Uskoon tulleet

Lutterilainen

Lieko luterilaisessa kirkossa jäsenenenä paljon sellaisia, jotka ovat uskoon tulleet, elikkä uudestisyntyneet Joh. 3:3 ? Minusta lapsikaste yksi ei pelasta, vaan siihen tarvitaan usko Jeesukseen Kristukseen ja hänen sovitus työhönsä. Uskokin on Jumalan lahja. Itse sain tulla uskoon joitakin vuosia sitten ja olen luterilainen. Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.

84

764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapsikaste ei pelasta. Ehtoollinen ei pelasta. Vain Jeesus pelastaa. Luterilainen kirkko on täynnä jäänteitä katolisesta porttokirkosta.

      • Mikä mahtaa olla se uskonnollinen ryhmittymä, joka Sinusta jonkun "pelastaa"?

        Entä onko Sinulla jotakin todisteita esittää siitä, että joku on "pelastunut"?


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Mikä mahtaa olla se uskonnollinen ryhmittymä, joka Sinusta jonkun "pelastaa"?

        Entä onko Sinulla jotakin todisteita esittää siitä, että joku on "pelastunut"?

        En ole väittänyt että jokin uskonnolinen ryhmittymä pelastaa. Tunnen paljon ihmisiä, jotka ovat pelastuneet.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Mikä mahtaa olla se uskonnollinen ryhmittymä, joka Sinusta jonkun "pelastaa"?

        Entä onko Sinulla jotakin todisteita esittää siitä, että joku on "pelastunut"?

        Aijoo, kaipaat todisteita. Kukaan ei ole koskaan palannut takaisin tänne maan päälle tuonpuoleisesta, joten vakuuttavia tieteellisiä todisteita asiasta ei ole.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        En ole väittänyt että jokin uskonnolinen ryhmittymä pelastaa. Tunnen paljon ihmisiä, jotka ovat pelastuneet.

        Ymmärtääkseni Raamattu sanoo, että uskova tarvitsee ympärilleen seurakunnan. Olenko väärässä?

        Missä mahtaa olla Sinun seurakuntasi?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Aijoo, kaipaat todisteita. Kukaan ei ole koskaan palannut takaisin tänne maan päälle tuonpuoleisesta, joten vakuuttavia tieteellisiä todisteita asiasta ei ole.

        Miten voidaan siis vakavalla naamalla luvata jotakin, jos minkäänlaisia todisteita ei ole?


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Ymmärtääkseni Raamattu sanoo, että uskova tarvitsee ympärilleen seurakunnan. Olenko väärässä?

        Missä mahtaa olla Sinun seurakuntasi?

        Kyselet seurakunnastani, en oikein ymmärrä miksi asia sinua kiinnostaa. Olen koko elämäni pyörinyt viidesläisissä liikkeissä (SRO ja Kansanlähetys) ja käyn heidän tapahtumissaan edelleen, vaikka pidänkin heitä harhaoppisina. Siellä on paljon rakkaita ja fiksuja ihmisiä. En kuulu mihinkään messiaaniseen lahkoon. Jos lähiseudulla olisi sellainen, saattaisin harkita liittymistä.

        Minä uskon että Raamattu on Jumalan sanaa, ja Raamattu lupaa että Jeesukseen uskovat pelastuvat. Tämä riittää minulle.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Kyselet seurakunnastani, en oikein ymmärrä miksi asia sinua kiinnostaa. Olen koko elämäni pyörinyt viidesläisissä liikkeissä (SRO ja Kansanlähetys) ja käyn heidän tapahtumissaan edelleen, vaikka pidänkin heitä harhaoppisina. Siellä on paljon rakkaita ja fiksuja ihmisiä. En kuulu mihinkään messiaaniseen lahkoon. Jos lähiseudulla olisi sellainen, saattaisin harkita liittymistä.

        Minä uskon että Raamattu on Jumalan sanaa, ja Raamattu lupaa että Jeesukseen uskovat pelastuvat. Tämä riittää minulle.

        Asia kiinnostaa siksi, että vaikka väität uskovasikin Raamattuun Jumalan sanana, et näytä ottavan kaikkia kohtia yhtä vakavasti. Valikoit siis, kuten muutkin uskovaiset.

        Kertoisitko, missä päin maailmaa näitä messiaanisia lahkoja on?

        Pitääkö Raamattu siis seurakuntien muodostamista tärkeänä vaiko ei?


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Asia kiinnostaa siksi, että vaikka väität uskovasikin Raamattuun Jumalan sanana, et näytä ottavan kaikkia kohtia yhtä vakavasti. Valikoit siis, kuten muutkin uskovaiset.

        Kertoisitko, missä päin maailmaa näitä messiaanisia lahkoja on?

        Pitääkö Raamattu siis seurakuntien muodostamista tärkeänä vaiko ei?

