Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Katsotaanpa+kuinka+kauniisti+Luther+setämme+puhuu+juutalaisista:"Miten+minun+on+nyt+tämän+turmeltuneen,+kirotun+juutalaiskansan+kanssa+meneteltävä?Näin:1)+heidän+synagoogansa+tai+koulunsa+sytytettäköön+tuleen,+ja+mikä+ei+tahdo+palaa,+se+peitettäköön+ja+umpeenluotakoon+maalla,+ettei+ikänä+yksikään+ihminen+näkisi+siitä+kiveä+eikä+kuonaa.2+)+talonsakin+samalla+tavalla+rikkirevittäköön+ja+hävitettäköön,+sillä+niissäkin+he+harjoittavat+samaa,+mitä+he+kouluissaan+harjoittavat.3)heiltä+otettakoon+pois+kaikki+heidän+rukouskirjansa+ja+Talmudin+selityksensä,+joissa+sellaista+epäjumalanpalvelusta,+sellaisia+valheita,+kirouksia+ja+jumalanpilkkaa+opetetaan.4)+heidän+rabbiineitaan+kiellettäköön+elämän+ja+hengen+menettämisen+uhalla+vast'edes+opettamasta.5)+juutalaisilta+kokonaan+peruutetaan+tien+ja+saattovartion+käyttöoikeus,+sillä+heillä+ei+ole+maaseudulla+mitään+tekemistä,+koska+he+eivät+ole+herroja,+ei+virkamiehiä+eivätkä+kauppiaita+tai+sentapaisia.6)+heiltä+kiellettäköön+koronkiskominen,+jonka+heiltä+Mooses+on+kieltänyt,+koska+he+eivät+ole+omassa+maassaan+eivätkä+vieraiden+maiden+herroja,+ja+heiltäotettakoon+kaikki+omaisuus+ja+hopea-+ja+kultakalleudet+ja+pantakoon+syrjään+talletettaviksi.7)+nuorille+voimakkaille+juutalaismiehille+ja+juutalaisnaisille+annettakoon+käteen+varsta,+kirves,+kuokka,+lapio,+rukki,+värttinä+ja+annettakoon+heidän+ansaita+leipänsä+otsansa+hiessä,+kuten+Aadamin+lasten+osaksi+on+määrätty."
  2. Bo+Giertz+kirjoittaa:"Lailla+ja+profeetoilla"+tarkoitettiin+tavallisessa+puheessa+koko+Vanhaa+testamenttia.+Jeesus+sanoo+nyt,+ettei+kenenkään+pidä+luulla+hänen+tulleen+kumoamaan+mitään+siitä,+mitä+Raamatus­sa+on+kirjoitettuna.+Se+pysyy+voimassa,+pienintä+kirjainta+myöten.+(Jeesus+sanoo+"jod",+joka+on+heprean+aakkosista+pienin,+ja+mainitsee+myös+niille+tyypilliset+pienet+"piirrot".)Tämä+voi+nyt+kuulostaa+ristiriitaiselta.+Onhan+selvää,+että+Jeesus+"purki"+sapattikäskyn+ja+"sillä+tavalla+opetti+ihmisiä".+Hän+ei+noudattanut+kaikkia+puhtautta+ja+saastaisuutta+koskevia+säädöksiä.+Ja+tässä+vuorisaarnassaan+hän+heti+tämän+jälkeen+selittää+lakia+tavalla,+joka+muuttaa+Mooseksen+opetuksen+ankarammaksi.+Selitys+tähän+on+Jeesuksen+omissa+sanoissa.+Hän+ei+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+"Täyttämi­nen"+merkitsee+tässä+lopullista+toteuttamista+ja+sen+ilmaisemis­ta,+mikä+on+lain+varsinainen+tarkoitus.+Koko+Vanha+testament­tihan+oli+eteenpäin+viittaava+esikuva+ja+ennustus.+Kaikella,+myös+lailla,+oli+syvempi+merkitys,+joka+oli+käyvä+ilmi+Mes­siaan+tullessa.+Kun+Messias+täyttää+kaiken,+hän+antaa+myös+lain+sisällöstä+oikean+selityksen.+Samalla+hän+laskee+pelastuk­selle+toisen+perustan+kuin+laki+on.+Jumalan+lapseksi+pääsee+uskomalla+Messiaaseen.+Mutta+lain+vaatimukset+ovat+voimas­sa.+Jeesus+ei+avaa+tietä+Jumalan+luo+tinkimällä+vaatimuksista,+niin+että+ne+on+mahdollista+täyttää,+kun+on+hiukkasen+hyvää+tahtoa.+Päinvastoin+hän+tiukentaa+niitä.+Se+uusi,+minkä+hän+toi+tullessaan,+ei+ollut+uudistettu+ja+meidän+kykymme+mukaiseksi+sovitettu+laki.