Työpöytä (puinen) järjestyksessä!

bessie-

Muutakin tekemistä olisi ollut, mutta taas kerran huvitti tehdä vain kivaa ja kevyttä hommaa.

Nyt on poissa turhan korkeaksi kasvanut sekalaisten papereiden ja lehtien pino. Melkein kaikki oli kyllä oikeasti säilyttämisen ja myöhemmän käsittelyn väärtejä. Nyt ne on käsitelty ja laitettu omille paikoilleen, eli suurin osa paperikeräykseen suoraan tai silppurin kautta.
Tiedot, joiden takia olen niitä säästänyt, on nyt tallennettu eri paikkoihin, mm. isoon seinäkalenteriin. Yhdet talkoot jäivät väliin, ne olivat eilen ja olin täysin unohtanut koko asian.

Aika ison työn tein kirjoittamalla kaikki asiakasnumerot, käyttäjätunnukset, salasanat, pin-koodit ynnämuut sellaiset ylös aakkosjärjestyksessä. A-lehdistä alkaa ja Zalandoon päättyy. 2 A-nelosen arkkia niistä tuli, väljästi ja selkeästi kirjoitettuna. Viivat rivien väliin ja innostuinpa jopa muutaman laatikon erilaisilla pohjaväreillä tekemään. Kyllä tuli hieno ja helppolukuinen.
Vanhat - pari sivua ruutulehtiöstä ja jokunen lappunen - säästän vielä toistaiseksi, jos vaikka joku virhe olisi jäänyt huomaamatta. Säilytyskirjekuoren vaihdoin tosi nättiin, ostamani onnittelukortin kylkiäisenä tulleeseen.

Kuulakärkikyniä yhteen törppöön kootessa ja päivittäessä meni monta, mielestäni aika uuttakin kynää musteen kuivumisen takia roskiin. Yhden kynän toimimista taas suuresti ihmettelen, sillä tiedän aivan varmasti sen tarttuneen mukaani vähintään 25 vuotta sitten, voi olla enemmänkin.

Miltä sinun työpöytäsi näyttää? Minulla se on yleensä ollut kohtalaisen jämptissä järjestyksessä, mutta näin siistiltä ja varsinkaan näin 'sisustetulta' se ei ole näyttänyt aikoihin.

19

393

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johtajatason-tyyppi-heh

Toimistopöytäni, järeä, massiivinen, lakattu umpi-Teak puuta on niin täynnä "roinaa" tarpeellistakin toki, että jouduin pakenemaan sen pinnalta tähän pöydän jatkeena olevalle, valkoiselle lastulevyiselle koululaispöytämäiselle halpis paskalle, jossa pidän läppäriä ja printteriä. Keskelle jäävässä solassa on esimerkiksi pinoa laskuja ja pankkitunnukset. Toinen tunnuslukusovellutus (nordea) on ladattu puhelimeen yhden pin koodin varaan.
      Myös rullakkolaatikostoja on kaksi kappaletta, sekä paperisilppuri, järeä: mitään todisteeksi en jätä elämästäni :)
      Mutta olkoon järjestykset vaikka kuinka sekavat, tiedän tasan tarkkaan mistä löytyy se ja se lappu, lippu, paperi, kynä, muistikortit ne ja ne ja ne, kansiossa siinä on sitä, toisessa tätä ja tuota jne.
      Kyllä kerran viikossa oikaisen järjestystä, ja jos oikein tarkkoja ollaan, itse asiassa kaikki on tosi hyvssä järjestyksessä, itseäni ajatellen.