        Mitäs kohtia minä en ole nyt ottanut muka vakavasti? Mitä olen muka valikoinut? Minä en valikoi lakia, uskon että koko Mooseksen laki koskee kaikkia meitä pakanakristittyjä. Kristityt valikoivat lakia, he väittävät että kymmenen käskyä koskee meitä, paitsi kolmas käsky, sapattikäsky. He poimivat kirsikoita kakusta lukiessaan Mooseksen lakia. Minä noudatan koko lakia.

        Näitä messiaanisia lahkoja on ympäri maailman, mutta minä en kuulu mihinkään niistä.

        Raamatun mukaan Jeesus on siellä missä kaksi tai kolme on koolla hänen nimessään. Pienin seurakuntayksikkö siis Raamatun mukaan on kaksi tai kolme. Emme tarvitse mitään megakirkkoja. Itse uskon, että seurakuntayhteys on tärkeä, siksi en ole katkaissut kaikkia välejä viidesläisiin.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Asia kiinnostaa siksi, että vaikka väität uskovasikin Raamattuun Jumalan sanana, et näytä ottavan kaikkia kohtia yhtä vakavasti. Valikoit siis, kuten muutkin uskovaiset.

        Kertoisitko, missä päin maailmaa näitä messiaanisia lahkoja on?

        Pitääkö Raamattu siis seurakuntien muodostamista tärkeänä vaiko ei?

        Messiaaninen tarkoittaa ns. messiaanisia juutalaisia. Eli krisittyjä jotka haluavat elää juutalaisen uskonnon mukaan.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Mitäs kohtia minä en ole nyt ottanut muka vakavasti? Mitä olen muka valikoinut? Minä en valikoi lakia, uskon että koko Mooseksen laki koskee kaikkia meitä pakanakristittyjä. Kristityt valikoivat lakia, he väittävät että kymmenen käskyä koskee meitä, paitsi kolmas käsky, sapattikäsky. He poimivat kirsikoita kakusta lukiessaan Mooseksen lakia. Minä noudatan koko lakia.

        Näitä messiaanisia lahkoja on ympäri maailman, mutta minä en kuulu mihinkään niistä.

        Raamatun mukaan Jeesus on siellä missä kaksi tai kolme on koolla hänen nimessään. Pienin seurakuntayksikkö siis Raamatun mukaan on kaksi tai kolme. Emme tarvitse mitään megakirkkoja. Itse uskon, että seurakuntayhteys on tärkeä, siksi en ole katkaissut kaikkia välejä viidesläisiin.

        Suomeksi sanottuna teet siis omat tulkintasi Raamatusta.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Suomeksi sanottuna teet siis omat tulkintasi Raamatusta.

        Jokainen tekee omat tulkintansa Raamatusta. Entä sitten? Se ei tarkoita että Raamattua voisi tulkita miten haluaa.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Jokainen tekee omat tulkintansa Raamatusta. Entä sitten? Se ei tarkoita että Raamattua voisi tulkita miten haluaa.

        Palaamme taas alkuun: MIKÄ todistaa, että Sinun tulkintasi Raamatusta on oikeampi kuin jonkun muun?


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Palaamme taas alkuun: MIKÄ todistaa, että Sinun tulkintasi Raamatusta on oikeampi kuin jonkun muun?

        Kun jokainen on innoissaan ja kokee saaneensa oivalluksen, ehkä silloin voi tuntua että on kaikkein eniten oikeassa?


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Ymmärtääkseni Raamattu sanoo, että uskova tarvitsee ympärilleen seurakunnan. Olenko väärässä?

        Missä mahtaa olla Sinun seurakuntasi?

        Ei tarvitse ,mutta ei siitä haittaakaan ole.
        Korvessa asuva erakko ei ole seurakunnan keskellä fyysisesti muutoin kyllä.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Mikä mahtaa olla se uskonnollinen ryhmittymä, joka Sinusta jonkun "pelastaa"?

        Entä onko Sinulla jotakin todisteita esittää siitä, että joku on "pelastunut"?

        "Mikä mahtaa olla se uskonnollinen ryhmittymä, joka Sinusta jonkun "pelastaa"?"
        ___________
        Mikään ryhmittymä ei ketään pelasta vaan se on Kaikkivaltias itse joka vetää Kristuksen puoleen.

        Johanneksen evankeliumi:
        6:44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.


      • mummomuori kirjoitti:

        Messiaaninen tarkoittaa ns. messiaanisia juutalaisia. Eli krisittyjä jotka haluavat elää juutalaisen uskonnon mukaan.

        Juutalainen on aina juutalainen vaikka ottaisikin Jeesuksen vastaan.
        Ensimmäiset kristityt ja Jeesuken seuraajat olivat juutalaisia kuten on Jeesuskin eikä siinä ollut mitään ongelmaa ennenkuin 300-luvulla kirkon toimesta heidät pakotettiin luopumaan juutalaisiidestaan.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Juutalainen on aina juutalainen vaikka ottaisikin Jeesuksen vastaan.
        Ensimmäiset kristityt ja Jeesuken seuraajat olivat juutalaisia kuten on Jeesuskin eikä siinä ollut mitään ongelmaa ennenkuin 300-luvulla kirkon toimesta heidät pakotettiin luopumaan juutalaisiidestaan.

