Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Ortodoksijuutalaiset+eivät+noudata+Mooseksen+lakia,+he+ovat+korvanneet+Jumalan+lain+ihmisten+perinnäissäännöillä.+Raamatussa+ei+ole+mitään+käskyä+käyttää+kipaa+tai+ortodoksijuutalaisten+suuria+hattuja.+Tupsuja+ortodoksijuutalaiset+kuitenkin+käyttävät+Mooseksen+lain+mukaan.+Minä+sidon+tupsuni+aivan+itse,+niitä+ei+tarvitse+ostaa+mistään.Tämän+opin+ytimessä+on+Jeesuksen+sanat,+että+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.+Laitetaan+muistin+virkistykseksi:”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)Jostain+syystä+kristityt+eivät+usko+näitä+sanoja.+Selitellään+että+Jeesus+täyttäessään+lain+kumosi+lain,+vaikka+Jeesus+nimen+omaan+sanoo+että+ei+tullut+kumoamaan+lakia!+Opin+idea+on+siis+noudattaa+Mooseksen+lakia,+jota+Jeesus+ei+kumonnut.+Se+ei+ole+mikään+sekasikellysoppi.+Näin+helposti+luullaan+että+me+messiaaniset+yritämme+olla+juutalaisia,+koska+noudatamme+Mooseksen+lakia.+Muuta+siitä+ei+ole+kyse,+me+emme+seuraa+mitään+juutalaisten+ihmistraditioita,+tapoja+tai+perinnäissääntöjä.+Siksi+meillä+ei+näy+kipaa+päässä,+mutta+tupsut+kylläkin.Uskomme+että+ihminen+pelastuu+yksin+armosta+uskomalla+Jeesukseen.+Emme+noudata+lakia+pelastuaksemme.+Me+noudatamme+lakia+koska+se+on+Jumalan+käsky.+Jos+rakastamme+Jeesusta,+noudatamme+hänen+ohjeitaan.+Armon+alla+ei+ole+mitään+lupaa+tehdä+syntiä+ja+rikkoa+lakia.
  2. Kuten+sanoin,+konteksti+on+tärkeä+kun+lukee+Raamattua.+Opetuslapsia+ei+syytetty+epäpuhtaiden+eläinten+syömisestä,+vaan+epäpuhtain+käsin+syömisestä.+Jeesuksen+vastaus+on+nähtävä+tässä+valossa.+Jeesus+ei+sano+että+kaikki+ruoka+on+puhdasta,+vaan+hän+sanoo+että+epäpuhtain+käsin+syöminen+ei+saastuta+ihmistä.+Ymmärrätkö,+Jeesuksen+pointti+on+vain+ja+ainoastaan,+että+epäpuhtain+käsin+syöminen+ei+saastuta+ihmistä.+Tätä+hän+tarkoittaa+sanoessaan+että+se+mikä+menee+suusta+sisään+ei+saastuta,+juutalaiset+kuvittelivat+saastuvansa+jos+söi+epäpuhtain+käsin.+Mooseksen+lain+mukaan+ihminen+ei+saastu+jos+syö+jotakin+epäpuhdasta,+eli+todellakaan+se+mikä+menee+suusta+sisään+ei+saastuta+ihmistä.+Epäpuhtaiden+eläinten+syöminen+on+silti+kielletty.+Miksi+näin,+voimme+vain+arvailla,+mutta+todennäköisesti+epäpuhtaita+lajeja+ei+Jumala+ole+suunnitellut+meille+ravinnoksi,+ne+saattavat+siis+olla+haitallisia.En+ole+laittanut+sanoja+Jeesuksen+suuhun.+Jos+väität+että+Jeesuksen+mukaan+saa+syödä+saastaisia+eläimiä,+silloin+sinä+laitat+sanoja+Jeesuksen+suuhun.+Jos+Jeesus+opetti,+että+saastaisia+eläimiä+saa+muka+syödä,+eikö+ole+erikoista+että+Pietari+ei+ymmärtänyt+tätä+opetusta?+Pietari+sanoo+vuosia+ylösnousemuksen+jälkeen,+ettei+ole+koskaan+syönyt+mitään+saastaista.+Pietari+oli+paikalla,+luulisi+hänen+ymmärtäneen+Jeesuksen+opetuksen!En+luule+että+tällaiset+"oudot+vanhat+lait"+ova+pääsanoma.+Ihmettelen+vain+miksi+kristityt+eivät+ota+todesta+Jeesuksen+sanoja,+että+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.+Miksi+haluaisin+liittyä+katoliseen+kirkkoon?+Heidän+opetuksensa+on+täynnä+ihmistraditioita,+jotka+eivät+perustu+Jumalan+sanaan.+Minua+kiinnostaa+vain+ja+ainoastaan+käskyt+jotka+on+annettu+suoraan+Jumalan+sanassa.+Minua+ei+kiinnosta+ihmisten+perinnäissäännöt.Raamatussa+on+selkeä+laki,+ja+siellä+selkeästi+ilmoitetaan+mitä+meidän+tulee+tehdä.+Missään+kohtaa+Raamattua+ei+sanota+että+laki+on+kumottu,+että+nyt+saa+rikkoa+lakia.+Ei+missään.
