Vapaa kuvaus

Villi ja vapaa seikkailija.

Harrastuksina tieteet, shakin pelaaminen, väittely ja treenaaminen (CrossFit ja potkunyrkkeily)

Aloituksia

5

Kommenttia

6338

1. "En+tarkoittanutkaan+sitä,+vaan+sitä,+että+aikuistuessasi+ymmärrät,+että+sinun+tulee+"lentää+pesästä"+Jolloin+valitset+itsellesi+sen+roolin+millä+oletat+pärjääväsi+parhaiten+maailmassa,+välittämättä+siitä+onko+se+oikein.+Mukaudut+siis+maailman+ajan+mukaan,+niin+kuin+100+vuotta+sitten+olisit+laulanut+virsiä+kirkossa,+nyt+toistat+samanlailla+sitä+mitä+maailma+haluaa+sinun+tänäpäivänä+toistavan+"En+usko+Jumalaan""Ei+tostakaan+ole+kyse.+Sekä+maailma+ei+ole+ikinä+vaatinut+uskomattomuutta,+tiettyjä+etuja+saa+vielä+valtioilta+jos+väittää+olevansa+uskovainen.+Mutta+moraalikäsitykseni+vuoksi+en+väitä+uskovani+asiaan+johon+en+usko+vain+sen+takia+että+voisin+saada+mitään+etua.+Eikä+kertaakaan+työelämässä+ole+tullut+puhe+uskonnosta+vaikka+tiedän+että+osa+työtovereistani+on+uskovaisia.+En+tee+siis+työtä+kirkolle+joten+uskonto+ei+liity+asiaan.+:)"Tämän+olen+saanut+todistaa+omassa+elämässäni."+Pahoitteluni,+mutta+onneksi+omaan+elämääni+uskonto+ei+ole+aiheuttanut+konflikteja.+Ihmisten+mielipiteet+voivat+erota,+mutta+se+ei+välttämättä+tarkoita+että+pitäisi+inhota+henkilöä+tai+julistaa+hänet+pannaan."Tämä+jo+itsessään+todistaa,+ettet+ole+ymmärtänyt+sitä+mitä+olet+lukenut.Ihminen+ei+voi+omassa+voimassaan+toimia+Jumalan+Sanan+mukaan."Kerro+tämä+sadalle+uskovaiselle,+ja+99+heistä+tulee+olemaan+eri+mieltä+kanssasi.+Miksi+katsot+että+sinun+uskomuksesi+on+oikeampi+kuin+heidän?"Ei+se+ole+minun+johtopäätökseni,+vaan+se+on+totta.+Todellinen+usko+on+kuin+polttomerkki,+sen+vain+tietää,+että+tästä+ei+enää+ole+paluuta."Se+on+sinun+johtopäätöksesi+:)Vuoretkin+murenevat+ajan+myötä,+ihmisten+uskomukset+ja+ajatukset+muuttuvat+paljon+helpommin+elämän+myötä.+Tämän+takia+on+tärkeää+että+on+objektiivisia+kaikille+avoimia+todisteita+todistamassa+väitteistä."Usko+mikä+ei+näy+eikä+kuulu,+ei+ole+elävää+uskoa."Toisaalta+oman+uskonsa+tyrkyttäminen+ihmisille+jotka+eivät+ole+siitä+kiinnostuneita+on+jonkintasoista+kusipäisyyttä.+Pahoitteluni+että+käytän+raavaampaa+sanaa,+mutta..."Missä+kohtaa+olen+sanonut,+jotain+mikä+ei+ole+totta?"Olet+puhunut+pääasiallisesti+mielipiteistäsi,+joten+useimmiten+vaikka+asia+ei+oikeasti+olisi+näin,+se+on+silti+totta+että+uskot+itse+sen+olevan+totta.