Vapaa kuvaus

Villi ja vapaa seikkailija.

Harrastuksina tieteet, shakin pelaaminen, väittely ja treenaaminen (CrossFit ja potkunyrkkeily)

Aloituksia

5

Kommenttia

6338

1. Avaajalle:+Vastaus+avauksesi+kysymykseen+"Miksi+et+seuraa+Kristusta?"+on+koska+ei+ole+mitään+järkevää+syytä+tehdä+niin.A)+Todisteita+ei+ole+olemassaB)+Raamatun+moraalifilosofian+perusteet+(paitsi+esim.+rakkauden+kaksoiskäsky+joka+raamattuun+oli+ilmeisesti+kopioitu+aiemmilta+kulttuureilta)+eivät+välttämättä+toimi+oikeassa+elämässäC)+Humanistinen+moraalifilosofia+ei+anna+poikkeuksia+esim.+ihmisten+tappamiselle+"koska+jumala+käski!".+Eli+siis+on+turvallisempi+ja+vähemmän+sotaisa+:)"Älä+kosta+pahaa+pahalla,+vaan+voita+paha+hyvällä."Tavallaan+ok,+mutta+tosi+ympäripyöreä.+Minkälaisiin+tilanteisiin+tämä+on+tarkoitettu?+Entä+jos+esimerkiksi+paha+tässä+tapauksessa+on+henkilö+tai+taho+joka+uhkaa+tulevaisuudessakin+väkivallalla?"Joka+miekkaan+tarttuu,+se+miekkaan+hukkuu"Tällä+teorialla+olisi+ollut+parempi+antaa+Saksalaisten+vallata+maailma+toisessa+maailmansodassa+koska+jossain+vaiheessahan+he+hukuttaisivat+itsensä.+Joskin+olisi+saattanut+olla+liian+myöhäistä+suurelle+osalle+ihmiskuntaa."siunatkaa+niitä,+jotka+teitä+kiroavat,+rukoilkaa+niiden+edestä,+jotka+teitä+parjaavat."Siunaus+ja+rukoilu+ei+tutkitusti+auta+ketään.+http://www.ahjonline.com/retrieve/pii/S0002870305006496Joskus+on+parempi+esimerkiksi+ratkaista+ongelma+oikeassa+elämässä+tekemällä+rikosilmoitus,+joskus+pyrkimällä+menemään+kauas+kyseisestä+ihmisestä....+Riippuu+ihan+tilanteesta"niinkuin+te+tahdotte+ihmisten+teille+tekevän,+niin+tehkää+tekin+heille."Tämä+on+melko+hyvä+pääosin,+mutta+ei+kristittyjen+keksintöä+:)+https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Rule#Antiquity"Minä+sanon+teille:+rakastakaa+vihollisianne+ja+rukoilkaa+niiden+puolesta,+jotka+teitä+vainoavat"Kuten+aiemmin+sanoin,+rukoilulla+ei+ole+tutkitusti+vaikutusta.+Mutta+ehkä+tämän+voisi+tulkita+ennemmin+"Keep+your+friends+close+and+enemies+closer"?+mutta+joka+tapauksessa+raamattu+ei+kerro+tarkkaa+tilannetta+jossa+tätä+pitäisi+pystyä+soveltamaan."Minä+sanon+teille:+älkää+tehkö+pahalle+vastarintaa;+vaan+jos+joku+lyö+sinua+oikealle+poskelle,+käännä+hänelle+toinenkin"Jos+joku+hyökkäisi+Suomeen+tai+uhkaisi+tehdä+jotain+lähimmäisellesi,+päteekö+sääntö+silloinkin?"Anna+sille,+joka+sinulta+anoo,+äläkä+käännä+selkääsi+sille,+joka+sinulta+lainaa+pyytää."Onko+tässä+syvempää+merkitystä+kuin+"älä+ole+mulkvisti"?+Mutta+jep,+pääosin+ihan+ok.+Paitsi+että+joskus+on+parempi+idea+kieltäytyä+lainaamasta+henkilölle+mikäli+on+todennäköistä+että+se+aiheuttaisi+vain+enemmän+ongelmia+jokaiselle.+Ongelma+siis+Jeesuksen+sanonnoissa+ja+miksi+niitä+on+vaikeaa+seurata+on+ettei+osittain+niillä+ole+tekemistä+oikean+elämän+kanssa,+toisen+(järkevämmän+puolen)+ollessa+kopioitua+muilta+kulttuureilta.Esimerkiksi+Rakkauden+Kaksoiskäsky+on+ollut+olemassa+jo+antiikin+Egyptiläisten+aikana+(2040-1650+ennen+ajanlaskun+alkua)+jossa+sen+sanojana+oli+jumalatar+Ma'at.