• Miltä näyttää, voi ei, aika kauhealta. Työpöytäni on isäni vanha iso ja siihen olen hommannut lasin päälle ja lasin alle olen kätkenyt kaiken tärkeän, ihanat mieleiset runot, mieleiset kortit ja kuvat. Nyt niitä ei näy lain.
      Joten järjestelijälle olisi töitä, on kaikenlaisia pinoja ja sitten on töherrettyjä papereita ja kirjekuoria. Käytän kirjekuoria suttupaperina, mutta kun ne ei ole suttuja vaan tärkeitä ajatuksia ja sanoja täynnä, joita joskus tarvitsen ja sitten yleensä etsin kissojen ja koirien kanssa sitä oikeaa.
      Mappihyllykin on vaan kun paperit eivät tahdo millään sinne oikeaan mappiin eksyä vaan jäävät pinon päällimmäiseksi ja sitä rataa kerran ovat silmien näkymättömissä jossain alempana ja taas etsittävänä.
      Törppöjä on minunkin pöydällä, muutama vanha lasipurkki sikin sokin täynnä kynää ja tussia, niistä kyllä löydän juuri oikean, tunnen kynäni kuin sormeni.
      Sitten pöydällä on valokuvakehys, lapset ja lapsenlapset siinä muistuttavat olemassaolostaan, jos en nimittäin muuten heitä muistaisi. Sitten siinä seisoo kaksi pientä miehen elämästä kertovaa pronssipatsasta, toinen on metsästäjä ja toinen runoilija.
      Voi kun se olisikin siisti ja avoin tila, siihen heti ulkoa kuskaisin kimpun kukkia, nyt ei kannata, toisaalta pidän tästä pöytäni vaihtelevasta sotkutilasta.
      Jossain lehdessä on ollut kuvia ihmisistä ja heidän kirjahyllyistään, voisihan olla kuvaa myös ihmisistä ja hänen työpöydistään.

• Nykyään ei ole työpöytää, olen vallannut tuvan ison pöydän käyttööni.
      Pieniä huomautuksia olen tilanteesta saanut, onneksi huumorilla heitettyinä.
      Pöydällä on läppäri ja sen ympärillä lippusta, lappusta, muistikirjaa ja lehtikasoja, kyniä ja mahtuu mukaan orkideakin. Kirjaston kirjakin tuossa näkyy olevan, sekä rahapussi ja rannekello. Kaksi kännykkää ja piuhat korviin.
      Jos sattuu tulemaan "hienompaa väkeä" kyläilemään, sellaisia joille ei keittiön pyöreälle pöydälle sovi kahveja kattaa, niin kokoan kaiken ja kannan peräkamariin. Siellä oli ennen työpöytäni, mutta en halua istua yksin, vaan olla toisten seurassa.
      Kirjoituspöytäni on nyt varastossa ja sen laatikoista siivotut tavarat ties missä.
      Voi jos saisin kaiken noin hyvään järjestykseen, kuin sinulla nyt on. Vaan taitaa olla utopiaa.

• de-meter

Miltäkö työpöytäni näyttää ? Kolhiintuleelta ainakin. Sain sen perintönä, kun entistä työpaikkaani ajettiin alas. Hyvä pöytä se on, Skannon kestävää laatua. Siihen mahtuvat läppäri, printteri, arkistolaatikko ja maapallovalaisin.
      Järjestystä en menisi kehumaan. Tytärpuolellani on huoneentauluna englanninkielinen miete, jossa vakuutetaan, että siivoamiseen käytetty aika on hukkaan heitettyä.
      Itse en ole tuota mieltä. Vähintäinkin sama aika menee tavaroiden etsimiseen, ellei järjestystä ole, edes sitä alkeellista.

• bessie-

Haluan säilyttää tärkeiksi tai 'todennäköisesti-joskus-tarpeellisiksi' luokittelemani asiakirjat enimmäkseen paperimuodossa. Olen mielestäni aika tarkka ja hyvin kartalla siitä, mikä on säilyttämisen arvoista. Tiedän ihmisiä, joiden on melkein mahdotonta heittää pois edes joitain vanhoja matkalippuja tai hotellilaskuja, puhumattakaan vähän virallisemman oloisista papereista. En kuulu siihen ihmisryhmään, mutta aika paljon tuota paperia silti kertyy.

Harmittaa kun päästin itseni vieraantumaan työpöytäni riippukansioiden käytöstä. Miehen puutteesta se alunperin alkoi, menin siitä mistä osasin ja aita matalin, suorinta tietä vetämäni piuhat sitten estivät sen vetolaatikon avaamisen jossa riippukansiot ovat. Arvelen, että kaikki paperini mahtuisivat noihin riippukansioihin, niitä mahtuisi siihen enemmänkin kuin jo olemassa olevat 20, joista suurin osa nimeämättä ja tyhjinä.
      Seuraava tämän aiheinen projektini tulee olemaan riippukansioiden käyttöönotto ja päivittäminen. Sitten rupeaakin olemaan viimeisen päälle järjestyksessä ja oman otsikon alla kaikki kuitit, takuutodistukset, renkaiden säilytystodistukset, terveystiedot hammas- ym. röntgenkuvineen jne. jne..

