelevät totuutta omaan korvasyyhyynsä sopivaksi ja sitten johtavat ihmisiä harhaan, ovat petoja ja täyttävät pedon luvun kriteerit. Petoja ei siis suinkaan ole vain yksi, vaan useampia.

• Tuohon "rauhan leijumiseen" sen verran, että kun ihminen on ottanut Jeesuksen Herrakseen ja Vapahtajakseen, niin kyllä Jeesus antaa Pyhän Hengen välityksellä rauhan sydämeen, kuuluipa mihin kirkkoon tahansa. Itse olen ollut karismaatikkojen kanssa tekemisessä ja toki olen edelleenkin ja olen itsekseni monesti ihmetellyt, mikä osa pyhityselämässä on heidän kirkoissaan, kun jostain syystä monet tuntuvat oudon pinnallisilta? Armolahjoista puhutaan, mutta entä Hengen hedelmästä ja kuuliaisuudesta Jumalan Sanalle? Arkielämä kirkon ulkopuolella paljastaa, onko uskomme aitoa vai ei, elämmekö Jeesukselle vai maailmalle. Kun elämässä olemme tienristeyksessä, itse pyydän silloin konkreettista Jumalan johdatusta asialle, että tapahtuisi Jumalan tahto eikä omani. Siunausta elämääsi!

• HUOM.HUOM

WHITE = 10 0 1 0 0 = 11

• Tämä EGW-> 666 älyttömyys on nyt saman lähettäjän toimesta ollut esillä täsmälleen samanlaisena niin monta kertaa, että niinsanotun floodauksen tunnusmerkistö täyttyy. Voisiko moderaatio puuttua tuohon?

• omalehmä
        v.aari kirjoitti:

Tämä EGW-> 666 älyttömyys on nyt saman lähettäjän toimesta ollut esillä täsmälleen samanlaisena niin monta kertaa, että niinsanotun floodauksen tunnusmerkistö täyttyy. Voisiko moderaatio puuttua tuohon?

Samanlaista älyttömyyttähän tuo adventistien opetus paavin erääksi arvonimitykseksi väitetystä 'Vicarius filii deistä' johtaa pedon lukua. Oletettavasti EGW -> 666 on siitä mallista otettukin.

• Olisi hyvä huomioida että E.G. White oli enemmän näkyjen perään kuin Jumalan Sanan, toisin kuin Ellenin aviomies, joka oli erittäin uskollinen Raamatulle.

• fdffdfd77

Vastaukseen "Kuka E.G White?"

Jos vastaisin, että luotettavin Profeetta sitten Raamatun jälkeen, et ehkä uskoisi?
      Kannattaa tutustua hänen teoksiinsa ja koetella ne Raamatulla. Itse olen havainnut ne koetuksen kestäviksi ja Jeesukselta saaduiksi.

Ellen Whiten kautta saatu Raamatullinen terveyssanoma on valtava siunaus, olisin varmaan jo ohitusleikkauksessa jos en olisi tuosta sanomasta tiennyt. Tiede todistaa löydöillään hänen sanomansa luotettavuutta.

Hän varoitti yli sata vuotta sitten tupakan vaaroista, ilmeisesti ensimmäisien joukossa maailmassa ja kaikissa niissä ruoka-aineissa joita hän varoittanut syömästä on havaittu terveydellisiä haittatekijöitä.

Paholainen vihaa yli kaiken hänen kirjoituksiaan koska ne paljastavat hänen metkunsa. Jos olet rehellinen totuuden etsijä tutustu E.G.W kirjoihin suoraan tältä palstalta mitään kysymättä ja koettele ne Raamatulla. Kirjat Suuri Taistelu (alkuperäinen nimi "Suuri taistelu Kristuksen ja saatana välillä) sekä "Tie Kristuksen" luo ovat suuremmoista luettavaa..

• ttkkl

Raamattukoodin, Bible code, mukaan ElleenWhite on väääräprofeetta!
      Löytyy jolyain Bible code sivulta googlettamalla Bible code, Ellen White.

• fdffdfd77

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että sellaiset henkilöt jotka haluavat pelastua syntiensä kanssa, eivät pidä hänen kirjoituksista.

