Ajankäyttö ja ruuanlaittajan sukupuoli

Anonyymi-ap

Ruokakeskusteluissa unohdetaan ruuanvalmistuksen patriarkaaliset käytännöt.

Aloitetaan alusta. Helpoin tapa hallita painoa on syödä paljon kasviksia, proteiinia ja terveellisiä rasvoja (voi, oliiviöljy) sekä välttää muista kuin kasviksista tulevia hiilihydraatteja ja ns. ultraprosessoituja ruokia. Verensokeritason ja sitä kautta insuliinitason kannalta parasta on myös jättää kaikki välipalat syömättä, jotta glukagoni ehtii vaikuttaa aterioiden välillä.

Tästä päästään ajankäyttökysymykseen. Yllä kuvattu syöminen vaatii joko paljon rahaa tai aikaa. Jos rahaa on, salaattien ja kasvispitoisten proteiiniannosten syöminen ulkona ei ole ongelma.

Etelä-Euroopan ja Keski-Eurooopan eteläosien maissa tyypillisesti nainen tekee ruuat. Hänellä on siihen aikaa, koska hän ei välttämättä käy työssä. Ihmiset pysyvät terveempinä, koska tuossa itse tehdyssä ruuassa on paljon kasviksia. Mutta kasvisten käsittely vie aikaa: ne täytyy pestä, kuoria, pilkkoa, kypsentää tietyssä aikataulussa (esim. juureksia kauemmin kuin paprikoita tai sipuleita). Osa pitää myös säilötyistä tai soseutetuista kasviksista, joiden käsittely vie taas oman aikansa. Puhumattakaan lihan käsittelyn ja maustamisen ajasta ja taidosta, jos lihan ostaa hieman vähemmän prosessoituna kuin valmiiksi maustettuna ja pilkottuna.

Miten moni suomalainen mies huolehtii perheensä ruokaostoksista ja ruuanlaitosta? Itse tiedän kolme suomalaista perhettä, jossa mies on ruokavastaava.

Miksi aina kun puhutaan "ruuanlaitosta kotona" unohdetaan koko sukupuolikysymys? Minä en suostuisi kokkaamaan joka päivä. On muutakin tekemistä. Jos minulla on kiire, otan pussista valmista salaattia, lisään siihen juustoa ja kypsää kanaa ja kaadan oliiviöljyä päälle.

Makaronilaatikot, pastamössöt ja perunapohjaiset, vähän proteiinia ja kasviksia sisältävät "ruuat" eivät ole terveellistä kotiruokaa. Ne ovat pikareitti ylipainoon.

Miten moni nainen ja mies ymmärtää:
a) sukupuolen ja ruuanlaiton yhteyden
b) kasvisten tärkeyden (500 - 1000 g / vrk)
c) ruuanlaitton edellyttämän ajan merkityksen
d) tai vaihtoehtona c-kohdalle: ulkona nautittavan kasvis-proteiiniyhdistelmäisen ruuan hintavuuden?

Kun syö terveellisesti, karkkia tai herkkuja ei tee mieli. Silloin itsekuria tarvitaan vain ruuanlaittoon, ei herkuista kieltäytymiseen.

🦄

67

259

Vastaukset 67

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Mikähän tämän mokelluksen tarkoitus mahtaa olla?

• Anonyymi00002

Tarkoitus on lueteltu toiseksi viimeisen tekstikappaleen kysymyksissä. 😊

🦄

• Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Tarkoitus on lueteltu toiseksi viimeisen tekstikappaleen kysymyksissä. 😊

🦄

Eli läskin vuodatus omista himoistaan🐖

• Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Eli läskin vuodatus omista himoistaan🐖

Kyllä minusta läskiäkin löytyy, vaikka on lihastakin. 💪

Tiedän kuitenkin hyvän keinon, millä läskin määrä pysyy hallinnassa, ja kuvailin sen aloituksessa.

Löytyykö sinusta aivoja (🧠), joiden avulla pystyisit osallistumaan ketjun keskusteluun?

🦄

• Anonyymi00005

Aivan totta kaikki tuo. Nyt päästään siihen miksi köyhä ja sairas ihminen on lihava? Tiedätkö?

• Anonyymi00012

Koska terveellinen ruoka voi olla kalliimpaa?
        🕳️

• Anonyymi00018
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Koska terveellinen ruoka voi olla kalliimpaa?
        🕳️

Ns. puhtaat proteiinilähteet maksavat paljon, mutta käsitellyt (tofu, makkarat) vähemmän. Jos pavut riittävät, pääsee halvalla.

Juurekset ja sipulit ovat edullisinta mitä kaupasta löytyy, joten en kyllä itse ymmärrä henkilöitä, jotka väittävät terveellisen ruuan olevan kallista.

Paitsi jos ruokavalion perustaa vehnään. Se on halpaa ja epäterveellistä.

🦄

• Anonyymi00024
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Ns. puhtaat proteiinilähteet maksavat paljon, mutta käsitellyt (tofu, makkarat) vähemmän. Jos pavut riittävät, pääsee halvalla.

Juurekset ja sipulit ovat edullisinta mitä kaupasta löytyy, joten en kyllä itse ymmärrä henkilöitä, jotka väittävät terveellisen ruuan olevan kallista.

Paitsi jos ruokavalion perustaa vehnään. Se on halpaa ja epäterveellistä.

🦄

Totta. Olin nutrilettilla joskus aiemmin ja se oli kyllä semmonen kaasukammio-kokemus (valmistettu soijapapuun) että sen jälkeen olen kieltänyt pavun kauempaa. 😅
        🕳️

• Anonyymi00006

Vai on ruuanlaitto nyt patriarkaalista ja patriarkaatin sortoa?

Tämä aloitus kuuluu samaan kategoriaan kuin, että Amerikan sosialisteissa fyysisessä kunnossa oleminen on nyt FASISMIA!
      https://www.youtube.com/shorts/A_GzKX9mu_Q

Ei se että Neuvostoliitossa rakennettiin atleettista neuvostoihmistä, ja Itäblokissa oli valtiolliset dopingohjelmat, että sosialistiset yli-ihmiset pystyivät osoittamaan ylivertaisuutensa lihaviin kapitalisteihin. Myös NL:n propgandassa nimenomaan kapitalistit olivat lihavia sikoja.

Mutta tämän päivän vasemmistolainen on ylpeästi lihava ja laiska, ja hänestä terveenä ja kunnossa oleminen fasismia, ja kapitalistille hyödyllisenä olemista. Olemalla laiska, lihava ja sairas et ole hyödyllinen kapitalistille, ja siten edistät vallankumousta.

