Vapaa kuvaus

Villi ja vapaa seikkailija.

Harrastuksina tieteet, shakin pelaaminen, väittely ja treenaaminen (CrossFit ja potkunyrkkeily)

Aloituksia

6

Kommenttia

6616

1. Jep+:)+Toi+on+se+jälkimmäinen+tapaus+mistä+puhuin.+Joskin+et+ole+välttämättä+virtalähteen+optimitehokkuusalueella
  2. "En+voisi+tietentahtoen+käyttää+sanaa+jolla+en+pyri+viittamaan+johonkin+absoluuttiseden+merkityssisältöön.+Tosiaankin+vierastan+ajatusta.+Jos+se+pyrkimys+puuttuisi+niin+silloin+joutuisin+tunnustamaan+ettei+mikään+mitä+sanon+lähtökohtaisesti+voi+olla+totta+eli+siis+pitää+paikkaansa,+paitsi+sattuman+kautta.+Tämään+tietysti+johtaa+siihen+etten+voisi+sanoa+mitään+muuntelematta+totuutta.Mielestäni+on+parempi+olla+sanomatta+mitään+kuin+sanoa+puolitotuuksia."Miten+niin+ei+voisi+olla+totta?+Niin+kauan+kuin+molemmat+keskustelijat+tietävät+mitä+kumpikin+tarkoittaa,+on+keskustelun+totuusarvo+juuri+sama.+Jos+me+puhumme+filosofian+tietoteoriasta+on+se+sama+kutsummeko+sitä+"tietoteoriaksi"+vaiko+"hyrskytykseksi".++Niin+kauan+kuin+molemmat+mielessämme+yhdistämme+sen+samaan+asiaan,+puhumme+samasta+käsitteestä+vaikka+sana+minkä+olemme+määritelleet+(yhdessä)+kuvaamaan+sitä+olisi+eri.+Eli+millä+tavalla+totuus+muuttuu+silloin+kun+molemmat+ymmärtävät+täysin+mistä+puhutaan,+juuri+sillä+tavalla+kuin+on+tarkoitettu+ymmärtämään?+Esimerkkinä+jos+taas+keksin+satunnaisen+sanan+(kuten+hyrskytys),+aloitan+käyttämään+sitä+yrittäen+saada+sinut+väärinymmärtämään+että+tiedän+asiasta+enemmän+kuin+oikeasti+tiedänkään.+Sanat+ovat+loppujen+lopuksi+vain+sanoja,+käsite+johon+sana+viittaa+on+olemassa+ihmisten+mielessä+muutenkin.+Tai+miten+voi+olla+mahdollista+että+minä+kaveriporukassa+näen+tuolin,+minun+mielestäni+se+on+"tuoli",+brittikaverini+mielestä+"chair"+ja+saksalaiskaverini+mielestä+"Stuhl".+Mikäli+olettaisimme+että+jokaisella+sanalla+on+vain+yksi+merkitys,+ja+jokaisella+merkityksellä+vain+yksi+sana,+tarkoittaisi+se+että+vähintään+kaksi+meistä,+mahdollisesti+kaikki+olemme+väärässä+siinä+mikä+tuoli+oikeastaan+on.+Sanat+ovat+asioita+jotka+ihmiset+ovat+kehittäneet+kommunikaatiota+varten,+samoin+kuin+raha+on+vaihdon+väline+ja+helpotus,+sanat+toimivat+ajatusten+vaihdon+välineenä.+Ja+samalla+tapaa+sillä+ei+ole+väliä+onko+minulla+1+euro+vai+9.75+ruotsin+kruunua.+Ne+vastaavat+arvoltaan+ja+merkitykseltään+samaa+(pari+minuuttia+sitten+tarkistettu+vaihtokurssi)+vaikka+ovat+täysin+eri+tavalla+ilmaistuja."Itse+kuitenkin+uskon+että+saattaa+olla+absoluuttisia+merkityssisältöjä.+Toinen+vaihtoehto+on+se+ettei+niitä+ole+mutta+nähdäkseni+se+johtaa+siihen,+että+todellisuuskäsityksestä+tulee+"kartta"+tai+"elokuva".+Tällainenhan+on+filosofiassa+melko+ajanmukaista.+Wittgensteinin+mukaan+mielekkäät+lauseet+kuvaavat+asiaintiloja+eivät+oliota+sinänsä.