Vapaa kuvaus

https://youtu.be/x1TXMpiqcDI

Aloituksia

13

Kommenttia

3629

1. Tuo+yksi+lause+tuossa+edellä+pisti+suorastaan+silmään..."Kannattaa+ajatella...No,+minähän+ajattelin...no+jooSuomen+maa,+maaseudulla,+on+täynnä+yksityisteitä,+ne+on+viisaasti+jyvitetty,+sen+mukaan+kuka+omistaa+ja+mitä+omistaa+ja+miten+tietä+käyttää,+montako+autoa+on+talossa+jne.Siitä+sitten+lappu+luukusta+tipahtaa+vaikket+kävisi+plantaasillasi+koskaan.Eli+totta+on,+se+maksaa,+joka+omistaa,+ja+jolla+on+rahaa+maksaa...vielä.Siitä+huolimatta+sitä+tietä+saa+käyttää+kaikki+maailman+kulkijat+ihan+lupaa+kysymättä+ja+mitään+maksamatta.+Se+on+ihan+oikea+systeemi.+Mutta+ei+se+tiehoitokunta+tarvitse+kuin+yhden+"minä+tiedän+kanttura+vintturan"+ja+siinäs+taas+käydään+käräjiä.Tasapuolisuus+ja+oikeudenmukaisuus+on+tieasioissakin+melkein+mahdoton+yhtälö.Siellä+suuressa+maailmassa+ajetaan+kohti+tietulleja+kovaa+vauhtia,+meneeköhän+ne+maksut+silloin+oikein,+mene+ja+tiedä.+Olen+ajnut+tukholmassa+ja+muuallakin+tullattuja+teitä+pitkin+ja+koskaan+ei+ole+maksulappua+tipahtunut+luukusta,+eli+ehkä+silloinkin+katsotaa+kohtuutta,+ja+unohdetaan+pilkunviilaus+tai+kerätään+rahat+ennen+tielle+pääsyä.
  2. Kylänraitilla+voi+tapahtua+muutakin,+ehkä+se+auttaminen+on+muuttanut+muotoaan.+En+jaksa+uskoa,+että+aina+on+edes+kyse+itaruudesta,+vaan+erilaiset+väärinkäytökset+isoissa+kamppanjoissa+ovat+tympäännyttäneet+lahjoittajia.+Esimerkiksi+meidän+pienessä+pitäjässä+yksityiset+ihmiset+pistivät+pystyyn+ennen+joulua+joulukeräyksen.+Kyse+oli+ruokapaketista+pitäjän+vanhuksille.+Ohjeistuksessa+lueteltiin+mitä+kaikkea+siihen+pakettiin+toivottiin+laitettavan,+muutakin+sai+laittaa,+piti+vain+kirjoittaa+päälle+mitä+paketti+lopulta+sisälsi.+Paketit+jaettiin+sitten+ennen+joulua.Niitä+paketteja+saatiin+kasaan+pitkälti+yli+kolmesataa,+se+oli+mielestäni+hyvä+saavutus.+Kiitoksia+olen+kuullut+niin+paketin+rakentajilta+kuin+saajilta+ja+heidän+omaisiltaan.avustaminen+on+tullut+suoremmaksi,+kysytään+kuka+tarvitsee+apua,+ja+sitä+halutaan+antaa+suoraan.+Monia+jouluruokiakin+on+mukava+tehdä+ja+niitä+tulee+tehtyä+isoja+satseja,+että+hyvin+riittää+antaa+ulkopuolisillekin.+Helposti+niin+kunnan+kun+seurakuntienkin+kautta+löytää+osoitteita+avuntarvitsijoista.