Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Palstalla+on+sana+vapaa+ja+mieleisistään+aiheista+saa+kukin+paasata+niin+paljon+kuin+huvittaa.+Jos+aihe+ei+kiinnosta,+ei+ole+pakko+lukea+ketjua.+Minä+olen+tehnyt+sapatista+tasan+yhden+aloituksen+tänne+ja+pysynyt+siinä+ketjussa.+En+ole+tehnyt+aiheesta+useita+aloituksia+päivittäin,+toisin+kuin+eräät.+Nyt+tästäkin+ketjusta+tulle+sapattiväittely,+ja+se+ei+ole+minun+syytäni.Sanot+että+sapatti+kuuluu+juutalaisille+eli+VT:n+puolelle.+Onko+VT+vain+juutalaisia+varten,+eikö+se+kuulukaan+meille+kristityille?+On+täysin+raamatunvastaista+väittää+että+sapatti+on+vain+juutalaisia+varten.+Olen+kirjoittanut+aiheesta+laajemmin+täällä:+http://kristitty.net/blog/muista-pyhittaa-sapatinpaiva-vai-lepopaiva/+Sanon+tässä+vain+lyhyesti+sinulle+JÄLLEEN,+että+sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista.+Sapattikäsky+on+luterilaisilla+kymmenestä+käskystä+kolmas,+eikä+kukaan+kuvittele+että+kymmenen+käskyä+olisi+vain+juutalaisille.+Mooseksen+lain+mukaan+sapatti+on+myös+muukalaisille.+Jesajan+mukaan+sapatti+on+muukalaisille.+Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+ihmistä,+eli+koko+ihmiskuntaa+varten.Varmasti+yhden+miehen+orkesterin+sijaan+lammaslaumassa+on+varsin+turvallista.+Ei+eksy+kun+oma+erehtymätön+paimen+ohjaa.
  2. Laitan+kuitenkin+tänne+vastineen,+vaikka+mielestäni+sapattikeskustelua+olisi+fiksumpi+käydä+ihan+omassa+ketjussa.+KTS+aloitti,+syyttäkää+häntä.++++“Ja+kun+viikon+ensimmäisenä+päivänä+olimme+kokoontuneet+murtamaan+leipää,+niin+Paavali,+joka+seuraavana+päivänä+aikoi+matkustaa+pois,+keskusteli+heidän+kanssansa+ja+pitkitti+puhettaan+puoliyöhön+saakka.”+(Apt.+20:7)++++”+Kunkin+viikon+ensimmäisenä+päivänä+pankoon+jokainen+teistä+kotonaan+jotakin+talteen,+säästäen+menestymisensä+mukaan,+ettei+keräyksiä+tehtäisi+vasta+minun+tultuani.”+(1.+Kor.+16:2)Apt+20:7+kertoo+kokouksesta+Trooassa,+kuinka+oltiin+koolla+viikon+ensimmäisenä+päivänä+murtamassa+leipää.+Koska+seurakunnan+kerrotaan+UT:ssa+olleen+lukuisia+kertoja+koolla+sapattina+(Lk.+23:56;+Apt.+13:14;+Apt.+13:42,44;+Apt.+16:13;+Apt.+17:2;+Apt.+18:4),+versus+yhden+ainoan+kerran+sunnuntaina,+emme+voi+tehdä+johtopäätöstä,+että+sunnuntaina+kokoontuminen+olisi+ollut+vakiintunut+tapa.+Koska+Apt.+2:46+mukaan+seurakunta+mursi+leipää+joka+päivä,+emme+voi+yhden+jakeen+perusteella+väittää,+että+leivän+murtaminen+sunnuntaina+olisi+ollut+vakiintunut+tapa.+Tässä+jakeessa+ei+sanota,+että+kyseisenä+viikon+ensimmäisenä+päivänä+vietettiin+lepopäivää+tai+pyhäpäivää.+Siinä+ainoastaan+todetaan,+että+seurakunta+oli+sunnuntaina+koolla.+Syykin+kokoukselle+kerrotaan,+Paavali+oli+lähdössä+seuraavana+päivänä+pois,+joten+kyse+oli+Paavalin+läksiäisistä.+Ei+kerrota,+että+tuona+päivänä+olisi+kokoonnuttu+muistelemaan+ja+juhlistamaan+Kristuksen+ylösnousemusta.1.+Kor.+16:2+käsketään+laittaa+rahaa+talteen+viikon+ensimmäisenä+päivänä+nimenomaan+kotona.+Mistään+seurakunnan+kokouksesta+ei+siis+ole+kyse+tässä+jakeessa.+Alkukielessä+ei+ole+sanaa+“kotona”,+mutta+kielioppi+antaa+ymmärtää+että+rahaa+tuli+laittaa+talteen+kukin+“tykönään”.+Tämä+jae+ei+kerro+meille+yhtään+mitään+sunnuntain+pyhyydestä.+Juutalaiset+eivät+käsittele+rahaa+sapattina,+siksi+kenties+Paavali+antaa+ohjeen+viikon+ensimmäisenä+päivänä+laittaa+rahaa+talteen+kotona+tulevaa+keräystä+varten.+Mistään+sunnuntaimessussa+kerättävästä+kolehdista+ei+tässä+ole+kyse,+koska+rahaa+käsketään+laittaa+talteen+kotona.Justinus+Marttyyri+ja+kirkkoisä+Tertullianus+olivat+molemmat+pahasti+väärässä.+He+eivät+ole+Raamatun+apostoleja,+vaan+kirkkoisiä,+ja+siksi+erehtyväisiä.+Raamatussa+sunnuntaita+ei+kertaakaan+kutsuta+pyhäpäiväksi.+Jumala+pyhitti+luomisviikolla+sapatin,+siksi+sapatti+on+pyhä.+Sunnuntaita+ei+Jumala+milloinkaan+pyhittänyt,+siksi+sunnuntai+ei+ole+pyhä.+Kolmannessa+käskyssä+Jumala+käskee+meidän+pyhittää+sapatinpäivän.+Jumala+ei+käske+meidän+pyhittää+mitään+toista+päivää.+Sunnuntain+pyhyydelle+ei+ole+mitään+perusteita+Raamatussa.