• kaptainkidd

Joku jo ehti vastaamaankin oleelliseen. Nyt kun kerran kysyt niin E.G oli kirjailija. Jos haluat tietää enemmän niin lue tärkeimmät teokset: Tie Kristuksen luo ja Suuri Taistelu ja päättele itse niiden perusteella. Ensimmäistä en ole lukenut, mutta sitä kovasti kehutaan, toinen on sitten täyttä adventismia, joten siitä selviää mistä on kysymys.

Niin, kristityn tulee tietysti ennen kaikkea lukea raamattu mukaan lukien vanha testamentti ja rukoilla samalla ymmärrystä sen avaamiseksi. Monenlaista harhaoppia voidaan perustella puolikkaalla kirjeellä jostain, mutta jos ihmisellä on kokonaiskuva tilanteesta niin moni ristiriita jää syntymättä. Jeesuskin totesi, että te eksytte, koska ette tunne kirjoituksia. Ei kannata luottaa toisten opetukseen vaan tavoitella Pyhän Hengen opetusta lukemalla raamattua.

Adventismista erikseen, se on kristinuskoa, joka ei usko sielun kuolemattomuuteen ja pitää arvossa Jumalan lain, mutta uskoo pelastukseen ja vanhurskautukseen yksin uskosta, yksin armosta, kuten protestantit ennen vanhaan.

Seurakuntia valitessa pitää ymmärtää, että oikea Jeesuksen seurakunta on näkymätön ja ei sidoksissa mihinkään kirkkoon. Kirkoissa voi olla mukana niitä susia lammasten vaatteissa.
      Valitsetpa ja teetpä mitä hyvänsä niin toivon, että löydät rauhan Jeesuksessa.

• huuhaaämmäseoli

Uskokaa nyt. Ellen White oli huuhaa-akka.
      Jos minä olisin elänyt silloin kun hän eli olisin mennyt hänen luokseen ja vetänyt "pataan" oikein kunnolla, hänen työtoverinsa puolesta.
      Sitten olis saanut nähdä ihan vapaasti taas harhojaan.

• huuhaaämmäseoli kirjoitti: «Jos minä olisin elänyt silloin kun hän eli olisin mennyt hänen luokseen ja vetänyt "pataan" oikein kunnolla, hänen työtoverinsa puolesta.»

Onneksi et elänyt silloin. Idioottimainen nyrkkiviestintäsi olisi vain pahentanut tilannetta. Taidat olla adventistien bulvaani, joka yrittää osoittaa, että adventismin arvostelijat ovat väkivaltaisia ja muutenkin epäeettisiä.

• huuhaaämmäseoli
        v.aari kirjoitti:

huuhaaämmäseoli kirjoitti: «Jos minä olisin elänyt silloin kun hän eli olisin mennyt hänen luokseen ja vetänyt "pataan" oikein kunnolla, hänen työtoverinsa puolesta.»

Onneksi et elänyt silloin. Idioottimainen nyrkkiviestintäsi olisi vain pahentanut tilannetta. Taidat olla adventistien bulvaani, joka yrittää osoittaa, että adventismin arvostelijat ovat väkivaltaisia ja muutenkin epäeettisiä.

Henkinen väkivalta on myös väkivaltaa ja sitähän adventistit tekevät mielellään nykyäänkin.
        Joten pataan vaan. Niin kuin minäkin täs kerran tein kun yks adventistiäijä ei lopettanut suunsoittoaan kotonani.
        Eipä oo sen jälkeen näkynyt sekopäätä.
        Valitteli vähän sen jälkeen : "...ai...jai..ai".

• huuhaaämmäseoli kirjoitti:

Henkinen väkivalta on myös väkivaltaa ja sitähän adventistit tekevät mielellään nykyäänkin.
        Joten pataan vaan. Niin kuin minäkin täs kerran tein kun yks adventistiäijä ei lopettanut suunsoittoaan kotonani.
        Eipä oo sen jälkeen näkynyt sekopäätä.
        Valitteli vähän sen jälkeen : "...ai...jai..ai".

Ei sitten tullut mieleesi käskeä lopettamaan suunsoittoa tai poistumaan asunnosta?

Ihanko oikeasti nyrkki oli ainoa keinosi selviytyä ärsyttävästä suunsoittajasta?

