"Kaksi yksinäistä sielua vailla turvaa"

artturileino

50

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei.paha

      Molemmin puolinen tyytyväisyys, hyvä esimerkki kotouttamiseen.

      • Mahdollista-tämäkin

        Tähän on Ali haudattuna, tähän on koira haudattuna, tähän on jippo haudattuna. On vedettävä Linnea-mummo oikeuteen, kaiken varalta. Jospa Linnea maksaakin Alin muut kulut ja muun palkan pimeästi, silleen salaa omasta pussistaan? Jos oikeudessa paljastuu rehellisyys, kansa pyytää anteeksi sori Linnea tos on sulle Nortti aski.


    • himppa-kyyninen

      Voi maa-tuskaa sentään.
      Lorut uusiksi.
      Anna allah ahvenia pakolainen pieniä kaloja.
      Noh. Mummulle vointeja.
      Ain pitää jättää pieni epäillys, onko apu pyyteetöntä?

      • arkkitehtit

        "Ain pitää jättää pieni epäillys, onko apu pyyteetöntä?"
        eihän kukaan ihminen yli-ihminen tai enkeli ole. Tavallsiia ihmisiä joista jokainen vain yrittää selvitä elämästä läpi kuten kukin.


      • asenteita

        Jos joku on tyytyväinen kuin tässä tapauksessa.
        Ennakkoluuloinen on oltava monessakin, ventovieras Suomalainenkin en kotiini päästäisi noin vain.


    • Tämä oli mukava kirjoitus, tuli ihan hyvälle mielelle.
      Tavallisesti jos mainitaan sana pakolainen tai turvapaikanhakija en edes avaa.
      Aikas rempseitä molemmat, olisi hauskaa kuulla heidän sanailuaan. Tuovat arjen valoa toinen toistensa elämään.
      Yksi lause lämmitti erityisesti, kun Ali saa perheensä suomeen niin Linnea voi muuttaa heidän luokseen. Suomessa ei edes omat lapset toivota vanhoja omaisiaan luokseen asumaan, meilläkin oppimista siis Alin ajatuksista.
      Toivon vaan iloisia päiviä heidän elämäänsä.

      • etainoa

        Näitä myönteisiä tapauksia on olemassa, hyvän mielen minäkin.


    • vapakala

      Erikoista.

    • de-meter

      Mukava tarina. Tai tarinan alku. Taitavat viettää vasta kuherruskuukautta ja niin kuin kaikissa ihmissuhteissa, arki voi jatkossa tuoda ongelmia monessa muodossa. Kestääkö side ne ? Mutta yrittänyttä ei laiteta ja näitä positiivisia kertomuksia tarvitaan aina...

    • Hasbaraa.kaikki

      Uutislähteen huomioiden: Pelkkää paskaa, ei totta alkuunkaan!

      • 1.2.3

        Noin sanoi vihanpuhuja jonka mielestä elämä on paskaa.


    • ent.siivoojaparka

      "Palkkasi" itselleen orjan 10€ /tunti = päivä. Kotiavustaja ruokapalkalla?

      • minä.en

        Oletko kateellinen


      • ent.siivoojaparka
        minä.en kirjoitti:

        Oletko kateellinen

        En. Miksi olisin?
        Jos itse haluaisin mennä jollekin vanhukselle piiaksi ruokapalkalla, niin mikäpä estäisi. Mutta kun en halua.


      • Njaa-no-njoo-yhym

        Ainakin Sossu ja Kela kiittää kun ei tarvitse irroittaa rahaa eikä kodinhoitajaa Linnean lakisääteisiä tarpeita varten. En avannut linkkiä, että en tiedä, liikkuvatko taksiseteleillä vai omaan piikkiin?


      • de-meter
        minä.en kirjoitti:

        Oletko kateellinen

        Eiköhän tuonkin joku byrokraatti huomaa ja ala vaatimaan lain kirjaimen noudattamista vaikka palkkauksen osalta. Työsopimuskin taitaa olla aika väljä, onko sitä edes tehty ? Ja mites vastuut ? Onko avustaja vakuutettu ?