  3. "Sillä+lapsi+on+meille+syntynyt,+poika+on+meille+annettu,+jonka+hartioilla+on+herraus,+ja+hänen+nimensä+on:+Ihmeellinen+neuvonantaja,+Väkevä+Jumala,+Iankaikkinen+isä,+Rauhanruhtinas."+Jes.+9:6"Simeon+Pietari,+Jeesuksen+Kristuksen+palvelija+ja+apostoli,+niille,+jotka+ovat+saaneet+yhtä+kalliin+uskon+kuin+mekin+meidän+Jumalamme+ja+Vapahtajan+Jeesuksen+Kristuksen+vanhurskaudessa."+2.+Piet.+1:1"Kaikki+on+saanut+syntynsä+hänen+kauttaan,+ja+ilman+häntä+ei+ole+syntynyt+mitään,+mikä+syntynyt+on."+Joh.+1:3+"Sillä+hänessä+luotiin+kaikki,+mikä+taivaissa+ja+mikä+maan+päällä+on,+näkyväiset+ja+näkymättömät,+olkoot+ne+valtaistuimia+tai+herrauksia,+hallituksia+tai+valtoja,+kaikki+on+luotu+hänen+kauttansa+ja+häneen,"+Kol.+1:16Miten+kaikki+olisi+voinut+saada+syntynsä+Jeesuksen+kautta,+jos+hän+oli+vain+ihminen?"Jeesus+sanoi+hänelle:+"Niin+kauan+aikaa+minä+olen+ollut+teidän+kanssanne,+etkä+sinä+tunne+minua,+Filippus!+Joka+on+nähnyt+minut,+on+nähnyt+Isän;+kuinka+sinä+sitten+sanot:+'Näytä+meille+Isä'?"+Joh.+14:9"Tuomas+vastasi+ja+sanoi+hänelle:+"Minun+Herrani+ja+minun+Jumalani!""+Joh.+20:28"Olkoon+teillä+se+mieli,+joka+myös+Kristuksella+Jeesuksella+oli,+joka+ei,+vaikka+hänellä+olikin+Jumalan+muoto,+katsonut+saaliiksensa+olla+Jumalan+kaltainen,+vaan+tyhjensi+itsensä+ja+otti+orjan+muodon,+tuli+ihmisten+kaltaiseksi,+ja+hänet+havaittiin+olennaltaan+sellaiseksi+kuin+ihminen;"+Fil.+2:5-7"Sillä+hänessä+asuu+jumaluuden+koko+täyteys+ruumiillisesti,"+Kol.+2:9"odottaessamme+autuaallisen+toivon+täyttymistä+ja+suuren+Jumalan+ja+Vapahtajamme+Kristuksen+Jeesuksen+kirkkauden+ilmestymistä,"+Tit.+2:13"mutta+Pojasta:+"Jumala,+sinun+valtaistuimesi+pysyy+aina+ja+iankaikkisesti,+ja+sinun+valtakuntasi+valtikka+on+oikeuden+valtikka."+Hepr.+1:8""Minä+olen+A+ja+O",+sanoo+Herra+Jumala,+joka+on+ja+joka+oli+ja+joka+tuleva+on,+Kaikkivaltias."+Ilm.+1:8"jonka+aikanansa+on+antava+meidän+nähdä+se+autuas+ja+ainoa+valtias,+kuningasten+Kuningas+ja+herrain+Herra,+jolla+ainoalla+on+kuolemattomuus;+joka+asuu+valkeudessa,+mihin+ei+kukaan+taida+tulla;+jota+yksikään+ihminen+ei+ole+nähnyt+eikä+voi+nähdä-hänen+olkoon+kunnia+ja+iankaikkinen+valta.+Amen."+1.+Tim.+6:15,16Puhutaanko+tässä+vain+ihmisestä?