Vai oliko se vain sinua eniten viehättävä tapa toimia?

• luuvitonenauttaa
        v.aari kirjoitti:

Ei sitten tullut mieleesi käskeä lopettamaan suunsoittoa tai poistumaan asunnosta?

Ihanko oikeasti nyrkki oli ainoa keinosi selviytyä ärsyttävästä suunsoittajasta?

Vai oliko se vain sinua eniten viehättävä tapa toimia?

Se oli ainut.
        Siinä se huseerasi vuodesta toiseen eikä uskonut varotuksia, kunnes sitten kerran päätin toimia.SE auttoi pitämään hänet pois.

• laskutikku

"Adventismista erikseen, se on kristinuskoa, joka ei usko sielun kuolemattomuuteen ja pitää arvossa Jumalan lain, mutta uskoo pelastukseen ja vanhurskautukseen yksin uskosta, yksin armosta, kuten protestantit ennen vanhaan. "

Kuinkahan tuota kauniisti kommentoisi?

"Pitää arvossa Jumalan lain,.."

Tavallaan kyllä, tavallaan ei.

Arvostus, siinä määrin kuin sitä esiintyy, ei johdu siitä, että kyseessä on Jumalan laki vaan siitä, että yksi niistä kymmenestä käskystä sattuu olemaan se sapattikäsky.

Näin on pääteltävissä siitäkin, että adventistit puhuvat ja kirjoittavat siitä yhdestä käskystä kymmeniä, kenties yli sata kertaa enemmän kuin niistä muista yhdeksästä.

Joka ei väitettäni usko, on vapaa tutkimaan Kirjatoimen niitä julkaisuja, jotka ovat adventistien käyttöön tarkoitettuja.

Jos minulla olisi esittää tarkat rätingit viimeisten 50 vuoden ajalta, harva adventisti niitä kumminkaan uskoisi.

Niin surullisesti asia on.

• kysynvaan

Johtuisiko se siitä, että kukaan muu ei siitä pidä meteliä. Nyt on kyllä alkanut tulemaan Helluntalaisia sapatin viettäjiä. Unohdettu päivä

• tämäonero

Ero adventistien ja muiden kristittyjen välillä lienee siinä, että adventistit opettavat kymmenen käskyn olevan voimassa kun taas toiset kristityt opettavat, että vain yhdeksän käskyä on voimassa. Armosta molemmat ryhmät uskovat kuitenkin pelastuvansa.

• Exap
        tämäonero kirjoitti:

Ero adventistien ja muiden kristittyjen välillä lienee siinä, että adventistit opettavat kymmenen käskyn olevan voimassa kun taas toiset kristityt opettavat, että vain yhdeksän käskyä on voimassa. Armosta molemmat ryhmät uskovat kuitenkin pelastuvansa.

"Ero adventistien ja muiden kristittyjen välillä lienee siinä, että adventistit opettavat kymmenen käskyn olevan voimassa kun taas toiset kristityt opettavat, että vain yhdeksän käskyä on voimassa."
        No ei tuokaan kyllä pidä paikkaansa.
        Luther opetti: "muista pyhittää lepopäivä". Minkä kymmenestä hän siis unohti ?
        Sitten on eri asia, mitkä kymmenestä käskystä UT toistaa kristityille ohjeeksi. Niitä on muuten tasan yhdeksän. Arvaapa mitä käskyä UT ei toista kristityille ohjeeksi ?

• pyhpyh

Mutta kun luterilaiset EIVÄT pyhitä Raamatun lepopäivää, vaan sunnuntaita. Jos nyt pyhittävät ylipäänsä mitään.

• pyhpyh
        Exap kirjoitti:

"Ero adventistien ja muiden kristittyjen välillä lienee siinä, että adventistit opettavat kymmenen käskyn olevan voimassa kun taas toiset kristityt opettavat, että vain yhdeksän käskyä on voimassa."
        No ei tuokaan kyllä pidä paikkaansa.
        Luther opetti: "muista pyhittää lepopäivä". Minkä kymmenestä hän siis unohti ?
        Sitten on eri asia, mitkä kymmenestä käskystä UT toistaa kristityille ohjeeksi. Niitä on muuten tasan yhdeksän. Arvaapa mitä käskyä UT ei toista kristityille ohjeeksi ?