+Se+on+kokonaan+uusi+tie+Jumalan+luo.+Se+tie+kulkee+uskon+kautta.+Siksi+Jeesus+voi+sanoa,+ettei+kirjanoppineiden+ja+fariseusten+vanhurskaus+‑+ankarin,+minkä+tuon+ajan+ihmiset+tunsivat+‑+ole+kylliksi.+Kaikessa+ankaruudessaankin+se+oli+silti+valheellinen+ja+riittämätön.+Se+muutti+Jumalan+vaatimukset+kokoelmaksi+pykäliä,+jotka+tosin+olivat+hankalia,+mutta+jotka+silti+oli+mahdollista+täyttää.+Mutta+Jumalan+vaati­mukset+ovat+suurempia.+Tämän+Jeesus+nyt+osoittaa+joukolla+esimerkkejä."Bo+raukka+ei+ymmärrä,+että+Jeesus+ei+purkanut+sapattikäskyä,+saati+opettanut+sillä+tavalla+ihmisiä.+Missään+kohtaa+Raamattua+Jeesus+ei+pura+sapattikäskyä!+Myös+väite+siitä,+että+Jeesus+ei+noudattanut+kaikkia+puhtautta+ja+saastaisuutta+koskevia+säädöksiä+on+vailla+pohjaa+Raamatussa.+Raamatun+mukaan+Jeesus+oli+täysin+synnitön.+Jos+Jeesus+rikkoi+lakia+yhdessäkään+kohtaa,+hän+ei+olisi+voinut+olla+synnitön+uhri+ja+virheetön+karitsa+meidän+puolestamme.
  3. On+sinullakin+harrastus,+keskellä+yötä+pilkata+ja+solvata+muita.+>>+Lainasin+lähes+suoraan+Raamatusta:+"+Sanan+mukaan+synti+on+sitä,+ettei+usko+Jeesukseen."+<<Lähes+suoraan+lainasit+Raamatusta?+No+missäs+kohtaa+Raamattua+noin+sanotaan?>>+Valehtelit,+1.+Joh.+3:4+ei+puhuta+mitään+Mooseksen+laista.+<<Tuossa+sanotaan+että+synti+on+laittomuus,+kreikaksi+ἀνομία+http://biblehub.com/greek/458.htm+458:+anomía+(from+1+/A+"not"+and+3551+/nómos,+"law")+–+properly,+without+law;+Suomeksi+a+"ilman",+nomos+"laki".+Ilman+lakia+siis,+ja+nomos+tarkoittaa+Mooseksen+lakia.+Synti+on+siis+sitä+että+rikkoo+Mooseksen+lakia.+Näin+Raamatun+mukaan.+Missään+kohtaa+Raamattua+ei+tätä+vesitetä+väittämällä+että+synti+olisi+sitä+että+ei+usko+Jeesukseen.+Synti+on+sitä+että+rikkoo+Jumalan+käskyjä+ja+säädöksiä.+Jos+tämä+vesitetään,+samalla+vesitetään+myös+Jeesuksen+lunastustyö+ja+armo.+Missä+ei+ole+syntiä+siellä+ei+tarvita+myöskään+armoa."Kaikki+vääryys+on+syntiä."+(1.+Joh.+5:17)"Niin,+laki+on+kuitenkin+pyhä+ja+käskysana+pyhä,+vanhurskas+ja+hyvä.+Onko+siis+hyvä+tullut+minulle+kuolemaksi?+Pois+se!+Vaan+synti,+että+se+synniksi+nähtäisiin,+on+hyvän+kautta+tuottanut+minulle+kuoleman,+että+synti+tulisi+ylenmäärin+synnilliseksi+käskysanan+kautta."+(Room.+7:12-13)Jumala+antoi+ihmiskunnalle+lakinsa+näyttääkseen+meille+hänen+rakkautensa+tien.+Nämä+lait+määrittelevät+kuinka+me+rakastamme+Jumalaa+ja+lähimmäistä."Katso,+minä+panen+tänä+päivänä+sinun+eteesi+elämän+ja+hyvän,+kuoleman+ja+pahan,+kun+minä+tänä+päivänä+käsken+sinua+rakastamaan+Herraa,+sinun+Jumalaasi,+ja+vaeltamaan+hänen+teitänsä+ja+noudattamaan+hänen+käskyjänsä,+säädöksiänsä+ja+oikeuksiansa,+että+eläisit+ja+lisääntyisit+ja+että+Herra,+sinun+Jumalasi,+siunaisi+sinua+siinä+maassa,+jota+menet+ottamaan+omaksesi."+(5.+Moos.+30:15-16)"Sillä+rakkaus+Jumalaan+on+se,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Ja+hänen+käskynsä+eivät+ole+raskaat;"+(1.+Joh.+5:3)Synti+on+tämän+rakkauden+lain+rikkomista.+Missään+kohtaa+Raamattua+ei+sanota,+että+synti+on+sitä+että+ei+usko+Jeesukseen.
