Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kristitty.net
profiilit
Kristitty.net
Kristitty.net
Vapaa kuvaus
http://kristitty.net
Aloituksia
129
Kommenttia
16899
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ei+meillä+armon+alla+ole+mitään+lupaa+tahallaan+tehdä+syntiä+ja+rikkoa+lakia.
13.08.2017 11:22
Emme+voi+yhden+jakeen+perusteella+väittää,+että+leivän+murtaminen+viikon+ensimmäisenä+päivänä+olisi+ollut+vakiintunut+tapa,+varsinkin+kun+toisaalla+sanotaan+että+alkuseurakunta+mursi+leipää+joka+päivä.+Emme+voi+olettaa,+että+leivän+murtaminen+tarkoittaa+ehtoollisen+viettoa,+vain+koska+se+tarkoittaa+sitä+myöhemmissä+kirjoituksissa.+Raamatussa+leivän+murtaminen+tarkoittaa+tavallista+syömistä.+Juutalaiset+ensin+lausuivat+rukouksen,+sitten+mursivat+leipää+aloittaessaan+ruokailun.
12.08.2017 23:01
Judaisteista+en+tiedä,+he+saattavatkin+olla+lain+alla,+mutta+sapatin+viettäjät+eivät+ole+lain+alla.+Mitä+lain+alla+olemista+on+muka+siinä,+että+noudattaa+kymmentä+käskyä?
12.08.2017 22:56
Mitä+lain+alla+olemista+on+muka+siinä,+että+noudattaa+kymmentä+käskyä?
12.08.2017 21:36
Taas+sama+juttu+kuin+aiemmin,+leivän+murtaminen+tulkittiin+myöhemmin+ehtoollisen+viettämiseksi,+mutta+Raamatun+mukaan+leivän+murtaminen+tarkoittaa+tavallista+syömistä,+ei+ehtoollisen+viettoa.+Tästä+on+todisteena+se,+että+alkuseurakunnan+kerrotaan+murtaneen+leipää+joka+päivä+“Ja+he+olivat+alati,+joka+päivä,+yksimielisesti+pyhäkössä+ja+mursivat+kodeissa+leipää+ja+nauttivat+ruokansa+riemulla+ja+sydämen+yksinkertaisuudella,”+(Apt+2:46).+Lisäksi+Trooassa+Paavali+murtaa+leipää+toisen+kerran+heti+herätettyään+Eutykoksen+eloon.+Olisi+erikoista,+jos+alkuseurakunnassa+ehtoollista+olisi+vietetty+kaksi+kertaa+peräkkäin+samana+iltana.+Purjehtiessaan+laivalla+Italiaan+Paavali+murtaa+leipää+kontekstissa,+jossa+on+selkeästi+kyse+tavallisesta+syömisestä:
++++"Vähää+ennen+päivän+tuloa+Paavali+kehoitti+kaikkia+nauttimaan+ruokaa,+sanoen:+“Tänään+olette+jo+neljättätoista+päivää+odottaneet+ja+olleet+syömättä+ettekä+ole+mitään+ravintoa+ottaneet.+Sentähden+minä+kehoitan+teitä+nauttimaan+ruokaa,+sillä+se+on+tarpeen+meidän+pelastuaksemme;+sillä+ei+yhdeltäkään+teistä+ole+hiuskarvaakaan+päästä+katoava.”+Tämän+sanottuaan+hän+otti+leivän+ja+kiitti+Jumalaa+kaikkien+nähden,+mursi+ja+rupesi+syömään."+(Apt+27:33-35)
Meitä+ei+kiinnosta+mitä+leivän+murtaminen+myöhemmin+tuli+tarkoittamaan,+vaan+mitä+se+tarkoitti+Raamatun+aikaan.+Jeesus+murtaa+leipää+ruokkiessaan+viisituhatta.+Oliko+kyse+ehtoollisen+vietosta?+
Missään+kohtaa+Apt.+20:7+ei+sanota+että+olisi+vietetty+messua,+lepopäivää+tai+pyhäpäivää.+Raamatussa+ei+ole+ainuttakaan+mainintaa+jumalanpalveluksesta+sunnuntaina.
Tulen+teko+sapattina+on+Raamatun+mukaan+yksiselitteisesti+kielletty.+Syytä+tälle+emme+tiedä,+koska+Raamattu+ei+kerro.+Kenties+tulen+tekoon+vaadittavat+valmistelut+ovat+Jumalan+silmissä+työtä.+Viikossa+on+kuusi+päivää+joina+voi+käydä+saunassa.+Minä+pystyn+sapattina+lepäämään+ilman+että+tarvitsee+lämmittää+saunaa.+Ei+Jumala+anna+meille+kohtuuttomia+lakeja.
12.08.2017 21:31
Raamatun+mukaan+Jeesus+on+Jumala,+kuten+Raamatusta+osoitin+yllä+useista+jakeista.+Raamatun+mukaan+myös+Isä+on+Poikaa+suurempi.+Nämä+ovat+kolminaisuusopin+perusteita.