UT ei toista yhdeksää kymmenestä käskytä. Se toistaa vain kuusi. Silti kaikki ovat voimassa. Väitteesi on valhe.

• fdffdfd77

Kun Jeesus sanoi olevansa Sapatin Herra hän todella vahvisti sen voimassa olon ja kun hän vielä lisäsi ettei pieninkään piirto tulisi laista (kymmenestä käskystä) poistumaan mikään ei jäänyt epäselväksi. Näin ollen Uusi testamentti pitää sapattia itsestään selvyytenä eikä käy sitä toistamaan..

Jeesus meni tapansa mukaan sapattina synagogaan, Paavalilla oli sama tapa hänkin meni tapansa mukaan sapattina synagogaan. Jos apostolit tai opetuslapset olisivat muuttaneet sapatin sunnuntaille vastoin Jumalan lakia, he olisivat tehneet siinä suuren synnin. Mutta näin ei ollut lepopäivä muutoksen teki laittomuuden ihminen varhaisella keskiajalla..

• nytlöytyi

Kyllä tämä nyt selvisi, että adventisteilla on Raamatun totuus, jota kannattaa seurata, koska Jeesus pyhitti sapatin, niin tahdon tehdä minäkin.

• pilalleleikataan
        nytlöytyi kirjoitti:

Kyllä tämä nyt selvisi, että adventisteilla on Raamatun totuus, jota kannattaa seurata, koska Jeesus pyhitti sapatin, niin tahdon tehdä minäkin.

Ja kun Jeesus ympärileikattiin, niin varmaan "nytlöytyi" suostuu samoin perustein menemään ympärileikkaukseen, jollei sitä operaatiota hänelle ole vielä tehty.

Ja kun adventistit katsovat sapattikäskyn velvoittavan naisiakin, kyllä tietenkin myös naisten kuuluu alistua ympärileikkaukseen! Selvä kuin pläkki!

Sillähän ei asian kannalta ole mitään merkitystä, että juutalaiset ympärileikkasivat vain poikalapsia. Olihan Jeesuksen sapatinviettokin monessa suhteessa erilaista kuin muiden juutalaisten.

Mutta turhaan taidan tässä neuvoja jaella.
        Adventistit kun suhtautuvat Raamattuun niin valikoivasti.

• oletperkeleestä

Valehtele mitä valehtelet.

• korotaJeesusta

Ellen G. White korotti kaikessa Jeesusta ja hänen ristiään. Hän korotti Raamattua yli kaiken. Hänen elämänsä ja opetuksensa ovat sopusoinnussa Raamatun kanssa. Hänen ennustuksensa tähän asti ovat toteutuneet. Hänen kirjansa ovat siunanneet lukemattomia ihmisiä.

• tältä.näyttää

"Ellen G. White korotti kaikessa Jeesusta ja hänen ristiään."

Toteamus: taisi EGW aika lailla korottaa itseäänkin ja arvovaltaansa.

"Hänen elämänsä ja opetuksensa ovat sopusoinnussa Raamatun kanssa."

Toteamus: Kunpa olisivat olleetkin"!

"Hänen ennustuksensa tähän asti ovat toteutuneet."

Toteamus: Osa on mennyt pahasti pieleen eikä voi koskaan toteutua.

"Hänen kirjansa ovat siunanneet lukemattomia ihmisiä."
      Toteamus: Ja olleet myös kiroukseksi monille. Esimerkkinä vaikkapa "Sanomia nuorisolle"

• kysynvaan

Oletko lukenut kirjan. Rakkaudella Isältä?

• tältä.näyttää.edelleen
        kysynvaan kirjoitti:

Oletko lukenut kirjan. Rakkaudella Isältä?

Itse asiassa olen lukenut, koska mainitsemasi kirja on lyhennetty versio kirjasta, jonka suomenkielinen nimi on Aikakausien Toivo. Näin ainakin asuinpaikkakuntani kirjaston tietokanta väittää.

Sen AT:n olen lukenut, mutta en sentään ole sitä kaupitellut ovelta ovelle.