        Meidän professoritkin ovat alkaneet osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja muistutelleet perustuslaillisista oikeuksista
        maahanmuuttajien kohdalla...
        Niin, että spontaanin ystävällisyyden ja osallistumisen esteeksi pakkaa nousta paljon esteitä...


      • de-meter kirjoitti:

        Eiköhän tuonkin joku byrokraatti huomaa ja ala vaatimaan lain kirjaimen noudattamista vaikka palkkauksen osalta. Työsopimuskin taitaa olla aika väljä, onko sitä edes tehty ? Ja mites vastuut ? Onko avustaja vakuutettu ?

        Meidän professoritkin ovat alkaneet osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja muistutelleet perustuslaillisista oikeuksista
        maahanmuuttajien kohdalla...
        Niin, että spontaanin ystävällisyyden ja osallistumisen esteeksi pakkaa nousta paljon esteitä...

        Tuon tarinan pohjalta rohkenen olettaa, että kirjainta tuossa tapauksessa noudatetaan aivan oikein. Ja asiat ovat kunnossa.
        Kannattaisi ehkä käydä vilkaisemassa ensin vaikkapa mol.fi sivustolta paljonko henkilökohtaisen avustajan saama korvaus on ja mitä kaikkea siihen kuuluu.
        Ei se ole tuon suurempi, jopa pienempi, riippuen hoidettavan kunnosta ja muista olosuhteista.
        Tuskin tähän mikään byrokraatti puuttuu.
        Henkilökohtaiset avustajat saavat samaa korvausta samanlaisesta työstä olivat sitten kantasuomalaisia tai muita.


      • ent.siivoojaparka
        rosaliiin kirjoitti:

        Tuon tarinan pohjalta rohkenen olettaa, että kirjainta tuossa tapauksessa noudatetaan aivan oikein. Ja asiat ovat kunnossa.
        Kannattaisi ehkä käydä vilkaisemassa ensin vaikkapa mol.fi sivustolta paljonko henkilökohtaisen avustajan saama korvaus on ja mitä kaikkea siihen kuuluu.
        Ei se ole tuon suurempi, jopa pienempi, riippuen hoidettavan kunnosta ja muista olosuhteista.
        Tuskin tähän mikään byrokraatti puuttuu.
        Henkilökohtaiset avustajat saavat samaa korvausta samanlaisesta työstä olivat sitten kantasuomalaisia tai muita.

        10€ päivässä?


      • Orjuuttamista

        1 tunti päivä ja 10 euroa. Täytyykin asua kävely etäisyydellä vaikka ei tuo 10 euroa siltikään riitä mihinkään. Siellä varmaan ihmetellään miksi suomalainen ei ota moista jobia vastaan ja Katainenkin hehkuisi, fantastista hei me tienataan tällä.


      • ent.siivoojaparka
        Orjuuttamista kirjoitti:

        1 tunti päivä ja 10 euroa. Täytyykin asua kävely etäisyydellä vaikka ei tuo 10 euroa siltikään riitä mihinkään. Siellä varmaan ihmetellään miksi suomalainen ei ota moista jobia vastaan ja Katainenkin hehkuisi, fantastista hei me tienataan tällä.

        Ja viisi kertaa rukoukset Mekkaan päin sen tunnin aikana?


      • Norttia.huuleen

        Ymmärsinkö oikein, jostain otsikosta luin, että kun poka (mamu) rukoilee, mummo pistää tupakaksi, on se eto puuma kyllä.


      • de-meter
        rosaliiin kirjoitti:

        Tuon tarinan pohjalta rohkenen olettaa, että kirjainta tuossa tapauksessa noudatetaan aivan oikein. Ja asiat ovat kunnossa.
        Kannattaisi ehkä käydä vilkaisemassa ensin vaikkapa mol.fi sivustolta paljonko henkilökohtaisen avustajan saama korvaus on ja mitä kaikkea siihen kuuluu.
        Ei se ole tuon suurempi, jopa pienempi, riippuen hoidettavan kunnosta ja muista olosuhteista.
        Tuskin tähän mikään byrokraatti puuttuu.
        Henkilökohtaiset avustajat saavat samaa korvausta samanlaisesta työstä olivat sitten kantasuomalaisia tai muita.