  4. Mitä+hyödyttää+kutsua+toista+aivopestyksi+*********?+Ei+tee+mieli+väitellä+kanssasi.+Asiat+tappelevat,+ei+ihmiset.
  5. ""Katso,+neitsyt+tulee+raskaaksi+ja+synnyttää+pojan,+ja+tälle+on+annettava+nimi+Immanuel",+mikä+käännettynä+on:+Jumala+meidän+kanssamme."+Mt.+1:23Pojalle+annetaan+nimi+Immanuel.+Ei+sanaakaan+Israelin+kansasta.+Juutalaiset+ovat+kääntäneet+septuagintan+200+vuotta+ennen+Jeesusta,+ja+he+käänsivät+heprean+sanan+almah+kreikan+sanalla+parthenos,+joka+tarkoittaa+neitsyttä.+Juutalaiset+itse+siis+uskoivat+tuon+sanan+almah+tarkoittavan+neitsyttä.+"Alussa+oli+Sana,+ja+Sana+oli+Jumalan+tykönä,+ja+Sana+oli+Jumala."+Joh.+1:1"Ja+Sana+tuli+lihaksi+ja+asui+meidän+keskellämme,+ja+me+katselimme+hänen+kirkkauttansa,+senkaltaista+kirkkautta,+kuin+ainokaisella+Pojalla+on+Isältä;+ja+hän+oli+täynnä+armoa+ja+totuutta."+Joh.+1:14Raamatun+mukaan+Sana,+eli+Jeesus,+oli+Jumala.+Harvinaisen+yksiselitteinen+jae.+Tähän+sinä+et+ole+osannut+vastata+mitään.+Raamatun+selvän+ilmoituksen+mukaan+Jeesus+oli+ja+on+Jumala."Juutalaiset+vastasivat+hänelle:+"Hyvän+teon+tähden+me+emme+sinua+kivitä,+vaan+jumalanpilkan+tähden,+ja+koska+sinä,+joka+olet+ihminen,+teet+itsesi+Jumalaksi"."+Joh.+10:33Juutalaiset+syyttivät+Jeesusta+siitä,+että+hän+teki+itsensä+Jumalaksi,+eikä+Jeesus+korjannut+heitä+tai+väittänyt+vastaan."Jeesus+sanoi+heille:+"Totisesti,+totisesti+minä+sanon+teille:+ennenkuin+Aabraham+syntyi,+MINÄ+OLEN+(ego+eimi)"."+Joh.+8:58Jeesus+kutsuu+itseään+Jumalan+nimellä,+minä+olen."Minä+ja+Isä+olemme+yhtä."+Joh.+10:30Voisin+jatkaa+listaa,+mutta+sinua+ei+kiinnosta+Jumalan+sana.+Keksit+tarinoita+omasta+päästäsi,+ja+väität+että+kaikki+vastustajasi+ovat+katolisen+porttokirkon+aivopesemiä.+Minä+en+ole+katolisen+porttokirkon+aivopesemä,+koska+en+esimerkiksi+noudata+heidän+traditiotaan+sunnuntain+pyhittämisestä,+ehtoollisesta,+vauvakasteesta+saati+ikuisesta+neitsyestä.+Voisit+keskittyä+itse+asiaan,+sen+sijaan+että+haukut+toisia.+Asiat+tappelevat,+ei+ihmiset.
  6. Sapattikäsky+on+kymmenestä+käskystä+neljäs+(luterilaisilla+kolmas)+ja+kuuluu+alkukielen+mukaan+kirjaimellisesti+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".+Kukaan+ei+kuvittele,+että+kymmenen+käskyä+olisi+annettu+vain+juutalaisille.+Jumala+on+järjestyksen+Jumala,+Jumala+ei+anna+kymmentä+käskyä+joista+yhdeksän+on+universaaleja,+mutta+yksi+koskee+vain+juutalaisia.Sapatti+on+myös+muukalaisia+varten:"Kuusi+päivää+tee+työtäsi,+mutta+lepää+seitsemäs+päivä,+että+härkäsi+ja+aasisi+saisivat+hengähtää+ja+orjattaresi+poika+ynnä+MUUKALAINEN+saisivat+virkistyä."+(2.+Moos.+23:12)Sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista:”Ja+Jumala+päätti+seitsemäntenä+päivänä+työnsä,+jonka+hän+oli+tehnyt,+ja+lepäsi+seitsemäntenä+päivänä+kaikesta+työstänsä,+jonka+hän+oli+tehnyt.+Ja+Jumala+siunasi+seitsemännen+päivän+ja+pyhitti+sen,+koska+hän+sinä+päivänä+lepäsi+kaikesta+luomistyöstänsä,+jonka+hän+oli+tehnyt."+(1.+Moos.+1:33,34)Myös+Jesajan+mukaan+sapatti+on+muukalaista+varten:”Ja+MUUKALAISET,+jotka+ovat+liittyneet+Herraan,+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+Herran+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi.”+(Jes.+56:6-7)Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+ihmistä,+eli+koko+ihmiskuntaa+varten:”Sapatti+on+asetettu+ihmistä+varten+eikä+ihminen+sapattia+varten.”+(Mk.+2:27)