Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. >>+Totta+kai+Uudesta+Liitosta+löytyy+pääsiäinen,+koska+Mooseksen+laki+antaa+varjokuvan.+<<Löytyykö+uudesta+liitosta+tällöin+myös+totta+kai+lehtimajanjuhla+ja+pasuunansoiton+juhla?+Ja+kerropas+vielä+missä+kohtaa+Raamattua+tätä+uuden+liiton+pääsiäistä+käsketään+juhlia?
  2. >>+Kumpikin,+koska+Jeesus+täytti+lain.+Laki+on+ja+pysyy,+mutta+ei+sinällään+koske+uskovia,+koska+me+elämme+uudessa+liitossa+armossa,+emmekä+vanhassa+liitossa+lain+alla.+<<Paavalin+mukaan+armon+alla+ei+saa+tehdä+syntiä,+eli+rikkoa+lakia:+"Kuinka+siis+on?+Saammeko+tehdä+syntiä,+koska+emme+ole+lain+alla,+vaan+armon+alla?+Pois+se!"+(Room.+6:15)+Missä+kohtaa+Raamattua+sanotaan+että+"laki+ei+sinällään+koske+uskovia"?+Jeesuksen+opetuksen+mukaan+niitä+jotka+opettavat+että+laki+ei+ole+voimassa,+kutsutaan+taivaassa+pienimmiksi:”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)Jeremian+profetian+mukaan+uudessa+liitossa+laki+(alkukielessä+Toora)+kirjoitetaan+sydämiimme,+sitä+ei+siis+ole+kumottu:”Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.”+(Jer.+31:33)
  3. paha.puute+tunnetaan+myös+nimimerkeillä+Biblepost+ja+judaistille.+Ei+kannata+väitellä+hänen+kanssaan,+hän+ei+osaa+muuta+kuin+ad+hominem+hyökkäyksiä.
  4. Paavali+oli+loppuun+asti+juutalainen+ja+fariseus.+Hän+ei+pitänyt+farisealaisuuttaan+roskana,+näin+ei+sanota+missään+kohtaa+Raamattua.+Eikä+se+että+Paavali+oli+juutalaisille+"ikäänkuin"+juutalainen+tarkoita+että+hän+olisi+lakannut+olemasta+juutalainen.+Paavali+kirjoittaa+että+"kaikille+minä+olen+ollut+kaikkea,+pelastaakseni+edes+muutamia."+Kyse+on+siis+toisen+asemaan+asettumisesta,+empatiakyvystä.+Paavali+oli+kaikille+kaikkea,+ei+tarkoita+että+pakanoiden+keskuudessa+hän+soi+porsasta+mutta+juutalaisten+keskuudessa+tarkoin+vaali+lakia.+Paavali+ei+ollut+kameleontti+joka+muuttui+aina+tilaisuuden+mukaan.+Eikä+hän+todellakaan+ollut+juutalaisille+juutalainen+vain+näön+vuoksi,+vaan+hän+oli+totisesti+juutalainen.+Paavali+ei+harrastanut+vilppiä:+"Sillä+meidän+kehoituspuheemme+ei+lähde+eksymyksestä+eikä+epäpuhtaasta+mielestä+eikä+ole+kavaluudessa+puhuttua;"+(1.+Tess.+2:3)Miksi+Paavali+noudatti+Mooseksen+lakia+loppu+elämänsä?+Jos+hän+oli+vain+juutalaisille+ikäänkuin+juutalainen+voittaakseen+juutalaisia,+olisi+hän+voinut+rikkoa+lakia+pakanoiden+keskuudessa.+Mutta+Paavali+todistaa+ettei+hän+missään+kohtaa+rikkonut+Mooseksen+lakia:”Ota+ne+luoksesi+ja+puhdista+itsesi+heidän+kanssansa+ja+maksa+kulut+heidän+puolestaan,+että+he+saisivat+leikkauttaa+tukkansa;+siitä+kaikki+huomaavat,+ettei+ole+mitään+perää+siinä,+mitä+heille+on+kerrottu+sinusta,+vaan+että+sinäkin+vaellat+lain+mukaan+ja+noudatat+sitä.”+(Apt.+21:24)”Mutta+sen+minä+sinulle+tunnustan,+että+minä+sitä+tietä+vaeltaen,+jota+he+lahkoksi+sanovat,+niin+palvelen+isieni+Jumalaa,+että+minä+uskon+kaiken,+mitä+on+kirjoitettuna+laissa+ja+profeetoissa,+”+(Apt.+24:14)”Minä+en+ole+mitään+rikkonut+juutalaisten+lakia+enkä+pyhäkköä+enkä+keisaria+vastaan”+(Apt.+25:8)”Miehet,+veljet!+Vaikka+en+ole+mitään+tehnyt+kansaamme+tai+isiemme+tapoja+vastaan,+annettiin+minut+kuitenkin+Jerusalemista+vankina+roomalaisten+käsiin”+(Apt.+28:17)