        Totta joka sana. Kunpa useammatkin tajuaisivat tämän.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Totta joka sana. Kunpa useammatkin tajuaisivat tämän.

        Hyvin on kirkkojen aivopesu ja korvausteologia tepsinyt "kristityihin" 🙄


      • usko.vainen kirjoitti:

        Hyvin on kirkkojen aivopesu ja korvausteologia tepsinyt "kristityihin" 🙄

        Korvausteologit eivät ymmärrä Room. 11 kuvaa öljypuusta.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Korvausteologit eivät ymmärrä Room. 11 kuvaa öljypuusta.

        Eivätkä Jumana liittoja Aabrahamin kanssa 😕


      • usko.vainen kirjoitti:

        Eivätkä Jumana liittoja Aabrahamin kanssa 😕

        Aika moni taas ymmärtää VT:n tarinoiden olevan liioittelua. Jopa juutalaiset itse. Vastoin suomalaisten fundamentalistien kuvitelmia juutalaisten enemmistö on kaikkea muuta kuin hartaita uskovaisia.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Aika moni taas ymmärtää VT:n tarinoiden olevan liioittelua. Jopa juutalaiset itse. Vastoin suomalaisten fundamentalistien kuvitelmia juutalaisten enemmistö on kaikkea muuta kuin hartaita uskovaisia.

        Aika moni ei sitten ymmärrä niinkuin Raamatussa lukee 🤗
        Mutta kerro toki miten juutalaiset ymmärrävät VT:n olevan liiottelua.

        Minä olen sen verran viettänyt aikaa Israelissa ja juutalaisten kanssa, että tiedän kyllä miten asia on.
        Maallistunut juutalainen on kuitenkin uskovampi kuin harras "perusluterilainen"


      • usko.vainen kirjoitti:

        Aika moni ei sitten ymmärrä niinkuin Raamatussa lukee 🤗
        Mutta kerro toki miten juutalaiset ymmärrävät VT:n olevan liiottelua.

        Minä olen sen verran viettänyt aikaa Israelissa ja juutalaisten kanssa, että tiedän kyllä miten asia on.
        Maallistunut juutalainen on kuitenkin uskovampi kuin harras "perusluterilainen"

        Juutalaisia on moneen lähtöön. Keskity Sinä nyt jankkaamaan muiden kanssa. Minä en viitsi. Kivaa loppuiltaa!


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Juutalaisia on moneen lähtöön. Keskity Sinä nyt jankkaamaan muiden kanssa. Minä en viitsi. Kivaa loppuiltaa!

        Toki, onko joku muuta väittänyt. Ja niin on aina ollut kuten VT:stä voimme lukea 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Toki, onko joku muuta väittänyt. Ja niin on aina ollut kuten VT:stä voimme lukea 🤗

        Lue rauhassa vain. Ei hirveästi minua kiinnosta.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Lue rauhassa vain. Ei hirveästi minua kiinnosta.

        Se ei taas hirveästi kiinnosta minua 😉


      • usko.vainen kirjoitti:

        Se ei taas hirveästi kiinnosta minua 😉

        Hienoa. Olemme samaa mieltä!


      • usko.vainen kirjoitti:

        Juutalainen on aina juutalainen vaikka ottaisikin Jeesuksen vastaan.
        Ensimmäiset kristityt ja Jeesuken seuraajat olivat juutalaisia kuten on Jeesuskin eikä siinä ollut mitään ongelmaa ennenkuin 300-luvulla kirkon toimesta heidät pakotettiin luopumaan juutalaisiidestaan.

        Ei pidä paikkaansa. Lue Raamattusi. Ne olivat juutalaiset ITSE, jotka erottivat Jeesuksen seuraajat synagoogistaan ja sulkivat heidät ulkopuolelleen


      • KTS kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Lue Raamattusi. Ne olivat juutalaiset ITSE, jotka erottivat Jeesuksen seuraajat synagoogistaan ja sulkivat heidät ulkopuolelleen

        Lueppas itse! Missä muka sanotaan, että Jeesus, Paavali ja muut apostolit olsivat luopuneet juutalaisuudestaan?


      • KTS kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Lue Raamattusi. Ne olivat juutalaiset ITSE, jotka erottivat Jeesuksen seuraajat synagoogistaan ja sulkivat heidät ulkopuolelleen

        Paavalia ja muut apostolit olivat juutalaisia loppuun asti. Apt. 22:3 Paavali sanoo: "Minä olen juutalainen." Paavali ei kertaakaan kutsu itseään kristityksi, aina juutalaiseksi.


      • Onellinen_mies_


    • Testamenttia ei voida avata, ennenkuin sen antaja todetaan kuolleeksi.