+Mutta+jos+tahdot+nähdä+kohdan+missä+sanoit+asian+mikä+on+absoluuttisesti+todistettavissa+epätodeksi+on+se+että+uskosta+ei+voi+palata+jos+se+on+todellista.+Tämä+kuten+myöhemmin+muut+mainitsevat+on+"No+true+scotsman"-virhepäätelmä+ja+saisi+väittelykisassa+tiimisi+nopeasti+häviämään+:)"Kertoisitko+mitkä+olivat+ne+epäkohdat,+mitkä+sinut+loppujen+lopuksi+sai+luopumaan+tästä+uskostasi?"Se,+ettei+Jumalan+olemassaolosta+ole+objektiivisia+todisteita,+maailmankaikkeus+näyttää+toimivan+tarpeeksi+hyvin+ilmankin+ja+myös+koska+en+ole+samaa+mieltä+uskonnon+moraalifilosofian+kanssa."Olit+siis+lakannut+synnistä?Kirjain+kuolettaa,+mutta+Henki+tekee+eläväksi.Ilman+Pyhää+Henkeä+usko+on+kuollutta."...?+"Mitä+tällä+tarkoitat?"Tarkoitan+että+perheessäni+rehellisyys+on+aina+ollut+tärkeää.+Joten+vaikka+henkilö+olisi+eri+mieltä+jostain,+silti+on+kunnioitettavampaa+että+uskaltaa+myöntää+oman+kantansa+kuin+teeskennellä+jotain+muuta."Sinä+et+siis+ole+tietoinen+Jumalan+olemassaolosta?+Et+esitä+tietoisesti+tietämätöntä?+Vaan+olet+täysin+vilpitön?"VIHDOINKIN+TAJUSIT!+Taidat+olla+ensimmäinen+uskovainen+joka+on+ymmärtänyt+tämän+ateisteista+:)
  2. Olisit+voinut+ihan+vain+vastata+samassa+ketjussa+kuin+missä+oli+puhe.Ei+ollut+kyse+mistään+perheen+tai+yhteisön+rakoilusta.+Olen+vieläkin+läheinen+jokaisen+kanssa,+myös+niiden+kanssa+jotka+jostain+syystä+ovat+päätyneet+jäämään+uskovaisiksi+:)Tulen+vieläkin+toimeen+ihmisen+kanssa+olivat+he+uskovaisia+(mistä+tahansa+uskonnosta)+tai+ateisteja.+Uskonto+ei+vain+ole+asia+joka+vaikuttaa+elämään+niin+paljoa.+Tämä+on+eräs+asia+jonka+olen+pystynyt+oppimaan+elämäni+aikana.Ja+kyllä,+olin+lukenut+uskonnolliset+kirjani+ja+käyttäydyin+niiden+mukaan+ihan+niin+hyvin+kuin+ikäiseni+pystyi.+Valitettavasti+johtopäätöksesi+"Jos+oikeasti+uskoo+ei+voisi+myöhemmin+menettää+uskoaan"+on+väärä+eikä+liity+todellisuuteen+:)"Usko+ei+ole+sitä,+että+uskot+Jumalan+olemassaoloon,+usko+on+lujaa+luottamista+Jumalaan+ja+ojentautumista+Jumalan+Sanan+mukaan."+Ja+tämä+usko+paljastautui+vääräksi+:)Toisin+kuin+eräät+en+ole+liian+ylpeä+myöntääkseni+että+saatan+olla+joskus+väärässä."Oletko+koskaan+lukenut+itse+Raamattua?+"Lukemattomia+kertoja+:)+Uskoin+siihen+ja+uskoin+myös+saavani+sieltä+jotain.