+Mielestäni+voidaan+kuitenkin+edelleen+kysyä+kattaako+tuo+asiaintilojen+kokonaisuus,+kartta+tai+elokuva+kaiken+vai+onko+muutakin.+Ja+mielestäni+kysymys,+onko+muutakin,+irrallista+olevaa,+on+osaltaan+edelleen+pitävä+hengissä+käsiterealismia.+Kysymys+myös+on+siitä+katsottuna+oikeutettu+että+irrallisen+mahdollisuus+on+kuitenkin+olemassa."Mitä+tarkoitat+sillä+että+todellisuuskäsitys+olisi+"kartta"+tai+"elokuva"?+Katson+ainakin+itse+että+sen+että+sanat+ja+merkitykset+ovat+erillisiä+ja+erityisesti+käytetyt+sanat+muuttuvat+kielestä+toiseen,+ihmisestä+toiseen+ja+ajasta+toiseen.+Tämän+vuoksi+merkitykset+ja+käsitteet+joita+nämä+kuvaavat+ovat+olemassa+erikseen,+riippumatta+sanasta+jota+siihen+käytetään.Mikäli+näin+ei+olisi,+tulisi+toinen+ongelma.+Oliko+esimerkiksi+käsitteeseen+"nelipyöräinen+moottoroitu+ihmisen+ohjattava+ajoväline+jossa+ei+ole+kattoa"+ainoa+oikea+sana+mikä+oli+olemassa+vuonna+1838+Englannissa+käytetty+"Phaeton"?+Vai+onko+käännös+ja+erikielinen+versio+Suomeksi+"avoauto"+ihan+yhtä+(tai+nykyisin+jopa+enemmän)+kuvaava+ja+toimiva?+Mikäli+sanoille+antaa+absoluutin+merkityksen,+muuttuvat+sanat+ajan+myötä+merkityksettömiksi+silloin+kun+ajan+myötä+merkitys+ja+tapa+sanoa+on+muuttunut.+Emmekä+voisi+tietää+tai+puhua+mistään+koska+ei+ole+mitään+tapaa+selvittää+mikä+on+oikeampi,+nykyinen,+mennyt+vai+tuleva+tapa+sanoa.Koska+sanan+ymmärtämisen+ja+puheen+päätarkoituksen+vuoksi+käytetty+sana+ei+paljoakaan+merkitse,+en+pysty+näkemään+mitään+mahdollisuutta+siihen+miten+tämä+voisi+olla+absoluuttikaan.Lähinnä+kysyisin+sinulta...+Miksi+katsot+että+tietty+käsite+kulkee+aina+yhdessä+tietyn+sanan+kanssa?
  3. "Yön+yli+mietittyäni,+asia+edelleen+ihmetyttää+ja+järkyttää+minua.+Tällaisiin+voi+liittyä+myös+sitä,+ettei+asioista+saa+avoimesti+puhua.+Saako+sinun+työpaikallasi+määrittelyn+kulttuuria+avoimesti+kritisoida+ja+voidaanko+siitä+keskustella+rakentavasti+vai+johtaisiko+sellaiseen+liittyvä+aloitteellisuus+huvittuneisuuteen,+kummeksuntaan+tai+jopa+paheksuntaan?+Onko+määrittelyn+kulttuurista+muodostunut+jo+jonkinlainen+tabu+ja+kyseenalaistamaton+välttämättömyys+työpaikallasi?+"Saa+vapaasti+kritisoida,+keskustella+rakentavasti+tai+muuten+ehdottaa+parempaa+tapaa+jolla+voidaan+hoitaa+asioita.+Vaikka+olemme+isohko+firma,+alalla+on+suuri+kilpailu+joten+meillä+ei+ole+vaihtoehtoa+että+jäisimme+siihen+mitä+meillä+on+jos+jostain+löydämme+paremman+tavan+tehdä+asioita+:)"Organisaation+sisältä+käsin+voi+olla+hankala+huomata+haitallisia+toimintamalleja+ja+niiden+aiheuttamia+jännitteitä.+Toimintamalleihin+liittyvät+haittapuolet+ja+jännitteet+hyväksytään+ikäänkuin+ylpeytensä+niellen.+Koetaan+että+tehdään+se+mikä+on+pakko+vaikka+ei+hyvältä+tuntuisikaan.Tähän+liittyy+se+miten+organisaatiossa+muutos+jalkautetaan.+Uudet+normit+on+hyväksyttävä+tai+muuten+henkilökohtainen+tuottavuus+laskee;+ja+aiemmin+"ahkerasta+työntekijästä+ja+mukavasta+hepusta"+tulee+työtoveteiden+ja+esimiesten+silmissä+"ihmeen+kireä".