      Tämä uusi testamentti ei ole pätevä missään oikeudessa, jo siksi, että ei ole olemassa vanhaa testamenttia, joka olisi voitu uusia.
      Ja vaikka olisikin, niin tässä tapauksessa se 'vanha' ei ole Jeesuksen laatima, joten sen uusiminen olisi rikos.
      Testamentista puuttuu myös Jeesuksen allekirjoitus ja kahden todistajan allekirjoitus ja kuten sanoin, teidän mukaan Jeesus ei ole edes kuollut joten ....

      ........ tämä pelastus on kaikenkaikkiaan oikeudellisesti ihan mitätön.

    • "Tanak (hepr. ‏תנ״ך‎) on juutalaisuuden Raamatun kaanon eli ohjeellinen tekstikokoelma. Kristinuskon Raamatusta poiketen se ei sisällä Uutta testamenttia eikä Apokryfisiä kirjoja.[1] Nimi on akronyymi heprealaisen Raamatun kolmen osan nimistä (heprealaisista kirjaimista): Toora [תורה], Nevi'im [נביאים], Ketuvim [כתובים] eli "toora, profeetat ja kirjoitukset".

      Tanakista käytetään myös nimitystä heprealainen Raamattu. Juutalaisuus ei käytä sanaa Vanha testamentti, vaan se voi tuntua jopa loukkaavalta.

      Juutalaista raamatuntulkintaa ohjaavat rabbien opetuksista kootut selitysteokset (midraš) sekä Talmud, joka koostuu Mišnasta ja sitä selittävästä gemarasta. "

    • Jos tämä jeesus tulisi takaisin, niin kuin useimmat odottavat, niin kuinka paljon kirjoitetusta hän tunnistaisi omakseen ja mistä taas sanoisi, etten ole koskaan noin sanonut. Todennäköisesti hän ei tunnistaisi montakaan sanaa omakseen.

      Kaikenlisäksi, hänellä olisi valta muuttaa testamenttia, sitä uutta, koska se voi olla vääristelty.

      Häneen voisi vaikuttaa kaikki ne asiat mitä kahdentuhannen vuoden aikana on tapahtunut, kuten holokausti ym.
      Hänhän oli juutalaisesta äidistä.

      • Miksi on niin vaikea hyväksyä, että evankeliumi on meille kertakaikkisesti annettu, ja sen käskyt pysyvät.


      • ex-pvv kirjoitti:

        Miksi on niin vaikea hyväksyä, että evankeliumi on meille kertakaikkisesti annettu, ja sen käskyt pysyvät.

        Mene sitten ja myy omaisuutesi ja luovuta köyhille, takaan että jää tekemättä.


      • otavanpyöräsi
        fari.g kirjoitti:

        Mene sitten ja myy omaisuutesi ja luovuta köyhille, takaan että jää tekemättä.

        Oletko sinä tehnyt niin?
        Sinä olet sitten köyhä ja odotat, että joku antaa sinulle omaisuutensa ;););)


      • otavanpyöräsi kirjoitti:

        Oletko sinä tehnyt niin?
        Sinä olet sitten köyhä ja odotat, että joku antaa sinulle omaisuutensa ;););)

        Kultaseni, kun minä en ole kristitty, valitsin omaisuuden, nyt kun naisillakin on oikeus hallita omaisuuttaan ja meillä on jopa äänioikeus.


      • oravanpyöräsi
        fari.g kirjoitti:

        Kultaseni, kun minä en ole kristitty, valitsin omaisuuden, nyt kun naisillakin on oikeus hallita omaisuuttaan ja meillä on jopa äänioikeus.

        Mitä.sinä sitten uskoville ohjeita annat???


      • ex-pvv kirjoitti:

        Miksi on niin vaikea hyväksyä, että evankeliumi on meille kertakaikkisesti annettu, ja sen käskyt pysyvät.

        He ovat jumalattomia ja siksi eivät hyväksy / ymmärrä kirjoituksia.


    • Lieko luterilaisessa kirkossa jäsenenenä paljon sellaisia, jotka ovat uskoon tulleet, elikkä uudestisyntyneet Joh. 3:3 ? Minusta lapsikaste yksi ei pelasta, vaan siihen tarvitaan usko Jeesukseen Kristukseen ja hänen sovitus työhönsä. Uskokin on Jumalan lahja. Itse sain tulla uskoon joitakin vuosia sitten ja olen luterilainen. Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.
      ____________________
      Samaten kävi minulle noin 10 vuotta sitten - Kaikkivaltias kutsui minut Kristuksen tykö syntikuormineni ja ristin juurelle jätin sen Taakan.
      Sen jälkeen minun oli pakko mennä uskovien kasteelle - en saanut ennen rauhaa.

      • "Sen jälkeen minun oli pakko mennä uskovien kasteelle - en saanut ennen rauhaa. "

        Minut on kastettu lapsena kuten kaikki luterilaiset. Muuta kastetta en ole ottanut, eikä ole ollut ainakaan vielä kutsuakaan käydä uudelleen kasteella. Toki voisin ajatella meneväni jos kutsu käy.