+Tämän+lisäksi+esim.+kiinalaisten+Confucius+(500+ennen+ajanlaskun+alkua)+sanoi+vastaavan,+intialaisilla+on+vastaava,+antiikin+kreikkalaiset+sanoivat+samaa+(624-546+ennen+ajanlaskun+alkua)...+Jopa+juutalaisten+pyhissä+kirjoituksissa+se+oli+ennen+ajanlaskun+alkua."You+shall+not+take+vengeance+or+bear+a+grudge+against+your+kinsfolk.+Love+your+neighbor+as+yourself:+I+am+the+LORD.— Leviticus+19:18"Eli+siis+raamatun+hyödyllisin+moraalifilosofian+kohta+ei+edes+liity+Jeesukseen+millään+tavalla.
  2. "Kyllä+he+vain+ovat.+Minulla+ei+sitäpaitsi+ole+uskontoa.+Kaikissa+uskonnoissa,+jos+niistä+on+ymmärretty+asian+ydin,+on+sama+ydin.+Kristityissä,+hinduissa+ja+muslimeissa+on+tietenkin+myös+niitä,+jotka+eivät+ole+ymmärtäneet+asian+ydintä,+tai+jotka+seuraavat+uskonnon+sivuseikkoja,+perinteitä,+auktoriteetteja+ja+muuta+sekavaa.+Buddhalaiset,+jos+asia+ymmärretään/koetaan+oikein,+tietävät+myös+mistä+puhutaan.+Sama+pätee+taolaisiin,+ja+niin+edelleen.+Nimet+ovat+täysin+epäolennaisia+itse+asiassa.+Totuudesta+ja+todellisuudesta+on+kyse,+eikä+hengen+totuus+ja+hengen+todellisuus+voi+olla+valheellista,+jos+se+on+totuus.+"Pointtisi+siinä+että+"Kaikkien+uskontojen+jäsenet+ovat+oikeassa+niin+kauan+kuin+he+uskovat+oikealla+tavalla"+on+asia+josta+muulla+tavalla+uskovat+omaavat+oman+mieliptieensä+ja+tässä+juuri+on+se+ongelma.+Miten+sinä+voit+sanoa+että+he+ovat+vääremmässä+kuin+sinä,+ellet+pysty+todistamaan+pitävästi+omaa+uskoasi,+tavalla+jolla+muut+uskonnot+eivät+pysty+todistamaan+omia+eriäviä+uskomuksiansa?+Nämä+ns.+todisteet+hengessä+ovat+subjektiivisia+ja+jokaisella+uskonnolla+on+ihmisiä+jotka+kertovat+siitä+miten+ovat+kokeneet+sen+oikeaksi.+Myös+tämä+on+määrittelykysymys+lähinnä,+mutta+katson+että+sinunkin+uskomuksesi+lasketaan+uskonnolliseksi,+vaikka+se+ei+olisi+täysin+samanlainen+kuin+olemassa+oleva+valtauskonto."Kyllä+se+vaan+liittyy.+Hengelliset+harjoitukset+on+otettava+ihan+yhtä+vakavasti+ja+käytännössä+kuin+mikä+tahansa+muukin+harjoitettava+asia.+"Niin,+mutta+jotkin+ihmiset+harjoittavat+esimerkiksi+suolan+heittoa+olan+ylitse+jos+näkevät+mustan+kissan+kävelevän+tiellä.+Vaikka+henkilöllä+on+oma+hengellinen+tuntonsa+että+se+on+oikea+asia+jota+tehdä,+onko+se+asia+joka+on+järkevää+tehdä?+Ateismin+idea+on+se,+ettei+se+olisi+järkevää+ennen+kuin+tästä+on+pitäviä+todisteita,+ja+henkilön+oma+väitteensä+että+hänen+elämänsä+on+toiminut+hyvin+aina+kun+hän+on+heittänyt+suolaa+mustan+kissan+takia+ei+toimi+sellaisena.Todisteen+pitää+olla+objektiivinen+(tunteisiin+ja+henkilökohtaisesta+olosta+riippumaton)+koska+subjektiivisilla+todisteilla+voi+kuka+tahansa+todistaa+käytännössä+mitä+tahansa.