        Luin tarinan huolimattomasti, rosaliin. Kun palkan maksaa Kirkkonummen kunta se ei tietenkään maksa sitä ilman voimassa olevaa työsopimusta ja avustajan palkka on se mikä se on.


      • Tämä-menee-jännäksi

        10 euroa miinus verot. Ja koska mamulla ei ole verokirjaa eikä maamme oikeutta, lakien mukaan häneltä olisi napattava 40-50% jokaisesta kymmenestä eurosta!


    • säälittää

      Molemminpuolista "hyväksikäyttöähän" tuo. Mummo sai palvelijan ja Ali hyötyy vielä kenties mummon kusetuksesta.
      Jos mummo muuttaa pakolaiskotiin, niin tietäähän sen kenen rahoilla siellä eletään. Toivottavasti mummolla ei ole perillisiä, sillä aikaamyöden perintö on jaettu.
      Rohkea nainen, kohta putsattu. Elättejä tulee 3 lisää kun alkaa perheenyhdistäminen.
      Toki me veronmaksajatkin osuutemme annetaan-tietenkin.
      Totta puhuen, kyllä tuossa pakolainen löysi hyvän flaksin. Ei ne tyhmiä ole, vaan erittäin laskelmoivia. Eihän ne tätä odottamisaikaa muutenkaan pystyisi missä työskentelemään, niin kivasti tuo aika kuluu mummoa lykkies pihalla.
      Ja kun kansalaisuus on myönnetty, niin mummo saa nähdä mitä hoidot tuli maksamaan. Se mummo menetti vaputensa.

      • Tosi.petoja.ovat

        Puhut täyttä asiaa. Mamut on tasarahalla niin laskelmoivia kuin suinkin pystyvät. Vai miksi Ali olisi tullut suomeen kuin hyvää hyvyyttään hyvää tekemään? Nytkin paljastui heti, että ensin itse ja sitten muu perhe perästä. Mikä onkaan hyvää pohjustusta ja mainetta turvapaikan saannille kuin lykkiä suomalaista syrjittyä mummoa.
        Jahka MV lehti ja muu media valpastuu ja alkavat penkoa historiaa, ei tiedä mitä mukavaa "Alinkin" taustalta paljastuu?


    • pelottavaaa

      suomalaiset on tyhmiä. Ei huolehdi omistaan ja antaa mummojensa mennä surmansuuhun.

      • siilimuori3

        Mummoilla sattuu Suomessa oleman itsemääräämisoikeus ;).


    • ent.siivoojaparka

      Kyllä pitää sanoa, että suomalaiset nuoret ovat laiskoja, kun eivät ala tekemään yhden tunnin palkalla kokoaikatyötä, pitää tuottaa ahkeria maahanmuuttajia tekemään se. Saisivat kuitenkin 10€ päivää kohti bruttoa, mutta kun ei työ kelpaa, ei.

      • de-meter

        Huonompaakin on koettu, siivooja. Takavuosina työttömille maksettiin 8 euroa päivässä "kannustusrahaa", jos ottivat kokopäivätyön vaikka jossakin kolmannen sektorin yksikössä. Tämä tietysti peruspäivärahan lisäksi.
        Olen itsekin eläkkeellä ollessa tehnyt lähes täyden päivän mielenterveyskuntoutujien kahvilassa 8 euron päiväpalkalla eli sillä kannustusrahalla. Taisin kyllä jättää rahan nostamatta...


      • hytinäx1

        Kuules ent.siivoojaparka, aivan sama systeemihän se on Ruotsissakin ja sen työllistämisohjelman nimi on fas 3. Jos työtön ei ole 450 päivän sisällä saanut työtä niin hän joutuu fas 3 ohjelmaan tekemään 40 tuntia / viikko töitä. Silloin työnantajan ei tarvitse edes maksaa palkkaa työntekijälle vaan työnantaja puolestaan saa valtiolta tukea noin 500€/kk • Arbetsgivaren betalar ingen lön, utan får istället 225 kronor i ersättning per dag, för varje deltagare (eller 5 000 kr i månaden). Tämä systeemihän on aivan verrattavissa siihen mitä de-menter kirjoittaa 25.1.2016 9:35 .
        Ne ihmiset jotka eivät täytä työttömyyskorvauksen saamisen ehtoja joutuvat hakemaan FAS 3 työllistämisen aikana sosiaaliavustusta ja kuitenkin tekemään työtä työnantajalle 40 tuntia viikossa. Siis laillista orjatyötä, eikä kukaan protestoi!