Ja olenpa lukenut joitakin kirjoja, joita EGW plagioi kirjojaan väsätessään.

• oletteperkeleestä

EGW ei plagioinut yhtään mitään. Lähteiden käyttö normaalia ja ajan lakien mukaista. Viitteet merkitty. Valehtelette, koska haluatte elää synneissänne ettekä halua tehdä parannusta.

• EGW.oli-valheiden-pesä

"Ja olenpa lukenut joitakin kirjoja, joita EGW plagioi kirjojaan väsätessään."
      Ellen G. White plagioi muiden mielipiteitä ja kirjoituksia ja lisäsi niihin usein vielä omia harhaisia näkemyksiään. Hän kehtasi vielä valehdella kirkkain silmin, että hänelle näytettiin, "minulle näytettiin". Tällä hokemalla hän tahtoi vain korostaa sitä, että kenellekään muulle ei näytetty, vaan hänelle ainoastaan, joten hän oli mielestään aina oikeassa kaikessa. Nykyään kuitenkin tiedämme, että hänen tarinansa olivat vain sen ajan tietämättömyyttä ja taikauskoisia olettamuksia, vailla totuuspohjaa.

• valoloistaa

Ellen G.White on kaikkien aikojen tuotteliain ja monipuolisin hengellinen naiskirjailija, vertaansa vailla oleva, joka tuo esiin syvällistä tietoa ja viisautta Jumalan kansalle ohjaten seurakuntaa takaisin Raamattuun ja paljastaen per keleen valheet ja harhaopit, jotka ovat kristilleiseen kaapuun pukeutuneina salaa hiipineet kirkkoihin kuten sielun kuolemattomuus ja Jeesuksen salainen tulemus auringon palvonnasta puhumattakaan.

• en.suvaitse
        valoloistaa kirjoitti:

Ellen G.White on kaikkien aikojen tuotteliain ja monipuolisin hengellinen naiskirjailija, vertaansa vailla oleva, joka tuo esiin syvällistä tietoa ja viisautta Jumalan kansalle ohjaten seurakuntaa takaisin Raamattuun ja paljastaen per keleen valheet ja harhaopit, jotka ovat kristilleiseen kaapuun pukeutuneina salaa hiipineet kirkkoihin kuten sielun kuolemattomuus ja Jeesuksen salainen tulemus auringon palvonnasta puhumattakaan.

"Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi..." (Ilm. 2:20)

Ei jokainen, joka sanoo itseään profeetaksi, ansaitse tuota arvonimeä.

• nistiseoli
        valoloistaa kirjoitti:

Kaikkien aikojen tuotteliain plagioija ja huijari. Vertaansa vailla oleva, joka voima tuli siitä mistä yleensäkin narkkareilla ja tässä tapauksessa marihuanajohdannaisten mutustelijalla.

Höyryissä on helppo tehdä mitä vain vaikka sitten kirjoitella.
        Samoja aineita tai niiden johdannaisia käyttivät natsijohtajat ja vaikkapa esim. suomen sotilaat kestääkseen rintaman kauhut.

• oletteperkeleestä

Nämä plagiointisyytökset ovat puhdasta valhetta. Sen ovat puolueettomat oikeusoppineet todenneet. Vielä typerämpiä ovat nämä väitteet huijarista ja narkkarista ja muusta sellaisesta. Ovat vain totuutta vastustavien nilkkien valheita.

• oletteperkeleestä
        en.suvaitse kirjoitti:

"Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi..." (Ilm. 2:20)

Mutta EGW ansaitsee ja häpäisette Jumalaa vihaamalla totuutta.

• äläviittivalehdella
        en.suvaitse kirjoitti:

EGW ei muuten sanonut itseään profeetaksi. Muut ovat sen sanoneet. Hän sanoi olevansa Herran sanansaattaja.

• Ellen.säätiö

Ellen White oli pelkkä pilven myyjä ilman valtuuksia. EGW luuli enemmän kuin tiesi.
      EGW oli epäluotettava huijari, joka sai huijarin osan.

• oletperkeleestä

Valehtele itsellesi ihan niin paljon kuin haluat, meitä sinä et pysty pettämään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3085
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2153
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1739
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1597
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1341
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1311
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1226
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1190
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1137
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1041
    Aihe