Vapaa kuvaus

https://youtu.be/x1TXMpiqcDI

Aloituksia

13

Kommenttia

3629

1. Kirjoitan aina tällä nimimerkillä, uskallan kaikki sanottavani tämän alla sanoa. Kyllä rekkautuminen takaa, että kukaan muu ei voi sen alla kirjoittaa, ne ovat aina minun piikkini tai lepsuiluni.
    Rekkautuminen on niin vakiintunut tapani, ettei edes tule mieleen jotain muuta käyttää, niin äkänen tai turhautunut, kiireinen en koskaan ole. Onhan se siinäkin mielessä hyvä, että kun palstalla olijat eivät halua edes vilkaista tympeitä juttujani , niin voivat helposti ohittaa. Toisin päin tietysti, kun näkee tutun nimimerkin niin osaa jo odottaa jotain hyvää tai mielenkiintoista tai sitten jotain muuta.
    Joskus täällä pohditaan kauheasti kuka kukin on ja muuta sellaista, en jaksa moisia tarkkailuja pitää, syynäillä pilkkuja jne, mutta joskus tulee mieleen, että tätä ei ole kirjoitettu omana itsenä vaan on yritetty kietoutua toisiin kuteisiin, hupina tai mielestäni epäonnistuneena alter egona, silloin jutusta katoaa paitsi mielenkiinto niin myös aitous. Kyllähän tänne kaikkea mahtuu, kaikki kukat kukkikoon.
  2. Ei hassumpaa, ei hassumpaa, ikäni olen unohtanut kokonaan, aikaa on kaiketi kaikkeen enemmän. Fyysisestä kunnosta kun pitää huolen, pillerit ja rollaattori siirtyy kauemmaksi, ja muisti se vasta on pirunmoinen veijari, jota on suorastaan hyvä helliä ja muutenkin keksiä iloiset asiat elämän rikkaudeksi, sillai siirtää sitä palvelutaloa vielä kauemmaksi. Rakkauden riettailut ja kulttuurin kujeilut rikastuttavat kummasti elämää ja ovat ihan miestä/naista myöten. Uteliaisuus ei ole koskaan pahasta, olet sitten 40 tai 60, mutta on helpottavaa huomata, ettei niin mahtavan viisas ja tietäväinen aina tarvitse ollakaan, voi höllätä ja jopa naureskella itselleen. Oman navan tuijottelu alkaa tuntua jotenkin tylsältä.
    Jos on viiskymppisenä seurannut aikaansa, niin ei siitä nutusta kannata luopua kuuskymppisenäkään, joskus nuorempien toilailut ärsyttää, aikamme lapsia sitä aina ollaan ja silti aina on pakko porskutella porukassa. Se vaara kuuskymppisellä saattaa olla, että historian kiinnostus puhkeaa kukkaansa, kiinnostuu omasta, sukunsa ja maansa menneisyydestä, kun on tullut perspektiiviä nähdä elämää omien elettyjen vuosikymmenien kautta. Pakolaisista en sano mitään, lähipuskissa heitä ei ole vielä vilissyt, se asia kuuluu sarjaa surulliset asia. Ja niitä tulee, surua ja luopumista, ne jutut kannattaa tiedostaa ja tehdä omat bee ja cee vaihtoehtonsa, silti elää päivä kerrallaan ja nauttia elämästään kuusikymppisenä. Jos tämä olisi musiikkialoitus niin saisit kuulla laulun ”…elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa…”
  3. empien rämpien kömpien
    edessä ehtaa päivää,
    elämää hetken häivää
    eilinen vielä mielessä rämpii,
    epäily hiertää kohti köliä kömpii
    ettäkö mukaan uuteen myrskyyn
    elon virtaan hyökyyn rajuun tyrskyyn
    estoitta irrota ote turhaan piuhaan
    emmitä ei, surutta sukella riehaan
    rämmi siinä et sinä elämään kuole
    kömmi peittoosi itke haavojas nuole

