Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Liikuttavaa+että+jaksat+juuria+myöten+kaivaa+minun+taustani+ja+selvittää+mistä+kumman+lahkosta+on+kyse.+Ja+tuon+kristillisen+sionismin+olet+vetänyt+hatusta.+Minulla+ei+ole+mitään+suhteita+messiaaninen.net+sivustolle.
  2. >>+Yhäkään+siinä+Jeremian+kohdassa+käytetty+sana+ei+ole+toora+!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!+<<http://biblehub.com/interlinear/jeremiah/31-33.htm+Alkukielessä+eli+hepreassa+on+tässä+kohtaa+sana+"torati"+joka+tarkoittaa+"toorani".+Siinä+on+siis+nimenomaan+käytetty+sanaa+Toora.Toora+tarkoittaa+paitsi+1.-5.+Mooseksen+kirjoja,+myös+laajemmin+koko+Vanhaa+testamenttia,+mikä+selittää+Jeesuksen+sanat+Joh+10:34.+Toora+Vanhassa+testamentissa+tarkoittaa+ensisijaisesti+Mooseksen+lakia.+Toora+on+laaja+käsite+ja+se+voi+kyllä+tarkoittaa+myös+opetusta+ja+ohjetta.+Uudessa+liitossa+Toora+kirjoitetaan+meidän+sydämiimme.+Voit+vapaasti+väittää+että+se+ei+Jeremiassa+tarkoita+Mooseksen+lakia,+se+on+sinun+tulkintasi.Septuagintassa+toora+on+käännetty+sanalla+nomos+ja+tuo+sana+esiintyy+luonnollisesti+myös+lainaamassasi+heprealaiskirjeen+kohdassa.+Mutta+Jeremiassa+tuo+sana+on+kiistatta+Toora.En+edelleenkään+ole+missään+kohtaa+väittänyt+että+meidän+tulee+palata+vanhaan+liittoon.+Olen+osoittanut+sinulle+että+uudessa+liitossa+laki+on+edelleen+voimassa,+minkä+tuo+Jeremian+kirjan+kohta+kiistatta+osoittaa.+Myös+Jeesuksen+selvä+opetus,+että+laista+ei+katoa+pieninkään+kirjain,+tulee+pitää+mielessä.Se+että+olemme+uudessa+liitossa+ei+anna+meille+mitään+oikeutta+tehdä+syntiä+rikkomalla+lakia+vastaan.+Jumalan+pyhän+lain+löydämme+Raamatusta,+ja+meidän+tulee+sitä+tutkia+ja+opiskella,+jotta+ymmärtäisimme+mikä+on+oikein+ja+mikä+väärin.+Emme+voi+vaeltaa+sokeasti+lakia+tutkimatta+ja+olettaa+että+Pyhä+Henki+kertoo+meille+mikä+on+oikein+ja+mikä+väärin.+Lain+me+löydämme+Raamatusta.+Pyhä+Henki+valaisee+ja+kirkastaa+meille+Raamatun+sanan.Kumma+vimma+sinulla+on+kirjoitella+minua+vastaan,+vaikka+olet+monesti+jo+tuonut+esiin+että+se+on+turhaa.
  3. Voisit+kenties+viisaudessasi+valaista+minua+ja+kertoa+missä+kohtaa+Raamattua+sanotaan+että+Paavali+ei+noudattanut+Mooseksen+lakia.+Vaan+kun+niin+ei+sanota+missään+kohtaa.+Ja+konteksti+on+tärkeä+kun+lukee+Raamattua.+Fariseukset+eivät+syyttäneet+opetuslapsia+saastaisten+eläinten+syömisestä,+vaan+epäpuhtain+käsin+ruokailusta.+Jeesuksen+opetus+on+että+pesämättömin+käsin+syöminen+ei+saastuta+ihmistä.