Vaikka aloittaja väittää, ettei ole marxilainen. Me kaikki tiedämme, että feminismi on vain yksi marxilaisuuden suuntaus, jonka tarkoitus on tuhota länsimainen yhteiskunta. Siksi aloittaja rinnastaa ruuanlaiton välittömästi patriarkaattiin, kuten kunnon marxilainen rinnastaa terveenä ja kunnossapysymisen fasismiksi.

• Anonyymi00007

Olipa hyvä kirjoitus, todellakin
        Kiitos

• Anonyymi00008

Luepa vielä uudelleen aloitukseni.

Kritisoinko minä siinä ruuanlaittoa?

🦄

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Luepa vielä uudelleen aloitukseni.

Kritisoinko minä siinä ruuanlaittoa?

🦄

Tungit kuitenkin pakollisen koodisanan"patriarkaaliset käytännöt" jotta saman opintunnustajat huomaavat sen. Tätähän käytetään nykytieteissä ja sitä on tutkittukin, että roskatutkimuksiin heitetään tiettyjä koodisanoja kuten Cis, trans ja saman opin kannattajat puolustavat tutkimusta vaikka se olisi tehty puppulausegeneraattorilla. Näinhän Britanniassakin tämä viimeinen huijari pääsi tohtoriksi ja professoriksi asti, mutta kiinni jäätyään otti henkensä.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Tungit kuitenkin pakollisen koodisanan"patriarkaaliset käytännöt" jotta saman opintunnustajat huomaavat sen. Tätähän käytetään nykytieteissä ja sitä on tutkittukin, että roskatutkimuksiin heitetään tiettyjä koodisanoja kuten Cis, trans ja saman opin kannattajat puolustavat tutkimusta vaikka se olisi tehty puppulausegeneraattorilla. Näinhän Britanniassakin tämä viimeinen huijari pääsi tohtoriksi ja professoriksi asti, mutta kiinni jäätyään otti henkensä.

Tässä yksärin tapauksessa on todella paljon yhteistä tuohon huijariprofessoriin, koska tämä kirjoittaja itse käyttää tekoälyä kaiken tekstinsä tuottamiseen. Aivan vastaavanlaisesta huijauksesta on kyse, mutta tässä tapauksessa tekijä pääsee täysin ilman mitään rangaistusta.

• Anonyymi00014

Teillä molemmilla lähti ehkä hieman laukalle tämän ALOITTAJAN kanssa. T naiselta ihan tästä sivusta vaan kuulkaa

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Teillä molemmilla lähti ehkä hieman laukalle tämän ALOITTAJAN kanssa. T naiselta ihan tästä sivusta vaan kuulkaa

Mistähän tämä t-nainen aina ilmestyy puolustelemaan yksäriä kun joku pistää yksärille vastaan.... erikoista, eikö vain.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Mistähän tämä t-nainen aina ilmestyy puolustelemaan yksäriä kun joku pistää yksärille vastaan.... erikoista, eikö vain.

Sinun täytyy nyt avata tämä teoria ihan omin sanoin mistä se johtuu, konsonanttikaima

• Anonyymi00035
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Se ehkä johtuu ihan siitä, että haluan välttää sitä, että meitä sekoitetaan tuon maanisen maalittajani kanssa keskenään

• Anonyymi00010

KAIKKI TUOSSA TEKSTISSÄ ON AIVAN TÄYSIN VÄÄRIN!

• Anonyymi00013

No senkun on osallistuvinaan esim pienimällä sipulin ja sitten luistaa keittiöstä

• Anonyymi00016

En sano, etteikö stereotyyppisiä sukupuolirooleja olisi olemassa tässäkin asiassa. Itse en kuitenkaan ole henkilökohtaisesti niihin törmännyt. Minulla on ollut isoisän, jotka osasivat laittaa ruokaa ja osallistuivat ruoanlaittoon ja isäni oli pääasiallinen ruoanlaittaja lapsuudenkodissani. Hän piti ruoanlaitosta, äitini ei niinkään. Isälläni myös oli enemmän aikaa sille puuhalle. Muistan mm. miten isäni kanssa "laitoimme joulua valmiiksi" ja äitini oli jo nukkumassa. Mutsi stressaantui siinä hommassa ihan sietämättömäksi, joten oli kaikille parempi, että hän tuli ns. valmiiseen pöytään. 🤣

• Anonyymi00019

Oi, joulupöydän suunnittelu ja valmistus on ihanaa! 😍

Muutenkin kiireetön ruuanlaitto on mukavaa. 😊

🦄

• Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Oi, joulupöydän suunnittelu ja valmistus on ihanaa! 😍

Muutenkin kiireetön ruuanlaitto on mukavaa. 😊

🦄

No minun äitini ei todellakaan kokenut niin. Eikä muuten koe edelleenkään. Äiti mielummin jättää vaikka koko joulun väliin.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

No minun äitini ei todellakaan kokenut niin. Eikä muuten koe edelleenkään. Äiti mielummin jättää vaikka koko joulun väliin.

Mutta siis joo ... sattuneista syistä en ole koskaan koenut ruoanlaittoa sukupuolittuneeksi hommaksi. Olen jopa kahdesti päätynyt parisuhteeseen sellaisen miehen kanssa, joilla oli kokin koulutus ja molemmat laittoivat mielellään ruokaa, toinen jopa leipoi.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Hyvä että porukassa oli joku, joka piti ruuanlaitosta.

Minä nimenomaan kannustan siihen, että tehtäviä jaetaan kykyjen ja mielenkiinnon mukaan, ei genitaalien mukaan. 😄

🦄

• Anonyymi00023
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Hyvä että porukassa oli joku, joka piti ruuanlaitosta.

Minä nimenomaan kannustan siihen, että tehtäviä jaetaan kykyjen ja mielenkiinnon mukaan, ei genitaalien mukaan. 😄

🦄

En tietenkään tiedä yhtään miten tuo on alunperin vanhempieni parisuhteessa mennyt. He olivat kuitenkin olleet jo pitkään yhdessä, ennen kun edes isosiskoni syntyi. Isäni oli kuitenki asunut omillaan ja pitänyt huolen itsestään ymmärtääkseni 14-vuotiaasta lähtien, joten hän oli ehtinyt oppia laittamaan ruokaakin.

• Anonyymi00025

Jos tekisin suhteessa ruokaa niin pian nainen sanois hän tekee tästälähin ruuat ja minä tuon sitten kalan pöytään no minä voin olla grillaaja ja nainen kattaa pöydän

• Anonyymi00028

Eli ruoka olis hyvää mitä ehdotan mutta en ole kokki eli hyvä kokki niin pilaisin hyvän ruuan eli varmasti nainen tekis en tiedä miksi en saa maistuvia ruokia

• Anonyymi00026

Kotona ruuan laittaminen ei vie paljoa aikaa, jos kokkaa raaka-aine edelle ja ns. puhdasta ruokaa tai vaihtoehtoisesti kokkaa pataruokia, jossa hauduttaminen on aikaa vievää, mutta varsinainen valmistelu ei kestä kauaa. Eli silloin voi tehdä kaikkea muuta ruuan hautuessa uunissa. Toki ruuanlaittoa nopeuttaa myös ammattikeittiössä hankittu kokemus, jolloin ajoittaa raaka-aineiden valmistelun ja kypsyttämisen niin ettei ruuanlaitossa ole ns. luppoaikaa.