      • ent.siivoojaparka
        hytinäx1 kirjoitti:

        Kuules ent.siivoojaparka, aivan sama systeemihän se on Ruotsissakin ja sen työllistämisohjelman nimi on fas 3. Jos työtön ei ole 450 päivän sisällä saanut työtä niin hän joutuu fas 3 ohjelmaan tekemään 40 tuntia / viikko töitä. Silloin työnantajan ei tarvitse edes maksaa palkkaa työntekijälle vaan työnantaja puolestaan saa valtiolta tukea noin 500€/kk • Arbetsgivaren betalar ingen lön, utan får istället 225 kronor i ersättning per dag, för varje deltagare (eller 5 000 kr i månaden). Tämä systeemihän on aivan verrattavissa siihen mitä de-menter kirjoittaa 25.1.2016 9:35 .
        Ne ihmiset jotka eivät täytä työttömyyskorvauksen saamisen ehtoja joutuvat hakemaan FAS 3 työllistämisen aikana sosiaaliavustusta ja kuitenkin tekemään työtä työnantajalle 40 tuntia viikossa. Siis laillista orjatyötä, eikä kukaan protestoi!

        Nytkö vasta heräsit näkemään tuon? Tuotahan minä olen tolkuttanut jo aikaa sitten ja montakin kertaa, että niin se tulee pakolaisvirran myötä menemään Suomessa yhtä laajasti kuin meilläkin täällä
        Edellinen kommenttini oli ivailua (vaikka et sitä ymmärtänyt) niille (teille), jotka hehkuttavat maahanmuuttajien ahkeruutta, kuinka he tekevät sellaiset työt, jotka eivät meille ja nuorillemme "kelpaa", koska siivoajina bussikuskeina ... näkee enää vain niitä "ahkeria" ulkomaalaisia joka paikassa, jotka tekevät meille kelpaamattomat paskatyöt.
        Olen minä nähnyt ihan läheltä, miten koko ikänsä siivoajina olleita täysipalkkaisia ja työllään itsensä elättäviä suomalaisia ja ruotsalaisia on laitettu työttömyyskortistoon maahanmuuttajien alta pois "työnpuutteen takia". Tilalle on otettu niitä, joista työnantajalle maksetaan.
        On siitä protestia ollut ja omiaan kasvattamaan sitä "rasismia". Yksi suurimpia syitä maahanmuuttovastaisuuteen.
        "Ensin töitä oman maan työttömille ja sitten vasta maahanmuuttajille!!!" Oletko kenenkään kuullut sanovan niin? Jos et, niin luepa tätäkin palstaa uudelleen.
        Yleensä siihen tulee se klassinen vastaus, että suomalaiset ovat laiskoja eikä heille kelpaa mikä vaan työ, koska saavat hintaa työttömyyskorvauksena. Jotkut jopa ehdottaneet työttömyyskorvauksen poistamista, että saadaan "laiskat"suomalaiset töihin.
        Tekisi mieli siteerata nyt hunkszia, mitä hän on tolkuttanut iät ja ajat, kun vaan muistan miten se meni; "...mutta älä palkalla pilkaten".


    • Ninä vain jäin miettimään että onhan se niin helvetillistä kun joku turvapaikan hakija saa auttaa vanhaa leidiä käymään miehensä haudalla ja saa jopa korvausta siitä. Olis kyllä parempi kun tää Ali sais vain tuijotella huoneensa seiniä ja miettiä jospa lähtis tästä taas raiskailemaan tyttöjä.

      Hytinäxin kuvaama fas3 on taas kaikkein sairainta työttömien ja syrjäytyneiden hyväksikäyttöä mitä tiedän. Laillista orjatyötä ja ainoastaan äärivasemmisto protestoi. Mutta nehän ei ole koskaan mihinkään tyytyväisiä.

