Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
scrg
profiilit
scrg
scrg
Vapaa kuvaus
Aloituksia
174
Kommenttia
19508
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Mul on vähän sama. Aina kulkee kaksi ruttuista kassia mukana, mutta ei ole kukaan nätti kassahenkilö koskaan halunnut ruveta niitä tutkimaan eikä varsinkaan selvittämään onko ne varmasti tyhjiä.
17.03.2026 18:41
Vai että tämmöinen korkeus- tai ehkä pikemmin "seiväs"hyppykysymys. Pieni kauppasi taitaa sijaita Porvoossa. Rimaa voi nostaa tai laskea, kunhan seiväs osuu kuoppaan.
17.03.2026 16:01
Kai tätä suhtautumista voi kutsua esim. darwinistiseksi. Sikäli kun ihmiset ovat väkivaltaisia, niin se ei ole mikään vika vaan luonnonvalinnan muokkaama ominaisuus, joka on kulkenut mukana parhaiten soveltuvilla. Jos tulevaisuuden ihmisen pitää olla vähemmän väkivaltainen, niin luonnonvalinta hoitaa asian. Jos taas enemmän väkivaltainen, niin luonnonvalinta hoitaa senkin asian.
17.03.2026 15:14
"Ei yhtään "mä", "tota", "niinku", "vit" tai muuta rentoa puhekieltä, "
Ei tuollaista kieltä käytä tekstissä kukaan täysi-ikäinen, jolla on vähänkään rutiinia kirjoitetun asiatekstin lukemisesta ja/tai kirjoittamisesta. Puhuttu suomi ja kirjoitettu suomi ovat kaksi eri asiaa. En tiedä millainen tollo pitää olla että toisi jotain puhekielen täytesanoja tai maneereja kirjoitettuun tekstiin. Tuo ei olisi rentoa vaan pelkästään urpoa.
17.03.2026 14:32
En niin ymmärtänytkään että kysymys oli erityisesti minusta. Mutta voin silti kertoa lisää väkivallan hyväksyvistä asenteistani, jos se asiaa auttaa ymmärtämään.
Rukoilijasirkkanaaraalla on tapana syödä koiras parittelun jälkeen. Minä voin hyvin elää asian kanssa mutta ei se tarkoita että henkilökohtaisesti jotenkin hyväksyisin kumppanin syönnin saati haluaisin itse sellaista. Ihmismaailman esimerkkinä Afrikassa voi olla tapana että tyttöjen sukuelimet silvotaan. Senkin kanssa voi elää, koska asia ei minulle kuulu. Ja yhtä vähän kuuluu jos naapurissa Ripa ja Ritu harrastavat turpaanlyöntikisoja. Omasta mielestäni en ole osa ongelmaa, mutta voin elää hyvin senkin kanssa, jos jonkun mielestä olen osa ongelmaa.
17.03.2026 14:23
Kun minut tuossa nyt mainittu asenteen kanssa, niin valotan vähän. Voi tietysti syyttää jotain asenneilmapiiriä, mutta sehän on aina vain seuraus eikä mikään juurisyy. Ja juurisyyksi minulla on kaksi ehdokasta: kulttuuri laajemmin tai genetiikka. Ja omalta kohdaltani katson tätä "suomalaiset ryyppää ja tappelee ja hakkaa naiset" ilmiötä ikään kuin ulkopuolelta.
Paikallishistoriaa lukeneena löydän jo 1700-luvulta kuvauksia konfliktista talonpoikaisyhteisön, jossa alkoholin käyttö vähäistä, ja ryyppäämistä harrastavan työläisyhteisön välillä. Tuossa vaiheessa näiden ryhmien geneettinen pohja lienee ollut suunnilleen sama mikä vihjaisi siihen suuntaan, että alkoholi on nimenomaan kulttuurinen ratkaisu säännöllisen työajan ja vapaa-ajan elämäntapaan.
Toisaalta näin varttiruotsalaisena pidän myös geneettistä eroa ihan mahdollisena selittäjänä. Junantuomille tuo ryyppääminen ja tappeleminen on enemmän "veressä". En tiedä miten mikään asenneilmapiiri voi tuollaista korjata. Ja jos se on geneettistä niin naiset tietenkin ovat yhtä lailla osa ongelmaa.
17.03.2026 10:54
Noin yleisellä tasolla se on heidän ongelmansa. Mutta joskus yksilötasolla kun tulee ruumiita tai edes uhkaillaan sellaisella, niin se voikin sitten jo olla kaikkien osallisten ongelma.