Ruuanlaitto ei ole näkökulmasta sukupuolisidonnaista, sillä tunnen useita itseäni taitavampia mieskokkeja, jotka suhtautuvat intohimoisesti kokkaamiseen ja mielellään myös hemmottelevat ruualla. Kokkina työskennellessäni kotiruuanlaitto jäi minimiin tai oli hyvin simppeliä. Nyt, kun en enää työskentele keittiössä on jäljelle jäänyt: Kotiruoka on nopeasti valmistuvaa ja simppeliä tai haudutettavaa ja simppeliä.

Näkemykseni parisuhteessa kokkaamiseen liittyen on se, että kummalla on enemmän aikaa ruuan laittoon, kokkaa. Ei tulisi ensimmäisenä mieleen odottaa valmista ruokaa pöytään, jos mies saapuu iltavuorosta piisin ääreltä tai olisi viettänyt päivän töissä keittiössä.

• Anonyymi00027

Millaista sinun simppeli ruokasi on?

Jos itse haluan mahdollisimman pikaista lämmintä ruokaa, paistan kanasuikaleita ja pakastevihanneksia. 😄 Ei kovin herkullista mutta terveellistä.

🦄

• Anonyymi00029
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Millaista sinun simppeli ruokasi on?

Jos itse haluan mahdollisimman pikaista lämmintä ruokaa, paistan kanasuikaleita ja pakastevihanneksia. 😄 Ei kovin herkullista mutta terveellistä.

🦄

Kasviksia ja protskua tai nopeita keittoja tai uunissa haudutettuja lihapatoja. Kylkeen hapankaalia tai suolakurkkua ja jokin soosi, jos kaapista sattuu löytymään. Kyse on arkiruuista, johon saa maustamalla halutessaan enemmän makua. Ammatillisesti kyseinen ruuanlaittotyyli ei ole erityisen kiinnostava, mutta kotona keskittyy enemmän ravintoarvoihin, kuin gourmet elämyksiin.

Itseasiassa yksi ns. herkutteluruuistani on myös äärimmäisen nopea. Pihvi (useimmiten antti) ja vihersalaattia + öljy ja omenasiiderietikkaa sekä nopea majo pohjainen kastike/ maustevoi pihville tai punkkusoosia, jos sellaista sattuu olemaan. Jos pihvi on ollut temperoitumassa niin ei siinä kauaa nokka tuhise, kun kuumentaa pannun ja paistaa pihvin medikka plussaksi, sekoittaa samalla soosin ja heittää saldet lautaselle.

Nyt kuitenkin vetäydyn kokkauskeskusteluista, koska en halua enää joutua takaisin keittiöön.

• Anonyymi00030

Suhteissani ruokaa on laittanut molemmat, minä ehkä enemmän, mutta en osaa nähdä ruoanlaittoa mitenkään sukupuolittuneena. Kyllä aikuisen miehen pitää osata edes jotain kokata ja molempien pitää pystyä hoitamaan jotain pöperöä pöytään. Tuttavapiirissäni on sama käytäntö, miehet laittaa ruokaa ja käy kaupassa siinä missä naisetkin ainakin sen perusteella mitä ystävieni parisuhteista tiedän.

Minä fuskaan joskus kasvisten kanssa esim pakastevihannesten avulla, kun en aina ehdi pilkkoa. Eiväthän ne tuoreille pärjää, mutta esim pakasteherneet ajaa ihan hyvin asiansa. Pyrin ostamaan kausivihanneksia mahdollisimman paljon, niin hinta pysyy maltillisena. Muutenkin olen valmis maksamaan laadukkaasta ruoasta, koska haluan antaa lapselleni hyvää ruokaa eikä mitään nugetteja ja ranskanleipää.

Tänään meillä oli ruokana kanapastaa ja kasviksia. Meillä syödään reilusti pastaa, riisiä ja perunaa. Aktiivisesti urheileva teinipoika tarvitsee myös riittävästi hiilareita, loppuu tehot muuten kesken. Hiilareita ei tarvitse demonisoida, vaikka tietysti niiden määrään ja laatuun kannattaa kiinnittää huomiota.

Aletheias

• Anonyymi00031

Pelipäivänä pasta ja jauhelihakastike on paras. Kyllä siitä ei jää mitään, kun 2 h juoksee kenttää ees taas.
        Mutta kyllä sitä kasvavalle jannulle saa pistää lihaa, kalaa ja muuta protskuakin aikalailla. Ja siinä menee kyllä kasvikset ja kaikki pupunruuatkin että heilahtaa.

Ja aina on nälkä.... silti. :oD

Ja tyypit näyttää kuin kuivan kesän oravalta.

• Anonyymi00032

Hiilareita voi syödä vapaasti, jos painoa ei tarvitse tarkkailla eli ei ole insuliiniresistenssiä.

Jos on, energia (myös urheiluun) kannattaa ottaa mieluummin rasvasta kuin hiilihydraateista. Kaikki hiilihydraatit hajoavat sokereiksi, ja korkea verensokeritaso estää rasvan palamisen kehosta.

🦄

• Anonyymi00033
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Pelipäivänä pasta ja jauhelihakastike on paras. Kyllä siitä ei jää mitään, kun 2 h juoksee kenttää ees taas.
        Mutta kyllä sitä kasvavalle jannulle saa pistää lihaa, kalaa ja muuta protskuakin aikalailla. Ja siinä menee kyllä kasvikset ja kaikki pupunruuatkin että heilahtaa.

Ja aina on nälkä.... silti. :oD

Ja tyypit näyttää kuin kuivan kesän oravalta.

Noilla junnuilla tosiaan kuluu kaikki mitä sisään menee ja pelipäivinä vain taivas on rajana, olipa laji mikä tahansa. Lähi- ja tuttavapiirissä on paljon eri lajeja harrastavia nuoria miehiä ja kaikilla sama juttu. Vatsa on pohjaton eikä tosiaan mihinkään tartu mitään ylimääräistä 😄

Aletheias

• Anonyymi00034
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Hiilareita voi syödä vapaasti, jos painoa ei tarvitse tarkkailla eli ei ole insuliiniresistenssiä.

Jos on, energia (myös urheiluun) kannattaa ottaa mieluummin rasvasta kuin hiilihydraateista. Kaikki hiilihydraatit hajoavat sokereiksi, ja korkea verensokeritaso estää rasvan palamisen kehosta.

