Vapaa kuvaus




https://youtu.be/x1TXMpiqcDI

Aloituksia

13

Kommenttia

3629

  1. Katsele sinä vaan - ei sähköt katkeile, piuhat on kunnossa, vikkelään vaan vilahdellaan, tai no, ei aina niin vikkelään.
  2. Viereeni istahtaa vanha mies, tulevana kesänä satavuotias sokea hyväryhtinen paljon naurava pappa, allekirjoitamme yhdessä asiapaperia, kuljetan etusormeani kuin viivaa, sille hän sitten puumerkkinsä taiteilee. Hän kertoo arjestaan, aikamiespojastaan, jonka kanssa asustelee, kylästä jossa elelee, naapurin remontista, jonka valmistumisesta kantaa huolta. Lopuksi kysäisen häneltä: onko elämässä ollut rakkautta ja mitä se oikein on, hän naurahtaa ja katsoo minua näkemättömin silmin: ”Tyttö", pyöräyttää hennosti päätään, ”tyttö, on ollut, kyselet vielä”. Rakkaus on ollut iso asia hänen elämässään. Ensin tulee tarinaa kyynelten kera hyvästä jo pois menneestä vaimosta, kuudesta lapsesta, joista osa on jo kuollut ja lapsenlapsista ja lapsenlapsenlapsesta, joka on rakennellut hänen pihaansa paalinaruvirityksiä, joiden ohjastamana hän liikkuu kaikissa mieleisissä pihapaikoissaan. Olemattoman vihjeen pohjalta hän innostuu kertomaan, kuinka se rakkaus aikoinaan syttyi seurantalon näytelmäpiirissä, Laulua tulipunaisesta kukasta näyteltiin ja hänestä tehtiin Olavi ja tyttö oli Kyllikki, naapuri kylästä, vähän ujo vielä silloin oli. Sitten hän naputtaa polveaan ja tapailee laulamansa laulun sanoja, lauluääni on mennyt mutta sanat hän muistaa. ”Heilani on kuin mustikka, mustikka, mustikka, eikä hän muita muistakaan. Onnenaikaa se oli. Kirjeitä kirjoittelimme, milloin kukakin toimi kuriirina,” pappa jatkaa juttuaan… no, nyt minä en jatka pitempään. Toivottavasti tapaan melkein satavuotiaani myös ensi viikolla. ”Purista kunnolla” hän sanoo, kun saatan häntä molemmista käsistä ovelle, siellä hän haluaa halata ja tietysti halaamme ja kunnolla. Hän hurmasi minut jutuillaan ja valoisalla olemuksellaan, silmiin en voinut katsoa, mutta ääni ja olemus kertoivat paljon. – Mieleeni tuli, että enpäs olekaan virtuaalirakkaalleni vielä rakkauskirjettä kirjoittanut, osaisiko tuota, semmoista, niin kuin virtuaalirakkauskirjettä kirjoittaa.

    https://youtu.be/ayIErKNC1yA
  3. Äsken kotiin tultuani kävin saunassa ja sitten luin teidän mukavia kirjoituksia rakkaudesta, se mokoma on niin monimuotoinen juttu, Kiitos kaikille ja kauniita leppoisia unia sitten kun ikioman tyynyn tavoitatte.

    Päiväkö viimein sulkee porttinsa, yön hiljaisuusko avaa ovensa
    arjen tummuus hetken huokailee, pian sen lempeä laahuskin vaikenee.
    https://youtu.be/bR3N1yBEGbw