+Ongelmaksi+tulee+esimerkiksi+jos+yksi+ihminen+todistaa+että+on+olemassa+nuuttipukki+joka+rankaisee+lapsia+ja+toinen+todistaa+että+on+olemassa+nykyaikainen+joulupukki+joka+rakastaa+lapsia+(platonisesti)+ja+antaa+näille+harmittomia+lahjoja.+Molemmat+näistä+on+mahdollista+todistaa+subjektiivisesti+vaikka+ne+eroavat+todella+suuresti+siitä+mitä+oikeasti+on+olemassa+ja+myös+toisistaan."Mikähän+se+minun+uskontoni+on,+kun+minulla+ei+ole+uskontoa?"Usko+yliluonnolliseen,+kuten+mainitsin+aiemmin+en+ole+täysin+varma+onko+uskonnollasi+nimeä+tai+tarvitseeko+se+sellaista+(riippuu+varmaan+tavallasi+uskovien+määrästä)"Jumala+on+korkein+henkiolento,+jolla+on+Jumalan+ominaisuudet.+Uskonnot+eivät+ylitä+Jumalaa.+Uskonnot+ovat+pelkkiä+suuntaviittoja,+todellinen+tieto+tulee+suoraan+Jumalalta.+Sinulla+on+sellainen+harhakäsitys,+että+Jumala+ei+ole+todellinen.+No+kyllä+se+sinunkin+harhasi+vielä+jossain+vaiheessa+karisee."Harha-uskoni+on+jo+karissut,+ja+tämän+takia+olenkin+nykyisin+ateisti+kunnes+parempia+todisteita+on+olemassa.+:)+Mutta+mainitsit+juuri+yhden+todella+suuren+ongelman+koska+eri+uskonnot+uskovat+täysin+erilaisiin+henkiolentoon/henkiolentoihin.+Jopa+esimerkiksi+Kristinuskon,+Juutalaisuuden+ja+Islamin+Jumalan+ymmärryksellä+on+todella+suuret+erot+siinä+miten+Jumala+käyttäytyy.Tästä+voidaan+päätellä+että+ainakin+kaksi+uskonnoista+uskoo+Jumalaansa+väärällä+tavalla,+mutta+tämä+ei+kerro+lainkaan+tietoa+siitä+onko+edes+yksi+oikeassa+tai+onko+Jumalaa+olemassa."Uskonnot+ovat+ihmisten+tekemiä,+sen+perusteella+mitä+niiden+perustajat,+profeetat+ynnä+muut+Jumalalta+tietoa+saaneet+ovat+kirjanneet+tai+muulla+tavoin+ihmisille+välittäneet.+Uskonnoissa+on+tietoa+Jumalasta.+Ne+eivät+ole+Jumala.+Miten+nämä+selkeät+asiat+eivät+mene+jakeluun??"Uskomatonta+kyllä,+tämä+taitaa+olla+ensimmäinen+asia+missä+olen+samaa+mieltä.+Uskonnot+(järjestäytyneet+uskomukset)+ja+muutenkin+uskonnot+ovat+käsitykseni+ja+olemassaolevan+tietoni+mukaan+ihmisten+keksintöä+:)"Ajan+saatossa+uskonnoilla+on+myös+tapana+vääristyä,+sillä+ihmisten+ajallisilla+asioilla+on.+Sitä+vastoin+Jumala+on+muuttumaton,+ikuinen+totuus.+Ihmisten+tietämys+ikuisesta+totuudesta+on+vääjäämättä+vajaampi+kuin+Jumalan,+mutta+korkealle+kehittynyt+henki,+joista+uskonnoissakin+kerrotaan,+tietää+sentään+hyvin+paljon+verrattuna+siihen,+joka+ei+tiedä+juuri+mitään+tai+ei+ollenkaan.Jumala+on+absoluutti.+"Olen+samaa+mieltä+kanssasi+siitä+että+uskonnot+muuttuvat+ajan+saatossa+vallitsevan+kulttuurin+mukaan.+Mutta+se+onko+Jumala/jumalia+olemassa,+onko+hän+tai+he+muuttumattomia,+ikuisia,+totuudenmukaisia+ja+miten+"tietämys+ikuisesta+totuudesta"+suhtautuu+ihmisiin+on+asioita+mitkä+täytyy+todistaa+kun+tehdään+väite.+"Jos+palvoo+Jumalana+mitään+vähäisempää+kuin+Jumalaa,+palvoo+epäjumalaa."Mistä+tiedät+että+oma+uskomuksesi+on+juuri+oikeaan+Jumalaan+eikä+ole+omaa+mielikuvitustasi+tai+mainitsemasi+epäjumala?