+Kummastellaan:+"onkohan+hänellä+kaikki+hyvin+kotona?+Taitaa+olla+loman+tarpeessa..""Teen+töitä+firmassa+jossa+melkein+jokainen+työntekijä+on+koulutettu+ammattilainen,+vaikka+se+ei+todellakaan+tarkoita+että+kaikki+olisivat+fiksuja+ja+osaavia,+pääosin+voimme+keskustella+asioista+vapaasti.+Pakko+sanoa+etten+oikein+ymmärrä+mistä+sinä+olet+juuri+nyt+puhumassa+ja+miten+tuo+liittyy+siihen+mainitsemaani+määrittelyyn?"Helposti+unohtuu+näissä+jalkauttamisissa+se+oma+ja+muiden+työhyvivointi+eikä+toimintamalleja+haluta+kyseenalaistaa.+Se+kyseenalaistamattomuushan+jo+sinällään+vähentää+organisaation+dynaamisuutta+mutta+lisäksi+siihen+liittyy+myös+tällaisia+pieniä+yksityiskohtia,+joilla+saattaa+olla+ratkaiseva+merkitys+henkilöstön+jaksamiselle+ja+hyvinvoinnille.+Kukaan+ei+halua+valehdella+antamalla+määritelmiä,+ja+jos+organisaatio+painostaa+siihen,+niin+se+aiheuttaa+jännitteitä+organisaation+kaikilla+tasoilla."Ei+liity+ainakaan+meidän+yritykseen+niin+paljon.+Mutta+toisaalta+meillä+on+suhteellisen+hyvä+työkulttuuri+jossa+ihmiset+tuntevat+olonsa+tasavertaisiksi.+Jos+asiakaspalvelijalla+on+jotain+kritisoitavaa+jostain+ylemmän+tason+päälliköstä+otetaan+se+huomioon,+tutkitaan+ja+katsotaan+kannattaako+asiaa+jotenkin+parantaa.+Tämä+antaa+myös+firman+alemmissa+toimissa+oleville+mahdollisuuden+todistaa+taitonsa+ja+kykynsä+pystyäkseen+siirtymään+firmassa+ylöspäin+kuten+on+tapahtunut+useamman+kertaa+:)
  4. "Asiaa+nyt+2+tuntia+mietittyäni,+tuntuu+että+siellä+sun+työpaikalla+teidät+laitetaan+aika+vaikeaan+tilanteeseen+kun+joudutte+määrittelemään+asioita.+Mitään+ei+voida+lyödä+lukkoon+edes+tilapäinratkaisuna.+On+mielestäni+valheellista+antaa+sanalle+määritelmää+josta+ei+voida+olla+varmoja.+"Se+kun+sanalle+annetaan+määritelmä+korvaa+tarpeen+olla+varma+asioista.+Silloin+kun+ihmiset+tietävät+mistä+toinen+puhuu,+oli+sanana+itsessään+mikä+vain+ei+ole+ongelmaa+ymmärtää+toista+henkilöä.+Sanotaan+vaikka+että+olisin+kukkakaupassa+enkä+tiedä+eri+lajikkeiden+nimeä+vaikka+pitäisi+vaimokkeelle+ostaa+paketti+niitä.+Sen+sijasta+että+tiedän+kaikkien+nimet+varmasti,+voin+määritellä+kukkakauppiaalle+esimerkiksi+että+ruusi+on+"se+punainen+kukka"+ja+että+liljat+ovat+"niitä+valkoisia+kukkia"+ja+näitä+määriteltyjä+sanoja+käyttäen+selittää+mitä+tahdon+vaikka+normaalisti+täytyisi+käyttää+tarkempaa+sanaa+ja+hommata+floristin+tutkinto.Syy+miksi+käytän+määritelmiä+töissäni+ei+ole+että+minut+on+pakotettu+siihen,+vaan+koska+olen+huomannut+että+se+nostaa+työtehokkuutta+erityisesti+tapaamisissa+ja+kokouksissa+TODELLA+paljon+samalla+kuin+vähennän+väärinymmärryksiä+ihmisten+kesken.+Tämä+on+erityisen+tärkeää+kun+on+kokous+johon+osallistuu+ulkopuolisia+toisesta+firmasta+tai+jopa+toisesta+osastosta.