🦄

Kyllä, hiilareita kannattaa rajoittaa, jos siihen on syytä, mutta jos on terve ja aktiivisuustaso korkea, tarvitaan myös hiilareita.

Aletheias

• Anonyymi00036
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Noilla junnuilla tosiaan kuluu kaikki mitä sisään menee ja pelipäivinä vain taivas on rajana, olipa laji mikä tahansa. Lähi- ja tuttavapiirissä on paljon eri lajeja harrastavia nuoria miehiä ja kaikilla sama juttu. Vatsa on pohjaton eikä tosiaan mihinkään tartu mitään ylimääräistä 😄

Aletheias

Siis kyllä se on jotenkin käsittämätöntä, että miten siihen nuoren miehen lihakseen ja luuhun uppoaa niin paljon ruokaa!!!!

Mutta jos kukatahaansa mattimeikäläinen menee tuonne jonnekin 20 vuotiaitten jalkapallo, salibandy, koripallo, jääkiekkopeleihin kentälle, niin ei sitten niin mitään jakoa pysyä samassa vauhdissa....ei sitten niin mitään. Jos siis ne sällit vetää ihan jossain kansallisella 1 ta 2 tasolla.

Ja siitä kun miettii sitten mitkä pohjat täytyy olla tuonne ammattilaispeleihin, jos joskus päätyy...se vaatii ihan törkeitä kropalta. Sinne ei millään salaatinlehden imeskelyllä pääse.

• Anonyymi00037
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Siis kyllä se on jotenkin käsittämätöntä, että miten siihen nuoren miehen lihakseen ja luuhun uppoaa niin paljon ruokaa!!!!

Mutta jos kukatahaansa mattimeikäläinen menee tuonne jonnekin 20 vuotiaitten jalkapallo, salibandy, koripallo, jääkiekkopeleihin kentälle, niin ei sitten niin mitään jakoa pysyä samassa vauhdissa....ei sitten niin mitään. Jos siis ne sällit vetää ihan jossain kansallisella 1 ta 2 tasolla.

Ja siitä kun miettii sitten mitkä pohjat täytyy olla tuonne ammattilaispeleihin, jos joskus päätyy...se vaatii ihan törkeitä kropalta. Sinne ei millään salaatinlehden imeskelyllä pääse.

Oikeastaan joku änäripelaaja saa vetää ihan mitä vaan, niin ei sille tartu kiloja mistään. Joku joskus sanoi, että ei pysty syömään niin paljoa, että pelikautena pysyis ne kilot, mitä saa pumpattua pelikauden välillä. Siinä katoaa jo lihaksistakin kauden aikaan, kun enempi kuluttaa, kun mitä jaksaa mättää takaspäin.

• Anonyymi00038
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Sitä ei voi kuin ihmetellä sivusta ja lykätä lisää evästä pöytään 🫣 Ei ne mailat pysy vauhdissa mukana eikä taklauksilla ole tehoa, jos energiat on välissä. Vaatii uskallusta hypätä menoon mukaan aikaisemmalla iällä, että hattua nostan, jos sinne sekaan uskallat 😁

Ja siis sama tietty pätee tyttöihin, ei ehkä samassa mittakaavassa, mutta menoa ja meininkiä tyttöjenkin urheilusta löytyy 💪

Aletheias

• Anonyymi00039
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Kyllä, hiilareita kannattaa rajoittaa, jos siihen on syytä, mutta jos on terve ja aktiivisuustaso korkea, tarvitaan myös hiilareita.

Aletheias

Olen hieman eri mieltä kahdesta asiasta:

1) Hiilareita kannattaa rajoittaa, jos painoa täytyy tarkkailla (vaikka olisi terve) ja

2) Ylipainoinenkin voi olla fyysisesti aktiivinen, eli paino ja aktiivisuus eivät aina liity toisiinsa.

Tekoälyltä:

"Suomessa yli 3 miljoonaa ihmistä on ylipainoisia ja yli 1,2 miljoonalla painoindeksi on lihavuuden puolella (BMI vähintään 30).

Yleisyys ja luvut

Ylipainoiset: Lähes 3 miljoonaa suomalaista (painoindeksi BMI ≥ 25). Lihavat: Yli 1,2 miljoonaa (BMI ≥ 30).

Suomi on Euroopan kolmanneksi lihavin maa.

Miehet ja naiset: Jopa 60 % työikäisistä miehistä ja noin puolet naisista on vähintään ylipainoisia.

Lapset ja nuoret: 2–16-vuotiaista pojista 26 % ja tytöistä 17 % on ylipainoisia (ml. lihavuus)."

Jokainen laihduttaa kuten itse haluaa, mutta hiilareita rajoittamalla ei tarvitse kärsiä nälästä eikä mieliteoista.

🦄

• Anonyymi00040
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Aletheias

Lisään vielä, että syön itsekin hiilareita kasviksista ja juureksista (porkkana, maissi, bataatti, punajuuri), ja aamuisin jopa pari leipäsiivua, mutta pasta on aikamoinen ultraprosessoitu tuote, samoin kuin valkoinen sokeri, eikä niiden syöminen ole välttämätöntä kenenkään biologialle. Toki niitä voi syödä, jos ne eivät tuota ongelmia, mutta kyllä kasviksistakin saa hiilareita.

🦄

• Anonyymi00041
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Lisään vielä, että syön itsekin hiilareita kasviksista ja juureksista (porkkana, maissi, bataatti, punajuuri), ja aamuisin jopa pari leipäsiivua, mutta pasta on aikamoinen ultraprosessoitu tuote, samoin kuin valkoinen sokeri, eikä niiden syöminen ole välttämätöntä kenenkään biologialle. Toki niitä voi syödä, jos ne eivät tuota ongelmia, mutta kyllä kasviksistakin saa hiilareita.

🦄

Jep, mutta kun kulutus on riittävän suurta, ei kasviksista vain saa riittävästi energiaa.

Valkoinen sokeri ei kuulu urheilijan (eikä oikeastaan kenenkään) ruokavalioon.

En tässä siis kommentoi nyt itseni tai kansanterveyden näkökulmasta vaan aktiivisesti urheilevien nuorten näkökulmasta.

Aletheias

• Anonyymi00042
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Sitä ei voi kuin ihmetellä sivusta ja lykätä lisää evästä pöytään 🫣 Ei ne mailat pysy vauhdissa mukana eikä taklauksilla ole tehoa, jos energiat on välissä. Vaatii uskallusta hypätä menoon mukaan aikaisemmalla iällä, että hattua nostan, jos sinne sekaan uskallat 😁

Ja siis sama tietty pätee tyttöihin, ei ehkä samassa mittakaavassa, mutta menoa ja meininkiä tyttöjenkin urheilusta löytyy 💪

Aletheias

No missä mä pelaan, ei ainakaan kaikki ole sellaisia ihan huipppuja, mistä puhuin. Onneksi on eri tasoja.