      • huvittavaa

        Minäkin olen miettinyt näitä kirjoituksia täällä, enkä voi muuta, kuin nauraa.
        Asia on kuitenkin niin, että he, jotka ovat vastaan näitä pakolaisia, eivät voi asialle muuta, kuin osoittaa mieltään kadulla tai yleisillä keskustelupalstoilla, kun taas nämä puolesta olevat voisi vaikka mitä, vaan eipä näytä heillä tahtoa olevan.


      • de-meter

        Linneasta nyt kuitenkin tuli julkkis. Näkyy olevan A-studion vieraana tänä iltana.
        Tuosta "orjatyöstä" vielä. Ne muut kahvilassa kannustusrahaa nauttivat eivät valittaneet tuosta 8 euron päiväpalkasta, enkä minäkään valittanut.
        Pitkäaikaistyöttömät, peruspäivärahalla olevat, olivat tyytyväisiä kun saivat 160 euroa kuukaudessa päivärahansa lisäksi ja pientä puuhaa ja vaihtelua päiviinsä. Eiköhän sama pätisi maahanmuuttajien kohdalla, ainakin Alin tapaus vahvisti sitä.
        Voittoa tavoittelemattomalle yleishyödylliselle yhdistykselle tuollainen halpatyövoiman käyttö lienee luvallista, ei tule EU huomauttamaan kilpailun vääristymisestä.


      • de-meter kirjoitti:

        Linneasta nyt kuitenkin tuli julkkis. Näkyy olevan A-studion vieraana tänä iltana.
        Tuosta "orjatyöstä" vielä. Ne muut kahvilassa kannustusrahaa nauttivat eivät valittaneet tuosta 8 euron päiväpalkasta, enkä minäkään valittanut.
        Pitkäaikaistyöttömät, peruspäivärahalla olevat, olivat tyytyväisiä kun saivat 160 euroa kuukaudessa päivärahansa lisäksi ja pientä puuhaa ja vaihtelua päiviinsä. Eiköhän sama pätisi maahanmuuttajien kohdalla, ainakin Alin tapaus vahvisti sitä.
        Voittoa tavoittelemattomalle yleishyödylliselle yhdistykselle tuollainen halpatyövoiman käyttö lienee luvallista, ei tule EU huomauttamaan kilpailun vääristymisestä.

        "de-meter"
        -
        Kuten HUNKSZ on niin usein viisaana lausunut:

        "Palkkaa työtön ihminen hyvä ihminen, mutta älä palkalla pilkaten"

        Nainen on hyvän-tekijä palkallaankin.
        Miehelle roposet ovat kunnian-menetys.
        -
        Oma sovinistisi :)

        H.


      • de-meter
        hunksz kirjoitti:

        "de-meter"
        -
        Kuten HUNKSZ on niin usein viisaana lausunut:

        "Palkkaa työtön ihminen hyvä ihminen, mutta älä palkalla pilkaten"

        Nainen on hyvän-tekijä palkallaankin.
        Miehelle roposet ovat kunnian-menetys.
        -
        Oma sovinistisi :)

        H.

        Muistin kyllä iskevän lauseesi hunksi ja arvelinkin että palaat siihen. Uutta oli nyt tuo "nainen on hyväntekijä palkallaankin"..))

        Muistin myös siivoojan ottaneen esille oman ammattikuntansa tilanteen, kun työnantajat ovat alkaneet keinotella näillä työllistämiskorvauksilla ja palkanneet maahanmuuttajia vakituisten työntekijöitten tilalle. Eikö tuollaiseen voi joku viranomainen puuttua ? Tai ammattiliitot ?

        Ja onko viime kädessä työn vastaanottanut maahanmuuttaja syyllinen työnantajien keinotteluun ? Ja kuten rosaliin tuolla kuvasi, kantaväestö suhtautuu eri tavalla työn tekemiseen, on tietoisempi omista "oikeuksistaan". Maahanmuuttajan asenne saattaa olla työnantajalle mieluisampi.