      • ex-pvv kirjoitti:

        "Sen jälkeen minun oli pakko mennä uskovien kasteelle - en saanut ennen rauhaa. "

        Minut on kastettu lapsena kuten kaikki luterilaiset. Muuta kastetta en ole ottanut, eikä ole ollut ainakaan vielä kutsuakaan käydä uudelleen kasteella. Toki voisin ajatella meneväni jos kutsu käy.

        Minä käyn aina aamukasteella luonnonhelmassa nurmikolla. Onko muuten sateella Isä ja kuka synnytti kastepisarat ? kysyy Job.


      • ex-pvv kirjoitti:

        "Sen jälkeen minun oli pakko mennä uskovien kasteelle - en saanut ennen rauhaa. "

        Minut on kastettu lapsena kuten kaikki luterilaiset. Muuta kastetta en ole ottanut, eikä ole ollut ainakaan vielä kutsuakaan käydä uudelleen kasteella. Toki voisin ajatella meneväni jos kutsu käy.

        Mene vain jos Hän kutsuu.


      • pertsa2012 kirjoitti:

        Mene vain jos Hän kutsuu.

        Moneenko kertaan puhdistettua vettä siellä oli, vai ihanko oli elävää vettä ?


      • fari.g kirjoitti:

        Moneenko kertaan puhdistettua vettä siellä oli, vai ihanko oli elävää vettä ?

        No, oli miten oli, luulen kuitenkin, että vesi on parempi puhdistusaine, kuin kristuksen veri, joka kuitenkin on pestävä pois jos sillä valelee.


      • fari.g kirjoitti:

        No, oli miten oli, luulen kuitenkin, että vesi on parempi puhdistusaine, kuin kristuksen veri, joka kuitenkin on pestävä pois jos sillä valelee.

        Onko pilkkaaminen optimaalista toimintaa,kun et tiedä asiasta mitään??


      • pertsa2012 kirjoitti:

        Onko pilkkaaminen optimaalista toimintaa,kun et tiedä asiasta mitään??

        Kyllä tiedän, olen kirjanoppinut ja tässä se sanotaan Johanneksessa.

        "ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. "

        Olet kuitenkin sitä mieltä, että se on vesi ja minä sanoin että parempi niin.


    • Kaste on muuten rabbi Hillelin idea Babyloniasta palaaville juutalaisille, ikäänkuin puhdistua Babylonian vaikutuksista ja palata takaisin juutalaisuuteen.

      Kristityt kavalsivat, eli varastivat itselleen tämän rituaalin.

      • q.v

        Egyptiläisissä uskonnollisissa rituaaleissa kaste oli yleinen käytäntö.

        Oletettavaa onkin, suuremman ja vanhemman kulttuurin vaikuttaneen juutalaisten tapoihin.
        Ja edelleen se siirtyi kristinuskoon.


      • mummomuori
        q.v kirjoitti:

        Egyptiläisissä uskonnollisissa rituaaleissa kaste oli yleinen käytäntö.

        Oletettavaa onkin, suuremman ja vanhemman kulttuurin vaikuttaneen juutalaisten tapoihin.
        Ja edelleen se siirtyi kristinuskoon.

        Tuosta olisi mukava kuulla lisääkin.


    • suulabula

      Kaikessa harhaanjohtavuudessa ei keskustella miksei armon tähden. Siksi väittelyt on niinkin pirullisia. Asioinnista puuttuu vain miksei golgatan tähden, vai kuka se tähti on..

    • evita-ei.kirj

      Täällä yksi ilmottautuu. Tulin uskoon talvella v. 1974. Pyhä Henki kosketti kotona yksin ollessani kun huusin Jumalan puoleen. Se oli sellainen kokemus, että se muutti elämäni. Olen tavallinen luterilainen. En ole katsonut tarpeelliseksi lähteä etsimään mitään muuta hengellistä kotia, vaikken hengelliseen kotiini olekaan täysin tyytyväinen.
      Minua puhutteli se Helena Konttisen neuvo kun hän oli aikeissa lähteä muualle, että jos kaikki lähtee, mistä ne kipunat sinne sitten tulee. Jokainen seurakuntalainen voi olla itse valona ja suolana siinä seurakunnassa missä hän on. Ei se seurakunta pelasta, vaan se mitä itse olet seurakunnalle.

      • Suomeksi sanoen: lähiympäristössäsi oli uskovaisia ja Sinut saatiin manipuloitua uskovaiseksi.


      • evita-ei.kirj
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Suomeksi sanoen: lähiympäristössäsi oli uskovaisia ja Sinut saatiin manipuloitua uskovaiseksi.

        Lähipiirissäni nimenomaan ei ollut ketään joka olisi ollut manipuloimassa uskoon. Läheisissäni siihen aikaan kukaan ei ollut uskossa. Olin siihen aikaan tietyssä elämän kriisissä ja se sai etsimään Jumalalta apua.
        "Paremminkin voisi sanoa, että kohdallani usko tulee kuulemisesta, kuuleminen Jumalan Sanan kautta." Niiku sanotaan. Sisimmässäni siinä elämäntilanteessa olleena alkoi nousemaan joskus kuulemani tai lukemaani Jumalan Sanaa.
        "Jeesus sanoi Minä olen tie totuus ja elämä". "Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niinkaikki muukin teille annetaan,"
        Paremminkin uskoon tultuani pelkäsinkin sitä, miten lähipiiri siihen suhtautuisi, alkaisivatko pilkkaamaan tai syrjimään minua uskoni tähden. Todellakaan kun he eivät olleet mitään uskovaisia ihmisiä, päinvastoin elivät maailmassa sen himoja noudattaen.