+Esimerkiksi+markkinoinnille+"meidän+nettisivu"+saattaa+tarkoittaa+yllättävästi+eri+asiaa+kuin+tekniselle+tiimille.+(kaikki+sivuun+liittyvät+markkinoinnille,+mutta+tekniselle+tiimille+vain+front-endiä).Tämä+normaalisti+veisi+paljon+aikaa+silloin+kun+vähitellen+aletaan+tajuamaan+että+meillä+on+eri+määritelmä,+mutta+kun+aloitetaan+määritelemällä+mistä+ollaan+puhumassa+asia+ei+enää+ole+ongelma."Esim+määritelmää+käsitteelle+"raha"+ei+minun+mielestäni+tiedetä+eikä+sitä+ehkä+voida+teoriassa+tietääkään+koskaan.+Jos+se+määritelmä+tiedettäisiin,+niin+silloin+tiedettäisiin+kaikki+asiat.+Se+olisi+käsiterealismia+käytännössä.+Se+olisi+täydellisen+tietämyksen+kulttuuria.+"Rahan+sanakirjamääritelmä+on+"vaihdon+väline+josta+ei+yleensä+sinänsä+ole+muuten+hyötyä"+ja+mielestäni+kuvaa+melko+hyvin+sitä+mitä+se+tarkoittaa.+Se+"ei+yleensä+sinänsä+ole+muuten+hyötyä"+viittaa+lähinnä+siihen+että+nykyisin+rahan+arvo+ei+perustu+enää+siinä+käytettyihin+arvometalleihin+vaan+valtion+lupaukseen+että+sillä+on+siihen+kirjoitettu+arvo+ja+että+he+ovat+valmiita+hyväksymään+sen+heille+maksettaessa+sillä+arvolla."Jos+omalla+työpaikallani+määriteltäisiin+käsitteitä+niin+uskoisin+sen+tuottavan+pahoinvointia+työntekijöissä."Oman+kokemukseni+mukaan+kyseessä+olisi+päinvastainen.+Silloin+kun+kaikki+tietävät+mistä+puhutaan+ja+on+vähemmän+väärinymmärryksiä+yleensä+työhyvinvointi+kasvaa+huomattavasti+ja+uusilla+työntekijöillä+on+helpompi+päästä+kärryille.+Esimerkkinä+siitä+mitä+tarkoitan:+Mitä+sinusta+"ensiö-osto"+tarkoittaa?+Se+saattaisi+tarkoittaa+esimerkiksi+ensimmäistä+ostoa+tiettynä+päivänä,+henkilön+ensimmäistä+tilausta+tietyssä+paikassa,+ylipäätään+tietyn+asiakkaan+ensimmäistä+tilausta+tai+tietyn+tuotteen+ensimmäistä+tilausta.Silloin+kun+firmalle+on+tärkeää+seurata+jotain+näistä,+on+tärkeää+että+on+olemassa+määritelmä+jotta+asiasta+voidaan+kätevämmin+puhua.+Se+onko+määritelmä+universaali+tai+ei,+ei+ole+asian+kannalta+relevanttia+niin+kauan+kuin+vain+päätetään+yksi+ja+pidetään+huoli+siitä+että+ihmiset+tietävät+mistä+puhutaan.+:)"Määrittelyn+eli+rajaamisen+kulttuuria+edustaa+esim.+valistusfilosofien+ja+-kirjailijoiden+encyclopedie+1700-luvulta.+Harva+teos+historiassa+on+yhtä+rajoittunut.+En+usko+että+Raamatusta+löytyy+yhtäkään+määritelmää.+Raamattu+ei+pyri+rajaamaan+vaan+laajentamaan."Tämän+vuoksi+Raamattu+on+melko+turhauttava+eikä+siitä+voi+tietää+mistään+kohdasta+pitäisikö+sitä+tulkita+kirjaimellisesti+vai+kuvainnollisesti+:)"Olen+oikeastaan+aika+järkyttynyt+siitä+mitä+työpaikallasi+tapahtuu.+Ja+oikeastaan+yllätin+itsenikin+että+mainitsin+Raamatun+äsken.+Se+jotenkin+tällä+hetkellä+tuntuu+minusta+turvalliselta+ja+hyvältä+kirjalta+kaiken+tämä+rajaamisen+keskellä."Miksi?+Työhyvinvointi+tippuu+epävarmuudessa+ja+yleensä+johdon+homma+on+juuri+suojata+alaisiaan+siltä+kaaokselta+mitä+ylempänä+on.
