Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
scrg
profiilit
scrg
scrg
Vapaa kuvaus
Aloituksia
165
Kommenttia
18738
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
No totuutta ei koskaan lopettomiin kuitenkaan voi piilottaa niin minusta on parempi että kaikki samassa junassa olevat myös itse tietävät sen mitä joku muu joka tapauksessa ennen pitkää tietää.
Promptaamalla tuon on varmaan voinut tehdä aiemminkin mutta nyt huomasin että google tekee sen jo oikeastaan pyytämättä.
28.02.2026 00:34
Pitää vähän täydentää. Just ehkä tänään tunnistin itsessäni tuota suojeluviettiä. Ja sen herätti ihminen. jota mahdollisesti ympäristö painostaa olemaan vähän jotain muuta kuin mitä hän on, vaikka ei siinä omassa tavassaankaan ole mitään vikaa. Mutta miten suojeluvietti sitten konkretisoituu käytännössä? Ei ehkä paljon mitenkään. En halua päsmäröidä.
27.02.2026 23:59
Kiitos. Noita kolmea näyttää löytyvän käännettynä omasta äänikirjapalvelustani. 20 tunnin kahta puolta kestoltaan. Otan vaikkapa sen Rebeccan kuunteluun. Ihan jännittää, kun en tiedä mitä odottaa.
Olen mä joskus haasteena kuunnellut myös jonkin finlandiapalkitun kokonaan vaikka olikin aika kökköä.
27.02.2026 22:35
Tuo on sitten aika erikoista. Tuohon perinnöllisyyden ilmenemiseen liittyy joskus vähän epäintuitiivisiä piirteitä. Mustan ja valkoisen jälkeläinen usein on ihonväriltään vähän kuin sieltä värikartan puolivälistä. Mutta kun kaksi tällaista sitten keskenään saa jälkeläisiä, niin käykin melkoinen nopanheitto siitä mihin geeniin sattuu kaksi mustaa noppaa, mihin kaksi valkoista ja mihin yksi kumpaakin. Ja sama tietty pätee muihinkin geeneihin kuin niihin, jotka selvästi ilmenevät ulkoasussa.
Voihan minunkin ulkonäössä olla jotain sellaisia piirteitä, jotka ovat jollain tapaa ei-suomalaisia, mutta häipyvät sitten varmaan kokonaisuuden alle. Minussa on myös vähän balttia, mutta sitä en pysty jäljittämään yksittäisiin ihmisiin. Historiassa kuitenkin Suomenlahden ylittäminen on ollut logistisesti helpompaa verrattain lyhyellä merimatkalla kuin tehdä pidempiä matkoja nykyisen Suomen alueen sisällä. Ja kaupan kannaltakin juuri etelä on ollut se mielekäs suunta. Ajankohdasta riippuen se on ollut ulkomaan- tai kotimaan"matkailua".
27.02.2026 15:45
Ai. Kun mainitsit niistä kirkonkirjoista, niin mihin saakka niitä saamelaisalueilla löytyy? Torniossa ilmeisesti on ollut kirkko jo ennen uskonpuhdistusta ja esim. Sodankylässä ja Inarissa ehkä n. 1700? Mutta muuten tuskin siellä mikään oletus on, että porukat nyt olisivat kirkossa käyneet mitenkään säännöllisesti, kun ne ovat auttamatta olleet kaukana.
Oman suvun alueella ne samat kirkot ovat osin käytössä kuin 500 vuotta sitten ja pieneltä osin jopa melkein 1000 vuotta sitten. Mutta kunnon väestökirjanpito päättyy suurelta osin Pikkuvihaan 1740-luvulle. Sitten jos puhutaan Suomen syntyvyydestä, niin ihan puhtaasti omia vanhempia ja esivanhempia ajatellen en löydä mitään todisteita, että kukaan olisi koskaan käynyt edes Turussa tai missään Jyväskylän pohjoispuolella saati jossain Lapissa. Joten siltäkin kannalta melko sama täyttääkö maata joku Pohjanmaan lestadiolainen, ukrainalainen, pääkaupunkilaistunut afrikansarvelainen tai itsellinen nainen spermapankin ulkomaalaissiemenellä. Heidän asiansa on rakentaa se tulevaisuuden Suomi. Se asia ei kuulu minulle.
"Enhän minä kuulemma edes näytä suomalaiselta, milta suomalainen nyt sitten muka näyttääkään"
Perusoletus varmaankin on, että suomalaiset ovat melko vaaleita iholtaan. Ja sitten jos vähän tummemman ihon lisäksi on afrikkalaisia tai aasialaisia piirteitä, niin monelle oletuksena puhutaan englantia, koska oletus on että sen näköinen ei puhu suomea. Minulle kukaan ei ole sanonut, etten näyttäisi suomalaiselta, mutta voihan minulle silti olla piirteitä jotka vaan omat omituisia tässä väestössä.
