"Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa"

"Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme puhu lähimmäisestämme perättömiä, petä hänen luottamustaan, panettele häntä tai tahraa juoruilla hänen mainettaan, vaan puolustamme häntä, puhumme hänestä hyvää ja tulkitsemme kaiken hänen parhaakseen."

Näin Lutherin Vähä Katekismuksessa kahdeksannesta käskystä: "Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi."

29

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdgfdgg

      Aamen. Kiitos alottajalle muistutuksesta.

    • ertrty

      ok--

    • dwefe

      ok..

      • dssdfff

        ok---


      • eweew

        ok--


    • Lukekaa mitä Luther sanoi juutalaisista, se ei suinkaan ollut heidän parhaakseen, koska nousi Hitler toteuttamaan hänen aikeensa.

      • uusi.luomus

        Totta, Luther itse ei ollut esimerkki tuossa. Häntä ei ollutkaan tarkoitus korottaa tässä keskustelussa, mutta tuo kahdeksannen käskyn selitys on kuitenkin hyvä ja ajankohtainen.


    • Eikö.niin

      Pelätä ja samalla rakastaa, jos pelkään en pysty rakastamaan.

      • Kyllä, noinkin voi ajatella. Tässä kuitenkin puhutaan sellaisesta pelosta, joka on eri asia kuin ihmisen pelkäävä, lamauttava ja tuskallinen tunnetila yleensä on. Herran pelko on Hänen kunnioittamista niin, että karttaa pahaa, pitää Hänen käskynsä ja rakastaa niitä, sekä vaeltaa Herran tiellä.

        Se on myös ymmärtämistä, että Hän on pyhä, joka vihaa syntiä, josta seuraa pelättävä tuomio ja uskoville pelättävää kuritusta. Tosin uskovien kuritus tapahtuu rakkaudesta meitä kohtaan ja se on meidän tosi parhaaksemme.

        Jumalan pelko on myös Hänen suuruutensa ja valtansa vapaaehtoista tunnustamista. Jumalan pelko on asenne, jolla me suhtaudumme muihin ihmisiin. Puolestaan Jumalan pelon puute oli samaa kuin armottomuus lähimmäisiä kohtaan.


      • capiche

        Pelko on kunnioitusta Jumalaa ja Hänen käskyjään kohtaan. Jumalan armo ja rakkaus lahjoitettiin meille kuitenkin Jeesuksen sovitustyön kautta. Eikä Jumalan armoon turvaavien tarvitse pelätä rangaistusta.

        1 Joh. 4:
        18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
        19. Me rakastamme, sillä hän (Jumala) on ensin rakastanut meitä.
        20. Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.


      • "Pelko on kunnioitusta Jumalaa ja Hänen käskyjään kohtaan. Jumalan armo ja rakkaus lahjoitettiin meille kuitenkin Jeesuksen sovitustyön kautta. Eikä Jumalan armoon turvaavien tarvitse pelätä rangaistusta."

        Aivan totta.


    • Biblepost

      Lapsukaiset, kavahtakaa epäjumalia, koskee myös lutherinpalvojia.

      • Tässä ei ole missään mielessä kyse kenenkään ihmisen palvonnasta, mutta eikö vaan tämä seuraava olekin aivan totta:
        "Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme puhu lähimmäisestämme perättömiä, petä hänen luottamustaan, panettele häntä tai tahraa juoruilla hänen mainettaan, vaan puolustamme häntä, puhumme hänestä hyvää ja tulkitsemme kaiken hänen parhaakseen."


      • capiche

        Lutherkin on oikeassa silloin kun hän siteeraa Jumalan käskyjä, tässä tapauksessa siis 8. käskyä. Kukaan ihminen ei ole aina oikeassa, ei Luther eikä hänen arvostelijansakaan. Kannattaisiko kuollut mies jättää Jumalan tuomittavaksi, ellei halua itse päätyä tuomiolle siitä, että pyrkii Jumalan saappaisiin.


    • gt56667

      Täällä vaikuttaa joku joka haluaa selvästi estää keskustelua ja ohjata sitä itse haluamaansa suuntaan. Onko hän jehovalainen, luterilainen, mormooni, ateisti vai mikä, sitä hän ei kerro. Hän ei muutenkaan kerro juuri mitään.

      • capiche

        Mitä väliä kenenkään taustalla lopulta on? Sydämen kyllyydestä suu puhuu ja se paljastaa ihmisen.


    • Kun te olette evankelisia, te allekirjoitatte evankelimin sanan ja se on vihakirjoitusta, eli juutalaisia vastaan, pahennukseksi juutalaisille.

      Teillä ei ole mitään mahdollisuutta luopua olemasta pahennukseksi. Minä pahoin pelkään, että se ei ole pelastukseksi, jos uskomme oikeamielisyyteen.

    • ncccvr

      Puhumalla ei kuitenkaan voida muutta pahaa hyväksi.