  3. Koska+vannominen+mielikuvitushahmon+nimeen+ei+välttämättä+vaadi+sitä+että+henkilö+uskoisi+tähän,+tarkoittaa+se+että+koko+idea+vannomisesta+on+turha+ja+lähinnä+teatraalinen+juttu,+koska+se+ei+vaikuta+siihen+miten+ihminen+myöhemmin+käyttäytyisi+:)
  4. "Kyllä+on+olemassa+hengellinen+maailma,+ja+sinäkin+saat+siitä+todistuksia,+jos+viitsit+vaivautua,+muussa+tapauksessa+tietenkään+et.Jumala+on+universaali,+korkein+henki+ja+Totuus,+ja+sellaisena+ei+tietenkään+minkään+uskonnon+tai+muun+itsejulistautuneen+porukan+omaisuutta.+Jumala+on+jokaisessa.+Tietämättömyys+Jumalasta+on+sokeutta,+nimittäin+hengen+pimeyttä.+Tieto+Jumalasta+antaa+valon,+Jumalan+viisauden.Ateisti+kieltää+Jumalan+lisäksi+tyypillisesti+sen+tien,+joka+Jumalaan+johtaa.+Kielletään+Jumala,+henki,+sielu,+juuri+se+kolminaisuus+joka+on+pyhä+ja+jonka+Saatana+tietenkin+kieltää.+Jos+tietäisit+näistä+asioista,+tajuaisit,+etkä+rupattelisi+mukavia+saatanan+kanssa,+luullen+sitä+pimeyttä+todeksi.+Jos+tietäisit+näistä+asioista,+etkä+kieltäisi+niitä,+oppisit+vähitellen,+kuten+jokainen+joka+on+hengen+tietä+lähtenyt+kulkemaan.+Mutta+sinä+et+uskalla+lähteä,+et+uskalla+edes+sitä+vertaa+että+kysyisit+peilikuvaltasi+tai+itseltäsi+tai+ylhäältä,+Jumala+oletko+sinä+tosissasi,+oletko+olemassa,+tai+jotain+muuta+vastaavaa+asiallista.+Joten+pimeys+on+seuranasi,+tietämättömyyden+pimeys.+Siitä+voit+syyttää+vain+itseäsi,+et+ketään+muuta.+"Puhut+todella+paljon+asiasta+joka+liittyy+vain+sinun+omaan+uskontoosi+ja+uskomukseesi.+Olisiko+mielestäsi+esimerkiksi+Hindu+tai+Islamiin+uskova+samaa+mieltä+kanssasi+siitä+millainen+Jumala/jumalat+ovat?"Saatko+sinä+tietää,+mitä+sinulle+sähköpostissa+joku+kirjoittaa,+jos+et+edes+avaa+koko+postiasi?+Opitko+uimaan+jos+et+uskalla+kastaa+edes+varpaita?+Voitatko+satasen+juoksussa+asettumatta+lähtötelineisiin?Oletko+aivan+tyhmä?+Tämä+on+ihan+aiheellinen+kysymys+tässä+vaiheessa.+Nimittäin+sellainen+vaatimus,+että+jonkun+muun+pitäisi+antaa+sinulle+palkinto+onnistuneesta+satasen+juoksusta,+vaikka+sinä+et+ole+muuta+tehnyt+kuin+maannut+sohvalla+ja+mutustanut+pullamössöä,+on+paitsi+kohtuuton,+myös+järjen+ja+todellisuuden+vastainen.+"Esimerkkisi+ei+liity+aiheeseen,+mutta+ulos+meneminen+ja+urheileminen+varmasti+tekisi+hyvää+sinullekin,+ja+kannattaa+kokeilla+jos+pystyt+edes+puolimaratoniin+itse.