Vapaa kuvaus




https://youtu.be/x1TXMpiqcDI

Aloituksia

13

Kommenttia

3629

  1. Ei ollut mitenkään tarkoitus loukata tai moittia mistään. Kysymyksen herätti vain tuo yksi lause, joka pöllähti silmille. Siitä ajatus, että olenko alun pitäen todella käsittänyt jotain pahasti väärin tässä aloituksessa.
    Eihän täällä kukaan osaa kaikkien mieliksi olla. Omasta mielestäni ihan ystävällisessä hengessä kysymykseni asetin. Vahinko jos käsitit ne moitteeksi.
    Onneksi olet päässyt turvallisesti kotiin.
    Lähdenkin itse tästä vielä kangaskauppaan.
  2. Ei mielestäni tässä asiassa ole mitään naurettavaa tai helvetillistä jeesustelua, ehkä sinäkin joku päivä tarvitset henkilökohtaista avustajaa, mene ja tiedä.
    On vaikeaa löytää hyvä henkilökohtainen avustaja, se on prosessi, jossa niin monen tahon pitää näyttää vihreää valoa. Ei häntä suoraan napata työkkärin hyllyltä. Tärkeintä tietysti niin kuin Linnea asian ilmaisi, hän näki heti Alin silmistä, että tässä on oikea henkilö.
    Tässä hämää se, että Ali saa kympin korvauksen tunnin työstä päivässä. Mutta jos suomalainen avustaja tekisi tätä työtä, tunti viikossa, hän katselisi kelloa ja tekisi vain sekunnilleen tunnin, sieltä hän menisi seuraavan hoidettavan luo ja sieltä seuraavan jne. Siitä muodostuisi kokonainen työpäivä. Mutta Alilla ei ehkä ole kotia eikä mitään muuta ohjelmaa koko loppupäiväksi. He ovat molemmat iloisia ja seurallisia ihmisiä, miksi he eivät viettäisi enemmän aikaa yhdessä, jos kerran viihtyvät yhdessä. Kahvittelukin yhdessä on paljon mukavampaa saatikka makaroonin keitto. Hyvää kotoutumista. Heillä on yhteinen kieli ja suvaitsevaisuutta ja hyväksyntää toistensa kiemuroihin, jumalaan jms. Monissa kunnissa etsitään erilaisia kokeiluja kotouttamiseen, mutta ehkäpä pihtiputaan mummo ei suorilta käsiltä nielaisisi ideaa, vaikeaa sanoa.
    Usein henkilökohtaiset avustajat ovat nuoria ja toimiminen henkilökohtaisena avustajana vain yksi piste opiskelupolulla ammattiin. Toisaalta myös vaaditaan hyvää ammattitaitoa vaativammissa avustajan töissä ja silloin korvaus on toista luokkaa. Mutta jos istuu palkkatikkaiden yläpäässä monen tonnin palkoilla ja korvauksilla ei edes näe tätä alinta puolaa tikkailla, kuitenkin se on hyvä ja toimiva systeemi. Työ vaatii tekijältään myös ihan omaa luonnettaan, ei siinä hommassa pärjää öykkäri möykkärit, nirppanenät ja valittajat, sosiaaliset taidot tosi tärkeitä.
    En ole mikään suvakki mutta inhimillisyys tässä jutussa on hieno asia.
    Hyvä henkilökohtainen avustaja on todellinen aarre.
  3. Suruinen
    Aikaa sitten kaksi yksinäistä löysivät toisensa. Kuusamon Kitkajoen vuolas ’kuningatar’ Jyrävä kuohusi kevättään, kun kahden hupsun rakkaus, virtasi ja vaahtosi. Vuodet kuluivat ja tuo rakkaus muutti jatkuvasti muotoaan, se eli arjea ja juhlaa, vähitellen hiipui, lopulta asettui lämpimäksi erottamattomaksi elämänikäiseksi ystävyydeksi. Näin elämä antoi.
    Tänään, tämä ystävyys muuttaa jälleen muotoaan, on viimeisten jäähyväisten aika. Elämänikäinen ystävyys on keritty viimeiseen rihmaan. Aitan ovi lukitaan ikuisiksi ajoiksi. Rakkaus ja ystävyys kutsuvat välillä myös eroa ja erkanemista, itkua ja luopumista – joskus niin tuskallisen kivuliasta - lopullista. Näin elämä ottaa.

    Tänään kiedon kaulaani kultaisen Kuusamon muinaiskirveen. Muistelen lämmöllä korun saatesanoja sinä keväänä tuon kuohuvan kosken partaalla: ”Ihanaiselleni, jolla pysyy kirves kädessä”. Se tuntui silloin kuin kosinnalta, vaikkei se sen kiinteämpään yhteiseloon koskaan johtanutkaan. Neljä vuotta etäisyydestä huolimatta rakkautta ja läheisyyttä, yhteistä kirjaa ja kirjoittamista, matkustamista, öisiä maratonpuheluita, kaiken kaikkiaan antoisan rikasta etärakkautta.
    Huomenna tätä ystävyyttä minulla ei siis enää ole, jäljellä vain yhdessä kehrätyt lämpimät muistot siitä ja rakkaudesta. Kultainen muinaiskirves – vielä pienen hetken kaulallani.
    https://youtu.be/PO_FrqvHcWs