https://youtu.be/tYvzWtJYNd4
  4. No, on, tosi nätti ja punaisena söpökin kun mikä. Onnea vaan, hyvä valinta. Mitähän mahtaa kertoa tästä höpöhuttupupputaivaanrannan maalarista oma valintani.
    Tietysti voin kertoa miksi olen valinnut niin kuin olen. Pieni ja näppärä tuli aivan puskista, joitakin vuosia sitten, kahdesti jo katsastettu, ”siirini” C4 oli vielä tyyppinsä esittelyautona. Tammikuussa kun sen ostin, silloin oli ajettu 3000 km, nyt paljon enemmän. Halvalla sen sain ja kaikilla mausteilla, joita en tosin osaa käyttää (en ole opetellut tai ehtinyt opettelemaan), lasikatolla, ei ole merkitystä, kesäisin tosin mukava, iso kone, hyvä vääntö ja tottelee raskasta kaasujalkaani hyvin.
    Renkaat ovat leveämmät ja vanteet metallia, pyörissä oli kitkat, joten olen opetellut ajamaan kitkoillakin. Näinä vuosina huollot hoituneet vähällä rahalla, service valon syttymisestä en tykkää yhtään, kulutus kohtuullinen kuten trafi ja vakuutuksetkin. Sisätilat passelit, olen sillä kuljetellut pitkiä lautoja ja kymmenittäin pihalaattoja. Peräkoukun olen siihen laitattanut ,vetää hyvin peräkärryä. Värikin oli sopiva, hopeanharmaa, eipä näy kaikki rospuutot puskurissa.

Joku aika sitten haastatin kahta papparaista autoista, kehuivat kumpikin omaa mersuaan ja minä tietenkin ranskalaistani, niinhän se on, jokaisella on se maailman paras auto se oma auto. Kysyin myös heiltä, mikä on huono kohta sitikassa, kumpikin vastasi, ruostuvat pellit.
    Seuraavana päivänä ajoin pihaan, toinen kommentoi, sulla taitaa vuotaa pakoputki, joopa joo. Hän oli entinen konemies ja kuuli äänestä vikani. Myös autokauppiaalta kysyin aikoinaan autoni heikoimman kohdan, hänen mielestään sähkölaitteet pettävät herkimmin. Joskus sivupeilit jumittavat pakkasella. Oikeassa oli siis hänkin.
  5. Suomen lipun nostin aamulla salkoon. Siellä se sateessa roikkuu surullisen ja melkein lohduttoman näköisenä.
    Vääpeli liikkuu eturintamassa pioneerina rakentaa ja taas rakentaa siltoja. Karamelleista lyö vetoa korsukavereidensa kanssa, että palatessaan on jo rengastettu mies. Lotta, paksuista turkeista huolimatta palelee, kiikaroi ja kuuntelee vihollisten koneita valvontatornissa. Välillä hän opastaa alle kahdeksantoistavuotiaana yksin sotavankeja, kulkuvälineenä vain polkupyörä, pitkin kyliä. Vääpeli kihlaa lottansa, naapurin tytön, voittaa vetonsa, saa karamellinsa.
    Sotamies makaa haavoittuneena sotasairaalassa ja odottaa uutta leikkausta, että Karjalan kannaksella ammuttu vihollisen sirpale poistettaisiin käsivarresta. Koskaan sitä ei kokonaan saada poistettua ja kipu kulkee mukana seitsemänkymmentä vuotta. Pikkulotta käärii siteitä ja parsii sukkia, paikkaa vaatteita, tiskaa ja siivoaa, välillä laulaa ja leikkii muiden ikäistensä kanssa. Viisitoista vuotta myöhemmin tuo silloinen pikkulotta, Äitini, leikkii kanssani vaatettaa meitä lapsia ja myös nukkejani.
    Nämä neljä sodan käynyttä läheistäni muistelivat mielellään nuoruuttaan taisteluissa ja tapahtumissa, kun olivat luomassa itsenäisyyttä minulle ja kaikille jälkeen tuleville. Heillä oli silloin visio, joka kantaa yhä vielä, itsenäinen vapaa isänmaa, jonka merkitys korostuu aina vaikeina aikoina. Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille
    https://youtu.be/--GPVrDU7HE