    • Niin pahasti kuin evankeliumi juoruilee juutalaisista, niin siihen kiroiluun ei pysty pahimmanlaatuinen juoruämmäkään, ei edes kiukuspäissään.

      Tämä on tosiasia.

      • capiche

        Ymmärrätkö mitä luet? Näköjään et. Tai luetko edes? Kerrankos ihminen katsoo asioita pahasti värittyneiden silmälasiensa läpi. Juutalaiset eivät myöskään kirjoita kauniisti kristityistä, mutta sillä ei ole mitään väliä. Jumala tuomitsee niin juutalaiset, kristityt kuin sinutkin. Aivan sama kuka sen väärän todistuksen lähimmäisestään lausuu.


      • Jeesus oli juutalainen. Kaikki opetuslapset olivat juutalaisia. Paavali oli juutalainen. Kukaan heistä ei missään kohtaa evankeliumia "juoruile" juutalaisista yhtään mitään.


    • " Puhumalla ei voi muuttaa pahaa hyväksi "

      No ei, mikä on kirjoitettu se on kirjoitettu. Jokainen valitsee itse, mitä uskoo.

    • Fariseus2

      Totta puhut!

      "Meidän tulee pelätä ja rakastaa Jumalaa,"
      mutta
      Jeesusta Kristusta ei tarvitse pelätä!

      Vain Jumalaa!

      Jumalaa vain tulee peljätä, ei Jeesusta!

      Matteus 14
      27 Mutta Jeesus puhutteli heitä kohta ja sanoi: "Olkaa turvallisella mielellä, minä se olen; älkää peljätkö".

      "Minä se vain olen, Jeesus, älkää minua peljätkö!"
      "Peljätkää vain Jumalaa, niinkuin minäkin teen!"
      "Peljätkäämme yhdessä Jumalaamme, minun Jumalaani, teidän Jumalanne, yhteistä Jumalaamme"!

      Jumalaa se pelkäsi Jeesuskin!

      Heprealaiskirje 5
      7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.

    • Ole.huoleti

      Emmehän tiedä mitä pelättävää jumalassa on.

      • En minäkään siitä pelkäämisetä tiedä, mutta kunnioitus on helppo antaa, kun maailmaa katselee. Kuinka paljon on eläimiä, jotka saavat ruokansa luonnosta ja niin, kuka keksi niin paljon sormenjälkiä, että kaikilla on erilainen.


    • Katsotaanpa kuinka kauniisti Luther setämme puhuu juutalaisista:

      "Miten minun on nyt tämän turmeltuneen, kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä?
      Näin:

      1) heidän synagoogansa tai koulunsa sytytettäköön tuleen, ja mikä ei tahdo palaa, se peitettäköön ja umpeenluotakoon maalla, ettei ikänä yksikään ihminen näkisi siitä kiveä eikä kuonaa.

      2 ) talonsakin samalla tavalla rikkirevittäköön ja hävitettäköön, sillä niissäkin he harjoittavat samaa, mitä he kouluissaan harjoittavat.

      3)heiltä otettakoon pois kaikki heidän rukouskirjansa ja Talmudin selityksensä, joissa sellaista epäjumalanpalvelusta, sellaisia valheita, kirouksia ja jumalanpilkkaa opetetaan.

      4) heidän rabbiineitaan kiellettäköön elämän ja hengen menettämisen uhalla vast'edes opettamasta.

      5) juutalaisilta kokonaan peruutetaan tien ja saattovartion käyttöoikeus, sillä heillä ei ole maaseudulla mitään tekemistä, koska he eivät ole herroja, ei virkamiehiä eivätkä kauppiaita tai sentapaisia.

      6) heiltä kiellettäköön koronkiskominen, jonka heiltä Mooses on kieltänyt, koska he eivät ole omassa maassaan eivätkä vieraiden maiden herroja, ja heiltä
      otettakoon kaikki omaisuus ja hopea- ja kultakalleudet ja pantakoon syrjään talletettaviksi.

      7) nuorille voimakkaille juutalaismiehille ja juutalaisnaisille annettakoon käteen varsta, kirves, kuokka, lapio, rukki, värttinä ja annettakoon heidän ansaita leipänsä otsansa hiessä, kuten Aadamin lasten osaksi on määrätty."

      • Biblepost

        Kristitty.net, on jumalaton valehtelija. Niin kuin monet ovat havainneet, hän kirjoittelee sepustuksiaan tänne kiusatakseen uskovia ja pilkatakseen.


    • Biblepost

      kristitty.net on jumalaton valehtelija. Niin kuin monet ovat todenneet, hän ei ole uskossa Jeesukseen eikä uudesti syntynyt. Hän kirjoittelee sepustuksiaan tänne kierouttaan ja pilkatakseen uskovia.

    • r4445

      Niinkö on?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2007
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1470
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      99
      1413
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1327
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1154
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      480
      1094
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      51
      982
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      933
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      882
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      856
    Aihe