Vapaa kuvaus

Musta on kutkuttavaa keskustella asioista, jotka on ihmisillä mielessä, mutta joista ei puhuta.. ;P

Aloituksia

68

Kommenttia

4279

1. Ku järk loppuu, ni sit alkkaa voiman käyttö.....mut meil ei oo hättää, ku mee vaa kinastellaa....ei mee voimii koetel, sillo ku lähretä tosissa sottaa, nii sillo se tehrä harkitust, huolel ja oikeitte syitte taki, ku me olla järk ihmissii, eikä mittää sikoi, sii ossuu helpost myös syyttömii raukkoi......oikeitte asioitte takkii mee anneta kaik, vaik henk lähtis, mut silloki pietää järk pääs, ett tiet millo lopetta, ettei sittenk sorita vaa sora takia, siin ny ei oo mittä järkkee......

Kiltti merkitsee itselleni edelleen hyviä asioita, eli tulkitsen, että näen kiltin niin kuin sen itse koen, joten en voi kallistua tuohon toiseen näkemykseen.....tosin ymmärrän kyllä senkin näkemyksen, mutta se näkemys taas muodostuu samalla tavalla vain siitä, miten sen näkemyksen kannattajat itse kiltteyden kokevat ja miten he sen näkevät.

Tätä asiaa on ennenkin käsitelty laajasti monta kertaa myös ihan täällä sinkku palstalla ja olen silloinkin ottanut tähän asiaan kantaa, eikä aina vaan jaksa toistella itseään ja käyttää liikaa energiaa aina yhä uudestaan ja uudestaan niin kattavasti - tosin joskus siihen "sortuu" ja joskus sitä jaksaa paremmin, kuin toisinaan, kun voi alkaa kokea enemmän tai vähemmän turhautumisen tunnetta yms.

Ymmärrän myös sen asian, että joku voi sanoa tietyistä syistä minulle, etten ole kiltti ja joku toinen taas että olen yli kiltti ja kaikkea siltä väliltä, kuten myös minä vastavuoroisesti voin ajatella jostain toisesta vastaavin määritelmin, koska tämäkin määritelmä muodostuu vahvasti aina kiltteyden määrittäjän mukaan.

Sanoisin, että mielestäni atännä on kiltti......ja se mielipide muodostuu siitä miten itse kiltteyden koen.

On kilttejä yksilöitä ja kilttejä tekoja.........mutta se miten itse kiltteyden koen ja näen voi olla aika paljon erillainen kuin monella muulla, koska esimerkiksi en usko, että kukaan voi olla oikeasti kiltti yksilö, jos hän ei omaa esim, tiettyä määrää empatiaa ja herkkyyttä (mitä enemmän sen kiltimpi)........koska nämä "mausteet" kun on oikeassa suhteessa sekoituksessa aiheuttaa sellaisen reaktion, että ihminen on kiltti, koska omatunto säätelee hyvän ja pahan olon tuntemuksia voimakkaasti yksilöä toimimaan tietyllä tavalla......näin siis pikaisesti pohdittuna, eli tämä mielipide on varmasti hieman raakile, eli tekijöitä on varmasti myös muita ja ehkä teoriassa voi olla jotain muutakin korjailtavaa.....

Hyvää päivänjatkoa myös sinulle... =)
  2. Puhut tarkoituksen hakuisesta mielistelijästä tjms........

Oikea kiltti oppii kyllä, mutta hänellä menee hetki tajuta, eli oppia kantapään kautta, etteivät läheskään kaikki ole samanlaisia, kuin hän itse on, ei edes hitusen vertaa......

Tämän "oppipolun" aikana, joku erillainen voi käyttää häntä enemmän tai vähemmän hyväksi (niin kuin käyttääkin) ja hänestä voi erillaiset ajatella niin kuin sinä ajattelet ainakin joidenkin luettelemiesi kohtien osalta joissakin tilanteissa....

Jos olisit avannut noille joka sanalle, jonkun esimerkin, niin olisi ollut helpompi kommentoida niihin, koska nuo ovat ihan samalla tavalla laajoja määritelmiä, kuin esim, kiltti, koska jokainen voi ajatella määritelmästä eri tavalla.....

Esim, itse olen luottanut sanattomiin sopimuksiin, kädenpuristuksiin jne. naivimmin ja sinisilmäisemmin, kuin nykyään, mutta ihan vain siitä syystä, koska vaikka toki ymmärsin, että joillekin ne ei paljon merkkaa, niin kuitenkin kuvittelin, niiden merkkaavaan edes tietyissä tilanteissa ja tiettyjen ihmisten kanssa jotain, koska ihminenhän muodostaa maailmankuvansa oman persoonan/luonteen/ajatusmaailman ja arvojen mukaan..........eli luulee, että muut ovat edes sinnepäin, kuin itsekin on.

En tosin ollut mitään noista täysin edes ennen kuin omat silmäni avautuivat täysin, vaan olen puolustanut itseäni ja muita monesti laittamalla itseni likoon, niin miten moni muu ei välttämättä tekisi, eli tietäen että itsensä likoon laittamalla voi olla itselle ikäviä seurauksia, mutta kuitenkin seurauksista välittämättä olen kuitenkin sen tehnyt ja seurauksista sitten myös kärsinyt......tosin uskon kuitenkin edelleen, että en ole silloinkaan toiminut monesti niin, miten ei kuuluisi toimia tai ei joku muu toimisi.

Eli en tunnista montaakaan noista luettelemistasi ominaisuuksista kuuluvan ainakaan minuun, niin kuin ne itse käsitän, koska esim. siirappimaista mielistelyä on aina ollut "kuvottava" seurata, eikä se muuta asiaa, jos on itse sen kohteena.....ja tuota nyt monesti harrastaa ihan jotkut muut kuin kiltit yksilöt. ;D
  3. Käsittelet asiaa nyt hieman vierestä, kyseessä on kahden kovan luokan "meklarin" suhde, jolloin vaikka miehellä olisi rank 1 status maailman listoilla, niin voipi olla, että "puutteitakin" löytyy, jolloin se naispuolinen meklari hajauttaa salkun.....tosin samoin tuo mieskin toki varmasti toimii.....eli ei siinä mitään väärää ole.

Samoin voi olla, että miehen "arvopaperi", jonka arvo on status yms., menettää arvoaan sairastumisen, köyhtymisen, hänen vanhempien tulevan perinnön arvon alennuksen yms..yms.. seikkojen takia, jolloin naispuolinen meklari päättää tehdä niin, kuin ammattitaitoisen meklarin sopii odottaakin....

Samoin voi olla, että naispuolinen meklari päättää ottaa vain oikeassa tilanteessa oman osuutensa miehen "arvopaperista", syystä tai toisesta.......joko vain siksi kun huvittaa tai siksi, että toinen arvopaperi on sopivasti valmiina hyppysissä, mutta vanha "arvopaperi" pitää laittaa takaisin kiertoon esteettömyyden takaamiseksi....

Ei tässä tarvitse olla ruudinkeksijä, että tajuaa mikä on homman nimi.....variaatioita on lukemattomia, puolin ja toisin.

Ihme kyllä minusta tuossa pelleilyssä ole edes mitään väärää, koska jos tuolle tielle on lähtenyt, niin sitä voi saada mitä on tilannutkin......puolin ja toisin.....

Noh, jokainen tyylillään ja vapaalla tyylillä, Sanos Niemisen Jaska! ;D