Vapaa kuvaus

https://youtu.be/x1TXMpiqcDI

Aloituksia

13

Kommenttia

3629

1. Miltä näyttää, voi ei, aika kauhealta. Työpöytäni on isäni vanha iso ja siihen olen hommannut lasin päälle ja lasin alle olen kätkenyt kaiken tärkeän, ihanat mieleiset runot, mieleiset kortit ja kuvat. Nyt niitä ei näy lain.
    Joten järjestelijälle olisi töitä, on kaikenlaisia pinoja ja sitten on töherrettyjä papereita ja kirjekuoria. Käytän kirjekuoria suttupaperina, mutta kun ne ei ole suttuja vaan tärkeitä ajatuksia ja sanoja täynnä, joita joskus tarvitsen ja sitten yleensä etsin kissojen ja koirien kanssa sitä oikeaa.
    Mappihyllykin on vaan kun paperit eivät tahdo millään sinne oikeaan mappiin eksyä vaan jäävät pinon päällimmäiseksi ja sitä rataa kerran ovat silmien näkymättömissä jossain alempana ja taas etsittävänä.
    Törppöjä on minunkin pöydällä, muutama vanha lasipurkki sikin sokin täynnä kynää ja tussia, niistä kyllä löydän juuri oikean, tunnen kynäni kuin sormeni.
    Sitten pöydällä on valokuvakehys, lapset ja lapsenlapset siinä muistuttavat olemassaolostaan, jos en nimittäin muuten heitä muistaisi. Sitten siinä seisoo kaksi pientä miehen elämästä kertovaa pronssipatsasta, toinen on metsästäjä ja toinen runoilija.
    Voi kun se olisikin siisti ja avoin tila, siihen heti ulkoa kuskaisin kimpun kukkia, nyt ei kannata, toisaalta pidän tästä pöytäni vaihtelevasta sotkutilasta.
    Jossain lehdessä on ollut kuvia ihmisistä ja heidän kirjahyllyistään, voisihan olla kuvaa myös ihmisistä ja hänen työpöydistään.
  2. Olen surullinen, murheellinen, alakuloinen, en siksi, että on tihuuttanut vettä koko päivän, en siksi, että olen väsy ja vielä kolme työpäivää, en siksi, että koko päivän olen saanut setviä asiakkaiden pelkoja, lohduttanut, selittänyt elämää parhain päin, vaan… miksi…
    Luulin, ajattelin, ihanaa kohta luen aurinkoni ja saan kirjoittaa koska aamulla en ehtinyt. Luen muiden kirjoitukset koska ne on tarkoitettu kaikille mutta minä hassu kirjoitan… koko vähäisen elämäni pistän kirjoituksiini. Kirjoitan niin aidosti kuin osaan, niin totta tunteella ja sydämelläni. En kirjoituksellani halua ketään loukata. ’Höpisen’ koska tekstejäni on usein kutsuttu höpinöiksi ja sitä paitsi pidän siitä sanasta, liirumlaarumini ovat rakkausrunojani. Rakkaudesta kirjoitan.

Täällä on eräs mestari, joka osaa kirjoittaa vertauksilla niin mainiosti, että päätä huimaa. Opettelen vasta sitä taitoa ja sekin leimataan mielikuvitukseksi, aseeksi jota täällä ei tulisi käyttää. Elän tätä päivää, mennyt elämäni on muisteluja vain silloin kuin muistelen. On todella kannustavaa ja ihailtavaa suorastaan mieltä sykähdyttävää kuinka paljon rohkaisevia sanoja saattaakaan naapurin kirjoituksesta täällä löytää. Mutta miljoona kertaa innostavampaa on, kun aloittaja kirjoittaa hyvän jutun, vaikka vain rivinkin ja se lennättää omat juttuni lentoon ja ne ovat itselleni miljoona kertaa tärkeämpiä kuin tillin kasvatukseni.

Elämään kuuluu ’mustat raskaat riimut’, ehkä ne olivat minulle häivähdyksenä tänään juuri tällä hetkellä, muuten tähän aloitukseen kirjoittamiseni on itselleni vain iloa ja valoa ja paljon muuta. (Voihan se kanssakulkijoilleni olla tuskaa, kidutusta häiriköintiä ja kiusaamista, tiedä häntä, sitä voin vain valittaa.)

Taidankin mennä tämän mäen päällä kalliolla sijaitsevan punaisen mökkini kam… ja… jatkaa huomenna taas höpinöitäni… en malta kuitenkaan… lopettaa… Hyvää yötä… ja kirpuille työtä… jyrsikööt ne… teitä kaiket yötä.

https://youtu.be/JcGtKojv5UY
  3. Olen vain pieni punainen mökki korkealla mäellä
    mökkini alla kallion paineissa virtailee
    kiihkeä timantti- ja kultasuoni.
    Ole sinä salama kirkkaalta taivaalta.
    Aina kun kultasuoni ja salama kohtaavat
    ne iskevät tulta, syttyvät, palavat, hehkuvat.
    Liekit polttavat. Mökkini palaa poroksi,
    taas yhä uudelleen ja uudelleen, ei koskaan tuhkaksi.
    Mökkiraunioista nousee pienoinen
    hiiltyneen musta pääskynen valkoisin siipipeilein
    se laulaa sävelen se laulaa onnen.

https://youtu.be/6nzinzAMxtI