27.02.2026 14:16
"Itseasiassa olen hyvin vähän suomalainen, noin geeneiltäni, "
Näihin liittyen pieni itsetutkiskelu meneillään, koska haasteita pitää olla. Minulla on aika paljon geenejä, jotka ovat täysin "suomalaisia" siten, eli sekä äidin että isän puolelta peräisin eri suomen alueilta ja vähän samalta alueeltakin ja vähän sitten voi olla täysin "ruotsalaisia" tai sitten "skandinavia+britannia"-yhdistelmiä niin, että pidemmistä segmenteistä ei tiedä kummasta ne ovat, mutta kuitenkaan ei Suomesta. Ja sitten paljon lisäksi kaikkea muuta sekalaista, joista joko äidin tai isän puoli on suomalainen ja toinen ei.
27.02.2026 11:16
" Miten sen teen? Koluttamalla ja ohjeistamalla jälkikasvua enemmän mitä maan yleinen standardi tekee, ... "
Mutta miten tehokasta tuo on? En tiedä. Mutta luulen, että paljon riippuu ihan vain siitä millainen se jälkikasvu on. Voit tietysti avata paljon ovia ja mahdollisuuksia, joista tuskin on haittaa. Mutta jonkinlaisena riskinä voi olla että sinä määrität ihan liikaa mitä jälkikasvun tulisi.
Minäkin olen kuitenkin kokemusasiantuntija lapsena olemisesta. Ja negatiivisesti ajateltuna voisin sanoa, että minuun ei ole panostettu lainkaan niin paljon kuin vertaisryhmään keskimäärin. Mutta kääntöpuolena sitten se, että olen saanut touhuta omiani omaan tahtiin ilman että kukaan on auttamassa, neuvomassa, valvomassa tms.
27.02.2026 10:51
"Vakavasti puhuen, olin lukenut noista kirjoista kolme ja muistin ainoastaan Kurki-Matin ennenaikaisen. "
En ole lukenut, mutta jonkinlainen mielikuva pohjoissuomalaisesta iloisen rempseästä "kauhuelokuvasta" Maa on Syntinen Laulu. Oliko se jotenkin niin, että tyttö löytää pätevän panomiehen alakuperöiskansaa edustavasta joikhaajasta, jonka tästä suivaantunut isä/lahkojohtaja? sitten ajaa avantoon ja menee vielä itse hirteen?
27.02.2026 10:03
"Mies tarjoaa takkiaan palelevalle naiselle ym. "
Ahaa. Tällaisissa asioissa hyvin rajoittuneesti empaattisena ihmisenä arvioin että miten paljon se toinen palelee. Pieni paleleminen ei ole vaarallista ja se yleensä loppuu aikanaan kunhan pysyy liikkeessä. Jos ei voi olla liikkeessä niin pikku paleluun saatan vain huomauttaa miten kivasti tarkenee kun on villahousut ja untuvatakki ja pipo ja kaulaliina ja naamassa vähän karvaa. Pieni vittuilu on vain välittämistä :D
27.02.2026 09:53
Oho. Kova tulos joka tapauksessa ja kaikkiaan vastanneista ilmeisesti olet toistaiseksi eniten lukenut vaihtoehdoista.
Laitahan esim. jostain edustavasta "romantasia" kirjasta. Lupaan kuunnella läpi. Aina voi sivistää itseään uusilla asioilla.
27.02.2026 08:16
No ensimmäiseksi joudun pohtimaan että miltä ihmisiä yleensäkään voisi tai pitäisi suojella. Ehkä huonoilta valinnoilta? Ja silloinkin kysymys on siitä minun mielestäni huono ei välttämättä ole sitä jonkun muun mielestä. Eivät ihmiset yleensä mitään neuvoja kaipaa. Mutta voin tietysti antaa informaatiota jota toisella ei ehkä ole ja se voi auttaa välttämään huonon valinnan.
Väljästi tulkiten eilen oli tuollainen tilanne. Ei siinä siis mitään välitöntä uhkaa ollut, vaan kahdenvälinen keskustelu, jossa vain nostin esiin pari huomiota, joiden yhteyden toivoisin toisen huomaavan koska se voi auttaa häntä saavuttamaan yhden tavoitteensa.
Mutta kai tuo edellä mainittukin edellyttää että pidän naisesta. En ehkä muuten viitsisi. Ja mistään avuttomuudesta ei ole kyse, mutta autan kyllä mielelläni ihmisiä jotka syystä tai toisesta lähtevät vähän takamatkalta.
27.02.2026 08:11
En ole tiennyt että jotain valtiota kohtaan voi olla narsisti. Lisäksi olen sen verran sekarotuinen että olen täysin kelvoton vaalimaan puhtaiden suomalaisten jatkuvuutta.
