Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Jos+Jeesus+oli+lain+rikkoja,+hän+ei+voinut+olla+virheetön+karitsa+ja+synnitön+uhri+meidän+puolestamme+ja+uskomme+on+turhaa.+Jos+Jeesus+rikkoi+lakia+niin+tottakai+mekin+saamme.+Mutta+Jeesuksen+selvän+opetuksen+mukaan+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.+Laki+on+siis+edelleen+voimassa.
  2. Olen+jo+selittänyt+asian+sinulle.+Mooseksen+lain+mukaan+laki+on+sama+niin+juutalaisille+kuin+muukalaisillekin.+"Sama+laki+olkoon+teillä,+niin+muukalaisella+kuin+maassa+syntyneelläkin;+sillä+minä+olen+Herra,+teidän+Jumalanne."+(3.+Moos.+24:22)+Tässä+ei+sanota+että+laki+koskee+ainoastaan+Israelin+alueella+asuvia+muukalaisia,+vaan+kaikkia+muukalaisia.+Uusi+käännös+"siirtolaisilla"+on+jälleen+huonompi+käännös+alkukielen+sanasta+"ger".+Room.+11+mukaan+uskovat+on+oksastettu+Isrealiin.+Jos+olemme+oksastetut+Israeliin,+se+tarkoittaa+tietenkin+että+kaikki+Israelille+annetut+käskyt+koskevat+myös+meitä.+Usein+väitetään,+että+Jeesus+kumosi+lain,+että+kristityt+eivät+ole+Mooseksen+lain+alaisia.+Kuitenkin+Jeesuksen+selvän+opetuksen+mukaan+laki+on+edelleen+voimassa:”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)Jeremian+mukaan+uudessa+liitossa+laki+eli+Toora+on+edelleen+voimassa:”Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+(Tooran)+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.”+(Jer.+31:33)Jälleen+kerrotaan,+että+uusi+liitto+solmitaan+Israelin+heimon+kanssa.+Mutta+uusi+liitto+koskee+myös+meitä+pakanoita,+koska+meidät+on+oksastettu+Israeliin.
  3. Olen+jo+selittänyt+asian+sinulle.+Mooseksen+lain+mukaan+laki+on+sama+niin+juutalaisille+kuin+muukalaisillekin.+"Sama+laki+olkoon+teillä,+niin+muukalaisella+kuin+maassa+syntyneelläkin;+sillä+minä+olen+Herra,+teidän+Jumalanne."+(3.+Moos.+24:22)+Tässä+ei+sanota+että+laki+koskee+ainoastaan+Israelin+alueella+asuvia+muukalaisia,+vaan+kaikkia+muukalaisia.+Uusi+käännös+"siirtolaisilla"+on+jälleen+huonompi+käännös+alkukielen+sanasta+"ger".+Room.+11+mukaan+uskovat+on+oksastettu+Isrealiin.+Jos+olemme+oksastetut+Israeliin,+se+tarkoittaa+tietenkin+että+kaikki+Israelille+annetut+käskyt+koskevat+myös+meitä.+Usein+väitetään,+että+Jeesus+kumosi+lain,+että+kristityt+eivät+ole+Mooseksen+lain+alaisia.+Kuitenkin+Jeesuksen+selvän+opetuksen+mukaan+laki+on+edelleen+voimassa:”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)Jeremian+mukaan+uudessa+liitossa+laki+eli+Toora+on+edelleen+voimassa:”Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+(Tooran)+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.”+(Jer.+31:33)Jälleen+kerrotaan,+että+uusi+liitto+solmitaan+Israelin+heimon+kanssa.+Mutta+uusi+liitto+koskee+myös+meitä+pakanoita,+koska+meidät+on+oksastettu+Israeliin.
  4. Juuri+näin.+Kirjanoppineiden+omassa+mielessä+Jeesus+oli+lainrikkoja,+koska+he+eivät+ymmärtäneet+että+Jeesus+oli+itse+Jumala+ja+pystyi+siksi+antamaan+syntejä+anteeksi.