  5. "Kieltää+valehtelemasta,+siksi+minä+en+koskaan+valehtele,+ja+tunnistankin+teidät+oikeat+valehtelijat+kaukaa.+Ja+minä+en+aio+kysyä+opetuslapsiltani+mitään,+koska+te+opitte+minulta.+Älä+yritä+viedä+minun+paikkaani!!!"Valitettavasti+olet+näyttänyt+tosi+usein+valehtelevasi+aina+kun+aiheena+on+ateistit+:)+Juuri+tämän+takia+olen+monta+kertaa+tarjonnut+sinulle+apuani+koska+selvästi+et+tiedä+asiasta+mitään+etkä+osaa+hakea+apua+asiaan.+Aluksi+ajattelin+että+kyseessä+on+vain+nuoruuden+tietämättömyytesi,+mutta+alkaa+näyttää+että+kyse+on+siitä+että+tahallaan+sinua+ei+kiinnosta+oppia+todellisuudesta+mitään+ja+mieluummin+jatkat+valehtelemista+kuin+tiedät+miten+asiat+ovatOlen+myös+pahoillani,+mutta+sinulla+ei+ole+mitään+opetettavan+arvoista+ainakaan+vielä.+Ehkä+kun+olet+saanut+parikymmentä+vuotta+elämänkokemusta+asia+on+muuttunut.+"Aistin+valheesi+onnellisuudestasi,+mutta+ei+se+haittaa+sitten.+Me+molemmat+kuitenkin+tiedämme+totuuden,+ja+olisi+rohkeaa+myöntää+se+näin+julkisesti+kaikkien+kesken.+Olen+tukenasi.+:)"Me+molemmat+tiedämme+että+olet+väärässä+joten+on+turha+että+teeskentelet+muuta+:)+Mutta+tämä+saattaa+liittyä+siihen+että+olet+elämänvaiheessa+missä+tunnet+itsevarmuutta+siitä+että+selviydyit+lapsuudesta,+vaikka+et+ole+vielä+saanut+kokemusta+siitä+millainen+oikea+maailma+on.+Mutta+älä+pelkää.+Sinäkin+tulet+kasvamaan+aikuiseksi+joku+päivä+:)"Älä+syö+pihvejä+mielellään!+Ne+ovat+olleet+eläviä,+kuten+mekin!+ÄLÄ+SYÖ"Kiitos+hyödyllisestä+uudesta+tiedosta,+aiotko+seuraavaksi+kertoa+siitä+että+vesi+on+märkää+ja+että+aurinko+on+kirkas+ja+melko+kaukana?+"Ja+se+on+totta,+että+ateistit+juoksevat+paneskelemassa+keitä+kerkeävät,+olivat+sinkkuja+tai+aviossa,+älä+yritä,+minä+en+ole+tyhmä.+Minä+tiedän+kyllä+tasan+tarkkaan+tämän.+Minulla+ei+ole+kiinnostusta+asiaan+muuten+kuin+puuttua+siihen!!+Kun+ihmiset+paneskelevat+keitä+sattuu,+se+houkuttelee+demoneita+lähemmäksi+ja+sitten+sukupuolitaudit+leviävät+salamana!!+Koska+demonit+tykkäävät+juuri+tuollaisesta+ja+he+haluavat+päästä+aiheuttamaan+pahaa!+Synti+houkuttelee+pahuutta!"Taas+todistat+ihan+itse+sen+miten+vähän+tiedät+ateisteista+ja+heidän+tavoistaan+:)+En+tiedä+sinusta+että+mitä+sinä+tekisit+muiden+ihmisten+kanssa+jos+et+uskoisi+Jumalaasi,+mutta+oikeat+ateistit+ovat+pääosin+erilaisia.+Taaskin+esimerkkinä+itseäni+ei+kiinnosta+"paneskella+keitä+kerkeän"+koska+en+saa+siitä+nautintoa+ellen+tunne+todella+suurta+läheisyyttä+ihmisen+kanssa+muutenkin.+Mutta+tämä+taitaa+taas+liittyä+nuoruuden+tiedonpuutteeseesi.+Mutta+älä+pelkää,+joku+päivä+vielä+tulet+tutustumaan+oikeisiin+ateisteihin+ja+ymmärrät+miten+väärässä+olit+:)