+Mutta+aikuiseksi+kasvaessani+aloin+huomaamaan+enemmän+ja+enemmän+epäkohtia"Onko+evankeliumi+sinulle+hyvin+tuttu+ja+ojennauduitko+täysin+sen+mukaan+mitä+Jeesus+opetti?"Kuten+mainitsin+jo+aiemmin,+evankeliumit+ovat+myös+tuttuja+ja+uskoin+eläväni+niiden+mukaan+samoin+kuin+sinä+nyt+;)"Jeesus+sanoi,+että+te+eksytte+sillä,+ette+tunne+Kirjoituksia,+ettekä+Jumalan+Voimaa."Raamattu+taisi+olla+tässä+sitten+väärässä+:)"Jeesus+sanoi+myös,+että+joka+Häntä+rakastaa+se+pitää+Hänen+käskynsä+ja+joka+ei+rakasta+se+ei+pidä.Tunnetko+itse+hyvin+Kirjoitukset+ja+piditkö+Hänen+Sanansa+silloin?"Toistat+vieläkin+sanaa.+Tunsin+kirjoitukset+(pienellä+k:lla)++todella+hyvin+ja+opin+vasta+myöhemmin+että+niissä+ei+ole+mitään+erityistä+maailmaa+varten+mitä+ei+löytyisi+muualtakin+tuhannesta+paikasta+elämää+varten+relevantimmin.E"ntäs+uskovaiset+perheenjäsenesi?+Ovatko+he+omistautuneet+Kristukselle+ja+erottautuneet+maailmasta.+Eroavatko+he+oikeasti+mitenkään+muista+vai+elävätkö+todellisuudessa+ulkokultaisesti,+sanoen+toista+ja+tehden+toista."+Eivät+ole+ulkokultaisia+vaikka+se+joskus+aiheuttaisi+ongelmia.+Samalla+tavalla+kuin+en+minäkään+valehtelisi+uskovani+jos+en+oikeasti+usko.
  3. "Olit+sitä+yhteisön+vuoksi,+jossa+kasvoit.+Ihminen+on+kameliontti.Mukaudut+elämän+tilaanteesi+ja+vallitsevan+maailman+ajan+mukaan.Jos+olisit+elänyt+sata+vuotta+sitten,+selkä+suorana,+veisaisit+nyt+virsiä+vasten+kylmää+kirkon+penkkiä.Ei+sillä,+että+sydämesi+olisi+todellisuudessa+yhtään+sen+lähempänä+Jumalaa,+kun+se+on+nytkään+taikka+silloin+nuoruudessasikaan."Olin+yhteisön+vuoksi,+mutta+uskoin+tosissani.+Muutos+ei+tapahtunut+siinä+että+yhteisö+vaihtunut+(se+oli+vielä+sama)+mutta+kun+aloin+oppimaan+ja+lukemaan+lisää+maailmasta+:)"Sillä+ei+ollut+mitään+tekemistä+sinun+maailman+kuvasi+mukaan.+Olin+itse+reilu+kaksi+vuotta+sitten+tuossa+samassa+tilassa.+Muutama+lähisukulainen+opetti+minulle+uskonasioita+lapsuudessani,+nuoruus+oli+villiä+aikaa,+päälle+pari+kymppisenä+hengelliset+asiat+alkoi+kiinnostamaan+ja+liityin+sitten+helluntaiseurakuntaan,+jossa+kävin+kolme+vuotta.+Suunnilleen+siinä+kolmen+vuoden+paikkeila,+yhtenä+päivänä,+olin+elämässäni+ajautunut+umpikujaan+ja+jouduin+tunnustamaan+itselleni,+että+oma+elämäni+oli+kaukana+siitä,+miten+Raamatussa+oli+kuvattu+uskovan+elämää."Ei+ihan.+Oma+tarinani+on+juuri+päinvastainen+kuin+sinun.