Eikä minulla sitä paitsi ole mitään moraalistakaan velvollisuutta levittää siementä, koska alan parhaat asiantuntijat eli naiset eivät koskaan ole olleet siementäni mitenkään erityisesti himoamassa. Kyllä semmoinen parempi kylvö- ja kyntömies pystyy kylvämään useammankin naisen.
26.02.2026 19:43
Minulle nämä oli todella yllätys, koska olen mielestäni kuitenkin lukenut (tai kuunnellut) kirjoja jonkin verran eikä niissä juuri koskaan ole mitään tällaista. Mutta nämähän olivat melkein kaikki naisten kirjoittamia. Naiset on aika jänniä.
26.02.2026 19:38
Vasta pari päivää sitten erehdyin sanomaan jotain naisten fantasioista.
"Minä otan sinut nyt takaapäin, A", hän mutisee. Toisella kädellään hän nappaa hiuksistani kiinni ja vetää niitä taaksepäin kevyesti pitäen pääni paikallaan. Olen avuttomana paikallani enkä pysty liikkumaan mihinkään suuntaan."
Tässä nyt on veteen piirretty viiva rajana "seksuaaliseen tekoon pakottamiseen" enkä tiedä kummalla puolella ollaan. Mitenhän tämä pitäisi kirjoittaa korrektisti niin, että naisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan asiaankuuluvasti?
26.02.2026 19:23
"elämäsi olleen täydellinen? "
Ei varmasti, mutta ainoa mahdollinen.
"mitä jäi käteen elämästäsi Suomelle vuonna 2045? Maailma loppuu, ja se voi loppua osaltasi jo tuona vuonna, ikuisesti?"
Mitä merkitystä sillä on? Maailma voi loppu osaltani jo tänään.
26.02.2026 19:14
"... te miehet, jotka olette niin kovin huolissanne syntyvyydestä, niin haluatteko te oikeasti isäksi ja vanhemmaksi, ottamaan vastuuta, hoitamaan niitä lapsia? Vai haluatteko te korkeintaa ehkä lisääntyä, saada jälkeläisiä?"
En ole huolissani vaan vain kiinnostunut, mutta vastaan silti. Joskus nuorena (20v-30v) tuo varmaan olisi sujunut. Silloin joutui kaikenlaiseen muuhunkin venymään ja sietämään. Mutta onneksi silloin vähintään se suojasi, että en ollut hyvää isämateriaalia ja sittemmin on tullut järki päähän ja älynnyt että nykymaailmassa ei tarvitse elää toisten mallia toteuttaen.
26.02.2026 19:00
Mikä tahansa elukka luonnossa osaa tehdä jälkeläisiä. Ihan ilman koulutusta, tukea, apua saati rahallista panostusta. Mutta nyky homo sapiens on tuostakin kehittänyt ongelman. Mahtaisiko onnistua, jos esim. niitä lapsia tekisi ajallaan tai sellaisen ihmisen kanssa jonka kanssa se onnistuu? Tai sitten jättää tekemättä. Afrikan n***erikin osaa tehdä 8 lasta per nainen vaikka se ei mitään muuta osaisi ja ihan ilman valtion panostusta.
26.02.2026 18:51
Valtiotasolla hyvin moni asia on päin helvettiä juuri siksi, että melkein koko kansa on halvaantunut eikä osaa tehdä mitään ellei valtio ole ohjaamassa, tukemassa ja auttamassa. Rahallinen panostus voi kuulostaa kivalta, mutta kun se rahallinen panostus on samalla jostakin pois, esim. niiltä ihmisiltä, jotka saattaisivat muuten kunnossa olevaan elämäänsä hankkia jopa jonkun lapsen ellei heidän tarvitsisi kantaa koko maailman panostuksia harteillaan.
26.02.2026 18:33
No mikä tai kuka tämä asiantuntija oli?
Ihan missä tahansa asiassa, jos on kaksi ongelmaa, niin se ilmeisin ratkaisu tuskin on ratkaista näitä kahta yhdellä kertaa vaan ongelma kerrallaan. Tämä siis liittyen alkup. kysymyksen "Miten me saataisiin nämä kaksi väliinputoajaryhmää kohtaamaan toisensa?"
26.02.2026 18:29
Saa siitä olla huolissaan, jos haluaa. Pieni syntyvyys tarkoittaa joko a) että väki vähenee tai b) väki korvataan toisaalta tulevalla väestöllä. Ja kummallakin vaihtoehdolla on seurauksensa ja kumpikaan tulevaisuus ei ehkä ole yhtä ruusuinen kuin menneisyys. Mutta ei mikään muutenkaan ole pitkään aikaan ollut pysyvää ja menneisyyteen ei voi palata.
26.02.2026 18:25
1 / 937