Mutta tälläinen tavis ei pärjää enää joidenkin sm-tason a ja b junnujen kanssa, vaikka olis hyvässä kunnossa...se meno on tuolla tasolla jo niin hirveetä.

Ja hirveetä on se kulutuskin. Joku Mikko Rantanen tarttee 6000 kcal/päivä, niin se on niin järkyttävä määrä energiaa, että ei sitä ilman jotain pastaa tai vst hiilaripommia saa mitenkään. Se on tuplat, mitä tavan talliainen tarttee päivässä.

Se näyttää täältä telkkarista iisiltä, kun suikkii luikkareilla menemään, mutta ne viilettää siellä yli 30 km/h:ssa ja ryskävät pitkin laitoja. Nopeita käännöksiä ja vääntöä samankokoisia vastaan. Tavallinen ihminen ei vois vetää erääkään siellä. Luultavasti lähtisi paareilla ennen puoltaväliä hoitoon. :oD

• Anonyymi00043
        Anonyymi00040 kirjoitti:

🦄

No veikkaan, että sinun kulutuksesikin on paljon vähemmän kun tuon Aletheijaksen junnulla/päivä.

Sä ehkä kulutat noin 2000-2800 kcal/päivä ja toi junnu tarttee about 3000-4500kcal/päivä. Ja pelipäivinä, kun ne on usein turnauksia 2 peliä/päivä, se vois olla jotain 5000kcal. Että puhutaan ihan erilaisista kulutuksista.

Kun ei sitä ruokaakaan määränä voi syödä liikaa, jos pelaa.

• Anonyymi00044
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Aletheias

No tytötkin vetää kovaa kyllä....

Tuossa laitoin joskus linkin sellaisesta Usalaisesta rugbynaisesta.

https://youtu.be/impOLoYYHWM?si=F9UtY7kCaHD4d2nx

Mietin, että hänkin on ihan vaan syönyt ja urheillut niin hitosti. On siellä geenejäkin takana, mutta aivan järkyttävä määrä treeniä ja ennenkaikkea sitä sapuskaa. Mutta aika maskuliinisen näköiseksikin sitä tulee, kun on sitä millä pistää pallo kainalossa menemään, vaikka on naisia kolmekin selässä. :oD

• Anonyymi00045
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Jep, mutta kun kulutus on riittävän suurta, ei kasviksista vain saa riittävästi energiaa.

Valkoinen sokeri ei kuulu urheilijan (eikä oikeastaan kenenkään) ruokavalioon.

En tässä siis kommentoi nyt itseni tai kansanterveyden näkökulmasta vaan aktiivisesti urheilevien nuorten näkökulmasta.

Aletheias

Kun hiilareita vähennetään, niistä aikaisemmin otettu energia tyypillisesti korvataan rasvalla. Se on helppoa, koska pienessä määrässä rasvaa on paljon energiaa. Siis vaikka söisi aterialla 200-500 g kasvikunnan tuotteita (100 - 400 kcal kasviksista riippuen) ja 100-150 g proteiinia (100 - 300 kcal), rasvalla saa tuohon helposti ja joustavasti 100 - 500 kcal lisää.

Minä kommentoin enemmän väestötason näkökulmasta, mutta olen lukenut, että ainakin kehonrakennuksessa ketoosinen ruokavalio toimii kyllä. Nopeutta ja kestävyyttä vaativista lajeista en tiedä, koska en ole lukenut niihin sopivista ruokavaliosta.

Sen tiedän, että rasva-adaptoitunut keho ei kärsi ns. seinään törmäämisen tunteesta, joka tulee hiilihydraatteja energianlähteenään käyttäville maratoonareille.

Väitteeni perustuvat biologiaan, biokemiaan ja fysiikkaan. Eivät ravintosuosituksiin, joissa on poliittisia komponentteja (mm. maatalouden edustajien vuoksi).

🦄

• Anonyymi00046
        Anonyymi00042 kirjoitti:

No missä mä pelaan, ei ainakaan kaikki ole sellaisia ihan huipppuja, mistä puhuin. Onneksi on eri tasoja.

Mutta tälläinen tavis ei pärjää enää joidenkin sm-tason a ja b junnujen kanssa, vaikka olis hyvässä kunnossa...se meno on tuolla tasolla jo niin hirveetä.

Ja hirveetä on se kulutuskin. Joku Mikko Rantanen tarttee 6000 kcal/päivä, niin se on niin järkyttävä määrä energiaa, että ei sitä ilman jotain pastaa tai vst hiilaripommia saa mitenkään. Se on tuplat, mitä tavan talliainen tarttee päivässä.

Se näyttää täältä telkkarista iisiltä, kun suikkii luikkareilla menemään, mutta ne viilettää siellä yli 30 km/h:ssa ja ryskävät pitkin laitoja. Nopeita käännöksiä ja vääntöä samankokoisia vastaan. Tavallinen ihminen ei vois vetää erääkään siellä. Luultavasti lähtisi paareilla ennen puoltaväliä hoitoon. :oD

"Mikko Rantanen tarttee 6000 kcal/päivä, niin se on niin järkyttävä määrä energiaa, että ei sitä ilman jotain pastaa tai vst hiilaripommia saa mitenkään."

100 grammassa oliiviöljyä on noin 900 kcal.

100 grammassa keitettyä pastaa on 100 - 130 kcal.

🦄

• Anonyymi00047
        Anonyymi00043 kirjoitti:

No veikkaan, että sinun kulutuksesikin on paljon vähemmän kun tuon Aletheijaksen junnulla/päivä.

Sä ehkä kulutat noin 2000-2800 kcal/päivä ja toi junnu tarttee about 3000-4500kcal/päivä. Ja pelipäivinä, kun ne on usein turnauksia 2 peliä/päivä, se vois olla jotain 5000kcal. Että puhutaan ihan erilaisista kulutuksista.

Kun ei sitä ruokaakaan määränä voi syödä liikaa, jos pelaa.

Kulutan tosiaan vähemmän kuin urheileva nuori, mutta katso tuo kommenttini:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/19543909/ajankaytto-ja-ruuanlaittajan-sukupuoli#comment-144421373

🦄

• Anonyymi00048
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Juu kulutus on urheilijoilla valtaisaa. Muistan lukeneeni, että Michael Phelps söi treenikautena jopa 10 000-12 000 kaloria päivässä. Se on järkyttävä määrä ruokaa.