    • eppu2

      Jos Linnea olisi palkannut suomalaisen, olisiko moista ennakkoluulon muuria noussut, mikä tässäkin ketjussa näkyy.
      Mitäpä jos tämä Ali onkin ihan tavallinen ihminen, eikä mikään sarvet ja häntä piilossa kulkija.
      Onko suomalaiselle tosiaan jotain uutta tai kieroa siitä, että on huolissaan perheestään ja haluaa sen luokseen.
      Vaan loistaako tässä tämä asenne vanhuksia kohtaan.
      Onhan ihan yleisesti tunnettua, miten muualla maailmassa vanhuksia kunnioitetaan ihan eri tavalla, kuin täällä.
      Entäpä jos tämä tapa onkin Alille ihan normaalia, senhän me tidämme, että suomalaiselle se ei ole.
      Aivan sama, kun näistä katupartioista puhuttaessa. Kamala huuto, mutta ei ole tapahtunut mitään negatiivista katupartioiden toimesta.
      Jos tapahtuu, vasta sitten on faktaa näkyvillä.
      Pakkastakin on näin paljon ollut, niin, että luulisi niitä jäitä hattuihin edes vähän löytyvän.
      Noin yleisellä tasolla, on hyvä, että asioihin varaudutaan faktojen ja todennäköisyyksien, sekä tuktimuksen perusteella, mutta pelkkien luulojen varassa mennään kyllä metsään.

      • hempppavvn

        No ihan turha sun on jeesustella, kyllähän nyt jokainen ymmärtää et erikoista ja outoa tuo on. Toivottavasti kaikki menee hyvin.
        Ihmisille on kiintoisaa, luonnollista, seurata tapahtumia ympärillään, tätäkin, tällaista erikoista ainakin. Vaihtelua.


      • eppu2

        Ei minun mielestäni ole jeesustelua, jos tuo jotain toisenlaista näkökulmaa asiaan. Voihan se tietysti jollekulle siltäkin näyttäytyä, varsinkin, jos on reppu täynnä ennakkoluuloja.
        Enkä näe mitään erikoista ja outoa tuossa. Siinähän toimii vain kaksi eri ihmistä. Toinen vanhempi suomalainen ja toinen nuorempi Irakilainen.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Ei minun mielestäni ole jeesustelua, jos tuo jotain toisenlaista näkökulmaa asiaan. Voihan se tietysti jollekulle siltäkin näyttäytyä, varsinkin, jos on reppu täynnä ennakkoluuloja.
        Enkä näe mitään erikoista ja outoa tuossa. Siinähän toimii vain kaksi eri ihmistä. Toinen vanhempi suomalainen ja toinen nuorempi Irakilainen.

        Mutta onhan sekin joltakin työttömältä henk. avustajalta pois, kun joku tulee ja tekee tunnin palkalla päivän työn.


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mutta onhan sekin joltakin työttömältä henk. avustajalta pois, kun joku tulee ja tekee tunnin palkalla päivän työn.

        Käsitin, että ei Linnea saisi kokopäiväapulaista, paitsi, jos itse maksaisi.
        Ymmärsin, että tässä olisi kysymys paremminkin kahden ihmisen ystävystymisestä ja vuorivaikutuksesta. Ei pelkästään työstä.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Käsitin, että ei Linnea saisi kokopäiväapulaista, paitsi, jos itse maksaisi.
        Ymmärsin, että tässä olisi kysymys paremminkin kahden ihmisen ystävystymisestä ja vuorivaikutuksesta. Ei pelkästään työstä.

        Silloin siihen ei saisi sotkea mukaan sitä tunnin työtäkään, eikä puhua palkkamisesta.
        Ainakaan meillä ei saa henk.avustaja "ystävystyä" hoidettavansa kanssa siinä määrin, että viettää vapaa-aikansa hänen kanssaan ja hänen kotonaan, ei viedä kyläilemään omaan kotiinsa tai mukanaan minnekään muuallekaan, eikä ottaa vastaan lahjuksia toppahousujen tai halal-lihan muodossakaan.
        Joko työ työaikana tai pelkkä ystävyys ilman sitä tunninkaan palkallista työtä.
        Tunnen säännöt aika läheltä, kun likkani oli aikoinaan henk.avustajana. Hänellä oli taipumus ystävystyä helposti kaikkien hoidettaviensa kanssa. Ei puhettakaan, että hän olisi saanut vapaa-aikanaan kuletella hoidettaviaan missään vaikka halusikin, eikä syödä hoidettavansa eväitä edes työaikana saati sitten työajan ulkopuolella.