Olen aivan samaa mieltä järjestyksestä ja tavaroiden etsimiseen menevästä ajasta. Ei ole pitkää aikaa siitä kun etsimällä etsin yhtä ostoskuittia 'osastolta' takuutodistukset ja käyttöohjeet. Vasta tänään löysin senkin, olin iskenyt sen piikkiin johon tapaan laittaa vain lyhyen aikaa säilytettävät lähiÄrrältä (asiamiesposti ja Matkahuolto) saamani tositteet asiakaspalautuksista.

• Tättärää.pippijuu

Työpöytänä ruskea puinen 140 sm pitkä ( puulaatua en muista ), kolmella kerroksella lakattu viitisen vuotta sitten.
      Äskettäin eläkkeelle jäätyäni alkoi isosiivoaminen. Yli 40 v ajalta on mapeissa ollut tallella kaikki talo-, pankkipaperit, tiliotteet, sopimukset, aikanaan tärkeät kuitit jne., kun silppuria ei ollut. Hankin silppurin ja sen läpi on nyt mennyt n. 20 mapillista paperia, josta osa skannattuna talteen.
      Nyt tulee lähes kaikki uusi säilytettävä vain digitaalisena tikkuun ja varmistuksena ulkoiselle kovalevylle. Luojalle kiitos tietotekniikasta.

Salasanat, koodit, käyttäjätunnukset ovat jo pitkään olleet salattuna tikussa. Tolkuttomasti niitäkin kertyy - melkein kolme arkkia A4-paperiseksi muutettuna.
      Silti vaan aika äkkiä työpöytä uudelleen ja uudelleen täyttyy kaikenlaisesta.

• Sen-muistan-aina

"""Salasanat, koodit, käyttäjätunnukset ovat jo pitkään olleet salattuna tikussa. Tolkuttomasti niitäkin kertyy - melkein kolme arkkia A4-paperiseksi muutettuna."""

Anteeksi mitä? Miksi noin monimutkaista?

Minulla yksi ja ainoa, sopivan mutkikas salasana joka jeevelin paikkaan, ollut jo 8 - 10 vuotta. En ole huomannut hankaluuksia tai salasanani ryöstöä. Ei ole tullut jälkiyllätyksiä, eikä tileiltä ole hävinnyt rahaa.

• entinenmiäs

Aivan toisinpäin meikäläisellä. No, sellaista työpöytää ei varsinaisesti ole mutta ne sekalaiset paperit ym. on useammassakin (sängynalus-, lipaston ja TV-pöydän) laatikossa sellaisessa sekajärjestyksessä, että mitään ei tarvitessaan löydä ellei käy kaikkea läpi. Aikaa sitten olisi pitänyt ne läpikäydä, järjestellä ja heittää turhat pois mutta aina vaan on se muu tekeminen vienyt voiton. No, jos sitten syksymmällä kun ei tuolla pihalla enää viihdy.

• Opemummi

Oma työpöytäni on vain pienehkö Alvar Aallon suunnittelema koivupöytä, joka on sohvan edessä. Tätä voisi kutsua pulpetiksi. Kun pojanpoika tulee, laitan tietokoneeni pois. Sitten lapsukainen voi vaikkapa piirtää pöydän ääressä tai tehdä Juniori Aku Ankan tehtäviä.

Kyllä tämäkin työstä käy. Onneksi kuitenkin puuttuvat kaikki koepinot ja sen sellaiset, koska olen eläkkeellä.

• vili.villaton

opettaja opettaja hunksilta pääsi pieru me kuultiin se oli aivopieru. saaks hunksi ny jälkkärii? voisiks opettaa hunksilta viivat pois?

• Tättärää.pippijuu

””Minulla yksi ja ainoa, sopivan mutkikas salasana joka jeevelin paikkaan””

Aloittaja bessiellä tuli 2 arkkia koodeja yms., mutta et siitä riemastunut vaan minun 3sta arkista. Ilmeisesti toimin hiukan laajemmalti kuin bessie.

Joku tuntee pärjäävänsä yhdellä salasanalla, toinen ei. Lopputulos aika paljon tsäkästä kiinni. Joku polttaa pari askia/pv tupakkaa nuoresta 90-vuotiaaksi ilman syöpää. Harvoin tarvitsee etsiä salasanaa tikusta, kun ne on pääosin pääkopassa, mutta ikääntyminen saattaa jossain vaiheessa tehdä temput.

Ehkä tänä päivänä suurin riski on saada tiedostot lukitseva haittaohjelma. Senpä takia en myöskään säilö mitään olennaista tietokoneen kiintolevylle.