Juu älä mene Rantasen kanssa samaan kaukaloon 😄 En vähättele sun kykyjä, mutta kun ollaan riittävän kovalla tasolla, niin siinä se voima ja nopeus kasvaa niin suureksi, että siellä on parempi olla pois tieltä 😁

Aletheias

• Anonyymi00049
        Anonyymi00044 kirjoitti:

No tytötkin vetää kovaa kyllä....

Tuossa laitoin joskus linkin sellaisesta Usalaisesta rugbynaisesta.

https://youtu.be/impOLoYYHWM?si=F9UtY7kCaHD4d2nx

Mietin, että hänkin on ihan vaan syönyt ja urheillut niin hitosti. On siellä geenejäkin takana, mutta aivan järkyttävä määrä treeniä ja ennenkaikkea sitä sapuskaa. Mutta aika maskuliinisen näköiseksikin sitä tulee, kun on sitä millä pistää pallo kainalossa menemään, vaikka on naisia kolmekin selässä. :oD

Ilona on melkoinen peto kentällä 😄 Siis uskomaton fysiikka ja suorituskyky. Geeneillä on oma vaikutuksensa, mutta kyllähän tuohon pääseminen vaatii pitkäkestoista ja uupumatonta treenaamista. En todellakaan menisi Ilonan tielle 😁

Aletheias

• Anonyymi00050
        Anonyymi00047 kirjoitti:

Kulutan tosiaan vähemmän kuin urheileva nuori, mutta katso tuo kommenttini:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/19543909/ajankaytto-ja-ruuanlaittajan-sukupuoli#comment-144421373

🦄

Joo, se tuli mun kommentin jälkeen.

Mutta ei rasvallakaan voi hiilareita korvata, koska luultavasti ei ruuansulatus tykkäisi. Tuollaiset jalkapalloilijat, jääkiekkoilijat jne tarttee energiaa ihan toisella tavalla kuin vaikka salilla käyvä ihminen. Se kulutus on ihan järkkyä. Ja tosiaan siinä alkaa tulla jo rajat vastaan, ettei saa syötyä niin paljoa, kuin energiaa tarviis... ja kuitenkin siinä on se tavallinen muukin arki.

Mä luulen, että Aletheijas syöttää poitsulleen just oikeanlaista sapuskaa ja hän näkee pojan ilmeestä jo, jos on jäänyt syömiset huonolle.

Mutta tuollainen sälli voi vetää lähes mitä vaan, kaikki menee.

• Anonyymi00051
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Juu kulutus on urheilijoilla valtaisaa. Muistan lukeneeni, että Michael Phelps söi treenikautena jopa 10 000-12 000 kaloria päivässä. Se on järkyttävä määrä ruokaa.

Juu älä mene Rantasen kanssa samaan kaukaloon 😄 En vähättele sun kykyjä, mutta kun ollaan riittävän kovalla tasolla, niin siinä se voima ja nopeus kasvaa niin suureksi, että siellä on parempi olla pois tieltä 😁

Aletheias

Joo, mä joskus mietin, että mitä hittoa se Phelps on ees vetänyt, että saa tuon kalorimäärän täyteen? 3 Hääkakkua, 13 pitsaa ja 3 big maciä, 12 litraa kokista? :oD

Rantanenhan on leppoisa äijä, kun sitä haastatellaan, mutta se kuulemma pelaa jossain kesätreenisählypeleissäkin tosissaan. Kuulemma Ristolaisen kanssa aina helkatinmoiset väännöt. Ei sinne sekaan uskalla kuin joku umpihullu Lehkonen. :oD

• Anonyymi00052
        Anonyymi00045 kirjoitti:

Kun hiilareita vähennetään, niistä aikaisemmin otettu energia tyypillisesti korvataan rasvalla. Se on helppoa, koska pienessä määrässä rasvaa on paljon energiaa. Siis vaikka söisi aterialla 200-500 g kasvikunnan tuotteita (100 - 400 kcal kasviksista riippuen) ja 100-150 g proteiinia (100 - 300 kcal), rasvalla saa tuohon helposti ja joustavasti 100 - 500 kcal lisää.

Minä kommentoin enemmän väestötason näkökulmasta, mutta olen lukenut, että ainakin kehonrakennuksessa ketoosinen ruokavalio toimii kyllä. Nopeutta ja kestävyyttä vaativista lajeista en tiedä, koska en ole lukenut niihin sopivista ruokavaliosta.

Sen tiedän, että rasva-adaptoitunut keho ei kärsi ns. seinään törmäämisen tunteesta, joka tulee hiilihydraatteja energianlähteenään käyttäville maratoonareille.

Väitteeni perustuvat biologiaan, biokemiaan ja fysiikkaan. Eivät ravintosuosituksiin, joissa on poliittisia komponentteja (mm. maatalouden edustajien vuoksi).

🦄

Nopeatempoiset lajit, joissa vaaditaan myös kestävyyttä ja voimaa, vaativat kyllä niitä hiilareita erityisesti vielä kehittyvän nuoren kohdalla. Rasvalla tätä tarvetta ei pysty korvaamaan, vaikka kommenttisi itsessään sisältää ihan oikeita asioita.

Aletheias

• Anonyymi00053
        Anonyymi00046 kirjoitti:

"Mikko Rantanen tarttee 6000 kcal/päivä, niin se on niin järkyttävä määrä energiaa, että ei sitä ilman jotain pastaa tai vst hiilaripommia saa mitenkään."

100 grammassa oliiviöljyä on noin 900 kcal.

100 grammassa keitettyä pastaa on 100 - 130 kcal.

🦄

Huitaseppas kitusiin 100 g oliiviöljyä ja sitten vetäse juoksulenkki silleen ihan kunnon sykkeellä, sit tarkasta pöksyt sen vedon jälkeen.

Vaikka sen sotkis muun ruuan sekaan, se vaikuttaa suolen toimintaan.

• Anonyymi00054
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Mutta ei rasvallakaan voi hiilareita korvata, koska luultavasti ei ruuansulatus tykkäisi. Tuollaiset jalkapalloilijat, jääkiekkoilijat jne tarttee energiaa ihan toisella tavalla kuin vaikka salilla käyvä ihminen. Se kulutus on ihan järkkyä. Ja tosiaan siinä alkaa tulla jo rajat vastaan, ettei saa syötyä niin paljoa, kuin energiaa tarviis... ja kuitenkin siinä on se tavallinen muukin arki.

Mä luulen, että Aletheijas syöttää poitsulleen just oikeanlaista sapuskaa ja hän näkee pojan ilmeestä jo, jos on jäänyt syömiset huonolle.

"Mutta ei rasvallakaan voi hiilareita korvata, koska luultavasti ei ruuansulatus tykkäisi."

Hiilihydraatit tosiaan hajoavat kehossa sokereiksi, jotka eivät ole ruuansulatukselle välttämättömiä.