  4. >>+Gal.+3:19+Mitä+varten+sitten+on+laki?+Se+on+rikkomusten+tähden+jäljestäpäin+lisätty+olemaan+siihen+asti,+kunnes+oli+tuleva+se+siemen,+jolle+lupaus+oli+annettu;+ja+se+säädettiin+enkelien+kautta,+välimiehen+kädellä.+<<>>+JÄLJESTÄPÄIN+LISÄTTY+!!!+<<Alkukielen+mukaisessa+käännöksessä+ei+ole+ajatusta+"jäljestäpäin".+http://biblehub.com/interlinear/galatians/3-19.htm+Esim.+Biblia+kuuluu+näin:+"Mihinkä+siis+laki?+Hän+on+tullut+ylitsekäymisten+tähden,+siihenasti+kuin+siemen+oli+tuleva,+jolle+lupaus+tapahtunut+oli,+ja+on+enkeleiltä+asetettu+välimiehen+käden+kautta."+>>+OLEMAAN+SIIHEN+ASTI+KUNNES+Kristus+tuli+!!!+<<"Kunnes"+ei+tässä+tarkoita+että+Kristuksen+jälkeen+laki+ei+enää+ole+voimassa.+Vertaa+Psalmi+110:1+"Daavidin+virsi.+Herra+sanoi+minun+herralleni:+"Istu+minun+oikealle+puolelleni,+kunnes+minä+panen+sinun+vihollisesi+sinun+jalkojesi+astinlaudaksi"."Istuiko+Jeesus+Jumalan+oikealle+puolelle+vain+määräajaksi?+Ei+tietenkään,+vaan+hän+istuu+siellä+edelleen.+Huomaamme+että+"kunnes"+ei+Raamatussa+tarkoita+että+jokin+asia+on+voimassa+vain+määräajan.>>+Siis+lakiliitto+ja+sen+seremonialaki+on+kumottu+ja+lakkautettu+Kristuksessa+!+"Sanoessaan+"uuden"+hän+on+julistanut+ensimmäisen+liiton+vanhentuneeksi"+<<Montako+kertaa+minun+pitää+toistaa,+että+kyse+ei+ole+vanhasta+liitosta,+vaan+uudesta.+Mutta+uudessa+liitossa+Jeremian+mukaan+laki+on+meidän+sydämissämme,+eli+se+on+edelleen+voimassa.+Hesekielen+mukaan+uudessa+liitossa+noudatamme+Jumalan+asetuksia+ja+säädöksiä:”Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.”+(Jer.+31:33)”Ja+minä+annan+heille+yhden+sydämen,+ja+uuden+hengen+minä+annan+teidän+sisimpäänne,+ja+minä+poistan+kivisydämen+heidän+ruumiistansa+ja+annan+heille+lihasydämen,+niin+että+he+vaeltavat+minun+lakieni+mukaan+ja+noudattavat+minun+säädöksiäni+ja+toimivat+niiden+mukaan+ja+he+ovat+minun+kansani,+ja+minä+olen+heidän+Jumalansa.”+(Hes.+11:19-20)>>+Tässä+näkyy+siis+sinun+syvä+sokeutesi,+sinulle+ei+riitä+siis+Kristus+ja+Hänen+TÄYTETTY+ja+TÄYDELLINEN+Työnsä+!+<<Minulle+riittää+pelastukseen+Jeesuksen+täydellinen+sovitustyö+oikein+hyvin.+En+tarvitse+siihen+mitään+extraa.+Mutta+uudessa+liitossa+meillä+ei+ole+mitään+lupaa+tehdä+syntiä,+eli+rikkoa+lakia:"Kuinka+siis+on?+Saammeko+tehdä+syntiä,+koska+emme+ole+lain+alla,+vaan+armon+alla?+Pois+se!"+(Room.+6:15)>>+Eikä+maistu+sinulle+nuori+viini,+eli+uusi+liitto,+kun+yhä+tykkäät+vanhasta+ja+lakkautetusta+lakiliitosta+!!!+<<Et+ymmärrä+Jeesuksen+vertausta.+Uusi+viini+ei+Jeesuksen+vertauksessa+tarkoita+uutta+liittoa.+Uusi+viini+on+tässä+vertauksessa+uusi+opetus+ja+uudet+leilit+kuvaavat+Jeesuksen+opetuslapsia,+oppimattomia+nuoria.+Jeesuksen+opetus+tarkoittaa+että+vanha+koira+ei+voi+oppia+uusia+temppuja.+Tässä+on+Jeesuksen+vastaus+niille,+jotka+kyseenalaistivat+miksi+Jeesus+otti+oppimattomia+miehiä+opetuslapsikseen.+Fariseukset+ja+kirjanoppineet+eivät+olisi+voineet+olla+Jeesuksen+opetuslapsia,+he+eivät+olisi+oppineet+uutta,+vanhat+nahkaleilit+olisivat+turmeltuneet.