      • evita-ei.kirj

        Kerronpa erään kokemuksen sen jälkeen kun olin tullut uskoon sinä talvena.
        Vappuna oli kotiini kokoontunut ikäisiäni nuoria naukkailemaan, mitä he nyt naukkailivat. Veljeni ei todellakaan viinaa vastustanut.
        Eräs näistä nuorista tuli luokseni ja alkoi kyselemään elämän tarkoituksesta. Siinä tuli puhetta uskostani, jota hän aluksi tuntui kiivaasti vastustavan. Sanoin sen, mitä juuri uskoon tulleena asiasta ymmärsin. Hämmästys oli suuri kun hän lähdettyään sanoi että, "kuule noin minäkin haluaisin uskoa kuin mitä sanoit".
        Jotenkin jäi outo tunne, kun hän lähti. Mietin mitä tämä merkitsee.
        He sitten nämä nuoret lähtivät lähikylään vappurientoihin . Aamulla sain kuulla veljeltäni, että nuorten auto oli aamuyöllä ajanut tieltä ulos. Muut autossa olleet olivat lievästi loukkaantuneet, mutta tämä nuori, jonka kanssa olin illalla jutellut oli kuollut tuossa onnettomuudessa.


      • Meillä on ävhän erilainen suhde tuohon, koin saaneeni uskon lahjana. Sitä edelsi hyvin pitkä etsikkoaika.


      • tiedonjanoinen.olen
        mummomuori kirjoitti:

        Meillä on ävhän erilainen suhde tuohon, koin saaneeni uskon lahjana. Sitä edelsi hyvin pitkä etsikkoaika.

        Voisitko hieman kertoa minkä uskon?


      • mummomuori kirjoitti:

        Meillä on ävhän erilainen suhde tuohon, koin saaneeni uskon lahjana. Sitä edelsi hyvin pitkä etsikkoaika.

        Mikä muuttui kun sait uskonlahjan?
        Miksi muuten sitten et usko?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mikä muuttui kun sait uskonlahjan?
        Miksi muuten sitten et usko?

        Moni asia muuttui. Ja kyllä minä uskon.


      • mummomuori kirjoitti:

        Moni asia muuttui. Ja kyllä minä uskon.

        Moni asia olisi varmaan muuttunut muutenkin.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Moni asia olisi varmaan muuttunut muutenkin.

        Ei tässä asiassa.


      • mummomuori kirjoitti:

        Ei tässä asiassa.

        Täh? Mitäs nyt meinaat?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Täh? Mitäs nyt meinaat?

        Et siis tiedä mitä kaikkea usko tuo mukanaan?


      • taasko.kiemurtelet
        mummomuori kirjoitti:

        Et siis tiedä mitä kaikkea usko tuo mukanaan?

        Kysyttiin, mitä se SINULLE on tuonut tullessaan. Se näyttää olevan jotain sellaista mitä me uskovat emme ymmärrä joten voisitko ystävällisesti kertoa sen nyt.


    • Aloitus oli sikäli harhainen että siinä astetaan kaste ja usko vastakkain. Kyllä kaste pelastaa mutta kaste(kaan) ei pelasta ilman uskoa vaan molemmat tarvitaan: sekä usko että kaste niinkuin Jeesuskin sanoi: "joka uskoo ja kastetaan..."

      Vain lahkolaiset ja harhaoppiset halveksivat kastetta. He eivät ota huomioon että Jumala itse on asettanut sen. Uskaltavat sanoa sitä pilkaten vielä "turhaksi".

      • uskoriittää

        Ev.lut yrittää kasteella kumota uskon. Kuitenkin hän tunnustaa että pelkkä kaste ei pelasta. Mutta pelkkä usko pelastaa:
        "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, samoin kuin sinun perhekuntasi"!!!

        Hän jätti sanomatta jatkon: "Mutta, joka ei usko,se tuomitaan kadotukseen." Eikä niin, että "jota ei kasteta, se tuomitaan kadotukseen."


    • Uskokin on Jumalan lahja. Itse sain tulla uskoon joitakin vuosia sitten ja olen luterilainen. Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.
      _____________
      Aivan niin - ilman omaa aloitetta.
      Minä sain ensin uskon ja syntini anteeksi Jeesuksen ristinkuoleman johdosta ja sitten minulle
      puhui selvä ääni :

      1)puhdistaudu
      ja sitten jonkin ajan päästä :
      2)Kuole itsellesi.