Hiilihydraatit (tai siis osa niistä) tulee korvata nimenomaan rasvalla eikä proteiineilla. Kuidut ovat tärkeitä ruuansulatukselle, mutta niissä ei ole energiaa.

🦄

• Anonyymi00055
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Juu meillä on kyllä ravintoasiat ihan kunnossa poitsun kanssa 😊

Aletheias

• Anonyymi00056
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Joo, mä joskus mietin, että mitä hittoa se Phelps on ees vetänyt, että saa tuon kalorimäärän täyteen? 3 Hääkakkua, 13 pitsaa ja 3 big maciä, 12 litraa kokista? :oD

Rantanenhan on leppoisa äijä, kun sitä haastatellaan, mutta se kuulemma pelaa jossain kesätreenisählypeleissäkin tosissaan. Kuulemma Ristolaisen kanssa aina helkatinmoiset väännöt. Ei sinne sekaan uskalla kuin joku umpihullu Lehkonen. :oD

En tajua miten pystyy vetämään tuollaisia määriä, mutta onhan nuo aivan poskettomia tavantallaajan silmissä 😁

Moni urheilija on luonteeltaan kilpailuhenkinen ja tavoitteellinen ja silloin vedetään täysillä usein myös off season 😄 Ei sinne väliin kannata mennä. Istuu vaan kentän laidalle ihailemaan muiden sähläämistä 😁

Aletheias

• Anonyymi00057
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Aamupala: Kolme paistettua kananmunaleipää (juustolla, salaatilla, tomaatilla, sipulilla ja majoneesilla)
        Kolme suklaahippupannukakkua
        Viiden kananmunan munakasKolme siivua ranskalaista leipää (French toast) tomusokerilla tai sokerikuorrutuksella
        Kulhollinen maissisuurimoita (grits
        )Kaksi kupillista kahvia

Lounas
        Puoli kiloa pastaaKaksi kinkku-juustoleipää (majoneesilla)
        Energiajuomia

Päivällinen
        Puoli kiloa (tai yli) pastaa carbonaraa
        Kokonainen iso pizza
        Energiajuomia

Tuollainen löytyi jostain tekoälystä. :oD

Ei olliut hääkakkuja?

• Anonyymi00058
        Anonyymi00057 kirjoitti:

Aamupala: Kolme paistettua kananmunaleipää (juustolla, salaatilla, tomaatilla, sipulilla ja majoneesilla)
        Kolme suklaahippupannukakkua
        Viiden kananmunan munakasKolme siivua ranskalaista leipää (French toast) tomusokerilla tai sokerikuorrutuksella
        Kulhollinen maissisuurimoita (grits
        )Kaksi kupillista kahvia

Lounas
        Puoli kiloa pastaaKaksi kinkku-juustoleipää (majoneesilla)
        Energiajuomia

Päivällinen
        Puoli kiloa (tai yli) pastaa carbonaraa
        Kokonainen iso pizza
        Energiajuomia

Tuollainen löytyi jostain tekoälystä. :oD

Ei olliut hääkakkuja?

Voi apua mitä määriä 😄 Tuo aamupalakin ihan järkyttävä 🫣

Energiajuomia en kyllä lisäisi mihinkään ruokavalioon, niitä meillä ei juoda lainkaan.

Aletheias

• Anonyymi00059
        Anonyymi00056 kirjoitti:

En tajua miten pystyy vetämään tuollaisia määriä, mutta onhan nuo aivan poskettomia tavantallaajan silmissä 😁

Moni urheilija on luonteeltaan kilpailuhenkinen ja tavoitteellinen ja silloin vedetään täysillä usein myös off season 😄 Ei sinne väliin kannata mennä. Istuu vaan kentän laidalle ihailemaan muiden sähläämistä 😁

Aletheias

No joskus olin töissä yhden jannun kanssa, joka treenas taek-wondoa ihan piirimestaruustasolla, ei siis edes sm-tasolla. Se söi aamulla puuroa, muroja, 5 leipää missä oli kinkkua, metua, juustoa, kurkkua tomaattia. Yogurttia banaanilla ja pari kuppia kahvia, 3 mehua ja vettäkin.

Päivällä se söi se mitä muutkin, tosin isompia annoksia, mutta kahvitauoilla pari purkkia pilttiä ja pari banaania.

Sitten kämpillä jonkun pakastepitsan, mihin oli lisännyt juustoa ja metua.

Iltapalaksi 4-5 samanlaista leipää kuin aamulla.

Eikä siinä miehessä ollut kuin lihasta. :oD

• Anonyymi00060
        Anonyymi00052 kirjoitti:

Nopeatempoiset lajit, joissa vaaditaan myös kestävyyttä ja voimaa, vaativat kyllä niitä hiilareita erityisesti vielä kehittyvän nuoren kohdalla. Rasvalla tätä tarvetta ei pysty korvaamaan, vaikka kommenttisi itsessään sisältää ihan oikeita asioita.

Aletheias

Joo, kuten sanoin, en tunne nopeiden lajien biokemiaa kauhean hyvin. Tiedän että sokeri (glykogeeni) on lihakselle nopein tapa saada energiaa, ja että "vaihdos" sokeripoltosta rasvanpolttoon kulkee väsähdyksen kautta. Mutta muilta osin en tunne aihetta.

🦄

• Anonyymi00061
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Huitaseppas kitusiin 100 g oliiviöljyä ja sitten vetäse juoksulenkki silleen ihan kunnon sykkeellä, sit tarkasta pöksyt sen vedon jälkeen.

Vaikka sen sotkis muun ruuan sekaan, se vaikuttaa suolen toimintaan.

Vedän nykyisellään helposti tuon 100 grammaa rasvaa päivässä. 😊 Suolen toiminnassa ei ole moittimista.

🦄

• Anonyymi00062
        Anonyymi00054 kirjoitti:

"Mutta ei rasvallakaan voi hiilareita korvata, koska luultavasti ei ruuansulatus tykkäisi."

Hiilihydraatit tosiaan hajoavat kehossa sokereiksi, jotka eivät ole ruuansulatukselle välttämättömiä.

Hiilihydraatit (tai siis osa niistä) tulee korvata nimenomaan rasvalla eikä proteiineilla. Kuidut ovat tärkeitä ruuansulatukselle, mutta niissä ei ole energiaa.

🦄

No veikkaan, ettei tuollaista 5000+ kcal energiantrarvetta voi vaan ruuansulatuksellisesti noudattamaan vähähiilihydraattisesti.

Tai ainakaan sitä ei ehkä suu sitten vedä.

• Anonyymi00063
        Anonyymi00059 kirjoitti:

No joskus olin töissä yhden jannun kanssa, joka treenas taek-wondoa ihan piirimestaruustasolla, ei siis edes sm-tasolla. Se söi aamulla puuroa, muroja, 5 leipää missä oli kinkkua, metua, juustoa, kurkkua tomaattia. Yogurttia banaanilla ja pari kuppia kahvia, 3 mehua ja vettäkin.