Joten joskus toteutuu paradoksi että melko hyvästä suhteesta on paljon helpompi lähteä kuin paljon huonommasta, josta ei uskalla lähteä. Kaukaa viisas tietysti huomioisi tällaisen jo suhteita muodostaessaan mutta kun ihmiset eivät yleensä ole.
17.03.2026 07:03
Ja jatkokysymyksenä voi esittää pohdinnan, onko portfolioteoria ollut tuttu esim. niille, jotka ovat päättäneet sen jonkin tutkimussäätiön varojen käytöstä tai edes Hgin ylioppilaskunnan porukalle. Kun aina uudestaan tulee wincapitoja ja asuntorahastoja yms. jotka vuorollaan ovat keksineet helpon ja varman tavan rikastua ilman työtä.
17.03.2026 06:49
Erittäin hyvin tiivistetty. Jos asian teoreettiseen perusteluun haluaa tutustua tarkemmin, kannattaa tutustua termiin (moderni) portfolioteoria. Hajauttaminen on ilmainen lounas.
17.03.2026 06:45
Kolmeen lajittelu on vain tuplasti työläämpää kuin kahteen lajittelu. Ensin lajitellaan kahteen ja sitten toinen osa edelleen kahteen. Mutta nyt päästään sitten vaikeimpaan valintaan: miten valitaan kategoria, jossa lopulliseen lokerikkoon mennään yhdellä lajittelulla. Tai ei tälläkään ole merkitystä, jos lajittelu on virheetöntä, mutta mikäpä nyt maailmassa yleensäkään olisi ihmisiin liittyen.
17.03.2026 06:42
Kaikkien puolisot ei välttämättä ajattele lainkaan noin joko henkilökohtaisista tai kulttuurisista rajoitteistaan johtuen.
16.03.2026 21:29
En minä tiedä. Mutta suomalaiseen geenistöön liittyy mm. tunnettu joukko perinnöllisiä sairauksia (Finnish Disease Heritage). Väkivaltataipumuksiin vaikuttavat monet geenit, mutta ei kai ole poissuljettua, että nämä olisivat suomalaisissa vähän epäedullisemmin edustettuna kuin vaikkapa ruotsalaisissa. Ja silloin asialle ei oikein mitään voi.
16.03.2026 21:26
Käsittääkseni kaikesta konservatiisesta hapatuksesta luopumisesta huolimatta, pidetään yhä melko yleisesti paheksuttavana että varatut virittelevät samalla jotain tai edes että vapaat ns. yrittävät varattuja.
Oliko oma miehesi ns. vapaa? Et ole tainnut asiasta mainita.
16.03.2026 21:09
Olisiko siellä korkeammalla ollut kovastikin vapaita yksilöitä? Kun käsitykseni mukaan kuitenkin paremmat valitaan ennen huonompia.
16.03.2026 20:56
Ehkä ruotsalaisilla naisilla esim. geneettisistä syistä vain on parempi itsesuojeluvaisto, kun taas suomalaiset riidanhaluisempina ja huonomman impulssikontrollin omaavina hakeutuvat väkivaltaisiin suhteisiin.
16.03.2026 20:51
Jos joku haluaa antaa minulle rakentavaa palautetta, niin en vastaa siihen tyhjänpäiväisellä kiitoksella vaan annan sitten myös rakentavaa palautetta. Jos toinen osapuoli antaa palautteensa kierrellen ja kaarrellen niin minulla on suunvuoroa odotellessa enemmän aikaa miettiä asioita joista haluan antaa palautetta.
16.03.2026 20:16
Jos konkurssin tehnyt on osakeyhtiö (yleisemmin puhutaan rajoitetun vastuun yhtiöistä) niin jo lähtökohtaisesti idea on että siihen sijoittaneet voivat menettää vain sijoittamansa pääoman.
16.03.2026 19:46
Konkurssi tarkoittaa yleensö että omistajille ei jää konkurssipesästä mitään jaettavaa. Omistajilla ei ole mitään keskinäistä velvollisuutta korvata toistensa menetyksiä.
16.03.2026 18:52
Eli taustalla on siis ajatus, että ihmiset, niin miehet kuin naisetkin, yleensä arvioisivat tasonsa aivan liian alhaiseksi? Ja tämän seurauksena sitten suurin kuhina käy niiden ympärillä joissa oletetaan olevan riittävän paljon suuria vikoja.
16.03.2026 18:46
Tuohon toiseen ketjuun liittyen sinulla olisi siis paljon hyviä esimerkkejä, tasapuolisesti naisille ja miehille, ohjeista ja neuvoista, jotka eivät toimi.
16.03.2026 17:23
30 / 976