12.08.2017 12:14
On+harhaa+pitää+juutalaisia+suurina+asiantuntijoina.+He+eivät+tutki+kirjoituksia,+eli+Tooraa,+vaan+pääsääntöisesti+Talmudia.+Heille+perinnäissäännöt+ovat+rakkaampia+kuin+Jumalan+käskyt.
12.08.2017 12:12
En+ole+lande,+en+tiedä+tuleeko+lehmät+lypsää+myös+sapattina.
12.08.2017 12:10
Foorumilla+on+sana+vapaa,+ja+kukin+saa+paasata+itselleen+tärkeistä+asioista+niin+paljon+kuin+haluaa.+Minä+meuhkaan+sapatista,+koska+se+on+ainut+käsky+kymmenestä,+jota+kirkon+viralliselta+taholta+opetetaan+rikkomaan.+Jos+kirkko+opettaisi+että+saa+tehdä+huorin,+kiihkoilisin+siitä+aivan+yhtä+suurella+tarmolla.
12.08.2017 12:09
Jokainen+tekee+omat+tulkintansa+Raamatusta.+Entä+sitten?+Se+ei+tarkoita+että+Raamattua+voisi+tulkita+miten+haluaa.
12.08.2017 12:07
Mielenkiintoista.+Jeesus+sanoo,+että+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto,+tällä+hän+tarkoittaa+tietysti+Mooseksen+lakia:
”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)
Se+että+olemme+armon,+emmekä+lain+alla,+ei+anna+meille+mitään+oikeutta+tehdä+syntiä+rikkomalla+lakia:
"Kuinka+siis+on?+Saammeko+tehdä+syntiä,+koska+emme+ole+lain+alla,+vaan+armon+alla?+Pois+se!"+(Room.+6:15)
Missään+kohtaa+Raamattua+ei+sanota,+että+Mooseksen+laki+on+mennyt+vanhaksi.+Uudessa+liitossa+Mooseksen+laki,+alkukielellä+Toora,+kirjoitetaan+meidän+sydämiimme:
++++”Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.”+(Jer.+31:33)
Laki+ei+ole+armoa+vastaan.+Jos+me+armosta+pelastetut+rakastamme+Jeesusta,+me+pidämme+hänen+käskyt.+Jos+sanomme+että+laki+on+vanhentunut,+silloinhan+me+saamme+tappaa,+varastaa+ja+tehdä+huorin.+Millä+kriteereillä+päätät,+mikä+osa+lakia+on+vanhentunut+ja+mikä+ei?
Sapattikäsky+on+kymmenestä+käskystä+kolmas.+Onko+siis+kymmenen+käskyä+vanhentunut?
12.08.2017 12:06
Raamatussa+meidän+käsketään+viettää+seitsenpäiväistä+viikkoa,+oli+kulttuuritaustamme+mikä+hyvänsä.
12.08.2017 12:01
”Ja+sapatinpäivänä+me+(Paavali,+Timoteus+ja+Luukas)+menimme+kaupungin+portin+ulkopuolelle,+joen+rannalle,+jossa+arvelimme+olevan+rukouspaikan,+ja+istuimme+sinne+ja+puhuimme+kokoontuneille+naisille.”+(Apt.+16:13)
Tässä+kerrotaan+kokouksesta+sapatinpäivänä+joen+rannassa,+ei+sanaakaan+synagoogasta.+Raamatussa+ei+täten+ole+tasan+nolla+jaetta+jossa+kerrotaan+seurakunnan+kokoontuneen+sunnuntaina.
Apostolit+olivat+juutalaisia.+He+viettivät+sapatinpäivänsä+synagoogassa+tietenkin.+Tietysti+he+julistivat+evankeliumia+synagoogassa,+se+on+täysin+luontevaa,+mikä+sen+parempi+paikka+ja+mikä+parempi+aika+kuin+sapattina,+kun+koko+seurakunta+on+koolla.+Sunnuntain+vietolle+on+tasan+yksi+jae.+Syy+kokoukselle+sunnuntaina+kerrotaan,+Paavali+oli+lähdössä+seuraavana+päivänä+pois.+Ei+sanaakaan+siitä,+että+olisi+kokoonnuttu+viettämään+lepopäivää,+pyhäpäivää+tai+juhlistaamaan+ylösnousemusta.+Raamatussa+ei+täten+missään+kohtaa+ole+mitään+mallia+meille+viettää+lepopäivää+sunnuntaina.
Varhaisen+sunnuntain+vieton+selittää+täydellisesti+harhaoppi,+joka+sai+alkunsa+jo+varhain.+Argumentit+olivat+todennäköisesti+samoja+kuin+nykyäänkin,+ylösnousemus+viikon+ensimmäisenä+päivänä.+Raamatussa+ei+käsketä+viettää+sunnuntaita,+Raamatussa+meidän+käsketään+pyhittää+sapatinpäivä.+Siksi+sunnuntain+vietto,+tapahtui+se+kuinka+varhain+tahansa,+on+harhaoppia.