Päivällä se söi se mitä muutkin, tosin isompia annoksia, mutta kahvitauoilla pari purkkia pilttiä ja pari banaania.

Sitten kämpillä jonkun pakastepitsan, mihin oli lisännyt juustoa ja metua.

Iltapalaksi 4-5 samanlaista leipää kuin aamulla.

Eikä siinä miehessä ollut kuin lihasta. :oD

Voisi kuvitella, ettei kukaan pysty tuollaisii määriin, mutta koska olen nähnyt näiden tuttava- ja lähipiirin nuorten miesten syömiä määriä tässä vuosikausia niin tiedän että kyllä sitä vaan pystyy tuollaisiin määriin, jos kulutus on niin kova. Tulee kyllä kovin kalliiksi, voin kertoa 😄

Aletheias

• Anonyymi00064
        Anonyymi00062 kirjoitti:

No veikkaan, ettei tuollaista 5000 kcal energiantrarvetta voi vaan ruuansulatuksellisesti noudattamaan vähähiilihydraattisesti.

Tai ainakaan sitä ei ehkä suu sitten vedä.

En tiedä onko tuossa ongelmaa. En osaa sanoa.

Jos on, se on marginaalinen ongelma, koska aika harva meistä tarvitsee enemmän kuin 3000 kcal päivässä, ja suurin osa tulee toimeen vielä paljon pienemmällä määrällä.

🦄

• Anonyymi00065
        Anonyymi00064 kirjoitti:

En tiedä onko tuossa ongelmaa. En osaa sanoa.

Jos on, se on marginaalinen ongelma, koska aika harva meistä tarvitsee enemmän kuin 3000 kcal päivässä, ja suurin osa tulee toimeen vielä paljon pienemmällä määrällä.

🦄

Mutta tuollainen låski påska kyllä vetää sen määrän naamaansa ihan helposti, kasvismoskaa.

• Anonyymi00066
        Anonyymi00063 kirjoitti:

Voisi kuvitella, ettei kukaan pysty tuollaisii määriin, mutta koska olen nähnyt näiden tuttava- ja lähipiirin nuorten miesten syömiä määriä tässä vuosikausia niin tiedän että kyllä sitä vaan pystyy tuollaisiin määriin, jos kulutus on niin kova. Tulee kyllä kovin kalliiksi, voin kertoa 😄

Aletheias

Joo. Siis tuo määrä oikeasti on silleen samalta istumalta ihan mieletön, mutta se tulee noille ihan luonnostaan. Nälästä. :oD

Ja sitten kun se siirtyy sinne pelikentille ja taas yön huili, kodokset korjautuu ja lihakset kasvaa....---> tulee entistä kovempi nälkä taas. :oD

Se on tuota varmaan sinne 20+ ja sitten pikkuisen alkaa tasaantumaan, mutta jos pelaa vielä, eikä oo naisiin sotkeutunut, niin kyllä sitä apetta vaan saa mättää äänihuulien ohi vielä kaksin käsin. :oD

• Sukupuolella ja ruuanlaitolla ei sinänsä ole yhtään mitään yhteyttä. Välillisesti yhteys tulee sitä kautta että miehet tavallisemmin tekevät enemmän vaikeita ja ainutkertaisia asioita ja naiset toistuvia rutiineja.

Monipuolinen kasvistarjonta miltei joka lähikaupassa on historiallisesti tämän ajan mahdollistamaa ylellisyyttä. On jokaisen valinta haluaako sitä hyödyntää. Kuorimiseen ja/tai pilkkomiseen kuluva aika riippuu paljon siitä miten nopeasti veistä käyttää. Montaa minuuttia ei kulu yhden ihmisen ruokiin päivässä. Kai moni jaksaa hampaansakin harjata?

Kypsennysaikana, jos on pidempi. voi tehdä muuta.

Lounasruokaan meillä "maalla" on tarjolla lukuisia oikein hyviä vaihtoehtoja max. 14€ hintaan.

Perunat ja pastat ovat oikein hyviä lisukkeita ihmisille, jotka tarvitsevat enemmän energiaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra on mukana Suomen huutokauppakeisari -sarjassa

Suomen huutokauppakeisari on tavallisten suomalaisten ohjelma. Sarjan suosiosta kertoo se, että nyt alkaa jo 19. kausi t
      Maailman menoa
      183
      1648
    2. Kuuleppas

ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää
      Ikävä
      258
      1141
    3. Mulla ei ole Suomessa enää mitään

4 vuotta joutuu asumaan henkisessä vankilassa. Sitten voi muuttaa takaisin ulkomaille.
      Turku
      180
      800
    4. Kuinka nainen jaksat ja voit

Toivottavasti hyvin.
      Ikävä
      43
      731
    5. Provider miehistä..

Tietyt miehet puhuvat ilkeästi naisista, jotka haluavat elää miehen tuloilla. Eikö? Mutta miksi tietyt miehet siitä pah
      Ikävä
      216
      718
    6. Sinulle nainen

En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen
      Ikävä
      63
      685
    7. Ethän mies vielä

luovu meistä? Haluaisin jo sun syliin.
      Ikävä
      53
      674
    8. Sut.

Tuhotaan. :)
      Tunteet
      72
      597
    9. Hei rakkaani.

Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi
      Ikävä
      50
      593
    10. Tiedätkö sitä

Että sinun äänesi on ihanan pehmeä
      Ikävä
      40
      586
    11. Yt:t kunnassa päättyi

Oliko nämä tarpeelliset ja ratkeaako taloushuolet näiden avulla? Lehdessä ilmoitettujen lukujen perusteella lisää on tul
      Lappajärvi
      66
      572
    12. Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun

Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on
      Ikävä
      68
      570
    13. Haaveilen edelleen

Sinusta aika ajoin
      Ikävä
      37
      555
    14. Martsusta tuli leuhka

Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      514
    15. 28
      501
    16. Tulisitpa käymään joskus vielä

Olisi niin kiva nähdä pitkästä aikaa. Oletko vielä joskus tulossa?... Niin monet muutoksen tuulet puhaltavat, olisi lohd
      Ikävä
      23
      499
    17. Mä oon kallistumassa

Rikosilmoitukseen!
      Suhteet
      77
      490
    18. Lämpimiä katseita aikoinaan vaihdettiin, siihen se sitten jäi

Sinulla uudet tuulet ja välttelet kohtaamistamme.
      Ikävä
      30
      487
    19. Poromiehentien remontti ...

Mikä tilanne? mistä mennään
      Hyrynsalmi
      6
      463
    20. Kiulu myynnissä!

Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma
      Ähtäri
      24
      462
    Aihe