      Sillä tiellä ollaan,,,,,,,,,,,,,,

      • Entä missä vaiheessa tuli Perkele ja sanoi sinulle ettei Jeesus ole Jumala?


      • EvLut kirjoitti:

        Entä missä vaiheessa tuli Perkele ja sanoi sinulle ettei Jeesus ole Jumala?

        Jeesus on Jumalan ainosyntyinen poika ja se kävi myös aikoinaan selväksi.
        Shrinkillä oli myös samankaltainen kokemus.

        Sinun kirkkosi perinnäiskirjoitukset eivät syrjäytä Raamattua ja kolminaisuusoppi tuli
        teoriana esiin vasta 200-300 luvulla JKR ja apostolit eivät siitä tienneet höykäsen pöläystä.


        http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61


      • pertsa2012 kirjoitti:

        Jeesus on Jumalan ainosyntyinen poika ja se kävi myös aikoinaan selväksi.
        Shrinkillä oli myös samankaltainen kokemus.

        Sinun kirkkosi perinnäiskirjoitukset eivät syrjäytä Raamattua ja kolminaisuusoppi tuli
        teoriana esiin vasta 200-300 luvulla JKR ja apostolit eivät siitä tienneet höykäsen pöläystä.


        http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61

        Pojalle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä mutta :

        1.Korinttolaiskirje:
        15:28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että JUMALA olisi kaikki kaikissa.

        Mehän tiedämme että Isä on se Israelin Jumala ja poika sikisi pyhästä hengestä ja syntyi
        neitsyt Mariasta.

        Luuk.1:35 kerrotaan Marian ja enkelin kohtaamisesta näin: ”Enkeli
        vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja
        Korkeimman voima varjoaa sinut; sen tähden myös se pyhä, mikä
        syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi”


        Pyhä Henki on Jumalan henki - se totuuden henki.


      • pertsa2012 kirjoitti:

        Jeesus on Jumalan ainosyntyinen poika ja se kävi myös aikoinaan selväksi.
        Shrinkillä oli myös samankaltainen kokemus.

        Sinun kirkkosi perinnäiskirjoitukset eivät syrjäytä Raamattua ja kolminaisuusoppi tuli
        teoriana esiin vasta 200-300 luvulla JKR ja apostolit eivät siitä tienneet höykäsen pöläystä.


        http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61

        Linkkaamassasi kirjoituksessasi lainaat Jesajan kirjaa:

        "Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa." (Jes. 44:6)

        Jumala on siis ensimmäinen ja viimeinen. Mitä mieltä olet seuraavista jakeista?

        "Älä pelkää. Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, iäti elävä. Minä olin kuollut, mutta nyt minä elän, elän aina ja ikuisesti." (Ilm. 1:17–18)

        "Näin sanoo ensimmäinen ja viimeinen, hän, joka oli kuollut mutta heräsi eloon." (Ilm. 2:8)

        "Minä tulen pian, ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan. Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu." (Ilm. 22:12–13)


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Linkkaamassasi kirjoituksessasi lainaat Jesajan kirjaa:

        "Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa." (Jes. 44:6)

        Jumala on siis ensimmäinen ja viimeinen. Mitä mieltä olet seuraavista jakeista?

        "Älä pelkää. Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, iäti elävä. Minä olin kuollut, mutta nyt minä elän, elän aina ja ikuisesti." (Ilm. 1:17–18)

        "Näin sanoo ensimmäinen ja viimeinen, hän, joka oli kuollut mutta heräsi eloon." (Ilm. 2:8)

        "Minä tulen pian, ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan. Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu." (Ilm. 22:12–13)

        Oikein kiintoisaa!!!!

        "Älä pelkää. Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, iäti elävä. Minä olin kuollut, mutta nyt minä elän, elän aina ja ikuisesti." (Ilm. 1:17–18)


    • Jacoptologia

      Niin Lutherilaisuudessa on myöskin enimmän tapa kristillisyyttä. Olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, ettei kaste pelasta ketään, ainoastaan usko pelastaa. Nyt olen ymmärtänyt, että jotkut pitää uskona sitä, että uskoo ja pitää totena kaiken mitä raamattuun on kirjoitettu, toki tärkeää on tämäkin. Usko on kuitenkin tavallaan persoonan muutos ihmisessä. Hän siis on ns vaihtanut puolta hän elää nyt, että pyhän hengen ja Jumalan rakkaus saisi olla hänessä pysyvä ominaisuus. Jos uudesti syntyminen on hänessä todellinen, niin Kolmiyhteinen Jumala elää hänessä. Raamattu: "Nyt en siis enää elä minä vaan Kristus minussa".
      Maailman ihminen käsittää monesti synnin siten, että on ikään kuin synti luettelo jota pitää noudattaa. Usko ja herätys on ihmisessä sitä, että Jumalan henki puuttuu synnin perusteköihin ihmisessä ja selkeyttää hänelle, mitä on viha, kateus,

      • Syntisäkkikö

        Niin on, kauan uskossa olleena vaikea käsittää sitä miksi Jeesuksen opetus ei ihmiselle kelpaa hän opetti niin kuin oikein on. Rakkaus oli opetuksen keskeisin teema.
        Ihmisessä on kuitenkin olemassa perisynti ja lihallisuus joka on meidän oma lihamme, joka on kapinassa Jumalanhenkeä vastaan. Mutta uudesti syntymässä saatu Jumalan henki auttaa ihmistä säilyttämään uskon ja rakkauden, jonka hän on uudesti syntymässä saanut.