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Silloin siihen ei saisi sotkea mukaan sitä tunnin työtäkään, eikä puhua palkkamisesta.
        Ainakaan meillä ei saa henk.avustaja "ystävystyä" hoidettavansa kanssa siinä määrin, että viettää vapaa-aikansa hänen kanssaan ja hänen kotonaan, ei viedä kyläilemään omaan kotiinsa tai mukanaan minnekään muuallekaan, eikä ottaa vastaan lahjuksia toppahousujen tai halal-lihan muodossakaan.
        Joko työ työaikana tai pelkkä ystävyys ilman sitä tunninkaan palkallista työtä.
        Tunnen säännöt aika läheltä, kun likkani oli aikoinaan henk.avustajana. Hänellä oli taipumus ystävystyä helposti kaikkien hoidettaviensa kanssa. Ei puhettakaan, että hän olisi saanut vapaa-aikanaan kuletella hoidettaviaan missään vaikka halusikin, eikä syödä hoidettavansa eväitä edes työaikana saati sitten työajan ulkopuolella.

        En tiedä noista sääntöjutuista.En ole joutunut noiden asioiden kanssa tekemisiin.
        Se vain, että ihminen ei itse voisi päättää, mitä tekee vapaa-ajallaan, kuulostaa oudolta.


    • Ei mielestäni tässä asiassa ole mitään naurettavaa tai helvetillistä jeesustelua, ehkä sinäkin joku päivä tarvitset henkilökohtaista avustajaa, mene ja tiedä.
      On vaikeaa löytää hyvä henkilökohtainen avustaja, se on prosessi, jossa niin monen tahon pitää näyttää vihreää valoa. Ei häntä suoraan napata työkkärin hyllyltä. Tärkeintä tietysti niin kuin Linnea asian ilmaisi, hän näki heti Alin silmistä, että tässä on oikea henkilö.
      Tässä hämää se, että Ali saa kympin korvauksen tunnin työstä päivässä. Mutta jos suomalainen avustaja tekisi tätä työtä, tunti viikossa, hän katselisi kelloa ja tekisi vain sekunnilleen tunnin, sieltä hän menisi seuraavan hoidettavan luo ja sieltä seuraavan jne. Siitä muodostuisi kokonainen työpäivä. Mutta Alilla ei ehkä ole kotia eikä mitään muuta ohjelmaa koko loppupäiväksi. He ovat molemmat iloisia ja seurallisia ihmisiä, miksi he eivät viettäisi enemmän aikaa yhdessä, jos kerran viihtyvät yhdessä. Kahvittelukin yhdessä on paljon mukavampaa saatikka makaroonin keitto. Hyvää kotoutumista. Heillä on yhteinen kieli ja suvaitsevaisuutta ja hyväksyntää toistensa kiemuroihin, jumalaan jms. Monissa kunnissa etsitään erilaisia kokeiluja kotouttamiseen, mutta ehkäpä pihtiputaan mummo ei suorilta käsiltä nielaisisi ideaa, vaikeaa sanoa.
      Usein henkilökohtaiset avustajat ovat nuoria ja toimiminen henkilökohtaisena avustajana vain yksi piste opiskelupolulla ammattiin. Toisaalta myös vaaditaan hyvää ammattitaitoa vaativammissa avustajan töissä ja silloin korvaus on toista luokkaa. Mutta jos istuu palkkatikkaiden yläpäässä monen tonnin palkoilla ja korvauksilla ei edes näe tätä alinta puolaa tikkailla, kuitenkin se on hyvä ja toimiva systeemi. Työ vaatii tekijältään myös ihan omaa luonnettaan, ei siinä hommassa pärjää öykkäri möykkärit, nirppanenät ja valittajat, sosiaaliset taidot tosi tärkeitä.
      En ole mikään suvakki mutta inhimillisyys tässä jutussa on hieno asia.
      Hyvä henkilökohtainen avustaja on todellinen aarre.

      • de-meter

        Ihan uteliaana kysäisen, roosaliin, vaikuttaako työn laatu nykyisin henkilökohtaisen avustajan palkkaan ?
        Silloin kun itse tein noita töitä opiskelun ohessa, meillä oli kyllä kaikilla sama palkka, vaikka minunkin työni oli vaativammasta päästä, neliraajahalvaantuneen hoitoa.