+Elin+rauhallisen+ja+uskovaisen+lapsuuden+ja+uskoin+todella,+vaikka+nykyisin+vaikuttaakin+oudolta+lisää+oppineena+että+olisin+ikinä+pystynyt+uskomaan+asiaan+josta+ei+ole+todisteita.Lopuissa+jutuissa+myös+täysin+päinvastainen+tapahtui+koska+mitä+enemmän+luin+sekä+uskonnollisia+tekstejä+että+muita,+sitä+enemmän+aloin+näkemään+ongelmia+uskonnon+kanssa+ja+sitä+enemmän+alkoi+näkymään+miten+vähän+tekemistä+uskonnolla+on+todellisuuden+(paitsi+ihmisen+oman+sisäisen+olon)+kanssa.Pitkän+aikaa+olin+epäilevä+että+voiko+oikeasti+niin+moni+ihminen+uskoa+asiaan+mikä+ei+välttämättä+ole+edes+totta,+mistä+ei+ole+oikeasti+pysyviä+ja+objektiivisia+todistuksia.+Mutta+ajan+myötä+pääsin+näkemään+miten+vahvoja+ihmisten+uskomukset+ovat,+huolimatta+asioiden+todellisesta+laidasta.+Tämän+takia+en+enää+nykyisin+pysty+uskomaan+samalla+tavalla+kuin+nuoremmassa.+Tämän+vuoksi+myös+seikkailuni+on+juuri+päinvastainen+kuin+sinun.+Siinä+missä+"vietit+villin+nuoruuden"+itse+olin+ollut+rauhallinen+ja+uskoin+yliluonnolliseen.+Silloin+kuin+sinä+aloit+tutustumaan+Jumalaan,+itse+aloin+huomaamaan+etten+pysty+löytämään+ainoatakaan+syytä+mikä+kannustaisi+uskomaan+todisteiden+puutteessa.
  4. Voitko+kertoa+mitä+muuta+todella+helposti+vääräksi+todistettavaa+sinä+tiedät?+;)Valitettavasti+nuorempana+olin+todella+uskovainen+kiitos+osan+perheestäni.+Mutta+kun+aloitin+tutustumaan+raamattuun,+yhä+enemmän+huomasin+ettei+siinä+ole+tekemistä+todellisuuden+kanssa+enemmän+kuin+muilla+romaaneilla,+vaikka+onkin+vanhempi+kuin+useimmat+muut+lukemani+kirjat,+kertoen+enemmän+asioista+mistä+ihmiset+välittivät+tosi+kauan+sitten.+Tämä+on+myös+vahvistanut+tunnetta+että+olen+onnellinen+eläessäni+nykyajassa+enkä+esimerkiksi+pimeällä+keskiajalla+:)Ilmiö+jonka+mainitsit+ei+tarkoita+että+kaikki+rupeaisivat+uskomaan+johonkin+vain+sen+takia+että+kaverinsa+tai+vanhempansa+uskoivat+myös+siihen.+Ateismissa+on+enemmän+painoarvo+todisteiden+arvossa+joka+tarkoittaa+että+tilaa+esim.+auktoriteeteille+on+vähemmän.+Kunnioitusta+muille+kyllä,+mutta+ei+välttämättä+tarvetta+seurata+muita+jos+naapurin+henkilö+kertoo++uskonnostaan+ellei+tämä+pysty+todistamaan+asiaa+tarpeeksi+hyvin+:)Olet+myös+melko+väärässä+siitä+että+maailma+alkaisi+vihata+minua+mikäli+uskoisin.+Sillä+uskosta+tai+sen+puutteesta+huolimatta+en+ole+mulkku,+eli+en+mene+ympäri+kertomaan+kavereille+miksi+he+ovat+väärässä+kaikessa.+Toisin+kuin+mitä+olen+nähnyt+monen+uskovaisen+tekevän+:)Ehkä+vielä+jokin+päivä+sinäkin+vapaudut+kuvitelmistasi+ja+löydät+että+maailma+jossa+elämme+on+lähempänä+totuutta+kuin+kuvitelmat.+Mutta+toisaalta+se+saattaisi+olla+liian+pelottava+tunne+monelle+joilla+on+heikko+itsetunto.