””Jossain lehdessä on ollut kuvia ihmisistä ja heidän kirjahyllyistään, voisihan olla kuvaa myös ihmisistä ja hänen työpöydistään.””

Olin satunnaisesti käymässä around 50sen yksinasuvan naisen kotona kerrostalossa. Ei kirjahyllyä tai yhtään kirjaa. Jokunen muistoesine. Pääuutisten aika, mutta telkkari kiinni. Ei tietokonetta eikä työpöytää. Tolkuttoman kallis älypuhelin, mutta käyttää vain puheluihin. Maksaa laskunsa marketin automaatilla. Ainoa säännöllisesti luettava oli Seiska-lehti. Yli 100 paria kenkiä. On isoja eroja toimintaympäristöissä.

• bessie-

Pidän tästä omasta systeemistäni jossa näen melkein kaikki käyttäjätunnukset ja salasanat yms. kerralla. Vanha rakas paperipidikkeeni on korvaamaton. Uusissa on hienot värit ja kaikkea, mutta yhtä hyvää kuin tämä en ole löytänyt. Tuossa se nyt pitää pystyssä uutta hienoa 2-sivuista luetteloani, vaihteeksi etuvasemmalla, ei tarvitse välttämättä edes päätä kääntää.

Pankkien tunnukset ovat edelleen omassa paikassaan. Kaikki nyt näkyvillä olevat ovat periaatteessa kenen tahansa käytettävissä. Esim. veljeni saattaa joskus katsella eri lehtien rengas- älypuhelin yms. testejä, Ruotsin sisareni käy usein Fonectan, Lippupalvelun, Viking/Silja Suomi sivuilla jne..
        Muistan vähintäänkin kaikki nelinumeroiset koodini (paitsi vanhan 'kesäkirjastoni, sen taisin kadottaa lopullisesti) ja kai melkein kaikki usein käyttämäni vahvatkin salasanat, mutta on myös paljon sellaisia joita en ole edes yrittänyt painaa mieleeni.
        Veikkaus en muista, parin järjestön 'omat sivut' muistan, nettihesari muistan, Kuluttaja- ja pari muuta lehteä en muista, vapaaehtoisverkoston oma sp muistan, erilaiset ostospaikat en muista, operaattorien 'omat sivut' en muista, jne..

Yksi ja sama salasana lähes kaikkeen on minullekin hyvin vieras ajatus. Jollain tavalla kuitenkin yritän tehdä vahvasta salasanasta helpon; huomioimalla kirjainten ja numeroiden sijainnin näppäimistöllä.

• Epäjärjestys pitää mielen virkeänä.
      Järjestyksen ylläpito ei ole parhaita puoliani.
      Mutta kyllä minä tätä notkuvaa systeemiäsaan ylläpidettyä ja laskutkin ajallaan maksettua. Maksan silloin kun tulevat.
      On minulla hyväkin järjestys keittiössä, olohuoneessa ja vessassa, (vieraiden varalta, naiset käy aina vessassa).

• Ei minulla enää mitään varsinaista työpöytää edes ole. Tietokonepöydän vieressä kaappi missä kolme vedettävää laatikkoa ja tulostin/skanneri päällä. Laatikoissa kaikki tarpeellinen ja ajankohtainen paperitavara: hiirimaton vieressä kalenteri, mapit ja kansiot kirjahyllyn alalaatikoissa ja takuupaperit ja kaupan säässtettävät kuitit keittiön astakaapissa niile varatussa korissa.. Eli minunnäköiseni huono järjestys mutta tiedän missä kaikki jutut on ja ei tarvi kauaa etsiä. Yleensä.

• Laskuista vielä: maksan ne yleensä saman päivänä kunne tulevat. Joskus loggaan ne vain sisälle viimeiselle maksupäivälle. Sitten kirjoitan PAID laskuun ja siirrän maksettujen laskujen kansioon. (Tai kenkälaatikkoon :) )

• kesi.vä

Mun työpöytä on mun mahani päällä, eli läppäri. Vanhat asiakirjat ovat pienessä salkussa kaapissa. Laskut ovat e-laskuja. Salasanat ovat päässäni ja joskus kateissa.

• bessie-

Laittaisin varmaan paksun foliopaperieristeen mahan ja läppärin väliin, ja sitten EHKÄ pystyisin noin tekemään. Ei sentään, en pystyisi, pelko kaksoisleuan kehittymisestä estäisi.

• kesi.vä
        bessie- kirjoitti:

Laittaisin varmaan paksun foliopaperieristeen mahan ja läppärin väliin, ja sitten EHKÄ pystyisin noin tekemään. Ei sentään, en pystyisi, pelko kaksoisleuan kehittymisestä estäisi.

Mä olen kyllä ollut vähän huolissani josko jotain säteilyä esim. munasarjoihin saan, mutta en ole vielä foliopaperiasteelle päässyt.
        Rypyssähän tuo kaula jo on. En osaa kävelläkään pää takakenossa.

• säästäjä-marsu

Aivan ihania kirjoituksia, kuka mitäkin säästää ja kuinka ne taltioi joku "tikulle" ja joku "pääkopan" muistiin?

Minun ajatukseni on, siis vasta ajatus, että luen nuo vanhat päiväkirjani ja kirjoitan niistä oleellisen koneelleni, josta voin lukea ne tarvittaessa, sillä siellä on sellaista, jota en halua unohtaa, siis vihaa ja katkeruutta, jota tunsin silloin ja sitä en saa unohtaa.

Sitten olisi vain vietävä roskiin nuo kaikki vanhat mapitetut laskut, siis muu vanha tieto, verotukset, sun muut, muka silloin tärkeä tieto ne päiväkirjat?

Omat salasanani pitäisi myös laittaa muistiin vihkoseen, ei siis tietsikalle, koska, jos ja kun kuolen, niin kuka ne sieltä löytää? Hiivatti! Itsehän niitä vain tarvitsen!

Pankkitunnuksien selvennystä täytyisi opastaa lapselleni, koska se on niin sekava, siis muutos muutoksen perään salasanasta. Sekin asia on ilmeisesti hoidossa, koska omaisilla on oikeus tiliini ilman salasanoja.?

Suurin ongelma lieneekin minulla tämän ylimääräisen, niin tärkeän tavaran tyhjentäminen. On ompeluksia vailla ompelijaa, villalankoja kudontaan, vailla tekijää ja muuta sellaista koristetta, josta voisi tehdä joskus jotain?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. "Miko Bergbom, miksi euron bensa maksaa kaksi euroa?"

Valtakunnan suurin kaupallinen porvarimediakin kyselee nyt miksi perussuomalaisset ovat rikkoneet tärkeimmän vaalilupauk
      Maailman menoa
      93
      5672
    2. Olen Päivi Räsäsen puolella

En oe uskovainen enkä kristillisdemograattikaan mutta onhan tuo naurettavaa laittaa Päivi syylliseksi omasta mielipit
      Maailman menoa
      649
      3718
    3. SDP: "On hyvä että bensiinin hinta nousee"

Suurin oppositiopuolue SDP on mielissään siitä, että bensan hinta nousee suomalaisille. https://www.iltalehti.fi/polit
      Maailman menoa
      113
      3062
    4. Nuhteettomia edustajia

Korkein oikeus tuomitsi Päivi Räsäsen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan Kansanedustaja Päivi Räsästä (kd.) vastaan no
      Politiikka
      345
      2901
    5. "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi."

Räsäsen tuomio on iso harppaus woke-valtioksi. – Tässä maassa on nyt selvästi kiellettyjä sanoja ja ajatusrikoksia. –
      Maailman menoa
      130
      1930
    6. Päivi Räsänen tuomittiin rikoksesta...

...kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Tuskin tajuaa silti vieläkään, että raamattu ei ole lakikirja. https://yle.fi/a
      Maailman menoa
      686
      1844
    7. Mistä ihmeestä sitä viirasi?

Oliko tuo Timo Kalima hyvä silmälääkäri? Mikähän hänen silmiinsä osui kun piti mennä tuollaista tekemään. Kaikki näytti
      Jyväskylä
      17
      1641
    8. Korkein oikeus antaa Räsäselle vastauksen klo 9. Varmaan vapautus

Miten veikkaat että Päiville käypi? Päivi pitää lehdistökonferenssin klo 9.30. Koko media on läsnä. 7 v taistelu on ohii
      Luterilaisuus
      487
      1463
    9. Partamies hoi!

En aio häiritä jos on mukavampi olla hiljaa tai jos siellä kaukana sinun paikkakunnalla on jo joku hoito. Miten olisi re
      Ikävä
      26
      1461
    10. Meneekö Nanna Karalahden jumppafirma konkurssiin?

Loppuiko rahat Jeren pidätyksen myötä? Karita Tykkä hakee saataviaan lähes 60 000 e Että semmosta . . .
      Kotimaiset julkkisjuorut
      229
      1131
    Aihe