      • de-meter kirjoitti:

        Ihan uteliaana kysäisen, roosaliin, vaikuttaako työn laatu nykyisin henkilökohtaisen avustajan palkkaan ?
        Silloin kun itse tein noita töitä opiskelun ohessa, meillä oli kyllä kaikilla sama palkka, vaikka minunkin työni oli vaativammasta päästä, neliraajahalvaantuneen hoitoa.

        Työn laadusta en osaa sanoa, mutta korvaukseen vaikuttaa tietysti se mitä ja minkälaista apua hoidettava tarvitsee. Mutta harvemmin henkilökohtaiseksi avustajaksi pystymetsästä mennään, eikä se mitään valvomatonta toimintaa voi olla. Hoidettavan palaute siinä tärkeintä on.


      • ent.siivoojaparka

        Eihän työpaikalle jäädä lorvimaan vaikka ei olisi kotiakaan.
        Alilla on oma paikkansa kuitenkin jossain, eikä Linnean koti ole hänen majapaikkansa. Ehkä Linnean kodista tulee aikaa myöten myös Alin ja hänen perheensä koti, vaikuttaa siltä kuin olisi Alin tarkoitus.
        Ainakin meillä on henk.avustajille tarkat säännöt siitä, että he eivät saa olla kontaktissa hoidettavansa ("brukaren") kanssa työaikansa ulkopuolella vaikka olisi kuinka hyväsydäminen ja tekisi sen ilmaiseksi. Siinä on pidettävä selvä etäisyys työntekijän ja hoidettavan välillä tai siirretään toiseen työpaikkaan.


      • de-meter
        rosaliiin kirjoitti:

        Työn laadusta en osaa sanoa, mutta korvaukseen vaikuttaa tietysti se mitä ja minkälaista apua hoidettava tarvitsee. Mutta harvemmin henkilökohtaiseksi avustajaksi pystymetsästä mennään, eikä se mitään valvomatonta toimintaa voi olla. Hoidettavan palaute siinä tärkeintä on.

        Nimenomaan tuntipalkka meillä oli sama, rosaliin. Tunteja lisättiin hoidettavan tarpeiden mukaan, eli neliraajahalvaantunut sai ilman muuta kokopäiväisen avustajan.
        Hoidettava oli myös avustajan esimies, vaikka kunta maksoi palkan. Eli avustettava valitsi avustajan ja saattoi myös erottaa hänet. Kukaan muu ei ainakaan minun toimintaani valvonut.
        Siivooja mainitsi avustajille laadituista säännöistä. Meille ei sellaisia asetettu. Kai luotettiin siihen, että osamme pitää riittävän etäisyyden avustettavaan.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Eihän työpaikalle jäädä lorvimaan vaikka ei olisi kotiakaan.
        Alilla on oma paikkansa kuitenkin jossain, eikä Linnean koti ole hänen majapaikkansa. Ehkä Linnean kodista tulee aikaa myöten myös Alin ja hänen perheensä koti, vaikuttaa siltä kuin olisi Alin tarkoitus.
        Ainakin meillä on henk.avustajille tarkat säännöt siitä, että he eivät saa olla kontaktissa hoidettavansa ("brukaren") kanssa työaikansa ulkopuolella vaikka olisi kuinka hyväsydäminen ja tekisi sen ilmaiseksi. Siinä on pidettävä selvä etäisyys työntekijän ja hoidettavan välillä tai siirretään toiseen työpaikkaan.

        Kunnilla kait on useampia vaihtoehtoja toimia, kunta voi hoitaa sen omana hommanaan tai antaa palvelusetelin tai sitten niin kuin tapauksessasi, että hoidettava toimii tavallaan työnantajana.


      • rosaliiin kirjoitti:

        Kunnilla kait on useampia vaihtoehtoja toimia, kunta voi hoitaa sen omana hommanaan tai antaa palvelusetelin tai sitten niin kuin tapauksessasi, että hoidettava toimii tavallaan työnantajana.

        Anteeksi, lipsahti vähän, edellinen oli tarkoitettu de-meterille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      664
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      485
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe