Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Uudessa+liitossa+lakia+ei+ole+lakkautettu.+Uudessa+liitossa+Toora+kirjoitetaan+meidän+sydämiimme.+Uudessa+liitossa+noudatamme+siis+Mooseksen+lakia.”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)"Mutta+ennemmin+taivas+ja+maa+katoavat,+kuin+yksikään+lain+piirto+häviää."+(Lk.+16:17)++++”Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+(Tooran)+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.”+(Jer.+31:33)++++”Ja+minä+annan+heille+yhden+sydämen,+ja+uuden+hengen+minä+annan+teidän+sisimpäänne,+ja+minä+poistan+kivisydämen+heidän+ruumiistansa+ja+annan+heille+lihasydämen,+niin+että+he+vaeltavat+minun+lakieni+mukaan+ja+noudattavat+minun+säädöksiäni+ja+toimivat+niiden+mukaan+ja+he+ovat+minun+kansani,+ja+minä+olen+heidän+Jumalansa.”+(Hes.+11:19-20)Tietysti+uudessa+liitossa+Pyhä+Henki+valaisee+meille+Tooraa+ja+avaa+sen+opetuksia.+Mutta+tämä+ei+ole+vastoin+Tooraa.+Emme+saa+tehdä+syntiä+rikkomalla+lakia+vain+siksi+että+kuvittelemme+olevamme+Hengen+johdatuksessa.+Neljäs+käsky+käskee+selvästi+meitä+pyhittämään+sapatinpäivän,+emme+voi+rikkoa+sapattia+ja+tulkita+sitä+hengellisesti.+Jumala+vaatii+edelleen+että+noudatamme+hänen+lakiaan.Kuvittelet+että+saamme+rikkoa+sapattikäskyä+koska+se+on+"vain"+kuva+ja+varjo.+Se+on+varjo,+mutta+meidän+tulee+sitä+suuremmalla+syyllä+noudattaa+sitä+käskyä.
  2. Ei+tietenkään+pakanoiden+tule+ympärileikata+itseään.+Mooseksen+laissa+ei+ole+mitään+käskyä+ympärileikata+pakanoita.+Juutalaiset+eivät+ole+Tooran+noudattajia,+he+ovat+hylänneet+Mooseksen+lain+ja+korvanneet+sen+fariseuksilta+perityillä+perinnäissäädöksillä.+Joten+meidän+ei+tule+kysyä+juutalaisilta.+"Ei+kukaan+pane+vanuttamattomasta+kankaasta+paikkaa+vanhaan+vaippaan,+sillä+semmoinen+täytetilkku+repii+palasen+vaipasta,+ja+reikä+tulee+pahemmaksi."Tässä+Jeesuksen+vertauksessa+paikka+on+uusi+opetus,+samoin+kuin+uusi+viini+on+uusi+opetus.+Opetuksen+pointti+on+että+vanha+koira+ei+voi+oppia+uusia+temppuja.+Tällä+Jeesus+perusteli+valintaansa+ottaa+opetuslapsiksi+oppimattomia+miehiä.+Lainoppineista+olisi+tullut+huonoja+opetuslapsia,+he+eivät+olisi+ottaneet+vastaan+uutta+opetusta.+Tässä+ei+mitään+puhuta+uudesta+ja+vanhasta+liitosta.Et+ymmärrä+että+uudessa+liitossa+laki+on+edelleen+voimassa.+Jeremian+mukaan+alkukielellä+Toora+kirjoitetaan+meidän+sydämiimme,+eli+laki+on+edelleen+voimassa:+++”Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+(Tooran)+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.”+(Jer.+31:33)Hesekielin+mukaan+uudessa+liitossa+noudatetaan+edelleen+Jumalan+säädöksiä:++++”Ja+minä+annan+heille+yhden+sydämen,+ja+uuden+hengen+minä+annan+teidän+sisimpäänne,+ja+minä+poistan+kivisydämen+heidän+ruumiistansa+ja+annan+heille+lihasydämen,+niin+että+he+vaeltavat+minun+lakieni+mukaan+ja+noudattavat+minun+säädöksiäni+ja+toimivat+niiden+mukaan+ja+he+ovat+minun+kansani,+ja+minä+olen+heidän+Jumalansa.”+(Hes.+11:19-20)Jeesuksen+mukaan+lakia+ei+ole+kumottu,+eikä+siitä+katoa+pieninkään+piirto:”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)Lakia+ei+ole+kumottu+uudessa+liitossa+vaan+se+velvoittaa+meitä+edelleen.
  3. Menee+hieman+sekavaksi,+mutta+toivottavasti+tämä+selkeyttää+tuota+galatalaiskirjeen+kohtaa:Ymmärtääksemme+mitä+Paavali+tarkoittaa+orjuuden+ikeellä,+meidän+tulee+katsoa+mitä+Paavali+sanoo+aiemmin.+Jakeessa+4:21+Paavali+osoittaa+sanansa+tietylle+ryhmälle+"Sanokaa+minulle+te,+jotka+tahdotte+lain+alaisia+olla,+ettekö+kuule,+mitä+laki+sanoo?"+Tässä+lain+alla+oleminen+tarkoittaa+tilaa,+jossa+ihminen+hyväksyy+rabbiinisen+opetuksen+siitä+että+juutalainen+status+takaa+pelastuksen.+Eli+Paavali+osoittaa+sanansa+niille+pakanauskoville,+joille+jotkut+galatalaiset+opettajat+uskottelevat+että+rabbiininen+kääntyminen+juutalaisuuteen+takaisi+heille+vanhurskauden+Jumalan+edessä.+Osoittaakseen+tämän+opetuksen+virheellisyyden,+Paavali+käyttää+tarinaa+Saarasta+ja+Haagarista+vertauskuvana.+Tässä+vertauksessa+juutalaiseen+statukseensa+luottavaa+ihmistä+verrataan+"Haagar+suunnitelmaan",+jossa+Aabram+ja+Sara+luottivat+lihaan+saadakseen+itselleen+jälkeläisen.+Heidän+suunnitelmastaan+syntyi+Ismael,+joka+syntyi+orjuuteen.+Iisak+sitä+vastoin+ei+syntynyt+lihasta,+vaan+lupauksesta,+Jumalan+yliluonnollisella+interventiolla.+Paavalin+opetus+on,+että+"Niin+me+siis,+veljet,+emme+ole+orjattaren+lapsia,+vaan+vapaan."+4:31.Täten+orjuus+josta+Paavali+puhuu+jakeessa+5:1+on+luottamista+siihen,+että+oma+lihallinen+etninen+status+takaa+pelastuksen.+Tällaiselle+ihmiselle,+joka+ympärileikkauttaa+itsensä,+ei+Kristus+ole+miksikään+hyödyksi+5:2.+Paavali+myös+muistuttaa+kaikkia+ympärileikkaajia,+että+he+ovat+velvollisia+täyttämään+kaiken+lain+5:3.+Jakeessa+5:4+Paavali+viittaa+samoihin+ympärileikkaajiin+termillä+"te+jotka+tahdotte+lain+kautta+tulla+vanhurskaiksi".+Paavali+varoittaa+että+he+ovat+langenneet+pois+armosta.+Tässä+Paavali+ei+tarkoita+lailla+Mooseksen+lakia,+vaan+rabbiinista+suullista+lakia.+Kreikan+sana+nomos+Uudessa+testamentissa+voi+tarkoittaa+molempia.+Koska+Paavali+jakeessa+5:4+tarkoittaa+sanalla+nomos+suullista+lakia,+voimme+olettaa+että+hän+tarkoittaa+sillä+samaa+asiaa+myös+jakeessa+5:3.+Hän+siis+jakeessa+3+varoittaa+ympärileikkaajia,+että+he+ovat+velvollisia+noudattamaan+koko+rabbiinista+suullista+perinnäissäädösten+traditiota.Paavali+rinnastaa+"olette+velvollisia+täyttämään+kaiken+lain"+ja+"olette+langenneet+pois+armosta".+Paavalin+mukaan+siis+olla+velvollinen+täyttämään+kaiken+lain+ei+ole+hyvä+asia.+Kuitenkin+roomalaiskirjeessä+Paavalin+mukaan+laki+on+hyvä+asia:+"Niin,+laki+on+kuitenkin+pyhä+ja+käskysana+pyhä,+vanhurskas+ja+hyvä."+Room.+7:12.+Ymmärrämme+kuitenkin,+että+jakeessa+5:3+Paavali+ei+tarkoita+lailla+kirjoitettua+Mooseksen+lakia,+vaan+suullista+rabbien+perinnäissäädösten+lakia,+jota+juutalaisuuteen+kääntynyt+proselyytti+olisi+ollut+velvollinen+noudattamaan.Usein+väitetään,+että+koska+Paavalin+mukaan+ympärileikattu+on+velvollinen+noudattamaan+koko+lakia,+käänteisen+täytyy+olla+totta:+ympärileikkaamaton+ei+ole+velvollinen+noudattamaan+lakia.+Kuten+yllä+osoitin,+Paavali+ei+tässä+kuitenkaan+tarkoita+lailla+Mooseksen+lakia.+Paavalin+koko+pointti+on,+että+pakanoiden+proselyytti+kääntyminen+juutalaisuuteen+on+lankeamista+pois+armosta.