      • "Olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, ettei kaste pelasta ketään, ainoastaan usko pelastaa."

        >>> Noin sinä sanot, mutta Raamattu sanoo näin:

        "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena" (1.Piet. 3:21)


      • OutoaOppia
        EvLut kirjoitti:

        "Olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, ettei kaste pelasta ketään, ainoastaan usko pelastaa."

        >>> Noin sinä sanot, mutta Raamattu sanoo näin:

        "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena" (1.Piet. 3:21)

        Mihin sinä sitten Jeesusta tarvit, kun se vesi kerran toimii pelastajana?


    • Miriam.lut

      Tulin uskoon aikuisena. Olen kuulunut ev.lut. kirkkoon vauvasta lähtien. Olen saanut kasteen imeväisenä ja pidän sitä pätevänä kasteena kohdallani.

      Viime aikoina olen alkanut pohtia, että parempi ehkä kuitenkin olisi, jos siirryttäisiin kaikissa seurakunnissa vastedes uskovan kasteeseen. Vauvakaste on siis uskovaisen kohdalla pätevä, mutta uskovan kaste olisi varmaan parempi, vaikka se ehkä johtaisi ev.lut.kirkon jäsenmäärän laskuun.

      Kastekysymystä pohtiessani ja aiheesta luettuani olen huomannut, että minulla ei ole riittävästi tietoa tästä asiasta. Lähinnä sen takia en julista mitään "kastekäsitystä" ehdottomaksi ja loppuunkäsitellyksi totuudeksi asiassa.

      • Pelkään että se mitä luet kasteesta, hankkiessasi tietoa, on yksipuolista vapaiden suuntien näkemystä. Siksi suosittelen lämpimästi hankkimaan esim. Martti Lutherin Iso katekismuksen ja tutkimaan sieltä kasteasiaa, Raamatun kanssa läpikäyden.

        Toinenkin luterilaisen kastekkäsityksen puolesta hyvä kirja jonka on kirjoittanut entinen baptistipastori (siis uskovien kasteen kannattaja) Markus Kirla. Tämä on erittäin hyvä kirja kastekriisissä painiskelevalle sillä Kirla entisenä vaoaiden suuntien pastorina luotaa syv'llisesti rajankäyntiä ja perusteluitakirjassaan sekä uskovien kasteen että luterilaisen kasteen kohdalta. Kannattaa tutustua ennenkuin teet mitään päätöksiä sillä tämä on ihan oikean uskovaisen kirjoittamaa kirjaa eikä minkään leipäpappien jotka opettavat että pelkkä lapsikaste ilman uskoa riittää pelastukseen.

        https://kristittylukee.blogspot.fi/2016/11/markus-kirla-kristillinen-kaste.html


      • Mark.16:16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Raamattu ei ole ihan yksiselitteinen tässä asiassa ja lapsikasteele ja uskovien kasteelle löytyy perustelut.


      • Ehkä moni jotenkin haluaisi "juhlistaa" sitä, että on saanut uskon, ja kokee kasteen sellaiseksi?

        Olen kuullut että näitä kasteita on anettu milloin kylpyhuoneessa ja milloin järvessä. Joillakin on ihan omat traditionsa kasteen suhteen. Lapsikaste on mielestäni ihan perusteltu, mutta en niin tyrmää heitäkään, jotka käyvät kasteella vasta aikuisena. Se vain mietityttää, että kohta meillä on henkilöitä, jotka ovat kastettu moneen kertaan. Mikä siinä on idea?


      • VesiEiPelasta

        Mutta oletko ajtellut, että se lapsikaste on aivan turha ja hyödytön kaikkien niitten kohdalla, jotka ei tule koskaa Jeesukseen uskoviksi? Ja tästä seuraa, että lapsikaste on enemmänkin esteenä ihmisen pelastumiselle, koska monet luottavat pappien ja tämänkin palstan kommentoijien puheisiin, että ilman lapsikastetta ei voi pelastua. Ja näin pappien toimesta ihmisiä viedään kuin pässiä narussa tietämttä ollenkaan minne ovat menossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      34
      3336
    2. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      123
      2734
    3. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      215
      2262
    4. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      144
      1643
    5. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      135
      1014
    6. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      7
      878
    7. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      45
      783
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      52
      774
    9. Palauta kaivinkone varastamasi Kari Mannelin.

      Milloin aiot palauttaa sen lainaan ottamasi kaivinkoneen ,josta et ole maksanut mitään , myöskään , siten kuinka kävit s
      Kajaani
      23
      758
    10. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      130
      731
    Aihe