Vapaa kuvaus

Aloituksia

165

Kommenttia

18738

1. Pitää vähän täydentää. Just ehkä tänään tunnistin itsessäni tuota suojeluviettiä. Ja sen herätti ihminen. jota mahdollisesti ympäristö painostaa olemaan vähän jotain muuta kuin mitä hän on, vaikka ei siinä omassa tavassaankaan ole mitään vikaa. Mutta miten suojeluvietti sitten konkretisoituu käytännössä? Ei ehkä paljon mitenkään. En halua päsmäröidä.
  2. Ai. Kun mainitsit niistä kirkonkirjoista, niin mihin saakka niitä saamelaisalueilla löytyy? Torniossa ilmeisesti on ollut kirkko jo ennen uskonpuhdistusta ja esim. Sodankylässä ja Inarissa ehkä n. 1700? Mutta muuten tuskin siellä mikään oletus on, että porukat nyt olisivat kirkossa käyneet mitenkään säännöllisesti, kun ne ovat auttamatta olleet kaukana.

Oman suvun alueella ne samat kirkot ovat osin käytössä kuin 500 vuotta sitten ja pieneltä osin jopa melkein 1000 vuotta sitten. Mutta kunnon väestökirjanpito päättyy suurelta osin Pikkuvihaan 1740-luvulle. Sitten jos puhutaan Suomen syntyvyydestä, niin ihan puhtaasti omia vanhempia ja esivanhempia ajatellen en löydä mitään todisteita, että kukaan olisi koskaan käynyt edes Turussa tai missään Jyväskylän pohjoispuolella saati jossain Lapissa. Joten siltäkin kannalta melko sama täyttääkö maata joku Pohjanmaan lestadiolainen, ukrainalainen, pääkaupunkilaistunut afrikansarvelainen tai itsellinen nainen spermapankin ulkomaalaissiemenellä. Heidän asiansa on rakentaa se tulevaisuuden Suomi. Se asia ei kuulu minulle.

"Enhän minä kuulemma edes näytä suomalaiselta, milta suomalainen nyt sitten muka näyttääkään"

Perusoletus varmaankin on, että suomalaiset ovat melko vaaleita iholtaan. Ja sitten jos vähän tummemman ihon lisäksi on afrikkalaisia tai aasialaisia piirteitä, niin monelle oletuksena puhutaan englantia, koska oletus on että sen näköinen ei puhu suomea. Minulle kukaan ei ole sanonut, etten näyttäisi suomalaiselta, mutta voihan minulle silti olla piirteitä jotka vaan omat omituisia tässä väestössä.
  3. Mikä tahansa elukka luonnossa osaa tehdä jälkeläisiä. Ihan ilman koulutusta, tukea, apua saati rahallista panostusta. Mutta nyky homo sapiens on tuostakin kehittänyt ongelman. Mahtaisiko onnistua, jos esim. niitä lapsia tekisi ajallaan tai sellaisen ihmisen kanssa jonka kanssa se onnistuu? Tai sitten jättää tekemättä. Afrikan n***erikin osaa tehdä 8 lasta per nainen vaikka se ei mitään muuta osaisi ja ihan ilman valtion panostusta.