+Hyvässä+kunnossa+oleminen+auttaa+myös+sinun+verenkiertoosi+ja+virkistää+mieltäsi+jotta+pärjäät+paremmin+nettiväittelyissä.+:)"Sinä+et+käytä+sanoja+samassa+merkityksessä+kuin+minä.+Sinä+puhut+uskonnosta+kun+minä+puhun+Jumalasta.+Ja+niin+tietämätön+olet,+ettet+näe+niiden+eroa.+Et+myöskään+tiedä+niistä+kummastakaan+niiden+totuutta.+Lisäksi+sekoitat+omat+tunteesi+ja+ajatuksesi,+siis+luulosi,+kun+minä+puhun+todellisuudesta.+"Puhun+uskonnostasi,+koska+sinun+jumaluskosi+ja+Jumalaasi+liittyvät+käsitykset+ovat+uniikkeja+pelkästään+sinun+omalle+uskonnollesi.+Muilla+uskonnoilla+on+enemmän+tai+vähemmän+eroavat+käsitykset.+:)Eli+siis+ei+ole+mitään+järkeä+yleistää+piirteitä+"Jumalasta"+muuta+kuin+että+useimmat+uskonnot+uskovat+siihen+että+tällä+on+(erilaiseksi+määriteltyjä)+kykyjä+ja+yleensä+persoonallisuus."Sinä+et+pääse+minun+pääni+sisälle,+sinulla+on+pelkät+omat+luulosi.+Olen+kertonut,+todennut,+että+luulosi+ovat+harhaisia.+Silti+sinä+vain+sinnikkäästi+pidät+niistä+kiinni.+Olet+ateistilaumassa+samanmielisten+joukossa,+mutta+se+on+harhaisten+luulijoiden+joukko,+kuten+tämän+palstan+todellisuus+todistaa.+Jos+haluat+todisteita+todellisuudesta,+sinun+pitää+osata+katsoa+sitä.+Nyt+luulet+luulojasi+todellisuudeksi,+mutta+voit+avata+silmäsi."Valitettavasti+et+ole+pystynyt+selittämään+edes+omaa+kantaasi+hyvin+ja+vaikuttaa+että+suutut+siitä+kun+ketään+ei+ole+kiinnostunut+sinun+uskomuksestasi+vaikka+uskot+tosi+kovaan+että+se+on+totta.+:)Suosittelen+ulkoilua+ja+urheilua+niin+saat+pidettyä+melesikin+paremmassa+kunnossa."Kukaan+ei+tee+silmien+avaamista+sinun+puolestasi,+sinun+pitää+tehdä+se+ihan+itse.+Ja+lopettaa+tuo+nillittäminen+ja+valitus.+”Tuo+mulle+todisteet+henkimaailmasta”+on+sama+asia+kuin+”Äiti,+käy+mun+puolesta+pytyllä”.+Grow+up!"Sinun+kuvitteelliset+käsityksesi+eivät+vaikuta+elämään+yhtään+enempää+kuin+uskomasi+Jumala.+Syy+miksen+usko+yliluonnollisen+olemassaoloon+on+ettei+ole+ollut+mitään+selvää+syytä+uskoa,+luonto+toimii+ihan+yhtä+hyvin+ilman+että+heittää+randomeja+"God+did+it!"-selityksiä,+ja+itseasiassa+esimerkiksi+tietokoneen+ja+GPS:n+toiminta+vaatii+sen+että+tiede+ymmärtää+maailmaa+ennustettavan+tarkasti+:)