12.08.2017 12:00
Wikipedian+mukaan+seitsenpäiväinen+viikko+oli+juutalaisilla+ennen+babylonia,+mutta+tämä+on+wikipedia:+https://en.wikipedia.org/wiki/Week#History
11.08.2017 22:41
Raamatun+mukaan+seitsenpäiväinen+viikko+keksittiin+jo+luomisviikolla.+Ei+ole+mitään+todisteita+siitä,+että+se+olisi+keksitty+vasta+babylonialaisten+toimesta.
11.08.2017 22:36
Kaikki+maailman+juutalaiset+viettävät+tänä+päivänä+sapattia+samana+päivänä,+lauantaina.+Ei+ole+mahdollista,+että+miljoonapäinen+kansa+olisi+jossakin+vaiheessa+historiaa+kollektiivisesti+mokannut+ja+viettänyt+sapattia+vahingossa+vääränä+päivänä.+Siitä+tiedämme+varmasti,+että+sapatti+on+lauantai.
Miksi+pitäisi+todistaa+ilman+Raamattua?+Koko+maailma+seuraa+nykyään+seitsenpäiväistä+viikkoa.+Raamatun+mukaan+Jumala+asetti+seitsenpäiväisen+viikon+jo+luomisessa.+Todista+sinä+minulle,+että+seitsenpäiväinen+viikko+on+keksitty+jonkun+muun+kuin+Jumalan+toimesta.
11.08.2017 22:23
Opetuslapset+olivat+koolla+ylösnousemussunnuntaina,+juutalaisten+pelosta,+ennen+kuin+he+edes+tiesivät+Jeesuksen+ylösnousseen.+Jeesus+ilmestyi+heille+viikon+päästä+jälleen+sunnuntaina,+entä+sitten?
OK,+et+usko+että+antamissani+jakeissa+kerrotaan+seurakunnan+olleen+koolla+sapattina.+He+kokoontuivat+sapattina+synagoogaan,+koska+olivat+juutalaisia,+mitä+muuta+se+on+kuin+seurakunnan+kokous.+Joen+varteen+rukouspaikkaan+oli+kokoontunut+naisia,+mitä+muuta+se+on+kuin+kokous?
Raamatussa+on+siis+tasan+yksi+jae,+jossa+kerrotaan+seurakunnan+kokoontuneen+sunnuntaina.+Toisaalla+sanotaan+että+seurakunta+kokoontui+joka+päivä.+Emme+mitenkään+voi+tästä+tehdä+johtopäätöstä,+että+seurakunnan+kokoontuminen+sunnuntaina+olisi+ollut+vakiintunut+tapa.
Missään+kohtaa+Raamattua+ei+sanota,+että+viikon+ensimmäisenä+päivänä+olisi+vietetty+pyhäpäivää,+lepopäivää+tai+muisteltu+Kristuksen+ylösnousemusta.+Ei+missään.+Emme+siis+voi+mitenkään+Raamatulla+perustella+sunnuntain+pyhyyttä.
11.08.2017 21:52
Minä+olen+useasti+tuonut+esiin,+että+meidän+ei+tule+olla+missään+tekemisissä+juutalaisten+fariseuksilta+perittyjen+perinnäissääntöjen+kanssa.+Kipaa+ei+käsketä+missään+kohtaa+Raamattua+käyttämään.+Sapattikynttilöiden+sytyttämisestä+ei+ole+mitään+käskyä+Raamatussa.+Sapatinmatkaa+ei+määritellä+Raamatussa,+sekin+on+juutalaisten+omasta+päästään+kehittämä+konsepti.+Sähkölaitteiden+käyttöä+ei+kielletä+Raamatussa.+Juutalaiset+kieltävät+sähkölaitteiden+käytön+sapattina,+koska+heidän+mielestään+sähkö+on+tulta.+Jokainen+tietää+koulun+fysiikan+tunneilta,+että+sähkö+ei+ole+tulta.+Joten+kaukosäädintä+saa+käyttää+ja+kahvia+keittää+sapattina.
Juutalaiset+eivät+ole+Mooseksen+lain+asiantuntijoita.+Meidän+ei+tule+ottaa+mallia+juutalaisista,+sillä+he+seuraavat+Talmudia,+eivät+Tooraa.+
Työn+tekeminen+kielletään+sapattina.+Mikä+sitten+on+työtä,+tähän+ei+ole+helppoa+vastausta.+Joten+tulkintaeroja+on+paljon.+Jeesuksen+opetuksen+mukaan+sapattina+sai+tehdä+hyvää,+parantaa+ja+katkoa+tähkäpäitä.+Paljon+jää+kuitenkin+harkinnanvaraan.
11.08.2017 21:42
Miksi+haukut+lähimmäistäsi+pöntöksi?+Onko+se+Jeesuksen+opetuksen+mukaista?+Nyt+hyvää+yötä+ja+sapattia+sinulle,+en+enää+aio+väitellä+kanssasi.
11.08.2017 21:34
Juutalaisilla+on+ollut+viikonpäivät+luomisesta+asti.+Jumala+asetti+seitsenpäiväisen+viikon+jo+luomisviikolla.
11.08.2017 21:28
742 / 845